.
R. Gyuri fotója
A tallinni repülőtéren 2024 áprilisa óta korszerű, 3D-s CT szkennereket használnak a biztonsági ellenőrzésnél. Ennek köszönhetően az utasoknak már nem kell kivenniük a folyadékokat, laptopokat vagy egyéb elektronikai eszközöket a kézipoggyászból az átvizsgálás során. Ez gyorsabb és kényelmesebb áthaladást tesz lehetővé az utasbiztonsági ellenőrzésen.
Észtország a három balti állam közül a legészakibb, és mindössze a Finn-öböl választja el Finnországtól. A két ország közötti kapcsolat elsősorban komp- és repülőjáratokon alapul. A Tallinn és Helsinki közötti kompút általában 2–2,5 órát vesz igénybe, míg a repülőút önmagában ugyan csupán 15 perc, de a biztonsági ellenőrzésekkel és a repterek megközelítésével együtt ez az opció is minimum kétórásra nyúlik.
Egykor komolyan felmerült egy tengeralatti alagút építésének ötlete, amely közvetlen vasúti kapcsolatot teremtene a két város között. Sőt, egyes víziókban még a "Tallsinki" nevű közös metropolisz is szerepelt, amely Tallinn és Helsinki egyesülését jelentette volna. A projekt azonban nem kapott EU-s támogatást, és egyelőre jegelve van. Bár Finnország hivatalosan nem mondott le róla, a gazdasági racionalitás komoly akadályt jelent: nincs akkora volumenű napi forgalom, amely rövid vagy akár középtávon megtérülővé tenné egy ilyen léptékű beruházást.
Más irányokban is van tengeri összeköttetés: Svédország és Oroszország (Szentpétervár) felé éjszakai hajójáratok közlekednek, jellemzően 10–12 órás menetidővel.
A szárazföldi közlekedés a három balti ország között (Észtország, Lettország, Litvánia) viszonylag zökkenőmentes és gyors: Riga nagyjából 3–4 órára van Tallinnból, míg Vilnius eléréséhez 6–7 órás út szükséges. Ez nagyjából a Budapest–Bécs vagy Budapest–Prága távolságoknak felel meg.
A problémák inkább a litván–lengyel határ térségében, különösen a Kaunas–Varsó útvonalon kezdődnek. Bár az elmúlt években történtek infrastrukturális fejlesztések, a közúti minőség és a kapacitás ezen a szakaszon még mindig nem felel meg a nemzetközi tranzitforgalom igényeinek. Itt a tempó lassul, és az útviszonyok is gyakran okoznak kellemetlenséget.
A szovjet kolhozrendszer felbomlása után sok vidéki gazda turizmusfarmok (észtül turismitalud) kialakításába kezdett. Ezek mára fontos szereplőivé váltak a természetközeli, olcsó nyaralásnak. Általában felújított parasztházak, egyszerű, de barátságos szálláslehetőségek, főként erdők, tavak vagy nemzeti parkok közelében. Az Estonian Rural Tourism nevű szervezet naprakész információkat kínál ezekről a helyekről.
Az ifjúsági szállások (hostelek) továbbra is népszerűek az alacsony költségvetésű utazók körében. A Észt Ifjúsági Szállások Szövetsége hivatalos weboldalán megtalálhatók a legfrissebb lehetőségek.
Fontos tudni, hogy sok szállásadó kedvezményt kínál közvetlen foglalás esetén (például telefonon), mivel az online foglalóplatformok – bár kényelmesek – jelentős jutalékot vesznek le, amit a szállásadó csak akkor fizet, ha valóban megjelenik a vendég. Észtországban sok helyen nem kérnek előzetes bankkártyás garanciát, így a személyes kapcsolat (telefon, e-mail) továbbra is előny.
Sátrazni gyakorlatilag bárhol lehet, kivéve magántulajdonban lévő területen. Nem ritka, hogy Tartuban a városi parkokban is sátraztak turisták, helyiek engedélyével. Aki sátor nélkül utazik, annak egyes nemzeti parkokban, például Lahemaa területén, elérhetők fedett kilátótornyok, ahol akár 10 fő is elfér éjszakára – alapvető felszereltséggel, de teljesen ingyenesen.
Észtország ma is az egyik legdigitálisabb ország Európában, és ezt a határellenőrzésnél is érezni lehet. Tallinn repülőterén az országba történő beléptetés teljesen automatizált – magyar állampolgárok számára sincs szükség hagyományos ellenőrzésre. Nincs határőr, nincs sor, a folyamatot egy önkiszolgáló kioszknál lehet elvégezni.
Első alkalommal az automata ujjlenyomatot vesz, és beszkenneli az útlevelet. Ezután a rendszer eltárolja az adatokat, így a következő belépéseknél elegendő a hüvelykujját az olvasóra helyezni, és már nyílik is a kapu. Mindez néhány másodperc alatt megtörténik.
Magyar állampolgároknak továbbra sincs szükségük vízumra, és mivel Észtország a schengeni övezeten belül van, a szárazföldi határokon belépve sem várható ellenőrzés, csak a légi úton történő érkezéskor találkozhatunk az automatizált rendszerrel. Fontos azonban, hogy az útlevél vagy a személyi igazolvány érvényes legyen, és jó állapotban – a gép ezeket szigorúan olvassa.
Az észt határellenőrzés tehát nemcsak gyors, hanem a gyakran utazók számára különösen kényelmes.
A magyar állampolgárok 3 hónapos tartózkodásnál rövidebb idő esetén vízummentesen tartózkodhatnak a balti államban, amely ugyancsak tagja az Európai Uniónak. A beutazáshoz elég egy érvényes útlevél vagy bármilyen itthon is érvényben lévő magyar személyigazolvány.
Jogosítványok: Észtország területén érvényes az itthoni normál járművezetői jogosítvány. Ha autóval utazunk be: a magyar forgalmi engedélyt az észt határőrök ellenőrzik. A nemzetközi zöld kártya önmagában nem elegendő, mert a forgalmi engedély hiányában a gépjárművet visszafordítják a határon.
Észtországra is érvényes: Az újfajta személyazonosító igazolványunkkal a reptéri határátlépések során a zsilipkapus beléptető rendszereket is használhatjuk úgy, hogy a zsilipkapuhoz érkezés után, a kapu kártyaolvasójához érintjük az okmányunkat, és az új személyiben lévő chip segítségével a kártyaolvasó hitelesíti azt.
Ezután a rendszer kiolvassa az okmány számát, majd átveszi a chipből a személyi adatokat, az arcképet és az ujjnyomatot. Ezzel megtörténik az adatok európai szabályrendszer szerinti ellenőrzése (pl. utazási korlátozás kiszűrése).
Az újfajta okmány a közúti ellenőrzéseket is meggyorsítja, mert a rendészeti szerveknél lévő kártyaolvasóval kiolvashatók az adatok (a négy természetes személyazonosító adat), amik az eszközre telepített alkalmazással vizuálisan is megjeleníthetők a kijelzőn.
jön
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.