ÚTIKRITIKA.HU / Strandokról

Strandokról

Strandokról általában|Capo Testa strandjai| Costa Verde strandjai|Costa Esmeralda strandjai| Top10|Fotóegyveleg

La Pelosa - n. l. fotója

Strandokról általában

Szardinián azért nincsenek kiépítve a strandok úgy mint pl. az Adrián, mert azt vallják, hogy Szardínia mindenkié, és a partokat nem adják ki magánkézbe, mert így tudják megőrizni a szépségét. Ezzel egyet is tudok érteni, és valóban szép is. De itt a parton kívül már a sétányon a városon kívül mindenhol sok szemét volt, húgyszag, a többit nem is akarom tudni. Sok helyen a növényzet elburjánzott, nincs rendbe tartva. Ugyanerre amúgy panaszkodtak a helyiek is. (2022)

A legtöbb strandon parkolódíjat kérnek (amivel nincs is gond), viszont kiépített parkoló nincs. A felkapottabb helyeken nehéz parkolóhelyet találni. A strandokon kevés a vendéglátóhelyek száma, az illemhelyekről nem is beszélve…

Az interneten található képek (Google képtalálatok) ideális feltételek mellett készülnek, szép napsütéses időben (borús idő esetén – mint mindenhol, a tenger színe sem olyan), nincs tengeri hordalék és még tömeg sem. Ha nem sikerül azt látni, mint amire a képek alapján számítottál, ne légy csalódott, ez is a természet része. forrás

Többször olvastam arról, hogy a sziget sok helyen elhanyagolt, szemetes. Én csak Alghero-ról tudok nyilatkozni, és igen, én is ezt láttam. És nem, nem a hülye turisták dobálják szanaszét, mint ahogy azt többen is írták, hanem feltehetően a szél fújja szét a kapukba zacskókban kirakott irgalmatlan mennyiségű szemetet, amit aztán senki sem szed össze. Ahol a strandra jártunk, szemmel láthatólag többéves szemét hevert az út szélén (poros műanyag flakonok, ezeréves papírdobozok stb.). Olyan érzése van az embernek, mintha nem igazán törődnének azzal, hogy rendben tartsák a környezetüket, tudják, hogy a kék különböző árnyalataiban pompázó tenger elég vonzerő ahhoz, hogy a turisták így is, úgy is menjenek. (2023)

Egy szardíniai strandon a fürdőzőknek nem szabad csak úgy a homokra teríteniük a törölközőjüket. Aki nem tartja be a szabályokat, pénzbírságra kell számítania. Nem ez az egyetlen intézkedés a túlzsúfolt strandok ellen.

Tiszta víz, fantasztikus strandok, ízletes konyha – és nyáron utazók tömegei: Szardínia rendkívül népszerű üdülőhely Olaszországban. Egyes helyeken és strandokon egyszerűen túl nagy a tolongás. Kemény szabályokat léptetnek életbe a problémák megfékezésére. Ezek közé nemcsak a látogatói felső határ és a foglalási kötelezettség tartozik, hanem a törölközőtilalom is.

A szardíniai Stintinóban a fürdőzők nem tehetik a fürdőlepedőt közvetlenül a homokra. Ezt a korábbi polgármester rendelte el néhány évvel ezelőtt. Ehelyett a helyieknek és a turistáknak egyaránt egy szalma alátétet kell a törölközőjük alá tenniük – a La Pelosa strand védelmében.

A vizes törölközőkkel ugyanis túl sokat kopik a fehér szardíniai homok. Éppen ezért mostantól csak azok feküdhetnek a strandon, akiknek van szőnyegük. Egy turista 2019-es megbüntetése megmutatta, mennyire komolyan gondolta ezt az akkori polgármester, Antonio Diana.

Egyszerűen engedély nélkül feküdt a törölközőjére – és 100 eurós bírságot kellett fizetnie.

Diana tudományos tanulmányokra hivatkozott, amelyek szerint a törölközők a homok elvesztéséért is felelősek. Ugyanis egyes szakaszokon már korábban is érezhető volt a veszteség.

Egy másik nyaralónak, aki cigarettacsikkjét a homokba dobta, még többet kellett fizetnie. A szennyezőt 160 euróra büntették.

A La Pelosa strand főszezonban különösen népszerű. A csúcsnapokon 5000 látogató jött fürdeni – és több ezer törölközőt hoztak magukkal.

Ez már nem lehetséges, mert Rita Vallebella megbízott polgármester személyi korlátozást is bevezetett.

„Naponta 1500 főre korlátoztuk a turisták számát, a belépőjegy 3,50 euróba kerül” – mondta a CNN-nek.

A strandokon való tartózkodáshoz a „Heart of Sardinia” alkalmazáson keresztül kell foglalni (elérhető az Apps Store-ban iOs és Android rendszerekre). Erre legfeljebb 72 órával az érkezés előtt van lehetőség, és az alkalmazáson keresztül lehet fizetni a belépőjegyekért is.

A régió lakói ennek ellenére meglehetősen megosztottak az új matrackötelezettséggel kapcsolatban – írja a Südtirol News.

Ehelyett egyre inkább a strand bezárását követelik a túlzsúfoltság miatt: ha egy bizonyos számú vendég érkezik egy nap, akkor a strandot zárják be.

Látogatási korlát és belépődíj Szardínia strandjain

Szardínián nem ez az egyetlen intézkedés a túlzsúfolt strandok ellen. Baunei település több pontján is látogatói korlátozást és kötelező helyfoglalás lesz érvényben 2023 nyarán. A Cala dei Gabbiani és a Cala Biriala strandokon naponta csak 300 fürdőzőt engednek be. Mindkét strandra csak reggel 8.30 és délután 5 óra között lehet bejutni.

A Cala Goloritzè-nél, amelyet csak csónakkal lehet megközelíteni, naponta csak 250 fő a limit. A belépés napi 6 euróba kerül. A régió legnagyobb strandján, a Cala Mariolu strandon legfeljebb 700 látogatót fogadnak. A strandokon való tartózkodást itt is a „Heart of Sardinia” alkalmazáson keresztül kell lefoglalni.

A Cala Sisine (maximum 1600 fő) és a Santa Maria Navarrese központi strandján (maximum 1300 fő) szintén látogatói korlátozások vannak érvényben.

(2023) Forrás

Costa Esmeralda strandjai

Sokak szerint a mediterrán térségben itt vannak a legszebb strandok. A Costa Smeralda, a Li Coggi beach, Cala Gonone gyakran szerepel a világ legszebb strandjait rangsoroló top listákon. A legszebb strandok minden kétséget kizáróan a keleti partszakaszon vannak. Pl. a Cala Luna, az említett Cala Gonone, Cala Sisine és az Orosei-öböl.

A déli parton is találhatók szép strandok, mint amilyen a finom homokos, türkizkék, kicsit hullámos vizű Chia. Előfordulhat, hogy az ember néptelen strandot talál. Ugyancsak látványos a Costa Rei-i partvidék, főleg amikor az ember a parti úton közlekedik. Bármelyik öböl megérdemli a meglátogatását. Oristano-tól délre, kb. hatvan kilométerre, a menő turista útról, a Costa Verdéről lehúzódva csodás strandterületeket lehet találni dűnés tájakkal.

Nem árt előre tudni, hogy a szigeten sok strandon nincs vécé és zuhanyozási lehetőség, legfeljebb egy közeli vendéglátóhelyen lehet a sürgős dolgokat elintézni. Szörfölés szempontjából a szelesebb nyugati partokhoz közel nyílt vizek a megfelelőbbek. Búvárkodás szempontjából Szardínia nem nagy szám.

"Elindulunk, egy újabb strandot felfedezni mára. A nagy Chia öblöt választjuk, ami csodálatos a védett, nagy dűnéivel, de iszonyatos szélvihar tombol. Próbálkozunk a sátrat felállítani, de nem marad meg egy pillanatra sem, árnyék nélkül pedig mi nem tudunk a tűző napon maradni. Így is vagy két órát vagyunk itt és főleg a vízben töltjük az időt, hogy ne égessen a nap, de a vastag krémezés ellenére is égünk rendesen. Azután ráununk erre a folytonos szélmalomharcra a széllel és inkább elmenekülünk innen, pedig nagyon szép strand." forrás

A szigeten hivatalosan tilos a nudista strandolás, de azért csinálják elhagyatottabb helyeken. A monokini viszont elterjedt és tolerált, de csakis a strandokon és a szállodák területén belül.

"Szeptember közepén jártunk Szardínián, nem volt már nagy kánikula. Costa Reiben, a tengerparton állandóan fújt a szél, délután 5 óra körül strandoláshoz már kimondottan hűvös volt az idő! Amúgy szuper a part! Fehér homok, türkizkék tenger, csodaszép!!!!! A víz a páromnak hideg volt, én imádtam! A napágyak mindenütt fizetősek és drágák (kb. 15 EUR / 2 ágy, 1 napernyő)." (Petra)

,, Porto Cervo: Szardínia menő strandján 1 napernyő, két ágy, medence-és tusolóhasználat, öltözők, parkoló: 250 euró egy napra. (2016)

2020-tól kezdve belépődíjat fognak szedni Szardínia legszebb strandján, mivel a túl sok turista érkezése már a helyi ökoszisztémát is fenyeget.Az egyik érintett strand a La Pelosa, ami fehér homokos partszakaszával minden útikönyvben szerepel, és évről évre egyre több turista keresi fel. A helyi polgármester közölte, hogy belépőt fognak szedni, és a napi vendégek számát 1500 főben maximalizálják. Kezdetben kísérleti jelleggel vezetik be a jegyrendszert, és a befolyó pénzt majd a partszakasz felügyeletére és fenntartására fordítják. (2019)

Szardínia egy fokkal kevésbé alkalmas fetrengős nyaralásra, mint pl. Görögország, sok strandon semmi szolgáltatás nincs, vagy nagyon drága.(2022)

,, Porto Pino: Először nem voltam benne biztos, hogy ez érdekes lehet számomra, mert egyébként én nem vagyok oda a homokos strandokért, de mivel ez elég híres, gondoltam, nézzük meg. A különlegessége tényleg a fehér homok, szép strand, szóval aki meg nem látott ilyet, annak biztosan érdekes élmény. Én azt éreztem, hogy semmi különös, de mondom, én inkabb a sziklás strandot szeretem, ahol van elővilág és lehet búvárkodni, igy nekem ez kicsit uncsi volt. Itt nagyon szeles volt a part, a homokot fújta mindenhova, a fogam alatt is ropogott. Olyan szinten, hogy ha letettük a törölközőt, 10 perc múlva tele volt homokkal. Ez pl. a páromat nagyon zavarta, engem egyáltalán nem. (2022)

Tuerredda hivatalosan is Szardínia egyik legjobb strandja, ikonikus tengerpart mindennel, ami kell (fehér homok, elképzelhetetlenül kék víz, halacskák, szemben egy szigettel, ahová simán át lehet egy sup-pal evezni, vagy felnőtteknek akár úszni is. Maximum 1100 fő tartózkodhat a strandon egyszerre, így csak a korán érkezőknek jut hely. (Az aktuális szabad helyek számát itt lehet online követni: https://tuerredda.spacli.it/ ) Az egyik legjobb dolog Szardínián, hogy szinte az összes strand szabadstrand. A népszerű helyeken azonban, mint itt is, a parkolásért viszont alaposan lehúznak. A délelőttöt ezen a szép strandon múlattuk el. 11.00 körül megérkezett a szél és vitt minden mozdíthatót (majdnem lett is így egy új
matracunk meg egy napernyőnk, de végül mégis rájuk találtak sajnos az eredeti gazdáik).
Tomi még MacGuyvert is megszégyenítő, mérnöki kreativitással küzdött a nálunk található holmikat felhasználva, hogy maradásra bírja az egyre erősödő szélben a napernyőnket. Délután egykor azonban ő is és mi is meguntuk a küzdést, meg hát lássuk be, nem nekünk való az egész napos strandon sütkérezés. Tudatában annak, hogy kidobtuk a 15 EUR parkolási napidíjat az ablakon, összepakoltunk és továbbálltunk. A döntés nem bizonyult rossznak, mert nemsoķára az eső is eleredt. Mi ezt egy gyönyörű kilátóponton húztuk ki valahol az SP71-es panoráma út mentén. Ezt a szakaszt egyébként a szardíniai Amalfi-partnak is becézik. A szirt tetején állva Döngiben lezuhanyoztunk, megebédeltünk, miközben bámultuk, ahogy a hullámok verik lent a magas sziklafalat.
Nebida felé útközben gyönyörű kis öblök mellett haladtunk el, és rájöttünk, hogy inkább egy ilyen helyen kellett volna random megállnunk strandolni. Szardínián mindenhol gyönyörű a tengerpart, így még egy Su Giudeu vagy Tuerredda sem tud sokkal többet nyújtani, mint bármelyik másik ismeretlen strand. Általában egy fél napnál többet nem tudunk strandolással tölteni, úgyhogy a szolgáltatásokra sincs különösebb igényünk, a "heringezés" a parton és a parkolóban meg nem a mi világunk. (2023)

TOP 10

Su Giudeu beach a déli parton
Cala Lunga a Sant’Antioco szigeten

Capriccioli beach
Ruja beach

Chia strandja

,, Szardínia kismillió beach-e közül rögtön belepancsoltunk az egyik legszebbe. A Caglaritól jó 80 km iramodásra levő spiaggia-n kellemesen szellős lézengés, kristálytiszta víz és sárkányeregetők fogadtak. Egész különlegessé attól vált, hogy a parti homok is makulátlan volt. Egyetlen cigarettacsikket sem találtunk, ugyanis a dohányosok is megtisztelték a helyet, és kis mobil hamutartót cipeltek magukkal. Kisbabákkal is ajánlott.

Az egyetlen furcsaság az volt, hogy nincs a más tengerpartokon megszokott tengeri herkenytűs habzsi-dőzsi. Nincs vezetékes áram a strandon, így konyhát nem működtetnek. Csak előre csomagolt dobozos salátákat, paniniket és italokat lehetett a parti bárokban kapni. Ez Szardínia településektől távoli strandjai esetében így van, főleg dobozolt junkfood van drágán, és sokszor csak készpénzért. Itt igazán jó ötlet hűtőtáskás ellátmányt vinni, ahogy a legtöbb helyi tette. (2017)" forrás

Pelosa beach Stintino-ban

Nagyon kicsi, nagyon szép. Ahhoz, hogy valaki üresen tudja fotózni hajnalban kell odamenni. Vicces, hogy online kell foglalni, de érdemes. Maximálisan 750 ember mehet be, ezt egy napi karszalaggal ellenőrzik. A strandon nagy a tumultus, egymáshoz érnek a törölközők. A belépőjegy 3.5.- euró/fő, plusz a parkolás 1 euró/óra. A belépőjegyben benne van a zuhanyzás, wc és csomagmegőrző ára is. A zuhany elfogadható, a wc gázos, a csomagmegőrző kevés. Ami a legviccesebb: a strandon egyenpólós alkalmazottak ellenőrzik a karszalag nélkülieket. Kedvesek, de azért van egy kis bkv ellenőr érzése az embernek.

A La Pelosa strandra mentünk Algheroból távolsági busszal. (előre kell jegyet venni online)  La Pelosa vize valóban csodás, és gyorsaságomnak köszönhetően sikerült ágyat bérelnünk 30 euróért, így mondhatni élvezetes napot töltöttünk, és a kedvünk kicsit javult, az ottani étteremben meg is ebédeltünk 120 euróért, az étel teljesen átlagos, azóta sem fér a fejembe, hogy egy ilyen pazar panorámával rendelkező étterem mi a lópikuláért nem ad már minőségi ételt is, hogy tényleg ne virslit együnk sültkrumplival csilliárdokért…(2022)

A strand kiválóan felszerelt, a homokos part sekély és nagyon kellemes, gyerekbarát. Itt ettem életem legjobb pizzájat pedig kóstoltam már jónéhány olasz területen. A koktél is remek volt, cappuccino hibátlan. A bárban az ár korrekt.

A terület zsebkendőnyi, parkolóhely nulla, a strandon délután 5-kor is annyian vannak, hogy a helynek sajnos számomra nincs hozzáadott értéke. 6 körül már kivehető volt, hogy milyen is valójában a terület. Nem tudom, mi lehet itt napközben, főszezonban de holnap keresek valamilyen csendesebb, nyugodtabb strandot. De egy biztos: valóban nagyon szép , kiváló hely. (2023)

Gyönyörű,  megéri azt a 3,5 eurós belépőt. Alghero-ból mentünk busszal (12 EUR /fő oda-vissza a jegy). A busz pontos, a sofőrnél lehet venni jegyet. Fizetés kp. és kártya. (Kártyát nem mindig fogad el… visszafelé csak kp. működött)
Nekem már a városi strand is nagyon tetszett a fehér homok miatt Alghero-ban. De amikor megpillantottam a La Pelosát… hát leesett az állam… 0 filter, és pompázó színekben a víz! Aki idejön ne hagyja ki!
Nem csak gyékényre lehet feküdni… lehet homokvárat építeni is! Gyerekesek is voltak nagyon sokan! (2023)

Nem csak gyékényen lehet feküdni, hanem napágyra, jógaszőnyegre vagy bármilyen olyan dologra amire nem tapad a homok. Ha AZ egyik nap nem nézik mire fekszel, attól a másik napon még büntethetnek érte. Homokban játszás természetesen megengedett!

Aki valamennyit is olvasott Szardínia strandjairól, vagy látta a fotókat, az elsőként ezt szeretné látni. Amire azonban sokan nem számítanak, hogy rajtuk kivül más több ezer/tízezer ember is ugyanezt a strandot szeretné megnézni. Tehát a La Pelosa gyakorlatilag mindig tele van, olyannyira, hogy 5 cm-re vannak egymástól a törölközők, és nem csak augusztusban!

Viszont én láttam a La Pelosát a főszezonban nagy szélben, tehát alig volt a strandon vagy a vízben ember. Vendégeink, akiket épp oda vittünk kirándulni, boldogok voltak, hogy pont egy ilyen napon látták meg ezt a gyönyörű strandot, mivel így hobbifotós révén, csodaszép képeket készíthettek, a színes napernyők és az embertömeg nélkül.
De tömeg ide vagy oda, a La Pelosát legalább egyszer mindenkinek látni kell, aki Szardíniára jön nyaralni, mivel Európában ritkán látunk ilyen szépségű strandot. forrás

La Pelosa strand júniusban - b. l. fotói

La Maddalena

Szardínia legszebb tengerpartja az utazók véleménye alapján szinte egyöntetűen La Maddalena, amely a látnivalók csúcsát képezi. Ez a tengerpart Szardínia észak-keleti régiójában található és a Karib-tenger strandjaival vetekedhet, ezt bátran állítom. Nem hiába lett ez a strandszakasz az amerikai celebek kedvenc része, szinte bármelyik sarkon összefuthatunk egy Brad Pittel vagy pedig egy Leonardo Dicaprioval. Semmiképp se hagyjátok ki, ha ide utaztok! forrás

Porto Pino

Igaz kicsit nehezen találtuk meg, pár homokos tengerpartra betévedtünk, míg egy jelöletlen úton befelé megláttuk a homokbuckákat. Egy strandra érkeztünk, ahol a színes napernyők és a fehér homok látványa már szemet gyönyörködtető volt, de onnan még a homokos parton kb. 1 km-et sétálni míg elértünk a kívánt célt. Hatalmas homokbuckák, vakító fehér homok, ami a képzeletünket is felülmúlta. A szél fújt, állandóan rendezte a homokot, a lábnyomok alig, hogy beleléptünk már szinte percek múlva nem voltak láthatóak. A késő délutáni órákban érkeztünk ide. A fő strand időben védik a területet, hiszen nem tenne jót, ha folyamatosan több száz ember mászná meg a dombokat. Hihetetlen csodás látványt nyújtanak a korhadt, száraz famaradványok, fűcsomók amelyek néhol a homokból előbújnak. A kék tenger, a fehér homok, igazán karib-tengeri érzést ad. A naplementét is itt tudtuk megnézni, a a naplementében a homok aranylóvá vált. forrás