.
Kriszta fotója
Budapest és Szöul között közvetlen járatot üzemeltet a LOT lengyel légitársaság. A repülés időtartama: 10:35 perc
A Korean Air dél-koreai légitársaság heti négy közvetlen járatot üzemeltet Budapest és Szöul között.
Kriszta fotója
Fő látnivalók és nevezetességek:
Kriszta fotója
"Budapest bizony példát lehetne venni Szöultól, hogy a városukat kettészelő folyó partjaiból hangulatilag, városképileg mennyire többet lehet kihozni, mint mi a Duna partjaiból. Pedig, évtizedekig náluk is jellegtelenek voltak a folyó partjai, az autók birtokolták. Most viszont az emberek. Egy zajos, nyüzsgő város nyugis, kellemes környékévé vált a folyópart. Szöulnak persze könnyebb, Dél-Korea már régóta nagyon jól teljesít, és igazából van bőven pénzük jobbá faragni az életet." (Robi és Lili, 2014)
"Szöulban láttam a legjobban kiépített metróhálózatot a világon, 16 vonal közlekedik a megszámlálhatatlanul sok állomás között. Nagyon könnyű eltévedni. A városban soha nem tapasztaltam az Ázsiában szokott zsúfoltságot, illetve felhőkarcolókat is csak elvétve látni. Rengeteg kertesházas kerület van, illetve 4 emeletes épületek. A város annyira nagy, hogy a több mint 10 milliós népesség kényelmesen elfér. Soha nem fordult elő, hogy nem fértünk fel az első metróra, vagy buszra. Hongkonghoz szokva néha szinte üresnek tűnt a hely. A város nagyon tiszta, sehol nem látni eldobott szemetet, rengeteg a zöld terület, illetve a levegő minősége is nagyon jó." forrás
"Eddig azt hittem, hogy Szöul valamiképpen egy unalmasabb, érdektelenebb város, mint Tokió, Hongkong vagy Peking. Nem is helyeztem magas rangsorba a bakancslistámon. 10 napot töltöttem Szöulban, és mondhatom: nagyon kellemes volt a meglepetés. Szöul rendkívül izgalmas, mozgalmas nagyváros. Egyetlen percet sem unatkoztam!" (Poci, 2017)
"Szupermodern, biztonságos, remekül kiépült infrastruktúra, az emberek angolja nem erős, de mindenki kedves és próbál azért segíteni, mindenki tök intelligensen viselkedik, a nagy lakosság ellenére nincs tömegnyomor érzés, nincs lökdösődés, egymáson átgázolás, és társai. Dél-Korea a legtutibb tippem egyedül utazóknak, akik Európán kívül is kipróbálnák magukat! (2017)" forrás
,, Egyébként Szöul nem rossz hely, 10 millióan lakják + az agglomeráció, de rengeteg a park és a tér, sehol nincs szardínia érzésed. Ami pláne szimpatikus, hogy még az utcákon is tilos cigizni, kivéve a kijelölt helyeket.A belvárosban több palota is van, ami szerepel az UNESCO-s világörökségi listán, de nem estem tőlük hanyatt. A kertek biztos szépek, de a fákon még nincsenek levelek, virágok meg pláne és az épületek kongnak az ürességtől!
Na meg persze jó az a kezdeményezés, hogy a népviseletbe öltözött helyiek ingyen mehetnek be.
Náluk miért nincs ilyen?
Egyébként a belépők nagyon korrektek a legtöbb helyen kevesebb mint 1000 forintért be lehet jutni egy templomba, múzeumba vagy palotába. Alap, hogy mindenhol van tiszta, ingyenes WC, beleértve a metróállomásokat is. Erről valahogy a 4-es metró tervezői elfeledkeztek vagy csak elmutyizták a rászánt lét. " forrás
,, Ez a város nekem zavarbaejtő.Itt mindenki kedves, ha kérdezek mosolyognak és segítenek. A múltjuk és a hipermodern, nekem még jövő, szépen körbeöleli egymást. Nem rombolnak, hanem épitenek. Harmóniában élnek a természettel és az idővel. A kultúrájukat és hagyományaikat nem erőszakosan tolják az arcodba, hanem bájosan és szerethetően.
Alig található szemetes, még sincs szemét az utcákon. A város tele van parkokkal, az utcák fákkal. A metrón a kiemelt ülések...elképesztő a tisztelet. Ha a boltban olyan terméket veszel, amihez jár plusz egy, vagy valami ajándék, rögtön figyelmeztetnek, hogy vidd azt is.
Az egyik árus, amikor rákérdezett, honnan jöttem és én szkeptikusan tekintve a tudására félmosollyal válaszoltam, hogy "Hángöri", azt válaszolta, Budapest a fővárosunk és olvasta, a mellettünk lévő Szlovákiában most választottak női miniszterelnököt, ami hatalmas tiszteletet érdemel és milyen menő dolog.
Nyilván mindenről adnak számlát és nem fogadnak el borravalót... Pedig a történelmük nem egyszerű nekik sem. Hol a kínaiak, hol a japánok gyarmata volt, most meg néhány kilométerre ül az a köcsög, fent északon, aki az egész Világot rettegésben tartja.. S mindezek ellenére olyan "abnormálisan normális" életet élnek. (s.a., 2019)
A hátizsákos szálláshelyek legnagyobb választéka két környéken van: a város északkeleti részén, a Jongno (Anguk/Sinsel-dong) és Szöul nyugati oldalán a Hongdae-Sinchon. A város felfedezése szempontjából jobb, az első, ráadásul Jongno közel van az élvezetes Dongdaemun piachoz. Jongno busszal direkt elérhető az Incheon repülőtérről. Sok olcsó szálláshely van még ezekben a negyedekben: Itaewon, Myeongdong.
A híres nóta által közismertté vált Gangnam negyedben sok luxus hotel található.
Ajánlott hotelek:
2 csilllagos: ibis budget Ambassador Seoul Dongdaemu ,
3 csillagos: ibis Styles Hotel Ambassador Seoul Myeong-dong ,
4 csillagos: Hotel Ibis Ambassador Insadong ,
"A T-money kártya egy univerzális mágneskártya, ami rendkívül népszerű egész Dél-Koreában, mivel az összes tömegközlekedési eszközön (busz, metró, vonat, KTX, taxi), temérdek élelmiszerboltban és csomó egyéb üzletben is lehet vele fizetni. A kártya maga mindössze 2500 KRW-ba kerül (kb. 600 Ft), melyre aztán külön automatákból vagy pénztárnál lehet feltölteni plusz levásárolandó/ leutazandó összeget. Bár a pénztáros fiúk a boltban két eltérő kinézetű kártyát tudtak csak adni, megesküdtek rá, hogy mindkettővel lehet a metrón utazni. (Ennek az információnak később jelentősége lesz!) (2016)" forrás
Metró
A világ harmadik leghosszabb hálózata a szöuli. 526 km, de folyamatosan építik. Tiszta, pontos és nem drága, nagyon erősen javasolt a napi közlekedéshez.
"Bérlet (fonetikusan "kjatankádü"), amivel a főváros tömegközlekedését igénybe vehettük: A kártyát 10000 wonnal (mán wan) érdemes feltölteni. Ezt megteheted bizonyos boltokban, mint a 7 Eleven, de a metróaluljárók automatáinál English nyelvre váltva szintén könnyedén bárki saját maga is elintézheti eme procedúrát. Az automatánál a kártyán lévő összeget is le lehet ellenőrizni, illetve azt onnan le is lehet venni. Bizonyos boltokban pedig a kártyán lévő pénzzel vásárolni is lehet. Ha busszal utazol, felszálláskor és leszálláskor is a jegykezelőhöz kell érinteni a kártyát. Ugyanez vonatkozik a metróra is. Ez alapján számolja ki a jegykezelő, hogy hány km-t utaztál, és ennek függvényében vonja le az összeget. Ha 30 percen belül utazol, nem von le semmit. Ha nagy csomagokkal mész, akkor a Help jelzésű beléptető kaput válaszd. A metró kijáratai számokkal vannak jelölve, ami megkönnyíti az adott cél elérését. (2011)" forrás
"Szöult és agglomerációs körzetét - beleértve az olyan "apró" elővároskákat, mint a 2,7 milliós Incheon és 1,1 milliós Suwon - szám szerint 18 (!!!) metró- illetve könnyűvasútvonal hálózza be, amely összesen 645 (!!!) megállót jelent. Naponta nagyjából egy magyarországnyi ember használja ezeket a vonalakat, melyek nagy részén már biztonságos, üvegfallal zárt peron védi az utasokat, LCD kényernyőkkel felszerelt állomások és szerelvények tájékoztatják négy nyelven (koreai, angol, kínai, japán) az utazóközönséget a vonatok érkezéséről, következő megállóiról.
Amikor először láttam a zsúfolt szöuli metrótérképet, leginkább egy sűrű szövésű pókhálóra hasonlított, amit finoman szólva is kilátástalannak tűnt, hogy valaha is át fogok látni.Sőt, a hálózat méretein túl maguk az állomások és hozzájuk tartozó aluljárórendszerek is olyan terebélyesek, hogyha nem nézi meg előzetesen az ember, az átlagosan megállónkénti 15-20 kijáratból melyiken kell feljönnie, akár két-három háztömbnyire is felbukkanhat az eredetileg tervezett helyhez képest. A helyzet még komplikáltabb, ha metróvonalak között kell átszállni (s ilyenkor ne a Deák téri léptékekben gondolkozzunk), mely akár önmagában 20-30 perces művelet is lehet perontól peronig.
Szerencsére az utastájékoztatás minden szinten első osztályú - ha az ember tudja melyik számú/ színű vonalra akar átszállni és azon melyik végállomás felé kell haladnia, akkor a tájékozódás pofonegyszerű.
A 18 említett metróvonalból az első kilenc számozott (1-9), míg a maradék kilenc valamilyen fantázianévvel bír. Az egyes vonalakat más-más cég üzemelteti - az #1, #3, #4 a Korail (Koreai Vasúttársaság) és a Seoul Metro közösen kezeli, #2 kizárólag a Seoul Metróhoz tartozik, a #5-8 vonalakat a Seoul Metropolitan Rapid Transit (SMRT) cég felügyeli, míg a #9 számút a külön neki létrehozott vállalat (Seoul Metro Line9 Corporation) irányítja. A többi vonalat vagy a Korail vagy a helyi agglomerációs érdekeltségekhez tartozó vállalat kezeli. Az összes közül a leghosszabb (200 km) és egyben legtöbb megállót (97) számláló #1 számú (sötétkék) vonal viszi a prímet, amely Soyosantól egészen Incheon városközpontig nyúlik. Ami szintén nagyon menő, hogy a városközpontot szintén közvetlen gyorsvasúti vonal (AREX) köti össze mindkét szöuli nemzetközi repülőtérrel (Gimpo Airport és Incheon International Airport), amely rendkívül olcsóvá és egyszerűvé teszi a reptérre kijutást.A metróhálózatot a már említett T-money kártyával lehet igénybe venni, melyet előzetesen fel kell tölteni elegendő mennyiségű pénzzel (kredittel). T-money feltöltő automaták minden metrókapunál találhatóak, s használatuk rendkívül egyszerű és gyors. Az első 10 km-ért alapdíjként 1250 KRW-t (kb. 300 Ft) kell fizetni, 10-50 km-es távon öt kilométerenként plusz 100 KRW, míg 50 km fölött tíz kilométerenként plusz 100 KRW-t számolnak fel. Ugyanakkor a T-money-val történő fizetés (tömegközlekedési eszközökön) során a készpénzes fizetéshez képest helyből 100 wonnal olcsóbb a jegy, és a vonalváltások (az adott kilométer tartományokon belül) ingyenesek. A metrón viszonylag egyértelmű a kártyák használata, mivel addig nem tudsz ki- és bejönni a kapukon, amíg az érzékelőhöz nem érintetted a kártyát. Viszont buszozás esetén, különösen leszálláskor meglehetősen könnyű elfelejteni a lecsippantást, amely esetén egy maximális zónaértéknyi terhelést kapunk, amely nem két fillér lesz, úgyhogy érdemes odafigyelni! (2016)" forrás
Kriszta fotója
Taxi
A normál taxik ezüst színűek, bőrülésesek és a sofőrök normálisak. Könnyű találni taxit az utcákon. Csak le kell őket inteni.
A normál taxik alapdíja 3000 won (kb. 760 forint), éjszaka 3600 won. Lehetnek extra költségek idő és távolság alapján.
Ha többen vagyunk, akkor bizony rövid távolságoknál (1-2 metrómegálló) olcsóbb taxizni, mint tömegközlekedni!
A taxisok nagy többsége egyáltalán nem tud angolul, azaz legyen nálunk beszálláskor kéznél koreai nyelvű információ arról, hogy hová is akarjuk vitetni magunkat.
A szálláshelyünk koreai betűs nyelvű címét mindenképpen, mindig hordjuk magunkkal. A taxisok általában nem kedvelik, ha térképen próbáljuk mutogatni azt, hogy hova akarunk eljutni.
A szöuli taxisok nagy többsége teljesen korrekt, tisztességes. Kevesen vannak olyanok, akik kihasználva tájékozatlanságunkat anyagi érdekből kerülő utakon visznek minket. Azért arra figyeljünk, hogy a sofőr bekapcsolja-e a taxiórát, és azért nem árt hozzávetőleg tudnunk, hogy a város melyik irányába kell eljutnunk. Amúgy a kerülő utakon való közlekedésnek lehet magyarázata útelterelés, vagy utcai megmozdulás is.
A deluxe taxik fekete színűek, drágábbak, de több kényelmet, és kifinomultabb szolgáltatás (angol nyelvtudás, akár tanácsadás) nyújtanak, mint a normál (regular) taxik.
Kerékpár
Hobbi bicajozáshoz vannak jó helyek - Kriszta fotója
Ha a turista kedveli a koreai étkeket, akkor takarékosan is tud étkezni. Az olcsóbb étkezőhelyeken 4-5 ezer won egy étel, a középkategóriájú helyeken 8 ezer, a nagyon menő helyeken 12-14 ezer won. Aki nem bírja a koreai kaját, az Szöulban bőségesen választhat a globális gyorséttermek közül. A szöuli fiatalok imádják a pizzás, hamburgeres olasz tésztás kajákat. Szinte minden sarkon találni ilyen amerikai-európai étkezdét.
"A BBQ az egész világon híres, aminek szintén Korea a szülőhazája. Itt az étteremben minden asztal közepén található egy nagy, kör alakú grill, ahol az ember magának grillezi meg azokat az ételeket, amiket rendelt. A marha húslevest is úgy tálalják, hogy kihoznak egy óriási lábast mini gáztűzhelyen, majd 10 kistányérban hozzávalókat, amit az ember még bele főzhet. Ezen szokások mellett az utcai kaja is nagyon menő, mindenhol ételárusok parkolnak a kis kocsijukkal, főként csak egy fajta ételt kínálva. Lehet enni sült krumpliba rejtett hot-dogot, tenger gyümölcsei nyársat, óriás palacsintát, hússal töltött sushit, gesztenyét (megpucolva), illetve sok más dolgot, amit sajnos nem tudtam beazonosítani." forrás
"A sörkedvelő ChoongHyuk végig bizonygatta, hogy "a koreai sörnél nincs rosszabb a világon", nem tudott meggyőzni minket Andival, hogy első koreai napunkat ne koreai sörrel kezdjük.
Amúgy ChoongHyuknak igaza volt: a koreai sör tényleg szörnyű! Leginkább egy sörízesítésű ásványvízre hasonlít. Az ital mellé ChoongHyuk rendelt még egy tál édesburgonyás, sajtos, csípős sült palacsintát, amit külön erre a célra készített, ételvágó ollóval kellett felszabdalni. Mulatságos jelenet volt, ahogy Andi ollóval vágja a palacsintát, meg is örökítettem ezt a nem mindennapi eseményt." forrás
Street food drágán - Kriszta fotója
Lotte
(a toronynál)
Kriszta fotója
Shinsegae áruház
Garosu-gil
Apgujeong
"Ha szórakozásról van szó, az itteni trend teljesen eltér az Európaitól. Természetesen itt is vannak éjszakai klubok, de az emberek sokkal jobban kedvelik, ha kibérelnek egy kisebb helyiséget a barátaikkal. Ezek a szobák általában 0-24-ig bérelhetőek, különböző célokra. Számítógépes játékok, karaoke, szülinapi buli, privát mozi, privát szoba az étteremben, és még sorolhatnám. Minden szoba máshogy van berendezve, más célra. Gyakorlatilag a DVD-kölcsönzőnél körülbelül 2 ezer forintért meg lehet nézni egy filmet egy szobában, ahol van egy óriási tv, kanapé, és azt viszel be, amit szeretnél." forrás
Szöul a világ egyik legjobb közbiztonságú nagyvárosa. Mindössze a bárokban kell résen lenni, hogy a részeg helyiek közegében ne kerüljünk valami kellemetlen félreértésre okot adó helyzetbe. Vannak ott is rossz fiúk, de nem szeretnek kekeckedni kiszámíthatatlan viselkedésű, nekik furcsa külföldiekkel. Korábban a taxisok egy része sokat simliskedett a külföldi turistákkal, de a helyzet e tekintetben javult, a hatóságok ugyanis rászálltak erre a problémára. Vannak Szöulban kockázatos környékek, de ezek egyike sem olyan, ahol a turistának bármi keresnivalója lenne. Kellemetlen, hogy a szöuli autósok egy része fittyet hány a közlekedési szabályokra. Még a kijelölt átkelőhelyeken is vigyáznunk kell gyalogosként. A buszok is veszélyesek a gyalogos szempontjából. A turistának Szöulban némileg ijesztő lehet a nyers közlekedés, a nagy, sodródó tömeg.
Szöul központi részein és az ország egyéb nagyvárosaiban gyakran kerül sor kisebb-nagyobb politikai megmozdulásra, diák-, ill. szakszervezeti tüntetésekre. A tömegdemonstrációk javarészt békésen, megfelelő rendőri biztosítás mellett zajlanak, de a tömegrendezvények közelében érdemes kellő körültekintéssel lenni; az elmúlt években több alkalommal is sor került a tűntetők és a rendőrség közötti – olykor halálos kimenetelű – összecsapásokra.
A külföldiek részvételét a politikai demonstrációkon a dél-koreai törvények korlátozzák, ezért érdemes kerülni a nagyobb tömegrendezvények környékét. Kísérjék figyelemmel a sajtó híradásait és kövessék a helyi hatóságok tanácsait!
"A koreai tartózkodásunk után levonhattuk a messzemenő következtetéseket - a szemünkben az eddigi listavezető Örményország elvesztette vezető pozícióját, Dél-Korea az új Vécénagyhatalom! Mit is értünk ezalatt? Dél-Koreában mindenhol, értsd mindenhol ingyenes (!) a nyilvános vécé! Minden metrómegálló, aluljáró, vonat- és buszállomás WC-je mindig, minden körülmények között szép tiszta, rendezett és egy árva petákot sem kérnek érte. Van, hogy olyan táblákba botlunk az utcán sétálva, hogy WC 50 m arra, másik WC 35 m erre.
Mintha ez az ország presztízskérdést csinálna az ingyenes és kultúrált vécézéshez való hozzájutás lehetőségéből, ami itt úgy tűnik, alanyi jogon mindenkinek jár. Ezúttal viszont itt Gyeonghuigung Palotában olyan nyilvános WC-t próbálhattunk ki, amely mérföldkőnek számít az eddigi budihasználati történelmünkben. Kicsi, fából eszkábált 2-3 négyzetméteres kis helyiségbe lépve kellemes, andalító klasszikus zene szólal meg, elősegítendő a békés trónolás folyamatát. Ha kilépsz az ajtón, a zene elhallgat. Az ilyen idill mellé - mint ahogy az ajtó melletti két tábla is jelzi - szokatlan társaságot is kap az ember, egy CCTV-s térfigyelő kamerát, amely bent a vécében, a mennyezetről alátekintve őrzi a rendet. Nem vagyok egy paranoiás alkat, de a WC-fülke fölé kamerát tenni azért lehet, hogy kissé túlzott óvatosságra enged következtetni, (2016)" forrás
Külön aloldalon olvasható ennek tartalma. Ide kell kattintani.
"Szöul határain belül 10 millióan, az agglomerációkkal együtt pedig 25 millióan élnek. Csak összehasonlításképp: Szöul területe 605 négyzetkilométer, Budapesté 525. A helyi építészek a kitörést felfelé keresték, a főváros előbb lakótelep-, beljebb pedig felhőkarcoló-erdő. Lehet, hogy az európai reflexek miatt - főtér, templom, sétálóutca -, de hajlamos voltam azt gondolni, hogy van olyan, hogy belváros. A saját fogalmaink szerinti nincs, a különböző negyedeknek egyenként van meg a saját központjuk. Ennek egyik oka, hogy a Han folyó mértani pontossággal osztja ketté a várost, a másik indok viszont sokkal kellemetlenebb: a japán megszállás 1910 és 1945 között. Nincs mit szépíteni, a régi Szöulból gyakorlatilag semmit nem hagytak, ami pedig túlélt, eklektikus hatást kelt a modern épületekkel. (2015)" forrás
"Szöul belvárosában 4 helyen is sétálhatunk a javarészt 15. században épült paloták között. A paloták köré régebben egy fallal körülvett falu épült, ahol cserekereskedelem folyt, minden embernek megvolt a saját mestersége. Itt volt a városháza, a piac, illetve templomok is. Az évek alatt a munka pontos menetrend szerint folyt, minden évszakban más feladatot végeztek. Erősen babonások voltak az emberek, az esőért, jó termésért, illetve a fiúgyermekért különböző módon imádkoztak, táncoltak, étkeztek. A koreai emberek a földön aludtak, ezt a hagyományt azonban a mai napig sokan őrzik. Sok vendégházban lehet turistaként is a földön aludni, illetve az ágyak mindenhol nagyon kemények és alacsonyak." forrás
Hongdae - Kriszta fotója
Nem koreai turisták Olaszországban, hanem koreai vásárlók szöuli bevásárlóközpontban - Kriszta fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Köles llona, 2017. 08. 07. 11:34
Az Eszperanto Vílágtalálkozó akalmából Szöulból a látnivalók közül a
DDP Plaza kísfílmjét választottam. Ez jellemzí a metropolísz dínamíkus
fejlödésének írányát, melyet a jelenlegí kabínet 5 fontos stratégíaí pontban foglalt össze. Lényegét tekíntve a hangsúlyt a magas színtű oktatásra, kíváló tudósaik nemzetközí projektekbe való integrálására, a globálís méretü felzárkóztatásra fekteti. A filmben megszólal az alkotó, a tavaly elhunyt iraki származású Zaha Hadíd, akínek gígantíkus méretü épületeí a vílág számos országában a jövö építészetének varázslatos vílágát tárják elénk.