ÚTIKRITIKA.HU / Florida

Florida

Általános tanácsok | Everglades | Cape Canaveral (Kennedy Space Center) | Naples | Saint Augustine | Jacksonville | Fort Myers & Cape Coral | Islamorada | Clearwater | Pensacola | Hollywood | Key West | Hallandale Beach|Fotóegyveleg

Egyik kedvencünk: West Hollywood - broadwalk (ez nem boardwalk) - Kriszta fotója

Általános tanácsok Florida felfedezéséhez

Indulás előtt ki kell találni, mit is akarunk látni és csinálni. Nem csak azért, mert vannak olyan nevezetességek, látnivalók, ahová nem jutunk be főszezonban előre  megvett jegy nélkül. Azért is, mert Florida kicsinek látszik, de nem az, nagyok a távolságok. Sok-sok autózós, városnézős  nap után vagy között, érdemes 1-2 strandolós napot beiktatni, biciklizni a parton, fürödni a tengerben, játszani a homokban. Ha szerencsénk van, be lehet iktatni egy mozit, több helyen is a kisvárosok, kisebb közösségek szerveznek szabadtéri programokat, aki szereti ezeket, feltétlenül menjen el megnézni, jó buli szokott lenni.

Everglades

(evörglédsz)

Az Everglades nemzeti parkban az Anhinga Trails (trails =ösvények, csapások) szokott lenni az első állomás a látogató programjában. Itt erősen az éghajlat, a csapadék függvénye, hogy látunk-e aligátorokat. Vannak, de gyakran elrejtőzködnek. Ezen a túraösvényen van egy fa stéges rész, ahol viszont garantált, hogy látunk alligátorokat. Madarak minden mennyiségben. Több látogatóközpont is üzemel, kis szerencsével sok aligátort látunk, de erre sosincs garancia.

"Párszor még megálltunk, amikor aligátort láthattunk aztán már csak a megjegyzés jött, hogy aligátor jobbról vagy balról. Aztán már az sem. Azt kell mondjam a út mellett sütkérező aligátor itt nem szenzáció hanem kutya közönséges dolog. Azért a bébi aligátorok még megütötték az inger küszöböt." forrás jó képekkel

"Ez a nyári időzítés nem volt jó ötlet. Az Everglades Nemzeti Parkban kiolvadt az agyunk is, olyan hőség volt. Elmúlt már dél, mire odaértünk ebbe a megyényi nagyságú mocsárvilágba. Ma a keleti oldalról cserkésztük be a parkot. Florida Citynél kell letérni az egyes útról. Semmilyen tábla nem jelzi az irányt, ezért nem árt előre beprogramozni a GPS-be. A bejárat előtti visitors centerben beszereztük az ingyen térképet és néhány prospektust az itt élő színes élővilágról. Néhány száz méterrel odébb van egy kapu, ahol 10$ belépődíjat kérnek autónként. A belépő hét napig érvényes, ami ügyes húzás, mert a látogató azt gondolja, hogy így már nagyon megéri, közben soha többet nem jön ide vissza. " forrás

"Eltökéltem, hogy Evergladest megnézem, méghozzá a híres Airboaton (mocsárjáró), melyet az alacsony vízállás és a növényzet miatt a csónak hátulján elhelyezett nagy ventilátor hajt, így emiatt egészen különleges manőverezésre ad lehetőséget. A mocsárvilágról előzetesben annyit érdemes tudni, hogy ez a világ legnagyobb kiterjedésű mocsara, ámbár mélysége nem igazán haladja meg sehol sem az egy métert, emiatt hőmérséklete is 33-36 fok környékén mozog. A XIX. századig éltek itt háborítatlanul a krík és szeminol indiánok, akik cölöpös sátrakban éltek. A fehér ember sokáig nem mert ide belépni, félve a dzsungeltől, az állatvilágtól és a moszkitóktól.

Rengetegféle vízinövény, köztük mahagónifák, orchideák, mangrove fák, páfrányok, pálmák, broméliák, élnek meg benne. Állatvilága is hasonlóan változatos, néhányat említve közülük: kócsagok, amerikai flamingók, íbiszek, kígyónyakú madarak, emellett sok halfaj, és az Everglades legjellegzetesebb állata az aligátor él itt. Nagy élmény volt a „csónakázás" nem csak a sebesség és a látvány miatt, hanem mert még volt szerencsénk pár itt élő állatot is megcsodálni, köztük az aligátort is. A túra ára nem drága, 20-25 dollár körül van egy jegy, ez függ is attól is, hogy melyik túraszervezőhöz megy az ember, én a Gator Park Airboat Tours-hoz mentem, így róluk tudok nyilatkozni érdemben. 23 dollár volt fejenként egy jegy, ami tartalmazta a fél órás airboat túrát, és utána még egy aligátor és egyéb állatokat felvonultató bemutatót nézhettem meg egy helyi vadőr előadásában. Megérte az árát, ezt bátran ajánlom mindenkinek, azt kaptam, amire számítottam. (2012)" forrás

"Az Everglades aligátorfarmon egymás hegyén-hátán várják a látogatót a félelmetes fenevadak. Megéri leszurkolni a fejenkénti 23 dollárt (gyerekeknek 15 és felet), mert itt biztosak lehetünk a sikerben: akárhová nézünk, csak aligátort látunk. Repülőgép-hajtóműre emlékeztető motorral szerelt vízibuszokkal pedig behatolhatunk a vadregényes mocsárterületre, ahol a sofőr még "kézifékes" megfordulással is szórakoztatja az aligátornézésre kiéhezett utasokat. A túra után kapunk még egy "bravúrjaim a félelmetes szörnyeteggel" típusú bemutatót, melyen – a hálás amerikai közönség örömsikolyaitól elalélva – egy hosszú hajú fiatalember dugdossa végtagjait, majd végül a fejét a valószínűleg beinjekciózott, de bizonyára trenírozott aligátorok szájába. Mintegy bónuszként a gyerkőcök megsimogathatnak egy szigetelőszalaggal összezárt pofájú kölyökpéldányt, aztán a műsornak vége, mehetünk haza. Körülbelül azt kapjuk, amire előzetesen is számíthattunk: láthattuk Florida jelképállatát, de egyúttal megszemlélhettük, hogy milyen ingoványos talajra épült ez az állam. " forrás

"Kicsik voltak még a gyerekeink, amikor először jöttünk velük Floridába. Ahol a megfontolt, néggyerekes édesapa simán rádumálta a fogékony nyolcévest arra, hogy az elégedetten heverésző aligátor farkát huzigálja. Amit erre tőlem kapott, nos azt inkább nem idézném. Azóta visszatrétün, újra megnéztük az attrakció. Másodszorra is tetszett, de harmadik kört már nem tervezetk. Az unokáimat majd elhozzák szépen a szüleik krokit nézni, én maradok a hotel medencéjénél chillezni. Kr"

Cape Canaveral (Kennedy Space Center)

(kép kenevöral)

Sokak szerint jobb móka, mint a témaparkok. Érdemes egy egész napot rászánni, részint a megközelítés miatt, részint pedig azért, mert valóban egyedi élmény. Szezonban sokat kell sorban állni, érdemes a jegyeket előre megvenni. Mindenkinek más ebben a túrában a legnagyobb élmény, de az emberi teljesítmény, amit mindenki testközelből megnézhet, mindenképpen lenyűgöző. Kicsi gyerekeknek megterhelő lehet.

"Persze még mindig kérdéses volt, hogy elindítják-e. Előző nap még csak 50% esélyt adtak arra, hogy a kitűzött 40 perces ablakban meg lesz-e az indításhoz elengedhetetlen időjárási feltétel rendszer. Nagyon sok mindennek kell megfelelni ahhoz, hogy biztonságosnak ítéljék a fellövést. Aztán valaki bemondta, hogy már csak egy perc van hátra. Onnan már csak komoly technikai probléma miatt hátrálhatnak meg. Aztán egyszer csak nagy világosság támadt a távolban. Majd szépen emelkedni kezdett. Csináltam pár képet de sajnos nem tudtam, hogy mire számítsak fény szempontból ezért nem sikerültek túl jól." forrás

"Nem lőném le a poénokat, azok kedvéért, akik kilátogatnak ide. Lényeg, hogy van itt vetítés, eredeti űrhajó és holdkomp, na és persze szuvenír és büfé minden mennyiségben. Vissza a bejárathoz, ahol még várt ránk egy 40 perces, 3D-s film az űrteleszkópról, valamint egy vidámparkba illő mutatvány, ahol egy szimulátorban megtapasztalhatjuk, mit éreznek az asztronauták kilövés közben. Nem szabad kihagyni! " forrás

"Kennedy Space Center kötelező látnivaló a Floridába érkező turistának. Azt hittem unalmas lesz, de hát a gyerekért mindent. Elfelejtettem, hogy Amerikában vagyunk, ahol nem lehet unalmas dolgokat eladni. Délután egykor mentünk be és este nyolcig maradtunk úgy, hogy egy percet sem unatkoztunk. Kezdem azzal, hogy 44$ egy jegy, és itt is alkalmazzák azt a fogást, hogy ezzel a jeggyel másnap is bejöhetsz. Nagyon komoly beléptető rendszer van, mert ez nem csupán egy kiállítás, hanem valóban működő NASA létesítmény. Az egész shaw azon a szigeten van, ahonnan fellövik az űrhajókat, és ahova visszatérnek az űrsiklók. A jól szervezett bemutató úgy kezdődik, hogy buszra szállunk, ami elvisz minket az első állomásra, az Apollo 11 kilövőállomására. Itt egy kisfilmen megismerkedhetünk a 60-70-es évek űrprogramjával. Majd újra buszra szállunk, és a második állomáson már a holdra-szállás körülményeiről láthatunk egy nagyon igényes produkciót. Nem lőném le a poénokat, azok kedvéért, akik kilátogatnak ide. Lényeg, hogy van itt vetítés, eredeti űrhajó és holdkomp, na és persze szuvenír és büfé minden mennyiségben. A harmadik állomás merőben más. Itt valójában egy üvegfalon keresztül benézhetünk a jelenleg folyó nemzetközi űrállomás project munkálataiba. Izgalmas volt látni, ahogy valódi űrhajó alkatrészeken dolgoznak a szakemberek. Vissza a bejárathoz, ahol még várt ránk egy 40 perces, 3D-s film az űrteleszkópról, valamint egy vidámparkba illő mutatvány, ahol egy szimulátorban megtapasztalhatjuk, mit éreznek az asztronauták kilövés közben. Nem szabad kihagyni! (2010)" forrás

"Cape Canaveral-i Űrközpont számos felfedezni valót kínál. Nekem volt szerencsém egy motoros banda piknikjébe csöppenve, élőben végignézni egy űrkilövést, miközben azt a porlasztott jégkrémet ettem, amit a legénység is magával visz a hosszú útra. Feledhetetlen élmény volt!" (M. Gerda)

"A Kennedy űrközpont eredetileg azért épült, hogy az akkor egyébként még nem ilyen néven létező NASA űrprogramját segítse. Florida az USA-nak az a része, ami a legközelebb van az egyenlítőhöz, így a rakéták indításához sokkal kevesebb mennyiségű üzemanyag is elég. Dórinál voltak a kinyomtatott belépőjegyek, de nem is volt nagy sor, nyitásra érkeztünk, 9-re. Gyorsan lefényképezkedtünk a NASA logóval, aztán megtámadtuk az ajándékboltot, és felpróbáltunk minden űrhajós cuccot, amit csak lehetett :) Utána elmentünk a Space Shuttle Plazahoz, ahol egy igazi űrhajó belsejébe mehettünk be. Nem sok mindent láttunk, de azért jó volt. :)

Ezután beálltunk a sorba a „Shuttle Launch Experience”-hez, ami egy szimulátor, olyan mintha kilőnének az űrbe :) Be kellett kötni magunkat az ülésekbe, mi voltunk az űrhajósok, hátradőltek a székek 90 fokban, hatalmas kivetítőn láttuk, hogy mi történik éppen, aztán elkezdtünk rázkódni, 2 perc múlva már az űrben voltunk, a mennyezeten kinyílt 2 ajtó és láttuk a Földet, nagyon szép volt! Közben folyamatosan mondták, hogy éppen mi történik. 11.50-kor indult a buszunk, mert befizettünk egy „NASA Up Close” túrára, ami a szigeten visz körbe, és aránylag közel megy a kilövő állomásokhoz. A végén egy filmet néztünk meg az Apollo programról, láthattuk azt a vezérlőközpontot, ahol még 1969-ben az Apollo-11 kilövésénél ültek az emberek, és az eredeti Apollo űrhajó kapszula is ki volt függesztve – hatalmas! A nap fénypontja – számomra - az volt, amikor megérinthettem egy kőzet darabkát, amit a Holdról hoztak. Pici volt és olyan mint egy üveg :) A buszos túra után elmentünk a „Rocket Garden”-be, ahol különböző rakéták voltak kiállítva. " forrás

"Imádtam, az első perctől az utolsóig, bármikr visszamegyek. Kr"

Naples

• Naples (neplsz) egy város Florida délnyugati részén, a Mexikói-öböl partján, Miamitól nyugatra, 170 kilométer távolságban.
  • Naples híres arról, hogy a városban és környékén több mint száz képzőművészeti galéria található. A bevásárló negyedeiben rengeteg a galéria a boltok mellett.
  • Naples a színházak, múzeumok révén is egyfajta művészeti központ.
  • A város régi részében, Old Naplesben az éttermek, bárok, boltok sokasága a Fifth Avenue-n és a Third Street South-on összpontosul.
  • Naples ugyancsak ismert arról, hogy környékén nagyon sok a golfpálya. Így jelentős itt a golfturizmus.
  • Naplestől nincs messze az Everglades nemzeti park. Pontosabban autóval nalesből 40 perc alatt lehet eljutni Everglades Citybe.

Saint Augustine

(szént agusztin)

"St. Augustine-t semmiképp se hagyjuk ki a programból! A spanyol hódítók által 1565-ben alapított város a legrégebbi lakott település az amerikai szárazföldön. Létrehozói rajtahagyták kéznyomukat a településen. A spanyol stílus nem csak az építészetnek, hanem a hangulatnak is meghatározó eleme." (Müller Gerda)

Jacksonville

Jacksonville egy kb. 900 ezres nagyváros Florida északkeleti részén. A város a dél-floridai városokhoz képest többet ad vissza abból a világból, amilyen Florida volt a régi időkben. Érdekes város a St. John-folyó parján lévő sétánnyal, a művésznegyedével, mozgalmas belvárosával és a fehér homokos strandjaival.

Fort Myers & Cape Coral

(fort májersz)

Islamorada

Islamorada gyönyörű sziget a Florida Keysnél. A sziget egyik legszebb partszakasza az Anne's Beach, aminek van egy kisebb homokos strand része, és egy pálmafás, mangrove-s, növényekkel benőtt zöld területe. Sok a szúnyog, azaz kell vinni szunyogirtó szereket. Az Anne"s Beach közvetlenül az Overseas Highway mentén található meg. Kevesen látogatják, és éppen ezért annyira kellemes hely.

Clearwater

Hangulatos kisváros a Tampa-öbölben csodás, gondozott, tiszta strandokkal: Clearwater Beach, Madeira beach, Indian Rocks Beach.

Szuper élmény: naplementét nézni a Pier 60 mólóról (50 cent belépő).

Pensacola

Pensacola egy északnyugat-floridai város gazdag történelmi örökséggel, főleg a a 16. századi spanyol gyarmatosítás időszakából. Szépek a spanyol és francia hátterű múltból való házak és sok turistát vonz ide a csodás, finom, fehér homokos Pensacola Beach. A város történelmi magja tele van príma éttermekkel, bárokkal. Pensacola azért leginkább akkor kerül a turista programjába, ha Floridán átautózva az I-10-es úton errefelé jár. Érdemes ide bekukkantani. A városközponton kívül érdekes még Pensacola két régi negyede: a North Hill és az East Hill. Pensacola utcáira nagyon jellemzőek a tölgyfákkal szegélyezett utcák. Egyes utcákban a fák dús lombjai valósággal alagutat varázsolnak az úttest felé. Kisváros, igaz déli (southern) feelinggel. Más ez, mint Florida déli része. Például nincs tele északról jött nyugdíjasokkal. Nyáron nagyon magas a páratartalom.

Hollywood

Fort Lauderdale és Miami között fekszik Hollywood, egy modern és prosperáló város, csaknem 10 kilométer hosszú, pálmafákkal szegélyezett, nagyon színvonalas stranddal. Hollywood felkapott nyaralóhely, legalább 150 ezer lakossal. Belvárosa (downtown) nagyon szépen rendbehozott. Minden megtalálható itt, ami egy átlagos kisvárosban, csak éppen ez egy aranyos art deco jegyeket hordozó kisváros. A mozi 2017-ben még működik, ráadásul helyi artmozi, valóban színvonalas műsorral. Feliratos filmekkel, helyi, időnként egymással hangosan beszélgető közönséggel. A Hollywood Beach Blvd (sugárút) körüli Young Circle nevű térség tele van gyalogos övezettel. Nagyon felkapott környék, hasonlóan a strand mentén húzódó Broadwallhoz, az elegáns, gusztusos sétányhoz. A belváros kb. 3 km-re van a strandtól, könnyedén lesétálható, de egy shuttle busz is jár félóránként. Hollywood 18 kilométerre van Fort Lauderdaletől és 32 kilométerre Miamitól.

b. t. fotója, Jelzem, ez nem Hollywoodban van, innem még jó fél óra kocsival

2019 októberében nyílt meg majd az első gitár alakú szálloda, a Hard Rock Hotel in Hollywood. Koncertterem és kaszinó is lesz benne, már foglalhóak a szobák.

Update 2023: a legolcsóbb szoba 800 USD/éjszaka (2023).

Kriszta fotói

Key West

Legalább két napot érdemes rászánni, de akár többet is. Gyönyörű, nagyon jó az út végig és elég jó élmény csak úgy autózni a teger közepén. Ami ellene szól: hát talán ez Florida legdrágább része.

"Ha valaki megnézi Floridát akkor Key Westet feltétlenül érdemes belevenni a programba. Key West egy sziget illetve egy város is. Az Egyesült Államok egybefüggő területének legdélebbi települése és valóban itt van a legdélebbi pont is de nem ott ahol a jelző kő van mert a valóban legdélebbi pont egy elzárt területen van. Florida Keys aminek része a címadó sziget is egy csomó egymáshoz közel levő kisebb nagyobb sziget amik hidakkal vannak egymással összekötve mint egy felfűzött nyaklánc. A hangulatát talán úgy lehetne elképzelni, hogy képzeletben fogod a Balaton-partot, kifordítod hogy kívül legyen a víz és belül a part és ezt amerikanizálod. Egy nagy nyaraló terület az egész, végén az említett várossal, ami viszont egy kis karibi világ." forrás

"Key West egy olyan hely, amilyet nem minden nap lát az ember. Kétség nem fért hozzá, hogy ha Florida szerepel a listánkon, mint a célpontok egyike, akkor Key West kihagyhatatlan. Engem elvarázsolt. Key West mindössze kb. 300km-re van Miamitől, ami elsőre nem annyira vészes. Másodjára már inkább, mert ebből a 300 kilométerből 144 km után elfogyott az autópálya és a maradék távolságot kétsávos autóúton kellett megtennünk. Apró pici városokon keresztül, ahol kb. 55 km/h a sebességhatár, amit érdemes ám betartani, mert a helyi seriff minden kis városka szélén ott állt. Key West az észak-amerikai kontinens legdélebbi pontja. 42 hosszabb és rövidebb híd köti össze a kontinenssel és az utat jobbról is és balról is az Atlanti-óceán kíséri. Ameddig a szem ellát, föld és ég a nagy kékségben eggyé válik. A leghosszabb híd 11 km. volt. A szigetek mentén pedig a kontinens legnagyobb élő korall-zátonya húzódik mintegy 9,5 km-re a szárazföldtől. Szóval az út hosszú volt és kimerítő, a vizuális élmény, amit viszont ezért kaptunk cserébe, kárpótolt a négy és fél órás vezetésért. A korallzátonyok miatt (is) és a hosszú fehér-homokos partok miatt, számos nemzeti park szegélyi az utat. Világoskék óceán, fehér homok. Kell ennél több? (2009)" forrás

"Florida Key-s egy fogalom errefelé. Azoknak a kis szigeteknek a gyűjtőneve, amelyek a félsziget végénél kezdődve, mintegy folytatása a szárazföldnek, elválasztva az Atlanti-óceánt a Mexikói-öböltől, 150 kilométeren át. Ezeket egy hosszú út köti össze, egészen Key Largotól, Key Westig. Az útikönyvek ódákat regélnek az út szépségéről, hát mindenki döntse el magának. Mondjuk, inkább érdekes. Látni itt jetski bontót, száz méterenként Burger Kinget, Mc’Donalds-t, KFC-t és rengeteg elhanyagolt épületet. Key West viszont jópofa. Teli gyarmati stílusú kétszintes faházzal. Itt végződik az Egyesült Államok kelet partján végigfutó 1-es számú országút, és ez az ország legdélibb pontja is. Ezt egy kis emlékműféle is jelzi, amiről leolvashatjuk, hogy innen Kuba már csak 90 mérföld úszva, vagy kevésbé sportosaknak felfújt autóbelsővel.

Ebéd gyanánt, beugrottunk Aná-hoz egy hamisíthatatlan kubai hot-dogra. A virsli fenséges, a tisztaság elégséges. A forró kutya egy kólával mindössze 4$ volt. (A hasmenés elleni gyógyszert most nem számolom hozzá.) Ez a városka, ahol Hemingway is sokáig élt, egy valódi bulizós hellyé válik éjszaka. Pubok zajától hangos a főutca. Be is tértünk egybe vacsorázni, ami mexikói étteremnek hívta magát, de a dizájn inkább emlékeztetett egy texasi ranchra. Az élő country zene sem volt valami autentikus. Nem úgy a szakács, aki szokatlan módon, maga szolgálta fel az ételt. Igazi Pedro feje volt, és egy kukkot sem beszélt angolul. Itt jegyezném meg, hogy az utcán legalább annyi spanyol szót lehet hallani, mint angolt, és az 50 tévécsatornának is a fele ezen a latin nyelven szól.

Miután leszurkoltuk a 70 dollárt a kiadós vacsoráért (három óriás adag enchilada + burritó + taccos, két óriás kóla és két mini Budweiser) elindultunk Duval street nyugati végébe, ahol minden este naplemente néző buli van. Igazi karneváli hangulat utcazenészekkel, mutatványosokkal, utcai jósokkal. Beugrottunk Sloopy Joe bárjába is, ami messze földön híres, de nekem az volt az érzésem, hogy az egykori pub alapító mindössze egy Hemingway-jel közös fotóra alapította volna a vállalkozását. Bejött. (2010)" forrás

"Miamiból ugyan végeláthatatlan autóút vezet le a Kubától mindössze 170 km-re található, paradicsomi Key Westre, de megéri megtenni. Az Egyesült Államok legdélebbi városa hamisítatlan karibi hangulatot áraszt és pazar az itteni naplemente, de a képeslapok, reklámfotók senkit ne tévesszenek meg. Amikor az információs irodában afelől érdeklődtem, hogy hol találjuk, azokat az álomszép strandokat, melyekért Miamiból 5 órát autóztunk, akkor kedvesen közölték velem, hogy „Miamiban”. A U.S. 1-on, azaz az Oversas Highway-n , a zátonyok között végigautózni viszont tényleg jó kaland volt, ugyanis szinte a teljes szakaszon az óceán felett vezet az ember; jobbra víz, balra víz, elől és hátul pedig semmi más csak egy széles betoncsík. Azért akinek van ideje megállni és felfedezni az apróbb szigeteket biztos, hogy megtalálja a saját Kék Lagúnáját." ( Gerda)

E-O. Ágnes fotója

Hallandale Beach

Hollywood előtt, a reptértől kb 45 percnyi autózásra. Semmi különös beach, szokásos amerikai boltok és minden.