ÚTIKRITIKA.HU / Sri Lanka

Sri Lanka

Mit vigyünk? | Egészségügyi tanácsok | Pénz | Közlekedés | Étkezés| VásárlásSzórakozás| Közbiztonság| Veszélyek&Kellemetlenségek| Fotóegyveleg

s.i. fotója

Mit vigyünk?

• Könnyű, szellős nyári ruhák, papucs, szandál, melegebb öltözék a hegyvidéki programok miatt, jó sportcipő a mászásokhoz; széles karimájú szalmakalap, ami árnyékot vet a fülekre is (mert az erős napfény az is leégetheti)
  • Szúnyogirtó, bár ilyet ott is lehet vásárolni
  • Izzadáskor praktikusan használható törlőkendő
  • A hideget jól tartó kulacs (jól jöhet nagy hőségben a romvárosokban)
  • Kis helyre összegyömöszölhető esőkabát
  • Nem érdemes túl sok ruhát, fehérneműt, trikót vinni, mert olcsón lehet helyben mosatni. Viszont ajánlott vinni fejenként két fürdőruhát, mert a váltáshoz szükség lehet.

Egészség

Nem érdemes semmiféle szóbeszédeknek, eltúlzott óvó szavaknak hinni oltás ügyben. Nem és nem kell semmiféle oltás Sri Lanka-i utazáshoz. Nincs malária, nincs semmiféle járvány, ami miatt aggódni kellene. Felesleges a malária gyógyszer mellékhatásaival foglalkozni, mert nincs szükség rá.

Nagyon fontos, hasznos a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel, ugyanis a trópusi éghajlat az ember szervezetét még jobban igénybe veszi. Nyugodtan lehet jeget kérni az italokba, ezt minden esetben ivóvízből állítják elő, vagyis fertőzést még a legkisebb helyen vásároltaknál sem jelent. Gyümölcsöt úgyszintén érdemes, sőt, ajánlott fogyasztani. Hasznos információ, hogy a magas hőmérséklet és páratartalom végett magasabb a kórokozók száma, ezért a kézmosás, vagy fertőtlenítés mindenképpen sűrűbben ajánlott, de ezek a baktériumok itt is csak a legyengült immunrendszerre veszélyesek. A kórházak és a patikák jól felszereltek, csupán a nagyon speciális gyógyszereket érdemes a látogatóknak magukkal hozniuk. Utasbiztosítás előzetes megkötése javasolt.

Pénz

• A hivatalos fizetőeszköz, nemzeti valuta: a Sri Lanka-i rúpia (LKR).
  • 1 LKR jelenleg (2021. december) 1,58 forintot ér

A magyar utazónak nyilván eurót vagy amerikai dollárt érdemes vinni - ottani váltás szempontjából mindegy, hogy melyiket. A Colombo-i repülőtéren nem érdemes sok pénzt beváltani helyi pénzre, mert az árfolyam nem olyan jó, mint kint a városi váltóknál. Elég a repülőtéren beváltani 50 eurót, vagy 50 dollárt az első kisebb kiadásokra. Fontos, hogy kérjünk kis címleteket, mert arra szükség lehet már az utazás elején a jattolásnál.

Pénzt tudunk váltani bankban, szállodában és pénzváltónál. Az utóbbinál találja meg az utazó a legjobb árfolyamot. Előfordul, hogy alkudozni kell vagy lehet. A hotelekben rendszerint vacak az átváltási árfolyam, míg a bank felszámolhat kezelési díjat. Okosan kell időzíteni és méretezni a pénzváltást, mert a rúpia visszaváltása euróra vagy dollárra nem előnyös. Szükséghelyzetben a legtöbb helyen elfogadnak eurót, dollárt stb. de jellemzően rúpiában adnak vissza. A pénzváltók többnyire üzlethelyiségekben működnek, nem ritkán ékszerboltokban is.

"Negomboban és Kandyban, két kifejezetten turistás városban nem volt könnyű pénzváltót találnunk. Vagy nincs belőlük sok, vagy mi voltunk bénák. Valamiért minden pénzváltóban mogorva, kelletlen szolgáltatókat találtunk, pedig mi alapból mosolyogtunk rájuk. Vagy éppen ezt vették rossznéven tőlünk?"

Ajánlatos, hasznos inkább készpénzben fizetni, mert a bankkártyás fizetéseknél van kockázata a visszaéléseknek.

,, Útközben megálltunk beváltani a dollárunkat, mert bár turista helyeken elfogadják az amerikai dollárt, nagyon sok helyen rupeeval kell fizetni. Meg sokszor rosszabbul jártunk volna, ha dollárt használunk rupee helyett. Szóval bementünk egy helyi bankba. A levegő megfagyott, fehér ember a bankban. A biztonsági őr egyből ott termett, odakísért a pulthoz, és felállította a helyi kuncsaftot az asztaltól, hogy most mi következünk, üljünk le nyugodtan. Hát kínos érzés volt. Aztán meg körülöttünk forgott a bank. Nagy mersz kellett hozzá, hogy elővegyük az ezer dollárunkat. Valószínűleg sokan még sose láttak egyszerre ennyi pénzt. Ott álltak körülöttünk az emberek és csak néztek. Nekem meg csak az járt a fejemben, hogy jussunk el a kocsiig épségben, aztán tűnés. De szerintem csak én reagáltam túl. Ültünk ott vagy fél órát, volt egy kis papírmunka, aztán végül minden rendben ment. De erre a hercegi fogadtatásra nem számítottam volna. (2015)" forrás

Árfekvések

Szállodai szolgáltatásokon kívüli területeken 1 üveg sör 260-440 Ft; 1 kóla 100 Ft körül, 1 étkezés 700-800 Ft körül; 10 kilométer taxizás kb. ezer forint körül.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

,,  Elszoktunk a borravalótól, ezért mellbevágó volt megtapasztalni jelenlétét. Kínában nincs és higgyétek el, kifejezetten jó. Nincs önmarcangolás a fizetés során: Adjak, ne adjak? Sokat adtam vagy keveset? Tiszta helyzet: az árban benne foglaltatik minden. Sri Lankán a borravaló az élet szerves része, mindenki és mindenért tartja a markát. És ha nem adsz eleget - szerintük - még reklamálnak is. (2019)" forrás

Közlekedés

Sri Lanka nem túl nagy ország, hazánk területének kétharmada. Ez elvileg lehetővé tehetné, hogy akár egy 6-8 napos szigetlátogatásba sok-sok minden turistalátványosság meglátogatása beleférjen. Csakhogy a közutak állapota pocsék és így megterhelő és fölöttébb időigényes eljutni A pontról a B-be és onnan C-be. Autópálya csak nagyon kevés van, és az is inkább a fővároshoz és a repülőtérhez kapcsolódik. Az ország belsejében ráadásul hegyes környezetben szerpentines utak vannak, a sík területeken meg nem túl jó az utak állapota. Előfordul, hogy egy 100 kilométeres távolság megtételéhez három és fél órára van szükség! Nagyon lényeges, hogy a Sri Lanka-i utazás programjának megtervezésekor mindenki kalkuláljon ezzel.

Az országban ettől függetlenül működik az autóbérlés, a nagyobb cégek ajánlatai megtalálhatóak ezen a linken. Érdemes ezt előre alaposan átgondolni, kalkulálva a nyelvi nehézségekkel is. Sokkal kényelmesebb opció - és sokkal kevésbé stresszes - a bérelt kocsi, amit sofőrrel együtt lehet kibérelni. A költségeket ez a lehetőség eléggé megemeli. Gyorsabb, gondtalanabb haladás és magas költségek.

Gyorsabban lehet haladni a bérelt, sofőrös gépkocsival, mint kisbusszal, vagy főleg nagy busszal. Kalandvágyók megpróbálkozhatnak a távolsági tömegközlekedéssel, de jelentős kényelmetlenségekkel kell számolniuk. A buszokon az ülések a helyiek testméretére tervezettek, és egy nagyobb langaléta, hosszú lábú magyar számára gyötrődés jelenthet fél napig ülni egy forró levegőjű távolsági buszon.

A városokban és főleg az országutakon a közlekedés európai szemmel zűrzavaros. Az elválasztó sávok meglétét teljesen semmibe veszik és a testes járművek, főleg a buszok agresszíven tolakodnak. Folyton mindenki dudál. Forgalomlassító tényező a szent tehén. Jámboran lézengenek a legcsekélyebb félelemérzet nélkül. Folyamatban van egy, a szigetet átszelő autópálya építése, egyrészt tervezik, másrészt sok nevezetesség megközelítésén a domborzati viszonyok miatt ez nem fog segíteni.

"A fővárosi totális káoszban bizonyosodtam meg róla igazán, hogy jó ötlet volt sofőrt fogadni. Túl azon, hogy a járműpark jobbkormányos, azaz a bal oldalon közlekednek, Sri Lankán a közlekedési szabályok nyomokban sem lelhetők fel. Hirtelen egyáltalán nem tűntek idegesítőnek a budapesti sofőrtársak. A két sáv csak névlegesen kettő, minimum háromban megy a forgalom, miközben hol egy-két tehén bandukol át előttünk, hol pedig a meleg aszfalton alvó kutyákat kell kerülgetni. Az autók között gyalogosok, bicajosok és tuktukok cikáznak, mindenki folyamatosan dudál, és gyakorlatilag nincs autó horzsolás nélkül.

A követési távolság centikben mérhető, és az előzéskor se hagynak túl sok helyet két autó között. Az előzést nem akkor kezdik, amikor a mi fogalmunk szerint alkalom nyílik rá, hanem amikor úgy gondolják, eljött az ideje – akár van hely, akár nincs. A legagresszívebb előzők a buszok. Mivel nincs menetrend, versenyeznek egymással, hiszen aki előbb ér a megállóba, azé az utas. Ilyenkor a szembejövő sávban szabályosan haladó fékez egy nagyot, és számomra meglepő módon egyáltalán nem káromkodik, hanem sztoikus nyugalommal hajt tovább. Én már az első órában sík ideg lettem volna, de itt két hét alatt nem találkoztam ideges sofőrrel." forrás

"A sofőr kellemes, szimpatikus, körültekintő volt, mindketten kedveltük és ez fontos egy hosszabb együttlétnél. Azonban az átlag sebessége 30km/h volt és ezt a lassúságot semmi nem indokolta. Nagyjából a napjaink nagy részét elvette azzal, hogy órákig ültünk az autóban. Pl. a Horton plains-re (kb 38km az úton) 2,5 óra alatt értünk ki odafelé, mert sajnos a sofőr eltévedt, tudni vélt egy remek rövid átkötést. Volt is egy sáros földút, csak nem oda vitt. Visszafelé már a főúton jöttünk, szép kis kerülővel (mert újból eltévedt), de az se volt több 54km-nél, viszont ugyanúgy 2.5 órát tett ki. Ez a lassan megyünk - eltévedünk dolog kellemetlen volt. Talán a 4. naptól minden reggel a kezébe nyomtunk egy kézi tervezést, amit mi csináltunk, de még azt sem tudta jól kezelni. Térképe meg nem volt, sem navigációs rendszere. Igen és a rövidlátó szeme miatt nehezen bogarászta a mi kicsi térképünket. Többször szívesen helyet cseréltem volna vele, de ezt ugye nem lehetett....(2014)"

Indiából importált tuktukok - Elter Karesz fotója

,, A Srí Lanka-i közlekedés egészen különleges élmény. Az egy dolog, hogy jobb kormányos autókkal járnak, és azt is meg lehet szokni, hogy bringák, motorok és emberek cikáznak keresztül-kasul az utakon mindenféle szabályozottság nélkül. De hogy az erdőből bármikor előcaplathat egy húszfős elefántcsapat, az azért komolyan meg tudja lepni az embert.

Szerencsére az ottani sofőröket semmivel sem lehet meghökkenteni. Azt viszont, hogy saját magunk vezessünk a szigeten, tényleg nagyon nem ajánlanám. Kizártnak tartom, hogy egy európai hiba nélkül tudna abszolválni egy ilyen akadálypályát. (2016)" forrás

,, Hosszú autókázás várt ma ránk. Na nem azért mintha nagy lett volna a távolság, egyszerűen csak nem lehet haladni az országutakon, mert gyakorlatilag végig van valami az út mentén. Hol egy üzlet, vagy telephely, esetleg kajálda, máshol meg egyszerűen csak a sok tuktuk, a lomha teherautó matuzsálemek vagy az úton csoszogó gyalog miatt kell fékeznünk. Aki Sri Lankán útvonalat tervez nyugodtan számoljon csak 30-40 km/h átlagsebességgel, ennél többet csak a helyi BKV-sek tudnak produkálni, akiknek semmi se szent, ha előzni akarnak! (2017)" forrás

,, Ma már csak egy feladat maradt hátra, lejutni épségben a déli partra. Ez nem tűnt egy komoly kihívásnak, mert csak Colomboig kell vacak utakon visszajutni, onnan már nagyrészt autópálya vezet le. Csakhogy a baj pont az autópályával van. Ott nincs szembe jövő busz, öngyilkos jelölt motoros, tök uncsi az egész. Emiatt aztán sofőrünk szépen elaludt. Gyanús volt, hogy többször indokolatlanul lelassultunk hatvanra, de amikor már a sávot kezdte elhagyni, javasoltuk neki, hogy álljunk meg a legközelebbi pihenőhelyen. Egy van ilyen a 140 kilométer szakaszon, de az nagyon pöpec. Modern épületben egy csomó vendéglátóhely, kisközért, tiszta slozi, stb." forrás

,, Ha nincs kedved motorozni, akkor tényleg érdemes a legendás szép tájakon közlekedő, gombokért vásárolható jegyekkel üzemelő helyi vonathálózatot használni vagy a helyi buszokat, amik nagyon öreg Lanka Ashok Leyland buszokból állnak. Ránézésre kb. olyan 50 évesek, de esküszöm, hogy mindegyik sofőr úgy tolja mint az állat. Én velük küzdöttem a legtöbbet, mert tényleg ők a leggyorsabbak. A többieket simán lehetett előzgetni. (2018)" forrás

,, Az utak elfogadható minőségűek, és ha nincs forgalom, jól járhatók. Én imádtam a közlekedési stílusukat, az őrült buszvezetőket és a tuk-tukokat is.

A forgalom nagy, a vasúthálózat nem fejlett, ezért a közlekedés 90%-a a közutakon zajlik: buszon, autóval, motorral, tuk-tukkal. Autópálya a déli részen alig van. Szintén Kínával összehasonlítva, ahol a legtöbb városban csak E-motorral lehet közlekedni és a buszok, taxik is elektromos meghajtásúak, Sri Lankán maradt a jól bevált gázolaj, nagyban rontva a települések levegőjét.(2019)" forrás

Étkezés

Unawatunában van egy magyar étterem! Food Vibes Unawatuna a neve.

,, Az éttermek:

Náluk úgy szokás enni, hogy kirakják a rizst meg a curreyt az asztalra és mindenki annyit szed magának, amennyit akar. Senki ne gondoljon itt nyugati tisztaságú rendezett étteremre. Kicsit koszosak, egyszerűek, van egyféle étel, amihez esetenként lehet választani hogy csirke vagy hal, ráadásul náluk van reggeli, ebéd és vacsora idő, amit sokszor lekéstünk, és akkor már nem lehetett enni.

A legelső alkalommal, amikor kirakták elénk az ételt, várták, hogy kezdjem el az evést elsőként, csak ugye nem volt evőeszközöm, szóltam, hogy azért valami kéne. Aztán leesett nekik, hogy "jaa, ők külföldiek, ők használnak villát meg kanalat". Na hát ebből következett az, hogy ők viszont nem használnak. Sri Lankán az emberek puszta kézzel eszik a rizst. Sokszor vicces volt, amikor egy-két helyen nem voltak képben a szokásainkról, aztán villa helyett kanalat adtak, vagy volt olyan, hogy HÁROM kanalat csak nekem. Néha nem mosták el az edényt, hanem zacskót húztak rá. Valahol koszos volt az evőeszköz, valahol pedig nem volt egyáltalán.

Aztán végül a tengerparton, a turista övezetben már voltak nekünk való éttermek, ahol még nyugati ételt is kínáltak. Hát ott már nem kértünk a rizsból meg a curryből. (2015)" forrás

,, Sri Lankában lesújtó a sörhelyzetl. Na nem arról van szó, mintha a Lion márkájú sörükkel bármi baj lenne, csak hát az ára. Először azt hittem, hogy a szállodánk a rabló, hogy van pofájuk elkérni 1500 forintot egy üveg sörért, de kiderült, hogy ebben a kis helyi étteremben is hasonló árban mérik. Később aztán megtudtam, hogy itt a piát csak „nemzeti italboltban” lehet megvásárolni, mint a svédeknél és majdnem olyan drága, mind a skandináv országban.

xxx

Dél körül értünk a sziget kulturális fővárosának számító Kandy-be, ahol kultúra ide vagy oda, első dolgom volt, hogy felkeressek egy hatósági italboltot, mert nem állapot, hogy ne legyen bebiztosítva az esti söradagom. Hát nagyon komoly kulturális élményem volt. A helyi CBA hátsó raktár bejáratánál, a szuterénbe kellett lemennem, ahol egy lerácsozott ablak előtt, vaskorlátok mentén álltak a szingaléz és tamil szesztestvérek, mint valami vasútállomás pénztáránál, hogy hozzájussanak a napi adagjukhoz. Ide álltam be egyedüli fehéremberként, nem kis feltűnést keltve. Egy feka figura, amolyan Szandokán féle, fokhagymaszagú lehelettel hozzám hajolt, hogy megtudakolja honnan jöttem. Mikor elmondtam magyar vagyok, rögtön rávágta, hogy Budapest. Ezzel nagy tiszteletet vívott ki bennem és visszakérdeztem, hogy na és ő hova valósi? Azt mondta kanadai, de ezt akkor sem hittem volna el neki, ha nem röhögi el magát, ahogy végignéztem a szakadt ruházatán. Végre sorra kerültem, akkor jött a szomorú hír, nincs Lion. Akkor mi van? Heineken vagy Tiger. Inkább a thai sört választottam, ha már Ázsiában vagyunk, holland sört ihatok otthon is. Nem mintha ennek az italnak bármi köze lett volna a tulipános vidékhez, maximum a haszon csapódik le néhány fapapucsos zsebében. Mondom a lényeget: 700 forintot kértek egy doboz sörért a nyomorultak. Igaz, az már be volt hűtve. (2017)" forrás

Vásárlás

,, Az elmaradhatatlan fűszerkert. Van több is, amelyeknek ugyanaz a lényege. Bemutatják neked a különböző fűszernövényeket élőben és feldolgozva, hogy aztán az út végén megvehesd a becsomagolt fűszereket és gyógynövényeket a bolti ár duplájáért. Ahol mi voltunk, még annyiból tett rá egy lapáttal, hogy ügyes fiúcskák rögtönzött vállmasszázzsal dörzsölték be az illóolajokat az arra vállalkozó hölgyeknek." forrás

Szórakozás

,, Sri Lanka szigete nem egy olyan desztináció, amit hordákban keresnének fel a fiatal, bulizni vágyó utazók, így talán nem meglepő, ha azt mondom, hogy bulizni ne Sri Lankára menjünk. Még a turistás Kandy városában is körülbelül fél órába telt egy olyan bárt találni, ami nyitva van és szolgál fel sört este fél 11 után. A tengerparton valamivel jobb a helyzet, az egyik legnépszerűbb tengerparti üdülőközpontban, Hikkaduwán azért lehet válogatni a bárok közül, bár azért itt se számítsunk késő éjszakába nyúló nyitva tartásra. Elvileg 1-2 szórakozóhely is van (én személyesen ezekben nem voltam és nem is láttam őket), de Don Det-hez hasonlóan nem illenek Hikkaduwa hangulatához.

Az itteni bárokban Bob Marley zenéje az úr, olyannyira, hogy itt jártamkor (2015. február) komoly reggae-fesztivállal ünnepelték a híres zenész születésnapját. De Bob Marley születésnapján túl, egész évre jellemző, hogy Hikkaduwán a laza hangulatú, chill jellegű zenét játszó bárok vannak többségben.

xxxx

Sri Lankán valóban nagy művészet nem hogy sört kínáló bárt, de csak szimplán egy kis boltot találni, ahol van sör. Kandy-ben csak a Google Maps segítségével találtuk meg a városban fellelhető 2(!) darab wine-shop egyikét. Ehhez képest nekünk Ella volt a Mennyország, mint egy igazi hippiparadicsom. Élveztük minden percét, hogy a rice&curry-hez végre jéghideg 6 decis Lion-t ihattunk. (2017)" forrás

Közbiztonság

A harmincévnyi polgárháború már rég véget ért. 2009 óta nincsenek már elszigetelt terrorcselekmények sem. A turisták valóban nincsenek kitéve háborús, terrorista cselekményeknek. Hasznos tudni, hogy korábban még óvták a látogatókat a sziget északi részének meglátogatásától, de ma már nem. Az ország teljes egésze látogatható a turisták számára, egyedül egy kisebb északi körzet (Mullaitivu) látogatását korlátozzák. Ott viszont nincs jelentős turisztikai látványosság.

A katonaság, rendőrség korábbi erőteljes utcai jelenléte is csökkenőben van. Óvatosan ajánlott a nyílt tengeren fürdőzni a hullámok miatt. A partok menti vizekben erős, állandóan változó áramlatok vannak, és ezek veszélyesek minden tájékozatlan nyaralónak. Hasznos információ, hogy a szállodákban, panziókban a személyes értékeket, úti okmányokat széfben kell elhelyezni. Lopás, betörés esetén nyomban jegyzőkönyvet kell irattatni a hotelben, és bejelentést kell tenni a rendőrségen. A délnyugati partok turistás településein vannak turista rendőrségi állomások, ahol be lehet jelenteni a lopásokat, becsapásokat.

Érdemes külön tárolni a nagyobb címletű rúpiákat és az egyszerűbb kiadások esetén (tuk tuk, üdítőital vásárlás stb.) csak a kisebb címletekből kiemelni a pénzt. A nagy értékű tárgyainkat, laptopot, értékesebb mobil telefont, fényképezőgépet, ékszereket nem kell jól láthatóan hordozni, hordani. Tanácsos az útlevél lényeges oldalait beszkennelni és egy nemzetközileg elérhető tárhelyre feltölteni az utazási okmányokkal együtt. Lánynak, hölgynek egyedül utazni Sri Lankába lehet, de kényelmetlenségekkel járhat. Ha két lány, hölgy utazik együtt, akkor könnyebben megy minden. Sri Lankán súlyosan büntetik a kábítószer birtoklást, meg a szexuális bűncselekményeket.

Veszélyek&Kellemetlenségek

,, Megölte egy krokodil Paul McLeant, a Financial Times 24 éves, a szerkesztői szerint igen tehetséges újságíróját Sri lankán. McLean, mint kiderült, a túlzásba vitt higiéné áldozata lett.

A Sri Lankán nyaraló fiatal férfi ismerőseivel együtt egy jó szörfös helynek számító partszakaszon szórakozott, amikor rájött a vécézhetnék. A szemtanúk beszámolója szerint McLean elsietett a mintegy 800 méterre húzódó sűrű dzsungelig, ahol elvégezte a dolgát, majd ahogy visszafelé tartott, fogta magát, és a közvetlenül a tenger mellett elterülő lagúnában megmosta a kezét. Utólag könnyű okoskodni, de nem kellett volna.
A társaság annyit látott, hogy valami berántja a vízbe a kezénél fogva, aztán egyszer még felemelte a karját a vízfelszín fölé, majd nem látták többet. A szemtanúk azonnal krokodilra gyanakodtak, bár egyesek azt hitték, a futóhomok nyelte el a férfit. A rendőrség másnapra azonban megtalálta az újságíró iszapba merült testét, az eltűnés helyének közvetlen közelében, az egyik lábán összetéveszthetetlen krokodilharapás-nyomokkal.
(Guardian alapján)

,, A környezettudatosság és a szemetelés terén bőven van mit javítani. Colombot leszámítva - ahol tetten érhető és látványosabb a hulladékgyűjtés -, az ország szemetes. A strandok, a települések, az utak környéke és a turisztikai látványosságok egy része is. A helyi lakosokat úgy tűnik, a kérdés még nem foglalkoztatja eléggé. Nem érzik át annak a jelentőségét, hogy turisztikai bevételt növelni nem csak az árak emelésével lehet, hanem azzal is, ha rendezett és igényes környezettel találkozik a kedves vendég és ennek hírét terjeszti mindenhol. Vezető bevételi forrás a turizmus, ennek ellenére 14 napunk alatt szemetesedényt szinte csak a WCk-ben és a szállásokon találtunk. Ebben Kína jó ellenpélda. Ugyan itt is sokan automatikusan eldobják a szemetet, de aki akarja, az a kukába is beleteheti - hisz rengeteg van belőle -, és erőforrás is rendelkezésre áll, hogy ezeket tisztán tartsa. Vagy épp az eldobott szemetet összeszedje. (2019)" forrás

Egyéb hasznos információk

Colomboban van egy tiszteletbeli magyar konzul: Godaliyanage Rohana Nanayakkara úr

Irodavezető: Charnurika asszony

Cím: R-Group International, 104 Nawala Road, Narahenpita 5, Colombo

E-mail cím: consulate@ronanair.com vagy consulate@rgroup-intl.com
Telefonszám: +94112589960
Mobil: +94-777-382-382 vagy +94-710-727-229

,,- A telefonálás és internetezés elég olcsó. Azt hiszem, 150 SLR-be került egy SIM kártya, telefonálásra és normál internetezésre bőven elég 2 hétig. Ha kicsit több az online közlési kényszerünk, akkor további 200 SLR-ért a teljes kommunikációs szabadságot élvezhetjük. SIM kártyát "szinte" mindenhol lehet venni.

- Mindenki ismeri Magyarországot! Nem viccelek! Mindig megkérdezték, hogy honnan jöttünk? - és a válasz hallatán széles mosolyra húzódott a szájuk: Oh, igen, Magyarország, Nokia! És mutatták rég Nokia telefonjukat. Számukra a telefonok hátulján szereplő "Made in Hungary" egyet jelent azzal, hogy a Nokia magyar és nem finn termék.

Iingyenes WiFi szinte csak a szállásokon volt, és extrának számított, ha a szobában is jól működött. Az internet sebessége sem volt az igazi, de ez igazán csak a gyerekeinket zavarta.(2019)" forrás