ÚTIKRITIKA.HU / Izrael

Izrael

Általános tanácsok | Holt-tenger | Jeruzsálem | Haifa | Betlehem | Olvasmányos linkek | Fotóegyveleg

Általános tanácsok

"A terv az volt, hogy négy éjszakát töltünk el Tel-Avivban, négyet Jeruzsálemben. Ma már máshogy terveznék: Jeruzsálemre érdemes lett volna több időt szánni, mert több remek túrához is jó kiindulási pont, Tel-Aviv viszont a nevezetesebb helyek közül egyedül Jeruzsálemhez van egyórás menetidőn belül. (2014)" forrás

,, Gábor barátja Izraelben nem talált vissza a találkozási pontra, s csupán annyit tudott, hogy egy toronynál várják. Bolyongásai közben találkozott pár idős hölggyel, akiktől megpróbálta angolul, majd franciául megkérdezni, hogy merre találja a tornyot. A hölgyek sehogyan sem értették, hogy mit akar. Ekkor kínjában magyarul is megismételte, hogy a „tornyot keresem”. Mire a hölgyek: Miért nem ezzel kezdte Aranyoskám? – szólaltak meg magyarul. Mindegyik hölgy Magyarországról származott! " forrás

Izrael UNESCO kulturális világörökség részét képező nevezetességei:

• Acre (Akko) óvárosa
  • Masada régészeti lelőhelye
  • Tel Aviv
  • Fehér Város - a modern stílus
  • Bibliai lelőhelyek - Megiddo, Hazor, Beer Sheba
  • A tömjénút városai a Negev sivatagban (Haluza, Mamshit, Avdat és Shivta)
  • Bahá'i Szent Helyek Haifában és Nyugat-Galileában
  • Izrael világelső az egy főre jutó múzeumok számát illetően.

Holt-tenger

"A nevét onnan kapta, hogy rendkívül magas sótartalma miatt nincs benne élet, bár újabban kimutatták, hogy élnek benne egysejtűek és zöld algák. Kíváncsi lennék a vérnyomásukra, ilyen só-koncentráció mellett. Mintegy 400 méterrel a tengerszint alatt fekszik, és térfogata egyre csökken, évente kb. 1 métert, mivel a vízutánpótlása a Jordán folyóból történik, de a folyó előzőleg a Genezáreti-tóba folyik, ahonnan az ország ivóvízellátásának 2/3-t biztosítják, ezért kevés jut a Holt-tengerbe. Az ivóvíz ellátásra, a tervezett tengervíz sótalanítók jelenthetik a megoldást. Az izraeli-jordániai határvonal a tenger közepén húzódik, állítólag egyes tájékozott amerikai turisták látták már a határt jelző piros vonalat is. (egy-két üveg whisky után)

A tenger vizéből párolt ásványokból és a tenger iszapjából különböző kozmetikai és bőrgyógyászati termékek készülnek, ezek gyártására szakosodott többek között Ahava kibuc is, akik termékei a leghíresebbek, és eddigi tapasztalataink szerint a legdrágábbak is a holt-tengeri termékek közül. Érdemesebb a piacon vagy a bazárban vásárolni. A Holt-tenger vízében, az elsüllyedés veszélye nélkül lebeghet az ember, de lehet, hogy meg kellett volna próbálnom a vízen járást is." forrás

"Ha valaki úgy tartja, hogy Hévizet ellepték az orosz, ukrán fürdőturisták, akkor még nem járt a Holt-tenger partján. Ott ugyanis annyian vannak az orosz, ukrán fürdővendégek, hogy számuk csak a szintén ugyanonnan érkezett kiszolgáló személyzet számával vetekszik. Az orosz és ukrán nyaralók jó vendégek - sokat költenek, nem fukarkodnak a borravalóval, amit egyszer megkívánnak, meg megveszik, kerül, amibe kerül -, viszont főleg oroszul és ukránul értenek és beszélnek, ezért a Holt-tengeri szállodákban már a recepciósok is mind földijeik, a takarító, valamint az éttermi felszolgáló személyzet tagjairól nem is beszélve. A Holt-tenger magas sótartalmú vizében megmártózni, lebegni is legalább egyszer kell az életben. Egyrészt azért, mert erre még az is képes, aki nem tud úszni, másrészt azért, mert a sós víz gyógyító, regeneráló hatásának nincs párja a világon. (2014)" forrás

,, Holt tengert terveztük be, kicsit macerás volt az odajutás, mert a buszok ritkán járnak, továbbá régi infókat találtunk csak a neten, de a 421-es busz állítólag elvisz minket Ein Gedibe és Ein Bokekbe, ahol még talán lehetőségünk lenne fürödni a tengerben. (Ein Bokeknél fürödtünk, Ein Gediben pedig csodálatos fényképeket készítettünk a sóképződményekről a vízparton.) Reggel kelés, indulás az állomásra gyalog, hisz spórolás van, jó lesz az a reggeli 3-4 km-es gyalogtúra..  (2017)" forrás

Jeruzsálem

Részletes tartalom ide klikkelve

Haifa

"Haifa a Carmel-hegy oldalában és a forgalmas kikötő körül terül el, Izrael harmadik legnagyobb városa. A tenger felöl nézve, a hegy elképesztő hátteret nyújt. Ahogy közeledtünk a város felé, láthattunk hatalmas élénk zöld fenyőket, elegáns ciprusokat, a Haifa-i Bahai-szentély aranykupoláját, melyen meg-meg csillant a napfény. Végtelennek tűnő hosszú sorokban egymás mellett sorakoznak az elegáns otthonok és villák a fák között. Haifa nemcsak kereskedelmileg, hanem nehéziparilag is Izrael központjává vált. Ma vegyipari, olajfeldolgozó, kézművesipar és elektronikai központ. Haifa lakosai szeretettel emlegetik "Jeruzsálem imádkozik, Tel Aviv politizál, és Haifa dolgozik" és tényleg érzékelhető a nyüzsgő, üzletszerű atmoszféra.

Háromórás út után, óriási dugók közepette, végre megérkeztünk az első helyszínhez, amit megnéztünk, ez a Bahai-szentély. A Bahai vallás, amely minden vallás elemeit ötvözi: hisz Mózes, Jézus, Buddha, és Mohamed tanaiban, és e tanok minden alapvető üzenetét átvette. A vallásnak kb. négymillió követője van világszerte. A Bahai vallást Perzsiában alapították és vezetője a prófétaként ismert El Bab, akit eretnek prédikációiért 1850-ben kivégeztek. Emlékére emelték Haifában a mauzóleumot a csodálatos kertjével, mely ma zarándokhely minden Bahai vallást követő számára. A kert ingyen látogatható mindenki számára, ahol tilos enni, inni, dohányozni, rágógumizni. Csak a kijelölt útvonalon lehet közlekedni és ezt nagyon szigorúan betartatják. A kert elképesztően egzotikus, a pálmák, a virágok és a gondozott fű csodálatos összhangban van kiépítve a sétányokkal és teraszokkal. Számunkra egy kicsit mesterkéltnek tűnik, túlságosan rendezett és túlságosan tiszta. Ezután a Mearat HaKeset boltív barlangban voltunk, majd a Rosh HaNikra tengeri barlangokat néztük meg. Mindkét hely gyönyörű, csodálatos." forrás

"Már rutinosan vonatoztunk el a Bat Galim haifai állomásig, ahol megcsodáltuk a retrós enteriőrt. Izraelben nagyon sok helyen láthatóak a 70-es, 80-as évek geometrikus rondaságai, mintha akkor egy hullámban modernizálták volna az országot. A Titkos bevándorlás múzeumában kezdtük. 1934 és 1948 között a britek korlátozták a zsidók bevándorlását Palesztinába, ezért Európából nagyüzemben érkeztek titkos hajók (lásd Exodus), tiltott bevándorlókkal, kalandos körülmények között. Egy részüknek sikerült bejutni, sokat ciprusi menekülttáborba küldtek a britek. Aztán 1948-tól már jöhetett mindenki. Itt felállítottak egy eredeti hajót, bemehettünk igazi tengeralattjáróba, és egy kis haditengerészeti rész is volt. Veronika élvezte.

Innen a felvonóval felmentünk a Kármel hegyre. A felvonó aljában levő, tengerre körpanorámás, szintén masszívan retrós kóser tejvendéglőben thai kaját ettünk, hiba volt. A felvonó sem volt olyan látványos, mint a jerikói, alig nyújtott kilátást, még fenn sem. Fenn benéztünk a karmelita kolostor zarándoktemplomába (19. század), aztán elsétáltunk a professzor lakására vacsorázni, aki Danit meghívta. A prof. magyar származású, pontosabban mindkét szülője magyar, de ő Svájcban nőtt fel és mindenféle életrajzi véletlenek miatt nem tanult meg magyarul. Ennek dacára (vagy épp ezért) megszállottan foglalkoztatja a múlt, és izgalmas családi levelezése feldolgozásához kutató hajlamú asszisztenst keres (magyar és német nyelvtudással, levéltáros buzgalommal, aki tud ilyet, kommentelje be). Az egyetem vendégházában ért véget a nap. Fantasztikus szobát kaptunk, sokkal szebb és otthonosabb volt, mint a Tel Aviv-i lakásunk, de mindössze egy éjszakát töltöttünk benne." forrás

Betlehem

"Ott átadott bennünket egy mikrobuszban várakozó arabnak, aki szó nélkül áthajtott velünk két arab város sikátorain és Bethlehemben a Születés templománál átadott bennünket egy nagyon kedves történelem tanár kinézetű arab embernek. Ő végig vezetett bennünket a templomon és gyönyörűen elmagyarázta a templom történetét és a látnivalókat. Három keresztény felekezet a görög ortodoxok, az örmények és a ferencesek is magukénak vallják az istentiszteletnek e helyét. A rend fenntartása végett állandó palesztin rendőri jelenlétben zajlanak a misézések." forrás

"Mint a három királyok, mi is elindultunk vala Betlehembe, csak már nálunk volt a kisded. (És előbb még Tel Avivban leszavaztunk a saját távoli országunk választásán.) Az ismert útvonalon Jeruzsálembe buszoztunk, onnan egy izraeli taxi elvitt a checkpointig. Itt felvett minket egy palesztin autós, és simán átjutottunk az ellenőrzésen, merthogy észre sem vettek minket a határőrök az autóban. Majd egy másik, palesztin taxival elértük Betlehemet. (Más színű rendszámtáblája van az izraeli és palesztin autóknak.) Hazafelé kicsit macerásabb volt az ellenőrzés, 25 perc alatt tudtunk átjutni a gyalogosoknak szánt óriási terminálon, ami leginkább egy reptérre emlékeztetett, csak nem árultak parfümöt. Sorállás, fémdetektoros vizsgálat, útlevél-ellenőrzés. Veronika, a drága ezt a félórácskát használta fel, hogy szundítson egyet, a határőr elnevette magát, mikor meglátott minket, kevés ilyen lúzer szaladgál errefelé. (2010)" forrás

"Betlehem a turisták és zarándokok miatt a legtehetősebb palesztin városok közé tartozik, bár most, 2015 decemberében sokat panaszkodnak a boltosok, árusok, a szokásosnál is rosszabb biztonsági helyzet miatt a keresztény világból félnek elindulni az emberek. Így az utcákon kétségbeesett palesztin árusok próbálnak meg üzletelni azon rövid idő alatt, míg a buszból kiszálló turisták és zarándokok eljutnak a templomig. (2015)" forrás

"Betlehem felé vettük az irányt. Első megoldandó probléma a navigációs nehézségek voltak. Bár készültünk offline térképekkel a telefonunkon, de azok vagy nem vagy csak gyalog akartak Betlehembe navigálni (van amelyik szerint közúton nem megközelíthető) Végül sikerült olyan térképet találni, ami tervezett útvonalat arra felé is. A navigációs problémát vélhetően az okozta, hogy Betlehem bár Jeruzsálem közvetlen szomszédjában, de már palesztin területen fekszik (mi meg jellemzően Izrael térképekkel készültünk). Szóval Palesztina… nem hangzik túl megnyugtatóan. Sőt az interneten is ellentmondásos információkat találtunk arról, hogy Izraelben bérelt autóval oda lehet e menni. Végül azért csak elindultunk.

A térképre ránézve is triviális útvonalon haladva Jeruzsálem határában katonák által őrzött útlezárásba ütköztünk. Az egyik katona készségesen elmondta, hogy erre mi aztán tovább nem megyünk, de Betlehembe másik (általa nem ismert) útvonalon azért el tudunk jutni. Az alternatív útvonalon csak egy katonák által felügyelt ellenőrző ponton kellett áthaladni, és végül kis kerülővel de Betlehembe értünk. (2015)" forrás

Olvasmányos linkek

"Hiába ez a legszentebb hely a keresztények számára, a jeruzsálemi Szent Sír Bazilika nem a hit intim és elmélyült megéléséről szól. Kétségtelen, hogy van atomszférája, de ez inkább a kereszténység lüktető sokszínűségét érezteti. Persze könnyen ír le ilyeneket az, akire ugyan csurgattak keresztvizet, de templomot legfeljebb kirándulások és esküvők alkalmából lát belülről. A Jézus sírjához hittel zarándoklók bizonyára másként észlelik a helyet. Már az ide vezető út - a Via Dolorosa - ajándéktárgyakat, vicces feliratú pólókat, műszaki cikkeket kínáló bazársorai sem feltétlenül az elmélyülést erősítik. Üdítő kivétel az Osztrák Vendégház az egyik sarkon, kedves hangulatú kávéházával, meghitt kertjével és pazar jeruzsálemi kilátásával a lapos tetőről.

Felérve a Golgotára azért jut egy pillanatnyi meghittség. Itt, a Szent Heléna kápolna sokat látott tetején szegény etióp keresztény szerzetesek élnek puritán kalyibákban. A tér pár percig volt üres és csendes, előbb egy szerzetes érkezett gyors léptekkel a szállások felől, és tűnt el egy kőkapuban, majd egyházi ének hangzott fel tompán a lábunk alól. Ezek az örmény keresztény szerzetesek, ők énekeltek lent a kápolnában, daluk a kis tér közepén fekvő kútszerű szellőzőn keresztül szűrődött fel. Az etióp után indultunk, a bazilika felé vezető út az általuk használt kápolnán át halad. Innen is énekszó hallatszott: Biblia-korabeli nyelv szavait verték vissza boltívek, a két ének hangjai a kapuban ütköztek.

A Szent Sír templomban folyamatos ez az ütközés a különböző keresztény felekezetek között. Erről a magát Jézus sírját rejtő apró barokk kápolna körüli események is ékes tanúbizonyságot tesznek. A kívülről egy földrengés után robusztus vasállványzattal megerősített kis épület egy ház a házban: a bazilika rotundájának, az Anasztaszisznak a közepén áll. Eredetileg itt állt az a szikla, amelynek egyik üregébe Jézust temették. A sziklából mára csak a Jézus sírját rejtő kőtömb maradt meg, a környező sziklát Nagy Konstantin idejében levésték az üreg talapzatáig. A hétköznapi látogatókat acélkordonok terelik hátulról alacsony, de gazdagon díszített bejárata felé, amely előtt hórihorgas görög katolikus pópa és fiatalabb segítője intézkedett serényen. Terelgették ugyan az embereket, de velünk a sor lassan haladt, sőt teljesen meg is akadt.

Nem véletlenül pakolták a látogatók elé a kordont. Észak felől, a Mária Magdolna kápolnából felzúgott az orgona, majd megint énekszó zendült: zsoltárokat éneklő ferences szerzetesek jelennek meg. Jó pár percig énekeltek és imádkoztak a sír előtt, majd elvonultak kápolnájuk felé, ahol folytatták a szertartást. A sort azonban még mindig nem engedte tovább a pópa. Megint énekszó, görög katolikusok érkeztek. Ők is kaptak pár percet, énekük birokra kelt a római katolikusok által használt Mária Magdolna kápolna felől érkező orgonahanggal, ahol még mindig zajlott a ferencesek szertartása." forrás