ÚTIKRITIKA.HU / Olaszország






hirdetes


útikritikák


Olaszország

olaszország

Közlekedés | Egészség | Étkezés | Vásárlás | Szórakozás | Közbiztonság |Egyéb hasznos információk| Magyar külképviselet | Fotóegyveleg

.

Pizzák Bariban - L. Anikó fotója


Közlekedés

Gépkocsi felelősségbiztosítás nemzetközi igazolása, az ún. "zöld kártya" megléte kötelező. Olaszországban a gépjárművekben kötelező tartozék a fényvisszaverő mellény. A gépkocsikban vezetés közben mobiltelefon használata csak kihangosítóval szabályos. Ügyelni kell a közlekedési szabályok, különösen a sebességkorlátozások szigorú betartására, mert a helyszíni bírság összege igen magas lehet, a büntetés be nem fizetése további súlyos következményekkel járhat (vezetői engedély, gépjármű elkobzása).

A jelenleg érvényes közúti közlekedési kódex rendelkezései szerint az ittas vezetést (a 0,5 ezrelék feletti véralkohol-szintet) a jogosítvány bevonásával, a gépkocsi lefoglalásával, valamint rendkívül magas összegű bírság megfizetésével büntetik. A gépkocsival utazó magyar turistáknak nem ajánljuk, hogy ismeretlen személyeket, nem EU-tagországok állampolgárait, stopposokat felvegyenek, ugyanis, ha az illető nem rendelkezik a jogszerű tartózkodást igazoló okmánnyal, az olasz hatóságok súlyos következményekkel járó eljárást indíthatnak az autóvezető ellen illegális bevándorlás elősegítése címén.

Olaszországban gyakoriak a sztrájkok, amik elsősorban a tömegközlekedést, a közúti-, a vasúti- és a légi személyszállítást érintik. Az utazás megkezdése előtt mindenképpen célszerű tájékozódni az aktuális helyzetről a konzuli szolgálat honlapján. Ha az autóvezető az autópályán túl lassan közlekedik, vagy az előtte lévő autóhoz képest túl nagy követési távolságot tart, akkor számíthat arra, hogy az olaszok rádudálnak, akkor is, ha külföldi a rendszám. A városokban péntek és szombat este jellemzően óriási az autósforgalom, érdemes a turistás programjainkat úgy szervezni, hogy ne kerüljünk bele ilyenkor a fárasztó dugóba.

"Bérelt autónkkal Luccában egy lakótelep belső övezetében parkoltunk le abban a hitben, hogy ott nem tilos. A rendőrség megbüntetett, de nem a helyszínen. Az Avis autóbérlő társaság a hitelkártyánkról előzetes értesítés nélkül leemelte a büntetés összegét. Külön kaptunk egy angol nyelvű értesítést is a Lucca-i rendőrségtől, ahol igazolták, hogy az Avis jogosan vett le pénzt a bankkártyánkról. 118 eurónkba került a tilos parkolás." (Jani)

"Úgy általában mindenki megy, amerre jól esik, ahogy neki a legkényelmesebb. Piros lámpa, egyirányú utca, biciklisáv (ez a kedvencem, mivel bicajjal járok) nem akadály! Behajtanak, átmennek, parkolnak mindenütt. Napi rutin kerülgetni a motorosokat (a legrosszabb fajta a közlekedés részvevői között) a bicikliúton. Mikor egyszer az egyik 40-es pasira rászóltam, közölte, hogy tudja, hogy igazam van, de ha szabályosan menne, nagyot kellene kerülnie. Persze a gyalogosok is érdekesek: szemrebbenés nélkül kóricálnak az út közepén, lelépnek a járdáról és korzóznak a biciklisávon. A biciklisták kivilágítás nélkül, fejhallgatóval és feltett kapucnival tekernek lehetőleg forgalommal szemben. Parkolni meg lehet mindenütt! Náluk a „forgalomtól elzárt terület” = parkoló, és ez lehet az út közepén 2 sáv között is, a „megállni tilos” tábla sem tart vissza senkit se. És végül éljenek a „scioperók”, azaz a sztrájkok."

"Az autópályák jól haladhatóak, azonban annál drágábbak. Régebben írtam már az ottani trafi helyzetről. Északon a városok is jól haladhatóak, szerethető a vezetés és könnyen megszokható. Délen már nem ilyen egyszerű a helyzet. Ott épp autót találni szinte lehetetlen. Az elsőbbségadásra felszólító táblák, mintha ott sem lennének. A jobbkéz ismeretlen fogalom, a lámpákra még csak-csak ügyelnek, hála a fényképezőknek. Egyszóval kész káosz. Hasonló lehet ahhoz, amit a görög mitológia emleget.

Nápolyban egy magyar rendőr milliós bírságokat tudna kiszabni, csak közlekedési szabálysértésekből mindössze pár óra leforgása alatt, de az olasz rendőrök higgadt nyugodtsággal hajtják meg álmos fejüket a szabálytalankodó nép előtt, mondván: ez legyen a legnagyobb probléma a szeméthegyek övezte kikötővárosban.

A mediterrán övezetben elhelyezkedő kulturális és üdülő központú országban nem csak a közlekedéssel van probléma. Az autósokat ugyanis érheti sok-sok meglepetés, amit a helyi maffiák kispályás emberei okoznak. Őrzött parkolóban törik fel az autót. Nekünk délen azt tanácsolták, hogy minden lehetséges fedett tároló rekeszt nyissunk ki és még egy nylon zacskót se hagyjunk bent a kocsi utasterében, különben feltörik. Szerencsére megnyugtattak minket, hogy külföldi autóra nem utaznak a csirkefogók, inkább a bérelt autókat lopják el, mert mire megérkezik a bejelentés, az autót már el is adták alkatrésznek. Összefoglalva: Olaszország nagyon szép, de autóval egy nagy küzdelem is egyben." forrás

"Az olaszok dinamikusan – ami nem feltétlenül jelent száguldozást – vezetnek. A vezetési stílusra a rugalmasság, az egymásra való odafigyelés, valamint az adott közlekedési helyzetre való gyors reagálás a jellemző. A közlekedés amúgy sem annyira túlszabályozott, mint Európa nagy részén vagy akár nálunk, amit a más országokban megszokottnál jóval kevesebb közlekedési tábla is mutat. Az olasz autósok jelentős része irányváltáskor, előzéskor nem mindig tartja be az irányjelző használatára vonatkozó szabályokat, de sok esetben a "behajtani tilos" táblának sincs nagy becsülete. Amire mindenképpen vigyázzunk: rengeteg motoros cirkál a városokban és a települések közelében, ami fokozott körültekintetést igényel. A motorosok magyar szemmel olykor hajmeresztő manőverekbe is belemennek, a baleset mégis ritka, mert az autósok nagyon figyelnek rájuk.

Mivel Olaszországban rendkívül sok jármű van az utakon, gyakran besűrűsödik a forgalom, így a városokban gyakoriak a dugók. Ezek kialakulását többek között úgy próbálják megelőzni az autósok, hogy a lámpa zöldre váltásakor azonnal, egy autóként indul meg a járműoszlop – ha valakinek a figyelme elkalandozik ilyenkor, azonnal rádudálnak, sőt a vezetők sokszor heves gesztikulációval is kifejezik nemtetszésüket. Ezt ne vegyük zokon, és pláne ne mutogassunk vissza, inkább figyeljünk oda. Pontosan a zsúfoltság miatt az is számíthat a többi közlekedő rosszalló megjegyzéseire, aki a városokban helypazarló módon parkol – ez a reakció is teljesen érthető.

A szárazabb éghajlatú déli vidékekre utazók esőben a szokottnál is figyelmesebben vezessenek. Erre egyrészt azért van szükség, mert az esők általában igen hevesek (sok helyen az úton magasan áll a víz, ami könnyen felúszáshoz vezethet), másrészt pedig a helyiek zivatar idején is hajlamosak úgy vezetni, mint verőfényes napsütésben, ami gyakran vezet kisebb-nagyobb balesetekhez. Még egy dolog: aki Magyarországon megszokta, hogy egy-egy udvarias gesztusát villantással vagy a vészvillogó használatával köszönik meg, az Olaszországban csalódik majd, mert az ilyesmi ott nem szokás.

Személygépkocsit és 125 cm³ feletti hengerűrtartalmú motorkerékpárt csak a 18. életévüket betöltöttek vezethetnek. 50 és 125 cm³ közötti motorkerékpárt 16 éves kortól, maximum 50 cm³-es robogót pedig 14 éves kortól szabad vezetni. Az olaszok tanuló jogosítvánnyal kezdenek vezetni: a vezetői engedély megszerzése után 6 hónapig kizárólag úgy ülhetnek a volán mögé, hogy mellettük helyet foglal egy, az adott kategóriában már legalább 10 éve vezetői engedélyt szerzett, 60 évnél nem idősebb felnőtt személy. Az ilyen vezetők autóit „P” betűvel jelzik – lehetőség szerint legyünk velük előzékenyek!

Ha másként nem rendelik, településhatárokon belül 50 km/h a megengedett legnagyobb sebesség. Kezdő jogosítvánnyal rendelkező autósok (a B-kategóriás vezetői engedély kibocsátásától számított első három évben) autópályákon csak 100 km/h-val, autóúton és gyorsforgalmi utakon pedig 90 km/h sebességgel közlekedhetnek. A látási viszonyokat alapvetően befolyásoló időjárási körülmények között (például heves esőben) a sebességhatárok autópályán 110 km/h-ra, autóúton pedig 90 km/h-ra mérséklődnek. Ködben ez az érték maximum 50 km/h lehet. A háromsávos autópályákon (superstrada) – ahol ezt táblával is jelölik – 150 km/h-val is haladhatunk.

Figyelem! A sebességhatárok betartásához érdemes ismerni a különböző úttípusok jelölését is. Ezek a következők: autópálya: zöld alapon fehérrel egy betű és egy szám (pl. A1 stb.); autóút: SS; közút: SP (fehér alapon fekete betűvel). Az olasz autópályákon bizonyos szakaszokon telepített sebességmérőket használnak. A „sistema tutor” néven ismert rendszerben a mérőeszközöket különféle műtárgyakon (például felüljárókon) helyezik el. Az olasz autópályákon másutt is érdemes betartani a sebességhatárokat, mert sok a mozgó traffipax.

Figyelem! Bár a kisebb forgalmú utakon ritkábban mérik a sebességet, mindenképpen tartsuk be a szabályokat, mert a sebesség túllépése miatt bekövetkező balesetet igen szigorúan büntetik. Az előzés megkezdésekor, a manőver közben és a sávba való visszasoroláskor kötelező az irányjelző használata. Jobbról előzni szigorúan tilos. Szlalomozni és sort előzni autópályán tilos – a szabályszegést az autópálya-rendőrség 300–400 eurós büntetéssel „honorálja”.

A gépjárművek számára autópályán (autostrada), szupersztrádán (superstrada), gyorsforgalmi úton, autóúton, közforgalmú úton és városi körgyűrűn (tangenziale) éjjel-nappal kötelező a tompított fényszóró használata. Megfelelő fényviszonyok mellett alternatívaként megengedett a helyzetjelző világítás használata, de hidakon, erdőkben és alagutakban kötelező felkapcsolni a tompított fényszórókat. Az autóban mindenképpen kell lennie egészségügyi ládának, elakadásjelző háromszögnek és láthatósági (vagy bármilyen fényvisszaverő) mellénynek. A 3,5 tonnát meghaladó tömegű gépjárművekben mindezeken felül kötelező tartozék a mobil, halonnal oltó tűzoltó berendezés. A jármű összes utasának, aki baleset vagy műszaki hiba miatt az autót elhagyja, kötelező a mellény használata.

Figyelem! Az út mellett gyalogosan, kerékpáron, illetve az alagútban közlekedő személyek számára minden körülmények között kötelező a láthatósági mellény használata. A fekete-sárga aszfaltfestés parkolási tilalmat jelöl. A sárga színű felfestés buszok és taxik számára kijelölt parkolókat jelez. A fizető parkolási övezeteket kék színű táblákkal és festéssel jelzik. Jegyet trafikokban és parkolóautomatáknál válthatunk. Bizonyos városokban ún. "zöld övezeteket" (zona verde) tartanak fenn, ahol a táblákon meghatározott időszakokban tilos a parkolás. Az általánosan meghatározott véralkoholszint maximuma 0,5 ezrelék (kb. fél liter, 5%-os alkoholtartalmú sör vagy 1,5 dl, 12%-os alkoholtartalmú bor). A hivatásos gépjárművezetőkre, illetve kezdő vezetőkre (akik kevesebb, mint három éve szerezték meg a jogosítványt) zéró-tolerancia vonatkozik.

Figyelem! 1,5 ezreléket meghaladó véralkoholszint esetén a járművet lefoglalhatják. Olaszországban (főleg az olyan, autópályán történő baleseteknél, amikor az egyik fél olasz állampolgárságú, a másik pedig külföldi) gyakori, hogy a helyszíni szemlét követően a rendőrőrsön folytatódik a baleseti kárbejelentés folyamata.

Figyelem! Főleg az ország délebbi, külföldiek által kevésbé látogatott részein fordulhat elő, hogy a rendőrök nem beszélnek idegen nyelveket. Az utazónak tehát érdemes néhány, ilyen esetekben szükséges szót, kifejezést még utazás előtt megtanulnia (a jobb útikönyvekben megtalálja ezeket)." forrás


,, Olaszországban 1,5 ezrelék véralkohol szint felett, ittas vezetésért több mint 2 millió forintnak megfelelő bírság, vagy akár őrizetbevétel is járhat. Legrosszabb esetben a rendőrség elkobozhatja a járművet, melyet később árverésre is bocsáthatnak. Erre azonban csak akkor kerülhet sor, ha az autó az ittas vezetésben vétkes sofőr tulajdonában van. Az olaszoknál a korlátozott forgalmi övezetekbe történő behajtásért akár 36 ezer forintnak megfelelő büntetés is kiszabható.(2021)" forrás


"A közlekedési formáik leginkább a kis robogók használatában merülnek ki. Úgy lepik el a kis motorinók az utakat, mint a hangyaboly a járdát. Ebből kifolyólag nem okozhat meglepetést, hogy nem tudnak vezetni, ahogy parkolni sem.(Legalábbis a mi fogalmaink szerint nem...) Minden második autón látni sérülést, amiket csodaszerekkel orvosolnak: az egyik kedvencem a szigszalag! A sávokat nem ismerik és Firenzében még parkolóhelyre is több órányi (tor) túra után lehet bukkanni – ha szerencséd van. Azonban van egy imádni való szokásuk: ha nem motorinóra, akkor biciklire pattannak, s azzal szelik az utcákat. Lezseren, öltönyben, csinosan, papucsban, magas sarkúban – nincs kizáró tényező." forrás


"A mediterrán országokban, így a Vespák és Ducatik hazájában is teljesen természetes, hogy a motorosok cikáznak az autók között: az előzéseket halál-nyugodt arckifejezéssel jobbról, balról, néha két kocsi között keresztben intézik, a bukósisak pedig csak öregeknek való szerintük. A sztrádákon is lobogó pólókban és bermudákban, védőfelszerelés nélkül száguldoznak öregapók és suhancok, érdemes mindig figyelni rájuk.

Az olasz utcákat róva soha ne gondoljuk azt, hogy ők is figyelnek ránk. Nem figyelnek. Bárhonnan előbukkanhat egy autó, aki éppen át akar menni előttünk, vagy jelzés nélkül beállna elénk a piros lámpa előtt várakozó sorba. Ha van hely, a két sávból máris hármat "csinálnak", ilyenkor szinte biztos, hogy nagy gázzal akar majd bevágni elénk a szomszédos autóval ámokfutó sofőr. Inkább engedd el, hadd menjen, a dudálásra vagy nem reagálnak, vagy lenézően mosolyogva fogadják, szóval nem érdemes ráfeküdni.

Az olasz sofőrök nem várják meg, hogy szabad legyen az út, ha indulni akarnak a parkolóból, akkor indulnak. Ha te épp az úton jössz, az sem fogja megakadályozni őket ebben. A képen éppen így tolatnak ki elénk. Az utakról olykor váratlanul eltűnik a felfestés, ami az amúgy is káoszos közlekedésben elhozza az apokalipszist. Róma kellős közepén, a II. Viktor Emmánuel emlékmű előtti hatalmas macskaköves körforgalmon sincs egyetlen sávelválasztó sem, mindenki arra megy, amerre lát. " forrás


"Azt tudjuk, hogy az olaszok borzasztóan közlekednek, de ez még annál is rosszabb volt. És a tapasztalatom szerint minél délebbre vagyunk, annál agresszívebbek, annál jobban nyomják a dudát, az indexet még hallomásból sem ismerik, a felfestett sávok pedig kb. sorminták az úton, mert senkit nem érdekelnek. " forrás


,, 1. Felejtsd el a jobbkéz szabályt! Nincs nagyon mit hozzáfűznom, egyszerűen csak felejtsd el! Mindig a legbátrabb kanyarodik ki először, itt ez a jobbkéz szabály. Nem fog senkit érdekelni, hogy azzal védekezel: "Na de nekem volt elsőbbségem!" Talán ha egy tábla is támogatna ebben, akkor még csak-csak…

2. Ha látsz öt centi helyet, gyorsan nyomd be az autód orrát, mert különben sosem engednek be, napestig várakozhatsz a sorodra, ami itt nincs. Nem, nem lesz belőle nagy csattanás, talán egy kicsi, néha. De itt csodabogár számba megy az, akinek nincs egy picit itt-ott meghorpasztva az autója.

3. Mindig számíts a motorosokra! Nem, nem arra, hogy majd a megfelelő irányból megelőznek és seperc alatt otthagynak. Arra, hogy bárhonnan felbukkanhatnak, néha hárman egy apró Vespán, néha egy szál úszógatyiban, de az tuti, hogy bukósisak nélkül. Megelőznek, átvágnak előtted, majd meggondolják magukat, és megint keresztbe vágnak. Közben persze muszáj beszélgetniük, így már annak is örülhetünk, ha legalább a vezető előrefelé néz.

4. Ne hadonássz a kezeiddel! Itt mindenki ezt teszi, a kutyát nem érdekli, hogy mit mutogatsz. Felejtsd el, hogy integetsz nekik, hogy a Carabiniere (csendőr) ott áll a sarkon, vagy, hogy udvarias kézmozdulattal jelezni akartad, elengeded a delikvenst. Ha benézel más autókba - márpedig benézel, mert azt tanultad, hogy fontos a szemkontaktus - rájössz, hogy ahányan ülnek az autóban, annyi kéz lengedezik összevissza a légtérben. Ne fáraszd hát a sajátjaidat!

5. Szokd meg, ha rád dudálnak, nem azt jelenti, hogy legszívesebben kirángatnának az autódból, hogy jól helyben hagyjanak! Mindig dudálnak. Mindenért. Ha zöldre vált a lámpa, s nem indulsz azon minutumban, azért, ha kifordulnak valahonnan, s lusták körbenézni, azért, ha... Óh, ezer oka lehet, de te sosem fogod megtudni és megérteni, hogy most épp megint mit akarnak. Náluk már csak a spanyolok szeretnek jobban dudálni, ennyire egyszerű!

6. Arra se számíts, hogy használják az irányjelzőt! Mindig légy résen, mert sosem tudhatod, hogy épp merre viszi őket a fejük, vagy a jókedvük! Ha használják is az indexet, csak azért, hogy összezavarjanak: a belső indexet villogtatják, s egyszer csak kivágódnak a körforgalomból. Egyáltalán nem szokatlan látvány és vezetői élmény!

7. Az is alap, hogy a két sáv az négy sáv, néha öt is. Talán ezért nem is vacakolnak útburkolati jelek felfestésével, vagy érthető táblák kihelyezésével. Amikor már azt hiszed, hogy egy gyufaszálat sem lehetne a melletted lavírozó Fiat Cinquecento és a te autód közé benyomni, jön egy drága úr, s valahogy mégis begyömöszöli az autóját kettőtök közé.

8. Végül a parkolás mizériája. Mert parkolni muszáj, hely meg nincs elég, ez eddig ismerős, ugye? Ezért aztán az olaszok mindenhol parkolnak. Szó szerint mindenhol. A szűk utcákat még szűkebbé teszi a mindkét oldalon parkoló autóhad, ami mögé naná, hogy beáll még egy sor. Hogy az első sorból vajon hogyan tud majd elmenni az emberke, az legyen az ő gondja. Ugyanígy simán megállnak a zebrán, körforgalomban, bárhol. Néha azért, mert tényleg halaszthatatlan dolguk van, néha meg csak azért, hogy jót csacsogjanak. Ott, a körforgalomban parkolva. Francesco barátom szerint minden autóba beszereltek egy „magic button”-t, amit mi, buta északiak elakadásjelzőnek hívunk, pedig arra hivatott, hogy parkolni lehessen vele. Benyomod, s láss csodát, bárhol megállhatsz!" forrás


,, Nem a szabályt tisztelik, hanem a másikat. Minél délebbre megyünk, annál vadabbul vezetnek. A sebességkorlátozás, csak ajánlás, és amikor a három sáv összeszűkül kettőre, ugyanaz a három autó halad tovább egymás mellett, csak kisebb köztük a hely. Milánóban például sokkal nagyobb méretű a piros fény a rendőrlámpában, és mindig világít. Csak mellé felgyullad a zöld is, és olyankor lehet menni. Tehát egyszerre van piros és zöld. Délen meg minden kereszteződésbe bejön mindenki egyszerre, és középen valahogy lebrusztolják, hogy ki haladhat tovább hamarabb. Ott nem is szabad megállni a stop táblánál, mert mögötted azonnal elkezdenek dudálni. Ki hallott már ekkora marhaságot, hogy megállunk a stopnál, nem? Emlékszem, Bari mellett volt egy felrakónk, amit csak úgy lehetett megközelíteni, hogy forgalommal szembe mentünk be a kamionnal a körforgalomba, mert különben nem lehetett befordulni a cég kapuján. Nem fért volna el a pótkocsi egy régi, római vízvezeték oszlopa miatt. De senki nem ütközött meg rajtunk.

Azt hallottam, hogy a nápolyi közlekedés még náluk is legendás. Én nem emlékszem egyetlen autóra sem, amikor ott jártam, amelyiknek megvolt az összes indexe, vagy fényszórója, vagy visszapillantó tükre. Valahol ledörzsölődnek úgyis a kiálló részek. Egészen addig röhögtem rajtuk, amíg Messinában nekem nem hajtott egy őrült, aki nem adta meg az elsőbbséget, és utána azt akarta, hogy adjak neki betétlapot, hogy a kára megtérüljön. Onnantól már inkább idegesítettek a vezetési stílusukkal. De tény, hogy ha az ember pofátlan, és nem udvarias, akkor azért beengedik." forrás


,, Robogók, dudáló autósok: Szintén Olaszország jellegzetességei. Mindenhol kis motorok parkolnak, Vespák, Piaggiok. Férfiak és nők, üzletemberek, átlagos közlekedők. Sokan használnak robogót. A dudaszó pedig állandó, egy nagyobb kereszteződésnél elképzelhető még az is, hogy percenként megszólal az autók, motorok és teherautók kürtje. Koccanásos balesetet is láttunk, mindkét fél temperamentumos szitkozódásba kezdett a másikkal. " forrás

,, Errefelé az erősebb kutya szexuálja meg a többit. A motorosok labirintusként használják az autók közti helyeket, ezért folyamatosan érkeznek jobbról, balról, mindenhonnan.Két-három-négysávos körforgalmakban találod magad, ahol mindezt duplaennyi autó tölti ki széltében, de mégis egysávosként használják, vagy ahogy épp jön. És mindezen autómasszának a réseit homokszemekként töltik ki a robogósok, és a biciklisek, fullasztó az élmény.Úgy általában véve sem indexel az olasz, csak ha már nagyon muszáj, az utolsó pillanatban, de teljesen mindegy, mert senki nem enged be senkit, csak akkor, ha ezzel balesetet kell elkerülni. Ennek folyományaként mindenki rögtön behúzza az autóját arra, amerre menni akar.Körforgalmakból elképesztő mennyiség áll rendelkezésre mindenhol, a legkisebb falu is csurig van, ahogyan a nagyváros is. És itt kell igazán figyelni, mert az olaszok ezeken a helyeken bármire képesek. Megesett, hogy mentem volna ki egy soksávos körforgalomból a szélső sávból, mire satufékezéssel tudtam csak elkerülni az ütközetet, mert egy Mini keresztben áthúzott több sávon és nyélgázon ment ki előttem. Láttam a szemem sarkából, hogy közeledik, de nem számoltam azzal, hogy kimegy előttem, hiszen láthatta, hogy ott vagyok és már elkezdtem kikanyarodni, és nem nyugdíjas tempóval tettem.

Olvastam már róla többször, hogy itt aztán van ritmusa a forgalomnak, és érzik is, de akkor nem tudom, mitől van az autók többsége szanaszét horpadva. Plusz egy kört pedig nem hajlandóak menni még akkor sem, ha tök üres a forgó. Látványosan mindenki csak magával van elfoglalva, szerintem előzékenységben mi messze túlmutatunk rajtuk, de legalább az olaszok nem száguldoznak. Nyugodt tempóval mennek az autópályán és országúton is, nem találkoztam idióta mértékű ámokfutással, ami nálunk megszokott. De ha bármikor arra vártam volna, hogy az index meghassa őket, megkövülésig állhatnék valamelyik sávban, itt a mi értékrendünk szerint parasztnak kell lenni, és én nehezen álltam rá erre a módra. Ha már forgalomról beszélünk, az autópályák felhajtóin nagyon rövid a kifutópálya, tiporni kell a gázt, hogy be tudj sorolni. De ekkor azért megértőbbek és gyakran be is engedik a másikat, nem úgy, mint a városban, ahol magadra vagy utalva a zsúfoltság magányában. " forrás


,, Ha autóval vagytok, ügyeljetek arra, hogy a ritkaságszámba menő ingyenes parkolóhelyeket fehér vonallal jelzik az olaszok, a kék vonallal körül lhatárolt helyek fizetősek, a sárga meg egyszerűen nektek biztos, hogy tilos lesz.

Ne higgyetek mindig a GPS-nek, Olaszországban gyakran zavarodik össze, egyik legparább élményem volt Nápoly hírhedt quartieri spagnoli negyedén végigdöcögni behajtott visszapillantó tükrökkel, mert a kocsi is épp, hogy elfért a sikátorban. Ez volt a legrövidebb út…" forrás


,, Benzinkutak: Mert ha naivan beálltunk a Fai da Te sorban a kút mellé, akkor várhatunk órákat, senki nem fog felénk se nézni. Ez lenne az olaszok Self Service-je, azért néha kiírják angolul is. Ezen a soron szinte mindig olcsóbb ugyanaz a benzin, mint a Servito – azaz kiszolgált – sorban. Legtöbbször be kell menni a pénztárhoz fizetni, de vannak kutak, ahol még mobil POS is van az operátornál, tehát ki sem kell szállnunk az autóból. (2019)" forrás


,, Muris a közlekedés olasz honban. Ugyan ott is megvannak a vonalak az úttesten, azonban az ottani vezetők mintha versenyeznének azzal, hogy ki hányszor és hogyan tudja áthágni a KRESZ-szabályait. Szinte bárhol közlekednek, és bárhol is megállnak. Úgy random – gondolom, átkattan valami a búrában – megállnak, és laparkolnak az út közepén (!), ha épp arra szottyan kedvük. Te meg nézel, ahogyan az idős bácsi minden különösebb jelzés nélkül, leáll a többsávos úton, két sávon parkol és besurran az üzletbe, vagy a közeli kávézóba elfogyasztani egy forró feketét. Ez ám a dolce vita! (2019)" forrás


Kicsit tartottam a hírhedt olasz vezetési stílustól, de összességében nem volt vészes a helyzet, főleg így, hogy elsősorban vidéken és mellékutakon mozogtunk, nagyjából 650 kilométert. Városokban nagyon figyelni kell a ZTL területekre, az ide jogosulatlanul behajtást büntetik, de tele voltak az utak telepített sebességmérőkkel is, szóval nem árt betartani a sebességhatárt. Minden városban vannak nagyobb méretű parkolók, amik központtól való távolságuk függvényében változatos áron elérhetők, és érdemes ezeket előre bejelölni a térképen, mivel a táblák alapján nem mindig egyértelmű a megközelítésük. Ami talán még fontos a helyiek vezetési stílusával kapcsolatban, hogy ritkán használnak indexet, és amikor azt gondolnád, hogy már nem vág be eléd, mert nincs hely, akkor biztos, hogy be fog és lesz is hely (a turista úgyis fékez). (2022)


Történelmi óvárosokba és belvárosokba sok esetben tilos behajtani nem ott lakóknak, parkolni meg végképp. A parkolás a történelmi helyek óvárosok közelében nem csak nehézkes de horror drága is általában, sokszor megéri még a külvárosban megállni ingyen és bemenni pár megállót tömegközlekedéssel. A behajtási meg parkolási tilalom néha csak olaszul van kiirva és igen magas a büntetés.

Autópálya igen drága de nem véletlen, itt sokkal nagyobb a különbség az autópálya és a mellékút közt, sok esetben órákat veszítesz amíg szerpentineken mész hegyről le hegyre fel míg a pálya alagutakon es viaduktokon keresztül meg kb. légvonalban.

Gyorshajtást is igen komolyan veszik északon a legtöbb településen fixen van egy trafi befele és egy kifele menet. A külföldieknek a büntetések még drágábbak és fél év mire megkapod kb.

Tengerpart közelében turistás helyek közelében mindenhol ki van írva hogy szigorúan tilos a vadkemping, sok helyen még a normál parkolókba is ki van rakva hogy lakóautóval tilos. Itt marad a kemping vagy a lakóautós parkoló. Utóbbiból szerencsére egész sok van és elég olcsó. A kifejezetten turistás helyeken kívül viszont szinte bárhol megállhatsz az út szélen ingyen éjszakara elzavarni büntetni nem fognak de közbiztonság szempontjából érdemes megnézni a környéket. (2023)

Autóbérlés

Olaszországban kényelmes és egyszerű az autóbérlés. Az útikritika az alábbi összehasonlító oldalt ajánlja az utazóknak, azon egyszerű okból, hogy az olasz kis családi cégekhez képest kiszámítható, megbízhatóbb és bizony gond esetén számonkérhető cégek a beszállítóik. Az autóbérléshez Olaszországban is szükség van érvényes jogosítványra, fényképes személyazonosító okmányra, betöltött 21. életévre és dombornyomott bankkártyára. 25 alatt és 70 felett még ezek megléte mellett is pótdíjat számíthatnak fel. A cégek által ajánlott biztosításokról, azok fedezeteiről mindig a vezető döntsön.  Fontos tipp: ha nem sztrádán megyünk a bérelt autóval, hanem pl. a hegyek közé, szerpentinekre, a kicsi kocsi nagyságrendekkel praktikusabb. A bérlésnél még előre kifizetett vócserrel érkezőknek is zárolni fognak a kártyáján egy szép összeget a közlekedési bírságookra, elfelejtett tankolásra vagy bármire. Ezt a zárolást  csak a bérautó leadása után hetekkel fogják feloldani. Legtöbb cég hitelkártyát kér a biztosítékhoz , aminek, gondolom a jutalékokhoz van köze.  Ezt könnyen kiválthatjuk, ha az általuk ajánlott biztosítást megkötjük, ami persze nem olcsó. 

A kis helyi cégek mellett szól, hogy olcsóbbak. Legalább is első ránézésre. Az alapárhoz adódik hozzá minden más extrában.

,, Olaszországban az autókölcsönző cégek által megadott árat minimumárnak érdemes felfogni, aminél végül úgyis többet kell fizetni.
A megadott árban nincs benne a biztosítás, plusz irreálisan magas kauciót kérnek.
Egy legalacsonyabb kategóriába tartozó autóért – Peugeot 107-es – 1600 euró kauciót kellett volna letennünk. Ráadásul ez az önrész, ha ellopják a kocsit, vagy ha baleset történik.

Érdemes ezért olyan csomagot választani, amelyben alacsonyabb az önrész, így a kaució már „csak” 600 euró (185 000 Ft), viszont az üveg és a kerék sérülése még így is a mi felelősségünk marad. Olaszországban
van rá esély, hogy a kocsit megkarcolják, megnyomják parkolás közben.
A bérleti szerződés apró betűi között meg lehet találni az árakat: egy karcolás 150 eurónál (46 000 Ft) kezdődik, szóval érdemes biztosra menni. (2017)" forrás

Vonatozás

,, A legegyszerűbb, leggyorsabb és legkomfortosabb módja a városok közötti közlekedésnek a vonatozás. Mi is ezt választottuk hiszen körülbelül 3000-3200 forint értékben megúsztuk távonként és az elképzeléseinket is túlszárnyalta a vonatok minősége és tisztasága. IC vonatokon nagy lábtér járt, nem voltak telezsúfolva az emberek a vagonokban, és még a légkondicionáló is teljesen jól működött. Úgyhogy én bátran ajánlom ezt a fajta közlekedési módot mindenkinek. A kalauzok, már amikor éppen jöttek, rendesek voltak és tudtak angolul is, ami egy hatalmas plusz pont nekik." forrás


Ha pedig már Olaszországban vagytok, akkor kirándulásaitok során használjátok a Trenitalia oldalát, ahol online is tudtok jegyet váltani. A menetjegy ráadásul kinyomtatható, pdf-ben felmutatható, de akár egy SMS-ben megkapott kód is alkalmas a menetjegy igazolására. Modern, működik.

Ha távolsági utazást terveztek, akkor használjátok bátran az olasz nagy sebességű vasúthálózatot. Gyorsan és kényelmesen eljuthattok vele A-ból B-be. De nem csak az állami szolgáltató jöhet szóba, keressetek rá az Italo szolgáltatónál is az adott útirányra, hátha kedvezőbb áron sikerül megtervezni az eljutást. Viszont a Trenitalia-val több helyre el tudtok jutni, így sok esetben az lesz az észszerűbb.

Olaszországban vannak belföldi éjszakai vonatok is, így egy körút részeként akár tovább utazhattok a csizma déli részére, vagy akár egészen Szicíliáig! Mi így tettünk 2020-ban, életünk legjobb útja volt! (2023) forrás

Egészség

A közegészségügyi helyzet jó, járványveszéllyel nem kell számolni, az egészségügyi ellátás színvonala jó. Az Európai Egészségbiztosítási Kártya bemutatásával a sürgős, illetve orvosilag indokolt alapellátás vehető csak igénybe Olaszországban, ezért utazás előtt ajánlott utas- és balesetbiztosítás megkötése.

"A hagyományos olasz konyha sajnos nem cukorbetegnek való, erre készüljön fel, aki érintett (gyakoribb mérés, nagyobb inzulin adagok)." (Vista-utazó, 2014)

,, Ha Olaszországban kórházba kell kerülnöd, az első, amit elkezdenek rajtad keresni, az az Európai Egészségbiztosítási Kártya. Ez minden EU-s állampolgárt megillet, és utazás előtt ki lehet váltani az OEP-nél. Nem kerül semmibe. Viszont ha nincs nálad, akkor rossz esetben szépen kifizettetik veled az összes kórházi költséget, ami a mi esetünkben 2 db műtét és a kórházban eltöltött napok, az annyi mint 8000 euró, köszöntem szépen. " forrás


Itáliában mentesen étkezni (ha csak nem cukormentességről van szó) szinte már öröm. Nem csak az üzletek kínálata igazodik az igényekhez, hanem az éttermek kínálata is tükrözi az érzékenységet az érzékenységekre. Számos csak mentes étterem található mindenütt és a vegyes konyhát vivő helyek is igyekeznek külön étlappal és elkülönített elkészítéssel kezelni ezt a kérdést. (2023) forrás

Calabriai ,,viagra" - Kriszta fotója

Étkezés

Ha egy étterem ebéd (pranzo) vagy vacsora (cena) idején tele van olaszokkal, az épület előtt olasz rendszámú autók sokasága parkol, akkor feltételezhetjük, hogy ott jól főznek. Az olaszoknak kifinomult érzékük van a jó minőségre, és ez persze érvényes az étkezőhelyekre vonatkozóan is. Képesek arra, hogy ne az érfekvés, hanem a minőség alapján válasszanak éttermet maguknak. Érdemes esetleg követni e téren a nyomukat. Főképpen azért, mert a jó konyha nem jelent feltétlenül magas árfekvést.

Nem tanácsos a turistának a vendéglő kiválasztásánál túlságosan nagy mértékben kiindulni a külsőségekből. Olaszországban nagyon is sok helyen előfordul, hogy egy szegényes, teljesen egyszerű, kérkedéstől mentes étteremben pompásat lehet ebédelni, vacsorázni. Nem ajánljuk, hogy a városokban a turisták által leginkább ellepett utcákon, tereken, környékeken lévő éttermeket válasszanak, mert az ilyen helyeken gyakran egyáltalán nem jó az ár-érték arány, sőt sokszor a kiszolgálás is "mozgószalagos", személytelen. Érdemesebb kisebb, rejtettebb utcácskákba bemenni, ahol küzdenek a vendégért a jó teljesítménnyel.

gigantikus bruschetta - H. A. fotója

A magyar turistának (is) meg kell küzdenie azzal, hogy a vendéglők az olaszok szokásos étkezési időzítéseihez igazodnak. Az olaszok későn kezdenek vacsorázni. Előfordulhat, hogy este nyolc óra tájban még kong az ürességtől egy étterem. 22 óra tájban töltődik meg élettel a legtöbb vendéglő. Akkortájt asztalhoz is nehéz jutni, sőt sorba kell állni. Nagyon ritka, hogy egy olasz étterem étlapján külön rész foglalkozzon a gyerekeknek szánt étkekkel. Az olasz gyerekek azt eszik, amit a szüleik, punktum.

Az olasz fagylaltok valóban világbajnokok. Hatalmas adagokat adnak (gyakran valósággal egyensúlyozni kell velülk), és az ízekben a választék óriási, bár e tekintetben már nálunk is van jelentős fejlődés. Olaszországban egy gombóc fagylalt ára kb. 3 euró. A jó minsőgű fagyit gyaran drágábban is adják. Vannak azonban silányabb minőségek is (nem igazán friss, vagy/és túl sűrű).

Érdemes turistaként utánozni az olaszokat a kávézás szent terepén. Nagyon értenek a kávé készítéshez és fogyasztásához is. Érdemes benézni egy bárba kora délelőtt, ahogy a helyiek szokványos rutinnal gyorsan, de élvezettel letudják a mi fogalmaink szerint szerény reggelizést. A pizza olaszországban csaknem mindig jó minőségű, de a feltét többnyire egyszerű, nem cifrázzák túl sok mindennel. Ami igazán jó minőségűvé teszi az ottani pizzát, az a paradicsomsűrítmény természetes íze. 

,, Ami Olaszországban mindenhol ugyanolyan egyszerű és tökéletes az a klasszikus eszpresszó, mely világszerte egyenlő az olasz kávéval. Eltéveszthetetlen jellemzője a testesség, sűrű krém, az intenzív aroma. A krém a kávé tetején mogyorószínű, se nem túl világos, se nem túl sűrű és soha nem habos. A kávéscsésze kiválasztását se bízzuk a véletlenre: az igazi olasz eszpresszót jó minőségű, legfeljebb 70 ml-es , 35-40°C-ra melegített csészében szolgálják fel. " forrás


A legtöbb hiba, amit egy olasz étteremben elkövetnek azok, akik nem bennfentesek az olasz vendéglátás magatartási szabályaiban, az nem más, mint a tészta felvágása.Az olasz etikett szerint ugyanis a spagettit és a fettuccinét nem szabad késsel kisebb darabokra vágni.

De az is helytelennek számít, ha valaki kanál segítségével forgatja a tésztát a villájára. Ha csupán egy falatnyi tésztát csavarunk a villánkra úgy, hogy a tészta kósza végei nem lógnak mindenfelé, kanál nélkül sem ördöngösség megenni a spagettit.
Ne használj kést a lasagnéhoz! Az sem helyénvaló, ha villát és kést használunk a töltött tészták, például a lasagne vagy a ravioli felszeleteléséhez. Erre az a magyarázat, hogy az olaszok annyira tisztelik a tésztát, hogy soha nem vágnának bele késsel. Helyette használjuk csak a villánkat, pontosabban a villa oldalát. Közben pedig ügyeljünk arra, hogy megfelelő méretű legyen a tészta, hogy könnyedén be tudjuk venni a szánkba.
Vannak olyan ételek, melyek felszeleteléséhez csak villát használjunk. 

Semmi sem hasonlítható ahhoz az érzéshez, amikor beleharapunk egy meleg, ropogós olasz kenyérbe… igen ám, de nem mindegy, hogy ezt mikor tesszük. Rossz döntés például kenyeret kérni a pincértől, amikor tésztát eszünk.

Az olasz vendéglátás magatartási kódexe szerint nem szabad más keményítőtartalmú ételekkel, például rizottóval vagy tésztával együtt kenyeret enni.

Egy olasz étteremben a kenyeres kosár mindig azért kerül az asztalra, hogy a leveshez vagy a salátához fogyasszunk belőle, illetve, ha valaki nem keményítőalapú előételt rendelt, a főételhez is ehet kenyeret.
Kenyérrel sehol nem illik tunkolni

Bármennyire ízlett a szósz, ami a húst vagy a tésztát borította, ne töröljük kenyérrel tisztára a tányérunkat. Otthon a családi asztalnál ülve még csak-csak elnézzük, ha valaki kenyérrel tunkolja ki a tányérjából a tésztaszószt, de egy étteremben ez finoman szólva is neveletlenségnek számít; és nem csak egy olasz étteremben. Az illemszabály szerint bármennyire is ízlett a szósz, meg kell elégednünk annyival, amennyi a tésztára vagy a húsra jutott, és a maradékot ott kell hagyni a tányéron.
A tészta soha nem lehet köret

Nem véletlen, hogy az olasz éttermekben soha nem találunk tésztát a köretek között. Éppen ezért nem is szabad soha köretként rendelni. forrás

Borravaló

Az olaszok mancia-nak nevezik a borravalót, amit náluk sem összegszerűen, sem százalékosan nem várnak el. Még az összegek felkerekítése sem szokásos. Persze náluk is örülnek a pincérek és a bárkiszolgálók a borravalónak. Az olaszok jellemzően külön otthagynak az asztalon vagy a pulton valami kis összeget, ha éppen olyanjuk van. Szóval a turistának sem kell kényszert érezni arra, hogy folyton borravalózzon. Éppen a turistás helyeken várják el a pincérek a leginkább a borravalót, mert erre szoktatják rá őket a külföldi látogatók. Az étlapon, ill. a számlán olvasható legtöbb helyen a coperto (többnyire kb. 3 euró), ami lényegében a teríték díj, ami a kirakott kenyérre is vonatkozik. Felesleges ezen mérgelődni, ez egy sajátosság az olasz vendéglátásban. Ezzel kalkulálni kell.

,, Olaszországban nem szokás a borravaló. Amikor a pincér kihozza a számlát, az pont annyi, amennyit fizetni kell: nem kell osztani-szorozni, a szervízdíjat már úgyis felszámolták. Ha különösen elégedettek vagytok, dobjatok némi eurót a kassza közelében elhelyezett befőttesüvegbe. " forrás


"Evés közben az olaszok étkezni, beszélgetni és hadonászni szeretnének, nem pedig tárlatot vezetni a Modern Művészetek Múzeumában, de nem is röfögve azon versenyezni, hogy egységnyi idő alatt ki tud több zsírt beépíteni a szívkoszorúerek falaiba. Egy átlagos olasz főétkezés (ami náluk elsősorban a cena, vagyis a vacsora) alaphangon négy fogásból áll; az étlapokon ugyanezt a felosztást fogod megtalálni." forrás


"Nagy újdonságot nem árulok el azzal,hogy a kávézás Olaszországban majdhogynem szakrális élmény, egy vallás, aminek persze megvannak a maga szent és sérthetetlen szabályai. Az olaszok bárhol és bármikor kávéznak, a kávéfajták palettája végtelen, és mindenkinek megvan a saját módszere a tökéletes kávé otthoni előállítására. Egy tisztességes olasz háztartásban minimum négy méretben található kotyogós, mostanában egyre több a kapszulás gép is. Szerintem kevesebb annál "olaszabb" dolog van, mint egy Autogrillben a kávé illata és a csészék csörömpölése, és a kiskanalak karistolása a csészék falán kevergetés közben. Ezzel a mai napig nem tudok betelni.

Ha bárban rendelsz kávét, és nem vagy jártas az itáliai szokásokban, kösd föl a gatyád, mert arra a kérésre, hogy "Egy kávét, legyen szíves" könnyen egy fitymáló szemöldökfelhúzás lehet a válasz, mert hát ugye MILYEN legyen az a kávé? Reggel cappuccino, caffelatte, latte macchiato, napközben, espresso ,ristretto, macchiato, lungo, estefelé corretto vagy decaffeinato, nyáron shakerato, hideg, esetleg hideg kávé jéggel. És ez tényleg csak egy elkapkodott semmilyen lista. És ha már tudjuk, hogy milyen legyen a kávé, akkor döntsük el azt is, hogy csészében vagy üvegpohárban, hogy mellé a víz bubis legyen vagy mentes. Szóval a barista könnyen megizzaszthatja a járatlan utazót, aki ha ne adj Isten ebéd után cappuccinót óhajt, jobb ha felkészül minimum egy szemmel verésre." forrás


"Korábban rengetegszer kellemetlenül éreztem magam, amikor például beültünk barátokkal, ismerősökkel egy pizzériába: most vajon tényleg késsel-villával kellene ennem a pizzát? Itáliában a legcsinosabb, legbájosabb hölgyemények is kézzel eszik ezt a fenséges olasz csodát, méghozzá akár a legimpozánsabb éttermekben is. Továbbá egy nagyon jópofa szokással fűszerezik: egy-egy nagyobb szeletet vágnak, és azt félbehajtva burkolják." forrás


,, Szeretem az igazi olasz pizzát, nem fél kiló kenyér, ráhányva mindennel, hanem papírvékony, de finom tészta, igazi paradicsomszósszal és kulturált mennyiségű feltéttel. Ha azt írják bárhol, hogy „Ungherese salami” van rajta, ne hidd el, nem az, tudjuk a hazánkból szakadt pincértől. Borravalót itt nem szokás adni, úgyis kiszolgálják magukat ezen a téren, szerepel a számlán. Mindenféle tésztaételt érdemes itt megkóstolni, mert nagyon más, mint az az oszlásig főzött, amihez mi szoktunk.

Olasz sörök:, amik nekem nem jöttek be, a beleim pedig ma is háborognak, ha csak rájuk gondolok. Nem vagyok nagy sörszakértő, de nem hagytak maradandó emléket bennem, színtelen, szagtalan, habtalan sörök voltak. Persze a mennyiségük tetszett, nem fél, hanem 0,66 literesek.   " forrás

Vásárlás

  • 2012 eleje óta Olaszországban tilos 1000 eurónál nagyobb összeget készpénzben fizetni. Kérdőjeles, hogy ezt a tilalmat mennyire tartják be az olaszok.
  • Sokan olasz élelmiszer specialitásokat hoznak haza, pl. különleges olívaolajakat, citromlikőrt (limoncello), vagy lampascioni-t (hagymácska).

"Sok olyan bolt van, ahol kártyával nem lehet fizetni, max. ú.n. bancomattal, ami gyakorlatilag egy elektronikus pénztárca, vagy épp megadnak egy minimum limitet, ami alatt csak készpénzzel lehet fizetni. A bankokban sincsenek kártyaleolvasók, ott is csak készpénzes tranzakciók lehetségesek." forrás

Üzletek nyitva tartása

Az üzletek nagy többsége reggel 9 órától a késői esti órákig nyitva tart. Az egyetlen kellemetlenséget a szieszta jelentheti, ami 12 és 16 óra között történik - változó, hogy mennyi ideig.

"Zárva tartás – Semmin nem háborodik fel jobban egy észak-olasz, mint ha a „siesta” szót használják velük kapcsolatban. Sziesztázni ugyanis csak délen szoktak (azért megy ott olyan rosszul minden!), északon nincs szieszta. Érdekes módon a legtöbb bolt mégis zárva tart délben kb. fél egytől háromig. Az igazán nagy üzletek vannak csak nyitva egész nap ott ki is van írva, hogy „orario continuato”. Ön gyakran ki szokott ugrani ebédidőben bevásárolni vagy megvenni valami szükségeset? Na ilyet Olaszországban nem lehet, csak munka után. Ráadásul a boltok többsége a hét valamelyik napján nem nyit ki egy fél napra. Ez gyakran hétfő délelőtt vagy hétfő délután, de a legtöbb Torinóban a legtöbb kisbolt valamiért szerda délután tart zárva, a lényeg, hogy minél nehezebb legyen kitalálni/megjegyezni, hogy hova mikor lehet menni. Ja, és éjjelnappalik egyáltalán nincsenek, vasárnap is minden zárva, kivéve egy-két külvárosi hiperüzletet. Itt nincs olyan, hogy este nyolckor vagy vasárnap délelőtt leugrok a kisboltba, mert elfogyott a tejföl. (Tejföl sincs Olaszországban egyébként)." forrás


"A divat hazájában egyebekben nem csak a közlekedési kihágások elkövetésével válhat elkövetővé a turista, de a világmárkák olcsó, hamisított másolatainak beszerzése miatt is súlyos büntetésre lehet számítani. Ki ne örülne egy megszólalásig eredetinek tűnő, Louis Vuitton táskának, mely a strandon potom pénzért beszerezhető, kevesen számolnak azonban azzal, hogy az elegáns carabinieri-k (olasz rendőrök) ezer euró pénzbírsággal jutalmazzák az ilyen akciókat. Az olasz hatóságok a nulla tolerancia elvével lépnek fel az illegális kereskedelemmel szemben, s többször felhívják arra a figyelmet, hogy az ilyen vásárlásokkal nem a bevándorló árust, hanem az őt kizsákmányoló bűnszervezeteket gazdagítjuk." forrás


,,Egy igazi olasznál mindig van egy szép nagy napszemüveg... Esernyő viszont soha! Ezt kihasználva a betelepült afrikai, és indiai árusok azonnal ellepik a forgalmasabb helyeket néhány esőfelhő megjelenésekor. Ezzel párhuzamosan megjelennek az esernyőárusokra vadászó rendőrök is, akik könyörtelenül lecsapnak, ha véletlenül sikerül elkapniuk valamelyik bevándorlót. Bár általában ők sas-szemeikkel egyből kiszúrják a környéken ólálkodó egyenruhásokat.

Ha újra kisüt a nap, az esernyősök eltűnnek, és helyettük előkerülnek a márkásabbnál márkásabb, „hamisított valódi" Prada, Gucci, Louis Vuitton táskák, melyek ára 50-100 euróról indul, de valójában akár 10 euróért is a hozzájuthatunk egy ilyen darabhoz, ha igazán erre vágyunk, és ha tudunk alkudni. Ebben az esetben az olasz sem jelenthet akadályt, mivel fekete bőrű barátaink sokkal jobban beszélnek akár angolul, vagy franciául is, mint olaszul." forrás

Calabriai ajándékárus - Kriszta fotója

Szórakozás

Palermo - Esti utcai táncolás - f.d. fotója

Közbiztonság

Olaszország alapvetően biztonságos ország, azonban a turistának kellően körültekintőnek kell lenni a turistalátványosságok és a pályaudvarok közelében, valamint a tömegközlekedési eszközökön. Főleg olyan helyeken szükséges az éberség, ahol nagy a tömeg. A turistáknak azt tanácsoljuk, hogy ne hozzanak magukkal olyan hivatalos iratokat, amelyekre Olaszországban amúgy sem lesz szükségük, pl. magyar adóazonosító vagy a társadalombiztosítási kártya. Az értékeinket és dokumentumainkat ne tartsuk ugyanazon a helyen, és csak annyi készpénz legyen nálunk a napi programok folyamán, amennyi valóban szükséges. Amennyiben eltulajdonítják az értékeket, a károsultnak azonnal fel kell keresnie a legközelebbi rendőrőrsöt, hogy ott jegyzőkönyvet vegyenek fel az eseményről. Az utóbbi időben kialakult gyakorlat szerint e jegyzőkönyv és a hazautazásra szóló repülőjegy birtokában a repülőtéren az utast felengedik a gépre, így nincs szükség arra, hogy ideiglenes útlevélért a konzulátushoz forduljon.

Különösen kell vigyázniuk azoknak, akik Nápolyba és annak környékére utaznak, ott ugyanis rendszeresen rabolnak ki turistákat, illetve gépjárműveket törnek fel. Nápolyban kockázatos dolog értékes karórával vagy/és ékszerrel sétálgatni. Tengerparti helyszíneken gyakran előfordul, hogy a fürdőző turisták gépkocsiját feltörik, ennek elkerülése érdekében még egy rövid fürdőzés idejére sem tanácsos értékeket hagyni a gépkocsiban. Bűnöző csoportok újabb és újabb módszereket eszelnek ki a gyanútlan autósok értékeinek az ellopására (gumi leeresztés és segítség felajánlása, áligazoltatás stb). Figyelni kell arra is, hogy a városi közlekedés során a gépkocsi nyitott ablakán át motorosok benyúlhatnak, s eltulajdoníthatnak táskát, értékeket. Ilyenkor – tekintettel a nagy forgalomra – utolérésük lehetetlen.

A bűnözés kapcsán az úti kritikus önkényesen megemlékezik a veronai születésű Cesare Lombroso-ról, akinek 1876-ban megjelent könyve, a Bűnöző ember (L'Uomo deliquente) nem mást állított, mint azt, hogy a bűnelkövetők egy része születésétől kezdve bűnözésre van predesztinálva. Lomboroso szerint a bűnözők egy részénél testi-fizikai jellegzetességekben is megmutatkozik a bűnözői hajlam. A 20. századi kriminológiában már egyáltalán nem veszik komolyan a Lombroso-típusok meghatározásait. Azt javasoljuk tehát, hogy Olaszországban a turistáskodás folyamán ne ijedjünk meg olyanoktól, akik a Lombroso-típus egyes jellegzetességeit hordozzák magukon: ferde száj és orr, aszimmetrikus arc, kicsi szemek, szűk homlok, bozontos, összenőtt szemöldök, sűrű, sötét színű haj sok és furcsa forgóval. Manapság az olasz nagyvárosokban a zsebtolvajok felismerésénél tán többet segít, ha tudjuk, hogy mik a kinézeti jellegzetességei egy, Romániából ide jött népcsoport képviselőinek.

Egyéb hasznos információk

Roaming

,, Az Európai Unión belül 2017 június közepétől megszűntek a roaming-díjak, aminek persze nagyon örülünk, mert az jó, és előremutató és éljen Európa, meg minden. A dolog jelentős hátulütője, hogy ugyan ingyenes lett a roaming, viszont nem működik. Pontosabban értelmezhetetlen, hogy kinek mikor és miért, illetve kinek mikor és miért nem működik.

Nem értek a technikai részletekhez, az az egy azonban biztos, hogy míg mondjuk tavaly, amikor centeket ugyan, de kellett fizetni a roamingért, röhögve lehetett netezni bárhol Európában (már ahol volt térerő), addig ez idén nyáron lehetetlen küldetéssé nemesült. Illetve ez még nem is így igaz pontosan, hiszen a társaságból volt, akinek működött, és volt, akinek nem (utóbbi voltam én, nyilván), gyakorlatilag ugyanolyan előfizetéssel, ugyanannál a szolgáltatónál. Na, erre varrjunk gombot.

Szóval a magam részéről én inkább fizetnék valami minimális összeget, csak legyen, mert ez így a (nagyon rossz) vicc kategória. " forrás


,, Sokat halljuk hogy hosszú a sor a nagy képtárak előtt. Igen, ez tény. De ha előre megvesszük a jegyet, vagy exclusive jegyet veszünk, akkor kikerülhető a több órás sorban állás. Nyáron vigyünk egy könnyű blézert, vagy felöltőt, sálat, kendőt, mert a vastag falak között hűvös van, a termek hőmérséklete a műalkotások érdekében egy fix hőmérsékletre van beállítva." forrás

Magyar külképviselet

A Magyar Köztársaság főkonzulátusa:

Via Fieno 3, IV. emelet, 20123 Milánó MI

E-mail cím: consulate.mil@mfa.gov.hu
Telefonszám: +3902726009

Főkonzul: Csiszár Jenő
Első beosztott konzul: dr. Rozs Péter László
Konzul: dr. Szabó Orsolya Katalin

Fotóegyveleg

a.m. fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon