.
.
Charyn-kanyon - p.j. fotója
.
2022.január: A honlapnak most egyelőre csak annyi szerkesztési feladata volt, hogy a főváros nevét visszacserélte Asztanára, lévén az eddigi nevet arról a vezérről kapta, aki momentán a családjával elmenekült.
------------------------------
A Wizzair közvetlen járatot üzemeltet Budapest és Kazahsztán új fővárosa, Asztana között. hetente két járat: kedden és csütörtökön. A repülési idő odafelé: 5 óra 5 perc, visszafelé: 5 óra 35 perc.
A gép 23:05-kor érkezik Asztanába (ott + 4 óra van a pestihez képest), és hazafelé 21:55-kor indul a gép.
A járat szépséghibája, hogy a turista szempontjából nem igazán érdekes Asztanából - ha nem akarunk egy hétnél többet ott tölteni - belföldi járatokon még repülni kell, például az új fővárosnál valamivel tán érdekesebb régi fővárosba, Almatiba. 1 óra 41 perc a repülés és napi 15 járat közlekedik. Kb. 25 ezer forint oda-vissza.
Összeraktunk egy külön aloldalt Asztanáról.
"Almati belvárosát a szovjet nagyvárosokra jellemző széles sugárutak jellemzik. A sugárutak mentén a kommunista időkben épült ronda, giccses (beleértve a Sztálin-barokkot) épületek sorakoznak. Szerencsére a sok park és egyéb zöldterület javít az összképen. A belváros viszonylag alacsony épületeihez képest nagy kontrasztot jelentenek a város déli részén az üzleti, kormányzati negyedek sokkal magasabb, nagyon modern épületei. Itt érzékelhető, hogy Kazahsztánnak a természeti kincsei miatt van mit a tejbe aprítania. Almati nem nagy szám, különleges turista látnivalói alig vannak. Meglepő viszont, hogy milyen nagy választék van éttermekből, bárokból. Mi nyáron voltunk, és így sok étterem, kávézó teraszon fogadta a vendégeket. A jobb éttermekben az árak baromi magasak. A kazahok nagyon értékelhetik a vidámparkokat, mert abból sok van a városban.
Almatiból éjszakai vonattal mentünk az új fővárosba Astanába. 12 és fél órát utaztunk (kb. 1300 kilométer) , nagyon modern (spanyol gyártmányú) vonaton. sajátos hangulata volt az étkezőkocsinak. Amúgy jót ott ettünk. Astanának van egy, a szovjet múltat idéző, ronda lakótelepes része, meg van (délen) a presztízsváros része, ahol nagyon igényes, itt-ott meglepően merész modern építészet látható. Astana hatalmas kontraszt azokhoz a lepukkant kisvárosokhoz képest, amik a kazah vidéken láttunk. Astanában az éjszakai kivilágításokkal nem spórolnak. Minden itt azt szolgálja, hogy az ország mindenható, teljhatalmú ura, Nazarbajev elnök megmutassa a világnak, hogy mennyi zsozsójuk van. Astana felfedezését megnehezíti az, hogy irdatlan nagy távolságok vannak, még taxival vagy busszal is időigényes innen oda eljutni. (Dini, 2014)
,, Borzasztó alacsony a népsűrűsége így az sem ritka, hogy órákig tudsz autózni anélkül, hogy bárki szembe jönne veled. Ez egyrészt probléma, mert megnehezíti az utazást. Kb. két hét alatt 1400 km-t tettünk meg autóval és 2600 km-t vonattal/repülővel Kazahsztánon belül. A sok utazás viszont kifizetődött, rendkívül tartalmas két hetünk volt.
Vittem magammal könyvet, tabletet, telefont, filmeket, zenéket… bármit, ami leköthet majd a hosszú utakon, de érdekes módon hozzá se nyúltam egyikhez sem. Mindig volt valami érdekes a pusztában, akár egy jurtákból épült tábor, akár egy ménes.
A végtelen sztyeppe látványa önmagában is bámulatos, de ezen kívül is bőven van mit csodálni.
Nagy általánosítás és nagyjából az összes népre ezt mondják, de úgy tapasztaltam a világ egyes részein a turistát sétáló pénztárcának nézik és a kedvességük mögött üzlet van. Kazahsztánban, mivel még nem terjedt el az ipari turizmus, az emberek érdek nélkül kedvesek és örülnek, ha a „nyugatiak” megtisztelik őket látogatásukkal.
Éghajlata szélsőségesen kontinentális, a telek borzasztó hidegek tudnak lenni. Júniustól szeptember végéig javaslom és lehetőleg inkább 10, mint 7 napra. A nagy távolságok miatt ennyit véleményem szerint érdemes rászánni különben pont akkor kell megszakítanod az utazásod és elindulni haza, amikor már belelendültél és ott vagy a csodáktól pár száz kilométerre. (2018)" forrás
,, Jóleső érzéssel utazgattam az országban, korrekt árakon, jó kiszolgálást kapott az ember. Kazahsztán. Ki gondolta volna? Az ember semmit sem tud, míg a saját szemével nem látja.
Az étel és az ital már nem volt annyira olcsó, mint az utazás, de még így is a felét fizettem a magyarországi áraknak. Ez nemes egyszerűséggel annyit jelent, hogy amiért itthon fizettem ezer forintot, azt Kazahsztánban odaadták ötszáz forintért. Ráadásul az utcai árusok már második alkalommal automatikusan növelték a szendvicsekben lévő hús- és salátamennyiséget annak érdekében, hogy a szimpatikus külföldi turista holnap és holnapután is hozzájuk jöjjön vissza. De korán keltem, későn feküdtem, napi 25 kilométert gyalogoltam, fotóztam, kellett az üzemanyag. (2018)" forrás
,, A kazahok a mongolokra hasonlítanak, de tulajdonképpen azok a szakadár üzbégekből lett lovas nomádok, akik oroszul beszélnek (legalábbis Észak-Kazahsztánban, ahol az ötvenes években a "Szűz Föld" program keretében nagyon sok oroszt és ukránt telepítettek le, hogy gabonát termeljenek a sztyeppén). A tipikus legelső kazah ismerkedős kérdés: "Te melyik zsúzba (törzs/horda) tartozol?"
Az asztanai kazahok általában olyan máshonnan nemrég oda költözött karrierista fiatalok, akik ebédre lóhús-steaket vagy ürühúst esznek, aztán shoppingolnak és este a legtrendibb és legdizájnosabb bárokban csapatják technóra a pár éves felhőkarcolók között. Egy részük anya vagy apa cégéhez van bejelentve de dolgozni nem járnak be, csak a pénzüket égetik. A boltokban/éttermekben/múzeumokban dolgozó kazahok mosolygósak, kedvesek, de a nyugati stílusú fel-/kiszolgálás még nem nagyon megy mindenkinek, és gyakran muszáj oroszul vagy kézzel-lábbal próbálkozni.
Nagyon sok az orosz, valószínűleg ez is szempont lehetett Nurszultán Nazarbajev elnök úrnak (1989 óta az - a nyugati megfigyelők szerint még nem volt a független Kazahsztánban szabad választás) és nemzetvezetőnek (a címet maga találta ki) amikor a kormányzatot ide költöztette '97-ben. A kazah latin betűs ábécére való átállása (2025) sem véletlen döntés, bár mindenhol kétnyelvűek (KZ/RU) a feliratok. '97 óta folyamatosan építkeznek, rengeteg híres építésznek áll már itt épülete. Az eredmény egy nagy futurisztikus de egyelőre elég steril városmag, ami sokszor gicces, néha szép, de abszolút érdekes és az Instán is szeretik. ;) Ami tuti, hogy az olajiparin kívül a világítástechnikai cégeknek van nagyon jó dolga (a legtöbb új épületen van valami villogó színes LED-dekoráció). Rengeteg a hangzatos nevű új intézmény - a Béke és Kiegyezés Palotája, a Kreativitás Palotája, Királyi Sátor Szórakoztató Központ, azaz a rendezvényközpont, a képzőművészeti egyetem és a nagy bevásárlóközpont, de azért olyan óriási kulturális élet még nem vert gyökeret a sztyeppében.
4 éjszaka egy kicsit sok Asztanára, de lehet kirándulgatni, pl.:
1. ALZHIR - az "Anyaföld elárulói feleségeinek munkatábora" - a városközponttól 39 km-re
2. Burabay Nemzeti Park - 2,5-3 óra Asztanából, erdős-tavas-hegyes vidék
3. flamingók és más madarak a Korgalzhyn bioszféra területen
4. rengeteg járat mindenfelé, pl. Almatyba és a többi közép-ázsiai fővárosbaA belépéshez ki kell tölteni egy kis űrlapot, az útlevélellenőrzésnél lefényképeznek és kicsit kérdezgetnek de nagyjából problémamentes. Az asztanai reptéren nincsenek sorok, egyelőre bőven a max. kapacitás alatt van. A transzferhez taxi vagy Uber az ajánlott, utóbbi kifejezetten hatékony és max. 800 forintot kell fizetni érte a városon belül, de egy reptéri is max. kétszer ennyi. Az előkelőbb éttermek árai is kb. a pesti középkategóriás éttermekéivel vannak egy szinten. A benzin literje 130 forint, egy négycsillagos szállodai DBL/TWN szoba 60-90 euró/éj. A közép-ázsiai kaják jók, nem csak lovat és birkát/ürüt lehet enni, sőt, de a McDonald's-tól kezdve a grúz és orosz éttermekig minden más is van. A Sato étterem pisztáciás sütijébe egy olasz sem tudna belekötni. A szállodák tiszták és a négy- és ötcsillagosoknak van medencéje és szaunája. Nagyon jól néz ki az asztanai St. Regis és a Burabay NP-ben a Rixos Borovoe. " (2019, Bono)
"Almatinál izgalmasabbnak tűnt a várostól délre elterülő nemzeti park, amely az Ala-tau hegység vonulatait foglalja magába. Két nagy és széles völgyön át közelítheted meg a hegységet, mindkettőt érdemes felkeresni egy-egy napos kirándulás keretében. A nyugati, tágasabb völgyben végig aszfaltúton haladhatsz. 2200 méterre felkapaszkodva éred el a Nagy Almati Tavat, egy valószínűtlenül türkiz színű gyönyörű tengerszemet, amely tulajdonképpen egy mesterségesen duzzasztott tó. A tóparttól még vezet feljebb az út egy kutatóállomásig, érdemes felmenni, onnan mutat igazán jól a téma. A térség már a kirgiz-kazah határzóna, vigyél útlevelet, mert rendszeresek az ellenőrzések. Korábban a határ nyitott volt, (népszerű túraútvonal volt az Isszik-köl tóhoz Kirgizisztánba) ám valószínűleg a közelmúlt kazah gazdasági sikerei miatt megnövekvő illegális bevándorlás miatt lezárták. Innen keletre, a másik völgyben fekszik Almati téli játszótere, Csimbulak és Medeu: jól kiépített sípályák felvonókkal, jégstadion, menedékházak, az ember szinte Ausztriában érzi magát. A településeket elhagyva széles ösvényen egészen magasra is lehet túrázni, mi a kb. 3600 m magasan húzódó gleccserig kirándultunk, de a környező négyezres csúcsok is meghódíthatók különösebb felszerelés nélkül. " forrás
,, Nagy általánosítás és nagyjából az összes népre ezt mondják, de úgy tapasztaltam a világ egyes részein a turistát sétáló pénztárcának nézik és a kedvességük mögött üzlet van. Kazahsztánban, mivel még nem terjedt el az ipari turizmus, az emberek érdek nélkül kedvesek és örülnek, ha a „nyugatiak” megtisztelik őket látogatásukkal.
Éghajlata szélsőségesen kontinentális, a telek borzasztó hidegek tudnak lenni. Júniustól szeptember végéig javaslom és lehetőleg inkább 10, mint 7 napra. A nagy távolságok miatt ennyit véleményem szerint érdemes rászánni különben pont akkor kell megszakítanod az utazásod és elindulni haza, amikor már belelendültél és ott vagy a csodáktól pár száz kilométerre.
n. b. fotói
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Palatinus Ákos, 2020. 04. 17. 21:56
Nagyon jó, komplex összefoglaló, természetesen sokminden változott pár év alatt. Engem sehol nem húztak le, ez szerencse és emberfüggő. Asztanára azért rá lehet szánni egy hetet, folyamatosan adtak át érdekes látnivalókat, Burabay pedig viszonylagos közelsége miatt kihagyhatatlan. Ekkora országot szinte képtelenség csak úgy bejárni, de amit lehet, érdemes megnézni :)
úti kritikus, 2020. 01. 02. 03:11
Ákos,
Vonattal 545 kilométeres távolság, közel 11 órás út. Viszont nagyon olcsó a jegy,3-6 ezer forint között. Taxival kb. 7 óra de legalább 25 ezer forint. A busszal át kell szállni és nem gyorsabb min a vonat
Lits Akos, 2020. 01. 02. 03:11
Hogy tudok eljutni Almatibol Tarazba?
Milyen messze van?
Busszal vagy vonattal kell menni?
Es mennyi ido alatt erek oda?
Lits Akos, 2020. 01. 02. 02:58
Hogy lehet eljutni Tarazba!
Almatitol milyen messze van?
Vonattal vagy busszal?
Sebestyén Éva, 2018. 08. 22. 11:14
Szia! ha jól látom már változott a menetrend, sokkal emberibb az utazás időzítése :)
Levente, 2017. 09. 03. 17:41
Egy rövid videó arról, ami rád vár, ha Kazahsztánba látogatsz!
https://www.youtube.com/watch?v=uXYdethrktM
Gábor, 2017. 08. 24. 13:21
Útszéli kritika:
http://fikatours.blogspot.hu/2017/06/tanulmanyuton-isztaniaban.html