ÚTIKRITIKA.HU / Zamárdi

Zamárdi

Étkező helyek, éttermek | Halas Karcsi | Lugas Vendéglő

2019 nyarán már élvezhető, sőt csodásan rendbehozott strandja van Zamárdinak. Kisgyerekesnek, nagygyerekesnek, nyugdíjasoknak és mindenkinek melegen ajánljuk, ugynis csudára jó lett. Itt semmi helye a szarkazmusnak, széplaki lakosokként egyszerűen irigyek vagyunk. És a strand ingyenes. Vigyázat: a parkolás nem az.

Étkező helyek, éttermek

Patkó büfé

,, Sajnos csak 2020-ban fedeztük fel ezt a büfét. Kedvencünkké vált. Imádjuk." (aji, 2020)

Kriszta fotó

Halas Karcsi

Balatonszéplak-felsőről kerékpárral, egyéb járművel könnyen, gyorsan elérhető ez az igazán retró, hitelesen Balatonos műintézmény. Karcsi, azaz Csibrák Károly 30 éve süti itt a halat. Bevallása szerint egy közepes süllőt 150 késvágás­sal irdal be. Nála keszeg, fogas, busa, balin háromszor annyi fogy, mint hekk. Specia­litása az egészben sült kősüllő és a rántott haltej.

Szomorú update: Halas Karcsi már nincs közöttünk. RIP

• Zamárdi-felső, Mókus u. 1/a
  • Tel.: +36 (84) 349-352, +36 (30) 974-8119
  • www.halaskarcsi.hu

"Hétvégén nekifutottunk megint a Zamárdiban található "híres" Halas Karcsinak, mondván, együnk egy-két jó halas ételt. Furcsa módon csak nyáron van nyitva (még tavasszal sem!), nyáron viszont mindig sokan vannak. Na, a mostani kép egy picit rosszabb volt: sokan voltak, de inkább az "ingyenélő" típusok, mindenki előtt egy-két kiürült 2 decis pohár, alig eszik valaki. Nehezen találtunk helyet, de végül lett. Halászlevet és hecket szerettünk volna enni, a heckre a válasz az volt, hogy "majd fél óra múlva". Ja, bocs, azt hittem a "Halas" a "Halas Karcsiban" azt jelenti, hogy ide ezért jönnek az emberek. Sebaj, nem kérünk hecket, legyen halászlé. Meg két szörp. Az egyikre várni kellett, mert az is elfogyott... A halászlé ízetlen, semmi csípős nincs benne, üres lé, benne egy szelet ponttyal meg ikrával. Kérünk csípőst, azt talán még az első és második világháború között moshatták el, tölthették újra. Én inkább nem is teszek bele. És inkább többet nem is megyek ide." (www.velemeny.com)

"Elmondhatom, hogy több éve visszajáró vendégek vagyunk Halas Karcsinál. A gyengénk a kis keszeg. Sok halat pucoltam "ifjúkoromban", de keszeget ilyen sűrűn, pontosan beirdalva még nem láttam. Ahogy Halas Karcsi mondaná: "Mindennapi keszegünket add meg nekünk ma...". A keszegen túl nem mindennapi étel a rántott haltej, mely hasonlít a rántott velőhöz, de nem zsíros. Ajánlom mindenki figyelmébe, más étterem, étkezde étlapján nem találja meg!!! A halételeken túl... a cigánypecsenye első osztályú, a rántott karaj is. Olvastam egy előttem álló véleményt. Én nem láttam "alkeszokat" Halas Úrnál. Lehet, hogy én voltam az egyik "ingyenélő", aki megivott egy kisfröccsöt, de éppen nem voltam éhes... Sajnálom, hogy zavartam az összképet. :)" (www.velemeny.com)

"Minden évben legalább 1x ellátogatunk oda, pár sarokra van a nyaralónk. Tény,hogy nem olcsó, ahogy Balatonon semmi sem, viszont verhetetlen a Halas Karcsi-féle heck, amire azért kell várni fél órát (hozzáteszem, egy étteremben vártam már 1 órát is a frissen készítendő ételre!!!!!), mert még ki is választhatja a vendég, melyiket készítse el neki azon frissiben!! Szóval,ha szottyadt kihűlt és pultban "újramelegített" halat akartok, akkor valóban máshova kell mennetek, itt csakis friss hal van, akár keszeget ennétek, akár hecket. Megéri kivárni, ennyi röviden a hozzászólásom... Ne szapuljátok, ha még csak meg se kóstoltátok." (www.velemeny.com)

"Mi az elmúlt 2 évben legalább 5-7 alkalommal tettük tiszteletünket a vendéglátóipari egységben, úgyhogy szerintem már ki tudtuk szűrni az esetleges alkalmi kapufákat, vagy egyéb, nem rendszeres problémákat.
Sok helyen kifogásolják, hogy sokat kell az ételre várni, de ez nem jellemző. Ha tele van a hely, akkor előfordulhat 30-35 perc várakozás, de ezt fröccsözéssel el lehet ütni. Viszont én jobb szeretek olyan helyre menni, ami gyakran van tele, mint ahol már beköpte a légy a pincért... A hely hangulata kellemes, retro. De nincs lehúzás, a pénzedért kiváló terméket kapsz. A halat még nyersen magad választhatod ki, abszolút frissen készül. A főúr kicsit mogorva, de korrekt. Mondjuk én nem barátkozni megyek, én sem akarok mindenkinek a puszipajtása lenni. Nálunk a gyerek felborított egy pohár almalét, és egy szót sem szóltak, segítettek feltakarítani, semmi gond nem volt. Ha kérdésed van a halakkal kapcsolatban, barátságosan válaszolnak. Az itteni egyik véleménnyel szemben én soha nem találkoztam itt lepukkant alkoholistákkal, az értékelőt szerintem az bántotta, hogy a mekdonaldszhoz szokott, ahol ha az ember befalta a McCsináltat, akkor elhúz. Itt meg nem szólnak rád, ha evés után még elfröccsözöl egy ideig. Ez NEM gyorsétterem, ez egy VENDÉGLÁTÓ hely." (velemeny.com)

"A Magyar Konyha magazinban olvastuk a Top 10 balatoni halsütőt. Épp Zamárdi fele jártunk, hát nézzük meg. Retro kifőzde, a maga hangulatával, Karcsi a halas dolgokat intézi, a lányok a többit ( nagy káoszban). Veszekedések a pult mögött, ki milyen rendelést vett fel stb. A lányok alkalmatlanok sajnos a vendéglátásra. Fogja a kezében a koszos pénzt, majd berohan palacsintát kenni....áh... A fogas kitűnő amúgy. Rabsic kollégák szépen dolgoznak és szállítják is rendesen a halat. Hekk-ből ettem már jobbat is. Régen kisütött, és nem ropogós bőrű hekk volt amit kaptunk. Palacsinta rossz . :( Mikrózott, egyik fele hideg, töltelék tűzforró. A tészta vastag gumis állagú sajnos. Összegzés: fogasért visszamegyek még, és a keszeget is megkóstolom. (www.velemeny.com)

"Mi is a Magyar Konyhában olvastunk erről a halsütőről. Nem vagyok nagy halevő,de nekünk minden nagyon ízlett. Egy büféről beszélünk, ahol a halételek nagyon finomak. Karcsi bácsi nagy fazon szerintem, fél füllel hallottuk, amint azt mondja az egyik vendégnek, hogy a hekk az csak egy "szükséges népélelmezési cikk", nem ellensége a saját pénztárcájának, ezért van csak nála. Csak a balatoni halak számítanak neki, és azok olyanok amilyennek lenniük kell. Ez a mentalitás nem elfogadható egy étteremben, de egy ilyen helyen szerintem nem nagy baj. Mellesleg engem meggyőzött, nem eszem többet hekket, friss és finom volt minden amit ettünk. Ár-érték arány szerintem a sült halaknál rendben van, máshol ennyiért eszik az ember borzalmas dolgokat, a Balaton még mindig olcsóbb mint Budapest, a baj inkább az hogy mit kap érte az ember a helyek túlnyomó többségében. Jövőre ismét sietünk le." (www.velemeny.com)

"Kazah keszeg a Balatonnál, amikor ott a kiváló ízű hal a tóban? Agyrém! – fakadt ki Csibrák Károly zamárdi halsütödés, akit mindenki csak halas Karcsiként ismer. Neki egyébként, láss csodát, még mindig akad balatoni hala. – Mégpedig keszeg – mutatta a kínálatot a hűtőben. – Márciusban, amikor mások is észbe kaptak, elterjedt: valaki fölvásárolta az utolsó, decemberi keszegfogást. Nos, én voltam. Egyelőre még abból élek, meg a kis-balatoni pontyból, mert az például minőségi. Elhűlve hallottam, hogy az angolnacsapdába akadt pontyot és más nemes halat is a Sióba kellett engedniük a halászoknak, pedig a vendéglősök, halsütödések szíves örömest megvették volna, a bevételt meg akár a telepítésre is fordíthatták volna. Nem értjük, mi folyik a Balaton körül, kinek az érdeke a halászat leállítása. A busát is ki kéne közben szedni, mert eleszi a planktont a süllőivadékok elől. " forrás

Ajánlott linkek a témához:

Lugas Vendéglő

• Rózsa tér 2.

"Szomorú volt a látkép: augusztus 14. az mégiscsak főszezon itt a Balatonon, és még ha egy kicsit esős hétköznap este is volt, azért az gyenge menet, hogy rajtunk kívül még két asztalnál ültek (később már egyedül maradtunk). A Lugas egy a szokványos, átlagos, kockázatokat, egyediséget kerülő balatoni sablonéttermek közül. Bár az étlapon hangzatosan írnak ezt-azt trendekről meg miegymásról, azért a választék többé-kevésbé ugyanaz, mint máshol. Amilyen kevesen voltak az étteremben, annak alapján felmerül a kérdés, hogy jó üzlet-e ennyire belesimulni az szürke átlagba.

Rendeltem tyúkhúslevest, valójában levest akartam a leginkább enni aznap este. Főételnek rendeltem roston sült harcsafilét Mornay módra. A gyerek nem rendelt levest, ő szezámmagos bundába öltöztetett jércemellet kért. A derék pincér kihozta a halat és a jércét, a levesről elfelejtkezett. Rossz pont. Akkortájt már nem volt mástól felvenni rendelést, azaz nem tűnt nagy feladatnak megjegyezni azt, hogy mit kértünk. Miért nem reklamáltam? Mert én szégyelltem magam ő helyette, másrészt a harcsafilé a kérésemre hozzá tálalt, lilahagymával szépen megszórt paradicsomsalátával rendes adagnak tűnt (és bizonyult). A halételem egész jó volt, és a fiam jércemelle is finom volt. Kértünk még palacsintát, az hidegen jött és teljesen középszerű volt.

Unalmasan átlagos hely nekünk, nyilván nem mi vagyunk a célközönség. Az viszont tény, hogy az étlap bemutatkozó, önreklámozó szövegének angol fordítása nevetségesen vacakra sikeredett (hunglish-ul van írva, nem english-ül). Nyilván az, aki fordította élvezte a megrendelő bizalmát, de hát csak annyi sikeredett, hogy mi jót nevessünk a bugyuta kifejezésmódokon.Nem vagyok kicsinyes, de az erőlevesnél magyarul csirkemájat írnak hozzá, míg a német és az angol fordítás libamájként van fordítva. Ez vagy ordenáré simlisség, vagy ártalmas figyelmetlenség.

Két év után újra jöttünk ide, hogy adjunk egy esélyt. Nem jött össze. Legközelebb kb. 2015 tájékán próbálkozunk újra. Persze-persze értjük, nyomorúságos egy üzlet Balatonon éttermet fenntartani ilyen rövid szezonra, és ilyen gyenge fizetőképes keresletre. Lehet, hogy naív vagyok, de talán éppen ezért lenne érdemes valamit kockáztatni. Biztos rendes srác ez a pincér, de őt pl. lecserélném valami élénkebb, érdekesebb, de legalább mosolyogni képes emberre." (Spinat, 2013. augusztus)