ÚTIKRITIKA.HU / Tanzánia és Zanzibár

Tanzánia és Zanzibár

Egészség és higiénia | Mit vigyünk? | Közlekedés | Étkezés |Vásárlás| Közbiztonság | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk  | Fotóegyveleg

Nagyvilági Hugo Boss márkabolt - k.a. fotója

Egészség és higiénia

2022: Sárgaláz elleni oltás Tanzániában kötelező. Hepatitis A és B és Tifusz elleni ajánlott.

2015. február óta Dar es Salaamban növekvő számú Dengue-láz megbetegedést regisztráltak. A láz terjedésének megelőzésére jelenleg nincs védőoltás. A fertőzés megelőzésére az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a szúnyogcsípések elleni védekezést javasolja.

A kórházi ellátás a fővárosban elfogadható minőségű, az ország más részein azonban rendkívül alacsony színvonalú. A malária elterjedt, főleg Északon, így a Serengeti nemzeti parkban is. A kolera veszély miatt csak üveges víz fogyasztását javasoljuk. A felnőtt lakosság 5,6 százaléka fertőzött AIDS-el.

Ajánlott mindenre kiterjedő utas- és balesetbiztosítás megkötése. Sárgaláz oltás kötelező, ha fertőzött országból érkezik az ember.

Utazás előtt javasoljuk felkeresni az Országos Epidemiológiai Központot.

,, Az egyikünk elég beteg lett, magas láz és hasmenés, a hotel egyik alkalmazottja azt mondta sok vendégük lesz beteg a jégkocka miatt, mivel ahhoz ugye nem forralják a vizet, így érdemes anélkül kérni az italokat. Illetve fülgyulladásra is érdemes készülni aki erre hajlamos, mivel belemegy ugye a víz is, és a szél is folyamatosan fúj az óceán partján

Bolus Adstringens tablettát jó szívvel ajánlom, valamint fájdalomcsillapítókat, naptejet, napozás utáni krémet, és mindenképpen valami szalmakalapot/sapkát, mert 10-15 óráig nagyon durva a nap.

Ezen kívül nekünk a Decathlonos 2500 Ft-os vízicipő is nagyon jó szolgálatot tett. Esetleg érdemes elgondolkozni saját sznorkel cuccon is, bár mi kaptunk mindenhol, de azért nem mindegyik volt a legjobb állapotban." (l.b., 2022)

S-quitofree
Trópusi szúnyogok elleni rovarriasztó pumpás aeroszol, 100 ml

Mi beoltattuk magunkat, sárgaláz, tífusz, hepatitis és szedtünk malária gyógyszert is. Ez nyilván egyéni, ki mit tart fontosnak. Mondjuk szúnyogot alig láttunk. (2022)

Mit vigyünk?

Mindenképpen tanácsos szúnyogriasztó szereket és gyomorrontásra való gyógyszert vinni még otthonról. Meg elemlámpát, mivel vannak rövid (szerencsére nagyon rövid) áramkihagyások.

Közlekedés

A taxi a szigeten elég drága, ugyanakkor nem javasoljuk a távolsági buszon történő utazást. A buszok rossz állapotúak, az utasok biztonsága nem garantált. Csak regisztrált taxivállalatok szolgáltatását vegyék igénybe és ellenőrizzék a taxisok igazolványát.

Az elmúlt években több súlyos kompbaleset is történt Tanzánia és Zanzibár partjainál. Kérjük, a magyar állampolgárokat, hogy lehetőség szerint kerüljék a kompos utazást a szárazföld és a szigetek között.

,, Közlekedés/transzferek: ezer és egy féleképpen meg lehet oldani! A hosszú út után csupán kényelmi szempontból érdemes előre lefixált transzferrel menni a szállásra. Ez lehet akár szállás által, akár helyi által előre megbeszélve, lefixálva az árat! De ha nincs fuvar lebeszélve az sem baj, ugyanis taxisok tömkelege áll a kijáratnàl és ajánlja, hogy elvisz! Mi egy helyivel egyeztettünk előre, 30 dollárért vitt minket Nungwiba és sim kártyát is hozott nekünk. Kontaktot szívesen adok!

Autó/robogó bérlés témája: Van jócskán pro és kontra. Mi ha a mostani tapasztalattal indulnánk útnak robogót biztosan bérelnénk mindig azon a részen, ahol épp megszállunk. A főutak egyáltalán nem rossz minőségűek! Simán el lehet jutni a főutakon A-ból B-be. Nem vezetnek állatok módjára, figyelnek egymásra, ha dudálnak azt azért teszik, hogy jelezzék: előzök. Itthon sokkal több hülye van az utakon szerintem

Az autóbérlés is simán kivitelezhető, azonban valóban sok helyen van kint rendőr és mérnek. Sebességkorlátozó táblák elvétve vannak és ha pl bemér 53-al simán rávágja, hogy 40-el lehet itt menni (ezt helyiek mesélték), de állítólag meg lehet alkudni velük. Azért óvatosan. Itt is villognak a szemből közlekedők, ha kint van a rendőr Szóval mi tuti robogóznánk legközelebb

Nagyon sokszor utaztunk daladalával, busszal és bodabodával (helyi motoros taxi-2fő+a sofőr - rövid távokra legjobb, leggyorsabb, olcsó- előre fixáljátok le hova és mennyiért). Daladalát, nagyobb buszt a főút mentén le lehet inteni, menetrendje nincs, de tíz percnél többet sose vártunk rá! Az elejére ki van írva hova megy, de útközben bárhol megáll. A legolcsóbb közlekedési forma és sokkal több érdekességet látni, mint a taxiban gubbasztva. Rengetegszer mentünk vele! Pèldául Nungwi-Stone Town 4500TSH 2 fő, kb 1,5 óra az út. (hábé, 2022)

Autóbérlés

,, Mi béreltünk autót, semmi gond nem volt a közlekedéssel. Az utak állapota egy-két helyen szörnyű volt és lassan lehetett haladni de egyébként nem vészes.Nekünk álrendőr-félével gyűlt meg a bajunk. Azért nagy szabadságérzetet ad, ha van autód. Oda mész és ott állsz meg ahol szeretnél." (p.b.)

Nem igazán éri meg autót bérelni. Mivel pici a sziget és a taxi nem dràga. Az utak ramatyok. Én ott nem vezetnèk😉. A taxi is max 70-el ment, olyan sètakocsikàzàs. Néhol akkora lyukak vannak hogy talàn ha èn vezettem volna nem is mertem volna arra menni, pedig ez az út vezetett a szép èszaki partra🤦‍♀️

,, Autót semmiképpen... számunkra káosz a közlekedésük. Mi helyiekkel mentünk kirándulni... szinte mindent végigjártunk amit csak lehetett és harmadából megúsztuk mint a helyi idegenvezetővel. Persze angolul kalauzolt minket, de minden számunkra érdekes infót megtudtunk. Kimondottan érdekes volt, hogy mesélt az életükről, szokásaikról, értékeikről." (k.sz)

,, Autó bérlése felejtős. A vezetési morál 0, nincs közvilágítás, nincsenek közlekedési táblák, rossz minőségű az utak többsége. (b.b."

,, Mi nem mertük bevállalni, de láttunk több külföldit is, akik bérelt kocsival közlekedtek. Ez azoknak lehet kifizetődő, akik be akarják járni az egész szigetet, több helyet is érintve, mert hát valljuk be, azért egy autó elég nagy szabadságot ad. Utólag már picit bánom, hogy nem béreltünk, a forgalom, amiben helyt kellett állni összességében nem volt túlságosan vészes a körülményekhez képest, bár láttunk helyzeteket, főképp a városokban, amelyekben nem szívesen korzóztam volna négykerekűvel. forrás

Taxi

,, Mivel a sziget több részén szálltunk meg és a kényelmet és a gyorsaságot részesítettük előnyben, ezért a hosszabb távokat taxival tettük meg. Egy nagyon kedves, néha picit búskomor fiatalember volt a sofőrünk, akinek már több magyar kuncsaftja is volt és mi is csak ajánlani tudjuk. Rajab szolgáltatásást az első naptól kezdve az utolsóig használtuk. Ő jött értünk hajnalok hajnalán a reptérre, utaztatott délről északra, majd ismét vissza délre. Ellátott minket rengeteg információval, sztorizgatott, és ami nagyon fontos, mindig pontosan ott volt a megbeszélt időpontban, akár hajnalban, akár késő este. És árban is jobban jöttünk ki, mintha pl. a szálláson keresztül intéztük volna a fuvart." forrás

Stone Town - Motoros tricikli riksa taxi, Drága Mama néven - b.b. fotója

Dala-dala

,, A dala-dala lényegében a zanzibári tömegközlekedést takarja, ami nem más, mint a busz. Annak is több formájába bele lehet botlani lépten-nyomon. Pl. a főváros és a legfelkapottabb üdülőváros, Nungwi között a 116-os számú utaztatja a helyieket és a turistákat egyaránt. Ez tényleg egy hagyományos kisebb busz, amin egész kényelmesen lehet utazni. A leginkább elterjedtek azonban azok a járgányok (busznak nem nevezném őket), melyek hátsó platóján kétoldalt van 1-1 összefüggő pad ülőhely gyanánt, továbbá a padon helyet foglaló utazók közt is helyet lehet foglalni nagyjából magzatpózban, de a lelkesebbek, vagy hát akiknek más hely nem jut, felkapaszkodhatnak a jármű hátuljára és oldalára is akár. Na ezt mi nem próbáltuk ki.

Egy-egy hosszabb szakaszért 2000 TZS-t (300 HUF) kell fizetni, továbbá 500-1000 TZS-t számolnak fel a csomagért. A sziget összes városába és falujába közlekedik dala-dala.

TIPP: Fontos, hogy NE fizessen senki előre, főképp ne valakinek, aki pl. csak útbaigazítást ad. Akkor kell fizetni, amikor a helyiek is előhúzzák a bankóikat.(2019)" forrás

Robogó

,, Kisebb távokat robogóval is meg lehet tenni, bár ehhez kell azért némi bátorság, hiszen nemcsak, hogy az utak minősége sok helyen nem kecsegtet a legmegfelelőbb (csak a főbb útvonalakon van beton, van, ahol teljesen jó állapotban, de vannak helyek, ahol eléggé kifogásolhatóak) kondíciókkal, ráadásul az út bal oldalán közlekednek, ami ugye sokunk számára eléggé idegen. És hát mit mondjak, a közlekedési kultúrájukkal kapcsolatban nincsenek a helyzet magaslatán. A robogó napi bérleti díja a legtöbb helyen 30 USD körül mozog." forrás

Kerékpár

,, Kerékpárt már 5 USD/nap áron lehet bérelni, mi ezt egyszer tettük meg. Az időzítésünk nem bizonyult túl okosnak, ugyanis Bububu-ból a fűszerfamhoz bicikliztünk. Azaz csak szerettünk volna, de dombnak felfelé feladta a testünk a harcot, így maradt a biciklitolás. Lefelé persze jó móka volt az egész, de nagyon elővigyázatosan kell közlekedni a nagyobb forgalomban és városokban. Hosszabb távokra pedig egyáltalán nem ajánlanám." forrás

Étkezés

A nemzeti étel a kukoricalisztből főzött ugali.

,, Egy átlagos étkezést egy üveg sörrel kb. 10 USD-ből lehet kihozni személyenként, persze ez attól is függ, hogy ki mit és mennyit szeret fogyasztani. Senki ne számítson sehol extra gyors kiszolgálásra, az emberek itt időmilliomosnak tűnnek, nagyon lazák és kényelmesek, ugyanakkor rendkívül kedvesek, mosolygósak és vidámak. Legalábbis mi ezt tapasztaltuk és nem is csináltunk ebből gondot. Talán ez azért volt, mert mi is hasonlóan álltunk a dolgokhoz. (2019)" forrás

A zanzibári pizza – ami egyáltalán nem hasonlít a pizzára -a legjobb komfort kaja. Egyszerű tojásos tészta, húsos, zöldséges feltéttel. Minden turistának ajánlott!

Tengeri herkentyűk választéka? Polip, rákok, tintahal, tonhal. Ez a négy pörög ott. (2024) forrás

Igyekeztünk leginkább eldugott, helyiek által is javasolt helyeket felkeresni - határozottan ezek voltak a legfinomabbak és nem utolsó sorban a legolcsóbbak! Ettünk a tengerparton is, finom volt az is, de drágább. Mi tenger gyümölcsei rajongók vagyunk, azt ettünk mindenhol mindennap, mindenféle formában. Határozottan jól főznek és az árak is jók!

Átlagosan 40-60ezer TSH-t fizettünk két főétel+két juice+salátára/ néhol söröztünk is. A sör 5000-8000TSH körül mozog. Nekünk a Kilimandjaro ízlett legjobban. A friss gyümölcsökből készülő levek 3000-5000TSH árban vannak.

Mindenhol lehet fizetni dollárban is, ilyenkor 1dollárt 2000TSH-ban váltanak az éttermek, így érdemesebb váltani előre váltóban. Bazárban is jobb TSH-val fizetni. Pènzvàltóban az 50-100 dollárost kb 2200-2300-ért váltják. (hábé, 2022)

forrás

Vásárlás

,, A helyiek alapvetően tanzániai schillingben gondolkodnak, a turisták részére a kirándulási ill. szuvenír árakat viszont dollárban adják meg. Az euró ugyanolyan jó fizetőeszköz, váltják is és számolnak is benne, viszont az a nagy hátránya , hogy az euró érmékkel nem tudnak mit kezdeni és nem tudják átváltani bankban, viszont rengeteg kacat kapható egy dollárért, és az ugye papír és átváltható, nagyobb összegű papírpénzes tételeknél ugyanúgy játszik az euró. (M.M., 2018)

l.n. fotója

,, Tanzánia, így Zanzibár hivatalos pénzneme is a tanzániai shilling (TZN). Amellett, hogy ez a hivatalos fizetőszköz, nagyon jól tudnak amerikai dollárban is számolni (ami elterjedtebb, mint az Euro, annak ellenére, hogy pl. mi főképp európai utazókkal találkoztunk) és mindenhol el is fogadják azt. Mi alapban USD-vel készültünk de mindig figyeltünk arra, hogy legyen nálnunk elegendő shilling, mert hiába fogadják el a dollárt, azért mégiscsak ráfizet az ember ha idegen pénznemben fizet.

A pénzváltást egyszerű volt mindenhol megoldani, olyan helyeken is, ahol az ember egyáltalán nem goldolná, hogy lehetséges. Jambianiban pl. a pénzváltó egy szarvasmarhákkal blokkolt út szélén volt, ahol csirkék és kakasok kapirgáltak a homokban. Állt egy picike vegyesbolt – vagyis inkább bódé – melynek pultja alatt zavartuk le a bizniszt a bolt tulajdonosával.

A nagyobb településeken érdemes egyébként több helyen is körülnézni, mert az árfolyamokban elég nagy különbségeket véltünk felfedezni.

Bankkártyát csak a nagyobb szálláshelyek és éttermek fogadnak el és ezek általában tranzakciós díjat számolnak fel, ami akár 7-10% is lehet.

TIPP: A nagyobb és újabb címleteket jobban váltják itt is (ahogy más afrikai vagy ázsiai országban), mint a kicsiket.

És amit ne feledjünk itt sem, és még a pénzváltásnál is be lehet vetni, az az alkudozás. Mindent és minden körülmények között! forrás

A nemzetközi szabványtól némileg eltérő IKEA-üzlet - o.i. fotója

Poros utcákon sétálva van elrejtve egy-egy vegyesbolt és zöldség-gyümölcs árus is (náluk is érdemes alkudni, mert azért a külföldieknek sokszoros áron próbálják eladni a portékájukat). Érdemes náluk vásárolni, hogy legalább valamennyi pénz a helyieknél landoljon. Pénzt is egy ilyen boltban tudtunk váltani, a helyiek irányítottak el minket készségesen a megfelelő forráshoz, ami egy kis garázsszerű bádogtetős boltocska volt, mindenféle áruval, mellette tyúkok kapirgáltak és kecskék és tehenek legeltek. Ott, a pult alatt ütöttük nyélbe az üzletet a bolt tulajdonosával. forrás

Bazár/alkudozás: alkudozni közelező! Tudnak elsőre horror árat mondani egy apróságért, ami ha továbbsétálsz azonnal olcsóbb lesz. Mindenhol ugyanazt lehet kb. kapni, így célszerű egy szimpatikus helyen megvenni a szuvenírnek valót, nagyobb tétel esetén nagyon jó árat ki lehet alkudni. (hábé, 2022)

Közbiztonság

Tanzániában az elmúlt években nem voltak terrortámadások, helyi rendőrség, hadsereg hatékonynak bizonyult a biztonság garantálásában. Ugyanakkor ennek ellenére sem kizárható, hogy a szomáliai Al-Shabaab kiterjeszti tevékenységeit Tanzániára is.

Burundi határvidék: A burundi határvidék látogatását a Burundi helyzet romlása miatt nem javasoljuk. Az elmúlt időszakban több ezer menekült érkezett ezekre a területekre, a Burundiban kialakult politikai helyzet miatt. A menekültekről hatóságok gondoskodnak, közbiztonsági problémát nem jelentenek.

Ádeni Öböl: Az Ádeni-öbölben és az Indiai-óceánon, így Tanzánia partjainál is, a hajók a kalózok támadásainak vannak kitéve.

Az idegenforgalmi szezonban jellemzően megemelkednek a lopások, az emberrablások száma mind a szárazföldön, mind Zanzibáron. Értéktárgyaikat, útleveleiket tartsák széfben. Az országban való tartózkodás alatt az értékeiket (készpénz, ékszer, személyes és üzleti dokumentumok) elhelyezést széfben javasoljuk. Az útlevél adatoldaláról és a vízumról (beléptető pecsétről) javasoljuk fénymásolat elkészítést és a másolatok használatát a kirándulások, városnézések, üzleti tárgyalások alkalmával.

Tegnap este a szálláshely bejáratánál megtámadtak egy nőt akit ott tett ki a taxis. A bozótból ugrott elő egy helyi támadó már kést emelve, leteperte a nőt, elkezdte levágni róla a táskákat. A dulakodás közben súlyosan megsérült, rengeteget vért vesztett. Valamiért a támadó egyszer csak abbahagyta és eltűnt, szerencsére volt annyi lelki ereje az áldozatnak hogy kb 50 méterre lévő épületbe befusson. Után több órát küzdöttek érte a nagy vérveszteség miatt. Hála az égnek stabil az állapota de életre szóló traumával tér haza. Stone Townból taxival érkezett, annyi, hogy este 10 körül volt és a szálláshely nyitott kapuja és az épület között van 80 méter földút meg bozontos amin normál esetben bevisznek a taxisok de a lány (2 gyerekes anyuka) azt mondta ő csak besétál.
Én is túlságosan jóhiszeműen tekintettem a helyiekre, bár sötétben nem mentem sehova. De kérek minden odautazót- főleg egyedülálló hölgyeket.. NE menjenek ki este sötétedés után már sehova.. (f.m., 2023)

Magyar külképviselet

Tanzániában nincs magyar nagykövetség, az ország a Nairobi-i nagykövetségünkhöz tartozik diplomáciai szempontból. De van a tanzániai fővárosban egy tiszteletbeli konzulunk: Obedie Solomon Kimaro

• Címe: P.O. Box 31895, Dar-Es-Salaam / Tanzánia
  • Előhívó: 255 - Mobil: 255/754 299 753
  • Iroda: 255/ 222 700 720
  • E-mail: oskimaro@gmail.com

Egyéb hasznos információk

• Az ország telefonos kódja: 255.
  • Időzóna: GMT+ 3 óra.

------------------------------

Sznorkelezés:

,, A parton egész álló nap cikáznak az ún. beachboy-ok, akikről már szó esett korábban. Ők különféle szolgáltatásokat kínálnak. Valamiért minket itt Nungwiban nem győztek meg. Talán azért, mert akikkel mi találkoztunk, nem helyiek voltak.

Előnyök:

Ár: sokkal olcsóbban meg lehet így úszni a sznorkelezést, vagy akár csak a hajókázást. A legolcsóbb ár, amit kínáltak, 25 USD volt, ez elvileg magába foglalt egy grillezős ebédet is valamelyik tengerparton (nem Mnemba szigetén).

Hátrányok:

Biztonság hiánya: sokszor a csónakok nincsenek ellátva biztonsági felszereléssel és elsősegély dobozzal, és nincs biztosításuk sem.
Zsúfoltság: sok hajót láttunk a vizen, amelyek túlságosan sok embert szállítottak.

Magánszervezésben

Mivel nekünk a fentebbi két lehetőség annyira nem jött be, úgy döntöttünk, hogy próbálunk egy olyan köztes megoldást találni, ami olcsóbb és biztonságosabbnak is érezzük. Így sétáltunk be a szállásunktól két épületre fekvő búvárcentrumba, hogy megérdeklődjük, hogy lehetséges-e náluk sznorkeltúrát is foglalni. Mivel másnap épp be volt iktatva nekik egy egész napos búvártúra 2 merüléssel, így csatlakozhattunk a csapathoz.

Előnyök:

Biztonság: teljes biztonságban éreztük magunkat egész nap, hiszen profi búvárokkal voltunk, akiknek a hajója megfelelően fel volt szerelve.
Kis csapat: rajtunk kívül még 2 pár volt a hajón a 4 fős személyzeten felül (kapitány, 2 búvár és egy segítő), így elég családias hangulatban telt a nap.
Profi felszerelés: a saját maszkunk és pipánk mellé kaptunk békatalpat és neoprént is.
Ár: 30 USD-t fizettünk fejenként (35-ről alkudtuk le) a napi programért.

Hátrányok:

Étel: a két merülés között csupán gyümölcsöt majszolhattunk, kimaradt a grillezés (amit mi persze egy cseppet sem bántunk).

Maga a sznorkelezés számomra mindig felemelő, így most is az volt, de eleve már a csónakázás a végeláthatatlan türkiz vizeken is fantasztikus élmény volt. A pontot az i-re pedig az tette fel, amikor a két merülés között a csónakban ülve a segédfiú delfineket pillantott meg. Mivel a helyiek elég jól ismerik a delfinek mozgását, sikerült nekik bennünket úgy a vízbe ugrasztani, hogy elcsípjük őket és úszhassunk velük egy picit. Ismét valami felfoghatatlan dolgot éltünk át. forrás

Fotóegyveleg

Bevállalós turisták - s.t. fotója

Zanzibár - életkép - s.k. fotója

Kerol, 2022. 04. 12. 10:40
Az lenne a kérdésem, hogy a sárgaláz oltás valóban kötelező lett Tanzániában (Zanzibáron)? Sehol nem találtam erre vonatkozóan hivatalos infót. A CDC szerint pedig továbbra is csak akkor kell, ha valaki fertőzött országból utazik. Köszönöm a választ!