j.k. fotója
Bhután elérését nemcsak a belépési díj teszi különlegessé, hanem maga az odajutás is komoly szűrőként működik. A turisták számára csak 1974-ben nyílt meg az ország, és 1983 óta létezik közvetlen légi összeköttetés. Bhután egyetlen nemzetközi repülőtere Paróban található, ahová 2025-ben is kizárólag a nemzeti légitársaság, a Drukair, illetve azóta csatlakozott a privát Royal Bhutan Airlines (Bhutan Airlines) gépei közlekednek. A leszállás azonban továbbra is különleges kihívás: csak néhány kiválasztott, speciálisan kiképzett pilóta kap engedélyt a manőver végrehajtására, és kizárólag nappali, tiszta időben repülhetnek be, mivel a meredek hegyek és a rövid kifutópálya miatt a műszeres megközelítés nem lehetséges. A Paróba tartó járatok így a világ legnehezebb kereskedelmi leszállásai közé tartoznak. Ugyanakkor a Katmanduból induló útvonal a mai napig az egyik leglátványosabb légi élmény, mivel tiszta időben a Himalája legmagasabb csúcsai is feltűnnek a repülőgép ablakából.
Jön!
Minden olyan városban, amely jól járható utakkal van összekötve, találhatóak szállodák, bár a színvonal jelentősen változhat. Nemzetközi színvonalú szállodák általában a turisztikai területeken vagy nagyobb városokban találhatók, míg az ötcsillagos szálláshelyek csak Paróban, Jakárban, Punakhában, Gangteyben és Thimphuban érhetők el.
A városi cikkekben megjelenő szállodai árak csak azok számára relevánsak, akik helyi lakóhellyel rendelkeznek, vízummentességgel (ami általában csak indiai állampolgárokra vonatkozik) vagy akik meghívott vendégként látogatják az országot. Más látogatók csak csoportos túra keretében léphetnek be az országba, amelynek napi tarifáit a bhutáni hatóságok határozzák meg, függetlenül a szállodai áraktól (kivéve a nagyon drága szállodák esetében, ahol felárat számítanak fel).
Ezen kívül a turizmusért felelős minisztériumnak van egy listája a helyi szálláshelyekről (homestay), amelyek szállást biztosítanak olyan területeken, ahol nincsenek szállodák.
Bhutánnak ezen a részén 2024-ben is korlátozottak a szálláslehetőségek, és még mindig csak két hotel áll rendelkezésre. Akinek nem sikerül ezekben szobát foglalnia, továbbra is helyi családoknál vagy sátrakban kell megszállnia. Elsőre idillinek tűnhet egy helyi, festett házikóban éjszakázni, de az éjszaka beköszöntével a hideg valósággá válik. Az egyik ilyen esetben, ahogy egyre jobban hűlt az idő, vacogva kuporogtam a konyhában a kályha mellett, és el sem tudtam képzelni, hogyan fogok elaludni a szobámban. Hasonlóképp, egy angol csoport is megküzdött a körülményekkel, miután az egyik szobában három denevér jelent meg, amitől azonnal a helyi utazási iroda segítségét kérték.
Végül késő este elindultunk Punakhába, amely három órányi autóútra volt, mert ott találtunk üres szobákat egy hotelben. Bár Punakhában már kényelmesebb körülmények fogadtak, kissé ijesztő volt, amikor egy hatalmas pókot találtam a szobámban. A hosszú, fárasztó utazás után azonban még ez is elviselhetőbb volt, mint a denevérek. Bhután máig megtartotta a különleges, természetközeli élményt, és bár a szálláslehetőségek még mindig szerények, a fenntarthatóság továbbra is elsődleges cél az ország turizmusában, hogy megőrizze varázsát a jövő generációi számára is.
Bhutánba nemcsak a fenntartható turizmusdíj miatt nehéz eljutni, hanem maga a megközelítés is különleges kihívást jelent. Bár az ország 1974-ben nyitotta meg kapuit a külföldi látogatók előtt, közvetlen légi összeköttetés csak 1983 óta létezik. Bhután egyetlen nemzetközi repülőtere Paróban található, ahová ma is kizárólag a Drukair és a Bhutan Airlines gépei közlekednek. A leszállás itt rendkívül bonyolult: csak néhány, külön erre a célra kiképzett pilóta kap engedélyt a manőver végrehajtására, és kizárólag tiszta időben repülhetnek. A környező hegyek és a rövid kifutópálya miatt a pilóták nem támaszkodhatnak műszerekre, így kizárólag vizuális megközelítésre hagyatkozhatnak. Paró repülőterét a világ legnehezebb kereskedelmi leszállóhelyei között tartják számon, ugyanakkor a Katmanduból induló járat az egyik legszebb menetrend szerinti repülőút, ahonnan jó időben lenyűgöző panoráma nyílik a Himalája csúcsaira.
2025-ben a Bhutánba utazó külföldieknek fejenként és éjszakánként 100 amerikai dollár fenntartható turizmusdíjat kell fizetniük. A 6 és 11 év közötti gyermekekre 50% kedvezmény vonatkozik, az 5 évesnél fiatalabbak pedig mentesülnek a díj alól. Ez az összeg nem tartalmazza a vízumdíjat, a szállás vagy az idegenvezetés költségét, így Bhután továbbra is a tudatos, nem tömegturizmusra épülő utazási célpontok közé tartozik.
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.