ÚTIKRITIKA.HU / Bulgária








útikritikák


Bulgária

Egészség és higiénia | Közlekedés | Étkezés | Vásárlás és árak | Közbiztonság | Egyéb hasznos információk | Magyar külképviselet

.

.

V. Jancsi fotója

Egészség és higiénia

  • Bulgáriában a csapvíz szinte mindenhol iható.
  • Bulgáriában a közvécék pottyantósak. A bolgárok ezt a formát higiénikusabbnak tekintik, mint a nálunk használatos ülőkést. A szállodákban természetesen a angol vécék vannak, de sok helyen előírják, hogy a vécépapírt ne a vécécsészébe dobjuk, hanem egy küblibe. 
  • Bulgária közegészségügyi helyzete a magyarországiéhoz hasonló, előzetes óvintézkedések tétele nem indokolt. A dohányzási tilalmakat egyre nagyobb arányban tartják be.
  • Bulgáriában az ország területére tranzit, vagy rövidebb tartózkodási céllal belépő külföldieknek kötelező az egészségbiztosítás. Az Európai Egészségbiztosítási Kártyát sürgősségi esetekben elfogadják, az ezen kívül eső egészségügyi szolgáltatásokért fizetni kell. A tengerparti egészségügyi ellátás sajátossága, hogy számos magán egészségügyi intézmény „rátelepedett” a tömegturizmusra és nagyon drága szolgáltatást nyújt a külföldieknek. A díjat helyben ki kell fizetni még akkor is, ha a beteg, vagy balesetet szenvedett külföldi rendelkezik Európai Egészségbiztosítási Kártyával és utasbiztosítással. Ezek az intézmények ugyanis gyakran nincsenek szerződéses kapcsolatban a bolgár egészségbiztosítóval, amely amúgy is keveset térít az ellátások költségéből. A rászoruló magyar állampolgár segítséget kérhet a telepített idegenvezetőktől, vagy a tiszteletbeli konzultól a megfelelő egészségügyi intézmény kiválasztásában.

A bulgáriai nyaraláshoz mindenképpen tanácsoljuk utasbiztosítást (betegség, baleset, poggyász) kötni. Ezen a linken - a honlapunk jóvoltából - kedvező árú ajánlatot lehet kapni.

"Fontos tudni az ideérkező nyaralóknak azt, hogy a nyilvános helyeken a dohányzás csak este 10-ig esetleg éjfélig tilos, utána kirakják az éttermekbe a hamutartókat és kedvére pöfékelhet mindenki, a passzív dohányosok is elviselik így a füstöt. Ami nem meglepő, hogy kevés helyen várják meg ezzel az éjfélt, már sokkal hamarabb elkezdik, pöfékelnek. Nemcsak kávézókban, éttermekben is, szórakozóhelyeken. Ami még aggasztó, hogy vissza is akarják állítani a szabad dohányzást mindenhol." (Edit)


,, Éjfél körül arra ébredünk, hogy a gyerek hány. Jó, megtörténik, gondoljuk, valami rosszat evett. Aztán egy óra múlva jön a következő, és ez így ismétlődik folyamatosan. Kiül a veríték a homlokunkra, reménykedünk, hátha abbamarad. De nem, amikor az ételtől kiürül másfél éves kisfiunk gyomra, onnantól zöldes-sárgás váladékot hány. Nincs mese, nem várhatunk tovább, összepakoljuk, lemegyünk a recepcióra, kérjük, hogy hívjanak mentőt.

Jó háromnegyed óra múltán be is fut a kocsi. Rövid vizsgálat után megállapítják, amit amúgy is tudunk: gyomorrontás, és már zötyögünk is az egészségügyi központba, ahogy ők nevezik. Mert kórház nincs Albenában, a kedvelt bolgár üdülőhelyen – ahol pedig főszezonban több ezer ember nyaral a 44 hotelben. Kétszer megszúrják, egyik sem talál vénát, nem tudják bekötni neki az infúziót. A kezünkbe nyomják a gyógyszert, itassuk meg vele, felírnak hányáscsillapítót is, receptre. Hajnali 3 óra van, délelőtt 10-kor nyit az első gyógyszertár. Kiállítják a számlát, 50 eurónyi levát kell fizetni az „orvosi ellátásért” – vagy minek is nevezzem. Hiába a sok utánajárással kiváltott európai biztosítási kártya, olyat ők még nem láttak, azt mondják. Nincs értelme hajnalban vitázni, inkább fizetünk. A jó tanács ellenben ingyen van: ha nem marad abba a hányás, induljunk haza.

Bulgária hiába szép, s hiába fektettek a vendéglátásba is sokat – úgy tűnik, nem veszi be a gyomrunk. Különösen, ha az ételt legyek szállják, és az éttermi tisztaság komoly kívánnivalót hagy maga után.

Elsőre úgy tűnik, mintha csak mi elégedetlenkednénk, de aztán látjuk, hogy naponta jön a mentő, és vannak, akik az étteremben cirkuszolnak a koszt miatt. Tegyük hozzá, a háromcsillagos hotelben nem nyugati vendégek vesznek körül bennünket, sőt közép-európaiak is csak mutatóba vannak.

Kálváriánk folytatódik. Telefonos orvosi segítséget kérünk Magyarországról. Ezt követően sós oldatot adagolunk kiskanállal a betegnek, és dinnyét minden mennyiségben, hogy ne száradjon ki. Megkapjuk a felszólítást az orvostól: ha délig nincs vizelet, haladéktalanul menjünk át Romániába, a legközelebbi kórházba.

Nyolc óra kínszenvedés után reggelre stabilizálódik a kisfiú állapota. A hányás abbamarad. Délelőttre sikerül kiimádkozzuk a pisis pelenkát is. Az orvossal való egyeztetés után úgy döntünk, maradunk. Másnap estére, amikor már abban bízunk, hogy mégis visszatérhetünk a nyaralós kerékvágásba, először az anyuka, pár órával később az apuka esik ágynak, sokszori hányással. Erőtlenül fekszenek egymás mellett az ágyban, váltják egymást a fürdőben. A gyógyulóban lévő kisfiúra este és éjszaka egy ismerős székely anyuka ügyel.

Én mégsem akarok lebeszélni senkit Bulgáriáról. Velünk lévő barátaink például minden gond nélkül megúszták a nagy evészeteket (és a szálloda több száz vendégéből is csak néhányan jártuk meg – bár szerintem az egy is bőven sok). Idézzük is nekik a mondást, amikor már kicsit jobban vagyunk, és valamennyire visszatér a humorérzékünk is: jó disznónak nem árt semmi. Jövőre azért kísérletezés helyett biztosan visszatérünk a járt útra megint. " forrás

Kiírás: Ezek őszibarackok, nem cicik, kézzel ne fogdossad - sz. s. fotója

A vízzel nekem nem volt gondom, nyugodtan ihatjátok. Wc-ből előfordulhat, hogy a balkáni guggolós fajtát fogjátok ki, de azért elég sok helyen van már angol wc. (erbé, 2019)


,, Bulgária alapvetően olcsó ország, a tengerparton is csak mosolygunk az árakon, de vannak kivételek: a gyógyszerek rohadt drágák tudnak lenni. Naposparton, Aranyhomokon és a többi, főleg a külföldiek által látogatott üdülőhelyen nincs verseny a patikák között, valamiféle kartell szabja az árakat, és így mindegyik elképesztően drágán árulja a gyógyszereket.

Az éjszakai ügyeletes patikát sem könnyű megtalálni: 2021. augusztusában a Google Maps nagyjából használhatatlan volt, a bezárt patikák ablakában pedig nincs info a legközelebbi ügyeletes patikáról. Mi végül az egyik éjjel-nappali bolt eladójától kaptunk megoldókulcsot.

