ÚTIKRITIKA.HU / Sint Maarten









Sint Maarten

Sint Maarten dióhéjban | Tetszett & Nem tetszett | Vélemények | Repülés | Szállás | Egészség | Időjárás | Közlekedés | Vendéglátás |Vásárlás| Egyéb hasznos információk | Strandok | A francia rész | A holland rész | Látnivalók | Olvasmányos linkek | Fotóegyveleg

Az Irma nagyot ütött ide is. A sziget 4 legmasszívabb épületét súlyos károk érték, szóval el lehet képzelni mi történhetet a laza házakkal.

Feltételezésünk szerint legkorábban 2019-ben lesz érdemes turista szempontból számításba venni ezt a szigetet. Hollandia és Franciaország mélyen a zsebébe fog nyúlni, de így is kell másfél év az újjáépítéshez. Csak az építőipari cégek járnak jól.  

Sint Maarten dióhéjban

  • Érdekes egy sziget, mert a kicsi területen osztozik egy holland és egy francia oldal. Az északi rész neve Saint Martin és francia tengerentúli terület (nem gyarmat). A sziget déli fele Sint Maarten Hollandia része (nem gyarmat). Jópofa, hogy Európában Franciaország és Hollandia nem határos egymással, itt viszont igen, még ha határellenőrzés nincs is.
  • A holland oldal fővárosa Philipsburg, amelynek kikötőjébe kötnek ki a nagy óceánjáró turista hajók (cruise). Így ez a város nagyon zsúfolttá válik, amikor a hatalmas hajókról kiáradnak az emberek. A város tele van ajándék- és ékszerboltokkal, amiket lerohan a hajókról jött tömeg. Sint Maarten kiejtése: szen mate, nem elnyújtott á-val, a t előtt alig kiejtett r hanggal, végén alig hallható n hanggal
  • A francia oldal sokkal nyugisabb, mert oda nem jönnek nagy óceánjárók. Az ottani kikötőbe inkább a közeli szigetekre közlekedő hajók jönnek.
  • A francia oldal (ejtsd kb. így: szen mahtiin) központi városa (picike): Marigot.
  • A francia oldal nagyobb, mint a holland. Az egész sziget 97 négyzetkilométernyi területéből 53 a francia és 34 a holland. 
  • A szigeten június és október között van a legcsapadékosabb időszak. Augusztustól van hurrikánveszély. December és április között a legkellemesebbek a klimatikus körülmények az idelátogatásra. Igaz ilyenkor a legdrágábbak a szálláshelyek. Novemberben és májusban jó az idő és ezek a hónapok nem számítanak főszezonnak.
  • A szigeten jó a közbiztonság. Azért ajánlatos nem hagyni semmi értéket a bérautó ülésein. A bérelt villák esetén van kockázat a betöréseknek, a hotelszobák e tekintetben biztonságosabbak.
  • A kb. 80 ezres lakosságú szigetre évente 3,7 millió turista érkezik!

Tetszett & Nem tetszett

Tetszett

  1. Életem legfinomabb hallevesét (bouillabaisse) a francia oldalon Marigot egyik éttermében ettem (kétszer is) - jaj, ha lenne egy harmadik alkalom is!
  2. A francia oldal nem annyira nagyvilági, nyüzsgő, de nekünk rokonszenvesebb volt a holland oldalhoz képest, aranyos a kis, lagúnás vitorláskikötő a hangulatos kis butikokkal
  3. Gyors kajálások az út menti kifőzdékben
  4. A Mullet Bay - csodás strand a holland oldalon
  5. Az egynapos kirándulás a francia oldal kikötőjéből Anguilla álomszigetre

Nem tetszett

  1. A szúnyogok és a sok kóbor kutya (az utóbbiak legalább ártalmatlanok)
  2. Nagyon könnyű leégni a napon
  3. Mivel nagyon olcsó a pia, elég sok a részeg
  4. Nagyon nehéz parkolóhelyet találni Philipsburgban
  5. A nem hivatalos taxis hiénák

Vélemények

Jön!

Repülés

Princess Juliana International Airport, St. Maarten: A holland oldalon lévő, nemzetközi repülőtér, a Princess Julianna, a világ legfurcsább leszállópályájú reptereinek egyike. A gépek a leszálláskor elképesztően alacsonyan ereszkednek le a Maho Beach nevű strand felett. A strand és a kifutópálya között csupán egy keskeny út és egy kerítés létezik. A strandolók egy része kifejezetten poénosnak tartja, ahogy a nagyobb gépek hajtóművei által kifújt szelek dobálják őket, pl. a vízbe. A közeli bárok rájátszanak kellő üzleti érzékkel az extrém helyzetre, mégpedig úgy, hogy a vendégeik számára kihangosítják az irányítótorony és a pilótafülke közötti rádiós beszélgetést, és így teszik izgalmasabbá az ijesztően alacsonyan és lassan leszálló gépek látványát. Fontos megjegyezni, hogy az utóbbi negyven évben egyetlen baleset sem történt ezen a repülőtéren! A "Maho Beach landing" kifejezés viszont fogalommá vált repülős körökben.

Szállás

Naturista hotel a Club Orient, ahol teljes családok mutatkoznak meztelenül a Karibi-térség legismertebb nudista strandján. Nincs all-inclusive ellátás. Szerveznek egynapos nudista hajóutakat.

Egészség

Vigyázat! Alattomos a napsütés arrafelé. Észre sem veszi az ember és már leégett. Szóval óvatosan napozni.

Időjárás

Sint Marteen időjárása

Közlekedés

Sok az iránytaxi, amelyeknél fejenkénti viteldíj van. Ez arányosan csökkenhet, ha több utassal osztozkodunk a közlekedésben. A kikötőnél várakozótaxik viteldíja fix és ki vannak táblázva a tarifák. 7-8 dolár között mozog a viteldíj per fő. A holland oldal központjábó, Philipsburgből a francia oldal központjához, marigothoz az út szárazföldön kb. 30 perc taxival.

Vendéglátás

Érdemes kipróbáni a lolo-nak (locally owned and locally operated) becézett szabadtéri kifőzdéket. Jók a grill húsok, halak, de van spagetti is, babos rizs.

,, A sziget egyik nevezetessége, hogy itt karibi viszonylatban nagyon olcsó a szeszes ital. Jeges, kis vödörben – csomagban – ajánlják, 5 üveg ital (sör vagy üditő) 10 $, melyet a jég órákig hidegen tart, így a napozóágy mellett is élvezhető a finom, hideg ital. Állítólag a töményre is vonatkozik, hogy nagyon kedvező árú, erről visszafelé meg is győződtünk. (2019)" forrás

Vásárlás

,, Elsétáltunk egy kis nézelődős körútra a nagyon szépen rendezett, áruikat csábítóan kínáló üzletek között. Rengeteg ékszerüzlet kínálja a gyémánt- és a drágakövek garmadát, akár magában, akár valamilyen ékszerbe foglalva. Mivel ezek a területek adómentesek, így az – elsősorban amerikai – turistáknak kedvenc vásárlóhelyei.

De most, én is vadásztam, mégpedig még az első tengeri napon javasolt, Del Sol üzletre, mert továbbra is szeretnék egy fényre színváltós keretű napszemüveget. Elsősorban emiatt jártuk be a kis bevásárlóutcákat. A boltok dekorációi is különlegesek, hiszen ki kell tűnni valamivel a sok üzlet közül, illetve igyekeznek magukra vonni a figyelmet.

