.
.
Konye Urgenc - s.t. fotója
Türkmenisztán továbbra is a világ egyik legzártabb országa, ahová nagyon nehéz bejutni külföldiként, mivel beutazóvízumot csak ritka esetekben adnak ki. A belépéskor a külföldieknek egy bevándorlási kérdőívet kell kitölteniük, amely lehet normál, egyszerűsített vagy tranzit típusú. Ezen felül szükség van egy meghívólevélre is, amelynek pontosan tartalmaznia kell, hol tervez az illető belépni az országba.
A külföldiek be- és kiutazására, illetve az országban való tartózkodásukra vonatkozó szabályok gyakran változnak, és az ezek megszegéséért kiszabható büntetések is szigorúak. Ha valaki megsérti a szabályokat, akár ki is utasíthatják az országból, és öt évig nem térhet vissza.
Az ország bizonyos területei zártak a látogatók előtt, és mivel ezek a zónák időnként változnak, mindenképp érdemes előre érdeklődni a türkmén nagykövetségen, hogy az adott terület látogatható-e vagy engedélyköteles-e.
A turistaként érkező külföldiek csak szállodákban szállhatnak meg, és a hatóságok szabályozhatják, hogy mely helyekre mehetnek el. Azoknak, akiknek be kell jelentkezniük a rendőrségen, kiutazáskor az útlevelükben szerepelnie kell a nyilvántartásból való törlés bejegyzésének. Enélkül nem engedik át őket a határon, és akár őrizetbe is vehetik őket. (2024)
.
Az UNESCO kulturális világörökségének részei Türkmenisztánban:
,, Miért is érdemes Türkmenisztánba látogatni?
Egyrészt ott a lenyűgöző sivatagi táj, a hihetetlenül fényűző főváros, a maga rengeteg látnivalójával, a hátborzongató személyi kultusz, és természetesen a türkmén nép kultúrája. Az ősi selyemút nyomai is fellelhetőek az országban.
Összességében Türkmenisztán egy érdekes, bár néha nyomasztó hely, ahol az ember elég sok kettősséget tapasztalhat meg. Egy ország, ahol az utca egyik oldalán egy márvány-arany felhőkarcoló áll, a másik oldalán pedig egy rozoga panel, ahol a 30 éves Zaporozsecek suhannak a tükörsima 6 sávos autópályákon, ahol a rendőr barátságos és segítőkész, de az átlag polgárról nem tudhatod, hogy nem téged figyel-e. Egy ország, ami büszke 5000 éves történelmére, mégis alig 20 éve létezik. " forrás
Türkmenisztánban nem egyszerű vízumot szerezni, és gyakran elutasítják a kérelmeket. Bár volt meghívólevelünk, így sem volt biztos a siker. A reptérről kijutva minket az idegenvezetőnk, és bevezetett minket a türkmén mindennapokba.
Az út során alig láttunk autókat, mind fehér volt. Kérdésemre az idegenvezető megmagyarázta: a nyári forróság miatt praktikus a fehér autó. A szállodában felakasztott kép emlékeztetett minket Gurbanguly Berdimuhamedow elnökre, aki továbbvitte elődje, Turkmenbasi furcsa személyi kultuszát. Türkmenisztán természeti erőforrásokban gazdag, de zárt ország, évente alig 6-15 ezer turista érkezik. A beutazás kihívásokkal teli, csak néhány ország repül Asgabatba, és a látogatóknak hivatalos idegenvezetővel kell utazniuk. Türkmenisztán kormányzata rendkívül szigorú, az országot „lightosabb Észak-Koreának” is nevezik.
A személyi kultusz itt groteszk: Turkmenbasi számos dolgot nevezett el magáról, mint például várost, mecsetet, sőt egy melont is. Utódja, Berdimuhamedow „újrateremtette” a kultuszt, és sorra dönt világcsúcsokat, például Asgabatot a legtöbb fehér márvány épület városává tette. Városnéző utunk során tapasztaltuk, hogy a főváros grandiózus épületei szinte kihaltak, a tisztaság lenyűgöző volt. A világ legnagyobb beltéri óriáskereke is itt van, de kilátás helyett csak építési szerkezetet látni.
Egy étkezés egy hagyományos jurtában alig került 7 dollárba fejenként, és ízletes türkmén ételeket kóstoltunk. Türkmenisztán olcsó ország, de az átláthatóság hiánya miatt alig érhető el szabadon. Fő célunk az ország legismertebb látnivalója, a „pokol kapuja” volt, egy folyamatosan égő gázkráter a Karakum-sivatagban. A kráter lenyűgöző látvány éjjel, az enyhe hőforrásként működő „kapu” felejthetetlen élményt nyújtott.
A következő nap Kunya-Urgenchbe, a Selyemút egyik ősi városába vezetett. Az UNESCO világörökség részeként számos régi épületet láttunk, bár az út rossz állapota miatt a látogatás fárasztó volt. Asgabatba visszatérve egy esti autózás során megcsodálhattuk a „Ashvegas” fényárban úszó, futurisztikus megjelenését.
Türkmenisztán talán furcsa és szürreális hely, de az utazás egyedisége miatt érdemes felkeresni. Az ország viszont olyan, ahol az emberek csak látszólag élhetnek szabadon, és a szigorú megfigyelés minden lépésüket követi. (2024)
Türkmenisztán 2024-ben továbbra is elsősorban Asgabatban kínál látványosságokat, és a fővároson kívül korlátozottan elérhetőek turisztikai attrakciók. Türkmenbasi városát, amely a Kaszpi-tenger partján található, hosszú távú tervek szerint fejlesztenék idegenforgalmi célponttá, ám jelenleg még főként a helyi lakosok üdülőhelyének számít, és a nemzetközi turizmus kevéssé van jelen.
Asgabat központja továbbra is a lenyűgöző tisztaság és rend érzetét kelti. Az új épületek, széles utak és gazdag növényzet képezi a szénhidrogén-készleteknek köszönhetően kiépített modern város alapját, amely sok látogatónak különleges, egzotikus benyomást nyújt. A város szállodai infrastruktúrája fejlett, de a látogatók alacsony száma miatt több hotel jelenleg is zárva tart.
Türkmenisztán az üresség érzetét kelti: sok helyen szinte kietlen a táj, kopár utak és elhagyatott épületek között haladva könnyen olyan érzése lehet az embernek, mintha egy kihalt világban járna. Mary talán az egyetlen kivétel, ami bár nem különösebben szép, mégis kellemes, barátságos helynek tűnik kedves helyi lakosokkal.
Az ország alacsony népsűrűségű, nagy része gyéren lakott, és sokszor mintha egy megfagyott időben járnánk. A határhoz közeli nádassal tarkított, mocsaras terület viszont szép látvány, és az alföldi, sivatagi tájaknak is megvan a sajátos hangulata, de az aranyozott szobrok már kevésbé nyűgöznek le. Türkmenisztán még mindig nem célállomás a turisták számára; inkább csak átutaznak rajta, ami több okból is érthető:
Az ország vezetése nem igazán támogatja a turisták beutazását.
Turista vízumot ma is csak szervezett utak részeként adnak ki, és kíváncsiak vagyunk, mit mutatnának be egy ilyen úton, és mennyibe kerülhet mindez.
Az infrastruktúra hiányos, kevés a szolgáltatás a látogatók számára.
Bár az ország kissé enyhített a korábbi vezető, Nyyazow szigorú rendszerén, még mindig merev elnöki irányítás alatt áll.
Természeti látnivalókban szegény, történelmi városok vagy nevezetességek szinte nincsenek, kivéve az UNESCO-védelem alatt álló Mervet.Ha Türkmenisztánban járunk, érdemes stoppolni egy teherautóra és egy rövid utat megtenni a platón. Miért? Mert kissé illegális, és ez az egyik legizgalmasabb kaland, amit az országban tehetünk, ahol ráadásul a hőség is elviselhetőbb a teherautó fedélzetén. Alternatív megoldásként megpróbálhatunk egy homokvihar közepébe kerülni, hogy belülről tapasztaljuk meg.
Asgabatban a közlekedés igazán kényelmes, a város soksávos, sima aszfaltútjai és a hipermodern körgyűrű kiváló minőségű. A nehézségek azonban akkor kezdődnek, ha az ember elhagyja a fővárost. Mi észak felé autóztunk mintegy 250 kilométert az egyik legfontosabb főúton. Az út elején, az első 10-20 kilométeren még kiváló autópálya haladt, de ezt követően a kétszer két sávból az egyik sáv eltűnik, és innentől egy 2x1 sávos főúton folytattuk, amely ugyan széles és elfogadható állapotú, de már messze nem tökéletes.
Egy ideig még látni lehetett az épülő második útpályát, de hogy valóban folytatják-e az építkezést, azt nem tudni, mert munkagépeket vagy munkásokat alig láttunk, mintha félbehagyták volna a projektet. Az út végig a sivatagon át vezetett, és a 250 kilométeres szakaszon mindössze négy-öt kisebb településen haladtunk át. Sofőrünk szinte végig 140-160 km/órás sebességgel haladt, ami a sivatagban kóborló tevék miatt éjszaka elég veszélyes volt. Kétszer is vészfékeznünk kellett miattuk, de szerencsére az út teljesen egyenes volt, így a fényszórók messzire világítottak.
A reptérről a városba vezető út mentén vadiúj, fehér márvánnyal borított lakóházak sorakoznak, amelyek látványosak, ám szinte teljesen lakatlanok. Később még nagyobb és impozánsabb épületek tűnnek fel a déli városrészben, ahol elvileg a minisztériumi dolgozók élhetnének – csakhogy az ingatlanárak az állami alkalmazottak számára is túl magasak. Az államapparátusban dolgozók havonta körülbelül 150 ezer forintot keresnek, míg a magánszektorban dolgozó türkmének bére gyakran csak 50 ezer forint. A kiemelten fizetett olajipari szakemberek keresete azonban elérheti a 300 ezer forintot is.
Mára elmúltak azok az idők, amikor Türkménbasi alatt ingyenes volt a háztartások energiaellátása és havonta jártak ingyen üzemanyag-kedvezmények. Ma már minden szolgáltatásért fizetni kell, bár a benzin ára így is alacsony, mindössze 80 forint literenként. A várost a kormányzati épületek impozáns márványtornyai és a hatalmas paloták uralják, amelyeket különleges formájú emlékművek és magasba nyúló zászlók egészítenek ki, hirdetve az ország vezetőjének hatalmát és befolyását. (2024)
Elter Karcsi fotója
Ashgabat - m. sz. fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Gábor, 2017. 08. 24. 13:18
Útszéli kritika:
http://fikatours.blogspot.hu/2017/06/tanulmanyuton-isztaniaban.html