ÚTIKRITIKA.HU / Bangkok







útikritikák


Bangkok

Bangkok

Egészség | Közlekedés | Étkezés | Pénzváltás | Vásárlás | Szórakozás | Közbiztonság és kellemetlenségek | Egyéb hasznos információk | Magyar külképviselet | Fotóegyveleg

.

A 2021. decemberében megnyílt Jodd Fairs nevű piac a Rama 9 térségben - K. Andris fotója

Egészség

Bangkok levegője rettenetesen szennyezett. Állítólag a bangkoki közlekedési rendőrök 20 százaléka valamilyen tüdőbetegségben szenved emiatt. A rendőrörsök oxigéntankokkal vannak felszerelve, hogy a pihenő rendőrök legalább akkor jó levegőt szippanthassanak be magukba. Gyakran látni rendőröket, amúgy egyéb járókelőket is az orra helyezett maszkban.

Az egészségügyi ellátás szervezett, bár változó színvonalú. A jobb klinikák szó nélkül elfogadják általában az utasbiztosítást.

A másik kissé zavaró tényező számomra a légkondicionáló használata. Valóban meleg van, de elviselhető, ha nem tartózkodunk sokat a tűző napon. Zárt helyeken azonban mindenhol túlzásba viszik a légkondi használatát (még este is), így rájöttünk, hogy nem árt, ha mindig van nálunk egy pulcsi, vagy jobb esetben elkerülhetjük az ilyen helyeket (különösen, ha nincs is mosdó). A légkondicionáló túlzott használata miatt könnyen megfázhatunk, mivel a kinti hőség és a benti hideg közötti nagy hőmérsékleti különbség megterheli a szervezetet. Az állandó hideg levegő emellett kiszáríthatja a nyálkahártyát, ami növelheti a légúti fertőzések kockázatát. Fontos tehát, hogy ügyeljünk a megfelelő öltözetre, és kerüljük az olyan helyeket, ahol túl hidegre állították a klímát.

Covid miatti elválasztó falak egy bangkoki food court-ban - Kriszta fotója (2022. február)

Bangkokban a víz nem ártalmas, így nem kell aggódni, amikor fogat mosunk vele, vagy megtöltjük a vízforralót egy csésze kávéhoz, bár nem javasolt közvetlenül a csapból egy teljes pohárral meginni. Ugyanez érvényes a jégre is, amelyet sterilizált gyárakban készítenek és naponta szállítanak ki. Azonban figyeljünk arra, hogy a közvetlen fogyasztáskor is jobb óvatosnak lenni, mivel a szervezetünk nem feltétlenül van hozzászokva a helyi vízminőséghez. A csapvíz baktériumtartalma alacsony, de ha érzékenyebb az emésztőrendszerünk, érdemes palackozott vizet választani. A jég esetében mindig ellenőrizzük, hogy megbízható forrásból származik, különösen utcai árusoknál.


Sokan látogatnak Bangkokba orvosi kezelések céljából, mivel azok töredékébe kerülnek az otthoni árakhoz képest. Bár a közegészségügyi kórházak gyakran alulfinanszírozottak és túlzsúfoltak, hosszú várakozási időkkel, a magánkórházak a világ legjobbjai közé tartoznak.

A legismertebb és legdrágább (bár nyugati viszonylatban még mindig megfizethető) a Bumrungrad International Hospital, amely évente körülbelül 400 000 külföldi beteget vonz, vagyis átlagosan napi több mint 1 000-et. Vannak más kórházak is, mint például a Samitivej, a Bangkok Hospital és a BNH Hospital, amelyek külföldiek kiszolgálására specializálódtak. A thai magánkórházakat a kormány nemzetközi szabványok szerint akkreditálja, és sok thaiföldi orvos rendelkezik nemzetközi akkreditációval és megfelelő engedélyekkel. A magánkórházak személyzete általában jól beszél angolul, és néha más idegen nyelveken is.

Népszerű kezelések közé tartoznak a plasztikai műtétek, szervátültetések, ortopédiai kezelések, valamint fogászati és szívműtétek, amelyek sokkal olcsóbbak, mint a nyugati országokban. Például a Bumrungrad Kórház 2024-ben 90 000 bahtot (kb. 900,000 HUF) kér egy minden költséget tartalmazó mellimplantátum csomagért.

Közlekedés

Bangkok egy hatalmas város, óriási távolságokkal. Rengeteg időt el lehet tölteni közlekedéssel, csak éppen nem érdemes. Javasolt a kötöttpályás közlekedés, akkor is, ha jelentősen drágább. A város főutcái gyakorlatilag 4-6-8 sávos sztrádák, zajosak, büdösek, veszélyesek. A gyalogos, úgy általában, nem ember. Vigyázzon szépen magára. A zebra egy gyenge javaslat, senki ne bízzon abban, hogy ezért akár lassítanak az autósok. A gyerekek kezét pedig kéretik szorosan fogni. Más nem fog rájuk figyelni, ez van. Mozgássárültként, kerekes székben nagyon nehéz egyedül boldogulni. A kisméretű babakocsi kisebb akadály. Rengeteg a lépcső, kevés a működő lift. A flip-flop kis mértékben ajánlott, ami praktikus, az a zárt cipő vagy szandál. A járdák rémesek, könnyű elterülni.

Kora esti, baromi zajos csúcsforgalom a Sukhumvit Road-on - Kriszta fotója

Motorkerékpáros taxi

A bangkoki motorkerékpáros taxik, vagy ahogy helyben hívják őket, a "motorbike taxis" (vagy "motosai"), rendkívül népszerű közlekedési eszközök a gyors mozgás érdekében, különösen a városi forgalom csúcsidőszakaiban. Ezeket általában jól felismerhető, élénk színű (jellemzően narancs) mellényeket viselő sofőrök vezetik, akik Bangkok szinte minden nagyobb utcájának sarkán megtalálhatók. A motoros taxik gyorsan és hatékonyan képesek átjutni a zsúfolt városi forgalomban, gyakran rövid időn belül célba érve, ahol más járművek elakadnának.

2024-ben egy 2-4 kilométeres távolságra a korrekt ár általában 30-60 baht között mozog, bár a forgalmi helyzettől és a napszaktól függően az ár változhat. Az alkudozás gyakran szükséges, különösen akkor, ha turistaként veszel igénybe motorkerékpáros taxit. A helyes ár megállapítása érdekében érdemes előre tisztázni az árat a sofőrrel, mielőtt felszállnál. Az ár alkudozása során kedvesen, de határozottan viselkedj, és próbáld meg az általad ismert korrekt összeget ajánlani.

A motorkerékpáros taxik használata azonban meglehetősen balesetveszélyes lehet. Bangkok közlekedése kaotikus, és a motorkerékpárok gyakran átvágnak a sávok között, szűk helyeken is. A bukósisak viselése alapkövetelmény, és mind a sofőrnek, mind az utasnak biztosítania kellene, hogy megfelelően fel van rögzítve. Sajnos a sofőrök nem mindig tartják be a közlekedési szabályokat, és az útburkolat minősége sem mindig megfelelő.

A helyiek gyakran használják ezt a közlekedési módot, mivel olcsóbb és gyorsabb, mint más járművek, de turistaként fontos figyelembe venni a balesetek kockázatát. A legnagyobb biztonság érdekében érdemes megbízható sofőrt választani, és elkerülni az esti órákban történő utazást, amikor a látási viszonyok és a közlekedési káosz még veszélyesebbé teheti a motorkerékpáros közlekedést.

A jellemzően vadul közlekedő motorkerékpáros taxit csak rövidebb távok megtételére ajánljuk, mert amúgy balesetveszélyesek.

Tuktuk

A tuktuk egy ikonikus közlekedési eszköz Bangkokban, amely különösen népszerű a turisták körében. Egy rövidebb fuvar 2024-ben körülbelül 30-50 baht-ba kerül, attól függően, hogy mennyire sikerül alkudni, és milyen a kereslet az adott időszakban. Fontos, hogy mindig előre megegyezzünk az árban, mivel a tuktuk sofőrök gyakran hajlamosak túlárazni a turistákat, különösen a nagyobb nevezetességeknél várakozók.

A turistáknak érdemes odafigyelniük, hogy a tuktuk sofőrök ne próbálják ráerőszakolni őket valamilyen vásárlással kombinált utazásra, amelyből a sofőrök jutalékot kapnak. Sokszor felajánlják, hogy elvisznek egy bolthoz, ahol szerintük "jó ajánlatok" vannak, de ezek a boltok gyakran túl drágák, és a vásárlás nem mindig éri meg.

Amikor tuktukkal utazol, az első lépés az árban való megegyezés. Ezt akár menet közben is meg lehet tenni, mivel a pénz kérdése sokszor fontosabb a sofőrök számára, mint a forgalomra figyelés. Általában háromszoros turistaárral kezdenek, de ha látják, hogy rutinos utazóval van dolguk, hajlamosak könnyen engedni. Rutinra pedig úgy tehetünk szert, ha megkérdezzük egy helyi lakost, hogy ő mennyit fizetne az adott útért, és másodjára már ezt az összeget ajánljuk a sofőrnek. Fontos az is, hogy ne hagyjuk magunkat megtéveszteni a különféle kifogásokkal, mint például a "hátizsák sok helyet foglal" vagy a "fehér ember nagyobb, mint a helyi" indokokkal, amelyekkel magasabb árat próbálnak kicsikarni.

A tuktukokkal való közlekedés során érdemes odafigyelni a biztonságra is, mivel a bangkoki közlekedés kaotikus, és a tuktukok gyakran merész manővereket hajtanak végre a sávok között. Különösen a késő esti órákban fokozott a balesetveszély, így ilyenkor jobb elkerülni a tuktuk használatát. Összességében a tuktuk egy szórakoztató és egyedi módja Bangkok felfedezésének, de fontos, hogy legyünk éberek és készek az alkudozásra, hogy elkerüljük a túlárazást és a kellemetlen helyzeteket.

Egy rövidebb fuvar kb. 30 baht-ba kerül. Csak arra kell ügyelni, hogy a tuktuk-os ne erőszakoljon ránk valami (számára a jutalékért érdekes) vásárlással kombinált utazást.

A turista nevezetességeknél várakozó tuktukosok a legpofátlanabbak árajánlat dolgában. - Kriszta fotója

A következő lépés az árban való megállapodás. Ezt akár út közben is megtehetjük, hiszen a sofőrök számára a fizetség sokszor fontosabb, mint a forgalom. Általában a turistáknak szánt, nagyjából háromszoros árról indulnak, de ha észreveszik, hogy tapasztalt utazóval van dolguk, könnyen engednek. Tapasztalatot pedig úgy szerezhetünk, hogy megkérdezzük a mellettünk lévő helyit, hogy mennyit fizetne az adott útért. Legközelebb már ezt az összeget ajánljuk, így az alku gyorsan lezárulhatna – kivéve, ha a sofőrök nem próbálkoznának olyan trükkökkel, mint hogy a hátizsák túl sok helyet foglal, vagy hogy a turista nagyobb, mint egy helyi lakos.

