ÚTIKRITIKA.HU / Észak-Korea






hirdetes
útikritikák


Észak-Korea

Repülés | Szállás | Vízum és vám | Fotóegyveleg

.

Nők hagyományos koreai ruhákban - h.k. fotója


Repülés és repülőjegy

  • Észak-Koreába Pekingből repülhetünk a Koryo Air-el, vagyis az észak-koreai légitársasággal.
  • Készüljünk fel, hogy az észak-koreai oldalon lévő repülőtér leginkább egy katonai bázisra hasonlít.
  • Az utazásra csak a legszükségesebb dolgokat pakoljuk be. Minél több a számukra furcsa kütyü, digitális cucc, annál gyanakvóbbak lesznek az ellenőrzésnél. Notebookot általában beengednek, ahogy fényképezőt is, viszont a mobiltelefonokat és GPS készülékeket mindig elveszik (távozáskor visszaadják a repülőtéren).
  • A lehető legjobb, ha az utazást már 4-5 hónappal előre megtervezzük, mert kevés a bejutási lehetőség az országba és sok tanulnivaló/ beszerezni való van addig.
  • Tanácsos az országba utazni vágyók csoportjait felkeresni (akár közösségi oldalakon), mert csoporttal könnyebb dolgunk van mindenben.

A szunani nemzetközi repülőtér Kim Ir Szen arcképpel - F. András fotója

"Az 1954-ben alapított Air Koryo légitársaság 60-70 repülőgépből álló flottája 6 ország 14 repülőterére indít járatokat főleg Kínába és Oroszországba. Észak-Korea egyetlen légitársaságaként belföldi járatokat is indít és a kormányzat tagjainak szállításáért is felel.

Észak-Korea az egyetlen hely, ahol olyan szovjet repülőgéptípusokon lehet még megbízhatóan repülni, melyek már unikumnak számítanak a levegőben. A repülőgépek belső retro tere és felszereltsége még a repülés aranykorára emlékeztet, melyet jól illusztrálnak egy IL-18-as repülőgépről készült fotók is.

Az IL-18-ason a kommunikációs tiszt már nem fér be a pilótafülkébe, az utasok között ül és egy muzeális régi fejhallgatón keresztül dolgozik.

A légitársaság 2010 előtt ugyan négy évig ki volt tiltva Európából a katasztrofális biztonsági és karbantartási hiányosságok miatt, de az újonnan beszerzett és a nemzetközi előírásoknak megfelelő az oroszok által már nem igazán gyártott Tupoljev Tu-204-es típussal már repülhettek európai célállomásokra is.

A stewardessek megjelenése is megváltozott, új modernebb egyenruhát kaptak, és mindegyikük jól beszél angolul.

Air Koryo-t évek óta a világ legrosszabb légitársaságának minősíti a Skytrax független légiipari kutató, egy csillagot ad neki egyedül a világon. Ennek ellenére az észak-koreai vezetők nagy terveket dédelgetnek. Phenjan az utasforgalmat 2020-ra a hússzorosára, 2 millió utasra szeretné növelni, ezért új, modern, hatalmas terminált építettek, és megújították a business osztályokat is. (2017) " forrás

Air Koryo gép - F. András fotója

Belépés szárazföldön, vonattal Kinából

,, Rövid az út át a hídon aminek a túloldala már É-Korea. Itt aztán a kaotikus állapot csak fokozódik, először a teljesen zsúfolt vonaton több katona vagy vámos vagy határőr, nevezzük aminek akarjuk végigmegy, utaslistát, vízumot, útlevelet ellenőriz majd mintegy 40 perc múlva leszállítanak mindenkit csomagostul. Egy kupacban állunk kis, 12 fős csapatunkkal a peronon, mögöttünk kb. 30 méterenként 1-1 katona, akik felügyelnek minket és zokon veszik ha véletlenül mögéjük sodródunk.

Egy idő után jön egy fickó, kitöltünk egy kérdőívet. „Hány fényképező, laptop, könyv, kamera, discman, CD stb. van a csapatnál?” „Kinek milyen telefonja van?” Végezetül elkezdi átvizsgálni a csomagjainkat és elsősorban az érdekli, kinél milyen könyv van, minden csomagnál megkérdezi, hogy nincs-e Biblia benne. Ezt követi a fényképezőgépek átnézése olyan szemszögből, hogy a GPS ki van-e kapcsolva bennük. Teljesen laikus az ember, csak lapozgatja automatikusan a menüt, nem igazán érdekli, hogy mire jut, mert nálam pl. be volt kapcsolva, de nem vette észre, nem szólt érte semmit. Úgy 2 órát tart az egész határellenőrzés és végeztével felszállunk egy másik vagonba, ahol már van rendes ülő helyünk is és kb. 13 órakor elindulunk a főváros felé, ami távban ugyan csak kb. 250 km, de a vasút állapota miatt 5 órába fog telni.

Átállítjuk óráinkat, mert ők még Kínától is előrébb járnak, mégpedig 30 perccel, így már 7 óra 30 perccel vagyok a jövőben Magyarországhoz képest. Itt kezdődik az igazi kultúr sokk, elképesztően kopár és szegény a táj, sok embert látok dolgozni a földeken, mindent kézi erővel csinálnak, néhol látni csak 1-1 állatot. Itt mindig, mindenki úton van, dolgozik, vagy csinál valamit, soha nem látni embereket ülni az út szélén vagy bármi más módon pihenni. Elhaladunk több vasútállomás mellett, ezek felújított épületeknek tűnnek, az elmaradhatatlan portrékkal a vezetőkről. Most örülök csak igazán, hogy a vonatos megközelítést választottam, látni a vidéket, a repülővel már rég ott lennék, de sok élménnyel szegényebben. 18 óra körül érkezünk Pyongyangba, ami már a városhatártól érezhetően más világ, nyoma sincs a szegénységnek. (W.D., 2018)

Szállás

Észak-Koreában az éghajlat miatt november és március között van a hotelek számára a holtszezon. Ha ilyenkor utazunk, akkor a csomagtúrák szállástartalma olcsóbb és ez nyilván kihat az utazás totál költségére is.

Vízum és vám

A vízumeljárásról, illetve a KNDK-ban való tartózkodásról és általában az utazással kapcsolatban a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság bécsi nagykövetségén (Nordkoreanische Botschaft in Wien) lehet érdeklődni:

Szigorúak a szabályok, hogy mit szabad és mit nem szabad bevinni Észak-Koreába. Semmi olyan irományt nem szabad bevinni, ami sérti az ottani személyi kultuszt és a politikai berendezkedést, szóval semmiféle politikai tartalmú könyvet. A bibliát is tilos bevinni. Mobilt ugyan vihetünk, de úgysem tudjuk használni. Tilos bevinni "erkölcstelennek" minősíthető könyveket, sajtótermékeket, fotókat, videókat.

Fotóegyveleg

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon






SZÁLLÁSFOGLALÁS

hirdetes