St. John - j.cs. fotója
Az Amerikai Virgin-szigetek három szigetből áll: St. Thomas, St. John és St. Croix (ejtsd: szen kroj). E szigetek a Kis-Antillák szigetcsoporthoz tartoznak.
Június és október között csapadékos a klíma, az év többi részében az időjárás nagyon is kedvez a nyaralóknak. December és április között van a főszezon és ilyenkor rengetegen jönnek a szigetekre, főleg a amerikaiak. A szállodaárak ilyenkor akár háromszor magasabbak, mint a főszezonon kívül.
A búvárkodók számára az április és augusztus közötti időszak az ideális, mert ilyenkor a tenger nyugisabb és jobbak a látási viszonyok odalent. St. John látogatói közül sokan bérelnek villát, szállodai elhelyezés helyett.
Meglepő módon bal oldali (nem baloldali!) a közlekedés!
A domborzat többnyire dombos, sziklás és hegyvidéki, kevés sík területtel. A legmagasabb pont a Crown Mountain, amely 474 méter magas. Időnként előfordulnak földrengések.
A szigetek fontos helyet foglalnak el az Anegada-szoros mentén, amely kulcsfontosságú hajózási útvonal a Panama-csatornához. Saint Thomas rendelkezik a Karib-térség egyik legjobb természetes mélytengeri kikötőjével.
Nincsenek határellenőrzések, amikor az Egyesült Államok Virgin-szigeteire (U.S.V.I.) érkezünk az Egyesült Államok bármely indulási pontjáról. A Virgin-szigetekre induló járatok a belföldi utazás előnyeivel járnak, beleértve az online bejelentkezést is, így az utazás a U.S.V.I.-re könnyebb, mint valaha. Bármely, a TSA által belföldi járatokra elfogadott igazolvány elegendő ahhoz, hogy Puerto Ricóból vagy az Egyesült Államok szárazföldjéről a U.S.V.I.-re utazzunk. Az Egyesült Államokon kívüli érkezésekre (elsősorban a Brit Virgin-szigetekről) ugyanazok a belépési követelmények vonatkoznak, mint bármely más nem amerikai kiindulási pontról.
Az Egyesült Államok területére történő visszautazáshoz az U.S.V.I.-rőla nem amerikai utazóknak érvényes útlevélre van szükségük. A terület "szabad kikötő", külön vámövezet az Egyesült Államok szárazföldjétől; ez azt jelenti, hogy mindenkinek, aki a szárazföldre utazik, át kell mennie a vámvizsgálaton, még akkor is, ha érkezéskor nincs vámellenőrzés.
t. p. fotója
Nem tetszett
2023-ban fantasztikus utazásban volt részem, amikor mindhárom fő szigetet, St. Thomast, St. Johnt és St. Croix-t meglátogattam az Amerikai Virgin-szigeteken. Mindegyik szigetnek megvolt a saját különleges bája, de a tapasztalataim vegyesek voltak.
St. Thomas volt az első állomásom, és bár a sziget gyönyörű kilátást kínált a Magens-öbölre, és a Charlotte Amalie városa tele volt pezsgéssel, a túlzsúfolt turizmus kicsit csalódást okozott. Sokan voltak a partokon, és a helyi piacon is inkább a turistákra koncentráltak, mintsem az autentikus élményekre.
St. John viszont teljesen elvarázsolt. A sziget nagy része nemzeti park, és a természet szépsége itt lenyűgöző volt. A Trunk Bay strand olyan volt, mintha egy képeslapról lépett volna elő, kristálytiszta vízzel és fehér homokkal. Az erdős túraútvonalak és a nyugodt hangulat miatt ez lett a kedvenc helyem az egész utazás alatt.
St. Croix némileg más jellegű volt, nyugodtabb és kevésbé zsúfolt, mint St. Thomas, de nem nyűgözött le annyira, mint St. John. Bár a történelmi látnivalók, mint a Christiansted és a rumgyárak érdekesek voltak, a strandok nem voltak olyan lenyűgözőek, és a sziget középső része kevésbé volt látványos.
A különbségek közül a legszembetűnőbb az volt, hogy míg St. Thomas és St. John inkább a természet és a turistákra szabott szolgáltatások keverékére épült, St. Croix inkább kulturálisan és történelmileg volt érdekes. Összességében St. John volt a csúcspont az utazásom során, St. Thomas pedig túl kommersznek tűnt, míg St. Croix nyugodt volt, de kevésbé látványos. (Aji)
Ha óceánjáróval érkezel az Amerikai Virgin-szigetek valamelyikére, és csak egy nap áll rendelkezésedre, fontos, hogy jól megtervezd a programodat, hogy minél többet kihozhass belőle. Először is, nézd meg, melyik szigetre érkezel, mert mindhárom fő sziget (St. Thomas, St. John, St. Croix) eltérő élményeket kínál. St. Thomas a legturistásabb, így ha vásárlás, helyi piacok vagy városi barangolás érdekel, Charlotte Amalie városában kiváló lehetőségek várnak.
Ha strandolásra vágysz, a Magens Bay St. Thomason az egyik legszebb és legkönnyebben elérhető part, amely csodás kilátást és nyugodt vizet kínál. Érdemes azonban korán érkezni, hogy elkerüld a tömeget. St. Johnról komppal gyorsan átjuthatsz, és ott a Trunk Bay strand lenyűgöző látványt és nyugodt környezetet kínál, ideális egy fél napos kiruccanásra.
St. Croix esetében a Christiansted Nemzeti Történelmi Park egy rövid, de tartalmas városi sétát kínál, amely az amerikai és a karibi történelem fúzióját mutatja be. A sziget ezen kívül szép, kevésbé zsúfolt strandokkal is rendelkezik, például a Sandy Point Wildlife Refuge területén.
Ajánlott, hogy előre foglalj szervezett túrákat, mert ezek pontosan illeszkednek az időbeosztásodhoz, és nem kell a transzferrel vagy logisztikával foglalkoznod. Amennyiben magad szerveznéd a napot, figyelj az időre, és tervezz úgy, hogy időben visszaérj a hajóra. A strandolás és egy rövid városnézés remek kombináció lehet, de figyelj arra, hogy a szigetek közlekedése néha lassú, így ne próbálj túl sok mindent belesűríteni egyetlen napba. (kr, 2024)
St. John: Tegyél egy jeepes és hajós túrát a szigeten, vagy pihenj a fehér homokos strandokon.
Fedezd fel a szigetet, állj meg a strandoknál, és tölts el egy napot búvárkodással. Próbálj ki egy vezetett kajakos vagy búvárkodós túrát Coral Bay-ben.
Számos túraútvonal keresztezi a szigetet. Térképek elérhetők az Egyesült Államok Park Szolgálatának irodájában Cruz Bay-ben. Ranger által vezetett túrákat is lehet foglalni egy kis díj ellenében ugyanott.
Látogass el az Annaberg cukorgyárhoz, és kóstolj meg néhány helyi Johnny cake-et. Utazz Coral Bay-be, és látogass meg más népszerű strandokat, például a Salt Pond-ot.
Fedezd fel a kisebb öblöket, mint a Denis Bay és a Little Cinnamon. Ezek eltérhetnek a Trunk Bay-től, de megéri, ha egy trópusi strand csak a tiéd.
Látogasd meg a Trunk Bay strandot, amelyet a világ legszebb strandjai között tartanak számon. Kiváló hely búvárkodásra. A strand szolgáltatásai közé tartozik étel, ital és zuhanyzók. (2023)
2024-ben nincs közvetlen járat Budapestről vagy Bécsből az Amerikai Virgin-szigetekre (St. Thomas vagy St. Croix repülőtereire). Az utazás általában legalább egy, de gyakran két átszállást igényel.
Légitársaságok:
Lufthansa: Bécsből New Yorkba (JFK vagy Newark), majd átszállás az American Airlines vagy a Delta egyik járatára az Amerikai Virgin-szigetekre.
British Airways: Bécsből vagy Budapestről London Heathrow-ra, onnan pedig az USA-ba (New York vagy Miami), majd átszállás a Delta, American Airlines, vagy JetBlue légitársaság járataira.
KLM/Air France: Bécsből vagy Budapestről Amszterdamba vagy Párizsba, majd New York vagy Miami felé, onnan átszállás.
Átszállási városok:
Leggyakoribb átszállási helyek az USA-ban:
New York (JFK, Newark)
Miami
Atlanta
Charlotte
Repülési idő:
Az európai indulási várostól függően az út teljes hossza 12-16 óra, beleértve az átszállási időt. Például:
Bécs-Budapest -> New York: 9-10 óra
New York -> Amerikai Virgin-szigetek: kb. 4-5 óra
Repülőjegy árak:
Az árak az évszaktól és foglalási időszaktól függnek. 2024-ben egy retúrjegy ára 900 és 1500 euró között mozoghat, ha időben foglal, de ez az összeg felmehet a főszezonban (pl. téli hónapokban vagy nyáron).
Az árakra, menetrendekre érdemes közvetlenül a légitársaságok oldalain rákeresni, vagy a Vista ajánlatait nézni.
Az Amerikai Virgin-szigetekhez legközelebb fekvő karibi szigetek a következők:
Brit Virgin-szigetek: Ezek a legközelebbi szigetek, mindössze néhány kilométerre északkeletre találhatók. A két szigetcsoport között rendszeres kompjáratok is közlekednek.
Puerto Rico: Nyugatra található, mintegy 60 km-re St. Thomastól. San Juan, Puerto Rico fővárosa fontos közlekedési csomópont is a térségben.
Anguilla: Tovább északkeletre fekszik, de még mindig viszonylag közel van az Amerikai Virgin-szigetekhez.
Szent Kitts és Nevis: Délnyugatra található, valamivel messzebb, de mégis viszonylag közel a Virgin-szigetekhez.
Sint Maarten/Saint Martin: Egy másik közelebbi sziget, amely kicsit délebbre található.
Ezek a szigetek mind viszonylag rövid repülő- vagy hajóúttal elérhetők az Amerikai Virgin-szigetekről.
Az Amerikai Virgin-szigeteken a szálláshelyeknek számos egyedi jellegzetességük van, amelyek eltérnek az USA szárazföldi területein találhatóktól. Először is, a szigetek trópusi környezete miatt sok szálláshely rendelkezik tengerparti fekvéssel vagy lenyűgöző óceáni kilátással. Gyakran találkozhatsz kisebb, családi tulajdonban lévő panziókkal, valamint boutique hotelekkel, amelyek bensőségesebb élményt nyújtanak. Az amerikai kontinensen megszokott nagy szállodaláncok itt is jelen vannak, de a helyi vendégházak és bungalók gyakran egyedibb, természetközelibb hangulatot árasztanak.
Sok szálláshely saját stranddal rendelkezik, ami ritkább az USA szárazföldi szállodáiban. Emellett gyakoriak az önellátásra berendezett apartmanok és villák, mivel a turisták egy része hosszabb távú tartózkodásra érkezik. Egyes szállodák környezetbarát szolgáltatásokat is kínálnak, hogy a természetvédelem és a fenntarthatóság hangsúlyos legyen.
Tanácsom a szállás kiválasztásakor az, hogy előre tervezd meg, milyen típusú nyaralást szeretnél. Ha a csendes, nyugodt időtöltést részesíted előnyben, érdemes kisebb, eldugott helyen lévő vendégházat választani, távol a turistaközpontoktól. Ha aktív programok és éjszakai élet érdekel, akkor St. Thomas városközpontja vagy annak közelében lévő szállodák a legjobbak. Ne feledd, hogy a szigetek közlekedése korlátozott, ezért érdemes olyan helyen megszállni, ahol a főbb látványosságokhoz könnyen hozzáférsz. Végül, a szállás foglalásánál ne csak az árat, hanem a sziget adóit és díjait is vedd figyelembe, mert ezek jelentősen növelhetik a végösszeget.
Az összes szigeten rengeteg felfedeznivaló vár, ezért ajánlott autót bérelni. St. Croix szigetén vezetni különleges élményt nyújt, a buja esőerdőtől a hangulatos Christianstedig mindenütt gyönyörködhetsz a tájban. Ne feledd, hogy a bal oldalon kell közlekedni, és mivel sok éles kanyar van, érdemes lassan és óvatosan vezetni. Ne feledd, hogy "szigetidőn" vagy!
Az autóbérlési árak általában hasonlóak a szárazföldi USA-hoz. Ha előre foglalsz, általában olcsóbban bérelhetsz autót. Ha meredek hegyvidéki utakra készülsz, mindenképp vegyél ki biztosítást és négykerék-meghajtású járművet. St. Thomason színes irányjelző táblák mutatják a főbb úti célokat.
Ellentétben az USA többi részével, a Virgin-szigeteken bal oldali közlekedés van. Ami zavaró lehet, hogy bár a forgalom balra tart, az autók többsége bal kormányos, mivel az USA-ból importálják őket. Az utak tele vannak kátyúkkal, amelyek hasonlítanak egy kemény, havas New England-i tél végére. A sofőrök gyakran 8 kilométer (5 mérföld)/órára lassítanak, vagy áttérnek a szembejövő sávba, amikor nagyobb kátyúkat találnak. Emiatt érdemes különösen odafigyelni vezetés közben, és figyelni az esetleges szabálytalan sofőrökre. Jelöletlen egyirányú utcák, nagyon szűk kétirányú utcák, sávjelzések hiánya és az ittas vezetés magas aránya is hozzájárul a balesetek viszonylag magas számához.
A hegyvidéki hajtűkanyaroknál a balesetek elkerülése érdekében maradj balra és lassíts 8 kilométer/órára. Néhány murvás hegyi úton négykerék-meghajtású autó szükséges, az esőerdőkben pedig az utakra mosódó vízelvezető árkok nehezíthetik a közlekedést. A városokon kívül általában nincsenek járdák, ezért a gyalogosok és biciklisek gyakran az utak szélén közlekednek.
Van egy alapvető útszámozási rendszer, ahol a kör alakú táblák jelölik az utakat. Az 1-es és 2-es számú utak St. Johnon, a 3-as és 4-es számúak St. Thomason, az 5-től 7-ig terjedő utak pedig St. Croix-on találhatók. Az utak nincsenek jól kitáblázva – néhányon egyáltalán nincs jelzés – és a számozás zavaró lehet. Néhány út hirtelen zsákutcába vagy jelöletlen kereszteződésbe torkollik. Az útjelző táblák gyakran előzetes figyelmeztetés nélkül tűnnek el; például a Route 40-en dél felé haladva Charlotte Amalie felé hirtelen eltűnhetnek az irányjelzők. Nem ritka, hogy egy csomópontnál be kell kanyarodnod, hogy ugyanazon az úton maradj. A helyiek gyakrabban ismerik az utak neveit, míg a turistatérképek inkább a számokat emelik ki.
A Cyril E. King Repülőtérre való leszállás után bérelhetsz taxit, vagy vehetsz buszt Charlotte Amalie-ba, vagy Red Hook-ba, ahonnan kompjáratok indulnak Cruz Bay-be, St. John-ra. A szigeteken a legtöbb dologra "alkudni" lehet, de a taxi- és buszárak szabályozottak. A taxi tarifákat a Virgin Islands Taxicab Commission teszi közzé. Ha szeretnél 8 dollárt spórolni, sétálj 3/4 mérföldet Vetern's Drive-ra, ahol egy safari buszt foghatsz, ami 1 vagy 2 dollárért elvisz a városba, ha minimális csomagod van.
A taxi tarifákat személyenként, egy irányba számolják. Például, egy úti díj Charlotte Amalie-ból Magens Bay-be 10 dollár; négy fő esetén a retúrjegy 80 dollárba kerül. Ha több helyszínt tervezel meglátogatni, a kocsibérlés gazdaságosabb lehet.
Tudni kell, hogy az Amerikai Virgin-szigeteken bal oldali közlekedés van, megspékelve hagyományos, bal oldali kormányos kocsikkal.
Ami a dolgot még izgalmasabbá teszi, az a sokszor 30-40%-os lejtők, hajtűkanyarok sokasága a hegy-völgyes domborzatú szigeten. Még a férjemnek is, aki San Francisco meredek utcáihoz szokott, és off-road vezetésben sem járatlan, időnként igencsak oda kellett figyelnie! Amikor az ember érzi, hogy a biztonsági öve megfeszül lefelé menet, na, akkor tudni lehet, hogy a lejtő bizony elég meredek! forrás
A Virgin-szigeteken elvárt a borravaló adása. Az Egyesült Államok Virgin-szigetein ugyanúgy adj borravalót, mint az Egyesült Államok kontinentális részén. Éttermekben szokás a számla összegének legalább 15%-át borravalóként hagyni, a kedvezmények vagy különleges csökkentések előtt. A gyorséttermekben vagy önkiszolgáló éttermekben a pincérek általában nem várnak borravalót, de ha egy teljes szolgáltatást nyújtó étteremben nagyobb csoporttal étkeztek, ne feledd, hogy a borravaló szinte sosem szerepel a számlán (kivéve, ha a csoport több mint 10 főből áll).
A poggyász átvételekor legalább egy dollárt adj borravalóként a hordárnak. Szintén érdemes borravalót adni a takarítóknak, és a szolgáltatás szintjétől függően udvarias dolog, ha borravalót adsz a concierge-nek is. Ha a szállodád biztosít parkolóval rendelkező sofőrszolgáltatást, akkor érdemes a sofőrnek is borravalót adni.
St. Thomas az Amerikai Virgin-szigetek egyike, kb. 60 ezren lakják. A sziget 22 kilométer hosszú, 3-5 kilométer széles (83 négyzetkilométer), legmagasabb pontja 519 méter.A déli part középső részén fekszik a sziget fővárosa, Charlotte Amelie. Az Amerikai Virgin-szigetek közül St. Thomas és St. Croix nyüzsgős sziget sok-sok turistás szolgáltatással, az éttermek és hotelek nagy választékával. St. Tomas még St. Croixhoz képest is mozgalmasabb. St. Thomas alapvetően a turizmusból él. Vámmentes boltjait buzgón látogatják a tengerjáró hajókról itt kiszálló turisták. Charlotte Amelie óvárosa valóságos bevásárló paradicsom. A keskeny utcák tele vannak üzletekkel. Egymást érik az ékszerboltok. A fővárosban van két nagy bevásárlóközpont is. St Thomas-t istenítik a mélytengeri horgászás szerelmesei.
Charlotte Amelie - az öbölbe egy bazi nagy óceánjáró - k. a. fotója
,, Talán a legérdektelenebb sziget maradt a hajóutunk végére: az Amerikai Virgin-szigetekhez tartozó St. Thomas. Nem mintha ez csúnyább lenne, mint az előzők, de itt még annyi látnivaló sincs, mint korábban, leszámítva a csodás strandokat és a remek sznorkelező helyeket. A másik érték, amivel a fővárosba, Charlotte Amalie-be csábítanak az a bevásárló utca. A reggeli „újság” nem átallotta Párizshoz hasonlítani, amikor azt írta: Charlotte Amalie-ben nem vásárolni olyan, mintha a francia fővárosban kihagynánk az Eiffel-tornyot. Nosza! Nincs ugyan semmire szükségünk, és a bőröndünk is a súlyhatár közelében inog, egy ilyen látványosságot ki nem lehet hagyni.
A kikötő elég messze van a belvárostól, de a taxik már itt is sorban állnak, hogy bevigyenek fejenként 4,- dollárért. Ezt úgy kell érteni, hogy felszálltunk egy kisteherautó platóján erre a célra kialakított padokra, majd megvártuk míg megtelik a kb. 16 ülőhely. Néhány perces utazás után kidobott minket a sofőr, hogy ez itt a főutca. Hát mit mondjak, nem egy Champs-Élysées. Sokat látott koloniális stílusú, kétszintes épületek szegélyezték az utcát, mindkét oldalon egymást érték az ékszerboltok. Ezeknek ez a mániájuk. Minden karibi szigeten ékszereket próbálnak rásózni a látogatókra. Nem tudom mennyire tesz jót, mondjuk a Cartier imidzsének, hogy leszólító emberek noszogatják a turistákat vásárlásra, de lassan már egy arab bazár hangulatát kezdtem érezni. Isten látja lelkemet, kerestük a kultúrát, de a múzeumnak csúfolt erődítmény és a holland templom is zárva volt.
Szerintem egy óra bőven elég a városra, és mi már kettőt is elfecséreltünk. Irány vissza a hajóra! Egy öreg néni vett fel minket a platójára és ő is négy dollárért vitt volna vissza bennünket, de miközben újabb utasokra vadászott, talált egy ötfős csoportot, akik valamilyen beach-re igyekeztek. A néni egy kicsit hezitált, majd felvette őket. Mentünk két sarkot és bekövetkezett, amitől féltem, gond nélkül leszállított minket a jobb fuvar miatt. A korrektség kedvéért, azért szervezett nekünk egy másik taxit, aki végül elvitt a kikötőbe.
A szigeten baloldali közlekedés van, ami teljesen érthetetlen, mert dán gyarmat volt, egészen 1917-ig, amikor is az amerikaiak megvásárolták 25 millió dollárért. A mai státusza hasonló Puerto Ricóhoz. Amerikai állampolgárok, 4 évente választanak 1 képviselőt az amerikai Kongresszusba, aki azonban szavazati jog nélkül vesz részt a Kongresszus munkájában. Emiatt a terület lakosai mentesülnek az amerikai szövetségi adóktól. Ezzel együtt itt mindenki büszke amerikai, egy csomó épületen és autón ott lobog a csíkos zászló. Persze, hogy itt nincsenek függetlenségi törekvések. Az őslakos indiánokat még a spanyolok kiirtották Kolumbusz utódai a XV. században, az itt élő feketék pedig a legkülönbözőbb afrikai országokból elrabolt rabszolgák utódai, tehát nem alakulhatott ki a mély Virgin-szigeteki szavazó.
Na de vissza a közlekedéshez! A balra-hajts ellenére az idióták egytől egyig baloldali kormányos autót használnak. Bizonyára az USA-ból szerzik be használtan ezeket, mert ott a legolcsóbb, ami érthető is lenne, de aki próbált már egy kanyargós angol országúton megelőzni egy teherautót a saját (bal-kormányos) autójával, érti mire gondolok.
Rövid ittlétünk alatt tanultam egy új angol szót, ami gyakran ki volt táblázva: loitering (kószál, lebzsel, őgyeleg). Azt még értem, hogy egy bank előtt miért van kint a „No loitering” tábla, de hogy egy parkban, (?) az már túlzás.
Most, hogy az utolsó kikötőn is túl vagyunk, már le merem írni, hogy nincs kikötői díj, vagy más hasonló lehúzás, mint amikkel otthon ijesztgettek. Rém egyszerű volt minden szigeten a ki- és bejutás és teljesen ingyenes. (2019)" forrás
Mint más területek a karibi térségben, a Virgin-szigetek is nem utolsósorban a cukornádnak, és az ebből készült rumnak köszönheti bevételei egy részét. A rum pedig alapanyaga az igen népszerű koktéloknak, amelyeket pedig bűn lenne kihagyni, szóval mi is megkóstoltuk a leghíresebbeket. St. Thomas legmagasabb pontján, ha a derék turista már eleget költött az itt is megtalálható vámmentes üzletben, a vásárlás fáradalmait egy finom banana daiquiri társaságában pihenheti ki, gyönyörködve a fantasztikus kilátásban.
A fantáziadús neveket viselő koktélok egyébként roppant népszerűek. A sziget sok pontján, a szigetek között közlekedő kompokon, és persze minden étteremben is ott vannak az itallapon. Kedvcsinálónak itt egy pár, akár ki is lehet őket próbálni, tényleg finomak: Banana daiquiri, Cruzan Confusion, Bushwacker (ez azonnal a kedvencem lett), Painkiller, Shark bite.
Ennyi koktél után muszáj lazítani, szóval irány a strand! Szerencsések voltunk, mert St. Thomas-i tartózkodásunk idején nem érkezett egy óceánjáró sem, igy turisták tömegével sem kellett számolni. A keleti oldal egyik, helybeliek által kedvelt strandját néztük ki, és nem csalódtunk!
A képeslapra kívánkozó látvánnyal alig bírtunk betelni, de még inkább élveztük a kristálytiszta, türkizkék, meleg Karib-tenger hullámait. Lindquist Beach St. Thomas kedvenc strandjainak listáján előkelő helyen szerepel, és megérdemelten! (2022) forrás
Strandok:
Magens Bay Beach - k. a. fotója
A három sziget közül ez a legnyugisabb (alig 5 ezer lakosa van). Mindössze 50 négyzetkilométer területű. St. Thomashoz és St. Croix-hoz képest fejletlenebb. A közutak többsége egyszerű, hepehupás földút. A települések, házak erősen szétszórtan helyezkednek el, kevés bolt és szolgáltatás áll a turista rendelkezésére. Főszezonban, karácsonykor, újévkor azért a sok amerikai turista nagyokat mulatozik itt, és van hol. A sziget kétharmada természetvédelmi park, kitünő kiránduló terepekkel, ösvényekkel. A sziget lakóinak többsége Cruz Bay településen lakik. Ott van a sziget egyetlen kompkikötője is. St. John-nak nincs repülőtere, így a látogatók ide komppal jönnek St. Thomas szigetéről.
St. John nagyon jó úthálózattal rendelkezik. A sziget egyik részéből a másikba gyorsan el lehet jutni, igaz a nagyon dimbes-dombos a terep. A sziget északi és déli része, valamint a keleti és nyugati része közötti összekötő közutak egyes szakaszai szerpentinesek, hegyre fel s le. A sziget nyugati részén lévő Cruz bay-ből a keleti részen lévő Coral Bay-ig az autózás kitesz vagy fél órát. St. John felfedezéséhez mindenképpen ajánlott autót bérelni az ottlét teljes időszakára. Csak így lehet megismerni igazán a sziget sokféleségét. Igaz van a szigeten sok taxi, de ezekkel nem lehet elmenni a sziget tetszőleges pontjaira, nincs kellő rugalmasság így programozni, és költséges is, egy főre, egy út kb. 5-15 dollár. Egy napi autóbérlés 60-80 dollár. Autóbérlésnél ajánlott valami terepjárószerűséget választani az említett domborzati viszonyok miatt. Vannak olyan autóbérlők, akiknek amúgy is csak ilyenek vannak a választékában.
St. John előnyei:
Strandok:
St. John szigetén van legalább 40 strand, de ezek közül igazán csak 12 ami fürdőzéshez kényelmes (nincsenek vad hullámok, veszélyes sziklák). Ezek csodálatos homokos strandok. Többségükön akár magunk között is lehetünk. Nincs tömegnyomor. St. John legszebb strandjai az északi parton találhatók, a North Shore Road mentén. Ezek igazán olyan strandok, amiket az ember egy karibi strandról megálmodik. A sziget másik részein is vannak azért csodás strandok. Sokak kedvence a Solomon Beach és a mellette lévő Honeymoon Beach
"Beülünk egy barkasz taxi hátsó részébe és a tengerpartra igyekszünk. Arra a partra, amely a világ tíz legszebb strandjának az egyike: a Trunk-öböl. Az amerikai Condé Nast Traveler magazin ítélte oda már többször a rangos díjat a St. Johni beachnek. Tényleg szép, bár a barkaszunk vezetője nyomja a gázt, furcsa akcentussal beszél – nem értem mit mond, ő sem ért engem - így nem állunk meg egy gyors fotószünetre. A négy-dolláros beach-belépő után kifutunk a partra, készítünk néhány fotót, beledugom a lábujjam a kellemes vízbe, elkap egy szolid homokvihar, találkozunk egy magyar sráccal, aki egy másik hajón dolgozik, megnézzük a part népét majd futunk vissza a taxihoz, amely a kishajóhoz visz, az pedig a nagy hajóhoz. Gyorsan ledaráljuk, pancsolásra idő most nincs. " forrás
St. Croix az Amerikai Virgin-szigetek triójából a legnagyobb és egyben a legkevésbé turistás (ez előny is). Központi városa, a Christiansted egyike a legszebb karibi városoknak, elsősorban a dán gyarmati örökségből való cuki színes házak miatt. Christianstedben meglepően magas színvonalú (ugyanakkor drága) éttermek találhatók. A szigetet leginkább bérelt autóval lehet felfedezni. A sziget másik jelentősebb települése, Frederiksted is figyelmet érdemel, igaz ez a kisváros Christianstednek inkább egy kisebb, álmosabb változata. Mit érdemes még megnézni, csinálni a strandoláson kívül? Vannak nagyon jó öblök, ahol jókat lehet búvárkodni, sznorkelezni. Van egy-két kellemes botanikus kert és egy régi cukornádőrlő malom. Az öblök közül mindenképpen figyelemre métóak: a Jack és az Isaacs, valamint az Annaly.
Többek szerint St. Croix-on barátságosabbak, nyugisabbak a helyiek, mint St. Thomason. Az óceánjárók jellemzően Frederiksted-nél kötnek ki, és onnan ingajárati busszal mennek a turisták Christianstedbe (oda-vissza jegy 16 USD). Christiansted kisváros, de nagyon aranyos, hangulatos. Az óváros 18. században épült kis házai műemlékvédelmi oltalmat élveznek. Az óceánjárós turisták a rövid időkeretben megszokták nézni a 17. századi erődítményt (Fort Christiansvaern). Ugyancsak érdemes megnézni a régi dán postaépületet, a vámházat (Customs House) és a kormány épületét (Government House). Christoansted szép elhelyezkedésű a kikötő és a zöldben pompázó dombok között. Kellemes sétálgatni az óváros macskaköves utcáin vagy/és a tengerparti promenádon. A városhoz közeli egyetlen igazi strand egy kis szigeten van, ahová komppal lehet átmenni (már ha belefér az időbe).
A szigeten található éttermek listáját a GoToStCroix oldalon találhatod. Kiváló helyi ételeket kínál a Harvey's (pörkölt kecske), a Singh's (roti) és a Norma a Domino Clubban, ahol mindig készül valami finomság az esőerdőben.
Ha elegáns étkezésre vágysz, próbáld ki a Tutto Bene, Bacchus, Savant és The Galleon éttermeket.
St. Thomas egyes részei, különösen Charlotte Amalie, éjszaka kockázatosak lehetnek. A drogokkal és más kapcsolódó bűncselekményekkel kapcsolatos problémák előfordulnak. A turistáknak óvatosnak kell lenniük, amikor közlekednek, mivel egyes negyedek veszélyesek lehetnek, még ha egy jól ismert étterem is található ott. Éjjel különösen ajánlott taxit hívni.
St. Thomas több olyan része van, amely sötétedés után nem biztonságos, és van néhány hely, ami napközben sem biztonságos. A szigetek úgy tűnhetnek, mint a paradicsom, de a bűnözési ráta összehasonlítható sok nagyvároséval.
Ez az egyetlen amerikai terület, ahol még mindig bal oldali közlekedés van érvényben. Számos elmélet létezik ennek okairól. Az egyik elmélet szerint ez a szamár korábbi használatának köszönhető, mint fő mód. A szigetlakók balra hajtottak, hogy lássák, mennyire közel kerülnek a meredek, sziklás utak széléhez. Az eredeti szamárösvényeket később aszfaltozták le, így alakultak ki a mai utak. Egy másik elmélet szerint dán gyarmatként a Dán Nyugati-Indiák erősen brit hatás alatt álltak, mivel a dánok nem akartak áttelepülni a dán gyarmat területére. Ez a brit hatás magyarázza az angol nyelv széleskörű használatát, még mielőtt az Egyesült Államok 1917-ben megvásárolta volna a szigeteket Dániától.
A bal oldali közlekedés ellenére a szigetre importált autók általában bal kormányosak. A jobb oldalon közlekedő sofőrök számára a váltás viszonylag könnyű, bár a kanyarodásra nagyobb figyelmet kell fordítani. Általában a többi jármű azonnali emlékeztetőt ad arra, hogy melyik oldalon kell haladni; könnyebb elfelejteni, ha egyedül vagy az úton, de ilyenkor kevesebb autó van, amivel ütközni lehet. A forgalom ellenkező oldalán való elhaladás félelme a első néhány autó után elmúlik, és a hazai visszaállás a jobb oldali vezetésre kellemes emlékeket idéz elő az utazásról. Röviden, ne félj autót bérelni, függetlenül attól, hogy melyik oldalon vezetsz általában.
St. John viszonylag biztonságos sziget, de általános óvatosságot javasolnak, amikor autódat őrizetlenül hagyod, különösen elhagyatott strandokon, mint a Salt Pond Bay. Az autód nem biztonságos, és igen, a tolvajok megnézik az első ülést is, hogy megtalálják a pénztárcádat.
1. A szigetlakók köszönési rendszert követnek, amely az időponttól függ. A "jó reggelt", "jó napot", "jó estét" és "jó éjt" köszöntések a normák. A legtöbb ember a köszöntés után megkérdezi: "Hogy vagy?" Amikor egy helyiségbe lépsz másokkal, szokás üdvözölni az embereket. Előfordulhat, hogy "ya arright?" köszöntést kapsz, amire a megfelelő válasz az "arright!" vagy "OK". A szigetlakók egy módosított kézfogást is alkalmaznak: először egy normál kézfogás, majd egy ujjas összekulcsolás, végül pedig egy ökölpacsizás.
A 17. században az szigetcsoport két területi egységre oszlott, az egyik angol, a másik dán volt.
Dánia a 17. és 18. században aktív szereplője volt a gyarmatosításnak, különösen a Karib-térségben. A dánok a Dán Nyugati-Indiák néven ismert területet gyarmatosították, amely magába foglalta a Virgin-szigeteket is. A cukornád termesztése és a rabszolgamunka jelentős profitot hozott a dán gyarmatok számára.
A dán kormány támogatta a kereskedelmet és a gyarmati gazdaságot, így Dánia viszonylag gazdag gyarmatbirodalmat alakított ki, főleg a cukor, rum és más mezőgazdasági termékek exportjának köszönhetően. Az ilyen típusú gyarmatosítás célja a gazdasági nyereség maximalizálása volt, még ha Dánia nem is volt olyan nagyhatalom, mint például Nagy-Britannia vagy Franciaország.
A dán gyarmatok gazdasági hanyatlása a rabszolgaság eltörlésével és a cukornád iránti kereslet csökkenésével kezdődött, ami végül a szigetek 1917-es eladásához vezetett az Egyesült Államoknak
A rabszolgamunkával előállított cukornád irányította a szigetek gazdaságát a 18. és 19. század elején. 1917-ben az Egyesült Államok megvásárolta a dán részt, amely a rabszolgaság 1848-as megszüntetése óta gazdasági hanyatlásban volt.
szeptember 6-án Irma hurrikán, amely a legerősebb atlanti vihar a feljegyzések szerint, 200 mph sebességű szelekkel végigsöpört Saint John és Saint Thomas szigetén, jelentős károkat okozva. 2017. szeptember 19-én Maria hurrikán a Saint Croix-tól délnyugatra vonult el, károsítva az infrastruktúrát és elpusztítva a sziget áramhálózatát. A katasztrófa előtt a helyi kormány pénzügyi válsággal küzdött, mivel 2 milliárd dollár adóssága és 110 millió dolláros szerkezeti költségvetési hiánya volt. Százak a Virgin-szigeteken élők közül az Egyesült Államok kontinentális részére vándoroltak jobb élet és jobb egészségügyi ellátás reményében.
2024-re az Amerikai Virgin-szigetek életét több tényező befolyásolja, és viszonylag autonóm státuszuk van az Egyesült Államokkal szemben. Itt van néhány kulcsfontosságú aspektus:
Politikai és jogi helyzet
Autonómia: Az Amerikai Virgin-szigetek nem egy állam, hanem egy terület az Egyesült Államokban. A helyi kormányzat jelentős autonómiával bír, saját kormányzati struktúrája és törvényhozása van, de a szigeteknek a Kongresszus által kinevezett helyettes kormányzója is van.
Politikai viszonyok: A szigetek lakói amerikai állampolgárok, de nem rendelkeznek szavazati joggal a szövetségi választásokon.
Gazdasági ügyek
Fő iparágak: A gazdaság alapja a turizmus, amely a helyi GDP jelentős részét teszi ki. A szigetek gyönyörű strandjai és természetes szépségei vonzzák a látogatókat. Ezen kívül a pénzügyi szolgáltatások, az építőipar és a mezőgazdaság (például gyümölcs- és zöldségtermesztés) is fontos szerepet játszik.
Belső gazdasági kihívások: A hurrikánok és más természeti katasztrófák (mint az Irma és Maria) jelentős károkat okoztak az infrastruktúrában, amelyeket folyamatosan próbálnak helyreállítani. A helyi kormányzatnak adósságproblémái is vannak, ami nehezíti a gazdasági helyzet javítását.
Társadalmi ügyek
Egészségügy: Az egészségügyi ellátás minősége vegyes, sok lakosnak korlátozott hozzáférése van a modern egészségügyi szolgáltatásokhoz. A helyi kormányzat igyekszik javítani a helyzetet, de a forráshiány kihívást jelent.
Oktatás: Az oktatási rendszer szintén küzd forráshiányos problémákkal, de folynak erőfeszítések a programok és az infrastruktúra fejlesztésére.
Közbiztonság: A bűnözési ráta növekedése aggodalmat kelt, a helyi hatóságoknak pedig intézkedéseket kell hozniuk a közbiztonság javítása érdekében.
Jövőbeli kilátások
Az Amerikai Virgin-szigetek jövőbeli kilátásai nagyban függenek a turizmus helyreállításától, a gazdasági reformoktól és a közszolgáltatások javítását célzó lépésektől. A helyi kormányzatnak érdemes figyelembe vennie a fenntartható fejlődést és a természeti erőforrások védelmét is.
St. Croix:
2024-re a turizmus továbbra is a legfontosabb gazdasági ágazat, ami a helyi gazdaság motorja. A St. Croix-i vezetők folytatják az óceánjárók számának korlátozását, hogy megőrizzék a sziget nyugalmát és autentikus atmoszféráját.
Rumkészítés: A rumkészítés továbbra is hagyományos iparág, és népszerű turisztikai attrakció.
Mezőgazdaság: A mezőgazdaság szerepe tovább csökkent, a földművelés és állattenyésztés terén alig van aktivitás.A lakosság összetétele: főleg fekete bőrű, és a szociális problémák, például a szegénység, továbbra is jelen vannak, különösen a nyomornegyedekben. A helyi közösségek folyamatosan dolgoznak a helyi gazdaság megerősítésén és a szociális feltételek javításán.
St. Croix továbbra is igyekszik megőrizni saját karakterét és egyedi vonzerejét. (aji)
Charlotte Amelie-ben (St Thomas) - Feketeszakáll kalózvezér vára - k. a. fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.