Ervin tuktuk-ra száll

Taxi

A turisták által felkapott helyeken parkoló taxik hosszú sorát láthatjuk, hűs légkondival hívogatnak, de aki Bangkokban volt már, az pontosan tudja, kerülje el ezeket, és eltávolodva az utcáról intsük le inkább akármelyik másik mozgó testvérét.

Miért? Mert a parkoló taxi tipikusan az a hiéna, aki arra vár, hogy kizsákmányoljon egy szerencsétlen, leizzadt és tájékozatlan turistát, és a normál díj dupláját vagy háromszorosát számíthatja fel. forrás


"Ragaszkodni kell ahhoz, hogy taxis a mérőórát kapcsolja be. Előfordul, hogy turistás helyeken a várakozó taxisok összebeszélnek,és egyikük sem mutatkozik hajlandónak a mérőóra bekapcsolására. Tanácsos a nevezetességektől pár utca távolságra keresni taxit (vagy tuktuk-ot), mert a simlis sofőrrel való találkozás esélye így csökken. Kivitelezni ezt annál nehezebb, mert ahhoz meg kell küzdeni a thai nép egyik sajátos "kasztjával", a taxisokkal. Én már itt próbáltam hasznát venni a helyet jól ismerő barátok tanácsainak, és követni őket, vadul keresgéltem a rózsaszín taxikat és alkudoztam fűvel-fával, miközben a barátomat kergettem őrületbe ennek a módszernek a helyességével. Szóval jó tanács: a reptéren keresd meg a taxi állomást, fogadd el a sorszámot és a kiszámított árat, örülj, ha gyorsan taxit kapsz és menj mielőbb a szállodába. A taxissal útközben ne beszélgess, ne kérdezd meg, jó-e a lefoglalt szálloda, mert úgyis azt mondja: nem és ő tud jobbat. Ha lehet, ne kérdd ki a thai taxis véleményét semmiben. Így nem kell azzal töltened az időt, hogy azon gondolkozol, mekkora marha is vagy, hogy nagy nehezen eljutottál ide és most nem a várva várt pihenés jön, hanem biztosan egy csótányos szoba. Szóval ne kérdezgesd a sofőrt, hanem lazulj el és élvezd a metropolis e sajátos típusát már az autóból. " forrás

Mi csak Bolt-tal taxiztunk és így nem kellett alkudozni.  - Kriszta fotói

"A taxisokkal a mérőórát be kell kapcsoltatni. A közlekedési lámpák Bangkokban borzalmasak. Bizonyos taxik nem mennek arra, amerre szeretnénk." (Vista-utazó)


,, Bevallom őszintén, az én rémálmaim (diskurálás, vitatkozás és lehúzkodások szempontjából) abszolút a taxisofőrök voltak. Legtöbbször már csak hívtam egy Grab-et és kész voltam 30-40 bahttal többet kifizetni, mint sem hogy taxi méteres barátunkkal legyen egy újabb 'harcom'. Na meg persze legtöbbször el sem akartak vinni, mert megkértem őket, hogy kapcsolják be a taxi órát - ami ugye alapjáraton egy normális eljárás, de nekik a fix ár (háromszorosa az eredetinek) jobban tetszett volna... (2018)" forrás


,, Európai fejjel a teljes káosz! Zebra még néha akad a nagy utakon, de lámpa nincs. Ha elég sok gyalogos összegyűl, nekiindulnak, és az autósok megvárják míg mind átérnek. Olvastam cikkeket a taxis és tuk-tukos átverésekről… biztos van ilyen, de mi 2 olyan rendes sofőrt fogtunk ki, hogy csak na! 2 középkorú férfit… A tuk-tukos a pici nyitott kocsijával úgy szlalomozott az óriási forgalomban, mint Schumacher fénykorában; a Királyi palotához (kb. 5-6 km-nyire) kemény 100 Bathért (=800 Ft) vitt el bennünket, és útközben még tanácsokat is adott, mit nézzünk meg. A taxisunk pedig az utolsó előtti napunkon a Chatuchak piacra fuvarozott, és megbeszéltük vele, hogy másnap reggel értünk jön a hotelünkhöz, kivisz minket a reptérre. A kb. 30 km-ért 500 Bathot (=4000 Ft-ot) kért… Izgatottan vártuk, ott lesz-e reggel… Nem volt ott. De elküldte az egyik taxistársát, aki ideadta a mobilját, a „taxisunk” volt a vonal túloldalán. Elnézést kért, hogy nem ő jött, de még a reptéren volt egy másik fuvarral, és nem akarta, hogy miatta esetleg mi elkéssünk. (2018)" forrás

Iránytaxi

Az iránytaxi, vagy angolul "shared taxi", egy népszerű közlekedési mód Bangkokban és más thai városokban, különösen, amikor a tömegközlekedési eszközök nem elérhetők. Ezek a taxik általában fix útvonalon közlekednek, és megállnak, hogy további utasokat vegyenek fel, így többen osztoznak a fuvardíjon, ami sokkal kedvezőbb árú megoldást jelent. Az iránytaxik ára 2024-ben jellemzően 20-40 baht közötti távolságonként, ami olcsóbb, mint a hagyományos taxi, de drágább, mint a busz vagy a motorkerékpáros taxi.

Az iránytaxikban az utasok megosztják a fuvart másokkal, így a költségek is megoszlanak, de ez azt is jelenti, hogy hosszabb lehet az utazási idő, mivel megállnak az útvonalukon lévő utasok felvételére és leszállítására. Az iránytaxik gyakran kisbuszok vagy pick-upok, amelyeket több üléssorral szereltek fel, hogy kényelmesen szállítsanak több utast egyszerre. Ezek a járművek gyakran a forgalmas közlekedési csomópontokban és piacok környékén találhatók, ahonnan a legnépszerűbb célpontok felé közlekednek.

Az iránytaxi szolgáltatása meglehetősen informális, és a sofőr gyakran dönt arról, hogy merre halad az adott időpontban az utasok igényei alapján. A fizetés az utazás végén történik, és fontos, hogy legyen nálad megfelelő aprópénz, mert a sofőrök nem mindig tudnak nagy címletet felváltani. Az iránytaxik használata során alkudozásra nincs lehetőség, mivel a fuvardíjak fixek. Az iránytaxik gyors közlekedést biztosítanak a fix útvonalakon, és kifejezetten jó választás, ha a költségeket alacsonyan szeretnéd tartani.

Fontos azonban figyelni a biztonságra: bár a legtöbb iránytaxi jól karbantartott, némelyik elavult jármű lehet. Az iránytaxik forgalmi sávok közötti közlekedése és gyakori megállásai miatt nagyobb lehet a baleset kockázata, különösen a zsúfolt városi közlekedésben.

Bolt vagy Grab - helyi netes kártyával érdemes. Nagyon ajánlott!! Csak kps fizetéssel persze.

A Bolt és a Grab két népszerű közlekedési alkalmazás Délkelet-Ázsiában, így Bangkokban is, és mindkettő kiváló alternatívát kínál a hagyományos taxikhoz és a tömegközlekedéshez képest. Az alábbiakban összehasonlítom őket különböző szempontok alapján, hogy segítsen eldönteni, melyik a jobb választás:
1. Elérhetőség

Grab: Bangkokban rendkívül elterjedt, és sok járműtípust kínál, mint például autó, motorkerékpár, sőt ételkiszállítás is. A Grab az egyik legnépszerűbb szolgáltatás a helyiek és a turisták körében is, könnyen találni autót szinte bármikor.
Bolt: Bár szintén jelen van Bangkokban, a Grabhez képest kisebb járműflottával rendelkezik, így néha nehezebb találni szabad sofőrt, különösen a forgalmasabb időszakokban.

2. Árak

Bolt: Általában olcsóbb, mint a Grab. Az alapdíj és a kilométerenkénti díj is alacsonyabb lehet, így ha az ár a legfontosabb tényező, akkor a Bolt kedvezőbb választás.
Grab: Magasabb árakkal dolgozik, különösen a csúcsidőszakokban, amikor az igények megnövekednek, és dinamikus árazást alkalmaznak. Az árak azonban stabilabbak, ha a szolgáltatás minőségére és a biztonságra is figyelsz.

3. Szolgáltatás minősége

Grab: A Grabnél a sofőrök általában tapasztaltabbak, és a járművek állapota is jobb. Az alkalmazás szélesebb körű szolgáltatásokkal is rendelkezik, például GrabBike (motorkerékpár) és GrabFood (ételkiszállítás).
Bolt: A sofőrök is barátságosak és segítőkészek, de a szolgáltatás minősége és a járművek állapota változóbb lehet. Az alacsonyabb díjak miatt néha kevésbé jól karbantartott autók is előfordulhatnak.

4. Fizetési lehetőségek

Grab: Lehetővé teszi a készpénzes és az alkalmazáson keresztüli bankkártyás fizetést is, ami kényelmesebb lehet a turisták számára.
Bolt: Szintén biztosít készpénzes fizetést, de a kártyás fizetési lehetőségek nem minden esetben állnak rendelkezésre, így érdemes ellenőrizni a lehetőségeket.

5. Biztonság

Grab: Nagyobb hangsúlyt fektet a biztonságra, és az alkalmazásban részletesen követheted az útvonalat, illetve megoszthatod azt családtagokkal vagy barátokkal.
Bolt: Biztonsági szempontból hasonlóan működik, de mivel olcsóbb, néha előfordulhatnak kevésbé tapasztalt sofőrök.

6. Alkalmazás felhasználói élménye

Grab: Az alkalmazás könnyen használható, több nyelven elérhető, és további funkciókkal is rendelkezik, például ételkiszállítás és élelmiszer bevásárlás.
Bolt: Egyszerű és könnyen kezelhető, de kevesebb extrát kínál, mint a Grab.

Összegzés

Bolt: Ha az ár a legfontosabb tényező, és nem bánod, ha esetenként hosszabb várakozási idővel vagy egyszerűbb járművekkel találkozol, akkor a Bolt jó választás lehet.
Grab: Ha a szolgáltatás minőségére, a nagyobb biztonságra és a szélesebb körű lehetőségekre helyezed a hangsúlyt, akkor a Grab jobb választás.

A döntés tehát attól függ, hogy mi a fontosabb: az ár vagy a szolgáltatás minősége és megbízhatósága.

Busz

Csúcsforgalom idején a bangkoki buszok zsúfoltak, és a közlekedés lassú lehet velük. A városban a tömegközlekedési buszok nem mindig állnak meg a megállóknál; előfordulhat, hogy csak lelassítanak, így fontos figyelni felszállás előtt. A buszok ára attól függ, hogy légkondicionáltak-e vagy sem. A narancssárga és sárga buszok légkondicionáltak. A narancssárga busz díja a megtett távolságtól függően 11-24 baht között mozog. A sárga busz átalánydíjas, amely 8-12 baht. A klíma nélküli buszok ára többnyire 8 baht, de a piros, légkondi nélküli buszokon 7 baht, vagy ha szerencsénk van, akkor ingyenes, mivel a piros buszok nagyjából felén nem kell fizetni. Este 10 után extra 1,5 baht-ot számítanak fel az utazásoknál. A jegyeket a buszon lehet megvásárolni. Erősen ellenjavallt, hogy ezeket a buszokat válasszuk, mivel a szolgáltatás színvonala és a kényelmi feltételek nem mindig felelnek meg az elvárásoknak.

Ez a klimatizált busz - Kriszta fotója

,, A város buszközlekedését nagyrészt avítt csotrogányok látják el (igaz, helyenként látni modern légkondis buszokat is, de ezek vannak kisebbségben). Nem éppen elegáns, pláne nem környezetbarát, ahogy harsogva öklendezik magukból a füstöt. További érdekesség, hogy a város külső kerületeiben, ahova a városi tömegközlekedés csápjai már nem érnek el, kétpadosnak becézett járművek hozzák-viszik a népet. Jellemzően ezek is régebbi szerelvények, és hátsó részükön kétoldalt egymással szemben egy-egy pad található, ahol kb. 4-5 ember fér el, a többi pedig állva kapaszkodik. Ezeket a kétpados járműveket magánszemélyek üzemeltetik, bár a jegyeknek fix ára van. (2019)" forrás


A buszjegyet a buszon lehet megvenni, és 10bth-ba került. A kalauz általában a sofőr felesége, szünetekben pedig nemegyszer ott vannak a gyerekek/unokák is.😁
A néni egyszer kiugrott a boltba, és hozott (az egyébként bitang jó sofőr) férjének, vizet/kávét. 😆 A feleség egyébként az index szerepét is betöltötte, mert az ablakon integetve kért, és kapott helyet a besoroláshoz.😄
A buszmegállók ki vannak alakítva, de semmi sincs kőbe vésve, plusz mínusz 30 méter simán belefér. Ha meglátjuk, hogy jön a várt busz, integetni kell, és ahol tud megáll.😃
Jó fejek voltak, szóltak mikor kell leszállnunk.😊 Volt egy másik típusú, picit nagyobb busz, amin a kalauz néni hajhálóban volt.🤭 (f.l.)


A sofőr seperc alatt kidobja- felszedi az utasokat, az utolsó lába még a járdán van sokszor, és a sofőr már zárja is az ajtókat. Igazságos az ázsiai település ellenére tökéletes buszhálózattal rendelkező nagyváros tarifarendszere. Az ablaknélküli, lerobbant járgányokon, melyeken süvít a szél, harmada annyi a jegy ára, mint a légkondis járatoknál. (2023) forrás

Tömegközlekedés

Bangkokban két nagy tömegközlekedési viszonylat létezik, az egyik a BTS, a másik pedig az MRT. A BTS a földfelszíni Skytrain közlekedésért felel, az MRT pedig a metrókért. A két viszonylatra külön jegyek és árszabások érvényesek, a jegyeik nem kompatibilisek egymással. Gyerekeknek az utazás többnyire fél áron van. Az állomásokon a turizmusra való tekintettel minden táblán szerepel a thai mellett a számunkra is olvasható felirat. Ahogy a tömegközlekedési vállalatok weboldalain, úgy a jegy- és bérlet-automatáknál is választható az angol nyelv.

"Bangkokban mindenhol sok sávos autópályák, autóutak mennek keresztül kasul, egymás mellett /alatt, amik állandóan tele is vannak. Irdatlan mennyiségű autó, és ember van állandóan az utakon, és valahogy működik. Mindegyik sofőrünk nagyon jól vezetett, és soha egy szitkozódás, egy mutogatás nem volt. A forgalom halad, lüktet, mozgásban van éjjel nappal, mindez halálos nyugalomban. Pedig egyébként rengeteg a baleset, főképp a bárhonnan is érkező motorosok miatt, de az anyázás valahogy itt elmarad. (f.l., 2022)"

BTS - Skytrain

A reptér legalsó szintjén a városba vezető magasvasútra is megváltottuk a belépőt egy primitíven egyszerű automatából. Pozitív értelemben az egyszerű kezelhetőségre gondoltam, de az, hogy csak készpénzt fogad el a gép, már megkérdőjelezi a rendszer korszerűségét. Akárcsak a zsetonos megoldás, amit a bejáratnál csak odaérintettünk a sorompó érzékelőjéhez, majd a kilépéskor már elnyeli az automata, hogy aztán egy újabb szerelvényre átszállva megismételhessük a procedúrát.

Komplikálja még a történetet, hogy több metrótársaság is üzemeltet járatokat a városban, melyek jegyei nem kompatibilisek egymással, ráadásul vonaljegy helyett szakaszjegyet kell váltani, szóval rendesen meg kell tervezni, hol akarunk fel- és leszállni. Amúgy minden klasszul ki van táblázva, így fél óra alatt elértünk a városközpontba, ahol elfoglaltuk a szállásunkat. (2023) forrás

A skytrain esetében az úgynevezett Rabbit Card megvásárlásával utazhatunk. Ez egy feltöltőkártyás rendszer, amit minimum 100 baht és maximum 4000 baht összeggel tölthetünk fel. A kártyának van kiállítási díja, ami többnyire 100 baht, de kifoghatunk akciókat is - ezekről érdemes tájékozódni a BTS honlapján. A Rabbit Card promóciós időszakokban a helyi idős (60+) lakosok számára kedvezményesen vehető igénybe (Senior Pass). A Skytrain jegyeket és bérletkártyát a mágnesleolvasós kapuknál a felszálláskor és a leszálláskor is érvényesíteni kell, így követi nyomon a rendszer a felhasznált egyenleget.

i.n. fotója

Kriszta fotója

Vonaljegy (2024):

Single Journey Ticket - az árát a választott állomás távolsága határozza meg. Ettől függően az ár 18 - 48 baht között változhat utazásonként.

BTS SmartPass árak:

23 éves kor alatt (diák) a 30 nap alatt felhasznált utazásokra:
15 útra - 390 baht
25 útra - 600 baht
40 útra - 860 baht
50 útra - 1020 baht
23 éves kor felett (felnőtt) a 30 nap alatt felhasználható utazásokra:
15 útra - 500 baht
25 útra - 780 baht
40 útra - 1160 baht
50 útra - 1400 baht
One-Day Pass: egy napon korlátlanul vehető igénybe - 150 baht

Figyelem! A BTS Rabbit Card-ra feltöltött összeget a kiállítást követő 45 napon belül lehet felhasználni vagy újratöltés esetén az utolsó utazást követő 45 napon belül! Ellenkező esetben a kártyán lévő összeg törlésre kerül. Visszatérítés nincs!

MRT - Metró:

Single Journey Token (zseton) - az árat a választott állomás távolsága határozza meg, ettől függően az ár lehet 17-44 baht utazásonként.
Stored Value Card - az árat itt is a választott állomás távolsága határozza meg, csak ez egy feltöltőkártyás rendszer, az ár diákok esetén 15-38 baht között, míg a felnőttek esetében 17-44 baht között változik utazásonként.
Period Pass - ez szintén feltöltőkártyás rendszerű, csak az egyenleget egy adott időintervallumon belül használhatjuk fel:
One-Day Pass - 130 baht
3-Day Pass - 250 baht
30-Day Pass - 1550 baht

"Már annyira fáradtak voltunk a nap végére (ekkor már olyan fél 6 lehetett) hogy úgy döntöttünk nem szeretnénk 1 órát gyalogolni visszafelé a Chinatown-on keresztül az MRT-ig és egye fene Tuk Tuk-ozunk minden ellenérzésünkkel szemben. Mikor épp a Tuk Tukok mellett ácsorogtunk és próbáltuk eldönteni kihez üljünk be, odajött egy jól szituált nő, és kérdezte hová is tartunk. Mondtuk neki, hogy az MRT végállomásra szeretnénk eljutni, erre azt javasolta, hogy az 1-es jelzésű buszra szálljunk, mert a Tuk Tuk drága. Ráírta egy papírkára nekünk hogy Central Railway Station, majd alá thai-ul és a lelkünkre kötötte, hogy ezt a papírt mutassuk fel és nyugi csak 8 baht lesz. Egy életünk egy halálunk gondoltuk kipróbáljuk a buszozást is.

Mivel a buszok elég kaotikusan közlekednek, azt se igazán tudjuk, merre mi visz, így eddig eszünkbe se jutott volna, legtöbbször a dugóban ácsorognak, nyitott ajtókkal közlekednek (sőt ki van kötve az ajtajuk) és kb. le és fel kell ráugranod szinte meg sem áll rendesen. A nő eléggé meggyőző volt mi meg fáradtak, a lényeg az volt, hogy olcsón és 4 keréken eljussunk az MRT-ig, így izgatottan vártuk az 1-es buszt, hogy gyorsan felugorjunk rá. A buszra szállás simán ment. Egy jegyet adó nő volt a busz ajtóban. Ahogy felszálltunk indult is a busz. Mondta, menjünk beljebb. Mutattam a papírt, ő tudomásul vette, kérte a 8 baht-ot, adott blokkot (vagy jegyet ezt nem tudom eldönteni azóta se csupa thai betűvel van írva) és mi meg örültünk, le is ültünk az első adandó alkalommal ahogy üres székeket láttunk. Kicsit mi is dugóba kerültünk, de sebaj, hisz ültünk, vicces mert a buszon nem légkondi, hanem plafonra szerelt ventilátor tette kellemesebbé az utazásunkat. A mi állomásunknál szólt a jegyszedő, hogy szálljunk le és mutatta is, merre menjünk az MRT lejárathoz. Újra és újra meglepődünk mennyire kedvesek ezek az emberek. Kinek jutna eszébe otthon turistáknak elmagyarázni, hogy melyik buszra szálljanak és hogyan olcsóbb??? Nem beszélnek jól angolul egyáltalán, de próbálkoznak, és ez annyira aranyos és szívet melengető, hogy össze puszikálnám őket folyton. " forrás


"Minden buszon van jegyárus, aki körbejár és beszedi az úti cél függvényében változó menetdíjat. Mi általában 14 baht-ot, azaz kb. 100 forintot fizetünk fejenként egy hat kilométeres, fél óráig tartó menetért. A jegyvásárlás eleinte érdekes mutogatós játék volt. Mi nem mindig tudtuk pontosan hova akarunk menni, a jegyes meg nem beszélt angolul és még ha próbáltuk is kiejteni a célpont nevét általában valamit rosszul hangsúlyoztunk és maradt a mosolygás. A végén persze mindig odaértünk, ahová akartunk, mindig akadt valaki, aki segített, megütögette a vállunkat, hogy itt szálljatok le, vagy ha más nem, beszállt a beszélgetésbe és így már négyen mosolyogtunk egymásra. " forrás


A bangkoki tömegközlekedés nagyon jól kiépített, bár el kell mondanom, hogy a taxizás vagy buszozás közben (a 40 fokos hőségben) biztosan szereztem néhány új ősz hajszálat. Általában azt mondják, hogy a reggeli és esti munkaidő után alakul ki nagy forgalom és hatalmas dugók – számomra azonban úgy tűnt, hogy a nap bármely szakában legalább két órába telt eljutni A pontból B-be taxival vagy busszal. A BTS és MRT kiválóan működnek, légkondicionáltak, és ha nem is érjük el közvetlenül a kívánt helyszínt, még mindig foghatunk egy motoros taxit, amely 2024-ben 40-50 baht-ért elvisz minket a célhoz.

Fontos tudni, hogy a magasvasút és a metró sajnos nem közlekednek egész éjjel; éjfél után nem sokkal indulnak az utolsó vonatok, és az első járatok csak reggel 5 és fél 6 között kezdenek el közlekedni (ez számomra nem volt a legkényelmesebb). A forgalom és dugók elkerülésére jó megoldás a vízi taxi, vagyis kisebb csónakkal való közlekedés Bangkok csatornáin. Ezt kiválóan megtanultam használni: tudom, hol vannak a megállók, hogyan zajlik a fizetés, és soha nincs semmilyen probléma, ráadásul gyorsan és nagyon olcsón lehet vele utazni. Ehhez természetesen hasznos, ha van nálunk egy Bangkok térkép, amin a csatornák is szerepelnek, vagy még jobb, ha használjuk a GPS-t.

Azok, akik bátrak és nem bosszankodnak azon, hogy a helyi buszok nem menetrend szerint közlekednek (sőt, gyakran nincs is hivatalos menetrend), vagy hogy a buszok nyitott ablakokkal járnak, légkondi és ventilátor nélkül, és pontosan tudják, hová és melyik busz viszi őket, valamint nem sietnek különösebben, azoknak a busz használata kifejezetten jó választás lehet. Én is legszívesebben a buszokat használtam, amikor csak lehetett, mivel megvolt a fix lakóhelyem, és pontosan tudtam, hogy hova és melyik busszal jutok el. Ha valakinek konkrét kérdése lenne ezzel kapcsolatban, nyugodtan kérdezzen privát e-mailben.

Skytrain

A rettenetes közlekedési dugók idején természetesen a Skytrain használata a legjobb és leggyorsabb megoldás. Nem a legolcsóbb, de hatékonyságban verhetetlen. Légkondis természetesen, gyors és halk. Tilos a hangos telefonálás, ezért a thaiok nem ordibálnak a vonatban . Mindenki textel. Csönd van, kényelem. Na, a helyet azért ők sem adják át maguktól, de lehet részeredményeket elérni.

"Reggel nem túl korán persze útnak is indultunk, és kedvenc MRT-k felé vettük az utat. Erről jut eszembe, hogy azt elfelejtettem leírni múltkor mennyire kis jól neveltek ezek a thai emberek. Ugyanis az MRT előtt vannak ilyen kis nyilak a peronon, hogy pontosan hová állj, hol hagyj szabad helyet a leszállóknak, és ezek a pöttöm kis thai emberkék szépen libasorban ott állnak stresszelés nélkül egymás mögött és türelmesen megvárják, míg minden leszállni kívánkozó leszáll és utána nyomakodnak csak fel.

Azt nem értem, ha egy egész Magyarországnyi ember ilyen kis helyen ilyen jól viselkedik a tömegközlekedési eszközökön, akkor a budapestieket miért nem lehetett erre idomítani???? Ami még nagyon jó dolog, hogy a végállomáson addig nem lehet felszállni a beérkező és teljesen kiüresedett szerelvényre míg a takarító néni végig nem ment és össze nem szedte az összes szemet és fel nem törölt. Ez egyáltalán nem hosszadalmas, csak tényleg pár perc, ezek után a peron őr jelzi, hogy beszállhatsz és már indul is. Igen van peron őr nagyon kis cukik és a rend betartására és a sorban állásra mindig felhívják a figyelmet. Ami viszont idegesítő, azon kívül, hogy mindenki folyamatosan a telefonjába bújik, hogy folyamatosan nyomatják a reklámokat minden felé, de nem úgy, mint otthon, hanem kis monitorok vannak az MRT-n és folyamat jön a hang is egész út alatt, illetve a reklám zenék, de van olyan hogy a mozgólépcső beszél hozzád, bár azt nem értettük mit feltételezzük csak, hogy az is reklám szöveg volt. " forrás


,, Utaztunk a Skytrain-nel is… ez a thai magasvasút (mint nálunk a metró, csak az utca felett 5-10 méterrel). Modern, gyors, pontos. Mindig dugig van, és állandóan hűtik. A légkondi benne kegyetlen! Leizzadva a 30-40 °C-ból beszállsz a 19 °C-be… hááát… dermesztő. " forrás

Express Boat - hajós tömegközlekedés

A hajóra szóló vonaljegy ára a megtett út hosszától és a hajó express jellegétől függően változik 10 és 32 baht között. Sima átkelős kishajó/kiskomp 4 .- baht/fő/út.

A Bangkokot átszelő Chaophraja folyón úgy közlekednek vízibusszal a helyiek (és persze a hátizsákos turisták), mint nálunk a népek egy körúti villamoson. Fillérekért átjuthatunk egy másik kikötőbe, az egyetlen gondot az jelenti, hogy nehéz megtalálni a jegyárust, mert folyamatosan letámadnak a sétahajókázást kínáló ügynökök, még az állomás épületében is. Ráadásul a hivatalos jegyárus is csak egy kis asztalka mögött ült, semmi fülke, vagy valami megkülönböztető jel. (2023) forrás


Az Orange Line hajóival mindig élményszámba megy az utazás. A 20 megállónyi utat 40 perc alatt teszi meg a hajó úgy, hogy a kapitány az állomásokra visszatolat a segédmatróz különböző hosszúságú füttyölésére hagyatva, félig vakon, majd az utóbbi a kötelet ráhurkolja a mólóra, aztán az utasoknak pár másodpercnyi ideje van a ki- ill. beszállásra, és máris padlógázzal megy a folyó közepére, vadul hasítva a hullámokat. (2023) forrás


"Nagy szerencse, hogy Bangkokban nagyon jól működő és kelet-európainak csúcs modern tömegközlekedés van, úgyhogy, ha épp csak MENTÜNK valahova, az is élményszámba ment. Az én kedvencem a folyón le-föl közlekedő hajó. Kényelmesen és dugómentesen lehet hajókázni a paloták, templomok és felhőkarcolók között hömpölygő folyón. A - legalábbis pesti - közérthetőség kedvéért: mintha az 1-es villamos a Dunán járna. Még egyszer, de nem utoljára: BKV-T A DUNÁRA!" forrás

Ny. Timi fotója

"Már a thai fővárosban is erős elszánás kell ahhoz, hogy valaki a tömegközlekedésre hagyatkozzon. Mintha kimondottan azt szolgálná a rendszer, hogy a turista véletlenül se utazzon mással, mint a mérőóra bekapcsolása helyett sokszor három-ötszörös fuvardíjban megállapodni próbáló taxisokkal vagy a legendás nyitott triciklikkel, a tuktukokkal. Ha valakiben van elég elszántság, annak mégis érdemes ragaszkodnia az ütött-kopott buszokhoz - például a Thaiföldön, még a nyolcvanas években összeszerelt, deszkapadlós, piros-fehér Mitsubishikhez - és egyéb egzotikus közlekedési módokhoz, hiszen ezzel egy picit a helyiek mindennapjainak is részesévé válhat. Kis túlzással: tömegközlekedve ismerni meg a legjobban egy idegen országot.

Bangkok egy metró- és három magasvasúti vonalát három külön vállalat működteti; sem átszállót, sem mindháromra érvényes bérletet vagy napijegyet nem lehet venni. De ezeken a kötött pályás "módozatokon" szinte lehetetlen eltévedni, útvonaluk minden térképen követhető. Sőt, az angolosan skytrainként emlegetett magasvasút délnyugati és észak–délkeleti vonala példamutatóan utasbarát módon úgy kanyarodik egymás mellé, hogy a kétfelé tartó szerelvények ugyanannak a peronnak a két oldalán állnak meg, a lehető legkomfortosabbá téve az átszállást. E nyugat-európai színvonalú járműveken a helyiek közül szinte kizárólag a jól szituált fiatalok utaznak - azok, akik meg tudják fizetni például a havi metróbérlet 12 ezer forintnyi árát.

A Budapesten még mindig csak - igaz, régóta - tervezgetett e-jeggyel használható járműveken csupán két apróság emlékeztet a kulturális háttérre. Az állomásneveknek a képernyőkön angolul is megjelenő verziótól igencsak elütő, jellegzetes thai kiejtése, valamint az a matrica, amely arra figyelmeztet, hogy adjuk át az ülőhelyet az időseknek, a terhes nőknek, a kisgyerekeseknek - és a narancssárga leplet viselő szerzeteseknek.

Csakhogy a gyorsvasutakkal messze nem mindenhova lehet eljutni a három budapestnyi területű thai fővárosban - egyebek közt éppen a legfőbb turistalátványosságokhoz sem. A tömegközlekedéshez ragaszkodni próbáló utazónak elkerülhetetlenül meg kell ismerkednie az önmagában is 6 milliós, vonzáskörzetével együtt pedig bő 14 milliós metropolis kiismerhetetlen buszhálózatával. " forrás


"Az első két napunkat Bangkokban töltöttük, megnéztünk egy rakat templomot (Wat Pho, Wat Arun és a királyi palota szomszédságában elterülő templom együttest), hajókáztunk Bangkok folyóján (szennyvíznek is mondhatnám), végigsétáltunk a Khao San Road hippinegyedén, csakúgy mint a kínai negyed hömpölygő utcáin. Nem túlzás, hogy napi 6-7 liter vizet ittunk fejenként. Számomra leginkább a Kelet Velencéjeként emlegetett Bangkok vízi közlekedése hagyott maradandó nyomot. Egy-egy kikötőnél a matrózok füttyögetéssel jelzik a kikötést, majd a falként másodpercek alatt kiáramló tömeg mellett kb. 10 másodperce marad mindenkinek, hogy szó szerint felugorjon a hajóra indulás előtt. Induláskor a gázfröccsöt kapó hajó kipufogógázától fuldokolni lehet, de pont az ilyen tapasztalatok teszik Bangkokot szerethetővé a szememben. " forrás

Kriszta fotója

A bangkokiak egyik kedvenc utazási módja: a hajó (kicsi, kézi evezésű vagy motoros csónak, kis hajó, nagy hajó – minden jár a Chao Phrayán). Felszállás előtt a kompnál kell megvenni a jegyet, amit a hajón ellenőriznek. A kalauz sokszor a hajón kívül jár körbe, belül tele van… Úgy ugrálnak a dolgozók a hajó és a kompállomás között, mint az akrobaták. Mivel időhöz kötöttek – menetrendjük van -, szinte mozgás közben szálltunk ki-be mi is, utasok. Olyan gyorsan mennek egyik állomásról a másikra, hogy a városi legenda szerint sokszor lemarad a kalauz… Ja, és a kalauz állandóan fütyül. Nincs sípja, csak úgy magától és hangosan… és cifrázza. Biztos van jelentése a különböző füttyöknek, de mi nem jöttünk rá. " forrás

Étkezés

Négy kategóriáról érdemes tán beszélni:

  • A la carte: kedvenc a Ban Klang Nam (seafood)
  • A bevásárló-központos gyors-étkezős műfaj: kedvenc a MBK Center Food Court
  • Svédasztalos: kedvenc a vasárnapi ebéd a Colonnade Restaurant-ban (Sukhotai Hotel)
  • Utcai kifőzde: kedvenc a menő Or Tor Kor Market-en (más néven: Aor Tor Kor), a Kamphaeng Phet metróállomás közelében

Feltűnt, hogy az egyik étterem előtt a vendégek műanyag stokikon ücsörögve várták, hogy bebocsátást nyerjenek. Bekukkantottunk az ablakon, és mindjárt tudtuk, ezt nekünk is ki kell próbálni. Az ajtónállótól kértünk egy sorszámot, és fél óra múlva már kísértek is az asztalunkhoz, melynek közepén egy speciális grillező készség és egy nagy teljesítményű szagelszívó várt minket.

Akár egy applikáción keresztül is kiválaszthatjuk, hogy mit szeretnénk megsütni, de mi a konzervatív metódusnál maradtunk, és egy étlapra bökdösve mutattuk a pincérnek, mire vágyunk leginkább. Néhány percen belül megjelent az asztalunknál egy robot zsúrkocsi a nyers hússal, rákokkal és tintahal darabkákkal. Megosztottuk a munkát, és amíg az egyikünk falatozott, a másik forgatta a húsokat. Degeszre zabáltuk magunkat ínyencségekkel, amit helyi sörrel öblögettünk le, és az egyórás mulatság után, otthagytunk összesen hétezer forintot. (2023) forrás


Mielőtt bárki azt hinné, hogy finnyásak vagyunk, és milyen dolog Ázsiában Mekibe menni, szeretném közölni, hogy jöjjön el ide, és próbálja meg a kis európai gyomrát hozzászoktatni ezekhez az ételekhez. Mi tényleg mindent kipróbáltunk, ami elénk került. Még a bogarakat is szerettük volna megkóstolni, de egyszerűen sehol sem találtunk… Úgy tűnik, itt nem is esznek bogarakat! Ez kicsit elszomorított minket, mert nagyon vártuk, hogy kipróbálhassuk. Sajnos a Mekit sem találtuk meg, pedig amúgy is ritka errefelé a McDonald's, sőt bármilyen gyorsétterem ritkaságszámba megy. Az itteniek inkább az utcai árusoktól veszik az ételt, ami egyébként nagyon praktikus, csak nem mindig van kiírva angolul, így nem tudtuk, mit kérjünk, de egyszer biztosan kipróbáljuk. Kis nejlonzacskókban adják a levest, de szörpöt is lehet vásárolni hordozható zacskóban, amelyből szívószállal lehet inni – ez nagyon vicces számomra.

És mit kóstoltunk meg végül? Na, segítek: büdös, nem viheted fel a metróra, sőt sehová, és valaki vagy utálja, vagy imádja. Ez pedig a DURIÁN! Végre megkóstolhattam. Annyi véleményt olvastam róla már, tényleg, az emberek vagy odavannak érte, vagy egyenesen ehetetlennek tartják. Egy szimpatikus néni kocsijánál álltunk meg, épp a duriánt szeletelte – túl nagy adagokat, mi csak kóstolni akartunk volna. Az előttünk lévők egy kilót vettek belőle, ami nagyjából egy darab duriánnak felelt meg. 2024-ben egy kiló ára 1200 baht (kb. 12 000 forint), ami nem olcsó, de a vásárlók odavoltak érte. A néni fel sem szeletelte az egészet, ők már beleettek, és élvezték az ízét. Ekkor már én is nagyon kíváncsi voltam, milyen lehet. Most már tudom! Számomra olyan, mintha hagymát és gesztenyét ennék egyszerre, az állaga pedig krémes. Nem lesz a kedvenc gyümölcsöm, és biztosan nem fogok egy kilót hazavinni belőle, de tény, hogy nem annyira borzalmas, mint ahogy sokan leírták. Van egy érett, sajtra vagy lábra emlékeztető szaga, ami azért elég intenzív.

Hústorony - K. Andris fotója

"Az utcai ételek általában egész jók, ha az ember odafigyel, honnan veszi és milyen körülmények között készítették el azt, főleg hogy mennyire lehet friss. Például a forgalmas utak szélén, ránézésre órák óta ott álló ételeket természetesen jobb messziről elkerülni, amúgy egész bátran kóstoltunk meg mindent. Mert a legtöbb meg van főzve vagy sütve, és elég magas hőmérsékleten készítik, ami megöli a baktériumokat. Elvileg elég lenne odafigyelni, hogy elkerüljük a csapvizet, de szerintem ez szinte lehetetlen, már eleve azzal mosogatnak és azzal is fürdünk vagy mosunk kezet. A gyümölcsöket általában megpucoljak, ha meg nem olyan, akkor érdemes ásványvízzel átöblíteni, és lehetőleg elkerülni az italba tett jeget az utcán. Fogmosáshoz is ásványvizet használunk, de szerintem elkerülhetetlen, hogy a helyi baktériumokból nekünk ne jusson, ha nem is a vízen keresztül, de a levegőben, a páratartalommal vagy érintés útján, bárhogy terjedhetnek. De remélem a mi európai szervezetünk hamar adaptálódik, és nem visel meg a környezetváltozás. Probiotikumokat már indulás előtti napokban el kezdtünk szedni, amiket itt is folytatunk. Úgy tűnik, segít.

Ma a piacon egy pad tai-t ettünk, ami egy rizs (vagy szója?) - tészta zöldségekkel, és pici tavaszi tekercseket. Egész finom és tipikus itteni étel (és még fel is ismerhető mit eszünk), de ettől később meg is fájdult a gyomrom. Bár a környezet-tudatosság elve mellett vagyok, de itt jobban preferálom, ha műanyag tányérokat és evőeszközöket kapok. Ha nem is mindig műanyag evőeszközt adnak, de szerencsére általában vannak egyszer használatos fapálcikák, úgyhogy legtöbbször azzal eszünk. A nagy piacon még a facsart narancs sem volt az igazi, itt nem is nagyon mertem több gyümölccsel próbálkozni, pedig alig vártam hogy még több ízt kipróbáljak." forrás: When we get out - második nap Bangkokban (2015)

Kényesebbeknek, akik azért nem akarnak étterembe beülni, ajánljuk a Siam Paragon bevásárlóközpont food court-ját.

"Végre ehettem csípős ételeket, amik tényleg "csíptek".

Ha a bangoki eladó azt mondja neked, hogy same same, az azt jelenti, hogy nincs neki az, amit te akarsz, de rád akar sózni ugyanazon az áron valamit, amit te nem akarsz.

Meleg reggelim - K. Andris fotója

"Az utcákon mindenhol street food árusok sorát lehet felfedezni, akik portékáikat árulják (friss, szeletelt déli gyümölcsök, friss gyümölcslevek, thai ételek és megannyi más finomság). Nem mindegyiket vállalnám be szívem szerint. Javaslom, hogy ott egyetek, ahol a szemetek előtt készítik el az ételt. Az ilyen ételek egyébként meglehetősen olcsók (30-70 baht ~ HUF 250-600), ebből az okból kifolyólag maguk a thaiok sem esznek otthon. A porció nem európai, jól megtermett férfiembernek való, hanem 60 kilogrammos thai emberekre méretezett. Ezzel azért érdemes tisztában lennünk. 🙂

Az éttermekben szeretnek túlszámlázni. Az étlapon hirdetett ár hirtelen a duplája lesz a számlán, de előfordul, hogy az étlapon kizárólag 0-ra végződő tételek ellenére a számla páratlanra végződik." forrás


,, Ahol eddig megfordultam ez volt az egyetlen város, ahol bár szintén nagyon sok amerikai gyorsétterem volt, szinte mind kongott az ürességtől. Hogy miért? Mert az utcán sétálva az ember már egy perc séta alatt talál féltucat olyan helyet, ahol jól tudna lakni. Ha a kedvencemet kéne kiemelni az a pad thai lenne, ami azon kívül hogy isteni finom, még full extrás garnélás változatban is csak 70 baht, ami alig több mint 500 Ft. És az adag nem a fürdőruhaszezon előtt álló bikinimodelleknek készült, ha valaki éhes marad utána, akkor valószínűleg országa szumóválogatottjának egyik tagja. De ezen kívül számos különlegességet is lehet kapni, például kókuszfagylaltot, ahol a tölcsér maga a kókuszdió, és ez is csak 50 baht." forrás

N.K. fotója

,, Nekem 2 étel lett a kedvencem: az egyik a pad thai, a másik pedig a ragacsos mangós rizs. Előbbi egy tésztaétel, feltétnek rákot, zöldséget és mangócsírát használnak. Egyetlen dologra kell csak figyelni – és ez az összes thai ételre igaz -, nem szabad csípősen kérni! A thaiok szinte mindent szuper csípősen szeretnek, de annyira, hogy még a mi paprikán és fokhagymán edzett ízlelőbimbóink is kiakadtak néha… A mangós rizs viszont édes. Képzeljetek el egy adag főtt rizst, amit nyakon öntenek kókusztejjel, tetejére aprított mandulát (?) szórnak, és mellé szeletelt mangót tálalnak… (Ha magyarosítanám ezt az ételt: vaníliapudingos tejberizs, darált dióval és sárgabarack befőttel) Finoooommm… A thaiok amúgy is mindent rizzsel esznek, meg zöldséggel és tengeri herkentyűkkel. Nagyon egészségesek." forrás

Pénzváltás

A reptér legalsó szintjén megtaláltuk a pénzváltó irodákat, ahol árkartellben váltják az eurót. Aznap mindegyik 35,40-et adott érte, de még mindig jobb volt itt váltani, mert a városban 35,20 volt a legjobb ajánlat. (2023. január) forrás

Ajánlott a Revolut vagy a Wise. Készpénzes váltás is kell, sok olyan szolgáltats van, ahol nem fogadnak el mást, de egyszerre sokat nem érdemes váltani.

,, Nagy összegeket nem igazán érdemes a repülőtéren átváltani, mivel köztudott, hogy ott váltanak legrosszabbul. Esetleg annyit, hogy a taxizásra és szállás kifizetésére (ha még nem fizettük ki) elég legyen, majd keresnék a belvárosban korrekt pénzváltót, erre ajánlanám a SuperRich kioszkot, ők a város több pontján fellelhetőek és nagyon korrektül váltanak. Én (de ez megint csak személyes vélemény) mellőzném a kártyás fizetéseket és többszöri pénzfelvételt Thaiföldön - na amúgy sem vagyok az a nagy kártya párti:) - ugyanis ezen is sokat veszíthetünk. Pénzfelvételnél 220 bahttal többel terhelik meg a kártyám (akármilyen kártyám külföldről és mindegyik automatánál.. ez szerintem annyira nem kevés). (2018)" forrás

Érdekesség: A thai pénzérméken látható templomok mindegyike Bangkokban található. Például az egy bahtos érmén a királyi palota területén lévő Wat Phra Kaew (templom) látható.

Vásárlás

Elindultunk a közeli plázák felé hiányos ruházatomat kiegészíteni. Gyerekek, az arcom leszakadt. Az első vásárló hely az Old Siam Plaza volt. Ez egy kimondottan szép, hosszú, 4 szintes üzletház. Hihetetlen, csak női ruhák vannak itt..
Rákérdeztem, mondták, hogy menjek a China World-be. Ez talán 6 szintes. Itt is csak női árú van!!! 3 emeleten csak kendők!! Mellette
van a Mega Center. Nem találjátok ki ezt sem, az 5 szintből 3 szinten csak játékok vannak. A 2 maradékon fotós eszközök, órák. Őrület.
Itt körös-körül van egy Phapuret nevű piac, ez tulajdonképpen kis, keskeny utcákban helyezkedik el, ezernyi árussal..(T. Endre, 2024)


Bangkokban azt kell mondjam a cash is king, szinte kizárólag kèszpènzt fogadnak,el viszont minden sarkon van ATM(nem olcsó mert revoluttal is felszámolja minden alkalommal a 220 bathos költsèget) (2022)

Ha időben éppen kijön, akkor érdemes a programba iktatni a Chatuchak hétvégi piacot. Sok az ember, sok jó dolgot lehet venni. Izgalmas hely, ahol akár vehetünk kígyót és ritka fajta madarat is. Jókat lehet enni, és persze ruha, cipő, szandál, trikó minden mennyiségben.

"Bangkokban rengeteg a turista, viszont a nyugaton megszokott "Ön itt áll" felirattal útbaigazító térképeket nem látni az utcán. Ezt használják ki a turistákra szakosodott hiénák: saját maguk raktak ki térképet néhány fára, villanyoszlopra, kerítésre a palotához vezető forgalmas út mentén. A gyakorlatlan külföldi azonnal megáll ezek előtt. Hirtelen mellénk pattant egy segítőkész úr, elkezdett hevesen mutogatni a valószínűleg nem is Bangkokot ábrázoló térképen, majd néhány bizalomébresztő kérdés (honnan jöttünk, Európában hideg van-e ilyenkor) után hamar rátért a lényegre. Előadta, hogy állami ünnepség miatt a palota le van zárva, kívülről sem lehet megnézni, mert a katonaság egy kilométer sugarú körben hermetikusan lezárta a területet. Mire észbe kaptunk, már fékezett is mellettünk egy tuk-tuk, hogy kedvezményes városnézésre vigyen bennünket. Szerencsére ennek a trükknek már nem dőltünk be, mert minden útikönyv írja, hogy ilyenkor valójában véget nem érő boltlátogatás veszi kezdetét, amelynek során hamis órát, gyémántot, egyéb vackokat próbálnak rásózni az emberre. "


"Szombat délben már hatalmas tömeg örvénylik körbe-körbe a világ talán legnagyobb piacán. Több mint 15.000 stand zsúfolódott össze ezen a tizenkét hektáros területen, ahol szabadtéren és fedett, labirintusszerű keskeny utcákon folyik az árucsere. A hétvégente nyitva tartó mega-piacon napi 200 ezer látogató fordul meg, hogy a napokig sorolható kínálat között válogasson. Ha egy árusra csak öt másodpercet szentelnénk, akkor is majd 21 órába tellene mindent végignézni. Természetesen képtelenség az egészet egyszerre befogadni, inkább csak benyomásokat szerezhetünk. " forrás


,, 'Shopping' szempontjából érdemes felkeresni a Pratunam Marketet (minden nap már reggel 8 órától nyitva, viszont este 18 óra körül kezdenek pakolászni). Számomra a legolcsóbb piac Bangkokban (példa: farmer rövidnadrág 80 baht, azaz 700 Ft!!!), külföldiek alig vannak, szintén jól lehet alkudozni és nagyon sok olyan holmijuk van, amelyeket Bangkok egyik piacán sem láttam még. Ezzel szemben van a Platinum Fashion Mall - két részes, mindkét rész 6 emeletes hatalmas shopping center komplexum. Szintén olcsó - viszont nagyon zsúfolt, én szeretem, hogy sok helyen kint van a fix ár, így nem kell alkudozni.
Sokan szeretik az MBK Mall-t is - én az elején szinte mindenért oda mentem, de miután megtaláltam a jobb helyeket, elkezdtem mellőzni. Érdemes egyszer ellátogatni, de sok a tömeg áru, alkudozni pedig szinte lehetetlen. " forrás


Hangulatos a hosszú, autómentes Khao San Road két oldalán sorakozó standokból álló utcai piac. Az utcai vásárlás egyik tipikus helyszíne az éjszakai Patpong, ami Bangkok legismertebb (hírhedtebb) negyede. A Patpong-i piac ugyanott van, ahol a vörös lámpás negyed. Nem veszélyes a hely, csak kissé kaotikus. Hamisított világmárkás órák minden mennyiségben! Az utcai árusok termékeire alkudozni kell, és általában 30-40 százalékos engedmény elérését reális megcélozni.

"Plázáztunk és piacoztunk. Keseregtünk, hogy miért lehet itt százszor jobb ruhákat venni, mint otthon sokkal olcsóbban, ezzel párhuzamosan lelkesen felfrissítettük a ruhatárunk. Küldtünk haza dobozt, lehet velünk izgulni, hogy ne lopjanak ki belőle semmit." forrás


"Ha szombat délután vagy vasárnap esünk be Bangkok csillogó plázáinak egyikébe, még az ajtóban vegyünk egy mély levegőt és erőltessünk földöntúli lelki nyugalmat magunkra. Még jobb, ha belépés előtt egy kicsit relaxálunk, vagy leszedáljuk magunkat valamivel. Emberek mindenütt. Valaki gyorsabban halad, valaki lassabban, de senki nem a mi tempónkban közlekedik. Rengeteg a kis bolt, fények, hirdetések villognak, leárazások, bemutatók, mini koncertek, minden, ami zavart kelthet a pénztárcánk környékén. A pincében általában fél focipályányi kifőzde-komplexum üzemel, a legfelső emeleten pedig mozik, szórakozó egységek, melyek kiszolgálják a thaiok egyik közkedvelt hétvégi programját: a plázázást. " forrás


"Aki Bangkokba téved, számítson rá, hogy lépten-nyomon át akarják verni (ez egyébként egész Thaiföldre igaz). Általános érvényű, hogy az elsőre bemondott árat (ezt vicces módon a legnagyobb létező számlappal rendelkező, de ultra gagyi kalkulátoron mutatják) nem szabad elfogadni, mert jó eséllyel közel 50%-kal lejjebb szorítható. Mindez érvényes a tuk-tuk és taxisofőrökre, de az árusok többségére is. (2017)" forrás

200 bahtért protkó - tán nem reciklált - N. K. fotója 

Ratchata Train market

Szuper olcsó vintage cuccok, teljesen turista nélküli övezet, jó hangulata van, nem nagy. Fantasztikus padthait lehet ott enni!

,, Sampeng Market! Sikátoros, eltévedős...megintcsak, ami ott nincs vagyis aminek a hamisítványa ott nincs az talán nem is létezik ezen a bolygón. Mikor itt jártunk ránk esteledett. Ott találtuk magunkat a Chinatown kellős közepén. A főút a sok tuktukkal, autókkal, és világító neon reklámokkal esküszom a Times Squerre emlékeztetett. Aznap este emlékszem osztriga salátát és pad thait ettünk egy helyi utcai kajaárusnál a tömeg hömpölygött mellettünk, másik oldalunkon egy nő keverte a wokban a hozzávalókat, ráadásul Zoli hátától 30 centire egy égő gázláng melegített 2liter olajat egy serpenyőben őrizetlenül hagyva. Ez is annyira Ázsia!
Az nem lehet, hogy 10 nap alatt csak 2 említésre méltó piacon járjunk. Hát nem is! Az előbbiekhez képest nem autentikus, de nekünk nagy kedvencünk volt a Talad Neon Downtown market. Street fooddal és ruhákkal. Még egy lábmasszázs terasz is vsn az egyik bódé tetején. A Siam központtól 10 pernyi sétára. Tavaly nyitott, emiatt modernebb, tisztább, kisebb. Picivel drágább, mint a többi, de bírható. (2017)" forrás


,, - Chatuchak Market (minden nap nyitva, de érdemes előre ki googlezni a nyitva tartást, mert hétvégén korábban zárnak): Bangkok legnagyobb szabadtéri piaca. Amit itt nem találtok meg, az valószínűleg nem is létezik... ;) Kissé zsúfolt, de egy fél napot simán el lehet ott tölteni, még akkor is, ha az ember éppen nem vesz semmit.
- Neon Market
- Ratchada Market: legnagyobb kedvencem. Annyira (még) nem turistás (koreaiak, japánok és kínaiak kedvence leginkább). Remek ételek, olcsó italok, kisebb tetőbárok, amelyek hangulata gondoskodik arról, hogy egy hűsítő sör mellett szuper képeket készíts a piacrengetegről felülnézetből. (2018)" forrás

Szórakozás

Bármelyik bár, ami ingyen piát igér neked a bemeneteledért cserébe, valójában a nálad lévő készpénz, vagy a bankszámlád megrövidítésére kalkulál.

Este kilenc tájban értünk el az utolsó programponthoz, a Soi Cowboy utcához, ahol hiányos öltözetű lánykák és bikinis fiúkák invitálták befelé a kíváncsi turistákat, hogy megnézzék a helyi asztalitenisz szakosztály női csapatának látványos mutatványait. Állítólag…(2023) forrás


"A turisták még véletlenül sem hagyják ki a vörös lámpás utcák meglátogatását, hiszen puszta szemlélőként is izgalmas, érdekes a hely. Ide a turisták közül a férfiak és a nők is eljönnek kíváncsiságból. A Patpong, a Soi Cowboy és a Nana éjszaka elképesztően mozgalmas. (A Patpong közege amúgy lassan már inkább egy éjszakai piac jellegét ölti, és a prostitúció kezd mellékszállá válni.)" forrás


"Ha valami igazán thai különlegességre vágytok, akkor a Calypso cabaret show-t ne hagyjátok ki! Nagyon színvonalas műsor, gyönyörű transznemű lányokkal (igen, eredetileg fiúk voltak). A jegyek jó előre elfogynak, úgyhogy érdemes online foglalni! (2017)" forrás


,, Nagyon szerettem volna felmenni egy tetőtéri bárba és onnan csodálni a naplementét, majd pedig a kivilágított várost is. A választásom végül a Zoom Sky Bar & Restaurantra esett, mivel viszonylag közel volt a tartózkodási helyemhez. A bár egy hotel 38. emeletén helyezkedik el és nem szükséges előre asztalt foglalni. Csodálatos kilátás nyílik a városra, emellett nem is túl drága! Egy alkoholmentes koktél ára 180 baht (kb. 1500 Ft), ami nem tartalmazza a szervízdíjat és 7%-os adót. Én kettőt kóstoltam meg, mindkét koktél nagyon-nagyon finom volt! Ajándékba hoztak mellé valami fura brokkolis rágcsálnivalót, ami szintén ízlett. Természetesen az alkoholos koktélok drágábbak voltak, viszont szerintem teljesen megérte ezért a kilátásért ennyit fizetni. 🙂 (2018)" forrás


,, Bangkok éjszakai élete pezsgő, a város szinte sohasem alszik. Valójában szerintem hím neműek számára érdekesebb lehet, azért én is mindig megtaláltam a számomra legszórakoztatóbb helyeket vagy bárokat. Azt le kell szögezzem, hogy a legtöbb hely sajnos hajnal 2-3 körül bezár (ezt egy nyugatinak megszokni szerintem azért nem egyszerű..)

Ami Bangkokban járva szerintem abszolút kihagyhatatlan, azok a sky (rooftop) bárok, azaz a 'tetőtéri bárok'. Én akárhova megyek, minimum egy magaslati helyet mindig kinézek ahova fel lehet menni és felülről is meg lehet csodálni a várost. Teljesen másfajta élményt nyújt. Bangkokban ezek a bárok nagyon népszerűek, van olyan is amely happy hour-t is kínál, így minden koktél fél áron van pár órán keresztül. Nekem hármat sikerült kipróbálnom, talán ez a három éppen a legnépszerűbbek közé sorolható és többször is megjártam:
 Octave Rooftop Lounge at the Marriott: ez a bár a híres Marriott hotel tetején található és 360 fokos panorámát nyújt - én emiatt is szeretem nagyon (nem az van, hogy a bár az épület egyik felén van és nem látod a város másik részeit fentről), délután 17-19 óráig happy hour (minden koktél fél áron), kedves kiszolgálás, szuper - csúcs a zene is. (2018)" forrás

Aki jobban tud angolul, annak érdekes program lehet beülni a Paragon Cineplex moziba. Elképesztően modern és kényelmes mozi!

,, A Siam Paragonban működik a SeeLife (Ocean World), ami a mi Tropicariumunk thai változata. Megnéztük… kicsit megbántuk. A bemutatott trópusi vízi állatok szépek, a cápák pedig ijesztőek, de ennél már csak egy dolog volt félelmetesebb: a belépőjegy ára. Horribilis, annyit nem ér. Tipikusan a turistáknak kifejlesztett csilivili drága látványosság. (2018)" forrás


Az utazás utolsó estéjét Bangkokban töltöttük, ahol már csak annyira bírtuk rávenni magunkat a 6 órás szálláson heverés után (ami szintén megér majd egy külön posztot, annyira ázsiai volt 😃), hogy elmenjünk a Chinatown-ba, ami tulajdonképpen egy hatalmas utcai piac, de kb akkora, mint Zugló. A lényeg, hogy a Chinatown totál kihalt lett este 8-ra, ezért áttuktukoztunk egy másik éjszakai piacra, de az valójában a pingpong show-k utcája volt egy kis piaccal fűszerezve, mint ez később kiderült. Már a tuktuksofőr is sandán vigyorogva kérdezgette, hogy pingpont tour? Amit akkor még egyáltalán nem értettünk.

Ahogy leszálltunk már ránk is rontott egy nagyon erőszakos faszi, egy nagyon gyűrött laminált listát lobogtatva, hogy 300 bath-ért ezt az egész showt megkapjuk, csak menjünk már. Ilyenek voltak rajta, hogy pussy carrot, pussy banana, pussy pingpong. Addigra már megismerve az ilyen ügyekben tanúsított igényességüket, biztos voltam benne, hogy ez valami nagyon lebujos, ritka ocsmány performansz lesz, úgyhogy sok kedvem nem volt hozzá, de a párom meggyőzött, hogy Bangkokból a szexturisztikai célpont jelleget egyáltalán nem megismerve távozni bűn lenne és mivel szerettem volna ladyboy showra menni, de az kimaradt, gondoltam, üsse kő. Hát mikor fogok újra a pinájukkal pingpongozó nőket látni? (Ja, amúgy én nő vagyok, a párom meg pasi, ennek a ki győz meg kit nemi szerepek tekintetében lesz még később jelentősége).

Kicsengettük érte a borsos 300-300 bathot, ami 6000 Ft, de összehasonlításképp a legfullosabb transzvesztita szexmunkással kerül Bangkokban egy mindenre kiterjedő egy óra 200 bathba (ezt csak olvastuk, annyira azért nem vagyunk elvetemültek), szóval már itt egyértelművé vált, hogy ez totális lehúzás, plusz a fickó, aki odavitt minket kierőszakolt egy 100 bathost borravalónak magának, ott már minden mindegy alapon megkapta a 100-asát, meg szerettem volna a bámész szempárok elől is elmenekülni, akik érdeklődve figyelték, hogy ki az a palimadár páros, akiket elkaptak a hiénák. Ekkor felvezettek minket egy szűk kis lelinóleumozott lépcsőn egy penész szagú kis helyre, ahol csak és kizárólag mi voltunk 😅 A sarokban volt egy hatvanas DJ, aki valami nagyon borzasztó ázsiai popzenét játszott, fokozva a sokkoló hatást 😆

Leültettek minket az első sorba, kb 1-1.5 méterre a "színpadtól", amin a következő zajlott: volt két gyanúsan fiatal, iszonyat unott fejű biodíszlet csaj 1-1 sztriptízrúdat fogdosva, amellett totyorogva, olyan moszkva téri galambos mozgáskultúrával, ők még egész jól néztek ki, bár elég lelombozó volt, hogy az egyik a telefonját nyomkodta totyogás közben 😆 Emellett pedig volt két kifejezetten leharcolt, kövér 50-es nő, szintén nagyon unott fejel, meg egy szintén 50 körüli, aki legalább nagyon kedvesen mosolygott és jó alakja volt, végülis kiderült, hogy ő a legnagyobb művésznője a kegel gyakorlatoknak. (Amúgy összesen ennyi testzsírt nem láttunk 2 hét alatt, a thai emberek nagyon kis vékonykák, ők meg totál lamantinok voltak, nem akarok ducishamingelni, főleg, hogy én sem vagyok vékony, de én mondjuk nem is keresek pénzt a pucér testem látványával.)

Úgy indult, hogy a legducibb és legkevésbé lelkes arcú hölgy kicammogatott a színpad közepére, és mire felocsúdhattunk volna, beletöltött egy üdítős üvegnyi piát a puncijába, egy - az esztétikát minden módon nélkülöző - pózban, majd áttöltötte egy másik üvegbe. De tényleg, egy ilyen Brünhilda egy köldökig felcsúszott kínai piaci kockás - a legnagyobb jóindulattal is csak jelzés értékűnek nevezhető - miniszoknyában leterített egy szakadt kis törcsit magának a színpadra, arra rácammogott mezítláb, koszos tappal és legelőnytelenebb premier plán pózba dugosta a hurkái közé az üveget, meg gyertyaállásokat csinált 🤣 Kegyetlen volt 🤣 Szerencsére nem kínált meg minket az üvegből 😆 Utána olyanok következtek, hogy az egyetlen kedves és értékelhetően kinéző nő elkezdett kihúzni a puncijából egy kb 4 méteres kötelet, és minket agitált, hogy játsszunk vele kötélhúzósat. Mindeközben ránk ugrott egy nagyon erőszakos, nagyon nem szimpatikus 65 éve körüli "madame", hogy mit rendelünk, úgyhogy onnantól legalább szorongathattuk megrettenve a piánkat, amit tripla áron kaptunk 😅 A következő attrakció kezdetét az jelezte, hogy az egyik a két duci közül dudált egy biciklis duda szerűséggel - természetesen - a puncijával. Azon a bohócduda hangon, hogy még szürreálisabb legyen az egész. Néha a DJ lehalkította a zenét, és be is mondta a kedves nagyérdeműnek, hogy pl. most a pussy banana következik. Ekkor bejött egy csapat angol, akik kb azonnal ki is fordultak a helyről 😂 A párom közben mondta, hogy ez iszonyatosan gáz, meneküljünk!!!, én viszont mondtam, hogy ennyi pénzért most már akkor is végigüljük, ha a heréi visszaszállnak a hasába, szóval dőljön hátra és élvezze a showt, megérdemli 😅 Mondjuk hozzátettem, hogyha arcon lőnek valami szifiliszes banánnal, én sosem bocsátom meg neki, hogy erre rávett.

És ekkor jöttek a punciból kilövős mutatványok, aminek az előkészítése úgy nézett ki, hogy amikor valaki nem mutatott be épp performanszot, a színpad szélén pucolta a banánt, lufikat fújt, uborkát hámozott, pingponglabdát mosott, vagy felmosott a színpad körül, addig is hasznossá téve magát. Irtó szürreális volt az egész, én sokkos állapotban voltam, de az erotikától olyan messze volt, mint Makó Jeruzsálemtől, inkább valami nagyon furcsa bizarr rémálomra hasonlított egy ilyen maunika sós szekunder szégyen tengerben 😅

Ebből csak az zökkentett ki, hogy néha a nagyon nem szimpi, nagyon erőszakos idős "madame" odarángatta valamelyik művésznőt az épp aktuális performansz után és konkrétan tarhált, moszkva téri punk stílusban, hogy hívjuk meg a csajt valamire, mire én mondtam, hogy így is lehúztak minket, szóval no way, hogy még egy bathot költsünk erre a szürreális agyrémre 😆 Nyilván ettől nem lettek kedvesebbek, vagy lelkesebbek, bár azon az unottsági szinten szerencsére már nem sokat lehetett rontani 🤣

Utána jött a banán kilövés, a la 1. számú thai Brünhilda, amire színre lépett a gonosz madame egy - komolyan, ez nem vicc, én sem hittem el, de ez történt - lepkehálóval és próbálta elkapni az amúgy megdöbbentő sebességgel kilőtt banánt, de nem sikerült neki!!! 🤣 Itt már sírtunk a röhögéstől, de valszeg más is aggódott már a szifiliszes banánal való arconlövés miatt, úgyhogy legalább a biztonságról igyekeztek gondoskodni 😆

Aztán jött a pingpong, megint valamelyik lamantin adta elő a 2 közül, közben már a két csinosabb biodíszlet lány a telefonját nyomkodta a színpad szélére ülve, csak a két Brünhilda maradt, meg a kegel művésznő, aki lufikat fújt a következő számhoz (meglepő módon a szájával). És ekkor a "madame" odahozott két lefóliázott (😳) pingpongütőt, és noszogatott minket, hogy fogjuk meg. Mondtam, hogy én biztos, hogy hozzá nem érek ehhez, de a páromnak ez minden vágya, úgyhogy odalökdöstük a színpadhoz és ő adogatta vissza a kilőtt labdákat 😅 Kicsit csalódott voltam, mert én ezt úgy képzeltem, hogy az egyikük az ütőt "fogja" a másik adogat, de így is elég, hogy is mondjam, érdekes volt.

Amikor már azt hittem, hogy ez nem lehet durvább, de közben nagyon jól kárörvendtem azon, hogy most jól megkapja a párom a Sorstól a büntetését 🤣, megjelent újra a madame és elkezdett felmosni a színpad körül😆 (Hoppá, micsoda customer security, most jövök rá, hogy azért van, hogy el ne zakózzál a ki tudja milyen testnedveken a felszabadult pingpongozás közben.)

Utána pedig jött az, amiért én nem érzem egy elpocsékolt 800 bathnak a bulit. Jött a fő műsorszám, amiről hallottam már legendákat, de nem hittem el. A legesztétikusabb nőci elszívott egy egész szál cigit a puncijával! Persze kért hozzá tűzet is, amire megint kilöktem a párom, "kellett a síp, akkor fújjad" felkiáltással 🤣 hozzátéve, hogy utána nehogy a szájához nyúljon 😁. Hát az megdöbbentő volt, rendesen fújta, szívta, lehamuzott vele, tisztára ilyen szakállas nő, meg 2 fejű gyerek a cirkuszban extázis volt 😅

Közben persze nem állt le a tarhálás se, biztos így használják ki az emberek sokkos, védekezésre képtelen állapotát, de mi tartottuk magunkat a smucigsághoz, viszont a cigizős pinájúnak adtunk 100 bath borravalót, mert ő minden mutatvány után mosolygott, megköszönte, cuki volt és tényleg profi volt, pl kihúzott a puncijától egy borotvapengéket összefűző szálat úgy, hogy semmi baja nem lett tőle. forrás

Közbiztonság és kellemetlenségek

Bangkok alapvetően jó közbiztonságú város, a turisták csekély mértékben vannak kitéve veszélyeknek, ha ismerik és betartják a helyi törvényeket. A legrosszabb, ami történhet a turistával az, hogy kizsebelik. Kellemetlenségek viszont adódnak a turista számára, leginkább az, hogy tájékozatlanságát kihasználva így-úgy átverik. Gyakori az, hogy a turistát leszólítják és valami ajánlatot tesznek neki, pl. idegenvezetést. Többnyire kiderül, arra megy a játék, hogy a külföldit elvigye egy szuvenír üzletbe, ahol jutalékot kap, ha a behúzott áldozata valamit vásárol. Íme egy beszámoló:

"A turisták motoros riksával közlekednek. Első nap sikerült minket is behülyíteni. Odajött egy magát tanárnak mondó egyén és felvázolta, hogy ma különleges nap van, a riksák mindenkit elvisznek nevetséges áron (mert a benzint fizeti az állam). Ráadásul ezért az összegért egész nap fuvaroz, és oda visz ahova te akarod. Ezen felül egy csomó templom csak ma van nyitva-mert ez egy különleges nap ugye. Nem sokkal később megjelent egy riksás, megerősítette az előbbieket és már mentünk is. Először elvitt egy templomhoz, ahova kértük - bár ott semmi jele nem volt, hogy valami extra nap lenne. Ezután mindig ő akarta megmondani, hogy hova is menjünk. Megállt egy ékszerboltnál, öltönyboltnál és tuszkolt minket befele. Majd egy turistainfó pultnál, ahol egy csomó pénzt kértek volna az információért ha nem az lett volna az első kérdésünk, hogy ez mégis mibe fáj. Végül nagy nehezen sikerült visszaterelni egy általunk ismert helyre és kiszálltunk. Hát ez a nagy trükk, a riksások kapják a szép kis jutalékukat a boltoktól." forrás

Bangkokban éjszaka is nyugodtan sétálhat az utcákon a turista, akár egy magányosan utazó nő is. Turistákat igazán ritkán ér erőszakos támadás. Sokkal jobb a helyzet e tekintetben, mint sok európai nagyvárosban. Bangkokban a turisták sérelmére elkövetett erőszakos cselekmények többsége azzal kapcsolatos, hogy a külföldi lerészegedett állapotban vitába keveredik helyiekkel, aminek akár verekedés is lehet a vége. Bangkok hatalmas város és a turistára a veszélyt inkább a balesetek jelenthetik. Például nagyon óvatosan kell buszra szállni a tömeg szorításában, nehogy elessen az ember, vagy kiessen az utcára. Az utcákon a folyó vagy éppen félbehagyott építkezések táján is óvatosnak kell lenni, mert a helyiek felelőtlenségéből adódóan sok a balesetveszély. Figyelni kell a járdára is, mert jócskán vannak lyukak, csúszós törmelékek stb., ami szintén némileg balesetveszélyes. Tartsuk magunkat távol mindenféle kábítószerrel való csencseléstől, vásárlástól, fogyasztástól. Ez nagyon veszélyes ott!

,, Sokan kérdezik mindig, hogy Bangkok veszélyes e? Nem. Én soha nem éreztem magam kétes helyeken, kétes alakokkal - persze ehhez tudni kell azt is, hogy hol nem szabad mondjuk éjfél után egyedül járkálni. A higiénia talán nem lesz olyan, mint amit itthon megszoktunk és ahogy élünk - elég valószínű például, hogy a Khao San Road látogatása közben elszalad mellettünk egy macska méretű patkány vagy belebotlunk pár csótányba, de erre mindig csak legyintettünk; ez Bangkok. Egy hatalmas nagyváros, ahol sajnos nem kevés a szemét és nagyon sajnos, de a helyiek valamiért nem is igazán adnak a tisztaságra. (2018)" forrás

Kellemetlenségek

"Óvatos becslések szerint is több mint negyedmillió kóbor kutya él Bangkok-szerte. A belváros üzleti, felhőkarcolókkal teletűzdelt részét leszámítva, melynek tisztaságára kínosan ügyelnek, szinte mindenütt ott vannak. Éjjelente csapatokban vonulnak, ehető dolgok után kutatva borogatják a kukákat, tépik szét a szagos nejlonkupacokat. Mellékutca kutyáknak (soi dogs) is hívják őket, mivel a főbb ütőerektől eggyel beljebb, a néhány emeletes házak között tekergő betonozott utak környékén élnek. " forrás

Egyéb hasznos információk

1. Nekem a reptéren első dolgom szokott lenni, hogy azonnal veszek egy helyi turista SIM kártyát, ugyanis internetre - de leginkább gps-re és térképre - mindenhol szükségünk lesz és ezek a kártyák nagyon olcsók kint, különböző csomagok közül választhatunk annak függvényében, hogy meddig tartózkodunk az országban (ajánlanám a True és AIS szolgáltatókat, ők a legjobbak). forrás

2. Városnézéshez esernyő mindig legyen nálunk. Persze, hogy a nap ellen.

Magyar külképviselet

Bangkoki magyar nagykövetség és konzulátus elérhetőségei

  • Cím: Park Ventures Ecoplex 14th Floor (Unit Nos. 1401, 1411-1412) 57 Thanon Witthayu (Wireless Road), Lumpini, Pathumwan, Bangkok 10330 -
    Ideiglenes ügyvivő: Bálint Anna Erzsébet


  • Helyettes-konzul: Soóky Viktória

  • Ügyfélfogadás: hétfő, szerda, péntek: 9.00-13.00

  • Előhívó: 00-66 - Telefon: + 66 2 118 9600  ----  Ügyelet: + 66 81 875 4610 -  E-mail: mission.bgk@mfa.gov.hu

  • Honlap: https://bangkok.mfa.gov.hu

Fotóegyveleg

A motorkerékpár alatt egy patkány. A thai emberek nem undorodnak a patkányoktól annyira, mnt az európaiak. - i.n. fotója

Vissza az elejére


Kommentek

útik kritikus, 2023. 09. 30. 16:18
Jánosnak:

1. Mindegyik nagyjából ugyanaz. Gyakran azt javasolják, hogy azt a reptéri pultot válasszad, ahol a legrövidebb a sor.

AIS-t használok, de a városban vásárolok, soha nem volt probléma a szolgáltatással.
2. Használj AIS Tourist SIM-et. A bangkoki reptéren vannak AIS üzletek.
3. A TRUE MOVE turista 10 napos sim kártyát javasolom, 14 alkalmazáshoz ingyenes korlátlan adatforgalom, TIK TOK esetén pedig ingyenes 10gb, internetböngészésre pedig 50gb. 8 és 15 napos simeket is csinálnak.


Kaczor János, 2023. 09. 30. 09:49
Szia, most, októberben utazom 10 napra. Segítenél, milyen sim kártyát vegyek érkezéskor a reptéren? Csak netezesre kell,értem ezalatt FB,néhány fénykép feltöltese, térkép használat, GPS. Köszönöm a segítséget.
Jani


Úti kritikus, 2019. 02. 01. 10:56
Kedves Ágnes,

Thaiföldön a konnektorok a Magyarországon használt szabványtól eltérően három pólusúak, tehát a telefonja feltöltéséhez adaptert kell használni. Ilyet lehet itthon beszerezni, de még könnyebb kint.


Laszlone Rully Agnes, 2019. 02. 01. 10:48
Szeretnem kerdezni Tajfoldon milyen csatlakozo van a telefontolteshe, mert mire kierunk lemerul.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon



Repülőjegyek Bangkokba Repülőjegyek Bangkokba
Olcsó repülőjegyek Bangkokba a Vistánál



SZÁLLÁSFOGLALÁS