
Trondheim - gy. a. fotója
Kerékpároztunk, tájfutottunk a végtelen tajgán, gleccser tövében vertünk sátrat – és mindez nem került vagyonokba. Norvégia teljesen elvarázsolt. A legtöbben azt hiszik, ez a világ egyik legdrágább országa, de ez csak részben igaz: minden attól függ, hogyan utazunk. Ha az ember látni akarja az északi hegycsúcsokat, fjordokat, vízeséseket és gleccsereket, nem kell feltétlenül mélyen a zsebébe nyúlnia. Egy festői táborhely a jégmezők lábánál akár teljesen ingyen is lehet, mert Norvégiában – más északi országokhoz hasonlóan – érvényben van a „freedom to roam” törvény, amely szerint bárki legálisan túrázhat, kempingezhet, biciklizhet, gombászhat vagy erdei bogyókat szedhet még magánterületen is, amíg nem zavarja a természetet vagy másokat. És mivel az ország ritkán lakott, ilyen helyekből nincs hiány.
Ha valaki kerékpárral járja az országot, magára főz, és a városokban couchsurfinget használ, Norvégia költségei nem is különböznek sokban mondjuk Franciaországétól. A szabad kempingezés ellenére időnként megéri kiépített táborhelyet választani: jól felszereltek, kényelmesek, és egy hosszú nap után jó érzés rendes asztalnál, széken ülve vacsorázni. A zuhanyhoz néhány száz forintért vásárolható zseton jár, ami 2-3 perc forró vizet biztosít, a sátorhelyek ára pedig – ha kerékpárral érkezünk – jellemzően 800 és 2500 forint között mozog fejenként. Autóval viszont drágább, mert a behajtásért külön fizetni kell.
Élelmiszert kizárólag bolthálózatokban vettünk, egyetlen kivétellel – egy meglepően olcsó hot dogosnál. Az árak ugyan magasabbak a magyar szintnél, de a saját márkás termékek vagy a legalsó polcokon megbújó áruk között bőven találni megfizethetőt. A márkás élelmiszerek és éttermek viszont valóban az egekben vannak, így az éttermi vacsora nálunk kimaradt. Norvégiát azonban ki lehet hozni ésszel és mértékkel: aki szereti a természetet, könnyen boldogul kevésből is.
Aki nem biciklizne, stoppolhat is – mi is kipróbáltuk, amikor sorra törtek a küllők, és már nem tudtam tovább tekerni. Társamat előreküldtem, de végül mégis én értem előbb a húsz kilométerre lévő városba: egy utánfutós autó pár percen belül megállt, és a sofőr családja egészen Narvig kerékpárboltjáig elvitt. Ott helyben orvosoltuk a gondot.
Aki kiszámíthatóbb utazást szeretne, annak ott a vasút – a vonal egészen a sarkkörön túlra, Narvig városáig vezet. Egy InterRail-jeggyel ez az útvonal is könnyen beilleszthető a terveinkbe. Norvégiában a lehetőségek tárháza végtelen, az élmények pedig végül úgyis felbecsülhetetlenek. (2025)
Milyen volt Észak-Norvégia?
1. Leginkább és legfőképp nagyon-nagyon szép. Ami van: gleccservájta Toblerone-hegyek (geomorfológiai szakszavakkal: glaciális formakincs - kárcsúcsok, cirkuszvölgyek, gleccserek stb.), nyír- és fenyőerdők, sok tó, homokos strandok azúrkék par;al, és a szokásos skandi piros faházas >szta, rendeze; de "álmos" városok. (Helyi vélemény: 'Narvik is a shithole.') Akinek Kanada, Alaszka, Izland vagy a Feröer tetsze;, jöjjön el ide is, szeretni fogja.
2. 2. Másodsorban k***a drága. A benzin literje (2025-ben) kb. 800 Ft körül alakul (a norvég árfolyam és üzemanyag-árak alapján) — az élelmiszer-árak pedig a magyarhoz viszonyítva jellemzően két-háromszorosak.
3. Ezt már tudjátok, de még ennyire fent is a skandináv mentalitás uralkodik: lazán,
Re: Eszak-Norvégia
1
európaian, pöcsing nélkül lehet mindent intézni. A check-innél a 2 perc már ciki, a checkoutnál a 30 mp. Ami kicsit bonyolultabb, az a parkolás, de o; is csak a norvég feliratok mia; nehéz az elején. A parkolási helyzet Harstadban és Svolværban nem vészes, de Tromsøben a központban nagyon nehéz utcai parkolót találni.
4. Fly&drive megtervezésekor a 60 km/h-s átlaggal érdemes számolni, akkor nem lesz meglepetés. Nem túl gyakran de vannak seb.mérők, elő;e táblával. Sok a szarvasra figyelmeztető tábla, de mi nem lá;unk. Fontos, hogy sokkal ritkásabb az infrastruktúra mint délen: benzinkutat, é;ermet, a turistautakon nyilvános WC-t is sokkal kevesebbet lehet találni (ahol mégis, az majdnem mindig a nagyon kulturált helyi színvonalon). (p.d., bono)
Flåmsbana
A kb. 70 ezres lakosságú város nevének norvég kiejtése: trumszá.

Ata fotója
Miért érdemes októberben ennyire északra utazni? Egyrészt azért, mert Norvégia fjordjai ilyenkor is lenyűgözőek, másrészt ez az időszak a legalkalmasabb arra, hogy megpillantsuk a sarki fényt. Aki valaha arról álmodott, hogy egyszer élőben láthatja, ahogy az ég zöldes-lilás fátyolban hullámzik, annak Tromsø tökéletes úti cél.Tromsø az aurora borealis „fővárosaként” ismert – a világ egyik legjobb helye, ahol szabad szemmel is látható az északi fény. Nevét a római hajnalistennőről, Auroráról kapta. A jelenség formája folyamatosan változik: olykor függönyszerűen lebeg, máskor sugarasan szétárad az égbolton, de mindig lélegzetelállító látványt nyújt.
A város története egészen 1794-ig nyúlik vissza. Jelentőségét kezdetben a vadászatnak köszönhette, később a sarkvidéki kereskedelem központjává nőtte ki magát. A 19. század végére püspöki székhely lett, és itt található Norvégia egyetlen fából épült székesegyháza is – egy gyönyörű, 1861-ben gótikus stílusban emelt templom, ahol több felekezet hívei tartanak istentiszteletet.
Tromsø mindig is a felfedezők városa volt. Innen indult több híres expedíció is – köztük Roald Amundsen legendás útjai –, és a városban ma is áll szobra a híres sarkkutatónak. Aki ide látogat, azt a sziklás hegyekkel, tavakkal és szigetecskékkel ölelt táj azonnal elvarázsolja. A part mentén színes faházak bújnak meg, a város pedig egyszerre barátságos és méltóságteljes.
A kis lélekszámú Tromsø utcái hangulatosak és nyugodtak, ideálisak egy délutáni sétához. A vidám színű házak és a tiszta, éles levegő különleges atmoszférát teremtenek. Itt található a világ legészakibb egyeteme, sörgyára, botanikus kertje és planetáriuma is, így a város rekordszámú különlegességet tudhat magáénak.
Érdemes ellátogatni a Polar Múzeumba is, ahol a Spitzbergák élővilágáról, a sarkvidéki expedíciókról és az északi természet kemény, de gyönyörű világáról tudhatunk meg többet.
Tromsø nemcsak a sarki fény városa – hanem egy hely, ahol az ember egy pillanatra úgy érzi, hogy a világ peremén áll, és mégis otthon van.
Amikor először hallottam, hogy Tromsøben fűtött a főutca, konkrétan nevettem. Azt hittem, csak valami félrefordítás, vagy valaki túloz. Mármint… mi az, hogy fűtött járda? Itt, ahol fél évig hó van, mínusz tíz fok, és a nap se nagyon jár erre?
Aztán egy nap elmentem a Storgatára(a város főutcájáral) és ott volt.
Száraz. Tiszta. Sehol egy jégfolt, sehol egy hóbucka. Miközben körülötte minden más vastag hótakaró alatt lapult.
Tromsø főutcája tényleg fűtött. Komolyan. A burkolat alatt csövek futnak, amelyek meleg vizet keringetnek, pont annyit, hogy a hó ne maradjon meg. És működik.
Van valami teljesen szürreális abban, amikor egy havas napon besétálsz a városba, és a járdán cipőben, száraz lábbal sétálsz, miközben minden más körülötted fehér. Az egész olyan, mint egy mini oázis a tél közepén. A helyiek persze fel sem néznek, nekik ez teljesen normális. De én az első héten konkrétan minden nap csodálkoztam rajta.
Aztán persze rájössz, hogy ez nem luxus, hanem logika. Itt, ahol a tél fél évig tart, a hóeltakarítás folyamatos harc lenne. A fűtött járda egyszerűen megoldja a problémát: nincs jég, nincs csúszkálás, nincs baleset. És igen, a kávézók teraszán ilyenkor is lehet ülni, csak a kabát marad rajtad.
A legjobb viszont az, amikor este sétálsz a főutcán, és a levegő hideg, a leheleted látszik, de a cipőd alatt száraz a kő, és az egész város fénye visszatükröződik rajta. Mindenhol kis fényfüzérek, gőzölgő forralt boros bögrék, gyerekek hóruhája, és te ott mész középen, egy fűtött járdán, a sarkkörön.
Ha valaha volt város, ami képes volt melegséget teremteni a hideg közepén, az Tromsø. (Sarkvidéki mindennapok, 2025)
Ata fotója
.

Varga Gábor fotója
Trondheim hatalmas katedrálisa, a Nidaros Domkirke, a világ egyik leglenyűgözőbb szent helye. A várost Olaf Tryggvason viking király alapította 997-ben, és a főtér közepén ma is az ő szobra áll, amint büszkén tekint végig az egykori viking fővároson. A Nidaros Domkirke nemcsak Norvégia, hanem egész Skandinávia legmonumentálisabb középkori épülete – hatalmas méreteivel, gazdag díszítésével és spirituális kisugárzásával minden látogatót megérint.
A katedrális a város szívében áll, a főtérről mindössze néhány lépésre. Amikor kilépünk a hatalmas kapuján, Trondheim jellegzetes, barátságos városi tere tárul elénk, színes házaival és nyugodt hangulatával. A helynek van valami sajátos varázsa – egyszerűen imádnivaló.
Egész nap sétáltunk, bejártuk Trondheim minden zegzugát: a főteret, a híres katedrálist, a folyóparti régi házsorokat, a híres hidat, majd a kis utcákat, a kertvárosi negyedeket, a külvárosi zónákat, a patakpartot, a parkokat, sőt még az egyetemi városrészt is.Felkerestük a város ikonikus látnivalóit – a régi halászházakat és a piros hídot, amelyeket minden útikönyvben látni. Tapasztalatom szerint minden norvég városnak van „az a bizonyos egy híres fotója”, és Trondheim esetében ez kétségtelenül a folyóparton sorakozó színes házakról készült kép. A híd pedig csak azért szorult a második helyre, mert túl sok a konkurens szépség – pedig igazán gyönyörű, és külön érdekesség, hogy a 17. század végén, egy 1681-es tűzvész után építették. Norvégiában az a nagyszerű, hogy még a „kötelező” látnivalók is valóban élvezetesek, mert őszintén szépek és hangulatosak.
Elbűvöltek a trondheimi házikók: színesek, aprók, kedvesek, még a téli szürkeségben is derűt árasztanak. Apró utcácskákban, csendes kertvárosokban bújnak meg, mintha egy mesekönyvből léptek volna elő. Azt hiszem, a téli norvég kisváros fogalma önmagában is varázslatos – akkor is, ha korán sötétedik, ha hideg van, és nincsenek forró csokival sétáló tömegek. Van egy csendes, bensőséges hangulata, amit jólesett magamba szívni.
A ChatGPT ezt mondta:Trondheim városa hangulatos és barátságos, nem túl nagy, így egy nap bőven elegendő arra, hogy bejárjuk. Az ember megnézi a folyóparton sorakozó színes házakat, sétál az óváros macskaköves utcáin, kimegy a kikötőbe – igazi klasszikus városnézős, elidőzős hely.
Ami viszont teljesen meglepett, az a biciklifelvonó – olyasmi, amit korábban sehol sem láttam. Egy meredek domboldalon húzta fel a bringásokat: a biciklis beakasztotta az egyik lábát a felvonó végén, a másik maradt a pedálon, és a szerkezet egy ékszerű támasztékkal finoman előrelökte őt a domb tetejéig. Még a sebességet is be lehetett állítani: volt „tanuló” és „profi” mód. Tipikusan norvég találmány – praktikus, furcsa és zseniális egyszerre.
TRONDHEIM - TISZTELETBELI KONZULÁTUS
Stavangerről külön aloldalon írunk, itt
A novemberi utazásom Tromsøbe tökéletes időzítésnek bizonyult, hiszen itt található a világ egyik legjobb helye az északi fény megfigyelésére. A sarkvidéki égbolt különös jelenségét először csak halvány, zöldes fátyolként láttam megjelenni a horizonton. Perceken belül az egész égbolt táncra perdült - a fényfüggönyök hullámoztak, tekeredtek, mintha láthatatlan kéz mozgatná őket. A helyiek szerint szerencsém volt, mert aznap éjjel különösen erős volt a napszél aktivitás, ami intenzívebb fényeket eredményezett. A jelenség tudományos magyarázata egyszerű: a Napból érkező töltött részecskék a Föld mágneses terével találkozva gerjesztik a légkör atomjait.
Norvégiában szeptember végétől március végéig figyelhető meg az aurora, de a legjobb időszak októbertől februárig tart. A megfigyeléshez sötét, felhőmentes égbolt kell, ezért érdemes legalább egy hetet tervezni, hogy biztosan láthassuk.
Tromsø mellett Kirkenes és a Lofoten-szigetek is kiváló helyszínek, ahol aurora-túrákat szerveznek helyi vezetőkkel. A hideg miatt vastag ruházat elengedhetetlen - mínusz 20 fok sem ritka a téli éjszakákon. Fényképezéshez állvány és manuális beállítási lehetőség szükséges, ISO 1600-3200 között érdemes próbálkozni. A szálláshelyek gyakran aurora-ébresztő szolgáltatást nyújtanak, szólnak, ha megjelenik az égen. Érdekes, hogy a norvégok számára ez olyan természetes látvány, mint nekünk a naplemente.
A költségek nem alacsonyak - egy egyhetes út személyenként 300-500 ezer forint között mozog szállással és programokkal. De amikor ott állsz a mínuszokban, és az egész égbolt zöld-lila színekben pompázik feletted, rájössz, hogy ez az élmény minden króna megér.(2025)
Ålesund norvéges kiejtése kb. így: oleszün. A város kb. 45 ezres lakosságú.

R. Gyuri fotója

Skudeneshavn (Rogaland) - b. sz fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.