ÚTIKRITIKA.HU / Belgium






hirdetes

útikritikák


Belgium

Egészség | Közlekedés | Étkezés | Vásárlás és árak | Közbiztonság | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk

Kriszta fotója

Egészség

A magyar állampolgár amennyiben balesetet szenved, vagy megbetegedés miatt sürgősségi egészségügyi ellátásra szorul - a belga állampolgárokkal azonos feltételek mellett kap ellátást Belgiumban. Mindennek azonban feltétele, hogy az utazó rendelkezzen az Európai Egészségbiztosítási Kártyával. A Kártyáról, valamint a Belgiumban történő ellátás kifizetéséről, annak menetéről és mértékéről a www.oep.hu honlapon az „Egészségbiztosítási ellátások az EU-ban” címszó alatt található bővebb információ, illetve érdemes konzultálni az OEP Nemzetközi és Európai Integrációs Főosztályával.

Nyomatékosan javasoljuk, hogy a Belgiumba utazó turista kössön mindenre kiterjedő utas és balesetbiztosítást, mert a sürgősségi betegellátáson kívül eső orvosi, kórházi szolgáltatás díja rendkívül magas, illetve az utas- és balesetbiztosítások más jellegű károkat is lefednek (pl. elveszett poggyász stb.).

A belgiumi utazáshoz mindenképpen tanácsoljuk utasbiztosítást kötni. Ezen a linken - a honlapunk jóvoltából - kedvező árú ajánlatot lehet kapni.

"Mondják, hogy Belgiumban ihatatlan a víz. Ez mondjuk így nem igaz! Egy tény, nagyon-nagyon kemény a víz az egész ország területén! Az is tény, hogy irdatlan mennyiségű palackozott víz fogy el a boltokban, van is választék rendesen. Brüsszelben iható volt a víz ott, ahol laktunk Uccle területén. Hoeilaart-ban vegyes volt, de inkább vettünk. Mikor Overijse-be költöztünk, akkor kénytelenek voltunk venni a vizet, mert egyszerűen kellemetlen szaga volt és nem szívesen ittuk. Aztán elköltöztünk most ide, itt viszont nagyon finom a víz. " forrás

Közlekedés

Vasúttal

Praktikus dolog, hogy a brüsszeli pályaudvarok forgalmi összeköttetésben állnak egymással és így jól kombinálhatók vidékre utazások esetén. Brugge-be és Antwerpenbe a Midi pályaudvarról mennek közvetlen járatok. Érdemes dátumra és időpontra keresni, kicsit az időpontok közti játszással. A hétvégi vonatok Brugge-be például eleve kedvezményesek, nehezbb is rájuk helyet találni.

Autóval

A sebességkorlátozást szigorúan ellenőrzik és a szabályokat bü

ntetik. Szinte minden közlekedési lámpán van kamera.

A megengedett maximális sebességkorlátok:

  • Autópályán 120 km/óra
  • Autóúton 90 km/óra
  • Városban, lakott területen 50 km/óra

Lakott területeken, főként a városközpontokban, gyalogos övezetekben, illetve oktatási intézmények környékén, sok helyen 30 km/óra a megengedett haladási sebesség, amire külön közlekedési táblák figyelmeztetnek. A körforgalomban haladónak – eltérő közúti jelzőtábla hiányában - előnye van, a jobbkéz-szabály is általánosan követendő. Szigorúan ellenőrzik és büntetik a megállási és parkolási tilalmat, illetve a parkolási díj "elbliccelését". A gépkocsit elszállítják, a büntetést külföldről is behajtják. Az elvontatott, vagy kerékbilincses jármű csak a vontatás és a bírság összegének kifizetése után váltható ki.

A gépjármű vezetése elvben megengedett kis mennyiségű alkohol fogyasztása mellett (egy pohár bor vagy sör). A megengedett véralkoholszint 0,5 ezrelék (0,22 mg/l), azonban a friss jogosítvánnyal rendelkezők (két éven belül letett vezetői vizsga) és tehergépjárművet vezetők esetén ez az értékhatár 0,2 ezrelék (0,088 mg/l). Ugyanakkor, baleset bekövetkezése esetén, még a csekély kimutatott mennyiség is hátrányt okoz, ezért mindenképpen az alkoholmentes vezetés elvének követését javasoljuk.

A rutin közúti ellenőrzések során szigorúan ellenőrzik a külföldi rendszámmal történő közlekedés jogosultságát. A nem megfelelő rendszámmal történő közlekedés szankcionálása történhet a bírság kirovása mellett az autó helyszínen történő visszatartásával vagy elvontatásával, amelyet csak a belga rendszám kiváltását követően adnak vissza.

Az alábbi szöveg csak azoknak érdekes, akik Belgiumban autót fognak vezetni:

"Az utak rossz minősége. Amiben van némi igazság. A probléma szerintem ott kezdődött, hogy ugye itt nem voltak telek. Sóztok orrba-szájba már ősztől kezdve. De aztán volt jó pár havas és fagyos tél. Sok-sok évvel ezelőtt nem olyan aszfaltot raktak le, ami bírta volna az irdatlan mennyiségű sót, a napokig, sőt volt, hogy hetekig ráfagyott havat, jeget és az időnként előforduló -10 vagy még hidegebb időt. Egyszerűen feljött az aszfalt!

De azért használható az autópályák és utak nagy része. A lakóterületeken belül pedig itt is megy a toldozás-foldozás, de nem nagyon sikerül nekik, mert jó hepehupásra sikeredik többnyire. Azért ilyenkor télen óvatosan kell közlekedni a településeken, mert bárhol belehajthatunk egy nagyobb úthibába. De azt gondolom, hogy azért ezektől még lehet utazni Belgiumba.

Életveszélyes vezetési stílus. Egyik kedves baráti család, akik Angliában laknak mesélte, hogy mindig halálfélelmük van, ha beérnek Belgiumba és alig várják, hogy kiérjenek végre az országból. Valahol értettem is meg nem is. Hosszú már ez a 9 év, amióta itt vagyunk és itt közlekedünk, megszokunk, betörünk. De egy valamit nem felejtek el soha. Mikor kijöttünk nem volt autónk kb. 4-5 hónapig. Addig csak szemléltem a közlekedést és hajmeresztőnek találtam. Többször mondtam is, hogy én ebben nem akarok részt venni!

Aztán lett autó, délelőttönként elmentem vezetni, mert tudtam, hogy ha bármi van, akkor nekem kell majd mennem. Ma is azt mondom, ha akkor nem veszem a bátorságot és nem ülök kocsiba, akkor még ma is félnék az utakon. Délelőtt 11 körül már lenyugszik a forgalom, mindenki a munkahelyén, egyes utak szinte ki is ürülnek és akkor lehet bénázni, tötyögni, táblát figyelni, stb. Egy ország, mégis kettő, így a közlekedésben is. Tapasztalatom szerint a flamandok jobban vezetnek. Náluk létezik stop tábla és meg is állnak, a vallonoknál talán ha láttam eddig ötöt, azt se veszik figyelembe. Nagyon oda kell figyelni, mert ahogy én szoktam hívni, vannak irányjelzőmentes napok. A gond az, hogy némelyek tényleg száguldoznak, irányjelzőt nem használnak. Mindegy, hogy autópályán vagyunk-e éppen vagy a városban közlekedünk. Emberünk megáll az útközepén, irányjelző sehol, csak gondolom, hogy be akar kanyarodni és ilyenek.

De amúgy meg előzékenyek, beengednek ha ki akarsz kanyarodni, remekül tudják csinálni a cipzárat, egy kocsi innen, egy kocsi onnan. De szemtelenek és kihasználnak minden helyzetet. Ha sávot akarsz váltani, akkor ha nem vagy kicsit erőszakos, és nem rakod ki a kocsi orrát, akkor bizony kattoghat az az irányjelző. De azért ez sincs midig így, mert mások meg tök előzékenyek. Na szóval nem egyszerű ez itt, tény. De!!! Itt nem nyomulnak az emberre, nem tolják le, nem mutogatnak, nem villognak, hogy húzzál már onnan. Akad ilyen is, de valahogy meg vagyok győződve, hogy az nem is belga. Vagy csak magamnak akarom bemagyarázni? :)

Ami viszont rendkívül zavaró az a tötyögés. Úgy mennek mint a csigák. Én már többször szembesültem azzal, hogy a forgalmat irányító rendőr verte a motorháztetőt, hogy menjen már, igyekezzen, mert nem halad a forgalom. Néha az ablakot kaparhatnám kínomba, de már csak mosolygok rajtuk. A lámpánál már legalább két autó átmehetett volna, ha nem alszanak be, mire az első elindul. A külső sávból kanyarodnak balra mindenkin keresztül, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, majd mint aki jól végezte dolgát megáll, kiteszi a vészvillogót, kiugrik az autóból és elmegy.

Dupla sávos kanyarodásnál nagyon kell vigyázni, mert egyszerűen nem tudnak sávot tartani, simán átkacsáznak a másik sávba, de észre sem veszik, mert ha rádudálsz akkor néz, hogy mi van? Jaaa! És gyorsan a gázra lép, elhúz. Most, hogy így ezeket leírtam, így talán ez a legrázósabb megállapítás, és valljuk be őszintén, aki csak átutazóban van itt, vagy csak rövid időre, annak tényleg rémisztő lehet ez a fajta közlekedés." forrás


"A belgák mindenhova kocsival járnak és úgy gondolják, hogy az autóban ülő mindenképp előnyben van a gyalogossal szemben, tehát soha nem fognak megállni a zebránál, ha nem muszáj a lámpa miatt." (2013) forrás


"Az autópályák ingyenesen használhatók egész Belgium területén. Amire felfigyeltünk, hogy az autópálya teljes szakaszán sűrűn elhelyezett közvilágítás található. Sok szélerőművet láttunk, biztosan okosan gazdálkodnak az energiafelhasználással. Az autópályán megengedett legnagyobb sebesség 120 km/h. A kihelyezett traffipaxokat táblák jelzik. A környezet amúgy a magyarországihoz hasonló, nem éreztük annyira, hogy idegen országban vagyunk. (2016)" forrás

Érdekesség: Belgium a világon a harmadik helyen van (Hollandia és japán után) a négyzetkilométerre jutó járművek számát illetően. Belgium viszont a világelső a közutak és vasútvonalak sűrűsége tekintetében.

"A bérautót teli tankkal kellett visszaadnunk, ezért megálltunk a reptér melletti Q8 benzinkútnál. Meglepődve tapasztaltuk, hogy nem nullázódik a kútfej számlálója. Benzinkutas személyzetet keresve megkérdezem a benti eladó hölgyet, hogy mi a teendő? Válasza: “Pay first!“. Megköszönve értetlenül megyek megint a kúthoz, de nem értjük. Hogy fizessünk előre? Honnan tudjuk, hogy mennyibe fog kerülni, ha tele akarom tankolni? Egy fiatal srác érkezik a segítségünkre, civilben, nem a személyzet tagja. Franciául szólít meg minket, kérdezzük, hogy “English?”. Nem, Ő nem. Próbáljuk elmagyarázni a helyzetet, mire egyszer csak megkérdezi tőlünk: “Nem magyarok vagytok véletlenül?“. Meglepődve lelkesen feleljük mindketten, hogy “Deee!“. Érdekes helyzet volt, hallotta valószínűleg, hogy magyarul szóltam oda utastársamnak, és ezért sietett a segítségünkre. Mint kiderült a bankkártyánkat először be kell helyezni egy kártyaolvasóba, megadva a PIN kódot a rendszer már hozzáfér az adatainkhoz, le tudja onnan hívni a tankolás összegét. Ha megtankoltunk, akkor kérhetünk róla számlát. Még új volt számunkra ez a módszer, ami amúgy nem rossz megoldás a gyors tankoláshoz. (2016)" forrás

Étkezés

Egyszerűbb étkezdékben 20-25 euróért két fő jól lakhat. A belgák imádják a hasábburgonyájukat, a Pommes-frittes-t, Brüsszelben sok utcasarkon és téren állnak hasábburgonyás bódék. Sokféle szószt adnak hozzá: klasszikus majonézek, tartármártások, érdekes egyéb mártások. Szinte mindegyiket érdemes kipróbálni. A hasábburgonyás elárusító bódéknak különböző, de nem túl eltérően hangzó neveik vannak. A flamandok által használt elnevezések: frituur, frietkraam, frietkar, frietkot. A vallonok ezeket a neveket használják: friture, baraque à frites vagy friterie. A fritkot a legelterjedtebb elnevezés. A sör témájáról részletesebben lehet olvasni a gasztronómia alfejezetünkben.

Belgiumban a fejlett világban példátlan módon ellenálltak a McDonald's hálózatnak. Alig-alig látni mekit. 

"A fővárosban az "Ízek utcája", nevéhez híven ínycsiklandó falatokat kínál, de aki nem teheti meg, hogy beüljön az egyik étteremébe, annak is érdemes végigsétálni rajta, már csak a jégágyon csábító tengeri herkentyűk látványa és a hangulat miatt is. Aki erre jár, a kizárólag éttermekből álló utcában válasszon ki egy szimpatikus helyet és kóstolja meg a kagylót, igazi, belga sültkrumplival. A teraszokat télen fűtik, bent pedig a kandallók melege hívogatja a vendégeket. Ez Brüsszel egyik leghangulatosabb része. Nálam rendszerint az epres-tejszínes waffel elfogyasztása teszi fel az i-re a pontot. E nélkül elképzelhetetlen lenne egy brüsszeli látogatás, ahogy egy adag sültkrumpli nélkül is. Valószínűleg a sörimádók tovább folytatnák az előző mondatot, de mivel én nem tartozom közéjük, engem sajnos sose hoz izgalomba, hogy itt több száz fajta, márka és íz között válogathatunk.

A waffel (vagy gofri) minden édesszájút el fog csábítani. A megszokott ízeken kívül kérhetünk fagylaltosat, banánosat, epreset, vagy akár banános-epres-tejszínhabos-csokiönteteset is. Miután kikértük az utóbbit, szánjunk egy kis időt annak tanulmányozására, hogy ezt az utcán állva, hogy lehet szépen elfogyasztani. (A helyes válasz: sehogy; mert a magasra púpozott feltétnek egy része vagy a ruhánkon vagy a járdán szokott landolni.). A belga hasábburgonya azért olyan különleges, mert speciális technikával készítik, melynek köszönhetően a külseje ropogós és aranybarna lesz, míg a belseje teljesen puha marad. Isteni szószokat kérhetünk mellé!" (Gerda. Vista Mammut, 2013)

,, Általában Belgium egyik legnépszerűbb sörét, a Jupilert kortyolgattuk (5,2 százalékos), ám ha igazán jó sört szeretnél inni, akkor kicsit mélyebben a zsebedbe kell nyúlnod, de hidd el, megéri. Mi egy palack 0,75 literes kiszerelésű Tripel Karmelietet, egy tipikus apátsági sört választottunk, ami édes-fűszeres íze miatt itatta magát rendesen, és ugyan négyen voltunk rá, tehát mindenkinek csak egy pohárkával jutott, de 8,4-es alkoholtartalmának köszönhetően hamar jókedvünk kerekedett tőle.

xxxx

Igényes édesszájúaknak Belgium maga a (csoki)mennyország, az igazi belga csokoládékat ugyanis a mai napig tiszta kakaóvaj felhasználásával készítik, a magas minőségű édességeket pedig kis műhelyekben állítják elő a chocolatier néven ismert mesterek és frissen árulják saját boltjaikban. (2016) " forrás

Vásárlás és árak

A speciális csokiboltokban egy kiló csoki ára 30 euró körül van. Ez persze drága, de a minőség is csúcs. Ismertebb márkák: a Leonidas és a Neuhaus. A boltokban persze kaphatók olcsó táblás csokoládék is. Az üzletláncok saját márkái sem feltétlenül silányak.

Belgium világelső a készpénz nélküli vásárlás arányát tekintve.

"Sör, csokoládé és csipke itt minden mennyiségben kapható. Hihetetlen a választék sörökből, korsókból és poharakból, de ne feledkezzünk meg a Pisilő Kisfiú alakú dugóhúzókról sem (gondolom, mindenki maga elé tudja képzelni). ;) A kagyló formájú pralinénak nincs párja. Ezekből minél többet veszünk, annál kedvezőbb az ár. De elkészíthetjük a saját bonbon összeállításunkat is. A csipkével viszont vigyázzunk! Mindig ellenőrizzük, hogy szerepel-e a címkén, hogy „Made in Belgium”, mert szemrebbenés nélkül eladják a Kínában készült terítőket is ugyan azon az áron, pedig egyáltalán nem olcsó egy ilyen csipkecsoda." (Gerda, Vista Mammut, 2013)

Szórakozás

Spirito Brussels egy egykori templom, amelyet a belga dizájner, Marc Janssen átalakított egy modern klubra. A templom az 1870-es években épült, és eredetileg az ortodox egyházhoz tartozott. Az épületet a 2000-es évek elején vásárolta meg Janssen, aki egy kreatív és modern belső teret hozott létre.

Az épületet teljesen felújították, de a klasszikus stílusú homlokzat és az eredeti belső kőarchitektúra megmaradt. A belső tér azonban teljesen átalakult, és ma modern klubként működik. A belső térben modern elemek, mint például a LED-fények, a modern bútorok és az egyszerű vonalak dominálnak.

A Spirito egy különleges hely Brüsszelben, ahol a modern dizájn és az építészet egyesül. Az épületnek egyedi hangulata van, és lehetőséget nyújt a látogatóknak, hogy egy modern klubban bulizzanak egy olyan helyen, amelynek történelmi jelentősége van. A klubban számos különböző programot tartanak, beleértve koncerteket, DJ-ket és más zenei eseményeket.

Közbiztonság

A legtöbb közbiztonsági probléma Brüsszelben van. Az ezzel kapcsolatos fontos tanácsokat a Brüsszel fejezet közbiztonság alfejezetében alaposan részletezzük!

"Lopások! Hála Istennek még nem volt részünk ilyenben. Vagyis egyszer Dávid éppen velem beszélt, amikor hátulról valaki szépen kihúzta a telefont a kezéből és már szaladt is. Csakhogy az én fiamat sem kell félteni, utána. Kapott egy sallert a lopkodó, a telefon vissza. Szerencse volt, hogy álltak ott többen is, és látták mi történt, így a tolvaj inkább eloldalgott. De Gyuszi is mondja, nem szeret telefonálni utcán, mert ezt csinálják, fogják és szaladnak. Autóba még a lámpánál sem szabad az anyósülésen csomagot tartani, mert azzal is szórakoznak, hogy a piros lámpánál álló autók ajtaját kirántják, felkapják amit tudnak és rohannak. Ez már megesett itt többekkel, magyarokkal is, így valós probléma. Mit lehet csinálni? Vigyázni kell mindenre!

Autólopások. Állítólag Európában megnézték a nagy átlagot, és Belgiumban lopják el a legtöbb autót naponta, szám szerint óránként egyet. Sajnos ismerőseinktől is loptak már el autót, nem is lett meg. Itt régebben többféle rendszám létezett, az EU-ban dolgozók kérhettek eu-s rendszámú autót. Na ezeket előszeretettel lopkodták, állítólag. Nem szabad semmit, még egy üres zacskót sem hagyni az autóban, mert feltörik érte. Sokszor előfordul, hogy éjszaka az utcában álló autók oldalát szépen végigkaristolják kővel, éles tárggyal. Reggel mennek a tulajok és az egész utcában össze van karistolva az összes autó. Miért jó szórakozás ez? A parkolást utcán nem részesítik előnybe, legfeljebb utcai lámpa alatt, inkább a parkolóházakat ajánlják, de abból szerencsére meg van jó sok, igaz jó drágán." forrás

Ez egy belga rendőrautó magyar rendszámmal! Komoly és vicces.  

Magyar külképviselet

A Magyar Nagykövetség Konzuli Hivatala:

Cím: 44 Avenue du Vert Chasseur Bruxelles, 1180 Brussels

E-mail cím: consulate.bxl@mfa.gov.hu
Telefonszám: +3223481812

KOnzul: Varsányi Balász

Egyéb hasznos információk

Belgiumban tíz hivatalos munkaszüneti nap van:

  • január 1. - Újév
  • márciusban vagy áprilisban - Húsvét hétfő
  • május 1. - a munka ünnepe
  • májusban vagy júniusban a húsvét utáni hatodik csütörtökön az Áldozócsütörtök
  • júniusban a húsvét utáni hetedik hétfőn Pünkösd hétfő
  • július 21-én I. Lipót trónra lépésének évfordulója
  • augusztus 15-én a Nagyboldogasszony ünnepe
  • november 1. - a mindszentek napja
  • november 11. az első világháborút lezáró fegyverszüneti egyezmény napja
  • december 25. - karácsony

Ha ezeknek az ünnepnapoknak valamelyike hétvégére esik, minden munkavállaló plusz egy szabadnapra jogosult a kieső hivatalos munkaszüneti nap helyett. Csak az érintett közösségek által ünnepelt napok:

  • Július 11.: a flamand közösség ünnepnapja
  • Szeptember 27.: a francia közösség ünnepnapja
  • November 15.: a német nyelvi közösség ünnepnapja

Fotóegyveleg

Bicajhalom Gentben - R. Gy. fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon