ÚTIKRITIKA.HU / Programlehetőségek Zanzibáron

Programlehetőségek Zanzibáron

Programok Zanzibáron

2021. november 18. - Viktória Perger - Gondolatok egy női fejből blog

Mielőtt a szigetre utaztunk volna, mindkettőnknek volt egy kis aggálya, hogy unatkozni fogunk. Mi mindig nagyon jövős-menős nyaralásokat csinálunk, minden nap túrázunk, felfedezünk, kocsikázunk stb., de ezzel együtt hajlamosak is vagyunk lóversenyt csinálni a nyaralásból. Az elmúlt időszak igen stresszes volt nekünk is - mint a legtöbbünknek - így nem bántuk, hogy az élet úgy hozta, hogy nyugisabb helyre tudtunk most utazni.

Bár a sziget nem olyan nagyon pici (hosszában kb. 100 km, széltében pedig 40), de nincs rajta végtelen számú programlehetőség. Amihez volt kedvünk és elérhető áron volt azt bevállaltuk, a többit elengedtük.

Delfinles és snorkeltúra (Mnemba sziget)

Ezzel a programmal kapcsolatban felemás érzéseim vannak. Egyrészről nem szívesen hagytam volna ki, másrészről kicsit hajmeresztő volt. Kora reggel 11-en turisták plusz 2 helyi férfi felültünk egy ladikra és elhajóztunk a Zanzibár melletti Mnemba közelébe, ahol reggelente delfinek úszkálnak. Amint kiértünk a korallzátonyon túlra, elég nagy hullámokba kerültünk, ami egyes turistáknak rosszullétet, nekem pedig dizkomfort érzetet okozott. Magát a delfinlest inkább nevezném delfinüldözésnek, ugyanis 30 ilyen ladik csutkagázzal ment a delfinek után, hogy akár csak egy pillanatra is tudjunk velük úszni. 1-1 percre tényleg láttunk delfineket, de beugrani közéjük - és a 30 motorcsónak közé - semmi kedvem nem volt. Mikor végre ezt feladtuk, átmentünk a Zanzibár mellett található magánszigethez (andBeyond Mnemba) és snorkeleztünk. Ez lenyűgöző élmény volt.
Összesen 4 órát töltöttünk ebben a ladikban,ami mind a nyíltvizi viszonyokat, mind a meleget és szelet tekintve megterhelő volt.
Ár: 8000 Ft/fő

Tazari barlang

A sziget északnyugati részén (Nungwi-ban) található egy kisebb barlang, amibe egy helyi idegenvezetővel lehet bemenni. A barlang nagyon szép, érintetlen, tele van cseppkövekkel.
A barlang mellett található még egy picike kaméleon"rezervátum", ahol kézbe is foghatjuk ezeket a kis állatokat.
Ár: 3500 Ft/fő a két program.

Jozani nemzeti park

Ez a kis őserdő 3 részből áll, melyeken kb. 1,5 óra alatt egy helyi idegenvezető visz végig. Az első rész magának az erdőnek és a növényinek a megismerése, a második az őshonos Colobus majmok (kihalás szélén álló, védett faj) életébe való bepillantás, a harmadik pedig a Mangrove erdőnek és jelentőségének a megismerése. Igazán kedves kis túra, ami alatt egy csomó dolgot megtudhattunk Zanzibár élővilágáról.
Belépő: 5000 Ft/fő

Michamvi sunset beach

Igazi hippi hely. Elképesztő hangulatos. Ide a Karafuu hotel animátora révén jutottunk, ő ajánlotta és kísért el minket ide. A sziget délnyugati részén található ez az eldugott strand, ami naponta több ezer turistát vonz. Naplementekor itt rendszeresen tüzet gyújtanak és akrobaták tartanak egy látványos show-t. De ha ebbe esetleg nem is futunk bele, már maga a hangulatos bár és az esténként itt játszó dj zenéje is megér egy misét.
Ingyenes program

Falutúra

Én talán erre a programra vágytam a leginkább. Ide is a korábban említett animátor hozott el minket. Tulajdonképpen besétáltunk az egyik helyi faluba, bementünk a helyi “Mama” házába, főztünk vele, majd együtt megettük. A hihetetlenül szerény, nyomorúságos körülmények ellenére nagy szeretettel fogadtak minket és nagyon finom, laktató ételt dobtunk össze, amúgy potom pénzből és persze helyi zöldségekből. Egy ilyen programnak nem tudtunk volna magunktól nekilendülni, hiszen nem ismerünk helyi családot és nem is beszélünk szuahéli nyelven. Itt mindenképpen szükség volt egy Zanzibáron élő "segítőre".
Ár: a programnak nincs fix ára, de az animátor srác javaslatára kb. 6000 Ft-nak megfelelő shillinget adtunk a családnak.

Börtönsziget, Stone town, fűszertúra

Ez egy egynapos túra. Alapvetően elég fárasztó és hosszú, pláne a nagy melegben, de megéri részt venni rajta. Először el kellett jutnunk a Fűszerfarmokra, amik a sziget nyugati részén, Stone town közelében vannak. Itt az egyik fűszerfarmon részt vettünk egy kb. 2 órás fűszertúrán. A guide, akit aznapra kaptunk, fűszereket szagoltatott velünk és mesélt mindegyiknek a felhasználási módjairól. A fűszerek, amik többek közt itt teremnek: fahéj, gyömbér, vanília, kurkuma, szerecsendió, szegfűszeg, citromfű. A fűszerismereteken túl pálmaágakból és virágokból készült ékszereket is kaptunk a túrán. (kosárka, amibe a megismert fűszereket gyűjtöttük, gyűrű, karkötő, nyaklánc, nyakkendő)
Ezután nyakunkba vettük Stone town-t és átrobogtunk a helyi hal-, hús- és fűszerpiacon, valamint a szuvenírt árulók végtelen sorain. Emellett megnéztük a szultán régi palotáját, jártunk a rabszolgapiac régi területén és emlékhelyén, valamint megnéztük Freddie Mercury állítólagos szülőházát is.
Majd amikor már csak vonszoltuk magunkat a melegtől, akkor még bepattantunk egy ladikba és átvittek minket a közeli börtönszigetre. Itt található egy óriásteknős-rezervátum. A teknősök közvetlen közelébe lehet menni, etethettük őket zöld levelekkel és még meg is tudtuk őket simogatni.
Ár: 16.000 Ft/fő

A programokkal kapcsolatban még annyi megjegyzést tennék, hogy nem árt óvatosnak lenni a helyi, számunkra teljesen ismeretlen programszervezőkkel. Különböző fórumokon olvastuk, illetve a resort-okban is említették nekünk, hogy a strandon mászkáló programszervezők előleget szoktak kérni a program megszervezéséért, majd előfordul, hogy soha többet nem látjuk őket. Mi már az autóbérlés leszervezésénél láttuk, hogy a srác, aki intézte nekünk megbízható, illetve olcsóbb árat is mondott, mint mások, így szívesen rábíztuk magunkat.

Nagyon pozitívan csalódtunk Zanzibárban, a nyaralás sokkal jobb lett, mint amire számítottunk. Nem hiányzott az állandó rohanás, nem bántam, ha délután egy órát pihentünk a szobában vagy ha egész délelőtt a vízparton lógattuk a lábunkat. Amennyi mozgásra vágytam, azt mindig meg is tudtam adni magamnak. Majdnem minden reggel futottam a tengerparton, illetve így vagy úgy minden nap sétáltunk 6-7 km-t. Amúgy meg élveztük az elképesztő szépségű sziget látványát és hangulatát.

-----------------------------------

Delfinles Kizimkaziban - forrás

Kizimkazi Zanzibár déli részén fekszik és innen indulnak minden reggel azok a csónakok, amelyek a delfinekkel úszni vágyó turistákat szállítják. Mi Kizimkaziba is Jambianiból érkeztünk. Korábban már említettem egy helyi “beachboy”-t, Moody-t, akivel Jambianiban a szállásunk bejáratánál ismerkedtünk meg. Moody a faluból származik és  minden egyes nap becsületesen járja a tengerpartot a szabadidejében (értsd, amikor nincs kint “terepen”), hogy az utazóknak különféle programokat kínáljon fel. Moody-val való első találkozásunkkor picit spektikusak voltunk vele szemben, mivel egyrészt több fórumon is olvastam a beachboy-okkal kapcsolatos fentartásokról, másrészt pedig egy olyan személyiség, aki bármikor lebeszéli a gatyát az ember fiáról. Mivel azonban mindenképp szerettünk volna delfinekkel úszni, rövidebb hezitálás és természetesen alkudozás után kezet fogtunk vele és nyélbe ütöttük az üzletet.

Reggel 6 órára jött értünk és szállított át minket röpke fél óra alatt a Jambianitól kb. 25 km-re fekvő halászfaluba, Kizimkaziba. Elkísért minket a felesége is, aki egész úton jóízűen kuncogott a férje viccein (amiből mi persze egy szót sem értettünk). Nagyon felemelő volt őket hallgatni és figyelni.

Lényegében a felkelő nappal érkeztünk meg és kisebb egyeztetések után már be is szálltunk a csónakba Moody-val és az aznapi kapitányunkkal. Déli irányba vettük az irányt, követve a hullámokat. Nem telt el sok idő amíg megpillantottuk az első delfineket. Egy nagyobb csapat volt, kb. 8-10 egyeddel, éppen élelem után kutattak. A helyiek nagyon jól ismerik a mozgásuk irányát, mindig tudták, hogy mikor kell beleugrasztani minket a vízbe, hogy testközelből is láthassuk őket. Útközben többször is sikerült velük kontaktusba kerülni, csodálatosak voltak. Márcsak figyelni őket is fantasztikus élmény volt, ahogy fel-felbukkantak játszadozva a víz felszínén, velük úszni pedig egy leírhatatlan találkozás 🙂

Mi 50 USD-t fizettünk fejenként a delfinlesre. Igazából lehetséges, hogy olcsóbban is ki lehet hozni, de számunkra tökéletes volt, hogy csak ketten voltunk a csónakban. Az árban benne volt egyébként az utaztatás és a sznorkel felszerelés is (bár mi a saját maszkunkat és pipánkat használtuk).

Kiderült az is, hogy nem mi voltunk az egyetlen magyarok azon a napon a vizen, volt egy másik csónak is egy párral, akiknek Aisha, egy Zanzibáron élő magyar hölgy volt az idegenvezetőjük. Ő az, aki rengeteg magyarnak intézi a kinti programját, mindenki nagyon dícséri és nekünk is nagyon profinak tűnt. Aisha azt mondta, hogy ezen a részen mindig lehet delfineket látni, 16 év alatt csak 2 alkalommal fordult elő, hogy ezek a csodás élőlények “elbújtak” a kíváncsi szemek elől.

TIPP: érdemes kora reggeli túrával kimenni a vízre, mert akkor még kevesebb a csónak.

------------------------

Sznorkelezés és vitorlázás

,, Beadtuk a derekunkat egy délutáni sznorkelezésre. A saját hagyományos, motor nélküli vitorlásával vágtunk neki a haboknak. Ez volt talán számunkra a Jambianiban töltött néhány napunknak a fénypontja. Csak ketten voltunk a csónakban, plusz Moody természetesen és a segítője, akinek sok dolga igazából nem akadt, csak a vitorlát kellet kezelnie, azon felül pedig pihent egy nagyot amíg mi a vízalatti világban gyönyörködtünk.

Ezen a részen főképp tengericsillagokat látni és néhány különleges halat, nagy korallzátonyokra és sűrű tengeri életre nem igen kell számítani, de számunkra így is gyönyörűséges volt. Már maga a vitorlázás is elképesztő a türkiz, kristálytiszta vízen. 20 USD-t fizettünk 2-en a bő másfél órás programért, ami a szálláson keresztül 30 USD/fő lett volna.

TIPP: ha akad rá lehetőség, vedd kézbe a vitorlás irányítását. forrás

A férjemmel mindketten nagyon szeretünk snorkelezni, így adott volt, hogy a gyerekeknek is minél előbb szeretnénk megmutatni a víz alatti világot. Tudatosan készültünk, a kicsi (4,5 éves) 1 éve jár úszásoktatásra, a nagy (6,5) 2,5 éve. Mindketten vízbiztosan úsznak medencében.

A kaland egy decathlonos körrel kezdődött, ahol bevásároltunk nekik. Ruházat, teljes arcot fedő maszk (volt nálunk egy szemüveg+pipa szett is, de a maszk jobban bejött nekik), uszonyok és úszómellény volt szettjük. Utóbbit az összes hajóúton végig viselték, ebből nem engedek. Mivel Zanzibáron a hajókon a mentőmellények száma nem túl népes, mindenképp ajánlom, hogy legalább gyerekeknek vigyetek magatokkal, akkor is, ha nem snorkeleznek! Ezen kívül még egy „gyerekpórázzal” biztosítottuk be magunkat. A csuklóra csatolható változatot vettük, így el tudtak tőlünk távolodni 1-1,5 méterre, de ha szükség lett volna rá nem sodródnak el tőlünk. Vízbe mindig a felnőtt ugrott először, már a „pórázzal” a kezén, egy felnőtt a hajóról besegítette a gyerkőcöt a vízbe és rögtön tettük rá a kezére a csuklópántot. Vízből kifele gyerkőc ment először a hajóra, majd utána a felnőtt. (h.f. 2023)

1. Egy napos száfári Mikumi nemzeti park
Reggel korán jött értünk a transzfer és repültünk Zanzibáról Tanzániába. Aki Ismailal foglalja a száfárit kérje Ericket vezetőnek, lenyűgöző volt az ismerete az állatokról és a történetekről amit megosztott velünk. Itt is privát kocsiban száfáriztunk Erickel. Életünk legnagyobb élménye marad, hogy egy karnyújtásnyira sétáltak el mellettünk az állatok.
2. Fűszer farm és Paje (Spice tour)
Szerintem kihagyhatatlan a fűszer túra. Lenyűgöző az egzotikus növényeket saját élő környezetünkben látni, vagy egy darab friss fahéjat vágni a fáról?! A gyümölcsök kóstolása a végén és a friss kókusz felülmúlhatatlan. Pajen élveztük a strandolás és apály-dagály váltakozását, illetve próbáljátok ki a kajáldákat mennyi ételeket készítenek a helyiek.
3. Nakupenda és Stone town
A homokpad volt a harmadik megállónk. Mint a mesékben gyönyörű fehér homok és kristálytiszta kék víz. Két homokpad van az első ami tele volt a csoportos turistákkal természetesen mi nem itt kötöttünk ki hanem a mögötte lévő homokpadon ahol tudtuk élvezni a napsütést és fürdőzést. Kaptunk finom ebédet amit helyben készítettek el és nagyon figyelmesek voltak mivel én nem eszek halat nekem külön csirkét a férjemnek tenger gyümölcseit készítettek. Gyümölcstál mennyei volt. Strandolás után snorklingoztunk.Én nagyon félek a mély víztől és úszni se igazán tudok így nagyon nehezen merészkedtem bele. Túra vezetőnk Ismail megértően elmagyarázta nincs mitől féljek hisz van rajtam mentő mellény. Amíg úszkáltam, snoriztam ő a hajóról nézett, hogy megnyugodjak (ha elmerülök utánam uszik😅) Korallok lenyűgözőek voltak és köszönöm neki a biztatást. Ne hagyjátok ki ha nem tudtok úszni.
Utána Stone Townba mentünk ahol megmuatta a várost és persze megmuatta Freddie Mercury szülő házát. Megnézhettük a helyi hal, hús, fűszer és gyümölcs piacot szerintem ez kihagyhatatlan igazi afrikai érzés sose láttam még hasonlót életemben. Vásárolhattunk szuveníreket, fűszert, vaníliát stb 🙂
4. Mnemba és falu látogatás volt az utolsó célállomás. Reggel 10 körül érkeztünk meg és még volt szerencsénk kifogni a delfineket. Férjem úszott is velük, de nagyon sok volt a hajó. Sznorklingozunk ahol a tengeri világ is elképesztő volt. Szebbnél szebb halakat csodálhattunk meg. Később kikötöttünk egy gyönyörű homokpadnál ahol a tenger színe olyan volt mint a mesében kék és fehéren csillogott.
Természetesen a lényeg csak most jönn. A part felé vettük az irányt és 12:40perckor egy óriási delfin csapattal találkoztunk. Mi voltunk az egyetlen hajó és 2 turista vagy talán 3 mert a kapitány is nagyon élvezte és úszott velük🙂 Nyugodtan megcsodálhattuk őket ahogy úsznak és játszanak fantasztikus volt. Úszni is lehetett velük nyugodtan.
A falulátogatás kicsit elszomorító volt. Bemutatták a falut ahol élnek és minden kérdésünkre válaszolt a túra vezető. A gyerekek nagyon örültek az ajándékoknak, édességeknek amit vittünk. (2023)