ÚTIKRITIKA.HU / Szent Ilona sziget









Szent Ilona sziget

Szent Ilona sziget dióhéjban | Tetszett & Nem tetszett | Vélemények | Időjárás | Odajutás | Szállás | Helyi közlekedés | Étkezés | Vásárlás | Szórakozás | Közbiztonság | Egyéb hasznos információk | Napoleon sírja | Jamestown | Egyéb látnivalók | Programlehetőségek | Érdekességek | Olvasmányos linkek | Fotóegyveleg

Szent Ilona sziget dióhéjban

  • Szent Ilona sziget az Atlanti-óceán déli részén fekszik. 121 négyzetkilométernyi területén 3966 lakos él. (2017).
  • A helyi lakosok többsége szerint Szent Ilona szigetet nem szabadna az afrikai kontinenshez sorolni. hangsúlyozzák, hogy Szent Ilonának sem politikailag, sem kulturálisan, sem gazdaságilag sincs köze Afrikához. A szigethez legközelebb eső afrikai part délnyugat-afrikai Angolában van. A távolság kb. 1900 kilométer.
  • Az itt lakók nagy része brit állampolgár, brit útlevéllel rendelkezik. Kb. 6400 kilométerre élnek az anyagország Nagy-Britanniától.
  • Hatalmas változást hozott Szent Ilona sziget életében, és egyben turisztikai potenciálja szempontjából az, hogy 2015 óta repülőterük van. Azelőtt, aki Szent Ilona szigetre akart látogatni csak nagyon bonyolult szervezéssel, időigényesen tudott hajóval eljutni oda, leginkább Dél-Afrikából kiindulva. 2016-ban szállt le először kereskedelmi légitársasági gép.

Tetszett & Nem tetszett

Tetszett

  1. Jópofa a helyi britek túlbuzgó lojalitása az anyagország és a monarchia iránt

Nem tetszett

  1. Jön!

Vélemények

"A város épületei nem igazán említésre méltók. Az utcákon alig látni helybélit. Elég röhejes volt megpillantani egy üzlet felett a Spar feliratot. Megnyugtató volt viszont már a legelején felfedezni a Napoleon street-et. Mivel a szállásom a hajón ellátást is jelentetett kis csónakkal rendszeresen közlekedtem a hajó és a sziget között. Ha megéheztem, csónakba ültem. Egyedüli turistaként vettem igénybe ezt a lehetőséget. A délutáni újabb szigetre lépésem után volt először alkalmam igazán megmustrálni a helybélieket. Furcsa, napbarnított bőr. A fizimiskájuk nem teljesen afrikai, hanem inkább olyan szicíliai. Pedig a mai őslakosság jelentős része rabszolgák leszármazottja. Innen a barna bőr és a villogó fekete tekintet.

A második nap a dél-afrikai párral taxival fogtunk hozzá a sziget további felfedezéséhez. Hamar eljutottunk az első Napóleon-os látványossághoz. Egy öbölre néző házikóhoz értünk. Ez volt az a ház, ahol Bonaparte az ide hozatalától számított néhány hétig lakott. Csak addig, amíg nem készült el a végleges lakóhelyének szánt épület a Longwood nevű helyen. Az angolok egy helyi előkelőséget átmenetileg kiköltöztettek a saját házából, hogy a bukott császárnak valami ideiglenes szállást biztosítsanak. Ha annak idején is így nézett ki a ház kertje, akkor Napóleonnak igazán volt miben gyönyörködnie mélázásai közben.

A házban korabeli bútorok vannak, és egy Napóleon-szoborral is erősítették az emlékhelyi státust. Az ajtón látható réztábla igazi történelmi csemege. A vésett felirat arról szól ugyanis, hogy ebben a kis házikóban szállt meg Wellington herceg Dél-Afrikából hazajövet. A tábla alján szinte mellékesen van megemlítve Napóleon rövid tartózkodása. A táblán a neve után foglalkozásként a császár név lett megjelölve, figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy az adott időszakban ezt a titulust már csak kívánságaiban viselhette. Meg volt az első találkozás a sziget állatvilágával is. Aranyos ki vadnyulakat láttunk, amelyek nem őshonosok. Az ősök egy hajó rakományából lóghattak meg. (Picek, a Vista törzsutasa, 2009)" forrás


,, A szigeten közel 4 ezren élnek. Mindenki ismer mindenkit. A hajóút Fokvárosból az RMS-en öt nap. Általában 100-150 utassal érkezik akik hazatérő helyiek, vagyis Szentek, vagy ha idegenek, akkor mire megérkeznek megismerik egymást. Nekünk vitorlázóknak kell csak beilleszkednünk. A helyiek elsőre leveszik, hogy ha nem akkor látnak idegent amikor itt az RMS, akkor az csak vitorlázó lehet. Minden alkalommal rá is kérdeznek. Persze lerí a fizimiskánkról, napszítta öltözetünkről és járásunkról. A helyiek szimbiózisban élnek az óceánnal és azok vándoraival évszázadok óta.

A fentiek miatt nem okoz problémát eljutni bárhova a szigeten. Ma Manuval útra is keltünk, hogy ezt megtapasztaljuk. Két napra indultunk a sziget belsejébe. Az éjszakát a szabad ég alatt akartuk tölteni hálózsákban. Ez nem lehet probléma elvégre a trópusokon vagyunk. De ma szakadó esőben indultunk. Meleg esőben. Itt bőrig ázni a legkisebb kellemetlenséggel sem jár. Sőt egy kisebb paradigma váltás után üdítő élmény. Manunak nem kezdődött jól a napja. Nem indult a hajó motorja amikor tölteni akarta az akkukat. A kutyája – kölyök levén – szétrágta az egyik ágytakarót, a másik ágy matracát is kikezdte. A harmadikra pisilt, a negyedikre a nagydolgát végezte. Az, hogy Manunak összesen 88 penyje van már csak apró kellemetlenség.

Már a második autó elvitt egy elágazónyit. A következő, bár nem arra vitt az útja elvitt egészen Longwood-ig, vagyis Napóleon házáig. A skót születésű ember közben lelkesen mesélt a sziget történelméről és mutogatta a látnivalókat. Elmentünk a Briars Pavilion mellett, ahol a száműzött Napóleon első néhány hónapját töltötte. Felette magasodott a Szív Alakú vizesés és még magasabban a sziget első erődítménye a High Knoll Fort. Útközben elhaladtunk Napóleon kriptája mellett is ahol 1840-ig volt eltemetve. Napóleon otthona a számüzetésben a Longwood ház volt. Hat és fél év után itt is halt meg 1821-ben.

A ház francia terület, de egy fia franciát nem találtunk akinek Manu a könyvét árulhatta volna. Hétköznapokon napi két órát tart csak nyitva a ház. Mivel tudtam, hogy gyakorlatilag semmi sem eredeti, nem érintett meg túlzottan a látvány. Sokkal rendezettebb és díszesebb, mint amikor a híres hadvezér itt tartózkodott. Halála után a ház elhanyagoltan állt, a berendézését széthordták.

Az eső továbbra is esett, de a további felfedezéseinket nem ez, hanem az alacsony felhőzet hátráltatta. A tájból és felettünk magasodó Diana’s Peak-ből semmit sem láttunk. Végül egy másik stoppal visszamentünk ahonnan jöttünk, Jamestown-ba. És ahogy lenni szokott ismét Ann-nál gyülekezett a hajós társaság.

A rádióban naponta többször szerepel a hírekben, hogy az RMS St Helena menetrend szerint kedden délután négy óra öt perckor kifutott Fokváros kikötőjéből. A fedélzeten 158 utassal és 46 főnyi személyzettel. Várható érkezési ideje szombat délelőtt tíz óra. Érkezik a friss ellátmány és néhány fizetőképes túrista. Mitha száz éveket mentünk volna vissza az időben. Az angol gyarmatokról hazatérő hajóknak fontos ellátó kikötője volt Szent Ilona. A hajók és a sziget közössége ötszáz éve változatlanul megvan. De már nem sokáig. Elkészült a reptér. Megoldódni látszik a szélnyírás problémája és a légitárságok számára kiírt tender is lezárult. A tervek szerint nyártól elindulhatnak a menetrendszeri légijáratok. Az RMS még januárig párhuzamosan közlekedik, majd hajóbontóba küldik. Többen gondolják úgy, hogy jobb lett volna a reptér helyett egy új RMS-t építeni. Nagyobbat, szebbet, gyorsabbat. Félő, hogy a sziget elszigeteltségének végével annak bája és varázsa is a múlté lesz. A sziget egy lesz a sok turista gettó közül szerte a világban. Fejlődés?Hát? A többség mégis pozitívan tekint a kitárulkozó lehetőségek felé.

Láttam a kormányzó Jaguárját. A rendszáma egy “szolid” korona. Nem festve, fémből öntve. Egy idős pár mellé telepedtem egy padra beszélgetni. Ők mondták, hogy kezd sok lenni az autó. A közelmúltban az utcaképhez még “leparkolt” szamarak tartoztak. Egy biztos az utak nekik készülhettek. Két normál autó csak nagy üggyel bajjal fér el. Ha beindul a reptér, özönleni kezdenek a túriták, bizony lesz itt ramazuri.(2017)" forrás

Időjárás

Jön!

Odajutás

,, Eleve merész ötlet volt Szent Ilona szigetére repülőteret tervezni, de hát a politika nagy úr, úgyhogy a brit kormányzat úgy határozott, kell egy reptér az Atlanti-óceán déli részén fekvő miniszigetüknek is (amúgy fele akkora, mint a Csepel-sziget).

Alig 285 millió fontért (kb. száz milliárd forintért) meg is építették a repülőteret, annak ellenére, hogy szakemberek előre figyelmeztettek a nem től kedvező (értsd: rendkívül szeles) időjárásra.
A repülőtér készen is lett, sőt olyan nagyra építették, hogy akár egy Boeing 737 vagy egy Airbus A320 is le tudjon szállni. Már eleve többször is csúszott az építkezés, majd 2016-ban eljött a nagy királyi átadó ideje.
Nagy kár, hogy nem sokkal előtte egy tesztrepülés során kiderült, hogy a szél miatt szinte lehetetlen leszállni. Maradt a hajó, a tervezett járatokat törölték, és nagyjából senki sem tudta, merre tovább.
A repülőteret azóta csak egészségügyi szükséghelyzetben használták, mígnem idén májusban egy újabb tesztrepülés során sikerült rendben leszállni egy utasszállító géppel.
A sziget vezetése rögtön bejelentette, hogy szombatonként a dél-afrikai Airlink Johhanesburg - Windhoek (Namíbia) járata érinti majd Szent Ilona szigetét. Más kérdés, hogy egyelőre sem az első járat időpontját, sem a jegyárakat nem közölték, de legalább a remény él.

A brit adófizetők legnagyobb örömére körmányuk állami támogatást nyújt majd a járathoz az első évben, nagyjából 1,9 millió fontot, ami ülésenként 500 fontot (170 ezer forintot) jelent, ami nem tűnik nagyon kevésnek.
Ami minket, utazókat illeti, mi azért elgondolkodnánk azon, hogy felszálljunk-e a brazil gyártmányú Embraerre, na nem mintha a gyártó ellen lenne kifogásunk, sokkal inkább az tűnik aggasztónak, hogy a 99 helyből eleve csak 76-ot értékesítenek, hogy a kisebb súly miatt rövidebb szakaszon legyen képes le- és felszállni a gép, ezzel kiiktatva a kifutó nagyon szeles részét.
Az út Johannesburgból még így is több, mint 6 óra lesz, ami nem kevés, ha közben az ember amiatt retteg, hogy vajon rendben le tud-e majd szállni a gép…(2017) forrás

Szállás

Jön!

Helyi közlekedés

Baloldali a közlekedés.

Étkezés

Jön!

Vásárlás

Jön!

Szórakozás

Jön!

Közbiztonság és veszélyek

  • A szigeten a közbiztonság tökéletes. gyakorlatilag nincs bűnözés. Van ugyan egy börtön néhány fogollyal. Éjszaka is bárhol sétálhatunk a szigeten. Rendőrség azért létezik.
  • Skorpiókon kívül nincsenek a szigeten aggodalomra okot adható állatok.
  • Veszélyt leginkább a hegymászás jelent, mármint az óvatlanok számára.

Őfelsége által felügyelt börtön

Egyéb hasznos információk

  1. Van kórház a szigeten, de bonyolultabb műtétekre nem vállalkoznak.

Napoleon sírja

1815-től élt itt száműzetésben. Tévedés ne legyen! Ide temették el (1821-ben), de már Párizsban nyugszanak a maradványai. Halála után 19 évvel Párizsban, az Invalidusok templomában helyezték el örök nyugalomra.

"Rádöbbenhettem, hogy a kis sziget csak távolról és kívülről olyan barátságtalan. A sziklás, kopár tájakat egy hegygerincen túl felváltotta a buja, zöld növényzet. Ily kellemes tájon át vezetett az út egy kis, néhány házból álló falucskához. A táblán az állt: Longwood. A dombtetőn könnyen megpillantottam egy házikót, amelynek kertjében a francia trikolor leng. És most jöjjön egy alig ismert tény: Ezt a területet a franciák megvásárolták az angoloktól, és a ház, meg a sír területe Franciaország része, mégpedig úgynevezett területen kívüli övezet. Ide igazából csak útlevéllel szabadna belépni. (Ez ugyebár nagyvonalúan se minősíthető Schengen-i övezetnek….) Komplikálja a dolgot, hogy azért a házat az angolok tartják fenn, és csak hetente kétszer nyitják ki. Az egyik nap a látogatásunkra esett, és így nem érte megsemmisítő csapás az egész utazásomat. Gondos kezek ápolják a házat és a kertet. A belépéskor egy biliárdterembe érkezik a látogató. Napóleon itt töltötte unalmas óráinak egy részét önkéntes száműzöttekkel. A házban a bútorzat nem eredeti, mert azokat a francia nemzet már méltó becsben, Párizsban őrzi.
Az idegenvezetés által előírt programban az utolsó szoba az volt, ahol a császár meghalt. Nyilván az ágy sem az eredeti, mint ahogy az a köpeny és háromszögletű kalap sem, amely egy kanapéra volt odavetve nagy műgonddal. Végül is be kell látni, hogy az eredeti tárgyaknak nagyobb nézőközönséget lehet biztosítani Párizsban. A falakon metszetek idézik fel a száműzetést, meg az utolsó búcsút is. A terület szélén áll egy kis házikó, magányosan, egy meredély sarkában. Ez a házikó nem az őrségnek adott helyet, hanem Napóleon kívánságára készült. Távcsövével innen vizsgálhatta a császár a végtelen láthatárt. A háztól rövidebb kocsizással és némi gyaloglással jutottunk el Napóleon sírjához. Még életében jelölte ki ezt a helyet sírhelyül. Sokszor itt elmélkedett , amikor teljes magányra vágyott. Az köztudott, hogy ez nem lett a császár végső nyughelye. 1930 körül holttestét Párizsba vitték hajóval, ahol most az Invalidusok templomában, hatalmas gránitszarkofágban nyugszik. (Valamikor 2001 táján francia tudósok hajszálainak megvizsgálása révén megállapították, hogy Napóleont arzénnal megmérgezték. Addig az volt a hivatalos verzió, hogy gyomorrák végzett vele.) A Korzikán született császár biztos, hogy visszavágyott Franciaországba, dicsősége és uralkodása színhelyére, de az is elképzelhető, hogy lelke megnyugodott itt Szent Ilonán és ebben a csodálatos, békés völgyben szándékozott valóban örök nyugalomra térni. (2009)" forrás

Jamestown

Jákob lajtorjája

Egyéb látnivalók

Jön!

Programlehetőségek

Jön!

Érdekességek

"A sziget vonzereje éppen az, ami a legnagyobb hátránya: a jelentős távolsága a kontinensektől. A legközelebbi szárazföld kb. 1300 kilométerre van innen északnyugatra. S az sem nagyvilági hely. Ascension, egy másik, az óceánból kiemelkedő, vulkanikus szikla. Addig pedig csak a végtelen víz. Dél-Afrika mintegy kétezer kilométerre van, és az amerikai kontinens, a dél-amerikai része is 2900 kilométerre van. Szent Ilona kb. 10 kilométer széles és 17 kilométer hosszú. Összesen vagy 122 négyzetkilométer. Úgyhogy kicsi eléggé. Lakatlan volt a sziget egészen 1502. május 21-ig, amikor egy portugál hajós, Joao da Nova kapitány először kikötött itt. Ő nevezte el a szigetet Szent Ilonáról, a nagy Constantin császár szent anyjáról. A szigeten friss vizet és különböző gyümölcsöket talált, sőt fa is volt bőségesen. Annyira jó hírét keltette az új szárazföldnek, hogy hamarosan újabb portugálok érkeztek, akik a kecskét és a disznót is meghonosították, s ettől fogva igazi élelmiszer-kamrává vált. A sziget 1633-ban holland kézbe került, de őket ágyúgolyókkal is nyomatékosítva kiebrudalta az angol kelet-Indiai Társaság. Napóleont 1815-ben hozták ide és 1821-ben itt hunyt el. Életének 7 éve kötődik a szigethez. 1834-ben vált a sziget hivatalosan a brit korona részévé." forrás

Olvasmányos linkek

"Az angolok a szigetet mások „elspájzolására” is használták. A szigettúra folyamán láttam barakkokat, ahol a 19. század végén, a 20. század elején Dél-Afrikából hurcoltak ide száműzetésbe a korona ellen lázadozó fehér afrikánereket. Sőt a legnagyobb dél-afrikai népcsoport, a zuluk királya is itt raboskodott, még ha nem is konkrétan börtönbe zárva. Ha a térképre néz az olvasó, akkor könnyen felmérheti, hogy a száműzöttek kimentésével való próbálkozás igen körülményes logisztikai feladatnak bizonyult volna, az akkori lehetőségek keretei között. Amúgy a sziget védelmét a múltban azért két erőddel is bebiztosították. Az egyik komoly erődrendszernek épült. Úgy látszik az angolok komolyan felkészültek a sziget megtámadásának veszélyére. Volt ok az aggodalomra, mert 1914 januárjában három német csatahajó is a közelből kóstolgatta a szigetet, pedig akkor még ki sem tört a világháború.

Egy következő program részeként a mindenkori angol kormányzó rezidenciáján állapíthattam meg, hogy azt bizony nem száműzöttnek építették, alakították ki. A karibi stílusú épület kifogástalan rendben van tartva, és alkalmas kellő protokolláris feladatokra. Szívesen megtudtam volna, hogy milyen gyakorisággal jön ide bármiféle delegáció. Vadásztam helyi pénzekre, de azt kellett tapasztalnom, hogy inkább az angolt használják. Végül sikerült vennem egy kifogástalan sorozatot. A fővárosi szuvenír bolt a legnagyobb csodálkozásomra semmiféle napóleoni emléket nem árult. Azon töprengtem, vajon az angolok nem törekednek szánt szándékkal arra, hogy csökkentsék a száműzetési sztori jelentőségét? Azt gondoltam volna, hogy a sziget tele lesz császáros emléktárgyakkal, de persze nem jutott eszembe, hogy itt a turizmus végképp nem nevezhető tömegesnek." forrás


,, 2017 októberig kevesen hallottak Szent Ilonáról, mint turisztikai desztinációról. A világ egyik legtávolabbi szigete ez, az Atlanti-óceán déli részén, kétezer kilométerre Nyugat-Afrikától.

Ez a brit tengerentúli terület – angolul St. Helena – eddig többnyire postahajóval volt elérhető, bár már két évvel ezelőtt leszállt itt az első repülőgép. Azonban a 2017. októberi rendszeres légi járat beindítása Johannesburgból 5 napról 4 órára csökkentette az utazási időt. Igaz, Európából így sem rövid az út, de legalább légi úton is megközelíthető a páratlan szépségű, brit fennhatóság alatt álló sziget.

Szent Ilona semmihez nincs közel, de aki már mindenütt járt, és ide vágyik, annak megéri felfedezni. Az Atlanti-óceán Galapagoszának is hívják, hiszen endemikus fajok, sűrű erdők, szakadékok, vulkanikus síkságok és sziklás partok várják az érintetlen természet rajongóit.

Az óceán magától értetődően kedvez a vízi sportokat űzőknek és nagyon szépek a partszakasz strandjai is. Az állatfajok kutatóinak és a búvároknak pedig maga a paradicsom, hiszen több száz, csak itt honos növény- és állatfaj lakóhelye.

Az utazóknak az új, négycsillagos Mantis hotelt ajánlják, Jamestownban, a fővárosban. A wifi még mindig korlátozott és költséges, így az utazók ritka esélyt kapnak arra, hogy elszakadjanak a világhálótól, amit ma már sokan pozitívumként értékelnek. De csak idő kérdése, mikor jutnak el idáig a tenger alatt kúszó erős üvegkábelek.

Ma már egyre többen kattintanak tehát a sthelenatourism.com honlapra, hogy további részleteket tudjanak meg lehetséges úti céljukról. A légi járat megindítása mellett az is jót tett a hely népszerűségének, hogy Emma Thompson Oscar-díjas színésznő rögtön a járat elindítása után itt töltött egy hetet. Talán mert itt valóban nem zaklatták a paparazzik. (2018)" forrás


Magyar család vitorlással kiköt Szent Ilona szigetén - fotók

Fotóegyveleg

A kikötő kapuja

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon