ÚTIKRITIKA.HU / Ildikó beszámolója - 2023. április

Ildikó beszámolója - 2023. április

Budavári Ildikó (Vista) beszámolója - 2023. április

IZLANDON április végén már mondhatni kellemes volt az időjárás a helyi viszonylatokhoz képest, eső csak ritkán esett,  akkor is
keveset. Ettől függetlenül a szél mindig nagy volt, és jóval kevesebbnek érződő a hőmérséklet, mint amennyit a telefonunk
mutat, Így érdemes rétegesen öltözni, ha a terep és az időjárás látszólag nem követeli meg a túranadrágot, mégis
érdemes bepakolni mert sokkal jobban fogja a szelet, mint egy farmer. A szél- és vízálló dzsekit viszont
elengedhetetlennek éreztem.

Izlandról érdemes tudni, hogy szinte készpénzmentes ország, így nem kell legalább a váltással bajlódni. Ha van az
embernek Revolut kártyája, azon érdemes Izlandi Koronát váltani, azt mindenhol elfogadták. Ez alól egyetlen kivételt
tudok kiemelni, a Reykjavíki tömegközlekedést, ahol készpénzben lehet fizetni a jegyért, ez 550 ISK-ba került. Szinte csak
gyerekek használják a tömegközlekedést, hiszen az EU-ban kiemelkedően sok az egy családra eső autók száma, így
igen kevesen használják a a helyi buszokat.

További érdekesség, hogy a házakba/ szállodákba közvetlenül a forrásvíz van bevezetve, a csapból is ez folyik, ez
rögtön egyértelművé is válik az illata miatt, Tipikus gyógyvíz szagú! :)
De a hideg víz íze finom, és IHATÓ!

Az Izlandra utazók készüljenek fel az extrém magas árakra még a boltokba is, a magyarországihoz képest kb 2,5 – 3x
magasabb áron kapható minden!

Az éttterrmek is különösen drágák, egy átlagos főétel 10 ezer Ft körül van, egy helyi desszert, pl  Skyrből készült süti (a
panna cottához tudnám hasonlítani) kb 4 ezer Ft, de akinek Izland bakancslistás, az ne sajnálja rá, a természet
mindenért kárpótolni fogja!

A bálnalest szerintem semmiképp sem érdemes kihagyni, ugyan nem tudják garantálni, hogy bármit is fogunk látni,
még is úgy gondolom, hogy a sok éves tapasztalattal tudják már, az útvonalukat, így nekünk is volt szerencsénk több
bálnát is lencsevégre kapni. Óriási élmény! Aki félne a hajón a hullámzás miatt imbolygástól az ne tegye, mert szinte
semmit nem lehetett érezni, elég zárt az öböl, ahova kihajóztunk!

Indulás előtt végigjártuk a kikötő hangulatos éttermeit és választottunk egy báránylevest, később rájöttünk, hogy
ilyet mindenhol találni, nagyon helyi étel, ezt sem érdemes kihagyni! :)

A város nagyon hangulatos, pár keresztutca csak a belváros, így könnyedén bejárható és hamar kiismeri magát az
ember. Ha valakinek kedve lenne a 0 fokban fagyizni, az minden utcában megtehetné! :D Nincs elég hideg?!

Az éjszakai élet is hihetetlen pezsgő, rengeteg bár van és kocsma, és ahogy 9et üt az óra a fiatalok és a rengeteg turista
elárasztja az utcákat és a nyugodt kisvárosi hangulat pipakk hangos forgataggá válik. Kikerülnek a közterekre a székek
és az asztalok és akinek ez hideg lenne az üvegházszerű ivókban kényelmesen poharazhat tovább!

Szinte mindennap holdbéli vulkanikus tájakon buszoztunk a következő állomásunkhoz, már önmagában ez is izgalmas
volt. A Pingvellir nemzeti parkhoz érve érdemes kicsit tempósabbra fogni a lépteket, mert aki ügyes az több mindent
lát! A túraútvonal végén +1 vízesés és olyan kristálytiszta vizű patakot találtunk, hogy az már szinte valószínűtlen.

Fontos infó, hogy a mezőkön tanyázó, barátságosnak tűnő ludakat érdemes békén hagyni, még akkor is, ha tök jól
mutatna a képeken, mert a megközelítéséhez a zuzmóval és mohával borított lávamezőkön kell belépkedni és az elég
bokatörő mutatvány. Jóval vastagabb a zuzmó, mint gondolnánk!

Szabadidőnkbe érdemes kimenni a kikötőbe és megvárni a naplementét, mert Magyarországról ilyet biztosan nem
láthatunk! Hideg lesz, de megéri!

A 2. nap a személyes kedvencem volt, a Rangárping Eystrahoz utaztunk, vízesés vízesés hátán! Ide érdemes kicsit több
időt szánni, mert a káprázatos a táj! A merészebbek egy barlangba is bemehetnek a vízesés mögé, ide kifejezetten
ajánloƩ a vízhatlan öltőzék és cipő!

Meseszerű volt a rengeteg zuhatag és csobogó, szinte várta az ember mikor mozdít meg egy követ egy erdei troll vagy
tündér. Érezni lehetett a friss víz és a természet illatát, nekem ez a nap olyan volt, amit biztos soha nem fogok
elfelejteni!

Harmadnap a Skógafossnál is hasonlóan volt a helyzet, vízmennyiségre talán ez még nagyobb az előző napokban
látottakhoz képest, és ha érzünk magunkban egy kis plusz energiát akkor a tetejére vezető lépcsősoron is érdemes
felkapaszkodni mert csodálatos innen a kilátás és óriási szivárványokat is láthatunk.

Víknél egy gyors tengerparti sétára álltunk meg, elég magas volt akkor a vízállás így nem volt lehetőségünk jobban
szemügyre venni a Reynisłara fekete orgonáit. Az idegenvezetőnk itt felhívta előre e figyelmünket, hogy ne fordítsunk
hátat a hullámzásnak mert teljesen kiszámíthatatlan. Ezt persze a buszon ülve még senki nem vette komolyan, viszont
a tengerparton állva már nem voltunk olyan bátrak, hogy bevágtázzunk az óriási hullámok közé, pedig jólesően
langyos volt a fekete homok a talpunk alatt.

A gejzírekről sem szeretnék megfeledkezni, kihagyhatatlan pontja volt az izlandi utunknak. Ajánlatos kesztyűvel
készülni, mert kb 8 percenként tör ki és mivel nem szerettünk volna lemaradni az újabb és újabb kitörősről így 8 perc
alatt lilára fagyasztottam az ujjaimat a párás fagyban.

Utolsó napra maradt a jól megérdemelt pihenős nap, éljen a Blue Lagoon! Nagyon várta már a csapat. A jó hír, hogy
törölközővel nem kell készülni mert az jár a belépőhöz és egy választható ital plusz a maszk is. Lazításnak pont
tökéletes! A kb. 37fokos víz és óriási pára ellenére úgy éreztem fázott az arcom, és egyébként sem érdemes órákat
ejtőzni, hiszen a periódusos rendszer összes eleme megtalálható ebben a vízben, ezzel viccelődnek, de mint minden
viccnek, ennek is csak a fele igaz.

Izlandi utazás megszervezésében szolgáltat: ildiko.budavari@vista.hu