Csacsifogat Grotfontein közelében - Elter Karcsi fotója
A délnyugat-afrikai, az Atlanti-óceán parti Namíbia 825 ezer négyzetkilométer területű (közel kilencszer nagyobb hazánknál), mindössze 2,64 milliós lakossággal (2024-es becslés).
A lakosság 87% fekete, 7% színes (coloureds) (a fehér uralom idején költöztek ide), 6% fehér.
Namíbia fővárosa, Windhoek (ejtsd: vendhuk, vagy angolosan vindhuk)) 7800 kilométerre van Budapesttől.
Namíbia nagyon egyedi tájai és állatvilága miatt a turisták által egyik leglátogatottabb afrikai ország. Alapvetően jó közbiztonságú, konszolidált politikai helyzetű, veszélyektől csaknem mentes ország.
Az UNESCO kulturális világörökségének a része: Twyfelfontein (vésett rajzok) és a dél-namíbiai erg (dűnetenger)
Ha autóbérlést fontolgatunk, akkor kalkulálni kell azzal, hogy baloldali a közlekedés.
Leggyakoribb vezetéknév: Johannes
Namíbia hivatalos nyelve az angol, azonban a legelterjedtebb nyelv a bantu nyelvcsaládba tartozó ovambo (amelyet oshiwambo néven is ismernek) és a német nyelv, ami az ország korábbi gyarmatosítója miatt fontos szerepet játszik. Továbbá számos más nyelv is beszélnek az országban, mint például herero, damara, nama, caprivi, san és afrikaans.
A lakosság 90 százaléka keresztény (azon belül kétmarmad protestáns).
Havi nettó átlagfizetés (2023-ban): 228.000 HUF-nak megfelelő namíbiai dollár(NAD)
Namíbia német gyarmat volt 1884 és 1915 között, majd a 1. világháborút követően az Egyesült Királyság mandátuma alá került az 1920-as évektől egészen 1966-ig.
Kb. 20 ezerre tehető a németül beszélők száma.
Namíbia éghajlata szubtrópusi. Éghajlatát a nyári és a téli évszakok határozzák meg. A nyár (esős évszak) október végétől április végéig tart, napközben elérheti a 30-40°C-ot, éjszakára 16-20°C alá csökken a hőmérséklet. A tél (száraz évszak) májusban kezdődik és októberig tart. A hőmérséklet napközben 20-25°C-ra emelkedik, éjszaka mínusz 5-8°C-ra is lesüllyedhet. Az ország nyugati részén, az Atlanti-óceán partján egész évben hideg délnyugati szelek fújnak, ritka a csapadék. A víz hőmérséklete ritkán haladja meg a 15°C-ot.
Érdemes június közepe előtt letudni az utazást, hogy az ember elkerülje az iskolai szünet tömegét, illetve az állatnézést az európai késő tavaszra/nyárra/kora őszre érdemes időzíteni, mert akkor ott pont száraz évszak van, és az állatokat könnyebb megtalálni.
Namibia - alfejezetek:
https://utikritika.hu/namibia/repulesbeutazasszallas
https://utikritika.hu/namibia/praktikus_tudnivalok
https://utikritika.hu/namibia/az_orszagrol
https://utikritika.hu/namibia/latnivalok
https://utikritika.hu/namibia/egy reszletes_beszamolo
https://utikritika.hu/namibia/egy másik reszletes_beszamolo
https://utikritika.hu/namibia/etosha
https://utikritika.hu/namibia/windhoek
Tetszett
1. Etosha: állatnéző szemorgia
2. A sivatag elképesztő színvilága
3. Izgalmas, egyedi a növényvilág
4. Sehol a világon nem láttam ennyire kék eget, alig van felhő
5. Jópofa Swakopmund városka erősen német jellege
6. Walvis Bay lagúnáiban a hajózás
7. A Kamanjab-i Otjitotongwe gepárdfarmon nagyon közelről látni a világ leggyorsabb szárazföldi állatát
8. Finomak a vadhúsok (pl. oryx steak , rántott krokodilhusi) .
9. A kempingben korzózó sakálok és hiénák félősek, így éjjel is lehet budira járni
10.. Namíbia nagy részén az ember iszonyatosan odafigyelnek a szemetelésre. Többször láttunk az út szélén spontán szemétszedőket, vagy Swakopmundban a kávézók ingyen kávét adtak, ha a parton az ember összeszedett egy zacskó szemetet, stb. Itt még az emberek valahogy szimbiózisban élnek a környezetükkel, ezért odafigyelnek rá, bár sajnos a tömegfogyasztás hátrányos része is elkezdte éreztetni magát a műanyag képében. Régen voltam ennyire tiszta országban (leszámítva egy-két régiót) (2023)
Nem tetszett
1. Bármennyire szép a táj, de sok száz kilométeren keresztül hamar unalmassá válik bámulni a hatalmas farmok szögesdrótos kerítéseit
2. Cape Crossnál a fókakolónia elképesztő bűze
3. Az országutakon az aggodalom, hogy egy varacskos disznó ne ugorjon hirtelen, veszélyesen a dzsipünk elé
4. Zötykölődni a sok földúton
5. Hozzászokni a baloldali vezetéshez
6. Meglepően sok a közúti baleset
7. Elég horrofilmes élmény éjszaka a sátor mellett vihogó hiénát hallani, vagy épp gepárdmorgást hallani a szomszéd bokorból
A namibiai kalandutazásunk egy életre szóló élménnyel tett minket gazdagabbá. Egy biztos, nekem egy életre a szívem csücske lett és alig várom, hogy újra erre a kontinense tévedjek.
Ha szeretnétek Afrikába utazni és még korábban nem voltatok, bátran ajánlom Namíbiát első afrikai országnak. A biztonsági besorolása nagyon jó, mint pl. Svájcnak, nincs maláriaveszély (de erről persze érdemes háziorvossal egyeztetni), nincs kötelező oltás, a vízumot lehet helyben is intézni.
Maga Namíbia hatalmas ország, nagyobb, mint Németország és mindössze 2-2,5 millióan lakják. Ebből következik az is, hogy nagyon kietlen, sokszor akár több száz kilométeren keresztül nincs település és nem találkozik az ember másik autóval sem.
Az utak nagyjából csak egyenesen mennek és nem aszfaltosak, hanem murvásak, kövesek. A közel 5700 km-nek nagyjából az egyharmadát tettük meg aszfalton. Ami szerintem szintén fontos infó lehet, hogy fordított a közlekedés az országban, bár ez ilyen kietlen tájon egy cseppet sem okozhat senkinek problémát. (2023)
,, A TOP 5 élményünk, ami miatt Namíbia örökre emlékezetes marad:
- Etosha nemzeti parkban órákig nézni a játszadozó oroszlánokat
- felmászni és lefutni Namíbia legnagyobb dűnéjéről (Dune 7 Swakopdmund mellett)
- minden este megnézni a Tejútrendszert
- kora reggel a Kalahari sivatagban lovagolni (18 fokban)
- mentett gepárdokkal sétálni-------------------
2 hetet töltöttünk ebben a csodás afrikai országban saját szervezésben, 3 éves kislányunkkal. Mi elsősorban az állatok miatt választottuk ezt az országot, mert sok más afrikai nemzeti parkba vagy rezervátumba 6 év a korhatár. Namíbia turistaként biztonságos, sehol nem éreztük az ellenkezőjét."
(sz.h.v., 2019)
,, Itt most van nyár, azaz brutál meleg és éppen kezdődik az esős évszak, szóval kevesebb a turista, de nekem így is sok. Nehéz elképzelni mekkora tömeg lehet amikor itt tél van, Európában meg éppen nyári szünet. Az infrastruktúra amúgy teljesen jó, még ha nincs is mindenhol aszfaltos út, a földutak is jól járhatók. A csapvíz például mindenhol iható. Windhoek úgy néz ki, mint egy amerikai kisváros, és nem túl érdekes. A természeti látnivalók nagyon klasszak, és változatosak, de a távolságok is nagyok köztük. Szóval laza, gyerekes vagy kezdő afrikai utazásnak pont jó, de harcedzett utazóknak nem kihívás. (2017)" forrás
Három hétig voltunk Namíbiában privát úton barátainkkal! Dzsipet béreltünk, s 6 ezer (!!!) km-t autóztunk. Olyan csodálatos, felejthetetlen élményekkel tértünk haza, amit csak ez az ország tud nyújtani. Ez az igazi Afrika, nem Dél-Afrika vagy Kenya, ahol a turisták elcseszték az egész országot, s egy mű Afrikát mutatnak a bámészkodó turistáknak. Ha tehetném, holnap indulnék vissza!(R. Rudi, 2019)
Namíbia évek óta szerepelt a bakancslistámon. Ezt a délnyugat-afrikai országot gyakran a világ egyik legszebb és legváltozatosabb országaként emlegetik. A lélegzetelállító tájak mellett Namíbia kiváló úti cél a vadon élő állatok megfigyelésére is. Nemcsak a világ egyik legismertebb szafari parkja található itt, hanem számos olyan hely is, ahol az állatokat természetes élőhelyükön láthatjuk.
Azt mondják, Namíbia "Afrika kezdőknek", mivel könnyen bejárható ország azok számára, akik még nem jártak szubszaharai Afrikában. A világ második legkisebb népsűrűségű országának számít, ami szinte garantálja a társadalmi távolságtartást.
Katival tíz napot töltöttünk Namíbiában, és egy klasszikus autós túrát tettünk bérelt autóval, amit a legtöbb turista is tesz egy 10-14 napos utazás során. Ellátogattunk Windhoekba, Etoshába (egy megállóval Okonjimában), Spitzkoppeba, Swakopmundba, Sossusvlei-be, majd visszatértünk Windhoekba. Az út teljes vezetési ideje nem tartalmazza azt a 8-9 órát, amit az Etoshában autóztunk.
Általában véve rengeteg időt töltöttünk autóban, több mint egy teljes napot összesen. Namíbia hatalmas ország, így időbe telik, amíg eljutunk az egyik turisztikai látványosságtól a másikig. Azonban Namíbia tipikus autós túra célpont is. A hosszú utak az elhagyatott tájakon szinte elengedhetetlen részét képezik egy namíbiai utazásnak.
A Namíbiában szükséges hosszú autóutak valószínűleg nem mindenki kedvence. Mi átlagosan napi négy órát vezettünk. Az idő gyorsan telt, és mindig volt lehetőség megállni egy-egy szép fotó elkészítésére. Ennek ellenére a hosszú utak fárasztóak tudnak lenni.
Végül be kell vallanom, hogy Namíbia az az ország volt, ahol azt éreztem, hogy a 10 nap túl rövid. Nem feltétlenül akartam több helyet látni, de visszatekintve jobb lett volna, ha két hetet utazunk egy kicsit lassabb tempóban, és több időt töltünk a megfelelő helyeken. (2021)
1. Namíbiában az autópályák főleg homokosak, és nagyon kevés van közülük az országban. Az autópályákat a helyiek gyakran "papírút"-nak nevezik, mert homokosak és sárosak lehetnek.
2. Namíbia hivatalos nyelve a namíbiai nyelv, amely a német és az afrikaans keveréke. Azonban sok más nyelv is beszélnek az országban, beleértve a Hererot, Damara, Ovambo és Nama nyelveket is.
3. Az országban található a világ egyik legmagasabb homokdűne-rendszere, a Namib-sivatag. A sivatagot az egyik legősibb sivatagként tartják számon, és érdekessége, hogy itt található a világ legrégebbi élőlénye, a Namib-görény is. A Namib-görény az egyik legősibb emlős faj, és több mint 55 millió éve él a földön. (Az állatok nagyon érdekes megjelenéssel rendelkeznek, az átlátszó szőrüknek köszönhetően, amelynek célja a napfénytől való védelem. Az átlátszó szőr segít a Namib-görénynek a hőszabályozásban, és megakadályozza, hogy túl melegedjen a sivatagban.)
4. Az országban találhatók olyan helyek, ahol a sivatag és az óceán találkozik, például a Skeleton Coast és a Sandwich Harbour.
5. Namíbia egyike azon kevés országoknak, ahol a sötét égbolt kiválóan alkalmas csillagászati megfigyelésekre. Az országban található a Namíbiai Csillagászati Obszervatórium, amely kiváló infrastruktúrával és technológiával rendelkezik a csillagászati kutatásokhoz.
6. Namíbia néhány népcsoportjában hagyományosan szokás volt a fogak átvésése, azaz a metszőfogak hegyesre faragása. Ez a hagyomány azonban már egyre kevésbé gyakorolt és sok helyen teljesen eltűnt.
A fogak átvésése korábban a Himba és a Herero népcsoportok körében volt elterjedt. A Himba népcsoport esetében a fogak átvésése azt jelentette, hogy a fiatal lányok pubertáskorukban készültek a házasságra. A faragott fogak szimbolizálták a lány érettségét és a családjának gazdagságát.
b. l. fotója
A Herero népcsoportban a fogak átvésése szintén a gazdagság és a szépség szimbólumaként volt jelen. Itt azonban a faragás a felső metszőfogakon történt, és a faragott fogak állítólag a nők szépségét hangsúlyozták.
Fontos megjegyezni, hogy a fogak átvésése ma már egyre kevésbé gyakorolt, és a modern namíbiai társadalom nem szokásos. A hagyományos életmód és a kulturális örökség azonban fontos része Namíbia különböző népcsoportjainak, és sokan továbbra is büszkék a hagyományaikra és az ősi szokásaikra.
"A nappalokat többnyire vezetéssel és figyelőhelyi várakozással töltöttük az autókban, rengeteg antilopot, zebrát, elefántot, zsiráfot, kudut, oroszlánt pillanthattunk meg egészen közelről. Utunkat észak felé folytatva elértük az angolai határt jelentő Kunene folyót, majd a Ruacana-Epupa vízesést. Namíbia északi része csak gyakorlott utazónak ajánlott, nincsenek egyértelmű útjelzések, szoros hágókon és meredek sziklaoldalakon kell manőverezni a zsúfoltan telepakolt terepjárókkal, napokig nem látni fehér embert, az üzemanyag rohamosan fogy, a gyakori egyes, vagy felező sebességben és reggelente a helyi törzsek közelében ébredhet a kalandor, a legeltető helyük közelében. A legjelentősebb törzsek közé a Hererok, Himbák, Namák és a Damarák tartoznak." (vjm.hu, 2014)
Kora délután érkeztünk meg első sátras szálláshelyünkre. A Namib-sivatag egy nagyon szép, ám szeles arcát mutatta. Gyakorlatilag homokfúvás közepette néztük, ahogy a sofőr srác összerakja a sátrát, mintegy demonstrálva, mi lesz a teendőnk mostantól három héten át, majdnem minden este. A sátor külsőleg hasonlít a Decathlonban is kapható jurta jellegű társára, csak éppen az anyaga katonai teherautó ponyva. Ami a modern sátrakban üvegszálas pálca, az itt dög nehéz acélrúd. Szóval egy kb. 40 kilós cuccot képzeljünk el, ami nagyon el tudja hagyni magát. A sátrakhoz kaptunk fejenként egy fekhelyet, ami egy metró üléshuzattal burkolt szivacs, szintén hadizöldben, hogy jól álcázva legyünk még a ponyván belüli területen is. Látszott, hogy az elsődleges szempont a tartósság volt, ne kelljen minden egyes vendég után új laticelt venni. Amúgy nem volt vészes, a második hétre már sikerült megszoknom.
Volt velünk még egy segítség, aki főzni fog nekünk az utunk során. A hölgyemény első nap sötét kekibe öltözött, kinézett vagy ötvennek, de ma a világoskék pólójában már egy fiatal fruska benyomását keltette. Az igazság valahol a kettő között lehet, mindenesetre megtudtam róla, hogy Zimbabwei és van egy lánya. Mama Soly, merthogy így hívatta magát, neki látott az első ebédünk összedobásához. A busz egy rejtett fiókjából előhúztunk két vasasztalt és egy csomó horgászszéket. A vasasztalokra volt tálalva a hambi és valami saláta, mi pedig az alacsony ülőalkalmasságokon gubbasztva, egy pléhtányérral az ölünkben elfogyasztottuk a kaját. Ekkor még ez nem tűnt olyan vészesnek, de később, amikor már az antilop sztéket kellett elvágni az ölünkben lévő tányéron úgy, hogy ne repüljenek le a szélére helyezett paradicsomok, már nem volt vicces. Az acélbögrék jobb híján a földre kerültek, de hát ki mondta, hogy ez egy kéjutazás? (2017) forrás
"Namíbiában még légszennyezettség sincs, így olyan tiszta kék égbolt borít látóteremre koszorút, amelyet még életemben nem láttam. Körülöttem, alattam és rajtam is finom homok mindenhol, a Namib-sivatag 45-ös dűnéjének – pillanatnyi ülőhelyem – alján pedig mint apró bogár, ott pihen hű társam, az ősrégi, mégis vadonatúj Toyota Land Cruiser-t váltó, átalakított Toyota Hilux Raider. Kisvárosok, rengeteg hely és baloldalas közlekedés. forrás
Az utcák és a városok elnevezése igencsak meglepi a magyar turistát Namíbiában. Sétálhatunk a Hofmayer Strassén, megnézhetjük a neogótikus Christuskirchét, vagy felkereshetjük a bajor Lüderitz városát a sivatag szélén. Az óriási vadvilággal rendelkező afrikai ország korábban német gyarmat volt, a helynevek többsége azóta is megmaradt. Néhány település, például Lüderitz, a mai napig úgy néz ki, mint egy német városka. Van itt kávéház, lutheránus templom, akár Brandenburgban is járhatnánk, egyedül a fókarezervátum töri meg az illúziót, de a part mentén még pingvineket és akár flamingókat is láthatunk. Korábban itt volt a gyémántbányászat egyik központja, nem messze innen a mai napig kitermelik a drágaköveket. A Gyémánthegyen található a mesés ólomüveg ablakairól híres Felsenkirche. forrás
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.