Végre, megtaláltuk a keresett üzletet és megvettem azt a szemüveget, amit magamnak elképzeltem. Amellett, hogy ilyenre vágytam (külsőleg), fantasztikus lencséje van, ha felteszem rögtön tisztábban látom a világot… 🙂 (2019)" forrás

Egyéb hasznos információk

Strandok

  • A szigetnek több mint 40 strandja van, összesen kb. 16 kilométer hosszúságban. Valamennyi strand közstrand.
  • Monokinis strandolás csak a francia oldalon engedélyezett (nem vicces?).
  • A francia oldalon a legszebb strandok ezek: Baie Rouge, Cupecoy Beach, Baie Longue és a Grand Case Beach.
  • A holland oldalon a menőbb strandok ezek: Mullet Bay, Little Bay és a Great Bay.

Maho Beach

A francia rész

A francia rész területre a nagyobb (52 négyzetkilométer). A francia oldal központja Marigot, aminek magja a parti sétány és a Marina Port La Royale között terül el. A Marina Port La Royal egy cuki vitorláskikötő aranyos boltokkal, butikokkal. nagyon hangulatos hely.A francia oldal sokkal nyugisabb, mint a holland terület. Marigot boltjaiban értelemszerűen elsősorban francia márkákat árulnak: főleg parfümöket, kristályokat, ékszereket, és divatholmikat. Sok minden elég jutányos árú. A legtöbb bolt a Rue de la Liberté és a Rue de la République között található, a Baie Nettle öbölben.

A holland rész

A holland oldal a kisebb (37 négyzetkilométer). A holland rész fővárosa, Philipsburg valójában csak négy, egymással párhuzamos utcából és azok kisebb mellékutcáiból áll. Philipsburg egy homokpadon terül el Groot Baai és Great Salt Pond között. A tengerjárók kikötője, a great Bay kb. 1,6 kilométerre van a városközponttól. A Harbour Village-ből a bevásárlóutcákhoz (Front street és Backstreet) lehet vizitaxival is közlekedni. Philipsburg üzletei vámmentes árukat kínálnak.

Látnivalók

Philipsburgben a Front Streeten a 19. századi Court House (birósági épület) és a picike Sint Maarten múzeum.

Programlehetőségek

Olvasmányos linkek

"A mindössze nyolcvanhét négyzetkilométernyi sziget borzasztó gyorsan bejárható, kevésbé forgalmas időszakokban még egy óra sem kell a körbeautózáshoz. A nyolcvanötezer lakost számláló földdarab két részre van osztva: egyik fele holland (Sint Maarten), másik fele francia (Saint-Martin) fennhatóság alá tartozik. A két terület közötti átjárás - leszámítva a rengeteg fekvőrendőrt - akadálymentes, mindenféle ellenőrzés nélkül mehetünk át egyik részről a másikra.

Szt. Martin, és azon belül is a holland oldal meglehetősen jellegtelen. A homokos partok mentén drága éttermek, kaszinók, gazdag amerikai turistáknak felhúzott luxushotelek, duty-free üzletek és ékszerboltok sorakoznak. Nem véletlenül nevezik tehát a szigetet a bevásárlók paradicsomának. A francia oldal szerencsére nem ennyire amerikanizálódott. Ott több a lokális érdekesség, bár túl sok látnivalóra azon a részen sem érdemes számítani. Kicsit olyan az az oldal, mint egy francia nagyváros külső kerülete, ahol a fekák szénné pimpelt autókban Alliance Ethnikre krúzolnak.

A sziget a homokos partokon és a turistákra épült szolgáltatói szektoron kívül sok látnivalót nem kínál. Ha meguntuk a meleg tengervízben történő lábáztatást, nevezzünk be valamelyik vízi programba, majd pihenjük ki az izgalmakat a közeli koktélbárban. Délután (az otthonihoz képest féláron!) vegyük meg az asszonynak a régóta ígért gyémántgyűrűt, együnk egy jót valamelyik puccosabb étteremben, majd teli hassal vágjunk neki az éjszakai életnek, és kaszinózzuk el a gyerek taníttatására szánt összeget egyetlen óra alatt. St. Martin nagyjából erről szól. Las Vegas, csak éppen karibi jelmezben.

Az árakat illetően egyébként mi nem tájékozódtunk előzetesen, így érkezéskor a szállások és bérautók díjai láttán csak pislogtunk, mint hal a szatyorban. Szigorú napi költségvetésünkre pillantva el kellett döntenünk, hogy vagy jót alszunk, de nyögvenyelősen közlekedünk, vagy pont fordítva. A reptéri bérautós felhozatal legjobbját kiválasztva (automata Toyota Corolla naponta 35 amerikai dollárért) úgy döntöttünk, hogy néhány napig kocsiban fogunk aludni. (2008)" forrás


"St. Martin szigete két részből áll: holland (Saint Marteen) és francia (St. Martin). A holland részről indultunk, ahol nagyon helyes színes karibi koloniális stílusban épült házakat és egy teljesen üres tengerparton vettünk a górcsőnk alá. A fővárosba mélye, Philipsburg hihetetlen mennyiségű üzletet rejt: a piactól az überchic butikokon keresztül, a pia-szivar-ékszer boltokon át a helyes kézműves galériákig sok minden megtalálható itt. Egy csapat a mi hajónkról már egy spéci városnézésen vett részt, Segway-kel közlekedtek, egy másik, kicsit vadabb bagázs pedig Harley motorokat kölcsönzött és masírozott át a városka főutcáján. A parti bárok redőnyét épp most húzzák fel, a pult mögött egy mosolygós mamma tisztítja a poharakat, aki már így korán reggel hatalmas mosollyal invitált minket egy frissítőre. Akartunk is inni egyet, aztán a szomszédos szuvenír bolt előtt egy farmerba és csíkos mellénykébe öltöztetett kutyus látványa nem hagyott nyugodni és elkezdtem kattogtatni. Egyik kilátóról mentünk a másikra, átléptük a holland határt és máris a francia részen termettünk. A szigeten állandóan dugók vannak, amin nem kell meglepődni, csupán okosan kell az időnket beosztani. (2011)" forrás


,, A csöppnyi szigeten Hollandia és Franciaország osztozik meg, mint két gyarmatosító őskövület. A Cruise kikötő Philipsburg-ban van, a holland oldalon. Azt sejtettem, hogy nem fognak fejkendős holland lánykák fapapucsban, kezükben tulipánnal várni, de hogy egy halvány jelét sem fogom látni a holland tulajdoni viszonyoknak azon kissé meglepődtem. Most nem arra gondolok, hogy itt is főleg feketék élnek és angolul beszélnek, de sem az egyenruhák, sem az autók vagy rendszámaik nem viselnek még nyomokban sem európai vonást. Eleve dollár a fő fizetőeszköz, vagy ha euróval próbálkozol, azt is elfogadnák, de csak egy az egyben rátával. Meggyőződésem, hogy a szigeten egy lélek sem beszél hollandul, még az a sajtárus sem, aki a kikötő közelében kínálja hat hétig érlelt, helyben készült Gouda sajtját. Nem úgy a francia oldalon. Ott gyakran hallani francia beszédet, és az autók rendszámtábláin feltűnnek az uniós csillagok.


A menetrend kavarás eredményeképp ide csak 11:00 óra után érkeztünk meg, és bár nyolc órára tolták el az indulás idejét, ez nem nagy kaland, mert hatkor már sötét van. Rövid tanakodás után úgy döntöttünk, felkeressük azt a bizonyos strandot, ahol a repülőgépek pár méterrel a fejünk felett szállnak le. Az embertömeg transzportálása itt is szervezetten megy. A taxi diszpécser szépen osztályozza az embereket, attól függően ki akar a belvárosba menni, és ki arra a bizonyos strandra a reptér mellé. Miért is gondoltam, hogy csak én akarok elmenni oda? A taxi alatt itt mikrobuszokat kell érteni, amibe betuszkolnak 8-10 embert és csak úgy indul el. A kikötőtől a Maho beach-ig 16,- $ egy retúr jegy. Ezért kaptunk egy karszalagot és már szállhattunk is be az előhűtött Chevy Van járműbe. (Hollandiában ilyet biztos nem látsz.) A forgalom elég zsúfolt, helyenként még kisebb dugó is kialakult, de nem bántuk, mert így jobban körül lehetett nézni a úton. Az jól látszik, hogy ide biztos tolnak pénzt az „óhazából”, de azért ne képzeljünk egy Amszterdamot! A karibi jelleg abszolút dominál, csak itt már van KFC és Burger King is. A reptérhez közeledve, a jachtkikötőnél fogadott minket az eddigi legszomorúbb látvány. A hurrikán által partra vetett, vagy elmerült hajók tucatja hever szanaszét. Van köztük, amin látszik, hogy nem egy éve rohad féloldalára dőlve a parton, de valószínű, hogy a gazdája már felvette a kártérítést a biztosítójától, aki meg pont letojja, mi lesz a ronccsal, neki az csak költség lenne kiemeltetni. A helyi hatóság meg gondolom tehetetlen, a tulaj már rég felszívódott, a biztosító pedig mossa kezeit.


Megérkezve a célunkhoz a taxis hölgy közölte, hogy félóránként indulnak vissza ugyaninnen az iránytaxik, csak fel kell mutatnunk a karszalagunkat és már visz is vissza a hajóhoz. A fotókon nem feltűnő, de ezen a szakaszon nagyon keskeny a homokos part, és még egy forgalmas autóút is vezet a reptér kerítése előtt. Ember pedig van bőven, mindenki szeretne egy szelfit a háttérben egy Jumbo Jet-tel. Csakhogy ilyen nagy repülőgép ritkán jön a szigetre, ami ott töltött két óránk alatt mindössze egy nagyobbacska utasszállító landolt és több kisebb gép. Felszállni meg csak légcsavaros gépelet láttunk, pedig a legdivatosabb extrém sport itt az, amikor egy lökhajtásos utasszállító indul neki a kifutónak. Ilyenkor az idióták a kerítésbe kapaszkodva próbálnak ellenállni a légnyomásnak. Tele van a YouTube olyan videóval, amikor ez nem sikerül, és a fejüket verik be a betonszegélybe.
A karszalagos rendszer remekül működött, egy taxi (többed magunkkal) visszavitt a hajóhoz, illetve minket a belvárosba, ami kb. egy kilométerre van a kikötőtől.

St. Maarten híres az adómentes, olcsó piáiról, nem csoda hát, ha a belváros teli van szeszbolttal. Itt kb. Auchan árakon meg lehet venni a Whiskey-t, de ezeknek ez már durván olcsó. Mi egy koktélt toltunk csak be egy part menti bodegában, amit a maga ezerötszáz forintos árával, műanyagpohárban, nem mondanám olcsónak, de tény, hogy fent a hajón ez a háromszorosa. Felkerestük a Hard Rock Café-t is, hátha látunk valami jó kitűzőt a gyűjteménybe, és hát, hogy is mondjam? Ilyen igénytelen, kicsi és lepattant HRC-t még a világon nem láttam. Debella néger csaj tehénkedett a pulton, még az is fájt neki, hogy ráköszöntem, nemhogy még kiszolgáljon. Kérdésemre, hogy mennyibe kerülnek ezek, undok arckifejezéssel visszakérdezett, hogy melyik. Mikor aztán zorall tekintettel a szemébe néztem, nagy kegyesen elsorolta, a különböző árakat. Az otthoni szocialista időkre emlékeztetett, amikor az eladók sértésnek vették, ha egy vevő érdeklődni óhajtott egy termékről.  (2019)" forrás

Fotóegyveleg

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon