.
.
j. m. fotója
Fő látnivalók:
Bangladesben az UNESCO kulturális világörökségének részei:
"A bangladesi utazásunk nem arról szólt, hogy hagyományos értelemben kulturális látnivalókat látogattunk meg. Valójában egyetlen múzeumban sem mentünk be az ottani utunk folyamán. Az igazi nevezetesség, látnivaló számunkra az volt, hogy tág szemekkel, tátott szájjal bámultuk, csodáltuk a bangladesi embereket, az utcai jeleneteket. A legjobb programok a spontán utcai beszélgetések voltak, akkor is, ha nem voltak magas röptűek a tartalmak, és a helyi emberek többnyire a legszokványosabb kérdéseket tették fel. Sokszor hívtak meg ismeretlen emberek az otthonukba, hogy teával kedveskedjenek nekünk.
Dhakában megnéztük a régi piacot, az új piacot és az óvárost. A fővárosi utcakép leírhatatlan, de szerintem a jó fotók sem adják vissza a hangulatot: színes riksák százai, fülsüketítő zaj, bámulatos káosz. Mindenhol piacok, bazárok. Jót tett a tüdőnknek, hogy Dhakából kimentünk egy nem túl messze lévő nemzeti parkba (Bhawal National Park). Jópofa volt látni a piknikező családokat és az osztálykiránduláson nyüzsgő gyerkőcöket. Voltunk egy folyami hajótúrán, ami inkább két falu meglátogatása miatt volt érdekes. Amúgy a folyópartok, maga a folyó irtózatosan szemetes, koszos volt. Még mindig biztonságosabb volt hajón utazni, mint az országutakon buszon.
Állítólag Bangladesben évente 13 ezren halnak meg közúti balesetek következtében. Az utazásunk folyamán sokszor láttunk balesetet, igaz halálos kimenetelűt szerencsére nem. Tetszett nekünk Sylhet város, mert elviselhetőbb méretű, mint Dhaka és könnyebb volt barátkozni a helyiekkel. Dhakán kívül mindenhol barátságosabbaknak éreztük a bangladesieket." (Babosék, 2015)
Dél Ázsiában Banglades-t ajánlom. Az egykori Kelet-Pakisztán, avagy Kelet-Bengália külön utat járt a térség országaihoz képest. A turisták által kevésbé felkapott mint India, vagy Nepál, sokkal költséghatékonyabb is. A Dakka-n a fővároson kívül ajánlom a Csittagong-i hajóbontót és hajótemetőt, és Cox's Bazar-i partovonalat. A dél bangladesi Saint Martin szigete igazi dél ázsiai üdülő, búvár, pecás, relax hely.
Határátkelés csak bal kormányos autóval lehetséges, a CPD helyett, helyi vámpapírokkal is át lehet kellni a a határon, de az autó forgalmi értékének 2/3-át letétbe kell helyezni. B
Banglades csak másfélszer nagyobb területileg Magyaroszágnál. Lakossága 170 millió, vagyis több mint 17 szerese!! Olyan forgalmi dugók is kialakulnak hogy akár 20 órát állunk benne. Vidéken is egybefüggő forgalmi torlódások vannak, akár 150 km-en keresztül. (b. m., 2023)
"Nagyon vegyes érzésekkel távoztunk Ázsia káoszfővárosából, illetve a világ legsűrűbben lakott országából. Nem hibáztatom a barátainkat, akik azt mondták, feltétlenül menjünk el Bangladesbe, mert egészen biztosan felejthetetlen élményeket fogunk szerezni. Hiszen igazuk lett, csak azt nem említették, hogy ezek az élmények nem mindig lesznek kellemesek. Ázsia egyik legszegényebb országáról van szó, ahol iszonyatos tömeg, kosz és káosz fogadott minket.
Itt még nem rohan az élet, számtalanszor előfordult, hogy pusztán a jelenlétünkkel megállítottuk a munkát. Néha több tucat ember kezében állt meg a sarló, otthagyták a rizsföldeket, és alaposan megcsodáltak bennünket. Bangladesben ugyanis alig vannak turisták, az országban töltött 69 napunk alatt mindössze két külföldivel találkoztunk. Aki valami nagyon másra vágyik, egy olyan helyre, amelyhez hasonlót még sosem látott, annak Bangladesben a helye. Feltűnési viszketegségben szenvedő embereknek pedig maga a paradicsom, mert ha elhagyjuk a várost, könnyen tévedhetünk olyan vidékre, ahol még soha nem láttak fehér embert. Ilyenkor hosszasan, szótlanul bámulnak megkövülten, rajongóink száma pedig akár a több százat is elérheti.
Banglades területe nagyon sűrűn lakott, ezért az egész országban van mobil lefedettség. Igaz, a sebesség nem túl nagy, de mivel nem sokan használják, ezért e-mailezéshez tökéletesen megfelel. A mobiltelefon könnyen elérhető státuszszimbólummá vált, ezért sokan úgy használják, hogy nincs is benne SIM-kártya, csupán zseblámpaként vagy lejátszóként funkcionál. A zenét egyébként fülhallgató nélkül hallgatják, így könnyen előfordulhat, hogy a buszon egyszerre 4-5 dallam veri fel az országban amúgy ismeretlen csendet.
Aki az ország túlnyomó részét beterítő végtelen rizsföldek után némi dombságra, erdőkre és viszonylagos nyugalomra vágyik, annak ez a délkeleti rész jó menedéket jelenthet. Kedvencünk volt az ország egyetlen korallszigeteként számon tartott Saint Martin, ahol érdekes dolgoknak voltunk szemtanúi és részesei. A tengerparton szoknyában, egymás kezét fogva sétálgattak a férfiak.
Bangladesben nincs sok hagyományos értelemben vett látnivaló. Itt a legnagyobb élményt az adja, ha elvegyülünk a tömegben, és nyitott szemmel járunk-kelünk. Ott vannak például a spontán utcai művészet megnyilvánulásai, a színesre pingált riksák. Mindegyik egyedi, kézzel festett példány, a motívumok a mozifilmek hőseitől kezdve a bengáli tigrisen át a repülőkig, vonatokig és a helyi tájakig minden témát érintenek. (2014)" forrás
"Érdekes bangladesi foglalkozások:
Riksafeltoló betanított munkás
Syhletben találkoztunk ezzel a felettébb különleges mesterséggel. Ott ugyanis van egy híd, amelyikre egy meredek rámpán keresztül vezet az út. Itt a riksások nem bírnák egyedül feltolni a riksát a riksafeltolók segítsége nélkül, ami nagyon lelassítaná a forgalmat. A riksafeltoló a rámpa aljánál figyel, hogy mikor téved arra egy riksás (kb. minden másodpercben, úgyhogy nem kell annyira koncentrálnia azért), majd futólépésben feltolja szépen. Egy kb. 50 m hosszú nem túl meredek emelkedőre kell gondolni. Egy feltolás ára 2 taka (kb. 7 forint, amit készpénzben meg is kap, 2 takás papírpénz formájában.
Mobiltelefon egyenleg feltöltő ember
Itt majdnem mindenkinek pre-paid-es mobilja van, amiről persze folyton elfogy az egység. Itt jön képbe a mobiltelefon egyenleg feltöltő ember! Neki van minden szolgáltatónál pre-paid-es SIM kártyája, meg egy (vagy több) régi Nokiája. Szépen kiül egy forgalmas csomópontba (buszpályaudvar pl. remek hely, ott mindenki rögtön telefonálni akar) egy kis asztalkával, az emberek meg adják a pénzt, bemondják a számukat, és emberünk áttölti a saját telefonjáról a bemondott számra az egységeket (ezt egy sima SMS küldéssel meg lehet oldani). Az ember eszméletlen gyorsan kezeli a régi Nokiát, 10 másodperc alatt lezajlik az egész tranzakció. Jellemzően 10-20 takával (27-54 forint) töltik fel az emberek a telcsijüket, egy perc beszélgetés a legrosszabb csomagban is max 1 taka (3ft).
Bérülő (hajón)
Bangladesben nagy szerepet játszik a tömegközlekedésben a folyami hajózás, mert mindenfelé víz van. Roppant praktikus is, egy csomó hajó este indul, szundítasz egyet, és reggelre ott is vagy. Igen ám, de a kabinos jegy a bangláknak nagyon drága, jellemzően a dekkre váltanak jegyet. Ez egy nagy fapallós placc, ahova leterítik a pokrócukat, egy másikkal meg betakaróznak, aztán már alszanak is. Ez egy átlag bangladesinek nagyon kényelmes, bárhol képesek aludni. Egy a bökkenő ezzel a dekken alvással, hogy ha nem mész ki időben, akkor elfogy a dekken a hely, és a motortól 1méterre, vagy valami egyéb borzalmas helyen kell aludnod. De semmi gáz, mert a bérülő ilyenkor a segítségedre siet. Reggel korán kimegy az este induló hajóra, és cirka 50 takáért (135 Ft) foglalja neked a helyet egész nap. " forrás
t.s. fotói
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
M.Béla, 2024. 08. 29. 15:19
Köszönjük szépen_!