ÚTIKRITIKA.HU / Örményország






Örményország

útikritikák


Örményország

Egészség | Közlekedés | Étkezés | Pénzváltás | Vásárlás | Közbiztonság | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk | Fotóegyveleg

.

Kávézó Jerevánban - Ata fotója

Egészség

  • Nyugodtan ehetünk bárhol, szinte bármit Örményországban, mert az étkektől nem lesz gyomorrontásunk. A csapvíz általában biztonságos, mivel közvetlenül a hegyekből érkezik. Csapvíz és forrásvíz szinte mindenhol elérhető, különösen a templomoknál és kolostoroknál. Ezért nem szükséges sok vizet magaddal vinni, egy 0,5 literes palack elegendő lesz.
  • Egészségügyi ellátás igénybevételéhez mindenkinek javasolt az utasbiztosítás megkötése.
  • Örményországban továbbra is komoly problémát jelent a dohányzás mértéke, és ezzel 2024-ben is az élmezőnyben vannak Európában. A 2020-ban elfogadott törvény értelmében tilos a dohányzás a köztereken és zárt légterű helyeken, beleértve a tömegközlekedési eszközöket és kulturális intézményeket. A szabályszegőkre jelenleg 70 ezer dram (kb. 50 ezer forint) bírságot szabhatnak ki, amelyet a rendőrség felügyel. Bár a tiltás betartatása vegyes eredményeket hozott, a hatóságok folyamatosan igyekeznek szigorítani az ellenőrzést. Tilos beltéren, sőt az ilyen létesítmények teraszain is dohányozni. A beltéri dohányzási tilalmat jól betartják, különösen Jerevánban, de néhány helyen figyelmen kívül hagyják a kültéri dohányzási tilalmat.
  • Ha örményekkel étkezel, addig fognak etetni, amíg már nem bírsz többet enni.
  • Örményország egészségügyi infrastruktúrája totál elavult. A fővárosban és a nagyobb városokban elérhető a megfelelő magánorvosi ellátás, de ez rendkívül drága. Noha sok jól képzett orvos dolgozik az országban, a nagyobb városokon kívüli területeken a megfelelő  egészségügyi ellátás nehezen hozzáférhető.

Közlekedés

A turistáknak ajánljuk, hogy inkább szervezett egynapos túrákkal látogassák meg a vidéki nevezetességeket. Ugyanis a távolsági buszokra körülményes hagyatkozni, kiszámíthatatlan a menetrendjük. Kétségtelen, hogy olcsók a buszok, mikrobuszok, de sok turistás helyre nem közlekednek. Lehet vonatozni, de a szovjet típusú, elavult szerelvényeken nagyon lassan jutunk el a célig. (2023)


Örményországban az atóbérlés sima ügy, Itt béreltünk: https://hertz.am/, plusz pénzért még el is jöttek az autóért.

A főutak jók, a közlekedési morál egész jó (jobb, mint Grúziában, az örmények nyugisabbak). Útdíj (autópályadíj, ilyenek) nincs. Viszont, ne lepődjetek meg, az autópályákon jellemző, hogy csak az egyik irányba van felhajtó, ám, ilyenkor van rövidesen egy visszafordulási(!) lehetőség. Térképen jól látszik, erre lelkileg készülni kell, mert nálunk ilyen nincs.(2023)


Az örményországi utak elég rázósak, és a közlekedés sokszor kifejezetten életveszélyesnek tűnik. Bármerre indulunk, szinte biztos, hogy kanyargós szerpentineken haladunk, ahol a helyiek – a grúz sofőrökhöz hasonlóan – szeretnek fitogtatni a bátorságukkal, és a leglehetetlenebb, legveszélyesebb pontokon is előznek. Nem ritka, hogy a busz egy meredek lejtőn, szűk kanyarban próbál megelőzni egy teherautót, miközben az út szélén több száz méteres szakadék tátong. Az utazó ilyenkor legfeljebb abban bízhat, hogy a sofőrök hozzászoktak ehhez a terephez, és nekik ez a manőver szinte rutinnak számít. Az idegen viszont gyakran csak szorítja a karfát, és próbál nem lenézni a mélybe. Az utak állapota lassan javul, de még mindig bőven akadnak kátyús, keskeny, veszélyesen meredek szakaszok. Aki erre jár, jobb, ha felkészül egy kis adrenalinfröccsre minden egyes utazás során. Nem csoda, hogy sok turista inkább sofőrt fogad, ahelyett hogy maga vállalná a vezetést ezen a terepen. A helyiek persze magabiztosan cikáznak a kanyarok között, és sokszor nem is értik, miért rémül meg a külföldi utas minden előzésnél. Ha azonban megszokjuk a tempót, a panoráma gyakran kárpótol: hegyek, völgyek és eldugott falvak tárulnak fel előttünk, olyan látvánnyal, amit máshol ritkán tapasztalunk.

Az ilyen, a hetvenes években nálunk gyártott Ikarus 255-ös autóbuszok Örmányországban még mindig láthatók forgalomban.  Ezeket a típusokat a Szovjetunióban - így az örmény tagállamban is, széles körben használták helyközi és hegyvidéki járatokon. - J. K. fotója

.

Reggeli után simán leintettünk egy taxit, azzal vitettük ki magunkat a marsrutka-állomásra, ahonnan Garni felé indultunk tovább. Bepréselődtünk egy meglehetősen megviselt kisbuszba, gyorsan megtelt minden ülés, meg ami nem is ülés. Jerevánban még próbáltunk egy másik megállónál is felszedni pár utast, de ott is annyian álltak, mint egy koncerten, nálunk meg már egy tűt sem lehetett volna leejteni. Legfeljebb helycserék történtek, némi udvarias bokataposás kíséretében. A buszban olyan hőség volt, hogy az emberek szó szerint csillogtak az izzadságtól – hónaljak, homlokok, minden patakzott.

Amikor végre kievickéltünk Jerevánból, egy elég durva hegyi útra fordultunk rá: keskeny, kanyargós, tele kráterekkel. Az egyik gödör konkrétan majdnem elfoglalta az egész utat, és csak a szakadék szélén maradt annyi hely, hogy valahogy ki lehessen kerülni. Őszintén mondom, ott egy kis fohász is elhagyta az ajkamat – elég volt egy centi hibázás, és gurulhattunk volna lefelé. De a sofőr rutinos volt, valahogy megoldotta.

Garniban, a főutca szélén tett le minket a kisbusz, aztán mintha elvágták volna: egy pillanat alatt kiürült az utca, és ott álltunk ketten, nézelődve, hogy mégis merre induljunk tovább Geghard felé. Az árnyékban egy viharvert autó ácsorgott, kicsit odébb egy bácsi üldögélt egy apró bolt bejárata mellett, láthatólag teljes nyugalomban. L. odament hozzá, érdeklődött, hogy van-e itt taxi. A bácsi csak intett a lerobbant jármű felé: "az ott az". Közben előkerült egy középkorú férfi is, gondoltuk, ő lesz a sofőr, de amikor kérdeztük, visszamutatott a bácsira, aki akkor már nehezen, de elkezdett feltápászkodni a székéből, és a botjára támaszkodva elindult a kocsi felé.

Mondtam L.-nek, hogy ez kizárt, nem ülök be egy olyan autóba, amit egy 90 körüli bácsi vezet – már ha egyáltalán vezet. A férfi eltűnt, utca továbbra is kihalt, és mire észbe kaptunk, az öreg valahogy már a volán mögött ült, L. még a botját is segített bepasszírozni az anyósülés mögé. Választásunk nem igazán maradt, L. bevállalta az első ülést, én meg beszálltam hátra.

Garni és Geghard között nagyjából 10 kilométer a táv, bácsikánk pedig, miután komótosan elindította az autót, olyan harminc-negyvenes tempóval, megállás nélkül végiggurult az egész úton. Néha kicsit oldalra nézett, mint aki ellenőrzi, jól ülünk-e, de alapvetően megnyugtató volt a stílusa – még ha maga a helyzet teljesen abszurd is volt. Mire odaértünk a kolostorhoz, már nem kételkedtünk benne, hogy ö is pont úgy az örmény mindennapok része, mint a bazaltoszlopok a hegyoldalban.

Iránytaxi - Orosz gyártmányú GAZelle kisbusz, amelyet a GAZ (Gorkovszkij Avtomobilnij Zavod) autógyár gyárt. - Ata fotója

Egy kis vidéki benzinkút, amilyen sok van a hegyi utak mentén. Ezek a családi üzemeltetésű töltőállomások gyakran egyszerű épületek, ahol a benzint vagy dízelt kannából töltik át, és a fizetés jellemzően készpénzben történik.- Ata fotója


Tömegközlekedés városon kívül: mi 4 nap utaztunk Jerevánból vidékre, Gyumriba és a Szevan-tóhoz vonattal, Ecsmiadzinba és Garniba marsrutkával. Gyumriba napi 3 pár vonat jár; pénteken, szombaton és vasárnap van egy 4., ami IC-nek megfelelő gyorsvonat, nem áll meg sehol a 2 város között. Mi ezzel utaztunk. 2500 dram a menetjegy egy irányba, bő 2 óra a menetidő, Jerevánból 9.15-kor indul, visszafelé Gyumriból 19.40-kor. A sima személyvonatok ára 1400 dram/út.

A Szeván-tóhozpénteken, szombaton és vasárnap jár a nyári szezonban 1 pár vonat. Jerevánból 8.30-kor indul, kb 2 és fél óra a menetidő. Több megállója van a tó partján, Szeván városában, a Poluosztrov-nál , ami a Sevanavank kolostorhoz a legközelebbi megálló, a végállomása pedig a tó keleti partján található Sorzsa. Mi Poluosztrov-ig utaztunk (ahogy a vonat utazóközösségének kb 2/3-a is), innen egy 10 perces könnyed sétával elérhető a Szeván-tó legnépszerűbb strandja. A Sevanavank kolostor innen még további kb 20 perc sétára van. A vonat visszafelé 17.49-kor indul Poluosztrovból. Fontos! Ne ijedjen meg senki, a vonat szó szerint fapados, kb 60 éves szerelvények járják az utat, klíma nincs, cserében le lehet húzni az ablakokat és kibámulni az elsuhanó tájra, ami elég tetszetős, hegyes. Viszont az ára baráti (Jereván-Poluosztrov 1100 dram), és sokkal kényelmesebben elfér az ember, mint egy zsúfolt marsrutkán. WC van a vonaton, kb. idősebb MÁV-os szerelvény színvonalra számítson az ember. A vonaton együtt utazik a nyaralókkal egy mozgó árus bácsi is, akitől üdítőket, harapnivalókat lehet vásárolni.

Ecsmiadzin-ba marsrutkával tud eljutni az ember, ami a Központi buszállomásról indul, és a 203-as számot viseli. Az utazás ára 300 dram/irány. Pontos menetrend nincs, akkor indul a kisbusz, amikor megtelik egy marsrutka utasokkal. Csúcsidőben állítólag 20 percenként jár, de ha hamarabb megtelik a kisbusz, akkor gyakrabban. A visszafelé jövő marsrutka végállomása Jerevában nem a Központi Buszállomás volt, hanem onnan még tovább közlekedett, a belváros (Francia tér) érintésével a Matenadaran-ig.
Garni-ba a Gai utcán lévő buszállomásról indulnak a marsrutkák, az eddigi jereváni állomások közül ez van legtávolabb a központtól. Megközelíthető az 1-es trolival, vagy az 5-ös és 8-as buszokkal. Mi a Mega Mall-nál szálltunk le, ami Jereván egy nagy bevásárlóközpontja, és innen egy picit visszább, kb. 300 m-re van a marsrutkák végállomása egy parkos részen kiágazó kis mellékutca elején (a belváros felé visszaindulva 2. keresztutca balra). Innen a 266-os marsrutka visz Garniba, 500 dramért irányonként. A menetidő kb 45-50 perc, útépítés miatt Garni közelében jelenleg nagyon lassan haladnak a buszok. (2025)

Autóbérlés

Ha Örményországban autót szeretnél bérelni, akkor készülj fel arra, hogy nem minden úgy működik, mint Európában, és van pár trükk, amivel próbálnak átbaszni a tapasztalatlan turistákat. Legelőször is kerüld el a repülőtéri standokat, ahol mindenféle kétes cég próbál rád erőltetni valami rozoga kocsit - ezek általában jóval drágábbak és a szolgáltatás is szörnyű.

Inkább próbálj meg előre lefoglalni valamelyik nagyobb nemzetközi cégnél, mint az Avis, Hertz vagy Europcar, mert ezeknek van helyi képviseletük Jerevánban és legalább van kire panaszkodni, ha szörnyűségek történnek. A helyi cégek közül az Naniko Car Rental és a Rent a Car Armenia számít megbízhatónak, de mindenképpen olvasd el az értékeléseket több oldalon is, mert vannak bőven átverős helyi kölcsönzők.

Amikor átveszed a kocsit, járd körbe alaposan és fényképezd le minden karcolást, horpadást, még a legapróbbakat is, mert különben visszaadáskor ezt mind rád fogják. Az sem árt, ha videót készítesz a belső térről is, hogy milyen állapotban vetted át.

A biztosítással kapcsolatban nagyon ügyelj arra, hogy mit tartalmaz - sok helyen az alapbiztosítás haszontalan, és hatalmas önrészt kell fizetned még egy kisebb karc esetén is.

Üzemanyag szempontjából mindig teljes tankkal vedd át és add vissza tele, mert ha ők töltik fel, akkor brutálisan túlárazott literenkénti árat fognak kérni. Vezetési engedély tekintetében a magyar jogsi általában elfogadott, de azért legyen nálad nemzetközi jogsi is, nehogy valami bürokrata rendőr szívasson téged.. És ami nagyon fontos: Örményországban elég kaotikus a közlekedés, főleg Jerevánban, szóval ha nem vagy hozzászokva az agresszív vezetési stílushoz, akkor inkább kezdj kisebb településeken gyakorolni.

Étkezés

Étkezőhely kiválasztása Örményországban:

Ételek és hitelesség: Érdemes olyan helyet választani, amely helyi specialitásokat kínál, mint például a khorovats (grillezett hús), dolma vagy a lavash. Keresd az olyan éttermeket, amelyek a helyiek körében is népszerűek, mivel ezek gyakran jobban tükrözik az örmény konyha autentikusságát. A turisták számára kialakított éttermek drágábbak lehetnek, és a minőség nem mindig éri el a helyi éttermek szintjét.

Környezet: A város központi részein, különösen Jerevánban, sok jól karbantartott, modern éttermet találunk, míg vidéken a hagyományos vendéglátóhelyek dominálnak. Ha autentikus örmény élményre vágysz, keress olyan helyet, ahol vidéki stílusban, hagyományos építészettel és díszítéssel találkozol.

Higiénia: Általában a nagyobb városokban a higiéniai szint megfelelő, de vidéken és kisebb éttermekben érdemes elővigyázatosnak lenni. Az utcai árusok ételei ízletesek lehetnek, de a higiéniai körülmények nem mindig felelnek meg az európai elvárásoknak. Ha kétségeid vannak, válassz nagyobb éttermeket vagy olyan helyeket, ahol nagy a forgalom.

Kiszolgálás kultúrája: Örményországban a kiszolgálás általában barátságos, de kicsit lassú lehet, különösen kisebb éttermekben. A személyzet gyakran kedves, de nem mindig beszél folyékonyan angolul. A nagyobb, turisták által látogatott helyeken általában elvárhatod, hogy legalább alapszinten kommunikáljanak angolul.

Nyelv az étlapokon: A nagyobb városokban, különösen Jerevánban, az étlapokat gyakran több nyelven, például örményül, angolul és néha oroszul is elérhetővé teszik. Vidéken azonban előfordulhat, hogy csak örmény nyelvű étlappal találkozol, így hasznos lehet egy fordító alkalmazás.

Szervizdíj és borravaló: A legtöbb étteremben nem számítanak fel külön szervizdíjat, de ha ezt megteszik, azt az étlapon vagy a számlán feltüntetik. Amennyiben a szervizdíj nincs benne az árban, a borravaló általában elvárt, és javasolt összege a számla értékének 5-10%-a.

  • Örményországban feltétlenül ki kell próbálni a friss tejtermékeket, mert nagyon ízletesek.
  • Örményországban a kávézási kultúra jelentős.

Az örmény konyha alapját a zöldségek adják, és nem is akármilyen zöldségek. Paradicsom, paprika, káposzta, zöldhagyma, padlizsán – mind ismerős, hétköznapi alapanyag, mégis egészen más ízt kapnak itt. Aki már bosszankodott azon, hogy otthon a piacon vagy a szupermarketben alig találni valóban zamatos zöldséget, tudja, miről beszélek: mintha valaki kiszívta volna belőlük minden aromát. Örményországban viszont beleharap az ember egy paradicsomba, és hirtelen eszébe jut, milyen is volt ez régen – amikor a paradicsomnak valóban paradicsomíze volt. Ezek a termények talán nem olyan szabályosak, nem EU-szabvány méretűek, mint a spanyol vagy olasz társaik a hipermarketek polcain, de az ízük gazdag, természetes és igazi.

A zöldségek után szinte kézenfekvő, hogy mindenből savanyúság is készül. A volt Szovjetunió területén szinte bármit eltesznek télire, amit csak lehet: gombát, gyümölcsöt, zöldséget, sőt olyan alapanyagokat is, amire másutt talán nem is gondolnánk. Örményország ebben sem kivétel, és a piacokon vagy fesztiválokon látva a kínálatot, az ember csak ámul, mennyire sokféle ízt próbálnak megőrizni.

A másik örmény kedvenc a különféle édesség. Nem a krémes tortákra vagy cukrászdai desszertekre kell gondolni, hanem a természet adta alapanyagokra: szárított gyümölcsökre, mézbe forgatott magvakra, gyümölcsaszalványokra. Ezek közül is a sárgabarack áll az első helyen, amely igazi nemzeti szimbólumnak számít. Bár akadnak botanikusok, akik szerint Kínából származik, Jerevánban ezt jobb nem hangoztatni, mert az örmények büszkén vallják magukénak. Nem véletlen, hogy tudományos neve is prunus armeniaca, vagyis örmény szilva. A történelem iróniája, hogy hozzánk Közép-Európába épp a törökök közvetítésével jutott el, mégis Örményország az, ahol a gyümölcs kultusza a legerősebb. A nemzeti zászló legalsó csíkját is „baracksárgának” nevezik – mintha csak a gyümölcs iránti tiszteletet akarták volna belevésni a mindennapjaikba.


Őszintén szólva kulináris felfedezésekre nem vágytam Örményországban, mert az én ízlésem elég távol áll az örmény konyhától. Érdekes módon szinte mindenhol kapható volt khinkali, ami ugyan eredetileg grúz fogás, de nagy előnye, hogy vegetáriánus változatban is kínálják. Maga a khinkali ízlett, de a mellé tálalt saláta elég szegényes volt: a retek és a sárgarépa volt az egyetlen igazán felismerhető hozzávaló, mintha tényleg csak kiszaladtak volna a kertbe, és ami épp a kezükbe akadt, azt rakták a tányérra – gazokkal együtt. Apró, de emlékezetes részlet, hogy mindkét étteremben, ahol ettünk, a számla mellé kaptunk egy-egy rágógumit ajándékba. Ez a gesztus egyszerre volt kedves és kissé meghökkentő, de legalább mosolyt csalt az arcunkra. Az örmény vendéglátásban gyakran megfigyelhető ez a fajta apró figyelmesség, ami kissé szokatlan, de szerethető. Az ételekhez való hozzáállásuk inkább egyszerű, otthonos, mint kifinomult – néha épp ebben rejlik a varázsa.

Pénzváltás

  • Örményországi turistáskodás folyamán inkább készpénzes fizetésekre érdemes felkészülni. Tán az amerikai dollárt a legérdemesebb vinni. A bankkártyával való fizetés körülményes, igaz a hotelekben egyre inkább elfogadják. ATM-ekből lehet felvenni helyi pénzt.
  • Pénzt lehet váltani hivatalos pénzváltóhelyeken, szállodákban és bankokban.
  • Örményország hivatalos fizetőeszköze a dramm (AMD).
  • Örményországban a feketepiaci pénzváltás jelen van, de nem ajánlott így váltani 2024-ben. Bár lehetnek olyanok, akik a hivatalos árfolyamnál valamivel jobb ajánlatot kínálnak, a különbség általában nem elég jelentős ahhoz, hogy megérje a kockázatot. A feketepiaci váltás mindig bizonytalan: hamis bankjegyek kockázatával jár, és semmilyen hivatalos védelem nem áll rendelkezésre, ha problémák merülnek fel. Örményországban a hivatalos pénzváltók és bankok megbízhatóak, és az árfolyamok viszonylag kedvezőek. Emellett a bankkártyával történő készpénzfelvétel vagy a kártyás fizetés is elterjedt a nagyobb városokban, így ezek az opciók biztonságosabbak és kényelmesebbek.

Vásárlás

  • A turisták ha szuveníreket vásárolnak, akkor az többnyire a konyak, a gyümölcs, a szőnyeg, mindenféle kézműves termékek.
  • Nem szabad kihagyni a vásárlást a Vernissage nevű hétvégi bolhapiacot Jerevánban a Köztársaság tér közelében. A turistásabb ajándék cuccokat a piacnnak éppen a térhez közelebb lévő részén lehet megtalálni.

2024-ben Örményország még mindig olcsóbb Magyarországhoz képest, bár az árkülönbségek az elmúlt években némileg csökkentek. Néhány példa a jelenlegi árakra: egy kenyér ára körülbelül 300 forint (300 AMD), a metrójegy (a fővárosban továbbra is két metróvonal működik) most 150 forint (150 AMD) körüli, míg egy vacsora egy átlagos étteremben fejenként 4000 forint körül van.

Az árak alacsonyabbak a magyarok számára, részben azért, mert az átlag örmény jövedelem még mindig alacsonyabb, mint Magyarországon. Örményország továbbra sem gazdag ország, és ez még mindig látható bizonyos területeken, például az utak állapotán. Az örmények azonban megtartották azt a kaukázusi nyugalmat és mosolyt, amivel a helyzetüket fogadják.

A Krisztust ábrázoló kézimunkával készült szőnyegek és a „Armenia” feliratú textíliák tipikus örmény bazári termékek, amelyek az ország erős keresztény hagyományait és nemzeti büszkeségét tükrözik. Az ilyen árusok főként templomok, kolostorok vagy turisztikailag frekventált helyek, például a Szeván-tó vagy Garni környékén találhatók.

Kézműves szuvenírstand látható, ahol főként faragott kőből és féldrágakőből készült tárgyakat árulnak. A kínálatban kereszt alakú díszek, khacsár-miniatúrák (kis keresztkövek), rózsafüzérek, ikonok, karkötők és medálok szerepelnek – mind az örmény keresztény hagyományokat idézik. Az ilyen standok gyakoriak a kolostorok és történelmi helyszínek közelében. 

Elter Karcsi fotói

Közbiztonság

Örményország nagyon biztonságos ország, így nem kell aggódni az éjszakai séták miatt, az emberek többnyire békén hagynak.

Jereván összességében szintén biztonságos, bár lopások és zsebtolvajlások előfordulhatnak, különösen a külföldieket célozva. Használj józan észt, és tartsd be a szokásos óvintézkedéseket, különösen éjszaka, alkoholfogyasztás után.

Női utazóknak érdemes tudni, hogy éjszaka egyedül sétáló nő ritka látvány Örményországban. A város peremén egyedül sétáló nő esetleg felkeltheti a figyelmet – bár ez a figyelem nem feltétlenül olyan rosszindulatú, mint más országokban.

A bankautomatákból történő készpénzfelvételnél előfordulhatnak csalások, így ajánlott megbízható helyen, például bankfiókok közelében lévő ATM-eket használni, és figyelni a környezetre, különösen a Visa-kártyával rendelkezőknek. Egyedülálló női turistáknak nem ajánlott éjszaka egyedül járkálni, különösen a külvárosi részeken.

A legnagyobb problémát Örményországban a tisztességtelen taxisofőrök jelenthetik, különösen Jerevánban. A GG vagy Yandex taxi alkalmazások használatával szinte mindig elkerülhetők a gondok. Ha ez nem lehetséges, mindig előre egyezz meg az árban, és ha a sofőr vonakodik, ne utazz vele. Ha a sofőr azt állítja, hogy az árban másként állapodtatok meg, mint amit előzőleg megbeszéltetek, ne fizess, és szükség esetén kérj segítséget más helyiektől vagy a rendőrségtől.

A Zvarnots nemzetközi repülőtérre érkezéskor érdemes elkerülni az illegális taxisofőröket, akik a valós díjnál három-négyszer többet is kérhetnek. Ajánlott a hivatalos taxiszolgáltatás használata, amely 2024-ben 4-5 ezer dram (kb. 4 000-5 000 forint) körüli összegért visz be a városközpontba.

Korrupció: A 2018-as bársonyos forradalom óta az Örményországban tapasztalható, turistákat érintő korrupció nagy részét sikerült felszámolni. Ne kínálj fel kenőpénzt, mert az bajba sodorhat.


A tűzszüneti zóna és Hegyi-Karabah területe jelentős biztonsági kockázatot jelent, ellentétben Örményország nagy részével. Az örmény-azeri határ, különösen a Hegyi-Karabah és Azerbajdzsán közötti tűzszüneti vonal mentén gyakoriak a fegyveres összetűzések, és a területet megközelíteni veszélyes. A határvidéken aknák és fel nem robbant lövedékek is előfordulnak, ami tovább növeli a kockázatot. Hegyi-Karabah hivatalosan Azerbajdzsán része a nemzetközi közösség és Magyarország álláspontja szerint, de a magyar konzul nem tud beutazni, így a konzuli segítségnyújtás lehetőségei is korlátozottak ezen a területen.

Az örmény-azeri konfliktus az utóbbi időben kiéleződött, így a határvidék még kockázatosabbá vált, ezért érdemes elkerülni ezeket a területeket. Az örmény-azeri vita Örményországban napi szinten heves politikai vitákat gerjeszt, gyakoriak a tüntetések, amelyek könnyen erőszakosak lehetnek. Javasolt ezeket a tömegrendezvényeket elkerülni.


Magyar külképviselet

2024-ben Örményországban egyelőre nincs magyar külképviselet. De 2024 májusában a magyar és az örmény külügyminiszter Bodapesten megeyeztek abban, hogy hamarosan mindkét oldalon nagykövetség nyílik. Nem határoztak meg erre konkrét időpontot, vagy csak nem hozták nyilvánosságra.  

Örményország 2012-ben egyoldalúan megszakította diplomáciai kapcsolatait Magyarországgal az azeri baltás gyilkos elengedése körüli diplomáciai botrány miatt. Azonban 2022-ben helyreállították a diplomáciai kapcslatokat, és jelentősen javultak a két ország gazdasági és kulturális kapcsolatai.


Az "azeri baltás gyilkos" története 2004-ben kezdődött, amikor az azeri katona, Ramil Safarov, Budapesten, egy NATO-s kiképzésen meggyilkolta örmény társát, Gurgen Margarjant, baltával, miközben az aludt. 2006-ban a magyar bíróság életfogytiglani börtönbüntetésre ítélte Safarovot. 2012-ben Magyarország kiadta Safarovot Azerbajdzsánnak, ahol azonnal szabadon bocsátották és nemzeti hősként ünnepelték. Ez a döntés komoly diplomáciai botrányt okozott, Örményország berágott a magyar kormányzatra, és megszakította diplomáciai kapcsolatait Magyarországgal.


Egyéb hasznos információk

  1. Örményországban az elektromos feszültség 220 volt. Gyakoriak és komolyabbak az áramkimaradások és áramingadozások.
  2. A Magyarországon használatos, előfizetéses mobiltelefonok Örményországban is működnek, de elég egyszerű helyben telefont beszerezni.

Fotóegyveleg

GAZ–24 Volga, amelyet a Szovjetunióban az 1970-es és 1980-as években gyártottak. Ez a modell akkoriban a keleti blokk egyik presztízsautója volt, gyakran használták állami hivatalok, diplomaták és taxisok járműveként is.- Ata fotója

Ez egy GAZ-13 Csajka, amit 1959 és 1981 között gyártottak a Szovjetunióban. A fotón látható modell nagy valószínűséggel az 1960-as vagy 1970-es évek elejéről származik. A Csajka (jelentése: sirály) a szovjet luxusautók közé tartozott, amelyet elsősorban állami és pártvezetők, illetve fontos hivatalos személyek számára készítettek. -  Elter Karcsi fotója

Vissza az elejére


Kommentek

úti kritikus, 2019. 02. 08. 19:08
János,
Sűrű elnézést kérünk, mert nem vettük korábban észre, hogy már nincs tiszteletbeli konzul Örményországban. Le is vettük az elavult információt az oldalról.


János, 2019. 02. 08. 18:58
A tiszteletbeli konzulátuson magyarul
beszélnek?


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon