ÚTIKRITIKA.HU / Namíbia

Namíbia

Egészség| Közlekedés|   Autóbérlés| Étkezés| Vásárlás|Közbiztonság| Egyéb hasznos információk|

Damaraland - v. gábor fotója

Egészség

A fővárosban rendelkezésre állnak megfelelő szintű egészségügyi intézmények, de előre történő kifizetést kérhetnek (hitelkártya vagy készpénz), még ha teljes körű biztosítással rendelkezik is a külföldi állampolgár.

A külügy szerin: a malária gyakori az esős évszakban az ország északi területén.

Egyáltalán nincs malária és cecelégy, holott az Internet (és a magyar külügy) mást állít (sikeresen visszaszorították az elmúlt 10 évben ezeket a betegségeket) (2023)

Kolera is előfordulhat, de az utóbbi időben erre nem volt példa.

A térség többi országához hasonlóan Namíbiát is súlyosan érinti a HIV/AIDS járvány, a lakosság közel 20%-a fertőzött.

Javasolt oltások: Hepatitisz A és B elleni kombinált védőoltás - amennyiben hosszabb tartózkodást tervez a térségben, és városon kívülre is utazik.

Namibia a HIV-betegrégek terén a világ legkockázatoabb országai között van, azaz a turista jobban teszi ha nem bonyolódik szexuális kalandokba, ha kerüli a kapcsolatot prostituáltakkal.

A gyermekbénulás jelen van Namíbiában. A térség többi országához hasonlóan Namíbiát is súlyosan érinti az HIV/AIDS járvány, a lakosság közel 20%-a fertőzött.

A turisták nagy részénél bőrirritációt okozhat a túlzott forróság és szárazság, amely ellen megfelelő ruházattal, fényvédőkrémekkel, elegendő mennyiségű vízfogyasztással védekezni szükséges.

,, Oltás nem kellett. Az öreg nemetek odamennek meghalni. Civilizált hely. Az utcák tiszták, nemet precizitással épültek. 2 hónap alatt egyetlen veszelyes rovart sem láttam. Kigyót sem. Nem csípett meg semmi." (elvéel, 2019)

Grootberg - A legyek miatt ilyet kell húzni a fejre - j.cs. fotója

Közlekedés

Távolsági tömegközlekedés

Az autóbuszok, a vonatok többnyire nem menetrend szerint közlekednek, előfordulhat, hogy néhány órát, vagy napot is késnek.

Taxizás

Utcán semmiképp ne intsünk le taxit, mert ezek a gépkocsivezetők sok esetben a turisták kifosztására szakosodott bűnözői csoportokhoz tartoznak. Kérje a szálláshely segítségét a rendelésben megbízható taxi társaságtól.

Autóvezetés

Éjszaka kerüljük a városon kívüli vezetést, mert az utakon az elkóborolt állatok állandó veszélyforrást jelentenek. Földutakon a javasolt maximális sebesség 80km/h, rendszeresek a durrdefektek, ezért hosszabb utakra javasolt két pótkerék beszerzése.

Mindenki készüljön fel lelkiekben, hogy ingyen vezetéstechnikai tréninget is kap. Ha már jobb minőségű murvás utat találtunk, azt úgy éltük meg mintha aranyból készült autópálya lett volna. A kieső régiókban pedig inkább a tengelyközépig érő homokra kell felkészülni. Aki nem kap Namíbiában legalább egy defektet, az nem is igazán volt ott.

Ha az ember letér a járatlan utakra, akkor mindenképpen kicsit magasabb kategóriás 4x4-et kérjen és ne az alap terepjárót, ami murvára tökéletes, de homokos-köves utakon már nem megfelelő. Sok olyan emberkét láttunk szétrobbant gumikkal, akik azon spóroltak pár ezer forintot naponta, hogy a legolcsóbb kocsit kérték, de vágyat éreztek a vadonhoz. Jah és a guminyomással fontos variálni talajfüggően.

Ezektől függetlenül mi minimális offroad tudással vágtunk neki, és nem maradtunk ott, szóval teljesíthető így is a túra, csak kicsit izgalmasabb az eleje, amíg az ember nem tapasztalja ki a kocsit és az utakat. Az autóbérlő cégek amúgy tartanak egy rövid oktatást, mielőtt kiengednék az embereket az útra.

Az autóba érdemes hűtőt kérni, ami akár két napig is működik anélkül (5 fokon), hogy töltve lenne.

Tankolni ott kell, ahol van kút, mert sokszor bár ír benzinkutat a térkép, de ott szembesül vele az ember, hogy kifogytak mindenből
Mi rajtuk keresztül foglaltuk a kocsit: explore-namibia.com Először azt hittem, hogy autóbérlő cég, de végül kiderült, hogy ilyen utazási iroda szerű valami. Viszont sokkal jobb árat adtak a kocsira, mint a közvetlenül megkeresett autóbérlők. Ráadásul minden másban is készségesen segítettek, még olyan kérdéseket is segítettek tisztázni, hogy miket lehet venni a boltban, stb, stb. A reakcióidő pedig példás volt, mert egy napon belül mindent megválaszoltak. (2023)

Változatos, kies és gyönyörű tájai mellett talán autós szempontból a legérdekesebbek a namíbiai utak. Egyrészt a népsűrűség, pontosabban a népritkaság feleslegessé teszi a túlzott szigort a sebesség-korlátozásokkal kapcsolatban. Ennek eredményeképpen egy hagyományos, kétsávos aszfaltúton is (amely jelenleg alig több mint a 10 százalékát borítja az országnak) lehet 120 km/h-val utazni. Igaz, ehhez hozzáadódik, hogy az út szélén szinte mindenhol kerítést találunk, amely megakadályozza az állatok útra vándorlását, és a nagy távolságok miatt a kerékpáros és egyéb forgalom is nem létezőnek tekinthető. forrás

Autóbérlés

Felhívjuk a Namíbiában gépkocsit bérlő magyar állampolgárok figyelmét, hogy a bérleti szerződés megkötéséhez a szolgáltatók érvényes Nemzetközi vezetői engedély meglétét és annak bemutatását szabják feltételül. Közúti ellenőrzés során az eljáró rendőr szintén kérheti a Nemzetközi vezetői engedélyt. Bérelt autónál, a gépkocsi átvételekor, ellenőrizzék a szélvédő bal alsó sarkában elhelyezett, korong alakú, forgalmi engedély érvényességét.

Autóbérlés esetében javasolt alaposan áttekinteni a szerződést, és megnézni, hogy a biztosítás pontosan mit fed le. Csak olyan autót béreljünk, amely namíbiai rendszámmal rendelkezik (dél-afrikaiak is vannak forgalomban), és a papírjai rendben vannak.

A reptérről való kijutás után találkoztunk az autóbérlő céggel, vettünk SIM kártyát és váltottunk pénzt.
Autóbérlés: Rengeteg autóbérlő céget kielemeztünk az utazás szervezése közben, de végül a Safari Car Rentalra esett a választásunk, mert úgy gondoltuk ők felelnek meg a legjobban az igényeinknek mind felszereltség ügyben, mind árban. Őket így a bérlés után is jó szívvel tudjuk ajánlani, minden rendben ment, korrektek voltak, a kocsi felszerelése is maximálisan megfelelt minden igényünknek. Mi egy tetősátras 4x4-es Toyota Hiluxot béreltünk. (2023)

Mi rajtuk keresztül foglaltuk a kocsit: explore-namibia.com . Először azt hittem, hogy autóbérlő cég, de végül kiderült, hogy ilyen utazási iroda szerű valami. Viszont sokkal jobb árat adtak a kocsira, mint a közvetlenül megkeresett autóbérlők. Ráadásul minden másban is készségesen segítettek, még olyan kérdéseket is segítettek tisztázni, hogy miket lehet venni a boltban, stb, stb. A reakcióidő pedig példás volt, mert egy napon belül mindent megválaszoltak. (2023)

A jó hír, hogy nem kellett transzfer járatot igénybe vennünk, mert a járművünk odajött értünk a reptérre.
Több cég is van, aki úgynevezett „overland” utazásokat indít Afrika szerte, mi a Nomad Afrika Adventure expedíciós járművével vágtunk neki a három hetes kalandnak.

A rossz hír, hogy már messziről láttam, ez egy közönséges teherautó hátsókerék meghajtással, amire rábarkácsoltak egy kasznit, aminél az elsődleges cél az volt, elférjenek benne a sátrak, asztalok, kellékek a kempingezéshez és néhány rekesz az utazók csomagjainak. A komfort nem volt igazán szempont a tervezéskor, így aztán a buszból előre vagy hátra kilátni lehetetlen, hogy a légkondi teljes hiányáról már ne is beszéljünk. (2017) forrás

,, A reptéren béreltünk autót: egy összkerekes Nissan Xtrail-t, ami sehol nem hagyott minket cserben. A közlekedés balos, és elvileg nemzetközi jogosítványt is kérhetnek - főleg mert a magyar jogosítványon csak magyarul van minden - tőlünk egyetlen rendőri ellenőrzés során sem kérték szerencsére, mert nekünk nem volt 😊." (h.sz.v., 2019)

Étkezés

A nagyobb városokban bőven található étterem, illetve a Lodge-ok szintén kínálnak étkezést, viszont aki kempingezve szeretné felfedezni az országot, ahogy mi is tettük, annak érdemes a nagyobb városokban bevásárolni. A tetősátras, felszerelt autókban tényleg minden adott, ami a főzéshez kell, így az alapanyagokat kell csak beszerezni, de érdemes előre gondolkozni. (2023)

"Dél Afrikában és Namíbiában a potjie szó jelentése kis fazék vagy üst. A holland pionírok terjesztették el, húsos, zöldséges, szaftos egytálételeket főztek benne, általában birkából, disznóból vagy valamilyen szárított húsból (biltong). A potjie mára ugyanolyan közösségi esemény lett, mint nálunk a bográcsozás, minden szakácsnak megvan a maga receptje, titkos fűszerei. Másik jellegzetes étel a potbrood, ami üstben sütött kenyeret takar." forrás

Apropó kerítés: a hatalmas birtokokon, területeken élő vadállatok is a birtokos tulajdonát képviselik, így pedig érthető a mindenhol fokozott védelem. Ha ugyanis átvándorol a szomszédhoz a különösen ízletes élelmiszer-forrásnak tekinthető nagy kudunk, akkor bizony lemondhatunk az esti pecsenyesütésről. forrás

Nem mákos nudli, hanem sült hernyó ovambó módra - ette vacsorára és fotózta Elter Karcsi

Pénzváltás

Pénznem: namíbiai dollár (ZAR) és a dél-afrikai rand (ZAR)

Namíbiai dollárt nem érdemes kivinni az országból, mert visszaváltását nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem lehet megoldani.

Namíbiában a namíbiai dollár (NAD) a hivatalos fizetőeszköz.

1 namíbiai dollár = 17,95 forint (HUF)
1 amerikai dollár (USD) = 19 NAD
1 euró = 20,94 NAD
1 dél-afrikai rand = 0,97 NAD
(A linkekre rákattintva láthatók a friss árfolyamok)

Vásárlás

A nagyobb városokban, mint Windhoek, Swakopmund és Walvis Bay, számos bevásárlóközpont, piac, kézműves bolt és ajándékbolt található, ahol a turisták vásárolhatnak különféle árukat.

A helyi piacokon és boltokban számos kézműves termék kapható, mint például az állatbőrök, a maszkok, a kőfaragványok és a fafaragások. A helyi kézművesek gyakran árazzák túl a termékeiket, így az alkudozás a vásárlás során gyakran előfordul.

Namíbia híres az arany és a gyémánt ékszerekről is, és számos ékszerbolt található az országban. Az arany- és gyémántékszerek nagy választékban kaphatóak, és általában a helyi árak is versenyképesek.

A turisták számára a helyi élelmiszerek is érdekes lehetőséget jelentenek, például az afrikai szárnyasok, a szarvasmarhahús, a vadászleves és a helyi sajtok. Ezek az ételek számos étteremben és piacokon kaphatók, és általában nagyon ízletesek és táplálóak.

Fontos megjegyezni, hogy az ékszerek és az értékes tárgyak vásárlása előtt érdemes utánajárni az áraknak és az értékesítőknek, és vigyázni a hamisítványokra és a csalókra.

Piac Tsumeb-ben - s.v. fotója

Az üzletek, éttermek, turistaszálláshelyek nem mindig találhatók nyitva a jelzett nyitvatartási idejükben.

Windhoekben érdemes bevásárolni, mert útközben nincs mindig lehetőség megállni enni (és Swakopmundon kívül máshol nem is találtunk boltot). A boltok kínálata egyébként teljesen jó, mi nem vittünk itthonról szinte semmit. (2019)

Az árak eléggé európaiak, semmi váratlanra nem kell készülni. Az üzemanyag olcsóbb volt kicsit, mint Európában. Mi végig Revolutot használtunk és a legtöbb helyen tudtunk kártyával fizetni. Az autóbérléshez a magyar kártyát használtuk, ennek érdemes a limitjeit megemelni, hogy ne legyen belőle később probléma.

Érdemes aprópénzzel készülni, mert mindenhol elfogadott egy kis jattot adni (benzinkút, stb) (2023)

Outjo főútján van egy InterSpar. Ez nem metafora, tényleg egy hatalmas Spar üzletbe töltöttük fel a fogytán lévő vízkészletünket. Pont olyannak kell elképzelni, mint itthon, csak sokkal gusztább zöldséges osztállyal. Háromféle színben pompázott a mini patisszon, életemben nem láttam még ilyet. Végig mentünk a sorok közt, hogy rátaláljunk a helyi Off-ra, ugyanis az otthoni szúnyogirtók szart sem érnek itt.

Eközben olyan dolgokat fedeztem fel, mint modenai balzsamecet, emiliai Lambrusco igaz, ujjnyi vastagon állt a kupakon a por, nem sokat adhatnak el belőle. A sörös hűtő, legnagyobb megrökönyödésemre le volt láncolva és egy tábla hirdette, hogy délelőtt nem árulnak alkoholos italokat. Tisztára mint nálunk a komcsi időben. Aztán jobban megnéztem a táblát, és akkor látom, hogy egy után nincs pia. Ennek aztán végképp nincs értelme. Be kellett érnem egy Farmdudlerrel, ami osztrák rokonához képest egész iható.

Vásárló alig, azok is leginkább turisták. A helyi lakosok csak egy-egy elengedhetetlen élelmiszerért ugranak be, és a kijáratnál mindegyiknek ellenőrzik a szatyrát. Én is kinyitom a szekusnak a zacskót, de int, hogy menjek, fehér embert pozitívan diszkriminálják. Amíg nem indultunk tovább, beültem a szemben lévő, atom elegáns pékség kávézójába egy Lavazza presszókávét szürcsölni croissant-nal. Itt is dübörög a net, nejem gyorsan végighívja az otthoniakat, természetesen ingyen. (2017) forrás

Bizony ott is van SPAR, mégpedig vidéken is. - m.n. fotója

Közbiztonság

Namíbia nem egy kimondottan veszélyes afrikai ország, de a bűnesetek száma növekvő. A közbiztonság sokkal jobb, mint a Dél-affrikai Köztársaságban, de az afrikai átlaghoz képest rosszabb az úgynevezett bűneset indexe.

Lopásos bűncselekmények előfordulnak a fővárosban, Windhukban és a tartományában. Fegyveres rablótámadások is történnek, amelyek nem kímélik a turistaszállásokat sem. Windhukban a rablótámadások gyakran vasárnapokon és ünnepnapokon történnek, amikor az utcák kihaltak. Legutóbb a város szélén sétálókra támadtak a főváros egyes negyedeiben (Farm Windhuk, Avis Damm és Lovers Hill.)

A bűnözők a bérautó átvétele után az utazókat már a repülőtérről célzottan követték al szállásukig, majd eltereléssel (pl. egy állítólagos technikai hiba miatt) megállásra kényszerítették és kirabolták. Ilyen büntetthez már kormányzati rendszámú járműveket is használtak.

Fokozott támadás- vagy lopási kockázat áll fenn azokban a taxikban, amelyekben a sofőrön kívül már más személyek is vannak.

A turisták a hitelkártya-csalások kedvelt áldozatai, az esetek száma rohamosan nő.

Lehetőleg értéktárgyak nélkül és ne sötétedés után sétálgassanak, és legyenek különösen óvatosak Windhuk város szélén.
Legyenek óvatosak a tömegközlekedési eszközökün.
Csak őrzött szállásokon szálljon meg.
Zárja be mindig az autóajtókat, tartsa szemmel az értéktárgyait buszutazások során is, és ne hagyja őket láthatóan az autóban, még menet közben sem.
Csak benzinkutaknál és forgalmas pihenőhelyeken álljon meg, ahol más emberek is vannak. Vészhelyzetben hívja a rendőrséget a 10111-es számon.
Tartsa biztonságos helyen a pénzt, az igazolványokat, a jogosítványt és más fontos dokumentumokat, és vigyen magával útlevél- és vízummásolatot.
Ne használjon olyan taxikat, amelyekben további utasok vannak, és ne engedjen be ismeretlen utasokat a taxiba.
Repülésnél vigye magával az értéktárgyait mindig kézipoggyászban, és ne hagyja magát rábeszélni arra, hogy feladott poggyászban szállítsa őket.
Kártyás fizetésnél ne adja ki a kezéből a hitelkártyáját.

Egy erőd éber őrnője - V. Gábor fotója

A gépjárművekből való lopások, különösen a benzinkutaknál gyakoriak. Óvakodni kell a zsebtolvajoktól a városközpontokban. Ajánlott mindenre kiterjedő utas- és baleset-biztosítás megkötése.

Az északi Caprivi-övezetben ne térjenek le az ismert közutakról esetleges robbanásveszély miatt. Javasoljuk, hogy kerüljék az éjszakai vezetést a föld-és murvás utak rossz állapota miatt, különösen az esős évszakban. Gyakoriak az utakon a váratlan defektek, mindig tartson magánál két pótgumiabroncsot. Jelentős baleseti kockázatot jelentenek az utakon tartózkodó vad- és elkóborolt házi állatok is. Óvatosan járjon el taxik használatakor, különösen a fővárosban - kérje szálláshelyén, hogy javasoljanak egy megbízható taxi-szolgáltatót.

Vigyázzon értékeire, ezek ne legyenek szem előtt (a bérelt autóban sem), tartsa értéktárgyait széfben a szálláshelyén. Hitelkártya-visszaélések több helyen előfordultak - pl. az Etosha Nemzeti Parkban lévő Okakuejo Lodge-ot összefüggésbe hozták hitelkártya bűncselekményekkel. Hitelkártyával való fizetéskor ne engedje, hogy kártyáját elvigyék, mindig ellenőrizze bankszámla-egyenlegét, hogy kizárhassa az esetleges bűncselekményt.

Kellemetlenségek

Mint minden trópusi országban, Namibiában is élnek mérgeskigyók, amelynek marása súlyos testi sérüléseket, akár halált is okozhat. Összességében azonban a kígyómarások ritkák. Néhány mérgező pók- és skorpiófaj is előfordul.

Ezek miatt:
Ne sétáljon éjszaka fedetlen lábbal, mivel sok kígyó éjszakai aktivitást mutat.
Ne nyúljon földhöz, réshez, kövekhez vagy forgácsokhoz.
Rázza ki használat előtt az ágyneműt és lepedőt, ruhákat, lábbelit, valamint a fejfedőket.

Érdemes a nyaralás legvégén informálódni a kígyókról, mint mi tettük, mert akkor nem teszi tönkre a parázás a nyaralást. 😃 Persze, ezt amúgy sem úgy kell elképzelni, hogy valaki megérkezik a kempingbe, és sorban állnak a kígyók egy falatra.

Csak a sivatagi kempinben ne jöjjön rá az emberre a szapora. Van ugyan két budi a parkolóban, de gyakorlatilag csak jelzés értékű, ugyanis az egymáshoz kötött faágak között csak az nem lát be, aki nem akar. Hogy aztán ott milyen látvány fogadja még akkor is, ha nincs bent senki, mindenkinek a fantáziájára bízom. Nekem leginkább a sok légy ütött szöget a fejembe. Hogy kerülnek ezek ide? Repkednek az 1600 km hosszú sivatagban, majd egyszer csak megérzik, hogy szarkupac van délkeletre háromnapi repülési távolságra és oda mennek dőzsőlni? forrás

A kempingünk is az Okavango partján volt, nem messze a Popa vízeséstől, ami inkább csak egy vízlépcső a széles folyón. Szerencsére a sátorhelyünket egy meredek partszakasz választotta el a folyó szélétől, mert amúgy egy figyelmeztető tábla is jelezte, hogy a környéken nem ritka a krokodil. Ehhez képest hajnalban víziló röfögésre riadtunk fel. Megismertem a dagadék jellegzetes röhögő hangját és eszembe jutott az a statisztika, hogy a világon a második legtöbb emberhalált okozó állat pont a víziló. Az első a moszkitó, a kezeletlen maláriafertőzések miatt. Márpedig ez itt nem gyerekjáték, az Okavango deltája különösen fertőzött, már el is kezdtük szedni a Malarone-t, mert itt elég sok napot töltünk majd.(2017) forrás

Egyéb hasznos információk

1. Szamárháton az ittas vezető - s.v. fotója
Magyar külképviselet

A délnyugat-afrikai országban magyar tiszteletbeli konzulátus működik: a konzul Trepper György.

Cím: 8 Scorpio Street, Dorado Park Ext 1, Windhoek; Postai cím: Windhoek, P. O. Box 20392
Tel: (264)(61) 223-175, 220-450; Mobil: (264)(81) 124-7493

A Namíbiai Köztársaságnak van Budapesten tiszteletbeli konzulja: Molnár Erik

Cím: 1124 Budapest, Vércse u. 2/c - Telefon: 319-2421 - Fax: 319-6120 E-mail: namibconsul@namibconsul.axelero.net

2. Időzóna: GMT+01:00 (2018-tól megszüntették az országban az óraátállítást.)

3. Elektromosság: 220 voltos feszültség. Három érintkezős elektromos dugaszt használnak, adapter a szállodák recepcióján kapható.