ÚTIKRITIKA.HU / Marokkó






Marokkó

Egészség | Közlekedés | Étkezés | Vásárlás és pénzváltás | Szórakozás | Közbiztonság | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk | Fotóegyveleg

Egészség

A WHO ajánlásai alapján Marokkóban külön oltási kötelezettség nincs, mert az európaitól nagyban eltérő fertőzési veszély nem áll fenn, a Hepatitis A és B fertőző betegségek ellen ugyanakkor ajánlatos indulás előtt védettséget szerezni. A hazaitól eltérő hétköznapi higiéniai körülmények és baktériumflóra miatt azonban gyomor- és bélpanaszok jelentkezhetnek egyeseknél. A fentiek miatt a frissen fogyasztott gyümölcs- és zöldségfélék, valamint a kezek alapos mosása, illetve a húsok alapos megsütése javasolt. A fokozott higiéniai követelmények betartását minden esetben javasoljuk. Marokkóba beutazó állampolgárainknak javasoljuk a tartózkodás idejére érvényes és a legteljesebb kockázati területekre (beleértve a további orvosi kezelés céljából való Magyarországra vagy Európába szállítást, illetve a halott szállítást) kiterjedő biztosítás beszerzését. Télen a nyirkos időjárás miatt gyakoribbak a légúti megbetegedések. A napszúrás és a leégés veszélye jóval magasabb a hazainál, mivel a napsugárzás intenzitása nagyobb.

Kisebb panaszok esetén a sűrű patikai hálózat gyógyszerészei is hasznos tanáccsal tudnak szolgálni. A közkórházakkal ellentétben a magánklinikák és magán orvosi rendelők többségének színvonala jó, a gyógyszerek és az orvosi ellátás költségei azonban magasak (egy orvosi konzultáció ára 15-25 EUR). Az országban gyakorlatilag kapható minden Európában forgalmazott gyógyszer vagy azzal egyenértékű termék, speciális kemoterápia esetén azonban érdemes a szükséges gyógyszereket magunkkal hozni. A kapható gyógyszerek nagy része francia gyártmányú vagy francia licenc alapján készül helyben.

A közszolgálati (állami) mentőszolgálat (protection civile) elsősorban a nagyvárosokban és a jelentősebb országos főutakon működik elfogadható gyorsasággal (de orvos nélkül). Orvossal kiszálló mentőt csak a magán mentőszolgálatok működtetnek. A magyar társadalombiztosítás Marokkóban nem érvényes, így még a sürgősségi ellátás költségeit is felszámolják. Ezért javasoljuk, hogy a tartózkodás idejére érvényes és az orvosi kezelés céljából való Magyarországra vagy Európába szállítást, illetve a halott szállítást is lehetővé tevő biztosítással rendelkezzenek.

  • Mentők: 0537-20-20-20
  • Magán mentő szolgálat: 0537772309

"Vannak magánkórházak és állami kórházak. A turisták a legtöbb esetben a magánkórházakat választják, ezek nagyon modern technikával vannak berendezve, európai szintet hozva. Természetesen minden drágább, mint a rendes kórházakban. (Néhány példa: szülés állami kórházban 750 DH + 250 DH/éj ellátás, magánkórházban 1500 DH; magánkórházi díjak: szakorvosi rendelés 200 DH; háziorvos 130 DH; fogtömés 300-450 DH; vakbélgyulladás 3000 DH.) Biztosítás nélkül nem éri meg kiutazni, kb. 600 dirhamért (kb. 60 EUR) jön ki az orvos a szállodához. Fontos aranyszabály, hogy helyi bajokra, csak helyi gyógyszereket szedjünk. Mivel még a baktériumok mások, az európai gyógyszerek sokszor nem hatnak, viszont mindegyiknek van egy marokkói megfelelője, ezeket érdemes használni, ha szükség lenne rá. A helyi gyógyszertárban segítenek, csak mondjuk a gyógyszer elterjedt nevét és már tudják is mit kell adni." (László Orsi, Vista, 2013)

A műanyag vödörbe eresztett víz játsza a vécépapír szerepét.

Egészségügyi tanácsok:

  • Bár a nagyvárosokban a csapvíz ivásra alkalmas, de nem ajánljuk annak vagy a belőle készült jégnek a fogyasztását. Kizárólag palackozott víz fogyasztását javasoljuk, mely mindenütt kapható. Másfél liter ásványvíz ára: 150-200 Ft
  • Gyógyszerek: Érdemes hozni néhány alapvető gyógyszert: láz- és fájdalomcsillapító, görcsoldó, has fogó, hashajtó, megfázás- és torokfájás elleni szer, kalcium pezsgőtabletta, sebfertőtlenítő szer. Jó szolgálatot tehet egy lázmérő, néhány ragtapasz és fásli.
  • A Marokkóba látogató magyar állampolgárok a marokkói Egészségügyi Minisztérium arab és francia nyelvű honlapján szerezhetnek naprakész, részletes információkat a H1N1 új influenza vírus terjedésének marokkói helyzetéről, a megbetegedésék számáról és a helyileg javasolt megelőző és védekező intézkedésekről. Az érdeklődők a minisztérium által működtetett ingyenes telefonszámon: No. Eco: 0801 00 47 47 is választ kaphatnak kérdéseikre.

Közlekedés

Közutak

Műszakilag az országos főutak jó állapotban vannak, a városokban kevésbé, túlzsúfoltságuk és a közlekedők (emberek, állatok, vontatott és önjáró két- és négykerekű járművek) alacsony fegyelmezettsége, illetve az autópark átlagosan rossz műszaki színvonala miatt azonban nagy a balesetveszély, különösen a hegyekben, illetve éjjel és csapadékos időben. A kapus rendszerben fizetős autópályák magas műszaki színvonalúak és biztonságosabbak: Tanger – Rabat - Casablanca – Settat – Marrakesh - Agadir, illetve Rabat – Meknes – Fes- Oujda között.

Figyelem! Marokkó világviszonylatban az elsők között van az autóbalesetek gyakorisága és súlyossága tekintetében. A közúti közlekedés különös óvatosságot igényel, a muzulmánok böjti hónapja, a Ramadán idején, valamint a nyári hónapokban, amikor az Európában dolgozó marokkói vendégmunkások tömegesen térnek haza gépkocsival. Ritkán ugyan, de előfordul megtévesztés révén (pl. balesetet, műszaki hibát színlelve) végrehajtott útonállás, rablás.

"Marrakechből Agadirig kitűnő autópálya van 91 MAD-ért (9 EUR), de 120 km-es sebességkorlátozással és 2-3 mobil kamerával. Mivel csak 7 km (!) az engedélyezett túllépés engem a 131 km/óra sebességért 300 MAD-ra, míg a sztádakapunál – ahol a 40 helyett 61-et mértek – 500 MAD-ra akartak helyszíni bírságolni. (2015)" forrás

Tankolás

Európai szabványnak megfelelő minőségben lehet kapni a nagyobb benzinkutaknál ólommentes benzint és dízelolajat (a kisebb, különösen a vidéki kutaknál nincs mindig ólommentes benzin).

A magyarországitól vagy európaitól eltérő közlekedési szabályok, illetve szokások

A közlekedési lámpa (villanyrendőr) pirossá válásával egy időben vált a másik, keresztirányú forgalmat irányító lámpa zöldre, biztonsági időköz nincs. Zöld jelzésben is ajánlott körültekintéssel behajtani, mivel néha a piros jelzésen is áthaladnak, vagy azért, mert a lámpák egy része nem vagy rosszul működik. A körforgalmak elsőbbségi rendjét külön táblák jelzik, az irányjelzőt nagyon ritkán használják. Körforgalomba belépve nagy körültekintéssel közlekedjünk!

Figyelem! Gyakran bosszankodhatunk az előttünk haladó gépkocsi vezetés közben élénken beszélgető sofőrjére, vagy a kétsávos út kellős közepén haladó autósokra. Ilyenkor fény vagy hangjelzéssel adhatjuk az előttünk haladó tudtára, hogy mögötte mások is közlekednek. Előzésbe csak akkor fogjunk, ha látjuk, hogy vették jelzésünket.

Gyalogos közlekedés

A gyalogosok többsége körültekintés nélkül lép le bárhol az úttestre, az úttesten való gyalogosforgalom gyakori, a sávtartás nem jellemző, a taxik a legnagyobb forgalomban tiltott helyen is hirtelen megállnak Az órával nem rendelkező parkolóhelyeken mindenütt találhatók kék ruhás „felügyelők” - akik a kocsikra borravaló (1-2 dirham) ellenében ügyelnek. A közlekedési bírságok magasak és a helyszínen fizetendők.

Taxi

Kétféle taxi van, a szürkében általában 7-8 fő fér el (plusz a sofőr) és városon kívül közlekednek, a kék kicsi taxik pedig max. 3 fősek (plusz a sofőr) és városon belül fuvaroznak.

A városokban kis (petit taxi) és nagy vagy iránytaxik (grand taxi) bérelhetők. A kistaxi viteldíja km-függő, de a taxióra ritkán működik, az iránytaxik ára fix. Kistaxival a városokat nem lehet elhagyni, vidéki úthoz kizárólag a nagyok vehetők igénybe előre kialkudott árért. A poggyász szállításáért – a távolsági buszokhoz hasonlóan – külön díjat kell fizetni. A taxik nagyobbik hányada régi évjáratú és rossz műszaki állapotú autó – de a szolgáltatás ára összességében alacsony.

Tömegközlekedés

A nagyvárosokban van autóbusz-közlekedés, de színvonala kevés kivételtől eltekintve alacsony. Rabatban átadták a várost átszelő villamos vonalat.

Vasút

Tanger - Rabat - Casablanca-(El Jadida) - Marrakesh, illetve Rabat - Meknes - Fes - Oujda működik. A casablancai repülőtér épületéből óránként van vonat Casablancába, illetve Rabat, valamint kis kitérővel Marrakesh felé. Műszaki és biztonsági színvonala jó.

"A Marokkói Vasúttársaságról (ONCF) egy jól megszerkesztett háromnyelvű honlapról tájékozódtam. Kiderült, hogy a jegyek jóval olcsóbbak, mint itthon, a nagyméretű poggyászt pedig csomagként fel lehet adni az olyan vonatokra, melyek poggyászkocsival közlekednek. A gyakorlatban persze semmi nem ment simán. A poggyászleadás zárva volt, a cseppet sem előzékeny állomásfőnök pedig kijelentette, hogy ma már biztosan nem utazhatunk együtt a biciklinkkel. Besötétedett, de még mindig sokan várakoztak a peronokon, senkit sem zavart, hogy az emberek fel-le ugrálnak a mozgó vonatokról. Este háromnegyed 11-kor futott be az éjszakai szerelvény. Igényes, komoly vonat volt, csak hálókocsiból állt, és a kalauz mellett minden hálókocsihoz külön személyzet járt, mintha csak egy guruló szállodáról lett volna szó. Szerencsére a bringák szállítását is meg tudták oldani, mi pedig végre száguldhattunk nyugat felé az éjszakában. Megmosakodtunk, majd végigheveredtünk a kényelmes, puha ágyon, és szép lassan álomba merültünk a csendesen zakatoló szerelvényben." forrás


"A vonaton is rend, tiszta, újszerű bőrülések. Szemmel láthatólag a műbőr huzatot bicskával felhasogatni nem tartozik bele szorosan a helyi folklórba. Nagyon úgy néz ki, hogy nemcsak az osztrák vasutak lesznek tőlünk fényévnyi távolságra, de hamarosan a CFR, a román államvasutak után a marokkói is lehagy bennünket." forrás

Távolsági busz

Minden város elérhető ezzel, színvonala (pontosság, műszaki állapot, kényelem) busztársaságtól függően nagyon változó, de általában alacsony. Francia, spanyol és olasz városokba is közlekednek.

Biztosítás

Mindenféleképpen javasolt biztosítást kötni a személyek esetében az alábbi kockázatokra: teljes körű sürgősségi ellátás és gyógykezelés, súlyos betegség esetén repülőgépen történő hazai vagy európai kórházba való szállítás, halott szállítás. Gépkocsival történő utazás esetében a Marokkóra is érvényesített nemzetközi kötelező biztosításon túl javasolt teljes körű biztosítást (casco) kötni az autóra.

Autóbérlés

"Az autóbérlést nem ajánlanám, nincs is nagy hagyománya és a választék se nagy. A kaotikus közlekedésről nem is beszélve. A nagyvárosokban nagy a forgalom, az összekötő kisebb utakon pedig figyelmesen kell kerülgetni a kerékpárosokat, gyalogosokat és az útra tévedő állatokat. A közlekedési tábláknak nincs túl sok jelentősége. A keleti részeken és a hegyekben meredek szakadékok vannak. Marrakech és Ourzazate közötti hegyeken át vezető 2200 méteres szerpentin csak azoknak ajánlott, akik bírják a strapát. A látvány viszont kárpótol minden egyes kanyarért, gyönyörű az Atlasz-hegység gyűrt nyúlványa, ahogy minden napszakban más-más arcát mutatja." (L. O., 2013)

Kerékpár

"Elég erős volt a kontraszt Spanyolországhoz képest. Az addig széles, jó minőségű út tele volt kátyúkkal, az emberek, autók, motorok, teherautók, állat vontatta szekerek semmilyen közlekedési szabályt nem ismerve haladtak rajta. Pontosabban egyetlen szabály érvényesült: mindig a nagyobbnak volt elsőbbsége. A romos házak piszkos, sárgás-barnás kockákra hasonlítottak kicsiny ablakokkal. Járda nem volt, csak por, mocsok és iszonyú régi, lepukkant autók, motorok, teherautók. Sokan az út szélén szerelték őket, mert elég gyakran megadták magukat a nagy melegben és porban. Tudtommal egy dologban világelső Marokkó, a közlekedési balesetek gyakorisága és súlyossága tekintetében. Nem volt túl biztató tény ez egy kerékpáros számára." forrás

Étkezés

Az éttermi, kávéházi árak a borravalót nem foglalják magukban. Ennek általában 10% a mértéke. A szállodai személyzet szolgálatait 5-10 dirhammal (0,5-1 Euro) lehet honorálni.

A világ legfinomabb frissen facsart narancsléje - fotó by Elter

Vásárlás és pénzváltás

Általános vélemény szerint Marrakesh-ben lehet a legjobban bevásárolni ajándékokat. Összességében minden fogyasztási termék kapható (hazai és import termékek). A nagyvárosokban az Auchan céghez tartozó Marjane (Marzsan) nevű szupermarket nyújt európai színvonalú szolgáltatásokat. A boltok nagy része 8.30/9.00-12.00 óra, majd 14.30-18.00 óra között tart nyitva, kora délután bezárnak sziesztára, kivéve a szupermarketeket, amelyek 9-től 21 óráig vannak nyitva. A bazárokban a legtöbb áru ára alku tárgya. Javasolt az értékesebb áruk vásárlásakor számlát vagy nyugtát kérni és azt megőrizni a határátkelés megkönnyítéséhez. A meglepetések elkerülése érdekében javasolt a vásárlás megkezdése előtt tisztázni, elfogadják-e gyakorlatilag is az adott hitelkártyát (különösen pl. benzinkútnál).

Az úton, a hegyekben:

  • WC 1 DH (szinte mindenhol fizetős, wc-s néni vagy becsületkassza)
  • fanta, cola 10 DH
  • chips 20 DH
  • cappuccino 15-20 DH
  • útszéli banán 1 kg 5-8 DH

Nagyvárosokban:

  • mentatea 15 DH
  • frissen facsart grapefruit 15 DH
  • frissen facsart narancslé 4 DH
  • 1 kg mogyoró, mandula 120 DH
  • 1 kg datolya 60 DH
  • egy tál tazsin 150 DH
  • kenyér (lángos) 1-1,50 DH

Berber patikában:

  • 10 dkg fűszer 20 DH
  • argana olaj 60 DH
  • gyógy krémek 50 DH

Szállodában:

  • koktél 20-40 DH
  • 3 dl bor 70 DH

"A helyiekkel a kapcsolatba kerülést amúgy se lehet megúszni, még akkor is, ha nem akar vásárolni az ember. A nagyobb piacokon, óvárosokban nem érdemes egyedül bóklászni, mert ezekben a zegzugos, labirintusszerű sikátorokban pillanatok alatt eltéved az ember. Természetesen nem a térkép és az útjelző tábla a megoldás (utcaneveket nem is láttam): fel kell fogadni egy vezetőt, aki elvezet a látnivalókhoz, elmeséli a hely történetét és persze a végén be akar vinni majd valami boltba is, általában azzal a dumával, hogy itt a tetőről isteni a kilátás. Mire leér az ember, már várja a mentatea, és ember legyen a talpán, aki ezt visszautasítja, pláne az utána felkínált fantasztikus vásárlási lehetőségeket. Megspékelve azzal, hogy Marokkó amúgy tényleg olcsó, és olyan cuccokat tud venni az ember, amit ott helyben készítenek. Fémművesek, textilszövők, festők, szőnyegárusok, ékszerészek. Tényleg olcsón, jó minőséget adnak... hát szóval veszélyes kombó ez. Persze vásárolni nem kell, a boltokba se rángatnak be erővel - a vezető pedig a végén mindenképp meg fog sértődni, erre készüljünk fel. Akkor is, ha bemegyünk a boltba, és akkor is, ha annyi pénzt adunk a végén, amennyit kért. Ez hozzátartozik a helyi kommunikációhoz. Fehérek vagyunk, nekünk többet kell fizetni, mint a helyieknek, mert gazdagok vagyunk. Minden fehér az." forrás


"A „városnézés” a sofőr szempontjából itt annyit jelent, hogy elvisz a spanokhoz, ahol minden szemetet megpróbálnak ránk beszélni, ő pedig megkapja a maga kis sápját. (2015)" forrás

Pénzváltás

Az országban a kizárólagos fizetőeszköz a dirham, de pl. a bazárban elfogadnak eurót is a vevő számára kissé kedvezőtlenebb árfolyammal kalkulálva. A bankok a fontosabb konvertibilis valutákat (EUR, USD, CHF, GBP, CAD) váltják be dirhamra, a magyar forintot azonban nem. A jobb szállodák, éttermek, szupermarketek és az üzletek egy része elfogad elvileg hitelkártyát (Amex, Visa, Eurocard stb.).

Szórakozás

Közbiztonság

Marokkó népszerű turista, sőt nyaralós célpont, biztonságos országnak tekinthető. Az idegenforgalmi szektor nagy gazdasági jelentősége miatt a marokkói hatóságok kiemelt figyelmet fordítanak a külföldi turisták biztonságára, elhelyezésük, pihenésük és szórakozásuk feltételeire. Az idegenforgalmi központokban, közlekedési csomópontokban és a nagyvárosok főútvonalain a rendőri szervek jelenléte szembeötlő.

Marokkó biztonsági, politikai és gazdasági, pénzügyi szempontból stabil ország. A helyi lakosság nyitott, toleráns természetű, a külföldiekkel szemben barátságos. Józan, de nem túlzott óvatosságra azért szükség van. A zsebtolvajlás a jellemző elkövetési forma a zsúfoltabb helyeken (piactéren, vásárokban, kikötőkben, esetleg vonaton), míg ritkábban a rablás (erőszak vagy fenyegetés alkalmazásával elkövetett lopás) a kevésbé frekventált helyeken. Útlevél (biztosítástól függően más érték) ellopása esetén mindenféleképpen kérjünk az eset rendőrségi bejelentéséről jegyzőkönyvet.

A nagyobb idegenforgalmi központokban, óvárosokban és bazárokban (különösen a fes-i és a marrakesh-i medinában/bazárban) a turistát gyakran megszólítják és idegenvezetői vagy más szolgáltatásokat (pl. henna-festés), illetve árukat (márkásnak tűnő órák, szuvenírek, ékszerek) kínálnak, ami a vásárló becsapásával végződhet. Ennek (és a fes-i bazárban az eltévedés) megelőzésére célszerű hivatalos (a marokkói turisztikai hivatal alkalmazottjának) idegenvezető szolgáltatásait igénybe venni, az egyéb ajánlattevőket pedig figyelmen kívül hagyni. A forgalmasabb helyeken számolni kell a legkülönfélébb egészségi állapotú és korú koldusok jelenlétével, esetenként rámenősségével. Egy kevés aprópénz zsebben tartásával, egy-két dirham (20-40 forint) odaadásával ugyanakkor rendszerint könnyen megszabadulhatunk az egyedülálló koldusoktól.

Rabatban történt:

"Most egy fiatal, fekete pólós srác jött oda hozzánk, hogy egy kis pénzt szerezzen Tamás barátomtól. Nem hagyta annyiban a dolgot, egyre erőszakosabban nyomult, míg végül Tomi megelégelte, összepakolt és felpattant a bicajára. A srác futva követte. Mi is gyorsan utánuk iramodtunk. Pár száz méter után lelassítottunk egy kereszteződésnél. Amint átértünk a túlsó oldalra, a srác előrántott egy hatalmas kést, s egy határozott mozdulattal levágta Tomiról az övtáskáját, majd berohant egy keresztutcába. Legszívesebben rávetettük volna magunkat, de a kés óvatossá tett minket. Csak biciklin követtük, próbáltuk nem szem elől téveszteni, és abban reménykedtünk, hogy sikerül segítséget kérnünk valakitől. Normál esetben a marokkói városok tele vannak rendőrökkel, most persze sehol nem láttunk egyet sem. Alig járt az utcán valaki, a srác nagyon jól tudta, mikor kell rabolni.

Nem sokkal később találtunk egy újságot olvasó rendőrt, aki beszólt a központba, és küldtek értünk két civil ruhás járőrt. A bicajok és cuccok itt maradtak, minket rendőrautóval átvittek a városon kívüli főkapitányságra, és egy undorító, börtönszerű alagsorban várakoztattak hosszú órákon keresztül. A rendőrök nem beszéltek angolul, csak franciául és arabul. Ez volt a nemzetközi esetekkel foglalkozó osztály. Végre felvették Tomi vallomását, aki az összes pénzén kívül az útlevelét és az igazolványait is elvesztette. Az adatokat egy csomagolópapír-szerű lapra vették fel, majd adtak egy ennél valamivel hivatalosabbnak tűnő nyomtatványt, amivel Tomi állítólag gond nélkül elhagyhatja az országot, nincs szükség konzulra, menjünk bátran Allah hírével." forrás

A Marokkóban turistáskodó magyar állampolgároknak javasolt a fokozott óvatosság, a tömegrendezvények, az esetleges utcai megmozdulások elkerülése. A személygépkocsival történő határátlépés során fokozott figyelmet kell arra fordítani, hogy illetéktelen személy ne férhessen az autóhoz (vagyis mindig zárjuk le az ajtókat!), és ne tudjon bárminemű kábítószert tartalmazó csomagot az alvázon, a csomagtartóban vagy az ülések alá elhelyezni. A szervezett bandáknak ez közkedvelt elkövetési módszere. Kerüljük továbbá gépkocsink marokkói állampolgárnak történő kölcsönadását és utasítsunk el mindennemű felkérést, ami marokkói állampolgár a határon történő átszállítására vonatkozik.

Kábítószer téma

A helyi hatóságok az utóbbi években fokozott figyelmet szentelnek a kábítószer-termelés és kereskedelem visszaszorítására, melynek kapcsán a kábítószer-fogyasztásért és csempészésért kirótt börtönbüntetések is szigorodtak. Vigyázni kell a titkosrendőrség akcióival, amikor is leplezett eladás keretében provokálják a külföldieket csekély mennyiségű adagot kínálva, majd ezt követően könyörtelenül lecsapnak a naiv vásárlóra. A marokkói joggyakorlatban mindenféle kábítószer tekintetében a zéró tolerancia elve érvényesül. A helyi börtönviszonyok nem érik el az európai színvonalat és nincs jogi lehetőség arra, hogy a Marokkóban elítélt magyar állampolgárok Magyarországon töltsék le büntetésüket.

Figyelem! A kábítószerügyekben a marokkói bíróságok a törvény teljes szigorát alkalmazzák, perújrafelvételre, a kirótt börtönbüntetés hosszának csökkentésére csak ritka esetben van lehetőség.(A rabati magyar nagykövetségnek nincs módja a börtönökben fogva tartott állampolgáraink rendszeres látogatására, élelemmel való segítésére, ilyen esetben az otthoni családra hárul ennek a terhe is. A konzuli szolgálat ezt csak közvetítő szerep vállalásával tudja segíteni.)

Magyar külképviselet

Nagykövetségünk Rabatban:

  • Cím: 17, Zankat Ait Melloul Route des Zairs Souissi, Rabat B.P.5026, Maroc 10000
  • Telefon: (00-212-5) 3775-7503, 3775-0757
  • Ügyelet: 00212- 6 6986-9734 (mobil)
  • Fax: 3775-4123
  • E-mail: mission.rba@mfa.gov.hu
  • Rendkívüli és meghatalmazott nagykövet: Tromler Miklós
  • További országok, amelyekbe a misszióvezető akkreditálva van: Szenegál, Mauritánia

Konzuli Hivatal, Rabat:

  • Cím: 17, Zankat Ait Melloul Route des Zairs Souissi, Rabat B.P.5026, Maroc 10000
  • Előhívó: 00-212-5
  • Telefon: 3775-7503, 3775-0757
  • Ügyelet: 00-212-6 6344-4867 (mobil) 00212- 6 6986-9734 (mobil)
  • Fax: 3775-4123
  • Konzul: Németh Gábor
  • E-mail: mission.rba@mfa.gov.hu
  • Ügyfélfogadás: kedd-csütörtök: 9.00-12.00
  • Konzuli kerületek: egész Marokkó, Szenegál, Elefántcsontpart, Mauritánia

Egyéb hasznos információk

  1. A marokkói partok mentén mind az Atlanti-óceán, mind a Földközi-tenger számos helyen alkalmas a vízi sportok űzésére. A tengert kevéssé ismerő, de a tengerbe beúszó turisták számára óriási veszélyt jelentenek a különösen az óceánban igen erős part menti vízfelszíni áramlatok, amelyek a legjobb úszót is visszafordíthatatlanul besodorják az óceán, tenger belseje felé, ami végzetes lehet.
  2. Marokkó iszlám ország, de az öltözködési szokások nem szigorúak. Nem célszerű azonban a túlzottan nyitott ruházat.
  3. Telefon: A nyilvános telefonok készpénz érmével és telefonkártyával is működnek. Magyarország előhívószáma: 00-36. A magyarországi mobilszolgáltatók mindegyike működőképes, de rövidebb-hosszabb működési zavarokra számítani kell. A feltöltő kártyás mobiltelefonok általában nem működnek. Elutazás előtt ajánlott a magyarországi szolgáltatónál tájékozódni az aktuális helyzetről.
  4. Internet: Az internet hálózat működése elterjedt, több telekommunikációs cég is ajánlja a vezeték nélküli elérhetőséget. A magasabb fokozatú szállodákban rendszerint van Wifi kapcsolódási lehetőség is.
  5. Elektromos áram: az európai szabványnak megfelelő feszültség és aljzat: 220 V, 50 Hz.
  6. Nyugat-Szahara hovatartozása továbbra is érzékeny nemzetközi kérdés, Marokkó számára pedig nemzeti ügy. Nyomatékosan kérjük és javasoljuk tehát, hogy e kérdésben tartózkodjanak a véleménynyilvánítástól, valamint kerüljék a félreérthető térképek és jelképek használatát.

Fotóegyveleg

Kuszkusz

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon