Piaci életkép - Elter Karcsi fotója
A csapvíz egyes régiókban nem biztonságos fogyasztásra.
A malária is jelenthet veszélyt, bár sok falvat, különösen az ipari tevékenység által érintetteket, rendszeresen kezelnek szúnyogok ellen. Tegyed meg a szükséges óvintézkedéseket a szúnyogok és a szúnyogok által terjesztett betegségek ellen. A malária elleni gyógyszerek gyógyszertárakban beszerezhetők.
Autóval
Pápua Új-Guinea különös hely a közlekedés szempontjából. A trópusi körülmények, a zord földrajzi viszonyok és a kormányzati kapacitás hiánya miatt az országban nagyon kevés burkolt út található, és az úthálózat kaotikus. A legtöbb főút nem kapcsolódik egymáshoz. Kivételt képez a Highlands Highway, amely Lae-ben (az ország fő kikötője) kezdődik, és a hegyvidéken keresztül Gorokán és Mt. Hagenen át vezet, majd elágazik és visszatér a tengerpartra Madang felé. Mt. Hagen közelében az út kettéágazik: a déli vonal a Southern Highlands régión keresztül Tari felé halad, míg az északi vonal Enga tartományon át Porgeráig vezet. Az északi parton egy gyenge autópálya elméletileg Madangtól Wewakig húzódik, de Gavien és Bak között nagy szakadék van.
Port Moresby kivételével, ahol rövid útszakaszok kötik össze a várost a közeli hátországgal és egy út délkelet felé a part mentén néhány órányira vezet, nincs jelentős útvonal, amely összekötné máshová.
Mivel Pápua Új-Guinea 1975-ig Ausztrália igazgatása alatt állt, az országban bal oldalon hajtanak jobbkormányos járművekkel. A maximális sebességhatár nagyon alacsony, 70 km/h.
Közösségi motorjárművekkel (PMV)
A leggyakoribb közlekedési mód a helyi buszokkal (PMV), együtt utazva a helyiekkel.
Lae, Madang, Goroka, Tari és Mt. Hagen mind jó minőségű úthálózattal vannak összekötve. Új látogatóként érdemes helyiektől (pl. szállodai személyzet) segítséget kérni. A legtöbb városnak több felszállási pontja van. Egy utazás Lae-ből Madangba körülbelül 20 kina, Mt. Hagenbe 30 kina kerül.
Repülővel
A legtöbb helyen a légiközlekedés az egyetlen praktikus lehetőség
Pápua Új-Guinea történelmileg a világ egyik repülési központja volt, és ma is néhány a világ leglátványosabb repülési élményei közé tartozik. Az 1920-as években Lae volt a világ legforgalmasabb repülőtere: itt bizonyították be először, hogy kereskedelmileg megvalósítható a teheráru (nem csak az emberek) légi szállítása. Valójában Lae volt az a hely, ahonnan Amelia Earhart utolsó útjára indult.
A légiközlekedés még mindig a leggyakoribb módja a nagyobb városok közötti közlekedésnek - valójában szinte minden nagyobb település egy repülőtér köré épült. Mt. Hagen főutcája például az egykori repülőtér kifutópályája! Az utazás a tengerpartról a hegyvidékre különösen látványos (ne vegye le a szemét az ablakról egy pillanatra sem!), és az ausztrál, új-zélandi, amerikai és más országok pilótái is azért dolgoznak itt, hogy nagyszerű repülési élményeket szerezzenek. Ha nem kedveli a kis repülőgépeket, a távoli helyekre történő repülés itt nem a legjobb választás.
A két fő belföldi légitársaság az Air Niugini és a PNG Air:
Az Air Niugini Port Moresbyt és kisebb mértékben Lae-t köti össze a legtöbb tartományi fővárossal, de nem sok szolgáltatást kínál a kisebb városok között. A légitársaság vegyesen használ Boeing és régebbi Fokker sugárhajtású repülőgépeket, valamint néhány Dash 8 propelleres gépet. A légitársaságnak jó a biztonsági rekordja, csak egy 2018-as baleset árnyékolja be.
A PNG Air számos kisebb várost köt össze. Propelleres repülőgépekkel üzemel, amelyek 36 vagy 72 utast képesek szállítani. A szárazföldön és a nagyobb szigeteken működik. Történelmileg a légitársaságnak rossz biztonsági rekordja volt, de 2011 óta nem volt halálos balesete.
Hajóval
A szigetcsoportokban élők helyi szinten a mindenütt jelen lévő banánhajókkal közlekednek, amelyek 30-40 láb hosszú üvegszálas testtel és külső motorral rendelkeznek.
Emellett két vagy három hajózási társaság is kínál jegyeket azoknak az utasoknak, akik egyik városból a másikba szeretnének eljutni. Ezek a kompok csak heti két-három alkalommal közlekednek, és felső és alsó osztályú utazást kínálnak. A felső osztályú utasok ágyat kapnak alváshoz, míg az alsó osztályúak kemény üléseket.
Heti kétszer közlekedik komp Madang és Wewak között.
Egy kis hajó hetente egyszer indul Lae városából, és megáll Finschhafenben és Umboi szigetén. Az éjszakai nyílt tengeren egy hajó fedélzetén aludni éppen olyan romantikus, mint amilyennek hangzik, de vigyázzon - a nyílt tengeren mindenhol hideg van, ezért vigyen magával meleg ruhát, vagy béreljen kabint a hajó belsejében.
A szálláshelyeken az étkek választékában vegyesen vannak helyi ételek és európai (ausztrál) kaják.
Az ételek általában mentesek a fűszerektől. A tipikus főzési módszer a Mumu, egy föld alatti kemence, amelyben húst és zöldségeket, például Kaukau-t (édesburgonya) sütnek. Szinte minden étkezéshez rizst és valamilyen keményítőtartalmú ételt adnak.
A turisták által használt szállásokon általában egy keveréke van ennek a hagyományos ételeknek és egy nyugatiasabb menünek.
Bár sokak számára meglepő lehet, Pápua Új-Guineában nincsenek amerikai vagy európai láncok. Az egyetlen láncok, amikkel találkozhatsz, a helyi üzemeltetésű Big Rooster (egy helyi csirke lánc), az ausztrál Eagle Pizzeria (pizzéria lánc), és a Hog's Breath Cafe (szintén ausztrál steakhouse lánc) – tehát mind helyi üzemeltetésűek vagy ausztrál láncok.
Szinte kizárólag tonhalat ettem, mellé pedig mindig azt a zöldséget vagy gyümölcsöt, ami éppen a legolcsóbban elérhető volt az adott régióban – mindezt ipari mennyiségben. Az egészségességhez kétség sem fér, viszont a helyi konyhát össze sem lehet hasonlítani a földrajzilag közelinek tűnő, világhírű délkelet-ázsiai gasztronómiával. Olyan érzés, mintha az egész ország diétán lenne: a mindennapi étrend szinte kizárólag fűszerezetlen, főtt, keményítőtartalmú zöldségekből áll, a tengerparti térségekben pedig olykor hal egészíti ki.
A hegyvidéken a tányérra leggyakrabban édesburgonya, különféle burgonyafélék, brokkoli, karfiol vagy paradicsom kerül. A tengerparton inkább táró- és jamgyökér, illetve a szágópálma terméséből készített „saksak” a jellemző, amely kocsonyás állagú, lassan főzött étel – a helyiek szerint igazi csemege.
A tonhalkonzervek továbbra is a legnépszerűbb termékek, egy átlagos szupermarketben 2025-ben is több teljes sor tele van velük. Zöldségből és trópusi gyümölcsből van bőven választék, ám ezekhez nem olyan könnyű hozzájutni, mert nem árulják mindenütt az út mentén, mint sok ázsiai országban, hanem többnyire kizárólag a városok központi piacain.
Pénz
2025 szeptemberében a Papua Új-Guineai kina árfolyamai nagyjából így alakulnak:
1 USD ≈ 4,1 K
1 EUR ≈ 5,0 K
1 GBP ≈ 6,0 K
1 AUD ≈ 2,7 K
Az árfolyamok ingadoznak. Az aktuális árfolyamokat az XE.com oldalon találhatja meg.
A kina, amelyet a "K" szimbólummal jelölnek (ISO kód: PGK), Papua Új-Guinea hivatalos pénzneme. 100 toea-ra oszlik.
Papua Új-Guineában polimer bankjegyek vannak forgalomban 2, 5, 10, 20, 50 és 100 kina címletekben. Az érme címletek 5, 10, 20 és 50 toea és 1 kina.
A főbb városokban gyakoriak az ATM-ek (főként a Bank of the South Pacific, az ANZ és a Westpac - mind elfogadják a külföldi kártyákat). Egyesek magas díjakat számolnak fel, néhány bankban díjat számíthatnak fel, ha más bankban van a számlája, míg egyes szállodákban díjmentesek lehetnek az ATM-ek (de ezek csak a vendégek számára állnak rendelkezésre). A pénzváltók rossz árfolyamot kínálnak (hasonlóan az ausztráliai pénzváltókhoz) a magas üzleti költségek miatt. A hitelkártyákat általában elfogadják a nagyobb üzletekben, szállodákban és éttermekben, bár időnként előfordulhat csalás. A piaci standok inkább az aprópénzt részesítik előnyben. Néhány turisztikai helyen elfogadják az ausztrál dollárt is, bár nem mindig preferált, mint más Óceániai országokban.
Nem minden külföldi valutát fogadnak el Papua Új-Guineában, és a külföldi valutát nem veszik át mindenhol. Ha külföldi valutát szeretne használni, az ausztrál dollár a legjobb választás - az amerikai dollárt kisebb mértékben fogadják el, de az ausztrál dollárral nagyobb eséllyel jár sikerrel, mivel ez volt az ország korábbi pénzneme. Ne feledje, hogy a külföldi valutát csak turisztikai helyeken és néha nagyobb városokban használják. Vidéki falvakban vagy nagyvárosokon kívül sehol nem fogadják el a külföldi valutát.
Vásárlás
A vásárlás nem igazán jellemző a hagyományos értelemben. A nagyobb városokban van néhány bevásárlóközpont és szupermarket. Egyébként a legtöbb vásárlást kis piacokon végzik, amelyeket rendszertelenül tartanak. Nagyszerű hely a látogatásra a kézműves piac, amelyet havonta egyszer tartanak Port Moresbyben az Ela beach-szel szemben, az IEA TAFE College parkolójában. Itt az ország minden részéről származó kézműves termékeket lehet vásárolni. Bár kissé drágább, mint a falvakban, az árak nagyon ésszerűek. Az alkudozás nem igazán elfogadott szokás; egy kicsit lehet alkudozni, de a túlzott alkudozás sértést okozhat.
Ne vásároljatok madártollakat. több okból is:
Sok madártoll védett vagy veszélyeztetett fajoktól származhat, amelyek begyűjtése és kereskedelme illegális. A vásárlásukkal közvetve hozzájárulhatunk ezen fajok kihalásához.
A vadon élő állatok és növények nemzetközi kereskedelméről szóló egyezmény (CITES) szigorúan szabályozza a vadon élő állatokból származó termékek kereskedelmét, beleértve a madártollakat is. Az ilyen termékek birtoklása és szállítása súlyos jogi következményekkel járhat.
A madártollak begyűjtése gyakran kegyetlen módszerekkel történik, amely során az állatok szenvednek. A vásárlásukkal közvetetten támogathatjuk ezeket az etikátlan gyakorlatokat.
A helyi ökoszisztémák és a biodiverzitás védelme érdekében fontos, hogy ne támogassuk a vadon élő állatokból származó termékek kereskedelmét. Ez hozzájárul a természetes élőhelyek és a fajok megőrzéséhez.
Az ország bizonyos körökben (elsősorban ausztrál körökben) kockázatos úti célként ismert, főként a nagyvárosokban, különösen Port Moresby-ben és Lae-ben tevékenykedő bűnbandák (Tok Pisin és angol nyelven is gyakran raskoloknak nevezik) miatt.
Ez általában a munkanélküliség következménye, amely a hegyvidéki önellátó gazdálkodásról a legközelebbi városi területre irányuló belső migráció növekedéséből fakad.
Port Moresby és Lae területein nincs jelentős településtörténet. Ezért ezek gyarmati városok, amelyek törzsi emberek keverékéből állnak, ami instabilitást eredményez. Madang, Wewak, Goroka, Mt Hagen és Tari sokkal biztonságosabbak, mivel hosszabb ideje lakott területek és stabilabb törzsi homogenitással rendelkeznek.
A falvak meglehetősen biztonságosak, mivel a helyiek "örökbe fogadnak" téged, mint sajátjukat.
Ha mégis mennél, a legfontosabb, hogy naprakész legyél az általad tervezett helyek jogi és rendvédelmi helyzetéről.
Port Moresby legtöbb szállodája biztonságos, őrzött területeken található, általában őrökkel a környékükön. Azonban a fővárosban a lövöldözés szerencsére ritka. Ha bármelyik városban túrázni tervezel, érdeklődj a szállodádnál vagy a szálláshely szolgáltatójánál, mivel sokan elkísérnek gyalogosan vagy autóval bárhová, ahová menni szeretnél, vagy csak a helyi környéken, ha azt szeretnéd.
Kerüld az éjszakai kimeneteleket, de ha muszáj, maradj nagyon éber.
Kisrepülőgépeken repülni nagyon kockázatos lehet. Alig telik el év anélkül, hogy ne történne legalább egy halálos baleset. Bár a repülőgépek általában jól karbantartottak és a pilóták technikailag hozzáértők, a probléma a hegyvidéki terepben rejlik. Sok kisebb repülőtér meredek völgyekben található. Amikor felhőborítás van, a repülőgépek nehezen találják meg őket és néha hegynek ütköznek. A nemzeti légitársaság, az Air Niugini, amely nemzetközi és a nagyvárosokba repül, azonban 32 éves működése alatt hibátlan biztonsági múlttal rendelkezik.
A sósvízi krokodilok (Crocodylus porosus) gyakoriak Pápua Új-Guineában és képesek hatalmas, akár 7 méteres vagy annál hosszabbra is megnőni (bár a 6 méternél hosszabb egyedek ritkák). Időnként embereket is felfalnak. Egyaránt otthon vannak a tengerparti vizekben, valamint az édesvízi tavakban és folyókban. Kerüld az úszást, kivéve magasabb helyeken és szállodai úszómedencékben. Pápua Új-Guinea, valamint Észak-Ausztrália, rendelkezik a világ legnagyobb és legegészségesebb sósvízi krokodil populációjával.
Pápua Új-Guinea sok aktív vulkán otthona, és számos népszerű túra közel visz vagy akár meg is mászik egy vagy több ilyen vulkánt. Mindig kövesd a helyi tanácsokat, és érdemes rendszeresen ellenőrizni a Smithsonian Intézet Vulkáni Tevékenységi Jelentését.
Meztelenre vetkőztették és megverték a pápuák a turistákat
Port Moresby hírhedt a bűnözéséről. Gyakoriak az autórablások, rablótámadások és súlyosabb bűncselekmények is, amelyek különösen a nőket veszélyeztetik, de a külföldieket is gyakran célzottan támadják meg. A várost emiatt a világ legkevésbé élhető települései közé sorolják.
Komoly aggodalmat kelt a bűnözés és a társadalmi rend megingása, valamint a rendőrség képessége és hajlandósága ezek kezelésére. Nem egyszer bizonyították, hogy rendőrök is érintettek voltak súlyos bűncselekményekben, emellett a Human Rights Watch rendszeresen bírálja a hatóságokat a kisebb bűnelkövetőkkel, panaszosokkal és tanúkkal szembeni rendőri brutalitás miatt.
A kockázatok mérsékelhetők azzal, ha az ember folyamatosan figyel a környezetére, elkerüli a nagy tömeget vonzó helyeket, illetve azokat a környékeket, ahol gyakoriak a bűnesetek. A Waigani városrészben – különösen a közlekedési lámpák környékén és a Port Moresby Golf Club mellett – számos autórablás történt. A Morata negyedet a helyiek hétvégi zavargásairól ismerik. A városban gyalog közlekedni kockázatos, különösen sötétedés után.
Mindezek ellenére a helyi emberek többsége barátságos és békés. A fő veszélyt a céltalanul tengődő, pénzzavarral küzdő fiatalok jelentik, akik többnyire szórakozásból vagy szükségből sodródnak bajba. A hagyományos társadalomban azonban a rossz vagy negatív viselkedést gyakran „pay back”-kel, vagyis bosszúval torolják meg, amit időnként kártérítésnek neveznek, de jellemzően vad és erőszakos formát ölt.
Érdemes mindig olyan embertől tanácsot kérni, aki jól ismeri Port Moresbyt, mielőtt ismeretlen területekre tévednénk. (2024)
Papua Új-Guinea sajnos ma is meglepően – sokszor bosszantóan – drága ország az utazó számára. Ennek fő oka, hogy a közúthálózat fejletlen, a szállítmányozás nehézkes, így minden, amit nem termelnek meg helyben, jóval magasabb áron kerül a boltokba és a szolgáltatásokba.Ami nagyon drága 2025-ben:
– egy ágy lepukkant hostelben: 12–22 ezer Ft
– 40 perces belföldi repülőjegy: 45–55 ezer Ft
– 1 kg paradicsom Port Moresby-ben: 3500 Ft
– tengerparton 1 db vöröshagyma: 350–450 Ft
– átlagos főétel közepes étteremben: 4000–4500 Ft
– 0,33 l sör: 650 Ft
– 1 db tojás: 170 Ft
– mobilnet (300 MB): 3500 Ft – wifi gyakorlatilag nincs
– fél napos sznorkeltúra kishajóval: 28 ezer FtAmi viszont olcsó 2025-ben:
– helyi busz városon belül: 100 Ft
– tengerparton banán, kókuszdió, mangó, papaya: 0–120 Ft, sokszor szó szerint lehullik a fáról
– hegyvidéken a zöldségek és gyümölcsök (1 kg brokkoli, répa, paradicsom, ananász): 100–120 Ft
– finom helyi tonhalkonzerv: 180–220 Ft/db
Iskolaterem - j.k. fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.