ÚTIKRITIKA.HU / Vietnám

Repülőjegy | Szállások | Vízum | Vám | Érkezés | Kiutazás

Hanoi - utcakép - Kriszta fotója

Repülőjegy és repülés

Budapestről legegyszerűbben isztambuli, párizsi vagy dohai átszállással juthatunk el.

Érkezés repülővel Hanoiba

• Qatar Airways: A Qatar Airways egy dohai átszállással repül, éjjeli 2-3 órás csatlakozással odafele. Visszafele változó, az adott naptól függően vagy 7,5 vagy 2 órás a várakozás.
  • Air France: Az Air France van hogy csak párizsi éjszakázással jár, így aki ezt nem vállalja ne is keresse ezt.
  • Egyéb: A többi légitársaság sem kínál kedvezőbb repülőjegyárakat, mint a budapesti lehetőségek.

Érkezés repülővel Ho Chi Minhbe

• Air France: Az Air France a legkedvezőbb párizsi átszállással /előfordulnak másnapi csatlakozások is/
  • Turkish Airlines: Ide viszont jár a Turkish Airlines is. Árban is barát.. Előre intézzük! Egy isztambuli átszállás.
  • Lufthansa: egy frankfurti átszállással. Nagyon jó átszállási idők, két óra körül mozog mindössze. Érdemes hónapokkal előbb érdeklődni!
  • Vietnam Airlines: A Vietnam Airlines is indít csatlakozást Frankfurtból, ha valakinek ez tetszene. Magasabb az ára kicsit.
  • Emirates: Pestről az Emirates egy dubai átszállással repül. Odafele kellemes az átszállási idő, de a visszaúton viszont hosszabb a várakozás. További lehetőségek is kínálkoznak, például ha meg akarunk állni valahol útközben.

"A Ho Chi Minh városi nemzetközi repülőtér elég vacak. Gusztustalanulul mocskosak a vécék, a wifi gyengén működik, a kevés étkezőhely túl dárga. A vámosok korruptak, pénzt várnak el az utasoktól, ha az elvámolási folyamat vontatottságát időben le akarják csökkenteni." (2016, CS)

Aktuális információk

A Vietnam középső részén elhelyezkedő Hue város repülőterének felújítási munkái készen vannak. A reptér üzemel. Kicsi, kicsit koszos és két gaten keresztül halad az utasforgalom. A gépek tele vannak, az utasok kb fele helyi.

"Csak a Jetstar Pacific megbízhatatlansága volt nagyon idegesítő a 23 nap alatt. 6x tették át a jegyeinket, még 3 órával az egyik indulás előtt is módosítottak." (T.Ágnes, 2016)

Szállások

Hosteltől az öt csillagosig mindenből bőséges a választék. Ár-érték arányban talán a négycsillagos éri meg legjobban. Annak, aki szeret a hotelben reggelizni, számítania kell arra, hogy a hotelben a reggeli sokszor ázsiai. Döntően wokos kaják és leves minden mennyiségben.

Airbnb és társai is jól működnek Vietnámban. Arra számítani kell, hogy a lakások nagy része apartman komplexben van, ahol a takarító néni/bácsi benne van az árban. Ezek a lakások tűnnek fel általában a különböző platformokon. Érdemes hasonlítgatni, néha nagyon jó áron kapunk remek minőséget. Amire számítani kell: a konyha felszereltsége általában csak alap. 4 kés, 4 villa, 4 lapos tányér. Jó esetben vízforraló és kenyérpirító. De soha nincs az előző lakók által ott hagyott só, bors, olaj, kávé, bármi. A lakások teljesen sterilek.

"Egy apróság a szó szoros és átvitt értelmében. Immáron betéve fújom, hogy mit várhatok az olcsó kis hotelekben, ahova jobbára betérek késő délutánonként ledobni mocskos ruhámat és egy felüdítő zuhanyt venni. A törülközők mérete átlagban olyan 18x18 és 25x25 cm között mozog, így mire megtörlöm bal hónaljamat, a vállamat már csak újravizezem vele. Valószínűleg ez is, vagy a 4 és fél perc után véget érő meleg víz is a takarékoskodás jegyében központilag szabályozott. Egyébként egyet is értek vele." forrás

"Autóbuszunk az olcsó szállodákkal teli turistaövezet szélén parkolt le. Mivel fáradt voltam és a térképen sem sikerült elsőre betájolnom a pozíciómat, egy fiatal angol hátizsákos társaságában meghallgattam a megállóban várakozó robogós horda ajánlatait. Nevetséges áraik többségét arcvesztés nélkül sajnos nem lehetett visszautasítani, sőt, volt közöttük olyan, aki szabályosan hisztizett az őszinte vélemény hallatán. Végül két fuvarossal csak sikerült megállapodnunk egy ésszerűnek gondolt fuvardíjban, de egy háztömbkerüléssel és két perccel később arról az ügyletről is kiderült, hogy átverés.

Mivel időközben ránk esteledett és még a szállodasor végigjárására is kellett energiát tartalékolnunk, nem álltunk le balhézni azért a maréknyi vietnami dongért. Jó és olcsó szobát szerencsére gyorsan sikerült keríteni, az árban még az ingyen WIFI is benne foglaltatott. Ezt kihasználva az éjszaka jelentős részét blogolással töltöttem, amit rögtönzött szobatársam vélhetően nem vett túl jó néven. Reggel ugyanis kiköltözött és többet nem hallottam felőle. Saigon turistaközpontjában, a Phạm Ngũ Lão környékén egyébként nagyon sok a keskeny, magas építésű, lift nélküli szálloda." forrás

"Szerdán reggel érkeztem Saigonba a reptérre. Ismét semmi információm nem volt hogy merre indulhatok el. Szerencse itt volt információs központ. Megkérdeztem, hogy mehetek be a városba a legolcsóbban, és hol szállhatok meg a legolcsóbban. Negyven dollárért akartak ajánlani egy aránylag olcsó szállodát. Mondtam, hogy én hátizsákos utazó vagyok, nem nyaraló. Mondott egy utcanevet, ahol találok olcsó szállodákat. Mindenkitől hallottam idáig, hogy errefelé milyen olcsó minden. Az egy dolog, de ha meglátják, hogy turista vagy, az árak egyből triplájára emelkednek. Semminek nincs kiírva az ára sehol. Így volt a busszal is amivel bejöttem a városba. Azt már megtanultam, hogy nem szállok fel semmire mielőtt le nem tisztázom az árakat. Mert ha odamész, sürgetnek, hogy hamar, hamar szállj be, majd egy olcsó árat ajánl neked. De miután elvisz utána nem lehet sokat alkudozni.

Itt is az volt, hogy kérdem a sofőrtől, mennyibe kerül egy jegy? Egyszer szálljak be. Nem akartam, de már vártak a többiek a hátam mögött. Mondta aztán az árat. Kifizettem, 80.000 Dong-ot, majd adott egy jegyet. (Itt is milliomos vagyok, 50 Euró kb.1.200.000 Dong.) A jegyen meg 4.000et írt. Ezt csak később vettem észre, és mondtam is, hogy valami itt nincs rendben. Egyből nem tudott angolul, csak annyit, hogy azt ne nézzem, mert az nem számít és kezdett nekem valamit mondani, amit már nem értettem. Láttam, hogy a helyiek a jegyen lévő összeget fizetik, a turisták meg az emelt összeget. Nem volt mit tennem, a pénzt már nem adta vissza, mert jegyet adott.

Megkerestem aztán azt a negyedet, ahol a turisták „laknak”. Kerestem a hoteleket, válogattam, mert volt miben, majd végen bementem egy 14 dollárosba éjszakánként. Nem volt már türelmem tovább keresni, majd másnap tovább állok, csak már végre fürödhessek le és pihenhessek kicsikét. Ez ismét más, mint Bangkok, vagy Indonézia. Elején csak az olcsó negyedet láttam, ahol a magamfajta utazók vannak. Van egy pár utca, ami tele van hotellel, étteremmel, és sok más kicsi üzlettel, ahol nincsenek árak. Pofára döntik el az árakat. Láttam, hogy árulják a vizet 5 ezer Dong-ért. Mikor akartam venni, sehol nem volt a közelbe, bemegyek egy kis üzletbe, kérdem mennyi, azt mondja tízezer. Ott már duplája volt. Mondom, nem kell, kérdi, mit adok érte, mondom 5 ezret, azt mondja tessék, vidd. A helyi lakosok mind az utcán laknak napközben. A járdákat teljesen elfoglalják a szekereikkel, és kirakós bazárukkal. A járdán zajlik a mindennapi élet. Az egész konyha a járdán van, ott főznek, ott esznek, kiülve kis székekre, a javító műhelyek is a járda közepén vannak. Alig lehet járni, le kell menni az útra.

"Ez már egy nagyobb város, nem olyan, mint amilyenek Balin vannak. Eszméletlen sok motoros meg autó az utcákon. Sok motoros maszkot visel, mert másként nem lehet elviselni a kipufogógázt. Az utcán átmenni kész művészet. Csak úgy lehet, hogy megvárod, míg ritkulnak a motorok, mert addig egy gyufaszálat sem lehetne beszúrni közéjük, és utána is csak lépésekbe. Kettőt lépsz, hátad mögött, előtted autók, motorok, majd ismét kettőt, majd ismét. És mindez az átjárón. Este ellátogattam az operaházig és abba a negyedbe, ahol az elit turisták járnak, az úgynevezett belvárosba. Úton arrafelé van egy esti piac, ami 7 órakor, sötétedés után nyit. Itt meg ne kérdezd valaminek az árát, mert rögtön meg kel vedd az egész árut. Megfognak, és nem engednek el, míg nem alkudozol velük. A belváros igazán gyönyörű. Idáig ez a város tetszik a legjobban. Van története, van stílusa. Nemcsak az olcsó negyedből áll, ami szintén szép este, hanem van egy szebb oldala is. A drágább hotelekbe helyi jellegzetességnek megfelelően különbnél különb dekoráció. Az utcán vietnami éttermek, bárok, majd tovább a Saigon folyó. Ez ugyan nem épp a legtisztább, de nem is illene be a képbe, ha tiszta lenne.

A következő dolog, ami nagyon tetszik Vietnamba, hogy az ajándék-, szuvenír üzletek nincsenek tele használhatatlan és ízléstelen dolgokkal, mint a legtöbb helyen. Mindenütt olyan dolgok vannak, amik tetszenek, nekem legalábbis. Kézzel készített tálak, vázák, festmények, szobrok stb. Este még sokkal szebb a város, amikor minden ki van világítva. Az utcán itt is mindenki el akar adni valamilyen szolgáltatást, szállítást stb., mint Balin. Sötétedés után kezdődik az éjszakai élet. Távolról ajánlják a szállítást motoron, és mikor közeledsz akkor a drogokat, fiatal nőket. Máskor meg robogóval követnek, az idősebb nők viszik a fiatalabbakat és árulják őket." forrás

,, A szállásunkat a helyi bulinegyed mellett foglaltuk le (utólag derült ki). A taxiból kiszállva igen döbbenetes látvány volt míg a szállásunkig eljutottunk. Konkrétan a helyiek életébe kukkantottunk be pillanatok alatt. Egy család úgy él egy kis lakásban, hogy az utcafronti helyiséget valamilyen üzletnek használja (fodrászat, bolt, kifőzde,stb….) nappal, majd estére elpakolnak és ott alszanak a kövön vagy a kanapén. A szegényebb vagy kevésbé tehetős vietnami családok, kicsik nagyok együtt alszanak…max. a nászéjszakán lehetnek egyedül. (2018)" forrás

,, Vietnamban az cseppet sem természetes hogy egy szobában ablak is van…így jártunk pl Hoi Anban és Hanoiban is. Szerencsénkre Hoi Anban el tudtuk cserélni egy szép nagy tágas, nagy balkonnal rendelkező szobára. Szóval jól nézzétek meg a foglalásokat! Mindenhol volt bekészítve steril fogkefe és krém és fésű. (2018)" forrás

Vízum

Magyar állampolgároknak vízumot kell beszerezni előre a budapesti vagy más vietnami külképviseleten. Vagy online.  A vízum egyszeri beutazásra szól és 30 napos tartózkodást engedélyez. Nincs lehetőség érkezéskor megszerezni a vízumot! Fontos, hogy az útlevél a Vietnamból való tervezett elutazástól számított 6 hónapon belül érvényes legyen!

A vízum beszerzéséhez az alábbiak szükségesek:

• útlevél, ami a Vietnamból történő elutazást számítva még min. 6 hónapig érvényes
  • 1 példány vízumkérőlap
  • 1 db színes igazolványkép
  • repülőjegy
  • hivatalos út esetén: munkáltató igazolás és meghívólevél kintről.

Vízumdíj:

• Vízumdíj (30 napos, egyszeri belépés): 25.- usd

Átfutási idő:

1 hét a nagykövetségre való beadás napjától számítva. Van lehetőség sürgősségi díj ellenében hamarabb megcsináltatni. Ennek a díja: 5.000HUF/vízum/fő.

"Online intéztük a vízumot. Kettőt fejenként, mivel kétszeri belépést terveztünk. Az első kísérlet a hivatalos oldalon keresztül ment be, 25.- dollár volt. Nem siettettük, nem aggódtunk, csak kb. egy hét elteltével. Soha többet nem hallottunk felőlük. A többit már egy közvetítőn keresztül adtuk be, nekik volt ügyfélszolgálatuk, válaszoltak a levelekre, stb. Mindezt plusz 25.- dollár/ vízumért. És meg is lett mind a 4 két héten belül. Velünk ez történt. Kr 2023)

Vám

• A vietnámi vámrendelkezések szerint az ország területére maximum 7000 USD készpénzt, vagy ilyen értékű egyéb valutát lehet bevinni. Készpénzkivitelnél is ez az engedélyezett összeghatár. Lehet nagyobb összeget is be- vagy kivinni, de ez esetben a vietnami be- vagy kilépő ponton a vámnál bejelentést kell tenni. Aranyból maximum 300 gramm vihető be, illetve ki szabadon, ezt meghaladó tétel esetén vámbejelentési kötelezettség van.
  • Kábítószer birtoklása súlyos börtönbüntetést, akár halálbüntetést is maga után vonhat. Állítólag enyhébb büntetést kap az, aki belépéskor a vámon bejelenti, hogy kábítószer van nála.
  • Vietnamban a turistáknak be- és kilépéskor nagyon gyors pörgős vámprocedúrán kell keresztülmennie. Mindkét esetben ki kell tölteni egy vámnyilatkozatot, ami Vietnamiul és angolul van kinyomtatva.
  • Nyilatkozni kell akkor is, ha kereskedelmi mennyiségű árú van nálunk, ha bőröndünk nem velünk utazik, ha a nálunk lévő gyógyszer értéke meghaladja a 30 amerikai dollárt.
  • Tilos Vietnamba bevinni fegyvert, lőszert, robbanóanyagot, mérgező vegyi anyagokat, petárdákat, pornóújságokat, a vietnami hatóságok által felforgatónak, "reakciósnak” minősíthető politikai irományokat, annyi cigarettát, ami kereskedelmi mennyiségnek számítható.

Tilos Vietnamból kivinni:

• régiségeket
  • vadállatokat
  • értékes növényeket
  • a nemzetbiztonság szempontjából jelentős dokumentumokat
  • 300 grammnál több aranyat csak az ő nemzeti bankjuk engedélyével lehet kivinni

Vámmentesen lehet bevinni maximum:

• 400 szál cigarettát, 100 szivart
  • 1,5 liter több mint 22 fokos alkoholt, és 2 litert a 22 százalékosnál enyhébb alkoholt, valamint 3 liter sört
  • 3 kiló kávét, 5 kg teát
  • egyéb termékeket, amelyeknek összértéke nem haladja meg az 5 millió vietnami dongot

Érkezés és beutazás

Tanácsok az érkezéshez:

Érkezés Hanoiba (Noi Bai Airport): Vegyél telefonkártyát a reptéren a földszinti részen és aktiváltasd az eladóval: Viettel, Mobifone, Vinaphone – 150-400 ezer dong a kártya, ez már tartalmaz beszélgetési időt is. A telefonálás Vietnamban jelentősen olcsóbb mulatság, mint odahaza. A kártyához útlevelet kérnek, regisztrálnak, nagyon komolyan veszik a dolgot. Utána pedig naponta vietnámiul reklámoznak rá sms-ben. Csak ők tudják, mi lehet a célcsoport. 2023-ban a Viettelnél a korlátlan netes, 30 napos, 200 perces beszélgetést tartalmazó kártya 17.- dollárba került. Hotspotra külön rá kell kérdzni, ha többen akarják a netet használni, mert nem mindegyik csomag engedi.

Utazás a reptérről Hanoiba:

• Taxis megoldás: kerülni kell a kis vackokat, az Airport Taxit, a Mai Linht vagy a Hanoi Taxit kell keresni, de ott vannak szem előtt. Leszólítgatós odarohanós embereket utasítsuk el, hacsak nem látszik, hogy a taxitársaság egyenruhás alkalmazottja – ők nem tolakodóan kínálják a szörviszt. Tarifa: 270 000 dongtól felfele.
  • "Okos megoldás": ha kimegyünk az üvegajtón, akkor jobbra kb. 50 méterrel odébb áll meg a Jetstar és más egyebek buszai: 40 ezer dong körül bevisznek a központba.
  • "Bevállalós megoldás": 'városnéző', helyi járat. A 17-es számú busz épp a híres Long Bien-hídig fog minket 'repíteni' kb. 5 ezer dongért (kb. 55-60 jó magyar forint).
  • Sok szállodánk van szervezett transzfere
  • Grab, de ez csk a helyi sim kártya aktiválása után opció. Olyan sim kell hozzá, ami beszélgetésre is alkalmas és smst is fogad.

Külképviselet, ha gond van:

Nagyobb gond esetén meg lehet csörgetni a nagykövetséget.

• Cím: 360 kim Ma street Daeha Business Center, 12th floor Ba Dinh District, Hanoi VIETNAM (Hanoi – P.O.Box 18)
  • Ügyeleti mobil: +84-90-340-9660
  • Telefon:
    • +84-4-3771-5714
    • +84-4-3771-5715
    • +84-4-3771-5718

Saigoni érkezéses változat:

• Taxi: Mai Linh, Vinasun, a többivel óvatosan. Simán lódítanak. Ha a magyar taxist rafkósnak ismertük meg, akkor ez itt többszörösen igaz!! Nekik is van beépített órapörgető kapcsolójuk, ne legyen kétségünk. Tarifa 8-10 USD körül van.
  • "Okos megoldás": 152-es busz, aminek persze a tábláját nemigen fogjuk megtalálni (lehet, hogy rafkós taxisok tüntették el valamerre). Ha kijöttünk az üvegajtón, akkor 5-10 métert menjünk jobbra és várjunk. Egy szóló busz fog érkezni 10-20 percen belül, ami a központba visz 5 ezer dongért. Ez sokkal rövidebb út, mint Hanoi esetén. Saigonban a reptér gyakorlatilag a város része. Európai fejjel érthetetlenül közel engedték építeni a házakat meg a pléhtanyákat a repülőtér köré.
  • Grab

Az érkezés szócikk 2013-as tapasztalatok alapján készült, a következő blogbejegyzés nyomán: