ÚTIKRITIKA.HU / Kolumbia

Kolumbia

Egészség | Közlekedés | Étkezés | Vásárlás és pénzváltás | Szórakozás | Közbiztonság | Kellemetlenségek | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk | Fotóegyveleg

m. m. fotója

Egészség

Egészségügyi kockázattal jár a főváros, Bogotá meglátogatása azok számára, akik hajlamosak valamilyen szív- és érrendszeri betegségekre a tengerszint  feletti magasság miatt. Sőt az egészséges utazóknak is kalkulálni kell arra, hogy érkezés után Bogotában alkalmazkodni kell a magassághoz. Kolumbia trópusi övezetben van, s tanácsos az az 1500 m alatti területek (Amazónia, Atlanti partvidék, Csendes-óceáni partvidék) tanácsos megfelelő óvintézkedéseket tenni a hepatitisz A, B, a dengue és a malária ellen: védőoltás felvétele, szúnyogok és egyéb rovatok elleni védekezés, megbízható helyen való étkezés, stb.). Ajánlatos itthon tájékozódni, hogy szükséges-e a sárgaláz elleni oltás. Ez nagyban függ attól, hogy Kolumbián belül pontosan merrefelé tervezünk utazást. Kolumbiában a nagyvárosokban az egészségügyi ellátás színvonala elfogadható. Jóllehet a nagyobb városoknak kitűnő ivóvíz-ellátási rendszere van, tanácsos mégis inkább palackos vizeket inni.

Oltások: hivatalosan ajánlanak egy csomót, ami tök felesleges, utólag visszagondolva elég lett volna csak a sárgaláz elleni Maláriaellenes gyógyszert ne vegyél, mert pénzkidobás (két doboz volt 20 ezer HUF). (Vadóc utazó, 2023)

,, A szokásos oltásokon túl (tífusz, hepatitisz A, B), ajánlott a sárgaláz oltás, különösen annak, aki a dzsungeles területeken szeretne mászkálni. Nekünk a Tayrona park ilyen volt, ezért gondolkodtunk el az oltás beadatásán. Ez legyengített sárgaláz vírusból áll, aminek komoly mellékhatásai is lehetnek, ezért vacilláltunk, de végül úgy döntöttünk, hogy kérjük. Nna jó, nagyban hozzájárult a döntéshez, hogy idő közben a Tayrona honlapján azt olvastuk, elkérhetik az oltásról szóló igazolást a belépésnél, és ha ez nincs meg, eltiltanak. Persze a gyakorlatban ilyen nem volt. Mellékhatások nálunk nem jelentkeztek, viszont mivel az oltás egy életen át védettséget ad, már nem kell aggónunk a betegség miatt, a következő úticélunk akár Kongó is lehet…(2018)" forrás

Minden utazónak nagyon ajánlott, hogy rendelkezzen uatsbiztosítással. Minden Útikritika olvasónak jár 10% kedvezmény minden utasbiztosítás árából , ha ezen a linken kereszül köti meg a biztosítást.

Közlekedés

Minden odalátogatónak nagyon oda kell figyelnie arra, hogy az autósoknak a gyalogos nem fontos szereplője a közlekedésnek. Autót alapos megfontolás után kell bérleni. Előre el kell tervezni az útvonalat és a helyiekkel egyeztetni a biztonsági megfontolásokról. Enélkül senki se induljon útnak bérelt autóval.

Uber eddig működött, sajnos 2020 február 1-jétől betiltották.

Kolumbia kiterjedt úthálózattal rendelkezik, de a nagy távolságok miatt a légiközlekedés az ajánlott utazási forma. A vasúti hálózat nem fejlett. Magyar jogosítvánnyal részt lehet venni a közlekedésben, de a rendkívül alacsony közlekedési kultúra miatt nagyon gyakoriak a balesetek, ezért nem ajánlatos a gépkocsi bérlés. A biztonsági öv használata az első ülésen kötelező, de a hátsó ülésen is erősen ajánlott. Tilos vezetés közben a mobiltelefon használata. A nagyvárosokra állandó forgalmi dugók jellemzőek. A tömegközlekedés Bogotában és a legtöbb nagyvárosban szervezett, autóbuszokra épül. Elterjedt közlekedési forma a taxi is. A nívósabb szállodák taxiszolgáltatása jellemzően megbízható. A különböző telefonos alkalmazásokon keresztül hívható taxik szolgáltatásai is megfelelőek. Utcán leinteni taxit viszont nem ajánlott. A Kolumbiára kiterjedt buszhálózatról és menetrendről bővebb információt a következő honlapon találhat: https://www.horariodebuses.com.co

2024: Uber szuperül működik, érdemes ahogy kiértek kinti SIM kártyát venni, mi 40 Gb-ot sem lőttünk el, pedig dolgoztunk is. Claro-t vettünk 6000 Ft körüli összeg és 15 napig érvényes (nekünk pont ennyi napunk volt kint). "Csaltunk" - mert nem vettünk internetet a reptéren (Eldorado 4 USD/1 óra), így simán egy taxit fogtunk (nem raboltak el :)) és a taxis srác utána elment és vett nekünk a rábízott pénzből Sim kártyát. Visszahozta a szállásunkra, kemény 10 perc alatt elintézte ezt nekünk (regisztrálta is). Nagyon-nagyon becsületesek, nem lopnak, nagyon tiszták - ez úgy általában igaz a colombiai emberekre. (Kambodzsa után ez egy felemelő élmény volt...)
Uber tapasztalatunk egy amerikai srácéval összevetve: ő nem adott borravalót (az app-ban van rá lehetőség 2000-3000-5000 COP), érte nem is mentek szívesen, tizen perces várakozás után feladta. Mi adtunk borravalót, minket 2-4 percben belül mindenhol, akár hajnalban is felvettek.

Belföldi légiközlekedés

• A belföldi légi közlekedésre leginkább használható légitársaságok ezek: Aires, azaz Alternative Airlines (fapados), Avianca.
  • Átlagos egyirányú jegyárak néhány viszonylatban:
    • Medellin-Cali: 100 USD
    • Medellin-Cartagena: 110 USD
    • Cartagena-Bogota: 110 USD
    • Bogota-Medellin: 115 USD

,, Kolumbiában a nagyobb távolságok megtételére a repülés a legmegfelelőbb eszköz. Pár éve létezik egy tényleg olcsó helyi fapados légitársaság, a Viva Colombia, mellyel egy úton akár 8-10.000 Ft-ért is repkedhetünk. A Medellín és Cartagena de Indias közötti 630 km-t autóbusszal kb. 13-14 óra alatt lehet megtenni, s a menetjegy nem lesz nagyon olcsóbb 120.000 pesónál (11.000 Ft). Ezért az árért pedig lehet már repjegyet is kapni, a repülési idő pedig egy óra. Szerintem nem kérdés...(2019)" forrás

Belföldi távolsági buszközlekedés

A tömegközlekedés Kolumbiában kiváló és olcsó. Bárhova el tudsz jutni busszal, de a nagy távolságok miatt mi 3-szor is repülőre ültünk.

Amit erősen ajánlok, hogy informálódni a helyiektől kell, pl. mikor indulnak a buszok, de ne vedd 100%-ra, mert sokszor tévednek.

Ha busszal utazol, jóval korábban legyél kint az állomáson (akár 45 perccel előbb!), mert a buszok nem igazán tartják a menetrendet, akkor indulnak, ha megtelnek. A jegyet sokszor előre is meg tudod venni. (Vadóc utazó, 2022)

"Rengeteg a taxi, de ami még jobb, hogy teljesen elérhető áron működnek. A fuvar kb. 300 forintba került, ami egy akkori buszjegy árának a duplája volt. Kisebb városokban, de főleg a tengerparton a rendes taxik mellett motoros taxik is működnek, amiken szintén nagyon jó áron lehet utazni. Városon belül kb. egy buszjegy áráért, de talán nem is ez a legfontosabb érv mellettük, hanem, hogy míg a buszok és autók a dugóban araszolnak, a motoros taxik vígan át tudnak vágni közöttük.

Nagyon tetszett a városon belüli helyijárat buszok rendszere is. Bogotában például a metróbuszok mellett rengeteg kis magán busztársaság működik, akik egymással versenyezve száguldoznak az utakon. Némelyik busz szó szerint száguldozik, a buszokat ugyanis bárhol le lehet inteni és bárhol jelezni is lehet, hogy le akarunk szállni, így konkrét megállók híján az emberek az út szélén várakoznak a buszokra. Nyilván amelyik busz gyorsabb, az több utast is tud felvenni. Ennek persze vannak hátulütője is, mivel ezek a buszok SOHA nincsenek tele, így néha elég zsúfoltak tudtak lenni. (2015)" forrás

,, Aki Kolumbiát választja következő turisztikai célpontjának, az egészen biztosan nem csak egy helyet szeretne megnézni az országon belül. Ezért nagyon fontos kérdéskör, hogy hogyan és milyen áron tudunk közlekedni az országon belül.

A buszhálózat kifejezetten jó, a gond, hogy Kolumbia óriási ország, és az utak azért nem tökéletesek (és akkor finoman fogalmaztam :) ).

Szóval én mindig azt javaslom, hogy ha csak 200-250 kilométeres távról van szó, akkor általában a busz jó megoldás lehet, ráadásul a táj mindig kárpótol minket azért, hogy 4-5-6 órát zötykölődünk a buszon.

Néhány buszvonal, árakkal:

A Karib térségben Cartagena – Santa Marta közötti buszjegyek (240 km, kb 4 óra), 4500 – 5000 forintba kerülnek egy útra.
Medellín – Salento (Kávézóna) – (250 km, kb 6 óra), 5000 – 6000 HUF.
Bogotá – Tunja (Boyacá) – (kb 2 óra, 140 km), 4000 – 5000 HUF.
Bogotá – Medellín (kb 8,5 óra, 420 km), 7000 – 9000 HUF.

Tehát látható, hogy a buszjegyek egyáltalán nem drágák, viszont egy Bogotá - Medellín között már érdemes elgondolkozni a repülőn. A belföldi repjegyekhez jó áron hozzá lehet jutni, ugyanis nagy verseny van a piacon.

Wingo, Avianca, VivaAir, Latam, Satena, Easyfly – ezek közül az Avianca nyújtja a legjobb szolgáltatást, de a VivaAir és a Wingo is remek választás lehet.

A jegyárak nagyon változóak, de én úgy fogalmaznék, hogy hasonló áron lehet repülni a kolumbiai nagyobb városok között, mint Európában a repülgetés a fapadosokkal. Itt fontos megemlíteni, hogy sokszor jóval magasabb árat mutatnak a légitársaságok honlapjai angol nyelven, mint spanyolul – érdemes erre odafigyelni. (2018)" forrás

,, Szárazföldi közlekedésben a buszt használtuk, itt is, mint Peruban, több társaság üzemeltet járatot ugyanazon az útvonalon, így ki-ki kiválaszthatja a legszimpatikusabbat. Nekünk preferált busztársaságunk nem volt, többségük az utólag felzárkózók előnyét kihasználva, modern buszokkal építette ki flottáját, viszont azt vettük észre, hogy az utazás mindig hosszabb volt, mint amit a Lonely Planet útikönyv írt a gyakori útlezárások miatt. Így fordult elő, hogy a normális esetben 6 órás Salento-Medellín távot 9 óra alatt tettük meg. (2018)" forrás

Étkezés

"Mindenképpen érdemes legalább egyszer az utcán reggelizni, a sarkon árult friss, tojással, sajttal töltött arepa-t (kukoricalisztből készült kenyérféle). Ez kb. 200 Ft-nak megfelelő peso-ba kerül. Sok bárban lehet komplett kolumbiai reggelit enni, gyümölccsel, frissen facsart gyümölcslével és Pan de Bono sajtos cipócskával. Városszerte a kisebb éttermekben bőségesen meg lehet ebédelni max. 10 000 Pesoból. A bogotai specialitás az Ajiaco egy sűrű leves, amibe csirkét, krumplit, kukoricát tesznek és avokádóval, rizzsel, kapribogyóval és tejföl szerű szósszal tálalják. Ezután a kiadós leves után már nem nagyon bír az ember főételt enni. A másik közkedvelt eledel a Bandeja Paisa, amin mindenféle hús és köret (bab és rizs mindenképpen) található, amolyan bőségtál. A sült / főtt Maniókát (yucca) és sült / főtt banánt (patacones) is sok étel mellé adják köretként. Bár a csapvíz Bogotában jó minőségű és emberi fogyasztásra alkalmas, ezért inkább a palackozott víz fogyasztása javasolt, mert az európai ember gyomra nem biztos, hogy jól alkalmazkodik! (nem árt ha van kéznél széntabletta!)" (Szalay Szilvi)

,, Kolumbiában a régiótól függ a konyha, a legjellemzőbb étel az arepa. Gyakorlatilag kenyér helyett fogyasztandó kukoricalepény. Alapvetően elég ízetlen, de számtalan formája létezik.

A legtutibb colombiai kaja nem más, mint a bandeja paisa. Ez egy tál, amely a következőket tartalmazza: egy tükörtojás, rízs, sült banán, arepa, egy hatalmas szelet sült hús, egy sült kolbász, egy avokádó, és mindezek mellé egy darab ropogósra sült szalonna – igazi N. update shit! (2016)" forrás

sz. b. fotója

,, Sokat vártunk a karibi konyhától, de nagyon különleges falatokra nem leltünk. Kolumbiában, akár a többi dél-amerikai országban, a hús a fő étel, és igencsak tekintélyes adagokat adnak. Ami nagyon tetszett, az a sült banán volt, ezt szinte mindenhez kaptunk.

A véres és májas hurka mintha csak hazai lett volna, a húslevesük viszont még a miénknél is zsírosabb és gazdagabb. Finom volt, de a kánikulában megterhelő. Ja, és a banán persze ebből sem maradhatott ki.

Az étkezéssel kapcsolatban megfogadtuk itt élő barátunk tanácsát:az utcai árusokat érdemes kerülni, mert előfordulhatnak higiéniai problémák. Ezt rögtön világossá vált, amikor a limonádéárus az utca kövén kezdte feldarabolni a jégtömböt. Szerencsére azonban mindenhol volt jó étterem. Szótár nélkül viszont nem érdemes étterembe menni, az angol nyelvű étlap igencsak ritka. (2016)" forrás

,, Minden utcasarkon, boltban, étteremben a gyümölcsválaszték elképesztő. Rászoktam, hogy mindennap eszem  gyümölcsöt/friss gyümölcslevet és a kihagyhatatlan avokádót, ami sokszor ötször akkora, mint a magyar boltokban kapható kistestvére. (2018)" forrás

,, Az egész országban jellemző a napi ebédmenü, ami kb. 800 – 1800 HUF között alakul, étteremtől függően. Ezek az ebéd menük mindig tartalmaznak egy előételt vagy levest, egy főételt körettel illetve gyümölcslevet vagy limonádét. Bőséges és finom ételeket tartalmaznak ezek a menük, tehát én mindenkinek csak ajánlani tudom.

Elegánsabb éttermekben kb. 2000 – 4500 forintot kérnek el egy főételért körettel (nyilván az extra luxus éttermekre ez az árkategória nem vonatkozik). (2018)" forrás

,, Étkezésekre az összkiadásaink 13%-át költöttük úgy, hogy minden este helyi éttermekben, étkezdékben ettünk, most csak egyszer-kétszer töltöttük az időnket főzéssel. Egyrészt időtakarékosság miatt, másrészt végig akartuk enni a helyi különlegességeket, például a borzasztóan olajos és laktató streetfoodot az “Empanada”-t, az “Arepa con queso”-t, vagy a chilis kukorica krémlevest. (2018)" forrás

Vásárlás és pénzváltás

2024: Kp.szerintünk kell, mert utcai árusoknál, piacokon azzal tudtok fizetni, viszont mi Euro-t és USA dollárt vittünk, ami még korábbi útról maradt meg. Bogotában a reptéren (és máshol is a városban) 3700 COP fejében váltották az USD-t. Euro-t Bogotában 4000 COP, Medellínben 4100 COP, Salantoban 4050 COP árfolyamon cserélték be. Éttermekben, OXO-ban, Exito-ban, Uber app - tudtok kártyával fizetni. Kisebb kajáldákban, kisebb boltokban nem.

• Kolumbiában (ellentétben néhány más dél-amerikai országgal) nincs értelme feketepiaci pénzváltásra számítani. Az utcán történő pénzváltásnak csak hátrányai lehetnek. A városokban van csomó pénzváltó (casa de cambio). érdemes ott váltani. Ha utcán leszólítanak pénzváltási ajánlattal, akkor térjünk ki a lehető leghatározottabban.
  • Kolumbiába amerikai dollár tanácsos vinni. Ez eurót és főleg a brit fontot nem annyira kedvezően váltják.
  • Kolumbiában sok hamisított pénz cirkulál. Főleg akkor legyünk éberek ha taxis vagy bár pénztáros ad vissza pénzt.

,, Kolumbia furcsa ország, mert vannak dolgok, amik brutálisan drágák a magyar árakhoz képest, de vannak dolgok, amik jóval olcsóbbak. Úgy gondolom, hogy aki megszereti a helyi ételeket, italokat, gyümölcsöket, annak Kolumbia ár/érték arányban egy nagyon jó hely lesz.

Drágább jóval az összes olyan termék, ami import (egész Latin-Amerikára jellemző a protekcionista gazdaságpolitika), szóval a bor, a sajtok, a felvágottak, az autók!!, illetve a szórakozóhelyeken az alkoholos italok jóval drágábbak, mint otthon.

Alapvetően a szállások, a benzin, a kolumbiai ételek, gyümölcsök (és a szolgáltatás szektor úgy általában) olcsóbbak, mint Magyarországon. (2018)" forrás

,, Kolumbiában gyönyörű kézműves cuccok vannak, határozott lány legyen a talpán, aki ellen tud állni a színes poncsóknak, bojtos szandáloknak, karkötőknek. Nekünk csak mérsékelten sikerült, (2018)" forrás

Szórakozás

A kolumbiaiak nagyon tudnak bulizni, szombat éjjel pl. Bogotában nagy a zsúfoltság és nagyon jó helyek között válogathat az utazó.

,, A szórakozóhelyek a nagy városok jobb zónáiban drágábbak (pl, Bogotá Zona Rosa), mint a magyar átlag: egy átlagos 0,33-as sörért akár 1000 – 1300 forintot is elkérhetnek, míg a töményitalok 1700 forinttól indulnak. Ehhez még jön általában egy 1000-3000 HUF közötti belépő.

Természetesen rengeteg kisebb bár is van, ahol az árak jóval kedvezőbbek, belépő nincs, zene és tánc viszont mindig van. J Ezeken a helyeken a sör 400 – 600 HUF, a helyi „feles rum” pedig 500 – 800 HUF között van. (2018)" forrás

Közbiztonság

A világ 15 legveszélyesebb helyének listáján a 6. helyezett: Barrio Santa Fé de Bogotá. Bogotá továbbra is a kábítószer- és fegyverkereskedelem kolumbiai főkapuja Panama és észak felé. A Bogotá belvárosában található Barrio Santa Fé egy olyan terület, ahol a crack, heroin és kokain még az üzletek kirakataiban is megtalálhatóak. A turistákra még nagyobb veszélyt jelentő "buruganda" egy olyan a kolumbiai bűnözésben gyakran használt kábítószer, amely csökkenti a személyek ellenállását és emlékezeti zavarokat is okoz.

A városokban, így a fővárosban is a legfőbb tömegközlekedési eszközön, a buszokon gyakoriak a lopások. Fokozottan ügyeljenek értéktárgyaikra a járműveken és megállóhelyeken. A kiterjedt úthálózat ellenére a távolsági közlekedés rendkívül lassú, 200-300 km megtétele személyautóval vagy busszal 7-8 órát is igénybe vehet, és nem mindenhol biztonságos, ezért távolsági utazásnál a légi közlekedést ajánlott igénybe venni. A Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség előírásainak megfelelő belső légijáratok az alábbi linken találhatók: www.iata.org/whatwedo/safety/audit/iosa/Pages/registry.aspx.

A főbb közúti útvonalak napközben jellemzően biztonságosak, éjszaka viszont fokozottan veszélyes közlekedni. Vidékre történő utazást szervezett keretek között, megbízható utazási társaság szolgáltatásának igénybe vételével ajánljuk. Stoppolni nem ajánlott. Általánosan javasolt minden országon belüli utazás gondos, körültekintő megszervezése.

A Kolumbiai Védelmi Minisztérium és a rendőrség adatai szerint az országban elkövetett bűntények száma az utóbbi 10 év során fokozatosan csökkenő tendenciát mutat, számos bűncselekmény típus esetében 2017-ben az eddigi legalacsonyabb értéket mérték. Jelentősen visszaesett az életellenes bűncselekmények, az emberrablások és a terrorista cselekmények száma, ugyanez nem mondható el azonban a magánszemélyek ellen elkövetett lopások, zsebtolvajlások arányáról.

Mobiltelefonok utcán történő használatát nem ajánljuk. Értéktárgyaikat, útiokmányaikat lehetőség szerint mindig biztonságos helyen őrizzék. Utóbbiakról javasolt fénymásolat vagy digitális másolat készítése. Sötétedés után nem ajánlott az utcákon sétálni, főként egyedül.

Előfordul, hogy bűnözők drogot (pl. szkopolamin) csempésznek áldozataik ételébe, italába, de olyan esetre is volt példa, amikor utcán osztogatott reklámanyagokkal, szórólapokkal történt érintkezést követően került a kábítószer az áldozatok szervezetébe. Az ilyen esetekben alkalmazott kábítószerek rövid időre cselekvőképtelenné teszik az áldozatokat, melyet az elkövetők arra használnak fel, hogy kirabolják őket, szexuálisan visszaéljenek a helyzettel, vagy a bankkártyájukról emeljenek le pénzt. Ételüket, italukat ne hagyják őrizetlenül, szóróanyagokat lehetőleg ne vegyenek kézbe.

Gyakori a bankkártyák lemásolása is. Soha ne engedjük, hogy fizetéskor a kártya kikerüljön a látókörünkből. Fokozottan gyanús, ha a szolgáltatást nyújtó személy (pl. taxis) azt állítja, hogy csak kártyával lehet nála fizetni. Ilyen esetben szinte biztos, hogy a nála lévő módosított kártyaolvasó segítségével le akarja másolni bankkártyánk adatait.

Inkább nagyvárosokban előforduló bűncselekménytípus az úgynevezett „expressz emberrablás”, amely arra irányul, hogy az elrabolt és rövid időre fogva tartott személy bankkártyájáról pénzt emeljenek le. Az áldozatok gyakran utcán leintett taxik utasai közül kerülnek ki, ezért javasoljuk, hogy ne intsenek le taxit az utcán, és csak megbízható szolgáltatókat vegyenek igénybe.

Kolumbiában a Tinder használata veszélyes!

Kábítószerekkel kapcsolatos figyelmeztetés:

A kábítószerrel való visszaélést a kolumbiai törvények nagyon szigorúan büntetik. Nem csak a kábítószer csempészet tartozik ebbe a bűncselekményfajtába, de ide sorolják a kábítószer még legkisebb mennyiségű birtoklását is. Kábítószer csempészetért súlyos, nem egy esetben tíz évet is meghaladó börtönbüntetésre lehet számítani. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy az ország börtönviszonyai sokkal rosszabbak az európai átlagnál. A kolumbiai hatóságok nagyon fejlett módszereket alkalmaznak a csempészett kábítószer felderítésére. Bőröndjüket, utazótáskájukat mindig saját maguk csomagolják, soha ne vállalják el, hogy másvalaki csomagját átviszik a határon.

Bűncselekményfajták:

Gyakori bűncselekményfajta az útonállásszerű rablás, amikor balesetet vagy sérülést színlelve támadják meg az utast.

Gyakran esnek áldozatul külföldiek álrendőri tevékenységnek, mely során magukat rendőrnek kiadó bűnözők útleveleket, pénzt stb. tulajdonítanak el azzal az indoklással, hogy meg kell vizsgálni nem hamis-e. Amennyiben gyanítja, hogy ilyen esettel áll szemben, kérje, hogy kísérjék a legközelebbi rendőrőrre (CAI – Centro de Atención Inmediata).

Én 2022-ben jártam Kolumbiában, életem első tengerentúli útja volt. Hihetetlenül sok kalanddal és élménnyel tértem haza! Két hetet töltöttünk ketten csajok, nem ért minket semmi atrocitás, azonban rendesen felkészültünk és vigyáztunk magunkra.

Kolumbiát kezdő utazók számára semmiképpen sem ajánlom! Ez nem Európa, a szabályok teljesen mások és messze nem olyan biztonságos. (Vadóc utazó, 2022)

,, A sokak által firtatott közbiztonság szempontjából Kolumbia számomra meglepően biztonságosnak bizonyult: a megfelelő elővigyázatosság betartásával elkerültem azokat a szituációkat, amelyeket a helyi ismerőseimtől hallani lehetett. (2018)" forrás

,, Olvastuk is, helyiektől is hallottuk, hogy sötétedés után ne mászkáljunk az utcákon, leginkább olyan nagyvárosokban ne, mint Bogota, vagy Medellín. Ezt próbáltuk is betartani, viszont Cartagénában és a kisebb tengerparti településeken nem éreztük, hogy probléma lenne az esti séta a központban. (2018)" forrás

Én többször jartam Kolumbiában. Az általános szabályokat be kell tartani.. pl. nyilvános helyeken nem kell telefont nyomogatni, tömegközlekedésben sem. A zsebtolvajok nagyon aktívak nagyobb városokban mint Cali, Bogota ,Medellin etc. Az ember ha nem keresi a bajt akkor minden rendben. Aki bulizós típus, ne igya magát a sárga földig és akkor minden rendben lesz. (2021)

Kellemetlenségek

1. A helyiek jellemzően késnek a megbeszélt időponthoz képest.

2. A biztonsági őv kötelező használatának általános semmibe vétele.

3. Túl gyakran vannak ünnepnapok. Egy évben 18! Gyakran a helyiek se tudják, hogy éppen mit is ünnepelnek.

4. A helyiek képtelenek határozott nemet mondani bármire, inkább zavarosan reagálnak. Így a tájékozodó turista nehezen bízhat meg bármiféle útbaigazításban.

Magyar külképviselet

Konzuli hivatal Bogotában:

Cím: Carrera 7 no. 75-51 (Edificio Terpel), oficina 301, Bogotá, DC, 110221

E-mail cím: consulate.bog@mfa.gov.hu
Telefonszám: +5715418465

Konzul: Király Zsolt

Egyéb hasznos információk

1. Internet.Mi a 16 napra nem vettünk új sim kártyát a telefonba, hanem a hostelekben és a kávézók nagy részében elérhető WI-FI hálózatot használtuk. (2018)" forrás

2. A tömeg mértékegységére a fontot (libra) használják. 1 libra = 453,59 gramm. Kolumbiában az A, B típusú elektromos hálózati csatlakozó elterjedt. Ezért magyarországi pl. mobiltelefontöltőkhöz érdemes adaptert beszerezni. Általános feszültség: 110V, Frekvencia: 60 Hz.