A leghelyesebb, ha az alap gyógyszerekből hozunk hazulról. A másik fontos dolog, hogy legyen utazási biztosításunk. Ha ügyesek vagyunk, ezeket az egészségügyi kiadásokat simán megtéríti a biztosító, miután hazaértünk. (A bankkártyákhoz mellékelt biztosítások nem feltétlenül elég sokoldalúak, járjunk utána, mi jár, és adott esetben mégiscsak kössünk külön utasbiztosítást.)

----------------------

Hát igen, sok beszámoló kezdődik úgy, hogy a családot elkapta a hasmenés, az első napokat otthon, a wc elérhető közelségében kellett tölteni.

Fontos tudni, hogy ez nem a higiéniai előírások be nem tartása miatt van így. Ha kb 1000 kilométerre eltávolodunk a saját, megszokott lakókörnyezetünktől, a baktériumflóra megváltozik. Az újpalotai, dombóvári, kiskunhalasi bacikat ismeri a szerveztünk, de onnan 1000 kilométerre más baktériumokkal találkozunk. Ezek önmagukban tök ugyanúgy veszélytelenek, mint a hazaiak, de a szervezetünknek meg kell tanulnia felismerni őket. A hasmenés ennek a tanulási folyamatnak a jele.

Legyenek nálunk a szokásos hasmenés gyógyszerek, széntabletta és a többi. Többnyire amilyen gyorsan megjelennek a tünetek, annyira gyorsan el is tűnnek.

(2021)" forrás


Egyszer hallottam, hogy medúzacsípésre nagyon hatékony és bevált módszer a paradicsom. Azzal kell átitatni a csípés helyét, nagyon kellemetlen és a savas hatása miatt maró érzés is, viszont tényleg elmúlik tőle. Mondhatni, egy igazi természetes gyógymód rá.


Ha bajod nagyon súlyos és kórházi ellátást vagy beavatkozást igényel, akkor számít az Európai Egészségbiztosítási Kártya. Különben csak pénzért, ha nincs normális balesetbiztosításod! Ezen ne spóroljatok! Ha az orvos csak rád néz, az már 50 euróba kerül...(2023)

Közlekedés

Autóval:

Autót érdemes bérelnie annak, aki  repülővel érkezett. Sokan mennek saját autóval, érthető, hiszen nagy szabadságot biztosít a család/utazók mozgásában.

Bulgáriában a főutak (nem csak az autópályák!) használata díjköteles. Az úthasználati díj megfizetését matrica igazolja, melyet jól látható helyen, a gépjármű szélvédőjén kell elhelyezni. A matrica ára az érvényesség időtartamától függően egy napra 5 euró, egy hétre 13 euró. A matrica a határátkelőknél, valamint a benzinkutaknál is megvehető. Bulgáriában a nem elsőrendű főutak, kisebb országutak meglehetősen rossz állapotban vannak, sok a kátyú. Sötétben vigyázni kell, hogy nehogy felbukjon az ember.

"Másik probléma a parkolás. Aki egyénileg érkezik, az számítson rá, hogy a Naposparton parkoló az nincs. Ha van is véletlenül szabad hely az minimum 10 leva /nap. Néhány szállodának van ugyan parkolója, de abból esetleg csak 10-15 ingyenes, a többi szintén fizetős. Így sajnos bárhol előfordulhat, hogy csak messze a szállástól talál magának parkoló helyet, kivéve azoknál a hoteleknél, amik a Napospart tengertől nézve távolabbi részein, több utcával hátrébb, 4-600 méterre helyezkednek el. Ott találnak szabad helyet. A rossz helyen parkolókat viszont keményen büntetik. Nem telt el nap, hogy ne lássak autótrailerrel elvontatott tilos helyen parkoló autót. Akkor viszont a büntetés 50-90 leva kezdéstől a csillagos ég. óvatosan kell vezetni, mert soha nem lehet tudni, hogy milyen nem odavaló tárgy, kő, akadály fekszik az úttesten." (Edit, 2013)


Ha kocsival mentek... Hát legyen kéznél az autómentő és a követség telefonszáma. Katasztrofális utak vannak. Darabokra pereg a kocsi. Nekünk kitört az utánfutónk kereke Szófia kellős közepén...(f.á.j)


,, Bérelt kocsival bejártam az egész országot. Egyetlen probléma volt, hogy az autópálya mellett nagyon ritkák a kutak. Pályára csak teli tankkal szabad felhajtani. (na, 2019)


,, Bulgáriába csak az menjen autóval akinek jó az idegrendszere, vagy van nála pár levél nyugtató.
A közlekedési morál, -10.
Pl:záróvonal közlekedés elöl elzárt terület nincs simán előznek ott. Még kereszteződésben is. "(2021)

Bulgáriában egész évben és a nap minden órájában, tehát éjjel s nappal kötelező a tompított fényt égve tartani. Az engedélyezett véralkoholérték: 0,5 g/l. Az utak némelyike katasztrofális állapotban van. A 8-as főút Szófia és Plovdiv között egy szakaszon járhatatlan, kerékpárral is rendesen megszenvedtünk vele. Az autópálya viszont jónak tűnt, legalább is azon a 40km-es szakaszon, amíg mi mentünk rajta (de ezt el nem mondjátok senkinek).

Közúti bírságok:

Sebességhatár túllépése lakott településen:
- amennyiben a sebesség meghaladja 31-40 km/órával a megengedett határt, a pénzbírság mértéke 400 leva (kb. 200 EUR)
- amennyiben a sebesség meghaladja 41-50 km/órával a megengedett határt, a pénzbírság mértéke 600 leva (kb. 300 EUR)
- 50 km/óra fölött pedig 700 leva (kb. 350 EUR)

Sebességhatár túllépés lakott településen kívül:
- amennyiben a sebesség meghaladja 31-40 km/órával a megengedett határt, a pénzbírság mértéke 300 leva (kb. 150 EUR)
- amennyiben a sebesség meghaladja 41-50 km/órával a megengedett határt, a pénzbírság mértéke 400 leva (kb. 200 EUR)
- 50 km/óra fölött pedig 600 leva (kb. 300 EUR)

Azok az autóvezetők, akik a forgalom irányával ellentétes irányba vezetik autójukat, három hónapos jogosítvány-bevonásra számíthatnak valamint 1000 leva (kb. 500 EUR) pénzbírságra.

Az alkoholt fogyasztó járművezetők bírsághatárai:
- 0,5-0,8 ezrelék véralkohol szintnél – jogosítvány bevonása 6 hónapra valamint 500 leva (250 EUR) pénzbírság
- 0,8-1,2 ezrelék véralkohol szintnél – jogosítvány bevonása 12 hónapra valamint 1000 leva (500 EUR) pénzbírság.

A bolgárok vezetési stílusát 2025-ben sem könnyű pontosan meghatározni, de talán a „gyors, határozott és temperamentumos” kifejezések állnak hozzá legközelebb. Finomabban fogalmazva dinamikusak az utakon, kevésbé finoman: sokan hajlamosak meggondolatlanul vezetni. Az előzés számukra inkább ösztön, mint manőver: megtörténik kanyarban, emelkedőn, záróvonalon vagy épp a balra kanyarodó sávból – ha csak egy kis hely is adódik, azonnal kihasználják. Egy tipikus jelenet 2025-ben is az, amikor egy kétsávos úton négyen haladnak egymás mellett: biciklis, előző autó, még bátrabb előző, és a szemből szabályosan közlekedő jármű – mindez valahogy mégis megoldódik.

Az utak képe jól tükrözi az ország társadalmi rétegződését is: a járműpark körülbelül 60 százaléka továbbra is luxusautó, 30 százaléka Nyugat-Európából importált, fáradt veterán, és nagyjából 10 százalékot tesznek ki az átlagos, néhány éves modellek. Nem véletlen, hogy a használt- és roncsautó-kereskedések mellett gyakran látni összevert prémiumkocsikat – a vezetési stílus és a baleseti statisztikák között nyilvánvaló az összefüggés.

A körforgalmakat a bolgárok ma már szívesen használják, bár az, hogy pontosan hogyan is kellene bennük közlekedni, még mindig nem teljesen egyértelmű mindenki számára – különösen a be- és kihajtásoknál tapasztalható némi kreativitás.

Tömegközlekedés

Busszal

Európa-szerte leselejtezett szedett-vedett buszokkal történik, ahol a tájékoztatók (lásd: vészkijárat, ablak-kezelési útmutató) olyan nyelven vannak kiírva, amelyik ország autóbontójából sikerült megkaparintani a járművet - ez általában Cseh- és Németország, de van itt szerb és román jármű is. A jegykezelésre és büntetésre vonatkozó szabályok a hazaiakra való tekintettel bolgárul elérhetőek.

Ugyanakkor rendelkeznek újszerű buszokkal is (azért viszonylag ritka), amiken azonban (általában) a légkondi / fűtés üzemeltetése a sofőrfülkére korlátozódik. Ebből adódik, hogy a sofőr lehúzott ablak mellett dohányzik és télen melege van, nyáron viszont megfagy.

A buszozás itt alapvetően nagy kaland, ugyanis külön autentikus szabályai vannak az alábbiak szerint:

  • leszállási szándékot úgy jelez az utas, hogy odaáll az ajtóhoz. A leszállási szándékot jelző gombot minden esetben TILOS nyomkodni / megérinteni / ránézni, mert általam nem ismert okok miatt a sofőr támadásnak vélheti. Ezen okból kifolyólag nagyrészt nem is működik ez a gomb, le/be van ragasztva;

  • mielőtt megállna, a buszsofőr már méterekkel előbb kinyitja az ajtót, így a felesleg gyorsan kiesik, továbbá elindulás után még megközelítőleg 10-15 méteren keresztül van lehetőség a le- és a felszállásra;

  • a bolgár buszok félnek egyedül, így általában 2-3 jön egyszerre, ami azt eredményezi, hogy az elvileg 10 percenként járó busz, igazából 20 percenként jár, de akkor egyszerre több jön;

  • egyszerre több megjelenő busz esetén is mindenki az első buszra igyekszik felzsúfolódni, így az azt követő szinte mindig üres, vagy maximum 4-5 ember lézeng rajta;

  • a buszok 60 %-ban ugyanazon útvonalon közlekednek, így majdnem bármelyikkel el lehet jutni bárhova.

A buszjegy 1 BGN ~ 150 HUF a büntetést meg 1,5 éve emelték 10 BGN-ról (~ 1500 HUF) 20 BGN-ra (~3 000 HUF). Az előírtnál nagyobb csomag (lásd méretes bőrönd) szállítása esetén, a csomagnak is szükséges menetjegyet váltani.

A közlekedésre jogosító szelvény megvásárolható újságárusoknál, metrómegállóknál és a buszon. Amennyiben a buszsofőr nem tud menetjegyet biztosítani a járművet utazásra használó állampolgár részére, erről tájékoztatja az esetlegesen felszálló ellenőrt, aki ezen információk alapján a menetjegyet és / vagy bérletet felmutatni nem tudó utastól 1 BGN-t jogosult beszedni.

Az ellenőrök valószínűleg konfliktuskerülők, ezért pontosan úgy néznek ki, mint egy ellenőr, így könnyen felismerhető. Nem azok a rejtőzködő típusok. Általában 2 van és az egyik mindig tud angolul, a másik szerintem bolgárul is alig, mert ő általában nem beszél.

Ha valakit bliccelésen érnek, két lehetőséget ajánlanak:

  • Helyszíni bírság: 20 BGN (~3 000 HUF)

  • A nyakon csípett utas leszáll a következő megállónál (innen 3 választása van):

    • ha van pénze az utasnak: lefizeti az ellenőrt 5 BGN-val (~ 750 HUF)
    • ha nincs pénze az utasnak: elkísérik egy ATM-hez: kifizeti a helyszíni bírságot vagy lefizeti az ellenőröket
    • ellenőr felveszi az adatokat, kitölt egy űrlapot, aláíratja, majd tájékoztat, hogy ajánlott levélben küldik a bírság összegét, amely várhatóan 100 BGN (~15000 HUF) lesz – ám két bolgár ismerősöm szerint ezek az értesítések sosem érkeznek meg... Legalábbis ők már évek óta várják...

,, Magyarországgal ellentétben itt a buszvezetők a kedvesebb kategóriába tartoznak, viszont az elvándorlás miatt nagyon magas az átlagéletkoruk. Volt olyan buszút, amikor rémülten figyeltük, mikor borul rá az öreg sofőr a kormányra, olyan mélyeket pislogott. A vezetési stílus a hazaihoz hasonló, viszont jóval kevesebb biciklist látni az utakon, mint idehaza." forrás

Metrón

Szófia két metróvonallal rendelkezik és villámgyorsan épül és fejlődik. A buszparkoktól eltérően a metrókocsik európai szintűek. A jegy a metróra is 1 BGN, a buszjegy nem felhasználható.

Elektromos kapus beléptető rendszer van, bliccelni nem lehet, ugyanis a csalás megkísérlése esetén rögtön ugranak a biztonságiak és egy Bruce Lee rúgással letessékelik a magasugrást megkísérlő potyázni vágyót.

A legutóbb épült és átadott metrómegálló példázza legjobban a tömegközlekedés és a város fejlődésének megállíthatatlanságát. Az említett állomás környezetében két hónapig csak félig / negyedig elkészült, ember által még nem lakott épületek álltak. Amikor megtekintés céljából először leszálltam ott, meg voltam róla győződve, hogy a röpke 20 perces utazásom alatt (a belvárosból tartottam hazafelé) a felszínen atomháború dúlt és elpusztult minden. Azonban azt is észrevettem, hogy leszállók nagy százaléka (rajtam kívül mindenki) egyáltalán nincs meglepődve a körülményeken és magabiztosan tart a mezőn keresztül úti célja felé. Így bátortalanul bár, de követtem őket és láss csodát, a félig kész épületek mögött ott volt az általam már jól ismert tájékozódási pont, a Kaufland...

Villamoson és trolin

Trolival még Pesten sem utaztam, de nagyjából azokat az állapotokat tükrözik (egy-két kivételtől eltekintve), mint a buszok. Villamos csak a belvárosban közlekedik, azzal sem utaztam még itt, de ránézésre Budapest 70-es évek.

Marshutkán

Az egyik legnagyobb találmány a világon (nem tudom, máshol van-e), azonban még nem volt alkalmam utazni vele. Tulajdonképpen a taxi és a telekocsi keveréke. Sofőrök félig lerobbant Ford Transitokkal róják a várost meghatározott útvonalakon és ott inted le és szállsz be/ki, ahol éppen jól esik.

A menetjegy ára a megtett távolságtól függően 0,5-2 BGN (~ 75-300 HUF). Mivel eddig nem találkoztam olyan személlyel, aki meg tudta volna mondani adott marshutka útvonalát, így még nem utaztam ily módon, de meglátásom szerint mindenképpen követendő példa.

Taxival

Remélem, nem gázolok senkinek a lelkébe az alábbi két állításommal:

  • A taxi tömegközlekedési eszköz;

  • A taxisok itt egy külön állatfaj (a bolgárok szerint is), de valószínűleg mindenhol a világon.

A legtöbb nehézség abból adódik, hogy a sofőrök nem beszélnek angolul / németül, csak bolgárul. Hozzáteszem: ennek ellenére eddig engem mindig oda vittek, ahova kértem.

Amire oda kell figyelni:

  • Mindig! meg kell nézni, hogy az anyósüléssel szemben lévő igazolványkép a sofőrt ábrázolja-e. Ha nem, akkor sem kell kétségbeesni, nem fog megölni, de lehet kicsit drágább lesz a viteldíj, ha nem is minden esetben;

  • Érdemes előre megegyezni az árban (mutogatással vagy ahogy lehet), máskülönben előszeretettel használják a „másik" taxiórát és könnyen a normál fuvardíj dupláját kell megfizetni.

Az árak nem túl borsosak, a budapesti fuvardíj fele (az arányok lehet már változtak). Eddigi jó tapasztalataim:

  • Repülőtér – Mladost 4 (7 km): 10 BGN (~1500 HUF) – ajánlottak 20 BGN-t is;

  • Busz- / vasútállomás – Mladost 4 (13 km): 15 BGN (~2250 HUF) – ajánlottak 25 BGN-t is.


  • ,, Az átlag tengerparti taxi a szófiai árak három-négyszereséért fuvaroz, a 600-800 forintnyi km-ár a budapestinek is bő duplája, majdnem háromszorosa. Az egyetlen pozitívum, hogy a fuvardíjak a taxik bal hátsó ajtajának üvegére is fel vannak matricázva, tehát legalább előre fel lehet készülni a pénzügyi katasztrófára.

    Hosszabb utak esetén a taxisok nem fognak meglepődni, ha alkudni próbálsz. Más kérdés, mennyire beszélnek a taxisok idegen nyelveket. A számneveket azért szokták tudni angolul.

    Sajnos nem ritkák az egyéb, hagyományos taxis-átverések sem, pl. a "városnézés" (nem a legrövidebb út A-ból B-be, hogy így többet fizessen az utas), vagy a számláló pörgetése. (2021)" forrás

Közlekedés gépkocsival

Az autóval történő közlekedés és közlekedési rendszabályok / táblák / sávok értelmezése itt kifejezetten szabadelvű és esetleges, bár a bolgárok szerint a görögök rosszabbul vezetnek náluk. Az emberek összevissza mennek, az irányjelző pedig nem minden autóban szériafelszereltség.

Megfigyelésem szerint inkább a hangjelzésre esküsznek, mint a vizualitásra, azaz hatványozottabban szólaltatják meg a kürtöt – bármilyen közlekedési szituációban – mint villogtatják az indexlámpát.

Amennyire sikerült megfejtenem ez a sajátos kódrendszer a következő jelekből áll:

  • egy hosszú: egyenesen megyek

  • két rövid: balra megyek

  • három rövid: jobbra megyek

De ezek olykor véletlenszerűen felcserélődnek, illetve bizonyos esetekben el is hanyagolhatóak. Amennyiben adott illetőnek nagyobb (főleg méretben, de teljesítmény is mérvadó) és / vagy drágább autója van, mint adott forgalmi helyzetben résztvevők többségének, egyértelműen a nagyobb / erősebb / drágább gépjárművel rendelkezőnek van elsőbbsége a KRESZ előírásaitól függetlenül. Pláne, ha a sofőrje még meg is van győződve róla, hogy az egy sávos úton ő nyugodtan mehet a középsőben, a szembe jövők (busz is) majd félreáll, amíg ő elhalad.

,, Bulgáriában az autósoknak kötelező a matrica, méghozzá nemcsak a mi fogalmaink szerinti sztrádára, hanem minden autóútra. Az utakon a gyakori „vinyetka” felirat mellett az is feltűnt, milyen sok ivókutat alakítottak ki, ezeket is tábla jelzi.

A bolgárok kifejezetten vakmerően vezetnek. A sebességkorlátozásokat senki nem tartja be, az indexszel nem bajlódnak, de ami a legveszélyesebb, állandóan levágják a kanyarokat, és akkor is előznek, ha nem látható be rendesen az előttük levő útszakasz – a záróvonal és a józan paraszti ész mintha nem létezne. Életemben ennyit nem kellett használnom a dudát és a satuféket, de szerencsére egy karcolás nélkül megúsztam. (2016)" forrás

Parkolás

A parkolási szokások is meglehetősen egyediek. Úgy parkolnak, hogy vagy ahogy sikerül, vagy éppen, ahogy kényelmes. A parkolókban felfestett egy autó helyét kijelölni hivatott vonalakat a legtöbben csak dísznek tekintik, továbbá a parkolóhely végén fellelhető útpadkát annak a helynek tekintik, ahová a gépjármű elejét kell elhelyezni. Emiatt a legtöbb esetben a BG felségjelzéssel ellátott autók eleje kifejezetten rossz állapotnak örvend. Egyéb érdekesség, hogy a kétsávos utak külső sávját is parkolásra kijelölt helynek veszik, ezáltal közlekedés / haladás céljából ritkán használható a kétsávos út mindkét sávja. Ha esetleg az autó mérete / értéke / ereje ezt lehetővé teszi, akkor a belsőben is előfordulhat parkoló autó. Ha a villamos nem tud haladni, akkor majd az utasok gyalogolnak tovább – de úgy gondolom ez nem teljesen egyedi és nem csak Bulgáriára jellemző módja a parkolásnak. Viszont van olyan jelenség, amitől a bolgár autós is retteg. Egyetlen dologtól rettegnek... de szó szerint rettegnek... és ezek nem a rendőrök...

Rendőrség

A KRESZ-ben meghatározottak következetes figyelmen kívül hagyásának kialakult hagyományához valószínűleg nagymértékben hozzájárult a rendőrök korrumpálhatósága. Bulgáriában a vezetni vágyó közvetlenül vezetés előtt elfogyaszthat egy sört. Ezt nagyrészt meg is teszik az emberek, ugyanakkor azt le is kell kísérni valamivel (mert a sör nem talál le egyedül) és az már nem maradhat még egy sör nélkül... Ebben az esetben is inkább maguk hazavezetnek, mint hogy taxiért, ne adjisten tömegközlekedésért kelljen fizetni. Amennyiben igazoltatásra kerül a sor 20-30 BGN (~3000-4500 HUF) vissza nem térítendő személyi támogatásért a rend őre eltekint a további intézkedéstől. Külföldiek esetében ez lehet 50 EUR is.

"Mitől retteg a bolgár autós?

Szóval a bolgár autósok egyetlen dologtól rettegnek... de szó szerint rettegnek... és ezek a perniki rendszámmal ellátott 1-es, 2-es és 3-as Golffal közlekedő „perniki bunkók". Na mármost, ha Bulgária szülöttei és minden itt élő nem bolgár sofőr szerint is furcsán vezetnek – amennyiben ezt az ámokfutást lehet annak hívni – el lehet képzelni, hogy a pernikiek milyen magas szinten művelik az autóvezetés tudományát. Amúgy sokaknak full CASCO-ja van (egész olcsó), valószínűleg ezért is nem érdekli őket különösebben a KRESZ. Pernikről és lakóiról egy apró közbevetés: minden bizonnyal már a Golf megjelenése előtt történhetett valami, ami a pernikieket megváltoztatta és félelmetessé tette. Perniki jóbarátom – Vlado – mesélte, hogy a legenda szerint még a törökök sem mertek Pernikbe menni, ugyanis ők is tisztában voltak vele, hogy azt a helyet furcsa népek lakják. Elátkozott településnek tartották és jobbnak látták azt minél nagyobb ívben elkerülni.

Gyalogos közlekedés

Annak ellenére, hogy Bulgáriában nem veszik túl komolyan a KRESZ előírásait, meglátásom szerint az autósok többsége meglepően előzékeny a gyalogosokkal szemben – viszont amikor néhány jó tapasztalatomból kiindulva felbátorodtam az átkelésnél, nem sok híja volt, hogy egy lökhárítón utazzak tovább ki tudja hova. Így okulva ostobaságomból, még is inkább maradtam a körültekintésnél és azóta nincs is gondom az átkeléseknél." forrás

Étkezés

2024: Itt is jelentős volt az infláció. Nagyjából a magyarországi árakra kell készülni. A főételek talán kicsit olcsóbbak, a saláták, desszertek kicsit drágábbak. A sima helyi sörök, rövid italok olcsóbbak, a bor viszont lényegesen drágább.

Bulgáriában jókat lehet enni, kiemelhető a sopszka saláta, a joghurtból készült ital, az ajran, a csevapcsi, és náluk is népszerűek a pörköltek. Sok helyen árulnak olyan töltésekkel palacsintákat, amik nálunk nem ismertek: pl. limonádés vagy kecskesajtos.

2023: Olcsóbb éttermekben egy főétel kb. 2800 HUF-nak megfelelő leva. Közepes kategóriájú étteremben két főnek háromfogásos étkezés kb. 13,200 HUF-nak megfelelő levába kerül. Szóval bolgár-magyar összehasonlításban sokkal olcsóbb bulgáriai éttermi étkezés reményével ne áltassuk magunkat.

Étterem

Az átlagos (a komolyabbakban meg pláne) éttermekben (is) az étlap alapvetően bolgárul van cirill betűkkel, ugyanakkor mind az étel neve, mind az összetétele fel van tüntetve angolul is (noha néhol látszik, hogy a google translator segítségét vették igénybe).

A turisták által komolyabban látogatott helyeken általában értenek angolul a pincérek, ugyanakkor bolgárul válaszolnak. Amit majdnem mindenki tud magyarul: „Egészségedre (ami néhol ugyan "Egésméges" :)) és a „Ferencváros", továbbá szinte mindenkinek (idősebbeknek) van egy-egy története Magyarországról vagy a magyar katonatársról, akivel Oroszországban találkozott.

Személyes tapasztalatom, hogy bár a pincérek nagyon büszkék a memóriájukra, ezért ők nem jegyzetelnek feleslegesen, ennek megfelelően folyton összekeverik vagy elfelejtik a rendelés 30%-át. Néha nem árt kisebb emlékeztetőket küldeni részükre.

Eldugottabbb helyeken van csak bolgár nyelvű étlap A desszert az karamellkrém. - V. Jancsi fotója

Átlagos árak:

2022. július: Nagyon sok függ attól, hogy hol vagy, mit szeretnél venni, és mennyire ásod bele magad. Ha egy tengerparti üdülőhelyen bemész az első "szupermarketbe" (ami ott a sarki kisbolt szinonimája), az otthoni teszkós, auchanos áraknál lényegesen magasabbakkal találkozol. Ha kocsival vagy és el tudsz menni valamelyik közeli Lidl-be, Naposparton a város széli Janetbe, akkor mintha otthon lennél. Ha pedig bemész Burgaszba vagy Várnába, és keresel K-Marketet, akkor lesznek árucsoportok, amik olcsóbbak, mint otthon. Meglepő kivételek: gyógyszerek (kétszeres-háromszoros árak, a tengerparton négyszeres), dobozos/palackos tej (másfélszer drágább mindenhol), borok. A borok egyébként nem lennének drágábbak, de hiányzik az otthon megszokott stabilan jó minőségű 1000-1200 ft/palack kategória, 6-7 leva körül csak ritkán lehet kifogni valamit akciósan, alatta gyakorlatilag semmi.

Fogyasztási szokások:

  • tengerpart: Rakia + shopska saláta és/vagy Aryan (árján - joghurt)

  • hegyes vidékeken: Rakia + sült hús

Mind a tengerparti, mind a hegyvidéki bolgárokra igaz 2025-ben is, hogy a röviditalt nem egy hajtásra isszák meg, hanem lassan, kortyonként élvezik. Ők maguk is csodálkoztak rajta, amikor látták, hogy a magyarok hajlamosak húzóra inni – ráadásul sörrel kísérve. Azóta mi is alkalmazkodtunk: inkább kortyolgatunk, ahogy ők, de a sör azért maradt kísérőnek.

A vendéglátóhelyeken a rövid italokat kétféle adagban kínálják: „kicsi” (50 ml) és „nagy” (100 ml). Otthon, magánkörnyezetben viszont a „kicsi” fogalma ismeretlen – ott még kóstolásra is a nagyot töltik a vendégnek, nem kérdés. A legtöbb helyen legalább négy-ötféle házi pálinkát tartanak, amelyeket illik megkóstolni, és az elvárás szerint utána rövid, de átgondolt véleményt is illik mondani róluk – hiszen a házigazda büszkesége ez.


A paradicsom íze 2025-ben is kiváló fokmérője annak, mennyire vagyunk távol az elpuhult nyugattól. Ha a brit vagy amerikai paradicsomot vesszük alapul – fakó narancsszínű, egyszerre kemény és kásás, inkább ipari melléktermék, mint gyümölcs –, máris érthető, miért vált mércévé. A magyar paradicsom néha zseniális, évente legalább néhányszor igazi ízbombával találkozhatunk. Bulgáriában viszont ez a szint a mindennapok része: a legutolsó piaci árusnál is olyan paradicsomot kapni, amely hihetetlenül édes, telt és aromás. A bolgár paradicsom az agrárium ékköve – komolyan felmerül az emberben, hogy érdemes lenne csak emiatt repülőre ülni és elutazni Szófiába.

De nemcsak a paradicsom: a bolgár konyha egészében is bámulatos. A klasszikus sopszka saláta tetején nem feta, hanem a helyi fehér sajt, a szirene trónol, és ebből készül az egyik legfinomabb nemzeti étel, a szirene po sopszki – cserépedényben sült, zöldséges-sajtos fogás, tetején tükörtojással. A pékségek is külön világ: a banica (rétestésztás pite) lehet szirenével, spenóttal vagy almával töltve, mindig frissen sütve. A gevrek nevű lyukas péksüteményt Szófiában idősebb asszonyok árulják papírzsákból, sós és rágós, míg a tengerparton, például Szozopolban, édes és szezámmagos változatban kapható.

Bulgária 2025-ben is érezhetően olcsóbb, mint Magyarország – nagyjából harminc százalékkal. A boltok kínálata széles, a hazai és importtermékek jól megférnek egymás mellett. Az italok olcsók, a helyi sörök kifejezetten jók, a borászat pedig folyamatosan fejlődik. A sajtok minőségiek, és mindenütt kapható az ayran, a híg, frissítő joghurtital. A banicát mindenképp érdemes megkóstolni: egy nagy darab ma is körülbelül 1 leva, vagyis 200 forint körüli összeg, és szinte minden sarkon találni hozzá egy kis bódét.

A bolgár konyha bőkezű és ízes – rengeteg zöldséget használnak, a húsokat kiválóan sütik grillen, a saláták pedig nem díszítőelemek, hanem étkezések főszereplői. A 300–400 grammos adag az alap, de gyakran 800 grammos salátát is felszolgálnak, elérhető áron. Egy szófiai, hagyományos étterem ma sem filléres, de cserébe hangulatot is ad: zenés esték, táncoló pincérek, néptáncot idéző műsor – egyszer látni érdekes, de valószínűleg elég is. (2025 update)

Ata fotója

Ha a bureket, az ajrannal kínált ételeket, a pacalleves-t, a nyílt tűzön sült darált húsokat, a kebabot vagy a töltött szőlőlevelet bolgár fogásokként említjük, 2025-ben is gyorsan kiderül, hogy ezek legalább annyira török eredetűek, mint amennyire ellenállhatatlanul finomak. Érdemes ebédidőben nem csak a grillezett húsoknál leragadni, hanem bátran kipróbálni néhány kevésbé ismert, helyi nevű ételt is.

A klasszikus bolgár fogások közé tartozik a tarator, egy hideg uborkaleves joghurttal és fokhagymával; a kavarma, amely cserépedényben főzött, zöldséges, szaftos pörköltféle; valamint a gyuvecs, ami tulajdonképpen egy húsos, rakott lecsó, igazi balkáni ízvilággal. Bár a bolgár konyha bővelkedik szénhidrátban, nem lehet kihagyni a reggelt egy friss banicával (lágy sajttal vagy spenóttal töltött leveles tészta) és egy pohár bolgár joghurttal, amely világszerte híres selymes állagáról és enyhén savanykás ízéről.

Érdekes módon, a gazdag és olcsó helyi ételválaszték ellenére 2025-ben is jól megélnek a nemzetközi gyorsétteremláncok a nagyvárosokban – főleg a fiatalabb közönség körében. Aki viszont valódi bolgár ízekre vágyik, az a „mehana” feliratú vendéglőket keresse: ezek a hagyományos, népi hangulatú éttermek, ahol házias fogásokat szolgálnak fel, gyakran zenével és barátságos, családias légkörrel.


,, A horvát, a görög vagy az olasz, spanyol tengerpartok egyik vonzereje a sokféle frissen fogott tengeri hal az éttermekben, a piacokon. Bulgáriában kisebb a választék: a Fekete-tenger a bolgár partok mentén nyáron egyszerűen túl meleg a halaknak, a halászok csak párféle halat fognak. Természetesen vannak hal éttermek mindenfelé, de jó ha tudjuk, hogy a tintahal, a kagyló, a cápa („akula”), a polipok nem frissek, hanem mélyhűtve érkeznek több száz vagy több ezer kilométerről.

A bolgár tengerpart halai a lavrak (tengeri sügér), a szkumrija, a szafrid és a palamud (mindhárman makrélafélék), a cipúra (tengeri keszeg), a kalkan (rombuszhal). Bocs, ha nem jók a fordítások, a Brehm állathatározó nem volt a kedvenc olvasmányom, a Google Translate-re hagyatkoztam. Ezek többnyire szerepelnek is az étlapokon, legalábbis a tengeri ételekre specializált éttermekben. Tipikusan súlyra árulják őket, elég finomak és nem drágák. Aki a balatoni hekkhez szokott, annak furcsa lesz, hogy a legtöbb említett bolgár hal max feleakkora méretű.

Külön bekezdést ér a caca, azaz magyarul a sprotni, a bolgár tengerpart leginkább helyi, filléres hal specialitása: az apróhalat paprikás lisztbe forgatják, és egy-az-egyben kisütik. Hát igen, a fejét sem vágják le. Viszont annyira átsül az egész, hogy el lehet ropogtatni, mint a csipszet. Tessék mellé sört rendelni.

Bulgáriában a borravaló nem elvárás. Ha van, jó, ha nincs, akkor nincs. A Magyarországon szokásos 10 százaléktól még konkrétan zavarba is jönnek egy nagyobb családi ebéd után.

Pékségben, kisboltban tényleg senki nem ad borravalót, még személyes kiszolgálás esetén sem. Éttermekben, bárokban, sörözőkben tipikus a felfelé kerekítés (9.60-ra 10 leva), de még a menő helyeken sem szokás pár levánál többet hagyni, bármennyi is legyen a számla.

Ha kártyával fizetünk, a személyzet általában nem kapja meg a plusz pénzt: a borravalót nyomjuk a pincér markába készpénzben. (2021)" forrás

Vásárlás és árak

2025: Teljesen felesleges itthon bolgár levát (BGN) keresni, mivel a magyar pénzváltók vagy egyáltalán nem tartanak belőle, vagy olyan rossz árfolyamon adják, hogy az már szinte pénzkidobás. A legkényelmesebb és legbiztonságosabb megoldás továbbra is az, ha eurót viszünk magunkkal, és azt váltjuk át helyben, Bulgáriában, ugyanis a leva árfolyama továbbra is rögzített: 1 euróért hivatalosan 1,95583 levát adnak. Az árfolyam állandósága miatt az embernek nem kell figyelni a napi változásokat, elég egyszer fejben tartani ezt a számot. Ami viszont továbbra is komoly gond, hogy a bolgár pénzváltók között sok a trükköző: gyakori, hogy a táblán nagy betűkkel szerepel egy első pillantásra korrektnek tűnő „1.95” érték, de ha közelebbről megnézed, az elején ott virít egy apró „1”, így a valós árfolyam máris csak 1,195 – és mire észreveszed, már cseréltél is.

Ez a fajta manipuláció ugyan nem életveszélyes, de bosszantó, főleg ha az ember nagyobb összeget vált. Éppen ezért érdemes előre kiszámolni, hogy adott összegért pontosan mennyi levát kellene kapnunk, és ezt még a váltás előtt megkérdezni az alkalmazottól – ha a válasz nem egyezik, egyszerűen sétáljunk tovább egy következő váltóhoz. Szerencsére a tisztességes helyeket viszonylag könnyű kiszúrni: általában átláthatóan kommunikálnak, nincs rejtett szám vagy csillagozott apró betű, és előre, kérés nélkül is elmondják, mennyi lesz a végösszeg. Ha pedig mégis bizonytalan vagy, a bankautomaták is jó alternatívát jelentenek, különösen, ha eurós számláról veszel fel pénzt, bár a banki költségeket itt is érdemes figyelni.

Aki szereti az olcsó hamisítványokat, az a bolgár tengerpart "gagyizóiban" örömmel fog vásárolgatni, már ha nem finnyás a minőségre. Mert a hamisítványok nagy része egészen silány. Sok országban egyértelműen előnyösebb pénzváltóknál és nem bankban váltani a pénzt. Bulgáriában viszont - sokak szerint - biztonságosabb a pénzváltást bankban intézni.

A tapasztalataink alapján 2025-ben sem tapasztalni drámai árkülönbségeket Bulgáriában, akár kempingben, akár kirándulás közben étkezik az ember. Még a neszebári tengerpart fölött, a modern, üvegfalas, nagyképernyős tévés „elit” éttermekben sem sokkal drágább az étel, mint egy átlagos helyen. Például egy korsó sör Kavatsiban 1,60 leva, itt 1,90; a sopszka saláta ott 2,20, itt 3 leva – viszont az adag is nagyobb. A grillezett csirkemell ára 4,50 leva körül mozog (kb. 12–14 dkg), és szinte mindenhol finoman készítik el.

A kisboltok és a nagyobb szupermarketek között sincs jelentős különbség, hacsak nem nagybevásárlásról van szó. Ilyenkor már megéri autóba ülni, mert a különbség főleg italoknál, például konyaknál látványos: volt, ahol 6,70 leváért, máshol 8,80-ért kínálták ugyanazt a márkát – Kavatsiban pedig 7,20 volt az ár.

Ajándékvásárláskor sem kell kapkodni: a bazárok kínálata gyakorlatilag azonos, mindenhol ugyanazok az áruk vannak, hasonló áron, és szinte minden helyen lehet alkudni. Érdemes előbb sétálgatni, nézelődni, majd a végén egy helyen megvenni mindent – így kényelmesebb és sokszor olcsóbb is.

A gyümölcs, az ételek, italok és az éttermi árak általában harmadával, néha negyedével olcsóbbak, mint a szállodasorokon található vendéglőkben. Ez nem az ötcsillagos hotelek éttermeivel való összehasonlítás, hanem a hasonló utcai teraszokkal és zöldséges bódékkal szemben mért különbség. (2025 update)


,, Aldi nincs (csak egy helyi névbitorló, az Aldo), Tesco és Auchan nincs, Lidl van, Penny Market van. Van egy régi ismerős is, a Magyarországról már kivonult Billa, akik viszont erősek Bulgáriában. Illetve van egy helyi csillag: a Janet (ejtsd Zsanet) Napospart szélén, a főúton, közel Neszebárhoz.

A Lidl és a Penny Market nagyjából a magyarországi választékukat tolják, néha még igazi hazai ízekkel is találkozni, főleg a felvágottas pultban és a mirelit ételek között. Ők viszonylag távolabb vannak a nyaraló övezetektől. Ha autóval vagyunk, nem gond. Buszozni, taxizni már nem feltétlenül éri meg. A busz kényelmetlen, a taxi drága.

Az Aldo beleolvad a partközeli „szupermarketek” választékába és árába, tényleg nincs sok köze az Aldihoz, annak áraihoz, és főleg remek ár/érték arányú termékeihez.

A Janet viszont megér egy bekezdést, elsősorban az agyzsibbasztó választék miatt. Én Belgiumban töltöttem utóbbi két és fél évemet: a kedvenc belga apátsági söröm, amit Budapesten szinte lehetetlen beszerezni, simán ott van a hűtőpultban a brüsszeli, sarki boltos áron. Mustárból, szirenéből, felvágottakból, mosóporból, pálinkás pohárból, wc-deszkából, bolgár borokból zavarba ejtő a választék. Az árak nem magasabbak az otthoni tescós, auchanos áraknál. (2021)" forrás

Pénzváltás

2025-ben sem ajánlott senkinek, hogy magyar forinttal induljon útnak Bulgáriába. A forintot ott gyakorlatilag nem használják, és nem is igazán kedvelik – egyszerűen azért, mert nincs rá kereslet. A bolgár gazdaságban az euró az általánosan elfogadott elszámolási alap, és a forintra csak azok a bolgár turisták tartanak igényt, akik Magyarországra készülnek. A két ország közti turisztikai forgalom azonban egyoldalú: jóval több magyar utazik Bulgáriába, mint ahány bolgár jön ide. Ráadásul sok bolgárnak amúgy is van otthon eurója, például a külföldön dolgozó rokonok hazautalásai miatt.

Ennek az egyensúlytalanságnak az a következménye, hogy a bolgár bankok és pénzváltók a forintot mindig az eurón keresztül váltják, saját árfolyamukon, és a ritka valuta miatt pluszköltséget is felszámítanak. A gyakorlatban ez 5–10 százalékkal kevesebb levát jelent, mintha eurót vinnénk magunkkal. Ráadásul forintot csak kevés helyen váltanak, elsősorban nagyobb bankfiókokban és központi pénzváltókban, amelyekből kevés van, és ezek többsége nem tart nyitva késő estig. Összességében tehát ez a megoldás drága, kényelmetlen és kockázatos – felejtsük el.

Ha Magyarországon váltunk levát, a helyzet egyszerűbb, de a legtöbb kis pénzváltó nem tart nagy készletet, ezért gyakran előrendelni kell az összeget, majd később visszamenni érte. Az árfolyamok továbbra is ingadoznak, és nem minden váltó kínál korrekt kondíciókat, ezért érdemes összehasonlítani a hivatalos árfolyammal, ami stabilan 1 euró = 1,95583 leva.

A legjobb megoldás 2025-ben is az, ha eurót váltunk Magyarországon, majd Bulgáriában levára. Ez olcsóbb, egyszerűbb, és útközben is olyan valutánk lesz, amit bárhol elfogadnak. Arra azonban érdemes figyelni, hogy az utcán „szuper árfolyamot” kínáló emberek mind csalók. Hivatalos pénzváltóból rengeteg van, így nincs értelme kockáztatni. Az egyik leggyakoribb trükk továbbra is az, hogy a gyanútlan turistának régi, 1999 előtti levát adnak, amit a boltokban már nem fogadnak el – ez a régi pénz három nullával több volt, mint a mostani, vagyis egy százlevás bankjegy ma mindössze 0,10 új levát ér.

A hivatalos pénzváltók működését szigorúan szabályozzák: kötelező feltüntetniük az árfolyamokat és nyugtát (bordero) adniuk minden tranzakcióról. Ahol ez hiányzik, jobb továbbállni. A legtöbb nagyvárosban és üdülőhelyen ma már éjjel-nappal nyitva tartó váltók működnek, tisztességes árfolyamon – nem véletlenül, hiszen az ország gazdaságának egyik pillére továbbra is a külföldön dolgozók euróban érkező hazautalása.

Bankkártyával fizetni Bulgáriában ma már szinte mindenhol lehet: a nagyáruházakban, benzinkutaknál, éttermekben és hotelekben természetes a kártyás fizetés. A terminálos vásárlás biztonságos, gyors, és általában jobb árfolyamot is ad, mint a készpénzes váltás. Ha a számla forintalapú, a kártya jellemzően kettős konverziót hajt végre (leva → euró vagy dollár → forint), de ez is devizaárfolyamon történik, így még mindig kedvezőbb, mint a valutaárfolyam szerinti váltás.

Összefoglalva: forintot ne vigyünk, eurót igen, a váltást pedig csak hivatalos helyen intézzük. 2025-ben a bolgár pénzváltás már gyors, átlátható és biztonságos – de a régi reflexek, mint az utcai „baráti ajánlat”, továbbra is veszélyesek.


Bulgáriában 2025-ben is levával lehet fizetni, amely továbbra is fixen az euróhoz van rögzítve 1 euró = 1,95583 leva árfolyamon. Levát ma is lehet vásárolni Budapesten egyes pénzváltóknál, általában elfogadható áron, de ha valakinek már van eurója, azzal jobban jár, ha kint, Bulgáriában váltja át levára. Érdemes Magyarországról csak egy kisebb összeget levában vinni – például a buszra vagy az első nap kiadásaira –, a többit pedig a helyszínen, euróból váltani.

Bankkártyával fizetni egyre több helyen lehet: szállodákban, éttermekben, boltokban és benzinkutaknál is. Ugyanakkor 2025-ben is igaz, hogy a bolgár pénzváltók jobb eladási árfolyamot kínálnak, mint amilyen árfolyamon a magyar bankok számolják a kártyás fizetéseket. Emiatt a készpénzes, helyszíni váltás továbbra is kedvezőbb megoldás.

Vasút

Személyvonat 2021-ben - s.i. fotója

Közbiztonság

Bulgáriában jó a közbiztonság, hozzávetőleg hasonló szintű, mint a magyarországi. Az ismertebb tengerparti fürdőhelyeken a turisták rovására elkövetett bűncselekmények közül kiemelkedik a a zsebtolvajlás (pl. a buszokon), a lopás, a szálláshelyre történő betörés, és  a rablás. Bűenesetnek minősül a a túlszámlázás, amit önbiráskodó pénzkikövetelés is kísér. Főleg a konzumhögyekkel teli szórakozóhelyeken kell figyelni. A taxis hiénák gyakran okoznak bosszúságot. Az autólopások is előfordulnak. 

A nyári idegenforgalmi szezonban fokozott rendőri jelenléttel lehet számolni a tengerparti üdülőhelyeken. Viszonylag egyszerűsödött néhány eljárás a bajba jutott turisták ügyeiben. Növelték a 7/24 váltásban dolgozó angol, orosz, német, francia, héber tolmácsok számát a rendőrséggel való kommunikáció megkönnyítése érdekében. Továbbá az eljárások díjait külföldi bankkártyával is be lehet fizetni a rendőrőrsökön rendszeresített POS-terminálokon. A rendőrségi jegyzőkönyvek kiadása még aznap, hétvégén benyújtott bejelentések esetén, legkésőbb a soron következő hétfőn megtörténik. A rendőrségi jegyzőkönyv elérhető már bolgár-magyar nyelven is.

Az ország segélyhívó vonala: RENDŐRSÉG / MENTŐSZOLGÁLAT / TŰZOLTÓSÁG - ahogyan Magyarországon is - díjmentesen hívható: „112”

A legfontosabb okmányokról (útlevél adatoldala, jogosítvány, forgalmi engedély, zöldkártya) javasolt fénymásolatot vinni az utazásra, elvesztésük/eltulajdonításuk esetén a rendőri és konzuli intézkedést segíti a másolatok bemutatása.

A pénzt és a bankkártyákat, egyéb értékeket célszerű az úti okmányoktól, iratoktól elkülönítve tartani.

Nem szabad felügyelet nélkül hagyni az értékeket a strandon, a tömegközlekedési eszközökön, szórakozó-, és bevásárló helyeken, valamint a gépkocsi csomagtartójában.

Bulgáriában a gépjárműlopásokra szakosodott bandák elsősorban a nagy értékű, fiatal gépjárműveket részesítik előnyben. Mindenképp javasolt a gépkocsival utazók számára a lopáskárra is kiterjedő CASCO biztosítás kötése.

Megálláskor a gépjárműben el kell tenni a könnyen látható és elérhető helyekről az értékeket, telefont, kézitáskát stb. Különösen ügyelni kell arra, hogy az utastér is zárva legyen, ha műszaki, vagy egyéb okból, pl. defekt miatt kellett megállni.

Kerülendők az utcai árusok.

"Ha bárkinek eltűnik valamije, lopás történik vagy bármi, ami miatt a rendőrségen jegyzőkönyvet kell felvenni, azt ne kezdje el egyedül, hanem kérje az idegenvezetők segítségét, mert sokszor nem tudnak, nem akarnak angolul beszélni, ha van telepített idegenvezető, aki tud bolgárul, az persze megkönnyíti a rendőrökkel való kommunikációt, intézkedést. Amiért még biztos, hogy kell az idegenvezető segítség, hogy a jegyzőkönyv iktatása, kiadása hivatalosan 3 nap, de olyan még nem történt, hogy ez ne vett volna igénybe legalább 3 hetet a helyi szerveknek. Így az utas után küldi az idegenvezető, miután napokig jár a nyakukra az utaspéldányért." (Edit)


Két fiatal nőként Plovdivban nagyon-nagyon biztonságban éreztük magunkat. A Napospartról már más lehet a benyomás, mert tele van részeg turistákkal, és elég kaotikus, így ott nagyon odafigyelnék az italomra (és általában nem innék túl sokat egy ilyen helyen). De Plovdiv egyszerűen nagyszerű volt. Azt is ki szeretném emelni, hogy a férfiak egyáltalán nem közeledtek hozzánk, nem tapasztaltunk se beszólásokat, se semmilyen más verbális zaklatást – pedig más országokban ez sajnos sokszor előfordult már velünk. Még a bárokban is, ahol lazább a hangulat, a helyi srácok mindig nagyon udvariasak és tisztelettudók voltak. (2023)

Egyéb hasznos információk

Internet

Bulgária 2025-ben is az Európai Unió tagja, így a roaming magyar SIM-kártyával továbbra is díjmentes, vagyis telefonálni és üzenetet küldeni ugyanazon feltételekkel lehet, mint otthon. A mobilinternet azonban a tengerparton vagy kirándulás közben gyorsan elfogyhat, különösen ha a közösségi oldalak vagy a navigáció is aktívan fut a háttérben.

A bolgár mobilszolgáltatók jól ismerik a turisták igényeit, ezért minden nagy szolgáltató kínál kedvező árú, feltöltőkártyás mobilinternet-csomagokat, amelyek regisztráció nélkül, azonnal használhatók. A három legnagyobb szolgáltató – A1, Vivacom és Yettel (korábbi Telenor) – kártyái gyakorlatilag mindenhol megvásárolhatók: újságosnál, kisboltban, benzinkútnál, sőt még a tengerparti bárokban is.

2025-ben a legnépszerűbb csomagok az alábbiak:

15 leva körül (kb. 2 900 Ft) – 15 GB adat

25 leva (kb. 4 800 Ft) – 30 GB adat

40 leva (kb. 7 600 Ft) – 50 GB adat

A kártyák jellemzően 30 napig érvényesek, és nem igényelnek személyes azonosítást. Egyetlen hátrányuk, hogy nem használhatók roamingra, vagyis a megmaradt adatkeret és egyenleg Magyarországon nem érvényes.

A lefedettség országszerte kiváló: a nagyvárosokban és az üdülőövezetekben szinte mindenhol elérhető a 4G, sok helyen pedig már a 5G hálózat is működik, ami különösen hasznos lehet, ha a nyaralás alatt is szeretnénk stabil internetkapcsolatot.

Szórakozás

Mozi
Bulgáriában 2025-ben is minden megtalálható, amit a modern mozik világától elvárhatunk: multiplexek, IMAX, 3D és 4DX vetítések. Kisebb, független mozik is léteznek, de ritkábban fordulnak elő. A filmeket jellemzően nem szinkronizálják, kivéve a gyerekfilmeket és animációs alkotásokat – a legtöbb vetítés eredeti nyelven, bolgár felirattal zajlik, így a moziélmény a külföldiek számára sem jelent akadályt.

Mozijegyárak 2025-ben:

Normál 2D vetítés: 13–15 leva

Kedvezményes napokon (általában kedden vagy csütörtökön): 9–11 leva

3D vagy 4DX vetítés: 17–20 leva
A mozik korszerűek, kényelmesek, és a nagyobb városokban online jegyfoglalás is lehetséges.

Kocsmák, bárok
A bolgár kocsmák és bárok 2025-ben is népszerű találkozóhelyek, ahol a vendégek nem sietnek: a röviditalokat kortyolgatják, a sör mellé pedig a leggyakoribb sörkorcsolya a sült krumpli sirenével (fetaszerű fehér sajt) vagy a caca, vagyis olajban sült apróhal. A hangos vitázás a helyiek sajátja – külföldieknek inkább nem ajánlott, mert félreértésre adhat okot.

Italárak 2025-ben:

Csapolt sör (0,5 l): 3,50–4,50 leva

Palackos sör (0,33 l, import): 5–6 leva

Rövidital (50 ml): 5–7 leva

Koktél: 10–15 leva

Zenés szórakozóhelyek
A bolgár éjszakai élet alapvetően két világra oszlik: a chalga bárokra és a rock klubokra.

A chalga bar a helyi „diszkó” megfelelője – csillogó, feltűnő és státuszszimbólumnak számít. A belépés gyakran ingyenes, de az italok ára magasabb: egy 0,33-as Heineken 5–6 leva, az üvegborok pedig 50 leva körül kezdődnek. A chalga zenei stílus megosztó: keveri a modern popot a balkáni népi dallamokkal, szövegei viszont gyakran kifejezetten szókimondók.

A rock klubok egyszerűbb, de nagyon kedvelt helyek. Az italok olcsóbbak, a hangulat közvetlenebb, és a koncertbelépők ára általában 10–15 leva között mozog. Egy korsó sör itt 3 leva körül kapható.


Koldulás
Sajnos Bulgáriában elég gyakori a koldulás és a kéretlen utcai árusítás. A hegyi és tengerparti üdülőhelyeken sokan próbálnak eladni különféle dolgokat – például rózsát vagy hamisított DVD-ket. Általában egy határozott „nem” elég ahhoz, hogy továbbálljanak, de néha kitartóak, és a puszta ignorálás nem mindig működik, hacsak az ember nem adja egyértelműen tudtukra, hogy nem érdekli az ajánlat. Előfordulhat az is, hogy ezek az árusok este egyszerűen besétálnak a szálloda éttermébe, így ne lepődjön meg, ha vacsora közben megjelennek az asztalánál.

Magyar külképviselet

Magyar Köztársaság Nagykövetsége - Szófia | Konzul: Balázs Csaba

  • Cím: 1000 Szófia, ul. 6-ti Septemvri 57. -

    Telefon: /00-359-2/ 963-1135, /00-359-2/ 963-1136 ----Konzuli mobil: /00-359/ 888 233 156

  • Konzuli félfogadás: Vízumkérelmek és egyéb konzuli ügyek intézése H,SZ,P 09:00 – 11:00 között. A hét többi napján csak bajbajutott magyar állampolgárok ügyintézését végzi a hivatal.

Fotóegyveleg

A buszon a kalauz néni éppen bankjegyköteggel manőverezik - V. Jancsi fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon