ÚTIKRITIKA.HU / Manila






hirdetes

útikritikák


Manila

Maniláról dióhéjban| Tetszett&Nem tetszett| Vélemények| Odajutás| Szállás| Helyi közlekedés| ÉtkezésVásárlás| Szórakozás| Közbiztonság| Kellemetlenségek| Egyéb hasznos információk| Intramuros|San Augustin templom| Fort Santiago| Érdekes negyedek| Egyéb templomok| Múzeumok| Egyéb látnivalók| Közeli látnivalók| Olvasmányos linkek| Fotóegyveleg

-

Manila Makatiból - Elter Karcsi fotója


Maniláról dióhéjban

Manila lakossága 1,8 millió, a vonzáskörzetével együtt (Metro Manila) 13 milliós. Manila a Fülöp-szigetek mintegy 7 ezer szigete közül a legnagyobb szigete, Luzon-on fekszik, annak is a déli részén.

Manilában és térségében a tagalog a hivatalos nyelv. A tagalog az arab, a kínai, a spanyol, a szanszkrit és több más nyelv keveréke (kölcsönszavak, nyelvtani hasonlóságok stb.). Manilában lényegében mindenki beszél angolul, főleg, mert az elemi iskola alsó tagozatától tanítják.

A fővárosban a kosárlabda a legnépszerűbb sport.
Manila a nevét egy nilad nevű növényről kapta.

Tetszett & Nem tetszett

Tetszett

  1. Izgalmas az éjszakai élet
  2. Jókat lehet vásárolni (pl. Makatiban a hatalmas Greenbelt)
  3. Jó néhány műemlék érdekes történelmi hátterekkel, külső kulturális hatásokkal (spanyol, maláj, kínai, arab, amerikai) és néhány mutatós modern építmény
  4. A sok érdekes ember látványa, a színes forgatagok, az energiákkal teli élet, a manilai emberek életkedve
  5. Az előzetes aggodalmamhoz képest nem volt esetem simlis taxisokkal
  6. Komfortos, hogy mindenki tud angolul
  7. Felfedezni, hogy a filipinóknak mennyire jobb a humora, mennyire igazán nyitottabbak, mint az agyonsztárolt thai emberek.
  8. A halo-halo nevű itókájuk
  9. A Mall of Asia közelében lévő, 1,5 kilométeres sétányról nézni a naplementét
  10. A világ egyik legrégebbi kínai negyedének izgalmassága

Nem tetszett

  1. A szennyezett levegő, a szmog, a kosz, a zsúfoltság
  2. A borzasztó, kaotikus közlekedési helyzet, hangzavar
  3. A nyomornegyedek látványa, a gazdagság és a szegénység kontrasztjai
  4. Az emberek fegyelmezetlensége, túlzott hanyagsága
  5. Sok mellékutca szörnyű lepukkantsága
  6. Az Intramuros nem nagy szám
  7. A koldusgyerekek sokasága
  8. Áttekithetetlen. Iszonyatosan nagy kiterjedésű és - tán Los Angeleshez hasonlóan - város nagyságú negyedek összességéből formálódott. Vannak ugyan egész vonzó városrészek, de többnyire egy-másfél órát kell Metro Manilán belül utazni, hogy ezekhez eljussunk.
  9. A turistáknak való tájékozódó jelzések hiánya
  10. A turistákra szakosodott csalók, a külföldit szinte mindig átvágják, magasabb árat fizettetnek velük, mint a helyiekkel.

Az ennyire romos műemlékek - Intramuros

Vélemények

2023. január: Manilába nem lettem szerelmes, de az ott eltöltött kétszer két nap alapján sokkal jobb véleménnyel vagyok róla, mint amit előtte feltételeztem róla. Íme az én Tetszett&Nem tetszett listám:

Tetszett

1. Mindenki beszél angolul és ez sok mindent megkönnyít egy turista számára!

2. Nagyon jó fejek, segítőkészek a helyiek, sokkal természetesebbek, nyitottabbak, mint az emberek Délkelet-Ázsia más nagyvárosaiban. Igazából a helyi emberek tanulmányozása volt Manilában a fő élményem.

3. Szállás szempontjából a Makati városrész kifejezetten biztonságos, komfortos választásnak bizonyult. Itt a középosztály él, szóval nem kell szembesülni a más városrészekben meglévő szegénységgel.

4. A Kínai negyedben egy szombaton, a kínai karácsony idején járkáltam, és a hatalmas nyüzsgés szuper izgalmas volt. Szerencsére én nem iszonyodom a tömegtől. 

5. Nem igaz, hogy a GRAB olcsóbb a normál taxinál. Kitűnően működött nekem, hogy leintettem egy-egy taxit és szúros szemekkel mondtam, hogy Míííter! (azaz be kell kapsolni a taxiórát, különben nem ülök be). Sokat taxiztam és mindig engedelmeskedtek, és olcsó volt. Egy 25 perces útért 19000 forintnak megfelelő pesot fizettem. Mentem az elején GRAB-bal is, és így van összehasonlítási alapom.

6. Semmi biztonsági parám nem volt, még veszélesnek kinéző embereket se láttam, persze nem mentem rizikós negyedekbe és nem mozogtam sokat éjszaka.

7. Manila nem rondább mint pl. Bangkok, és nem is drágább.

8. Az úttesten való átkelések nehézségét áthidaltam kellő vagánysággal.

9. Könnyű pénzváltókat találni.

Nem tetszett

1. Klasszikus jellegű turista nevezetességekben szegény város, mert a 2. világháborúban a japánok lerombolták Manilát.

2. A fő nevezetesség, az Intramuros (kb. óváros) nem nagy szám, még a két temploma (a katedrális és a San Augustin) sem különleges. Két órát voltam ott,mert uncsi volt. 

3. Manila megismerése a hatlmas kiterjedése miatt túl nehézkes.

4. A tengeri levegő nem javít sokat Manila levegőjén.

5. A filipinó ételspecialitások közül nem fedeztem fel egyet sem, amit megszerettem volna.  

6. A taxisok azt mondták, hogy a fővárosiak kedvenc sportja a kosárlabda. Mi van? Hiszen itt egy 175 centi s ember már nagyon magasnak számít. Nem tudtam megfejteni ezt a rejtélyt.

7. A menő városrészeket leszámítva sok az utcagyerek, de érdekes módon tőlem nem kunyeráltak pénzt.

8. A lányok valamivel kevésbé szépek, mint a thaiok vagy a vietnamiak.

9. Nagyon ki akartam próbálni a jepney buszozást, de túl zsúfoltak voltak, így ez az élmény kimaradt. 

(Aji, 2023)


"Metro Manila nagyon zsúfolt. A város maga nem szép, sok a bádogház és a gettós rész - az elmúlt pár 100 évben az építészeik nem nagyon erőltették meg magukat ezért nincs sok történelmi negyed -, de ettől eltekintve ügyesek, mert óriási felhőkarcolókat, bevásárlóközpontokat és autópályákat húztak fel. Az infrastruktúra itt megrekedt a forgalom szintjén. Tömegközlekedni a városban lehet magasvasúttal - van kb. 5 vonal, elég zsúfolt tud lenni, előfordult, hogy elengedtem 2 vonatot mire a 3-ra felfurakodtam -, jeepneyvel, triciklivel, pedicabel, FX-el szóval elég sok mindennel, de legjobb ha saját kocsid van, mert néha a kalandból is megárt a sok, pláne ha flip-flopban mászkálsz és elered az eső. " forrás


"Manila igazából nem szép, és nem is nagyon érdekes, de még mindig sokkal jobb hely, mint Jakarta. A történelmi belváros egyetlen napot vett csak igénybe, és az is túlzás volt. A háború tényleg mindent lerombolt, de például a Manilai katedrális már a kilencedik inkarnációját éli. Összesen nyolcszor rombolta porig tűzvész, szökőár, földrengés vagy ágyútűz. A helyükben én elgondolkodnék ezen, talán valaki odafenn nem akarja, hogy ott templom álljon. A főtemplom mellett még a spanyolok említésre nem méltó erődje, és egy hasonlóan érdektelen apátság képviselte a kínálatot. " forrás


.. Ezerarcú város, ahol az üvegpalotáktól, a legszegényebb nyomornegyedig minden van, és persze a kimaradhatatlan Chinatown is. A nyomornegyed nem különül el, így a luxus terepjárójaval kihajtó gazdag, naponta a kapujából simán a legmélyebb szegénységben az utca túloldalán élő élő családnak köszönhet át akár mindennap. 

Manilában a ,, gyalogos" átjárón átkelni komoly kihívás. Itt a közlekedési szabályokat tán viccnek szánták. Érdekes azonban, hogy ütközések, koccanások alig vannak.

A gazdaságot a kinaiak uralják, a kis butikoktól, a toronyházak építéséig mindent. Állítolag csak a politikába nem folynak bele.  (B. A., 2018)


,, Ermita, a főváros központja, az egykori tivornya-negyed. A pár szintes, szerény külsejű házak nappal csendesek, ám estére megelevenednek. A sejtelmes neonreklámok alatt éttermek, karaoke klubok, bárok, titkos masszázs-szalonok működnek, bájos, mandulaszemű, bájaikkal nem fukarkodó, ,,önzetlen" Lányokkal. Az utcán kóborló céltalan turistákat hivatásos betessékelők inzultálják. A hatásosság elvét szem előtt tartva, van közöttük törpe, felnyírt szekrényhátú, meg tudósféle szemüveges. Abban hasonlítanak egymásra, hogy jó a rábeszélő képességük, meg szuggesztíven tudják ecsetelni, melyik lánynak milyen kunsztok vannak a repertoárjában, s kinek mi az erőssége. De az biztos: a jó alakú, bájos filippináknak gyengéje a pénz, s köreikben azzal minden elérhető. A csali szlogen az, hogy „nem kell fogyasztani”, csak nézzünk be…

Egykoron, a történelmi Manilában Ermita szomszédságában zajlott az élet. Amikor Miguel Lopez Legazpi 1571-ben az addig szerény halászkikötőt az ország fővárosává tette, a települést a kalózoktól és csempészektől védendő, hatalmas falrendszerrel vetette körül. Ma a falakon belüli negyed, Intramuros rejti a spanyolok által épített legfontosabb középületeket, például a katedrálist, a kormányzói palotát és számos jómódú, kiváltságos spanyol nemesi család koloniál stílusú kúriáját. De Manila nem csak Intramurosból áll!

Nagy-Manila, vagy, ahogy a helybéliek nevezik, Metro Manila tulajdonképpen 16 nagyváros és számos kisebb-nagyobb barangay konglomerátuma. (Barangaynak a szigetvilágot benépesítő maláj törzsek csónakjait hívták. Az egy barangayban utazók a letelepedés után is együtt maradtak, ma a Fülöp-szigeteken ezek képezik a legkisebb közigazgatási egységeket.)

Manilában mindent megtalál az ember, ami egy nagyvárost jellemez: van ultramodern, felhőkarcolókkal hivalkodó része (Makati), van villanegyed, ahol a gazdagok laknak (San Juan), és szép számmal vannak a várost átszelő Pasig-folyó mentén a roskadozó viskókból álló urbanizációk. A város ütőere a kókuszpálmákkal szegélyezett tengerparti sétány, a Roxas boulevard. Esténként itt hatalmas az élet, amikor a tenger felől, a horizonton lenyugvó nap utolsó sugarai világítják meg a parti kókuszpálmákat. (Elter Karesz, 2021)

Odajutás

Kuala Lumpurból az Air Asiaval viszonylag olcsón eljuthatunk Manilába (oda-vissza 35-40 ezer forint). 3 óra 45 perces az út.

Szállás

Sok turista Makati negyedben lévő szállást választ, mert arrafelé tisztaság van, nemzetközi légkör, felhőkarcolók. Itt kb. olyan az árszint, mint Bangkokban.

Ha nagyon olcsó szállást akarunk, akkor ott vannak a Love hotels nevű garniszállók, ahol 12 órás időtartam egységben számolják fel a szobaárat. Nem igazán tudjuk javasolni ezeket.

A P. Burgos nevű negyedben lévő szálláshelyet akkor válasszál, ha a piroslámpás negyedben szeretnél lakni.

Ajánlott hotelek:

2 csillagos: White Knight Hotel Intramuros,

3 csillagos: Silver Oaks Suite Hotel

4 csillagos: Hotel Eastwood Richmonde

Helyi közlekedés

"A manilai taxisok még a világ taxisai közül is kiemelkednek aljasságukkal. A taxiórát csak a legritkább esetben hajlandóak használni, néha nagy kegyesen belemennek abba, hogy oké, elindítják, de a végeredményhez majd adjunk még hozzá ötven vagy száz pesót. Esténként felárat kérnek, valamint bizonyos kerületekbe eleve nem hajlandóak elvinni, mert az messze van, és nincs esélyük visszafelé is fuvart szerezni. " forrás


"A forgalom egyszerűen szörnyű, Budapest ehhez képest semmi - hát Manilában aztán lehetne panaszkodni. Órákba telik, amíg eljut az ember bárhová, úgyhogy tényleg érdemes meggondolni, hogy hátha gyalog a legjobb. A személyautókon kívül sok az ún. "jeepney" – ez egy nyitott kisbusz, amire 10-15 ember fér fel. Általában rengeteg színben pompázik és nincs két egyforma, de az oldalára mindig fel van festve, hogy milyen útvonalon közlekedik, és elég olcsón lehet utazni. Láttam néhány "triciklit" is, ami egy motorra rászerelt fémdoboz, melynek segítségével a motoros 3-4-5 főt tud szállítani (vannak azért extrém esetek is!!)

Az emberek nagyon tiszták és csinosak (átlagmagasság 150 cm :-) ), senkit nem láttam, sem férfit sem pedig nőt, aki ne lett volna kifogástalanul felöltözve. Az utcákon szinte mindig sok a járókelő, de leginkább délben van tömeg, amikor is mindenki kitódul az épületekből és megy ebédelni! Itt pontosan 12.00-kor ebédelnek, és akármi történik, ez biztosan így van, ha törik, ha szakad. Ha ezért esetleg félbe kell hagyni valamit, az sem baj. :-) " forrás


,, A manilaiakhoz hasonlóan, felkapaszkodunk egy dzsipnire, s irány a majdnem tízmilliós metropolisz belvárosa! (Azóta Nagy-Manila lakossága már meghaladta a 15 millió főt.) Ha a dzsipnik esetében a férőhelyek és az utasok számának valós arányait vizsgáljuk, alaposan meglepődünk! Tizenkét férőhelyen legalább kétszer annyi utas nyomorog bennük, mégis mindenki boldog és mosolyog. A hajdanvolt – még a második világháborúban hátrahagyott – japán terepjárók a manilai műhelyek rejtekén új köntösbe bújnak: tarkára pingálják őket, antennákat és díszlámpákat szerelnek fel rájuk, és felfestik oldalukra az útvonalat, amelyen haladnak.

Az országban egész iparág fejlődött a dzsipnikre alapulva. A műszaki érdeklődéssel megáldott turisták leggyakrabban a Las Piñasban található Sarao manufaktúrát szokták felkeresni. Ez a családias magáncég olyan, mint egy régi vidéki kocsiszín; a filippinó férfiak kézügyességét kihasználva elavult módszerekkel dolgoznak. Amolyan iránytaxik ezek, s bár vannak megállóik, mindenkit felvesznek, aki menet közben leinti őket. Ami a helybélieknek a tömegközlekedés legolcsóbb és legelterjedtebb módja, az a külföldieknek egy kényelmetlen, de izgalmas kaland. (Elter Karesz, 2021)

Taxi

A Makati negyedből a korrekt taxis viteldíj az Intramuroshoz, a reptérhez, vagy az öböl térségébe kb. 150 peso (max. ezer forint). 

A taxisofőrök tisztességében ne bízzunk. Inkább: Grab.

GrabTaxi

Nincs Uber, de van Grab-

Ha taxizol, akkor a legbiztonságosabb: GrabTaxi!

Yeepney (Dzsipni)

g.o. fotója

"Manila teljes tömegközlekedését három roskatag HÉV vonal és a jeepneyk oldják meg. A jeepney, Fülöp-szigetekre jellemző közlekedési eszköz, rengeteg furikázik belőlük az utcákon.
Ezek eredetileg a második világháborúból ott maradt amerikai Jeepekből kialakított kisbuszok, amelyek adott útvonalon járnak, az emberek csak felugranak rá, fizetnek, majd ha odaértek a célállomásukhoz, leugranak róla.
Színviláguk és az oldalukra festett motívumok Dali valamelyik különösen elmebeteg korszakát idézik és szinte mindegyiknek röhejesen nagyzoló, oda nem illő neve van: "Harmadik Szent Kristóf", "Elvis Presley Szelleme", "Szeplőtelen Fogantatás", "Mennyei Megváltó", "Szent Jozefas"...meg ilyenek. :)  forrás


Lovaskocsi turistáknak az Intramuros területén - Elter Karcsi fotója

Étkezés

Az utcai étkek erősen kérdőjeles higiéniai körülmények között készülnek, mindazonáltal nem okoznak kötelezően gyomorrontást. Ki lehet próbálni.

Csapvizet ne igyunk, csak palackos ivóvizet.

Magyar reggeli Manilában! - f.a. fotója

Vásárlás

Pénzváltáskor elkövetett csalás bizony engedéllyel rendelkező pénzváltó helyeken is előfordulhat. Minden esetben tanácsos előre, világosan tisztázni az árfolyamot, számlát kérni. Távozás előtt, a pénzváltó jelenlétében a kapott összeget gondosan számoljuk át.

"Elvergődtünk a Mall of Asia nevű bevásárlóközpontba, ahol az egész délutánt sétafikálással töltöttük. Számunkra a bevásárlóközpontok jelentik a menedéket, amikor a kelet mocska kezdi túlterhelni az idegrendszerünket. Ettünk két rendes étteremben, kiélveztük egy olyan hipermarket választékát, ahol az árak ki vannak írva, feltöltöttük fogkrémkészletünket és megnéztük a Conan remaket. Minden ázsiai fővárosnak van egy olyan rétege, aminek nemcsak hogy igénye van a Gucci butikokra, hanem még meg is engedheti magának, hogy vásároljon bennük, miközben a mall előtt utcagyerekek koldulnak. (2011)" forrás


"A boltokban kevés nyugati terméket találni. Tejet lehet kapni ugyan, de drága (80 peso litere), kenyérből csak szeleteltet lehet találni. Sajtot, vajat, felvágottat, joghurtot, salátát, kávét és hasonló, otthon alapnak számító dolgokat csak nagyobb bevásárló központokban lehet kapni, jó drágán.

Aki el tud lenni csak a helyi specialitásokkal és nem bánja, ha napi háromszor rizst kell ennie rizzsel, annak nem lesz oka panaszra. Akinek viszont hiányoznak a nyugati ízek, az szenvedni fog, de nagyon. (2017)" forrás

Szórakozás

Alkalmi szexuális kapcsolatok esetén az óvszer használata több mint ajánlatos.

Táncműsor turistáknak az Intramurosban - Elter Karcsi fotói

Közbiztonság

Ha nem vagyunk balekok, kellően elővigyázatosak vagyunk, akkor nem ér baj minket Manilában sem, bármennyire is rossz a híre közbiztonság tekintetében. Ha szerényen, értékeink virítása nélkül mozgunk, akkor a rablók, tolvajok nem minket fognak áldozatnak kiválasztani. Manilában gyakoraik a kisebb súlyosságú bűnesetek, csalások, de a rablások ritkák.

A kézitáskát, még a hátizsákot is, hordjuk inkább a testünk elülső oldalán.

Megnyugtatásul: A Manilában előforduló gyilkosságok áldozatai óriási arányban helyiek. A gyilkosságok a nyomornegyedekben, a bandák által uralt külvárosokban történnek. 

A tömegközlekedési eszközökön mindennaposak lopások, a taxitársaságok közül csak a megbízhatóakat használjuk, mert előfordulnak rablóbandákkal összejátszó sofőrök. Kerüljük a drága ékszerek viselését, idegenektől ne fogadjunk el italt vagy ennivalót, mert előfordul, hogy kábítószert kevernek bele. Az éttermekben, kávézókban ne tegyük ki az asztalra a mobiltelefonunkat.

Makati City a legbiztonságosabb régió, de azért ott is óvatosnak kell lenni.

"A zsebtolvajlások magas száma miatt javasolt az útlevelet biztonságos helyen, és csak annak fénymásolatát magunknál tartani.

A kábítószer használatáért, pedofíliáért kiszabott büntetések igen szigorúak. Előfordul, hogy kiskorú személyek gyanútlan turistákat csapdába csalnak, majd megzsarolnak.

A Fülöp-szigetei Bevándorlási Hivatal a közelmúltban figyelmeztetést adott ki az országban tartózkodó külföldi állampolgárok számára: politikai felvonulásokon, tüntetéseken való részvétel miatt a hatályos jogszabályok alapján kitoloncolhatók az országból." (KÜM)


"Tavaly töltöttem pár napot Manilában. Londonból utaztam a Philippine Airlines-al. Egy barátomat látogattam meg. Minden rendben volt, csak egy dolog volt kellemetlen, amikor a jeepney-el utaztunk, és valahogy (alig pár perc alatt) valaki ellopta a pénztárcámat." (János, 2017)

A drogosok és a drogkereskedők ellen brutális keresztes hadjárat zajlik elnöki ösztönzéssel

Kellemetlenségek

"Higiénia:

Manilában a legfrusztrálóbb a kosz, a tömeg, a bűz és a szmog. Az, hogy a reggeli kávézásnál felbukkan mellettünk egy patkány, vagy az utcai étkezdében a tányérom melletti résből rám köszön két kis vidám csótányka az abszolút nem meglepő itt.

Nagy izgalommal vártuk, hogy elmenjünk a helyi piacra. Nagy reményekkel indultam el, hogy majd veszek egy csomó gyümölcsöt, meg talán ruhákat is nézünk. Úgy képzeltem el, mint mondjuk egy török piacot. Hát nem olyan volt. Nagyon nem. Rendszer nem volt a piacon, egymás mellett simán megfért a ruha és halárus, a sütis pult mellett pedig a hentes. Az hogy hűtve és elzárva nincsenek a húsok az persze evidens. Minden szabadon, legyek mindenütt meg persze az emberek is halál nyugalommal tapicskolták a pulton a nyers húst.

Néhány résznél már elviselhetetlen volt számomra a bűz. Amikor a többiek felvetették, hogy mi lenne, ha esetleg ennénk az egyik kisebb étkezdében nagyot fordult bennem a gyomrom és a szokásos kifogással élve csak annyit mondtam, hogy sajnos nem vagyok éhes. Végül bármilyen étek helyett csak egy legyezőt vettünk Vikivel, de az legalább szép volt. (2014)" forrás


Pár napra Manilába kell utaznom a feleségemmel. Arra gondoltam, hogy követném az itt pár hete megjelent jó példát, és bérelnék egy tandemet. Mert hát ugye azt már tudjuk, hogy Manilában az a leggyorsabb közlekedési eszköz.
Csak van egy dolog, ami aggaszt:
Ki üljön előre?
Mert ha az asszony, az veszélyes lehet. Én tekerek hátul, mint egy gép, ő meg fél a forgalomtól, és csak a fékekbe kapaszkodik, akkor ugye én mindenképpen elfáradok, és nem is haladunk.
Viszont ha ő ül hátra, akkor meg egész úton fürdik az izzadságomban, és a menetszél folyamatos izzadt európai hónaljszagba burkolja. Ennek lehet, hogy nem örülne.
Arról nem is beszélve, hogy ő természetesen filipina, így hát nem magas. Tehát az arca kb 5 centire lenne a kőműves-dekoltázsomtól, és azt azért mindannyian tudjuk, hogy nagyobb erőkifejtésnél, elő-előfordul, hogy egy-egy galamb felszáll. Na most egy jó csípős adobo után, ez is veszélyes lehet..
Szóval, hogy legyen? Taxi szóba sem jöhet, azok lehúznak! (2022)

Egyéb hasznos információk

1. Ne adjunk pénzt a kolduló gyerekeknek, mert az a pénz a szervezett bandákhoz vándorol.

Intramuros

Az UNESCO kulturális világörökség része.

fotó by Elter

A Szeplőtlen fogantatás katedrális - Elter Karcsi fotója

"Az Intramuros városnegyed nem tűnt túl távolinak, mint utóbb kiderült így lépésben haladva kb. negyven perc alatt meg lehetett közelíteni. Ismét kétségeim támadtak a városnézést illetően, amikor bizonyos utcákon elhaladva a taxis ránk zárta az ajtót, mondván hogy ez a környék nem biztonságos, itt kirángathatnak a kocsiból, és kirabolhatnak. Visszafelé menet amúgy ugyanezeken a részeken a másik taxis is bezárta az ajtókat. No comment.
Viszont az Intramuros tényleg minden várakozást felülmúlt. Amilyen kosz és szegénység van itt, olyan sok a látnivaló, és izgalmas a történelem! Ezt a meseszép erődöt a spanyolok alapították 1571-ben, és azóta több háborút és természeti katasztrófát túlélt már, de még mindig Manila egyik jelképeként várja az idelátogató turistákat. Az Intramuros szó egyébként latinul azt jelenti, hogy "a falakon belül", innen ered a negyed elnevezése. (2014)" forrás

a. sz.fotója

Intramuros nem igazán történelmi jellegű utcája

e. l. fotója

San Augustin templom

A 16. században épült.

Az Intramuros területén található. Ingyenes a belpés. A múzeumi rész belépő díjas, de kevésbe kerül.


Elter Karcsi fotói

Fort Santiago

a. sz. fotója

Érdekes negyedek

Kínai negyed

Binondo a konkrét neve. Másfél-két órás, gyaloglós program.

Ez a világ egyik legnagyobb, de bizonyosan a legrégebbi Chinatown-ja. Van saját karaktere, azaz nem pont olyan, mint máshol a világon a kínai negyedek. Ez a javára szól. Negatívum, hogy sok kis bolt megszűnt és a helyükre modern szolgáltatások kerültek. 

Binondo a neve

Malate District

Fort Bonifacio

Egyéb templomok



Múzeumok

Ayala Museum


Casa Manila


Imelda Marcos cipőmúzeuma

720 pár cipő van kiállítva.

j.k. fotója

Egyéb látnivalók

Divisoria piac

Közeli látnivalók

Las Pinas

                                                      Nemzeti kincsnek számító bambuszorgona - fotó by Elter

Olvasmányos linkek

"A Fülöp-szigetek fővárosa, Manila majdnem 10.000 km-re fekszik Budapesttől. Két napot töltöttem ebben a távoli városban és - nem szoktam ilyesmit mondani - de annyi bőven elég is volt. Ahhoz, hogy a tengerparti nyaralóhelyekre, például Boracay szigetére eljussunk, muszáj belekalkulálni Manilát az útitervbe, miután nincs túl sok opció az odajutásra. Gondoltam, ha már amúgy átutazunk a fővároson, akkor érdemes megállni egy pár napra és körbenézni kicsit.
Már a reptértől a szállodába vezető út is órákig tartott, mert a dugóban csak lépésben lehetett haladni, és szembetűnő volt a kosz és a szegénység. Sok ázsiai országban jártam már, de ilyet még nem láttam. Meg is kérdeztem a taxist, hogy milyen a városban a közbiztonság? Becsületükre legyen mondva, hogy angolul a legtöbb ember jól beszél a hajdani amerikai megszállás következtében, bár az akcentusukat egy kicsit nehezen érteni. Mondta a sofőr, hogy jó, de ha kimegyek a szállodából annyira nem jó! Gondoltam ez nagyon biztató információ, úgy tűnik, hogy két napig a hotelben fogok üldögélni. Ami végül is nem lett volna nagy baj, mert a szálló az üzleti negyed közepén volt, bevásárlóközponttal, és egy éttermekkel teli szórakoztatóközponttal körbevéve. De persze másnapra meggondoltam magam, közbiztonság ide vagy oda, indulás várost nézni." forrás


"Az amerikaiak annak idején, ezrével importáltak tanárokat, kiépítették a közoktatást, az úthálózatot, a vízrendszert. Az amerikanizácó annyira jól sikerült, hogy spanyolul már senki nem beszél, a múzeumokban angolul vannak feliratozva a látnivalók, a tévéadók fele angolul beszél, és a moziban még csak nem is feliratozzák tagalogul a filmeket. Már általános iskola közepétől körmöst kap, aki matekórán megszólal tagalogul, főleg mivel a tudományos szavak teljesen hiányoznak az őslakos nyelvekből. A fizikát vagy földrajzot nem is lehet tagalogul oktatni, mert egyszerűen hiányoznak a szakszavak. Még egymás közt is gyakran félig angolul beszélnek, össze-vissza keverve a saját maláj verziójukat spanyol és angol jövevényszavakkal. Az angollal kevert nyelvre van is kifejezésük: taglish. (tagalog + english rövidítve:)
A könyvesboltban is csak egyetlen polc képviseli az anyanyelvi filippínó irodalmat, minden más angol." forrás

Fotóegyveleg

fotó by Elter

fotó by Elter

Manilai naplemente - fotó by Elter

Manila folyója, a Pasig - Elter Karcsi fotója


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon