..
Otyrar (avagy Otrar), a Selyemút egy karaván megállójának szépen rendbe rakott maradványai - Földvári András fotója
Összeraktunk egy külön aloldalt Asztanáról.
időben vedd a jegyedet
egy útlevél elég, vízummentesség 30 napig
pénzt helyben válts lehetőleg bankban Euróról vagy dollárról, de készpénzfelvétel kártyával is megoldás
technikailag fejlettek
nemigen számíthatsz az angol tudásodra
2gis.kz segíthet tömegközlekedés és látványosságok terén. Jegyet buszon kapsz. Taxi is kedvező
A rendőrség segítőkész
kedvező árakkal találkozol, de itt is lehet drágán szállást kivenni, és ha tudják, turista vagy, lehet húzós
Nem kaptam fertőzést, így úgy tudtam, és gondolom is, hogy csapvíz o.k., utcai árusok is rendben, de a vodka segíthet, ha gyanús érzésed van, és C vitamin is van minden patikábanforrás: bbcsaba.csapata.hu (2023)
Almati belvárosát 2024-ben is a szovjet korszakból megmaradt széles sugárutak jellemzik, amelyeket az egykori kommunista építészet, köztük a "Sztálin-barokk" stílusú épületek sora ural. Ezek az épületek még mindig markánsan jelen vannak, bár a város sok zöldterülete, parkja segít enyhíteni a vizuális terhelést. A belváros relatíve alacsony épületei nagy ellentétben állnak a város déli részén fekvő modern, üzleti és kormányzati negyedek sokkal magasabb, korszerűbb épületeivel. Ezek az új építmények azt tükrözik, hogy Kazahsztán gazdag természeti erőforrásaiból bőséges bevételek származnak.
Turisztikai szempontból Almati továbbra sem kínál kimagasló látványosságokat, viszont az éttermek, bárok kínálata lenyűgöző. A nyári hónapokban számos étterem és kávézó szabadtéri teraszain fogadja a vendégeket. A jobb éttermek árai azonban meglehetősen magasak, ami a helyi gazdasági fejlődést is tükrözi. A vidámparkok iránti érdeklődés változatlanul nagy, sok ilyen szórakoztató létesítmény található a városban.
Almatiból továbbra is éjszakai vonatok közlekednek a fővárosba, Astanába (új nevén Nur-Szultan). Az út körülbelül 12 és fél órát vesz igénybe, ami egy modern, spanyol gyártmányú vonaton történik, és az étkezőkocsi különösen kellemes hangulatot áraszt. Astana, a modern építészet egyik kazah központja, hatalmas kontrasztot mutat a szovjet lakótelepek és a modern, presztízs-negyedek között. A város új részein található épületek merész, futurisztikus stílust képviselnek, és az éjszakai világítások igazán lenyűgözőek.
Astana felfedezését azonban továbbra is nehezítik az óriási távolságok, még taxival vagy busszal is időigényes az egyik helyről a másikra jutni. A város modern fejlődése egyértelműen azt a célt szolgálja, hogy az ország vezetője, Nazarbajev bemutassa Kazahsztán gazdasági erejét és növekvő befolyását a világban.
Kazahsztán rendkívül alacsony népsűrűsége 2024-ben is változatlan, így nem ritka, hogy órákon át autózhatsz anélkül, hogy bárkivel találkoznál az utakon. Ez egyben előnyt és kihívást is jelent: bár csodás a végtelen táj, az utazásokat jelentősen megnehezíti. Két hét alatt 1400 km-t tettünk meg autóval, és további 2600 km-t vonattal és repülővel Kazahsztánon belül. A hosszú utazások azonban teljesen megértek minden fáradságot, hiszen két rendkívül gazdag és tartalmas hetünk volt.
Bár könyvet, tabletet, telefont, filmeket és zenéket vittem magammal, a hosszú utak alatt meglepő módon egyikhez sem nyúltam. A sztyeppéken mindig volt valami lenyűgöző látvány, például egy jurtatábor vagy egy vad ménes, ami lekötötte a figyelmemet. A végtelen sztyeppe látványa önmagában is lenyűgöző, de Kazahsztán sokkal többet is kínál ennél.
Gyakran hallani, hogy a turistákat egyes helyeken csak sétáló pénztárcának tekintik, és a kedvesség mögött üzleti érdekek állnak. Kazahsztánban viszont – mivel az ipari turizmus még nem igazán terjedt el – az emberek őszintén kedvesek, és örülnek, ha a „nyugatiak” meglátogatják őket.
Az ország éghajlata szélsőségesen kontinentális, így a telek rendkívül hidegek lehetnek. A legjobb időszak a látogatásra júniustól szeptemberig tart, és én inkább legalább 10 napot javasolnék a felfedezésére. A hatalmas távolságok miatt ennyi idő szükséges ahhoz, hogy valóban átélhesd Kazahsztán csodáit, különben épp akkor kellene hazautaznod, amikor már igazán belelendülnél, és még számos felfedezni való várna rád, csak néhány száz kilométerre.
,, Jóleső érzéssel utazgattam az országban, korrekt árakon, jó kiszolgálást kapott az ember. Kazahsztán. Ki gondolta volna? Az ember semmit sem tud, míg a saját szemével nem látja.
Az étel és az ital már nem volt annyira olcsó, mint az utazás, de még így is a felét fizettem a magyarországi áraknak. Ez nemes egyszerűséggel annyit jelent, hogy amiért itthon fizettem ezer forintot, azt Kazahsztánban odaadták ötszáz forintért. Ráadásul az utcai árusok már második alkalommal automatikusan növelték a szendvicsekben lévő hús- és salátamennyiséget annak érdekében, hogy a szimpatikus külföldi turista holnap és holnapután is hozzájuk jöjjön vissza. De korán keltem, későn feküdtem, napi 25 kilométert gyalogoltam, fotóztam, kellett az üzemanyag. (2018)" forrás
,, A kazahok a mongolokra hasonlítanak, de tulajdonképpen azok a szakadár üzbégekből lett lovas nomádok, akik oroszul beszélnek (legalábbis Észak-Kazahsztánban, ahol az ötvenes években a "Szűz Föld" program keretében nagyon sok oroszt és ukránt telepítettek le, hogy gabonát termeljenek a sztyeppén). A tipikus legelső kazah ismerkedős kérdés: "Te melyik zsúzba (törzs/horda) tartozol?"
Az asztanai kazahok általában olyan máshonnan nemrég oda költözött karrierista fiatalok, akik ebédre lóhús-steaket vagy ürühúst esznek, aztán shoppingolnak és este a legtrendibb és legdizájnosabb bárokban csapatják technóra a pár éves felhőkarcolók között. Egy részük anya vagy apa cégéhez van bejelentve de dolgozni nem járnak be, csak a pénzüket égetik. A boltokban/éttermekben/múzeumokban dolgozó kazahok mosolygósak, kedvesek, de a nyugati stílusú fel-/kiszolgálás még nem nagyon megy mindenkinek, és gyakran muszáj oroszul vagy kézzel-lábbal próbálkozni.
Nagyon sok az orosz, valószínűleg ez is szempont lehetett Nurszultán Nazarbajev elnök úrnak (1989 óta az - a nyugati megfigyelők szerint még nem volt a független Kazahsztánban szabad választás) és nemzetvezetőnek (a címet maga találta ki) amikor a kormányzatot ide költöztette '97-ben. A kazah latin betűs ábécére való átállása (2025) sem véletlen döntés, bár mindenhol kétnyelvűek (KZ/RU) a feliratok. '97 óta folyamatosan építkeznek, rengeteg híres építésznek áll már itt épülete. Az eredmény egy nagy futurisztikus de egyelőre elég steril városmag, ami sokszor gicces, néha szép, de abszolút érdekes és az Instán is szeretik. ;) Ami tuti, hogy az olajiparin kívül a világítástechnikai cégeknek van nagyon jó dolga (a legtöbb új épületen van valami villogó színes LED-dekoráció). Rengeteg a hangzatos nevű új intézmény - a Béke és Kiegyezés Palotája, a Kreativitás Palotája, Királyi Sátor Szórakoztató Központ, azaz a rendezvényközpont, a képzőművészeti egyetem és a nagy bevásárlóközpont, de azért olyan óriási kulturális élet még nem vert gyökeret a sztyeppében.
4 éjszaka egy kicsit sok Asztanára, de lehet kirándulgatni, pl.:
1. ALZHIR - az "Anyaföld elárulói feleségeinek munkatábora" - a városközponttól 39 km-re
2. Burabay Nemzeti Park - 2,5-3 óra Asztanából, erdős-tavas-hegyes vidék
3. flamingók és más madarak a Korgalzhyn bioszféra területen
4. rengeteg járat mindenfelé, pl. Almatyba és a többi közép-ázsiai fővárosbaA belépéshez ki kell tölteni egy kis űrlapot, az útlevélellenőrzésnél lefényképeznek és kicsit kérdezgetnek de nagyjából problémamentes. Az asztanai reptéren nincsenek sorok, egyelőre bőven a max. kapacitás alatt van. A transzferhez taxi vagy Uber az ajánlott, utóbbi kifejezetten hatékony és max. 800 forintot kell fizetni érte a városon belül, de egy reptéri is max. kétszer ennyi. Az előkelőbb éttermek árai is kb. a pesti középkategóriás éttermekéivel vannak egy szinten. A benzin literje 130 forint, egy négycsillagos szállodai DBL/TWN szoba 60-90 euró/éj. A közép-ázsiai kaják jók, nem csak lovat és birkát/ürüt lehet enni, sőt, de a McDonald's-tól kezdve a grúz és orosz éttermekig minden más is van. A Sato étterem pisztáciás sütijébe egy olasz sem tudna belekötni. A szállodák tiszták és a négy- és ötcsillagosoknak van medencéje és szaunája. Nagyon jól néz ki az asztanai St. Regis és a Burabay NP-ben a Rixos Borovoe. " (2019, Bono)
"Almatinál izgalmasabbnak tűnt a várostól délre elterülő nemzeti park, amely az Ala-tau hegység vonulatait foglalja magába. Két nagy és széles völgyön át közelítheted meg a hegységet, mindkettőt érdemes felkeresni egy-egy napos kirándulás keretében. A nyugati, tágasabb völgyben végig aszfaltúton haladhatsz. 2200 méterre felkapaszkodva éred el a Nagy Almati Tavat, egy valószínűtlenül türkiz színű gyönyörű tengerszemet, amely tulajdonképpen egy mesterségesen duzzasztott tó. A tóparttól még vezet feljebb az út egy kutatóállomásig, érdemes felmenni, onnan mutat igazán jól a téma. A térség már a kirgiz-kazah határzóna, vigyél útlevelet, mert rendszeresek az ellenőrzések. Korábban a határ nyitott volt, (népszerű túraútvonal volt az Isszik-köl tóhoz Kirgizisztánba) ám valószínűleg a közelmúlt kazah gazdasági sikerei miatt megnövekvő illegális bevándorlás miatt lezárták. Innen keletre, a másik völgyben fekszik Almati téli játszótere, Csimbulak és Medeu: jól kiépített sípályák felvonókkal, jégstadion, menedékházak, az ember szinte Ausztriában érzi magát. A településeket elhagyva széles ösvényen egészen magasra is lehet túrázni, mi a kb. 3600 m magasan húzódó gleccserig kirándultunk, de a környező négyezres csúcsok is meghódíthatók különösebb felszerelés nélkül. " forrás
,, Nagy általánosítás és nagyjából az összes népre ezt mondják, de úgy tapasztaltam a világ egyes részein a turistát sétáló pénztárcának nézik és a kedvességük mögött üzlet van. Kazahsztánban, mivel még nem terjedt el az ipari turizmus, az emberek érdek nélkül kedvesek és örülnek, ha a „nyugatiak” megtisztelik őket látogatásukkal.
Éghajlata szélsőségesen kontinentális, a telek borzasztó hidegek tudnak lenni. Júniustól szeptember végéig javaslom és lehetőleg inkább 10, mint 7 napra. A nagy távolságok miatt ennyit véleményem szerint érdemes rászánni különben pont akkor kell megszakítanod az utazásod és elindulni haza, amikor már belelendültél és ott vagy a csodáktól pár száz kilométerre.
n. b. fotói
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Palatinus Ákos, 2020. 04. 17. 21:56
Nagyon jó, komplex összefoglaló, természetesen sokminden változott pár év alatt. Engem sehol nem húztak le, ez szerencse és emberfüggő. Asztanára azért rá lehet szánni egy hetet, folyamatosan adtak át érdekes látnivalókat, Burabay pedig viszonylagos közelsége miatt kihagyhatatlan. Ekkora országot szinte képtelenség csak úgy bejárni, de amit lehet, érdemes megnézni :)
úti kritikus, 2020. 01. 02. 03:11
Ákos,
Vonattal 545 kilométeres távolság, közel 11 órás út. Viszont nagyon olcsó a jegy,3-6 ezer forint között. Taxival kb. 7 óra de legalább 25 ezer forint. A busszal át kell szállni és nem gyorsabb min a vonat
Lits Akos, 2020. 01. 02. 03:11
Hogy tudok eljutni Almatibol Tarazba?
Milyen messze van?
Busszal vagy vonattal kell menni?
Es mennyi ido alatt erek oda?
Lits Akos, 2020. 01. 02. 02:58
Hogy lehet eljutni Tarazba!
Almatitol milyen messze van?
Vonattal vagy busszal?
Sebestyén Éva, 2018. 08. 22. 11:14
Szia! ha jól látom már változott a menetrend, sokkal emberibb az utazás időzítése :)
Levente, 2017. 09. 03. 17:41
Egy rövid videó arról, ami rád vár, ha Kazahsztánba látogatsz!
https://www.youtube.com/watch?v=uXYdethrktM
Gábor, 2017. 08. 24. 13:21
Útszéli kritika:
http://fikatours.blogspot.hu/2017/06/tanulmanyuton-isztaniaban.html