ÚTIKRITIKA.HU / Libanon







útikritikák


Libanon

Libanon dióhéjban | Tetszett & Nem tetszett | Vélemények | További beszámolók | Fotóegyveleg

.

Unják a banánt? - Ata fotója

A Ciprus és Libanon közötti kompút várhatóan körülbelül négy óráig tart. A komp Larnaca (Ciprus) és Jounieh (Libanon) kikötői között közlekedik majd; utóbbi mintegy 24 kilométerre fekszik Bejrúttól északra. A járat elindítását jelenleg tervezik, és várhatóan 2025 nyár elején meg is kezdheti működését.


2025 júniusában Libanon helyzete a híradások szerint viszonylag nyugodt, és a fegyverek sem ropognak a nagyvárosokban. Bejrút hangulata meglepően élénk, a kávézók és bárok tele vannak, és a helyiek derűsen mesélnek a városról. Ugyanakkor a légkör feszültsége tapintható, főleg, ha a határ menti térségekről esik szó. Az ország gazdasági válsága miatt akadozik az áram- és vízellátás, de a mindennapi élet mégis megy tovább, mintha semmi sem történt volna. Ha valaki ide látogatna, érdemes rugalmasnak lenni és a helyiektől érdeklődni, mit javasolnak a biztonságos felfedezéshez.

Libanon dióhéjban

Arabul: لبنان (Loubnān), angolul: Lebanon, franciául: Liban,

  • Libanon közel-keleti ország, 10 452 négyzetkilométer területű. Nyugaton hosszú szakaszon a Földközi-tenger partján fekszik, keleten Szíriával, délen Izraellel határos.
  • Libanon lakossága: kb. 5,2 millió (tán a menekülteket nem beleszámolva). Arab a hivatalos nyelv, de nagyon sokan beszélnek franciául, angolul és örményül. Franciául többen tudnak, mint angolul. A lakosság kb. 70 százaléka muzulmán, 30 százaléka keresztény.
  • 2025: Libanonban több mint 450 ezer palesztin menekült él, többségük 12 menekülttáborban. A táborokban sokszor rosszak a körülmények, az itt élőkre pedig munkavállalási korlátozások is vonatkoznak.
  • Bejrút 2043 kilométerre van Budapesttől.
  • Magyar állampolgároknak nem kell vízum Libanonba, ha 30 napnál nem töltenek ott többet. 
  • Libanon gazdasága már évek óta súlyos válságban van, a lakosság mintegy háromnegyede mélyszegénységben él, és az alapvető közszolgáltatások gyakran akadoznak vagy teljesen megszűntek. A 2023-as infláció 221 százalékot ért el, tovább mélyítve az országban uralkodó gazdasági káoszt, ahol a legtöbb tranzakció kizárólag amerikai dollárban történik. 2024-re a helyzet továbbra sem javult, az állam súlyos fizetésképtelenséggel küzd, az egészségügyi és oktatási rendszerek összeomlás szélén állnak, miközben a lakosság tömegei próbálnak külföldre menekülni a kilátástalan helyzet elől. A politikai instabilitás és a korrupció továbbra is gátolja a gazdasági helyreállítást.
  • Libanonba, a "Közel Kelet Svájcába" nagyon sok turista látogat(ott) el, mégpedig Európából is. A turisták számára az infrastruktúra fejlettnek mondható. Teljes békében ez egy csodás turista úti cél lenne (miként az volt pl. 2009 és 2019 között).
  • Havi nettó átlagfizetés (2025-ben): 550 USD
  • Leggyakoribb vezetéknév: El Din
  • Télen, januárban Bejrútban 13 fok az átlag hőmérséklet, júliusban, augusztusban 28 körüli. Libanonban október és április között van a legtöbb csapadék.
  • Általános vélemény szerint Libanon meglátogatásának optimális időzítése a tavasz, mégpedig március és május között. Ilyenkor az időjárás kellemes, az egész ország virágba öltözik. Október se rossz választás. Már nincs nyári hőség, olyankor kellemes a klíma.
  • Bécsből van közvetlen járat Bejrútba. (Be kár, hogy nincs már Malév, amely repült Bejrútba Budapestről.)
  • A nemzeti fizetőeszköz a libanoni font (LBP) és az amerikai dollár. Dollárral bárhol lehet fizetni, a visszajárót ilyenkor fontban adják vissza. A dollár árfolyama törvényileg rögzítve van, így nem kell számítani árfolyam ingadozásra.

Fő látnivalók és nevezetességek:

  • Bejrút, a főváros, ami izgalmasan tükrözi az ország vegyességeit, kontrasztjait
  • Byblos, a világ legrégebb óta folyamatosan lakott városa!
  • Jeita Gorge cseppkőbarlang
  • Baatara szurdok/vízesés

Az UNESCO világörökségének részei Libanonban:

  • Anjar (az omajjádok városának romjai)
  • Baalbek
  • Byblos
  • Tyre (Türosz)
  • Ouad Qadisha (a Szent Völgy) és az Isten Cédrusainak Erdeje (Horsh Arz el-Rab)

Tetszett & Nem tetszett

Tetszett

  1. Bejrútban az okkerszínű épületek, mecsetek aranyló fénye az esti kivilágításban
  2. Byblos a tengerrel, a tengeri szellőkkel, kikötőjével, a keresztes lovagok kastélyával, az emberi civilizáció emblematikus emlékeivel
  3. Bejrútban elképesztően jókat lehet enni, a mezze előétel választéka egyszerűen parádés
  4. Bejrútban a Gemmayzeh régi negyed esti forgataga, kozmopolita hangulata

Nem tetszett

  1. Érzékelni, hallani, hogy Bejrútot és Libanont mennyi keresztény hagyta el, és emiatt halványul a főváros és az ország eredeti karaktere
  2. A rendkívül alacsony közlekedési morál
  3. Bejrútban a fő promenádon, a Cornishe-on késő délután a túl nagy tömeg, a harsogó zene és a penetráns cigiszag
  4. Byblosban a régi szuk (piac) némileg langyos, élettelen, fáradt légköre, a bágyadt kereskedőkkel
  5. Sajnálni a turisztikai szolgáltatásokból élő libanoniak keserű sorsát, mivel a szomszédos Szíriában zajló polgárháború miatt 60 százalékkal csökkent a turizmus

Vélemények

Ata fotója

Libanon helyzete 2025-ben:
Az ország továbbra is súlyos gazdasági válsággal küzd, bár az elmúlt egy évben próbálták stabilizálni az árfolyamot és az inflációt. Az átlagfizetés még mindig nagyon alacsony — nagyjából havi 50–70 USD körül mozog helyi viszonylatban. A libanoni font értéke az elmúlt évek folyamatos gyengülése után most sem erős, ezért sok szolgáltatásért (szállás, autóbérlés, turista programok) inkább dollárt kérnek.

SIM-kártya:
Helyi SIM-et ma is könnyen lehet venni kioszkokban vagy bármelyik mobilboltban. Két fő szolgáltató van: Touch és Alfa — mindkettő hasonló áron kínál feltöltőkártyás csomagokat, főleg internetes adatforgalomra érdemes fókuszálni, mert az még mindig drága, de megbízható.

Biztonság:
Libanon továbbra is alapvetően biztonságos az utazók számára, de a gazdasági nehézségek miatt nőtt a kisebb lopások száma. Érdemes jobban figyelni a pénzváltásnál, az ATM-ek körül, és inkább nappal intézni a készpénzfelvételt, ha lehet. A legtöbb helyen készpénzzel fizetnek, ezért praktikus több részletben váltani vagy vinni dollárt tartaléknak.


Lbanonban van 5 hely, ami a világörökség részét képezik és higgyétek el, ezt nem adják könnyen. Büblosz és Batroun az 5000 éves város, Csontváry cédrusai, Qadisha-völgy a kereszténység legősibb kolostoraival, Anjar omajjád romja, a Hezbollah által uralt Türosz (Európa születésének helye) és a legkáprázatosabb, Baalbek római templomai, ami ugyan 2000 évesek, de alatta akár 1000 tonnás faragott köveket találtak, amit 5000 éve raktak oda. Hogy? Ki? Elképesztő! Ha ennyi nem lenne elég, ott van az első gasztrocsoda helye Qana, ahol Jézus átváltoztatta a vizet borrá (amúgy volt az ország területén egy másik csodája is). És ha már gasztro, akkor az libanoni konyhával szintén a Kánaánban érezhetjük magunkat. Ne felejtsük el a finom borokat és a minőségi olíva olajat se! Egyikünk sem járt még Libanonban és nekünk az indulásnak ennyi is elég volt. A kontra az ország biztonsága lehet. (2022) forrás

További beszámolók

Kellemes meglepetésként ért minket, hogy a mecsetet nem muszlimok is szabadon meglátogathatják. A nőknek természetesen el kell takarniuk a karjukat és a hajukat – erre ott helyben kendőt is biztosítanak –, és ahogy az lenni szokott, külön, a karzaton foglalhatnak helyet, távol a férfiaktól. Maga az épület kívül-belül lenyűgöző, épp akkor értünk oda, amikor a müezzin elkezdte az imára hívást. Hallottam már rengeteg hasonlót különböző országokban, a jeruzsálemi Szikla-mecsettől a delhi Nagy-mecsetig, de a bejrúti Kék-mecset hangja egészen különleges volt. Valami furcsa tisztaság és erő volt benne – mintha nem csak hívott volna, hanem át is ölelt volna közben az egész város felett.


Az ország gazdaságának egyik fő pillére lehetne a turizmus, hiszen az elmúlt néhány ezer év során több mint tizenöt különböző civilizáció hagyta ott a nyomát ezen a földön – föníciaiak, rómaiak, bizánciak, arabok, keresztesek és franciák egyaránt. Aki Libanonba látogat, valóságos időutazáson vesz részt: római oszloperdők, középkori erődök, ottomán paloták és francia hangulatú sugárutak váltják egymást. Bejrút pedig nyáron kifejezetten lüktető életet él – nem véletlen, hogy a Közel-Kelet egyik legbulizósabb városaként tartják számon. Ilyenkor nem ritka, hogy világhírű DJ-k és előadók lépnek fel a tengerparti klubokban, és sok európai fiatal épp a pezsgő éjszakai élet miatt választja Bejrútot nyári úti célnak. Bár arab országról van szó, Libanon sok szempontból kilóg a térségből: nincs olajvagyon, nincs többnejűség, és szembetűnő a vallási és kulturális sokszínűség.

Itt sokkal inkább jelen van a mediterrán életérzés, mint a konzervatív közel-keleti szigor. Érdekes módon sokszor épp a turisták azok, akik csadorban járnak – kíváncsiságból vagy tiszteletből –, miközben a helyi nők többsége szabadon öltözködik. A lakosság körülbelül 39%-a keresztény, ami az arab világban szinte egyedülálló arány. A mecsetek és templomok gyakran egymás szomszédságában állnak, és nem ritka, hogy egy utcán belül több felekezet hívei is békében élnek egymás mellett. Libanon valójában egy élő kulturális híd Kelet és Nyugat között – egyszerre kaotikus, elegáns, provokatív és megható.

Fotóegyveleg

Ata fotója

Ata fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Fikatours, 2019. 05. 13. 14:34
Még több kritika:
https://fikatours.blogspot.com/2019/05/libanon.html


Gábor, 2016. 06. 18. 21:49
Májusban jártam Libanonban. Eddig ez volt a legcsodálatossab ország ahol valaha jártam. Táj, arhitektúra ( Helyi házak és épületek) nagyon szépek. Nevezetességekből is van rengetek. Libanoni emberek nagyon kedvesek. Bejrút csodálatos, nekem pl sokkal jobban bejön mint Dubaj. de itt is nagyon sok a építkezés. Beirut szintém híres az éjjeli életről, de Beirut nagyon drága. Szír menekültek megtalálhatók az egész ország terültén.
Tetszett
Barátságossak a helyiek
Byblosz és Harissa
épületek Beirutban és éjjeli élet
Finomak az ételek
Sok történelmi nevezetesség
Nem tetszett:
elég nagy a drágaság
autósok vezteése ( alig lehet átkelni a zebrán, senki se áll meg , piroson is simán átmennek.
gyenge tömegközlekedés


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon






SZÁLLÁSFOGLALÁS