ÚTIKRITIKA.HU / Azerbajdzsán

Azerbajdzsán

Repülés | Szállásválasztás | Vízum és vám | Fotóegyveleg

Repülés

• Úgy tűnik, hogy a kovid után újra közlekedik a Wizzair közvetlen járata Budapestről Bakuba. A Wizzair hetente kétszer közlekedik.
  • Lehet menni átszállással is, komplikáltan:
  • Isztambulon (Turkish) keresztül.
  • A bakui nemzetközi reptér (Heydar Aliyev International Airport, GYD) 25 kilométerre található Baku városközpontjától.
  • A H1 Expressz busszal 30 perc alatt érünk be a Május 28 metróállomáshoz és a busz megáll a Koroglu metróállomásnál is. 1,3 manatba (kb. 200) kerül, ha van BakiKart-unk, ha nincs akkor 1,5 manatba (230 Ft).
  • A 116-os minibusszal kb. 40 perc alatt be lehet jutni Baku kellős közepébe a Samed Vurgun Parkba a Május 28-a utcához (28th May Street). A jegy 0,4 manatba (AZN), azaz kb. 60 forintba kerül és a sofőrnél lehet megvásárolni. Minden fél órában indul a busz.
  • Lehet menni taxival is, de az minimum 20 manat (kb. 3050 Ft), vagy ennél több, de mindenképp lila londoni taxival menjünk.

"Gépünk hajnali negyed 6-kor landolt Baku repterén. Ahogy kiléptünk a terminálból, taxisok hada rohant le minket, még a mosdóba is utánam jöttek.
A helyi valutát, a manatot érdemes inkább a városban váltani, és arra is figyeljünk, hogy a reptéri transzferért ne fizessünk többet 15-20 eurónál (4500-6200 Ft). Tőlünk 100 eurót (30 580 Ft) akartak legombolni, amiből egy kisebb szóváltás is kerekedett. Első benyomásunk az azeri emberekről nem volt éppen pozitív ezen a hajnali órán. " forrás

,, A belvárostól olyan 15 percre lévő repülőtér persze nem egy Ferihegy: három emelet, óriási terek, viszonylag kényelmes székek és agyonporszívózott, márvánnyal teli utashíd a gépekhez, ami a budapesti buszoztatáshoz és bádogkarámhoz szokott fapados turistának már maga a mennyország. Hogy ebben a keleti pompával terhelt világban alig van valaki, aki a repteret használná, az a bakuiak számára alighanem mellékes: a McDonald’s ugyanúgy megtalálható a reptéren, mint a jó drágán mért Jack Daniel’s, és a taxisok ugyanúgy rohanják le az embert, mintha Magyarországra érkezne. Csak közben nehéz nem arra gondolni, hogy ki az, aki itt vásárol, amikor a reptérnek nem igazán van forgalma, a Wizzen, a Turkishen és néhány izraeli, orosz légitársaságon kívül alig jár ide más. (2017)" forrás

Vonaton odajutás/jutás

,, Mi innen Tbiliszibe éjszakai vonattal mentünk. A vonatokról annyit, hogy a belföldi járatok kétszintes modern szerelvények, a nemzetközik pedig a régi szovjet gyártmányok. A vasútállomás szintén tiszta, modern, ingyen wifi-vel. A jegyet előre vettük meg online, az indulás előtt 7 nappal lehet leghamarabb megvenni. Mi a kétszemélyes alvófülkét (kvázi 1. osztály) választottuk, amiből a vonaton 6 db van, erre a 12 emberre két kalauz jut, akik kávéval, teával szolgálnak és mindenben segítenek. A jegy kettőnknek 18 ezer Ft volt. A vonat késő este indul, előtte kell intézni a jegy átvételt. A neten rendelve egy igazolást kaptunk, amivel az alsó szinten lévő jegykiadókhoz kell menni, ott ellenőrzik és megkapjuk a jegyet, amivel felszállhatunk a vonatra. A vonatút hosszú, de nagyon sok idő megy el az azeri-grúz határon, mi több mint 2 órát időztünk ott. Reggel 7-kor a kalauzok mindenkit ébresztenek, kb. 8 órára érjük el a határt. Itt is készítenek fényképet, pecsételnek és ennyi. A grúz oldalon csak összeszedik az útlevelet és aztán egy idő után visszahozzák pecsételve. Fontos tudni, hogy Azerbajdzsánba nem engednek be, vagy csak nagyon nehezen, ha korábban jártunk Örményországban. Mi fordítva mentünk, de így is nehezebben ment a belépés Örményországba, mert mindent igazolnunk kellett, hol szállunk meg, meddig maradunk, miért voltunk Azerbajdzsánba, miért jövünk Örményországba." (Hajdú Kati, 2018)

Szállásválasztás

Széles a skála, vannak nagyon olcsó (igen szerény), középkategóriás (nagyon eltérő minőséggel) és luxus szintű hotelek.

Ajánlott szállodák

• Hilton Baku
  • JW Marriott
  • Four Seasons

Luxushotelek Bakuban (Ajánlott link)

"Az úgynevezett Flame Towers-ben működő ötcsillagos Fairmont Baku alig három hónapja nyílt meg a város felett magasodó dombon, és több szempontból is a legek épülete az országban. Ez a legújabb és legmodernebb hotel, este különösen látványos, hiszen az üvegtornyok oldalán futó fényeknek köszönhetően olyan a három, szarv alakú torony, mintha lángolna. A legnagyobb szálloda a három torony egyikében kapott helyet (a másik kettőben irodák és apartmanok találhatók), 318 szobájával a legnagyobb az országban, egyben a legmodernebb is, gyakorlatilag minden automatizált, még a függönyt is gombnyomással tudjuk elhúzni. Kizárólag. Ez az ország legmagasabb épülete is, 190 méter magasságban ágaskodik az ég felé.

Érdekessége az is, hogy magyar igazgató, a jelenleg a budapesti Buddha-Bar Hotelt irányító Fazekas Tamás nyitotta meg, őt pedig Adrian Ellis követte az igazgatói székben, aki hosszú évekig vezette a Corinthia Hotelt a magyar fővárosban. A Fairmont konyhája kiváló, a személyzet előzékeny és készséges, 11 konferenciaterme a legkülönbözőbb rendezvényeknek képes helyet adni. Az ESPA márka alatt működtetett SPA-részleg is élményszámba megy, s külön izgalmas, hogy télikerthez hasonlatos pihenőtérből, a medencéből és a szaunából is a városra és az előtte elterülő öbölre látni. Nem mellesleg a SPA-t magyar hölgy vezeti, csaknem két éve dolgozik a Fairmont kötelékében. "

Vízum és vám

Már elektronikus formában is be lehet szerezni az azeri vízumot.

Az e-vízum sincs kész azonnal, legalább két hetet kell várni rá. A vízum 60 euróba kerül, plusz van ügyintézési szervízdíj.

"Bár a Budapest-Baku közvetlen fapados járat némiképp fellendítette a két ország közötti turistaforgalmat, a beutazás nekünk, magyaroknak még mindig nem egyszerű. Az útlevél mellett szükség van vízumra, ezt vagy utazási irodán vagy a nagykövetségen keresztül intézhetjük. Mindez nem olcsó mulatság, hamar el tudja rontani a kedvező áron kifogott repjegy okozta örömünket. " forrás