ÚTIKRITIKA.HU / Eszter 2019-es utazási beszámolója

Eszter 2019-es utazási beszámolója

Sziasztok!

Szeretném megosztani veletek egészen friss élményemet Kambodzsában. Férjemmel ott töltöttük a februárt (2019.02.5-27.). Nem kötöttük össze más országgal, szerintünk, ha egy országot meg akarsz ismerni, akkor ismerd meg rendesen, ne csak a felszínt kapargasd :)

Utunkat oda kb. 22 óra alatt tettük meg, így találtunk elfogadható összegben repjegyeket. Qatar Airways-szel mentünk Dohába, onnan ugyan ezzel Hanoiba, majd egy helyi járattal Siem Reap-be. Nem szerettünk volna szervezett útra menni, így magunk jártunk utána mindennek. Volt 3 nagyobb állomása utunknak, ahova szállást is foglaltunk, a többi ad hoc módon történt. Úgy terveztük, hogy a fárasztóbb romnézést tesszük nyaralásunk legelejére és onnan haladunk szépen a semmittevés mezejére.

Rögtönzött étkezés megérkezéskor

Egy kis történelmi bevezetéssel kezdeném, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy lásd, miért élnek így, miért vannak ilyen szinten lemaradva a világhoz képest:

Megajándékozta az országot „Isten” egy Pol Pot nevű szerzeménnyel, akinek olyan tévképzetei voltak, hogy csak rizsen fognak élni! Szóval elkezdte hadjáratát az kambodzsai emberek ellen. Úgy képzeljétek el, mint a Holokauszt-ot, de csak a saját népét írtja. Minden értelmiségi embert
lemészároltak, ide tartoztak azok is, akik szimplán csak szemüveget hordtak. (Ennek következtében egy szemüveges helyit sem láttunk.) Egy nap alatt a fővárost szellemvárossá alakította. Mindenkit elcipelt a rizsföldekre, rengetegen éhen haltak.

A Killing Field nevezetű helyen lemészároltak milliós nagyságrendű lakost, férfit, nőt, gyereket válogatás nélkül. Látogassatok el oda, ott mindent
megtudtok, nagyon szomorú. Nem akarok jobban belemenni, hosszú is lenne, a lényeg, hogy kb. 20 éve ért véget a több millió lakos meggyilkolása. Ezt mindenféleképpen vegyétek figyelembe, ha kimentek. Ennek az utóhatását lehet érezni. Technológiailag teljesen visszavetette őket, egyáltalán örülnek, hogy élnek. Nem foglalkoznak semmivel, a sebeiket nyalogatják és lassan fejlődnek. Jelenleg bevételük nagy része a turistákból származik. Nem tudnak bánni a pénzzel, nem tanulták meg, (ezt egy helyitől tudtuk meg). Pofátlanul sokat kérnek már nagyobb városokban, el kell fogadni.

Térjünk rá az utazásra végre

Egy egész olcsó szálláson voltunk 4 éjszakát, 40 USD-ért kettőnknek (Angkor Sweet Home). Nekünk ez tetszett a legjobban mind közül. A szállásadók kedvesek, segítőkészek, a szoba tiszta, szúnyoghálós ablakok és ventilátor a plafonon.

Az Angkor Sweet Home tulajdonosával

Egy zsákutcában található, ami elég csendes. Bicikliket adnak, nem kell fizetni érte, egész napra is elviheted. Amikor csak az Angkort és közeli romokat néztük, ezekkel a biciklikkel jártuk végig. Maga az út is hangulatos volt, merem ajánlani. A romokról nem írok, azt mindenki fedezze fel magának :D Még itt elmentünk megnézni a „The Floating Village” (cölöpökön állnak a házak, a víz magassága változik) nevű helyet, majd ennek a Tonle Sap tavon lévő tényleg úszó éttermeit.

Bayon templom

Hajók sorakoznak a száraz időszakban

Fizetős angol oktatás az épület alatt

A közlekedés az elején káosznak tűnik, de egy ritmust kell csak felvenni. Nem ütnek el, nem sodornak le. Ha határozottan mész, nem lesz baj. Én nagyon élveztem biciklizni a városban. Közlekedési kultúrájuk nincs, 2 sáv nekik 4. Ritka, amikor egy jármű megáll. Inkább folynak az árral nagyon
lassan. Csak azért dudálnak, hogy jönnek. Nem idegeskedésből, nem azért, hogy menj gyorsabban. Gyalogosként kicsit nehezebb, de határozottan el kell indulni és kapálózni a kezeddel, hogy ne üssenek el. Ez egy kicsit extrémebb!

Utunk a fővárosba szerencsére simára sikeredett. Mindenkinek a Mini Van kisbuszokat ajánlom, ezekből is a VIP verziót. Ezek azok, amik sehol nem állnak meg, csak egy kis pihenőre. 6 óra zenementes, nyugodt utazás után elértük Phnom Penh-t. A fővárosnak teljesen más hangulata van, hatalmas. Itt hátizsákkal jártuk az utcákat és kerestük a szállásunk.

Mivel itt csak átutaztunk mindig, így csak 1 éjszakát töltöttünk mindkét esetben. A Mekong folyó mentén szépen kiépített, turistásabb. Beljebb is szép, sok az étkezde az út mentén. Ha megéhezel, bárhova leülhetsz, tuti, hogy finomat fogsz enni. Mi sehol nem csalódtunk az ételben. Nem kell félni, ki kell próbálni!

A főváros után felbuszoztunk szintén VIP járattal a Saen Monourom elefántrezervátumba (Mondulkiri Project). Terveink szerint ültünk volna elefánton, de akkor jött a hír, de akkor jött a hír, hogy egy elefánt szívrohamban elpusztult a hőségben, miközben turisták ültek rajta útban egy romhoz. Ekkor döntöttem el, hogy inkább mentett, szabadban élő elefántokat nézek. Itt a Tree Lodge Bungalows helyen szálltunk meg, imádtuk. Befizettünk egy 2 napos „túrára”, ami annyit takart, hogy első nap 18 km-t túrázol nagyon szép helyen. Este az őserdőben alszol a Jungle Lodge-ban, függőágyakban.

Dzsungel szállás kilátással

Hatalmas élmény A kaja isteni, a társaság jó. Másnap jön a találkozás az elefántokkal, akiknek külön személyiségük van, de ezt ott
elmondják. Banánokat adnak, hogy etetni tudjuk őket, meg simogatni. Ezután egy kisebb zúgóhozmentünk, ahova bementünk és a vízben etettük és fürdettük az állatokat.

Mindezek után, következő nap mentünk vissza a fővárosba. Itt kezdődött az utazási káosz. Neten le lehet foglalni és ki lehet fizetni a buszt, de ekkor pont meghülyült a rendszer és túlfoglaltunk. Este 10-kor kaptunk egy e-mailt, amit csak reggel olvastunk, mert már nem voltunk wifi közelben. Szóval a malőr és a hazudozások következtében sajnos 1 napot buktunk, de lejutottunk Kampot-ba. Ez is egy természetvédelmi helyen
van. Itt kicsit megszívtuk a szállással, mert itt már nagyon sok turista van, de 1 éjszakára találtunk a folyó mellett egy tetőtéri apartmant :D Még most is sírok: amikor megmásztuk a bár feletti tornyot és egy csípőmagasságig érő retesszel ellátott kis ajtón keresztül bementünk a szobába. Hangulatosnak hangulatos volt, alvásra pont elég, de a zajokat nem tompította. Még este elmentünk az Arcadia Backpackers vízi parkba. Itt meg lehet szállni tömegszállásosan, és akkor ingyen vagy a vízi park, amúgy meg 7 dollár fejenként a belépő.

Éhes elefánt

Mivel vesztettünk egy napot, így másnap rögtön lementünk Sihanoukville mellé az Otres Beach- re. Itt kezdődött a semmittevés :D Cuki bungalók, nagyon jó kaja, pisimeleg víz és 35 fok. Amúgy egész februárban nappal 30-35 fok, éjjel 25-27. Este bementünk a híres Sihanoukville-be. Számítani kell rá, hogy büdös, szemetes és látványra sem szép. A kínaiak megvetették a lábukat és az egész területen építkeznek. Egyedül az Otres Beach az, ahova még nem ért el. Siralmas látvány volt nekem. Elvileg a 2 magyar srác a lángosos bódéjukkal a kikötő közelében vannak, de mi nem találtuk. Érdemes nyitott szemmel járni.

Mi szerencsések voltunk egész idő alatt, egy magyarral sem találkoztunk. Így sikerült teljes mértékben kiszakadni és fejben is megpihenni. Nagyon sokat számít, hogy ha nem akarod, akkor nem érted mit mondanak körülötted. Csak te vagy, kizársz mindent.

Másnap hajóztunk át Koh Rong szigetére, ott volt palackos búvárkodás lefoglalva 2 napra. A szállásunk itt volt a leglelombozóbb. Nem részletezem :/ Név szerint Kohlanta Bungalow. A part szép, hangulatos, kicsit szemetes reggelre. Az áramlatok a Koh Rong Sanloem szigetről oda hordja sajnos. 3 napot töltöttünk ott, majd a pihenés hátralevő részében a Coconut Beach-en voltunk. Na ez gyönyörű. Hajóval szintén nem jutottunk át, nem nagyon akart jönni, amikorra ígérték, így 1 óra várakozás után visszakértük a pénzt és megkértünk 2 helyit, hogy motorral vigyenek át. Hatalmas élmény volt. Táskáinkat a lábuk közé vették és elindultunk. Míg a hajó 10 dollár lett volna kettőnknek, addig a 2 motor 20 volt, de szerintem megérte. 20 perc alatt átvittek. Itt a Nice Beach nevű helyen szálltunk meg. Ez a legszélső, így a partja is nagyobb. Hófehér homok, csend és nyugalom. A bungalók itt néztek ki úgy mint ahogy az ember elképzeli. Egyszerű, semmi csicsa. Kb. 1 hét pihi után visszamentünk az Otres Beach-re 1 éjszakára, majd praktikusság szempontjából a közeli reptérről repültünk vissza Siem Reap-be. 12 óra buszozás helyett 1,5 óra repülő. Kinek nem éri meg? :D
Újra az Angkor Sweet Home-ban szálltunk meg, majd másnap szuvenír vásárlások után este indultunk haza….sajnos. Ez volt a legszomorúbb az egészben. Haza kellett jönni!

Coconut Beach

A Coconut Beachre motorral jutottunk át

Hasznos tanácsok és infók:
- A vízumért nem kell fizetni!!! Repülőn adnak mindent, amit ki kell tölteni: belépés és kilépés valamint valami poggyász papír, hogy mit viszel be. Amire számítani kell, hogy sokat kell várni, amíg sorra kerülsz.

- Az árak természetesen feljebb mentek. A helyiek is pofátlanabbak. Piacon való vásárlásnál egy terméknél több helyen felmértük a terepet, mennyi a legalacsonyabb ár, amiért meg tudnánk venni és annyira le is alkudtuk. Nem az a céljuk, hogy drágán adják, hanem, hogy
eladjanak. Sokszor már inkább utánad dobják, csak vásárolj.
- Hasznos letölteni a MAPS.ME alkalmazást. Ez egy offline térkép és szépen lehet benn jelölni, hogy mi hol van, kommentekkel együtt.
- Ami nagyon fontos, hogy töltsétek le a helyi GRAB alkalmazást. Ebben tudsz rendelni tuk-tukot, bárhol vagy. A lényeg, ehhez netkapcsolat kell. Sokkal olcsóbban elvisznek, mint amire lealkudnád magad. Mi csak ezt használtuk, és tényleg sokat spóroltunk. Példa: Amikor először megérkeztünk az országba a reptérről kimentünk és inkább magunk kerestünk /inkább ránk találtak:D/. 9 dollár a reptéri szállítás. Mi iszonyat bénán 8 dollárra lealkudtuk, szánalmas visszagondolva is :D, az alkalmazás 4,5 dollárért vállalja. Ennél olcsóbban amúgy nem vinnének amúgy sem.
- A közbiztonsággal nincs semmi baj, bármennyire is megfélemlítőnek írják le. Kimentünk,hogy óvatosak leszünk, csak turistás helyen, kivilágított részen sétálunk. Pesten hamarabb rabolnak ki, mint itt, az egész országban összesen. Úgyis lehúznak, mert turista vagy! Mi hajnali 2-kor bicikliztünk kivilágítatlan helyen. Ott mászkáltunk, ahol más turista nem. Ott ettünk, ahol más turista nem. Vettünk Decathlonban testtáskát. Beletettük egy másik táskába. Jó célt szolgált nagyon :D
- Védőoltások szempontjából mi Hepatitis B-t és hastífuszt kértünk, amit megspékeltünk egy tetanusszal. Malária gyógyszert nem szedtünk, február a legszárazabb időszak. Szúnyogok persze lehetnek, de a helyben kapott 50% Deet tartalmú riasztó bőven elég. Ha maláriás leszel, akkor meg azzal a gyógyszerrel kezelnek, amit szedtél volna. Ezt te döntöd el. Mi azért nem szedtük, mert nem akartuk, hogy bármilyen mellékhatás befolyásolja a búvárkodásunkat. Szerencsére csak a legvégén jött elő egy kis hasmenés, amire ajánljuk az imodiumot. Mindenkit utolér előbb utóbb!
- A híres masszázst kipróbáltuk több helyen is, nekünk nem jött be. Elég össze-vissza csinálták és erőtlenül.
- Az Angkor sör volt minden napszakban a szomjoltónk. 4 % azt hiszem, de nem kell félni, hogy berúgsz tőle. Az ottani piáktól nem leszel másnapos!
- A sok piszok, az utak hiánya és még sorolhatnám, mind a népirtás és a visszamaradás következménye! Tedd túl magad rajta, és inkább élvezd a kintlétet. Nézd az embereket, a 12 éves gyereket, ahogy motort vezetnek stb.

Teljesen elfogadott ez a létszám

- Kóbor kutyából rengeteg van. Annyira veszélyesek, mint a kertünkben élő gerlepár. A szigeten simogattam őket, ennivalóak nagyon.
Árak:
- Egész napos tuk-tuk romnézésre 85 km (nem a kis és nagykör) 33 USD. 30 lett volna, de adtunk jattot, mert megkedveltük a sofőrt
- Naptej 12-23 USD
- Siem Reap – Phnom Penh mini busz 11 USD/fő
- Mondulkiri Project 2 nap túra 80 USD/fő
- Otres Beach – Beach Chalet 10/fő
- Hajó Koh Rong 22 USD/fő
- Bőrönd szuveníreknek (gurulós) 21 USD (Olcsóbban sehol nem akarták adni)
- Asztali futó 6 USD
- Ing (elhagyatott helyen) 2 USD
- Fürt banán 1 USD
- Angkor sör 1 USD
- Mangó 5 USD/kg
Többre nem emlékszem! Gyorsan változik, jövőre valószínűleg a belépők kivételével minden drágább lesz. Spórolni lehet kaján, mi mindig beültünk valahova. Inkább ráfizettünk az egész útra, de hadd érezzük már jól magunkat, na. :D

Szerzetes és a majmok

Én és a majmok

Írta és fotózta: Pálfalvi Eszter - Köszönjük neki!