ÚTIKRITIKA.HU / Németország






hirdetes

útikritikák


Németország

Közlekedés | Egészség | Vásárlás | Szórakozás | Étkezés |Vásárlás| Közbiztonság | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk | Fotóegyveleg

.

Közlekedés

A 9 eurós tömegközlekedés 2022 augusztus végéig vehető igénybe. Nem kell német lakhellyel rendelkezni ozzá, bárki megveheti. Mindenre jó, kivéve az IC vonatokat. Ennyit tudunk róla kb 2022 május 27-én.

2022. május: ..."Egy átlag Budapesti bérlet árának harmadáért lehet keresztül-kasul utazgatni egész Németországon
az új, három hónapra szóló havi 9 eurós tömegközlekedési jeggyel.
Ez kb 3500 forint.... 🤙🤔
Az intézkedés célja a benzinfogyasztás csökkentése és a klímasemleges tömegközlekedéssel történő utazás elősegítése.
A 9 eurós jegy az egész németországi tömegközlekedésre érvényes lesz, valamennyi városi és regionális közlekedést beleértve.
Akit nem zavar a többszöri átszállás, 9 euróért egész Németországot átszelheti keresztül-kasul"...
Azért ez elég vonzó ajánlat.... 🤔🤙

Ha autóval közlekedünk

A németországi utakon a közlekedési táblák egyértelműek, jól láthatók, a jelzések többnyire könnyen értelmezhetők egy külföldi utazónak is. Ahol probléma lehet, és nagyobb figyelem szükségeltetik a magyar utazónak az a megállási korlátozások kiegészítő jelzései és a kerékpárosok közlekedésére vonatkozó jelzések.

,, Egy fontos figyelmeztetés! Ha valaki Németországba megy, akkor nézzen utána, hogy ahová megy, oda az autójával behajthat-e? Ugyanis szinte semelyik nagyobb német városba vagy egyéb védett helyekre nem lehet behajtani, csak ha rendelkezik az autó zöld környezetvédelmi matricával (pld München tágabb belvárosa is). A külföldiekre is vonatkozik. Regisztráltatni kell a kocsit aTÜV-nél, de szerencsére ezt itthon is el lehet intézni. Én ma tettem ezt meg. 6.500.-Ft és azonnal oda is adják. ÉMI-TÜV SÜD honlapjára kell felmenni, hogy hol intézik a matricát. E enélkül, még ha a kocsi egyébként megfelelne az előírásoknak, azonnal büntetnek, 80-100 Euró. Nagyon-nagyon sok helyre csak ezzel a matricával lehet behajtani. Miután regisztrálva van a rendszám (bár a matricát ki kell ragasztani a szélvédőre), elektronikusan kamerákkal is figyelhetik az autót és igencsak nehéz a büntetést elkerülni. (sz.g., 2020)


,, Se szeri se száma azon nagy forgalmú kereszteződéseknek, ahol a szembe sávok egyszerre kapnak (teli)zöldet. Jó annak, aki jobbra megy, vagy egyenesen. A balra fordulók, meg inkább forduljanak fel.

Jobb esetben fordulónként 5-6 jármű át tud jutni. De először ott ragadnak az út közepén, és csak akkor tudják befejezni a kanyarodást, amikor már az egyenesen haladók elfogytak (vagy piros lámpát kaptak).

Szerencsére azért itt adnak elég időt. Persze, ha van egy jól megtermett csuklós busz a fordulóban, akkor te már szinte biztos, hogy nem fogsz tudni utána menni. " forrás


,, Szerintem itt van a világon a legsűrűbben használva a megállni tilos táblácska. Kis fehér nyilacskával jelezve, hogy a tábla előtt, vagy után, vagy előtt és után érvényes-e a tiltás. Vannak utcák, ahol minden kocsikihajtó után ki van rakva. Számomra furcsa, de legalább egyértelmű.

Ugyanakkor, ahol nincs kirakva ez a tábla, ott kegyetlenül ki is használják ezt, és parkolnak, mintha nem lenne holnap. Nem egy helyen található olyan, párhuzamos közlekedésre kijelölt utca, amin busz is közlekedik, miközben mind a két oldalon parkolnak, ezzel egy busz szélességűre szűkítve az utat. " forrás

Sebességkorlátozások

Németországban nincs általánosan kötelező sebességkorlátozás az autópályákon (az ajánlott sebesség 130 Km/h). A németországi autópályák (Autobahn) 65 százalékán nincs sebességkorlátozás. Gyakori a helyi (jól kitáblázott) korlátozás, melynek betartása kötelező. A közlekedési szabályok megsértői gyakori ellenőrzésekkel és magas bírságokkal (súlyosabb esetben szigorúbb szabálysértési vagy büntetőeljárással) számolhatnak. A sebességhatárok és a pihenő-idők betartását, az autópálya-használati díj (néhány rövidebb szakasz kivételével személygépkocsiknak nem kell fizetni) megfizetését rendszeresen és szigorúan ellenőrzik, szabálytalanság esetén magas bírságot szabnak ki. Számolni kell a javíttatás magas költségeivel is (a továbbhaladás súlyosabb műszaki hiányosság esetén csak a javítás után megengedett).

Felhívjuk a figyelmet a Németországra is érvényes gépjármű-biztosítás, valamint az érvényes okmányok fontosságára (vezetői engedély, rendszám, forgalmi engedély). Az alkohol vagy kábítószer befolyása alatti járművezetés Németországban sem megengedett. Németországban 40 euró pénzbírsággal sújtható az a gépjármű tulajdonos, aki gépjárművét nem az időjárási viszonyoknak megfelelő felszereléssel látja el.

Németországban meghatározott környezetvédelmi övezetek léteznek. Az egyes kijelölt zónákba csak előzetesen beszerzett matricával lehet behajtani, ennek hiányában megbírságolják a gépjármű vezetőjét. Berlinre, Kölnre, Hannoverre és egyéb kijelölt városokra vonatkozóan behajtási tilalom áll fent azon gépjárművekkel szemben, amelyek nem rendelkeznek a rendelet szerinti finompor-határérték betartását igazoló matricával. A behajtási tilalom az említett városok meghatározott területére, általában a szélesebb értelemben vett belvárosra terjed ki. A rendelkezés vonatkozik a Németországba utazó, a fenti zónákba behajtani szándékozó külföldi turistákra is. A matricával nem rendelkező gépjármű-vezetők a német jogszabály alapján 40 euró bírsággal sújthatók. A matrica egész Németország területére érvényes korlátlan ideig.

Parkolás

A tilosban parkoló gépkocsikat leggyakrabban elszállítják. Ennek költségei a bírsággal együtt igen magasak (városonként és tárolási naponként változó, de alapesetben akár 2-300 Euro is lehet). Számítani kell arra, hogy Berlinben és más nagy városokban gyakran vannak olyan sztrájkok, amelyek különböző mértékben megnehezítik vagy megbénítják a közlekedést.

Parkolási és gyorshajtási bírságok megfizetése / meg nem fizetése

Az interneten rengeteg pletykát találni arról, hogy egyesek nem fizették be a külföldön szerzett gyorshajtási vagy parkolási bírságot és azóta se kaptak felszólítást külföldi hatóságtól. Persze nem minden esetben lehetünk ilyen szerencsések, főleg az EU területén! Az EU-ban működik ugyanis egy EUCARIS (EUropean CAR and Driving license Information System) elnevezésű szervezet és annak információs rendszere, aminek a feladata az EU tagországok gépkocsi-nyilvántartásának egyesítése. Ők akár országhatáron keresztül is lenyomozhatják a megbírságolt jármű tulajdonosát és kézbesítésre átadhatják a címet a megfelelő hatóságoknak.

Magyarul: Parkolóhely nőknek - Kérjük hagyjanak szabadon 3 helyet - csak sötétségben

Ha valaki bérelt kocsival követte el a szabályszegést, akkor számíthat rá, hogy akár a bérbeadónál megadott címére is kaphat felszólítást, vagy már eleve az ott megadott hitelkártya adatok alapján megterhelik a számláját. Ha az útlevelének/személyi igazolványának és a jogosítványának az adatait is felvették, akkor szinte biztosan számíthat rá, hogy az autó bérbeadója át fogja terhelni a bírságot. Amúgy sem érdemes az EU területén sehol gyorsan hajtani, mert elég súlyos büntetéseket osztanak ki érte (főleg a skandináv országokban).

Autót könnyen, gyorsan bérlehet az alábbi linken.

"Közhelyes, hogy itt a mellékutca is jobb, mint odahaza az M6-os, de jórészt tényleg így van. Pedig mi a keleti oldalon élünk, ahol a hozott örökség nagyjából azonos volt a miénkkel. Igaz, ehhez hozzátartozik, hogy mindig dolgoznak valahol, így gyakran találunk félig, vagy teljesen lezárt utcákat, de autópálya-szakaszokat is. Ráadásul nem csak az aszfalt minősége és a kátyúk hiánya feltűnő, hanem az általános átgondoltság és rendezettség is. A mozgássérült-parkolókat nem fantomfestékkel jelzik, parkolóhelyek pedig mindig, mindenhol vannak. Gyakran egy-két órán át ingyenesen, de ha fizetős is, a történelmi belvárosban is meg lehet úszni egy euróért egy órát.

Németország láthatóan másképp szocializálódott a közlekedésben, mint mi, magyarok. Borzasztóan szabálytisztelők, a sárga lámpánál nem gyorsítanak, a buszt kiengedik, és nem állnak meg "csak tíz percre" elakadásjelzővel. Ugyanakkor szinte elképzelhetetlen, hogy az elsőbbségről lemondjanak, hiszen a szabály egyértelműen rendelkezik, ki mehet először. Ebből fakadóan persze az elsőbbség átadását is bizalmatlanul kezelik, ha száz méterekről lassítva jelzem, hogy mehet, akkor is csak lassan, gyanakvóan csorog ki elém. Viszont a nemhivatalos jelzéseket itt is tömegesen szarják le - a bevásárlóközpont családosoknak fenntartott parkolójába összesen egyszer tudtunk beállni, mert Smartok, pickupok, kétüléses roadsterek foglalták el. Persze, hiszen nem egy hivatalos kresz-tábla jelzi, és különben is, nekik is van családjuk. " forrás

der Stau

,, Sokszor hallom, hogy a németek aztán példa lehetnének mindenki előtt. Korrektek, udvariasak, nem olyan vadak, mint mi, magyarok. Hát, nem tudom… A német számomra „az” engedelmes nép. Csak a szabályok számítanak, semmi más. A 80-as tábla, az pontosan a táblától 80. Azonnal belesatuznak a fékbe, és egészen a feloldó tábláig - de hajszálpontosan ám - 80-nal mennek. Ha valaki indexel autópályán, hogy sávot szeretne változtatni, a mellette kicsit hátrább autózó azonnal gázt ad, hogy megpróbálja megakadályozni, hogy a másik bejöjjön elé. Szerintem egyébként ez a szabállyal ellentétes is. Az elv, hogy az én sávom, az én váram. Oda senki nem jöhet be, semmilyen okból, csak ha én már elmentem. Nem kell tekintettel lenni a többiekre. A jelszó, a stop táblánál ott rohadhat meg a másik, én ugyan ki nem engedem. Még akkor sem, ha nem férek el mellette, mert az történetesen egy kamion. Akkor bejövök mellé, és bután nézek fel rá, hogy nem férek el.

És mindent ki kell nekik írni, különben nem tudják" forrás

Vonatozás Németországban

Jól szervezett, eléggé pontos és sűrű a német vonatok hálózata. A vonatjegyet érdemes előre beszerezni, főleg azért, mert az ára általában csak felfelé mozog, ahogy az utazás közeledik. 

,, Az egymást érő kis és nagyvárosok egymással természetes összeköttetésben vannak. Részben a föld alatt közlekedő vonat-villamos, U-Bahn mindenhol mozgólépcsővel és lifttel megközelíthető, öregek betegek épp úgy tudnak közlekedni, mint az egészséges fiatalok. Tíz percen belül minden állomásról indul vonat ahová éppen menni akarsz, de választhatsz, hogy nemzetközi vonattal, vagy U-vagy S-Bahnnal közlekedsz ugyanoda negyedórán belül. Tiszta, szagtalan állomások, szóval egyszerűen le vagyok nyűgözve a DB-tól. (2015)" forrás

"2017 nyarán a DB Köln és Düsseldorf között lenyűgözően sokat késik, az információ áramlása akadozik. Aki, mint mi vonatos csatlakozással szeretné elérni a budapesti repülőgépet, jobb, ha rászán plusz fél órát minimum. Óriási a csalódás részünkről, teljes a közöny a DB oldaláról." ( Kriszta )

Nyugis vagon - R. Gyuri fotója

,, Közlekedési lámpák

Számomra megdöbbentő, hogy egy ilyen, az agyát en bloc gondolkodásra használó nép nem tud legalább ellesni egy értelmes forgalomirányító rendszert. A gyalogosok számára a zöld lámpa minden előjelzés nélkül átvált pirosra. Nem villog, hogy „hé haver, mindjárt piros, ne indulj el / igyekezzél”, csak úgy poroszosan egyből. Szerencsére azért adnak 5-10 másodpercet még mielőtt rád eresztik az autókat." forrás

 

Egészség

Nem meglepő: a németországi egészségügyi ellátó rendszer rendkívül fejlett, az egészségügyi ellátás és megelőzés nagyon hatékony. A magyar állampolgárok sürgősségi egészségügyi ellátása a hatályos európai normáknak megfelelő keretek között, a német állampolgárokkal azonos mértékben és feltételekkel biztosított (Európai Egészségbiztosítási Kártya). A tapasztalatok szerint a szükséges igazolások (nyomtatványok) hiányában is biztosítják az orvosilag feltétlenül szükséges akkut, életmentő ellátásokat, amelyek költségeit azonban (beleértve a mentés költségeit is) utólag meg kell téríteni (nyomtatvány vagy hazai biztosítási jogviszony hiányában).

Tekintve, hogy mind a mentés (pl. helikopter) mind pedig az egészségügyi ellátás költségei magasabbak, mint Magyarországon, ezek megtérítése rendkívüli anyagi terhet jelenthet. Többek között ezért is különösen fontos a minden ellátásra és káreseményre kiterjedő, továbbá megfelelő mértékű fedezetet nyújtó (külön) utazási biztosítás előzetes megkötése. Tehát kimondottan ajánljuk a mindenre kiterjedő utas- és baleset-biztosítás megkötését. Jóllehet a németek többsége tartózkodik a csapvíz fogyasztásától, nyugodtan ihatunk belőle.

Jutalmazza kutyáját valami változatosággal: Engedje, hogy az Ön saját ajtaja elé kakálhasson! - mv. fotója

Vásárlás

Németországban a munkahét fogalmába tartozik a szombat is! Tehát, amikor busz, vagy vasúti menetrendet nézünk, akkor a munkanapok (werktage) rubrikában kell néznünk a szombati járatokat. A boltok többsége szombaton 13-kor zár be. Németországban a posta szombaton délelőtt is kézbesít.

"A kasszánál nem húzzák le kétszer a vonalkódot, nem adnak vissza egy-két euróval kevesebbet, nem akarják a romló húsokat frissként ránk sózni. Ezzel szemben azon csodálkozunk, hogy a felvágottak nem romlanak meg a hűtőben a megszokott két nap alatt, az érett (nem, nem a túlérett) banánt pedig már féláron adják az éretlenhez képest. Nem tartozik ide szorosan, de szuper udvariasak az eladók, eleinte zavartan néztünk egymásra a férjemmel, amikor a pénztáros megkérdezte, hogy vagyunk, minden rendben van-e, megtaláltunk-e mindent, amit kerestünk. " forrás


R. Gyuri fotója

Szórakozás

Étkezés

"A sör itt gyakorlatilag nem igazán számít alkoholtartalmú italnak – a német törvény szerint tizenhat éves kor után fogyasztható; és ha már itt tartunk, nyilvános helyeken, illetve legtöbb tömegközlekedési eszközön sem tiltott az alkoholizálás (a metrót illetve egy újságcikk szerint decembertől az S-bahn-t leszámítva). Ha jól tudom, egy sör elfogyasztása után (azaz 0.05%-os véralkohol-szintig) még autót is vezethetünk. Minőségben ezek a sörök sokkal jobbak, mint amit Magyarországon kaphatunk (az itteni Löwen például össze sem hasonlítható az otthonival…), viszont kocsmában/sörcsarnokban/szórakozóhelyen sokkal drágább is (fél liter kb. 1,50-3,50 Euró körül mozog). Boltban véve körülbelül ugyanannyiba kerül, mint otthon.

A sör mellé persze kötelező megemlíteni a sztereotip német virslit is. Bratwurst-ot még szégyenszemre nem kóstoltam, viszont a bajor Weißwurst (fehér virsli) már volt a tányéromon. Elvileg reggelire kéne fogyasztani, és jellegzetesen édeskésebb ízű (fogyasztása édes mustárral javallott) – számomra a sótlan májgaluskához hasonlított. Általában csomagolt, szeletelt parasztkenyeret veszek szupermarketekben fél kilót 50-60 centért. A csomagolt mivoltához képest teljesen korrekt minőségű a bajor parasztkenyér. Apropó, van még egy dolog, ami magyar ember hűtőjéből nem hiányozhat – a tejföl. Na, ebből viszont irgalmatlanul nehéz korrekt minőségű és kiszerelésű változatot találni – hát kérem, 225 gramm egy kétszemélyes lecsóra alig elég... a créme fraiche-t meg inkább meghagyom a franciáknak meg Randy Marsh-nak.

Visszatérve a német dolgokra, említettem már a Leberkäse nevű dolgot. Nyersfordításban „májsajt” lenne, de se a májhoz, se a sajthoz nincs sok köze. Külalakra egy kisebbfajta cipóra hasonlít, ízre és állagra pedig olyan, mint a parizer, vagy egy virsli belseje - körülbelül ilyennek képzelem el az angol Spam-et. Eddig melegen, zsemlébe biggyesztve fogyasztottam, és nem is rossz, csak ne lenne mindig olyan vastag, mint egy asztallap. A népes török kisebbség által kínált döner-hez is volt már dolgom párszor, de tapasztalatom szerint az itteni törökök más fűszereket használnak, és kevésbé pirítják meg a húst, mint azt otthoniak. Apropó gyorsétterem, itt is van rengeteg Burger King, McDonald’s, néhány Pizza Hut és egyebek. KFC-t viszont még nem láttam, a Wendy’s pedig innen is kiköltözött. Ezekről viszont nem érdemes beszélni, elvégre „a Big Mac itt is Big Mac, csak itt der Big Mac-nek hívják." forrás

Sötét kenyerek választéka - az egyik legjobb dolog Németországban


,, Európában itt él a legtöbb vega és vegán. Ehhez mérten a kínálat is jóval nagyobb, mint mondjuk otthon. Itt nem kell a két fogalom közti különbséget magyarázni. A szeme se rebben a pincérnek, ha sajt nélkül kérem a pizzát és nem néznek földönkívülinek, amiért így eszek. Többnyire az indokokkal is tisztában vannak az emberek, vagy legalábbis egy részükkel és itt jön be a "de". Tudnak a környezetszennyezésről, stb., amivel a húsevés jár, de ezt senki nem akarja hallani vagy rosszul érezni magát emiatt. Ezért ha elrebegem, hogy vegán kaja kellene, máris letámad valaki valami hülyeséggel, vagy közli tudálékos stílusban, hogy mindenki egye azt, ami jól esik neki. Otthon ilyenkor még azt magyarázom, mi is a vegán kaja. " forrás

Közbiztonság

Németország európai viszonylatban biztonságos országnak nevezhető. Nagyon hatékony a bűnüldözés és a bűnmegelőzés. A bűncselekmények inkább a nagyobb városokban történnek (Berlin, Frankfurt, Hamburg, München), de ott sem jelentős számban. A statisztikák szerint nagyon kevés magyar turista válik erőszakos bűncselekmény áldozatává. A nagyobb városokban turista nevezetességek tájékán és a rossz közbiztonságú környékeken nem számottevő mértékben előfordul a zsebtolvajlás, lopás, igen ritkán rablás, vagy a csalás egyes formái (pl. „itt a piros, hol a piros” játék vagy a hitelkártya-csalás).

Sziasztok németországi biciklitolvajok! Ma veszem meg 15 hónapon belül a harmadik kerékpáromat. Van esetleg valami színpreferenciátok? - m.m. fotója

Magyar külképviselet

  • Cím: 10117 Berlin, Unter den Linden 76
  • Telefonszám: (00 49) (30) 203-100
  • E-mail: infober@mfa.gov.hu

Egyéb hasznos információk

1.

,, Amikor beszélsz egy némettel, és a létező legudvariasabb formában - amit még egy német se használna - jelzed, hogy a németed koránt sem anyanyelvi szintű, és megkéred, hogy ha volna olyan kedves egy hangyányival lassabban beszélni, akkor ő megértően azt mondja, hogy semmi probléma, majd ugyanúgy folytatja, mint előtte. Agyrém. :D " forrás

2. Németországban tilos az autópályákon gyalogosan közlekedni, csakúgy, mint nálunk. Ha ezt megtesszük, akkor még börtönbe is kerülhetünk, arról nem is beszélve, hogy a legtöbb német autópályán nincs sebességkorlátozás, így akár az életünkbe is kerülhet ez a tiltott séta. " forrás

Német hozzájárulás a világkultúrához

Fotóegyveleg

Mindaddig amíg nem lehet almát e-mailen szállítani, sajnos osztozkodnunk kell egymással az úthasználatban

Vissza az elejére


Kommentek

Perei Gyöngyi, 2017. 12. 16. 20:59
"Közhelyes, hogy itt a mellékutca is jobb, mint odahaza az M6-os, de jórészt tényleg így van. Pedig mi a keleti oldalon élünk, ahol a hozott örökség nagyjából azonos volt a miénkkel."---valamennyire segítette a nyugati rész a keletit én úgy gondolom. Mo-ot pedig ki segítette?....Bárki jobban halad ha van segítsége...


Tibi Tibor, 2016. 12. 26. 22:05
Nem tudom mikori tapasztalatok alapján íródott a cikk, de most nagyon nem ez van már. Sokszor itt is keleten érzem már magam...sajnos.


Remecz Béláné, 2014. 09. 10. 21:02
Jo estét kivánok!Szeretném tudni ki felel a biztonsági öv bekötéséért,a sofőr vagy az utas?Milyen büntetésre számithat a szabálysértő?

Választ elöre is köszönöm


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon