ÚTIKRITIKA.HU / Szaúd-Arábia






hirdetes

útikritikák


Szaúd-Arábia

Egészség | Közlekedés | Étkezés | Pénzváltás | Vásárlás | Szórakozás | Közbiztonság | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk | Fotóegyveleg

.

Piknik - Ata fotója

Egészség

  • Szaúd-Arábiában az egészségügyi ellátás színvonalas. Járványoktól, fertőző betegségektől nem kell tartani.
  • Itthonról történő beutazás esetén kötelező oltás nincs, kivéve a Hajj-ra utazó zarándokoknak (Meningococcus ACWY, Influenza).
  • Az alábbi védőoltások felvétele azért javasolt: Hepatitis A, Hepatitis B, torokgyík-szamárköhögés-tetanusz (Di-Per-Te), hastífusz, veszettség elleni védőoltás.
  • Jóllehet a csapvíz iható, tanácsos palackozott innivalókat fogyasztani.
  • Nem árt, ha az utazónak azért  van vészhelyzet  esetére utasbiztosítása.

"A szaúdiak nincsenek motiválva a munkára, hiszen alanyi jogon jár nekik fizetés – így mindent másokkal végeztetnek. Engem is Fülöp-szigeteki nővérek láttak el, és pakisztáni takarítók ügyeltek a tisztaságra. Kezdenek azonban rájönni, hogy külföldiek kezében van a saját egészségügyük, amin szeretnének változtatni, hogy ne legyenek kiszolgáltatva. Éppen ezért született egy törvény, hogy most már nekik is kell dolgozniuk. Naponta háromszor bejött például hozzám egy szaúdi nő, aki megkérdezte, hogy elégedett vagyok-e az ellátással. Ez volt a munkája. (2014)" forrás

Közlekedés

Városok között van a Saptco busz, mi ezzel utaztunk Rijádból Dammambam illetve Dammamból Bahrainba.
Van még a SAR vonat Rijádból keletre és nyugatra is (Dammam, Jeddah), de előre vedd meg a jegyet sokkal, és ha a weboldal azt mutatja, hogy nincs szabad hely, akkor tényleg nincs. Szaudi telefonszámhoz bármit beírhatsz, a belépési kódot emailben küldik.
Helyi buszok:
- Bahrainban van busz, 700 fils a napi jegy, google maps tervezi az utat több-kevesebb sikerrel.
- Dammamban van helyi busz, de nem használtuk
- Rijádban van helyi busz, 5 riál a jegy, bankkártyával, érintésmentesen mobillal stb. lehet fizetni. Van egy app, amin látszanak a vonalak. A busz 30kmh sebességgel közlekedik.
A helyi buszokat mellőzni érdemes Szaudiban, mert lassúak, csak pár vonal van, a taxi Bolt-al és Careemmal pedig nagyon olcsó és gyors. Rijádban 20km volt 6,5 € taxival.
Bahrainban jó a busz, bár ez is lassú, de taxival kominálva jó. Google Maps tervezi is a menetrendet.

"Írott törvény ugyan nincs arról, hogy a nők nem vezethetnek autót Szaúd-Arábiában, de az iszlám vallás és a patriarchális társadalom vezetői egyértelműen ellenzik a nők ezen kiváltságát – és mivel a hatóságok adják a vezetői engedélyeket, szinte biztos, hogy a nők ezeket semmilyen körülmények között nem kapják meg. Szaúd-Arábia az egyetlen ország a világon, ahol a nőket ilyen módon korlátozzák. (A Valentin-nap szintén tiltott esemény itt, hiszen ez ellentétben áll az iszlám rendelkezéseivel.)" forrás


Az első meglepetés itt ért bennünket. Az öbölállamokhoz képest, nincs akkora pompa és ragyogás. Nem láttunk egy Lamborghinit vagy Rolls-Royce-ot sem, az utakat főleg távol-keleti és amerikai autók népesítik be, igaz a szép számban előforduló óriás Toyota terepjárók sem olcsó járgányok. Hanem az utak... Én bejártam keresztbe kasul az Egyesült Államokat, de azt kell, hogy mondjam, az ottani úthálózat szűk sikátorok kuszasága a szaúdi autópálya-rendszerhez képest. Nem ritka a több mint száz kilométeren át húzódó kétszer négysávos sztráda, de még egy koszos faluba is kétszer két sáv bekötőút vezet. Ráadásul legtöbbször még egy jó széles leállósáv is rendelkezésére áll a szabálytalanul előzőknek, merthogy azok vannak... Csak azok vannak. A helybéli ember ugyanis képtelen egy másik kocsi mögött normálisan haladni, örök késztetést érez, hogy folyamatos sávváltásokkal kerüljön jobb pozícióba. De ezt nem úgy adja elő, mint Alonso a Hungaroringen, hanem szép lassan, átsunnyogós technikával, hogy azért még blokkolja a másik sávot is, hátha mégis az lesz a gyorsabb. Csak annyiban hasonlítható a Forma 1-hez, hogy itt sem indexel senki.

Nagyon száguldozni azért nem mernek, mert bármikor feltűnhet egy brutális méretű fekvőrendőr, amiről már lekopott a sárga festék, de a lépten-nyomon kihelyezett trafipaxok sem kedveznek a gyorshajtóknak. Létezik a miénkhez hasonló „véda” konzol, az omániaknál használatos, elválasztó sávban elhelyezett oszlop, de a leggyakrabban az útpadka mellé, hanyagul elhelyezett, sunyi kis doboz, ami országúton és városban egyaránt megtalálható, és nem kevés van belőlük. Az erre fordított pénzt a KRESZ-táblákon spórolják meg, mert azzal igencsak takarékoskodnak. Leginkább a kötelező haladási irány tábla hiánya lehet problémás, mert a rengeteg többsávos egyirányú utcához érve elbizonytalanodik az idegen, hogy itt akkor most merre mehet.

Általános szabály egyébként, hogy csak jobbra, mert a főutak találkozásánál szinte sehol nem lehet egyenesen vagy balra haladni, ezt betonkordonok teszik nyomatékossá. Lámpás kereszteződés szinte alig, körforgalom valamivel több, de a szaúdi specialitás a visszakanyarodó sáv. Fordulj jobbra, húzódj a belső sávba és majd egyszer csak visszakanyarodhatsz arra, amerre eredetileg menni szerettél volna. Plusz két-három kilométer, de oda se neki! A benzin csak 230,- Ft (!) itt. Az ár egyébként egységes az országban minden kútnál. Ami még jó hír az autóval utazóknak, hogy az útdíj fogalma itt ismeretlen, és fizetős parkolóval is csak elvétve találkozni. (2023) forrás


Jelenleg (2023. január) 2,3 szaúdi rijál egy liter benzin ára, ami körülbelül 230 forintnak felel meg.

A jelentős különbséget az európai üzemanyagárakhoz képest az magyarázza, hogy helyben van az olaj, méghozzá nincs is kevés belőle. A helyiek elmondása szerint régebben még ennél is olcsóbb volt az üzemanyag, néhány évvel ezelőtt 1 rijál (100 forint) körül mozgott az ára. Az volt az aranykorszak, gondolhatnánk, de a helyiek máshogy vélik. (2023) forrás


Autót az Enterprise-tól béreltünk, teljes biztosítással napi 150 riál volt 200km-el, efelett 0,35 riál/km. 2000 riál kauciót kellett még hagyni. A kocsikat ingyen vissza lehet vinni máshová is, így mi a városból kértük a kocsit és a reptérre adtuk vissza, minden flottul ment. Semmi gond nem volt, a kaució még zárolás alatt van, ez 2-3 hét max. Nemzetközi jogosítvány kell. A reptéren az egyik alkalmazott azt mondta, hogy kell, a visszaadáskor a másik azt, hogy nem kell, de mindenhol írják, hogy Szaudiban kötelező a nemzetközi jogosítvány. 1 liter 91-es benya 2,18 riál, tehát az utazás olcsó. (2023)


Autóbérléshez: a kocsi odaadása több, mint fél órás adminisztráció volt. Elvileg kell szaudi mobilszám, mert arra küldik a szerződést, sőt, szaudi mobilszámot a hotelben is kértek, de nem adtuk meg, mert a sim a routerben volt. Így végülis nem volt példányunk a szerződésről. Külföldre utazás szinte biztosan nem lehetséges szaudi munkavállalói vízum nélkül.

A Budgetnél azt mondták, hogy azért nem lehet kivinni a kocsit, mert a külföldi utat engedélyeztetni kell a hatósággal, az meg nem fogadja el a turista vízum számát.

Legalább 10 kölcsönző céget kérdeztünk meg, amiből 1 mondta, hogy rendben lenne a dolog Bahrainba és Katarba is (Hazan Car Rental), de ő nem próbálta meg bírni a vízumunk számát a hatósági rendszerbe, 1 pedig csak Bahrainba engedett volna át, de a vízumunkat ő sem írta be a rendszerbe. A vezetési stílus mediterrán, de nem vészes. (2023)

Étkezés

A nők (beleértbe a külföldieket is persze) az éttermekben csak a family section-ben (családi rész) étkezhetnek.

Van McDonalds, Starbucks, meg iilyesmik.

Szóval, a kecske fejhúsa az nagy csemege náluk

r. l. fotója

Pénzváltás

A jelentősebb, komolyabb szolgáltatóknál lehet kártyával fizetni. A kiskereskedők még ragaszkodnak a készpénzhez, inkább a helyi pénzhez. A bazárokon kívül nehéz találni pénzváltót.

Még a repülőtéren szerettem volna pénzt váltani, de a két exchange pultnál akkora sor kígyózott, hogy letettem ebbéli szándékomról. Csakhogy később aztán alig találtam pénzváltó helyet. Még a bankok is elhajtottak. Hamar rájöttem a miértjére: az összes arab pénzváltó nálunk nyomul, itt már alig maradt belőlük néhány. Más kérdés, hogy mindenhol fizethetünk kártyával. Olyan elterjedt a POS terminál, hogy még a piaci árusoknál is lehet látni. A legdurvább, (ha más mondja, nem hiszem el), amikor a mecset bejárata előtt a koldusnál is van egy kártyaleolvasó. Mondjuk, árul valami botot, (amit sokan a sivatag fogkeféjének tartanak), de az nagyjából olyan, mint egy Fedél nélkül újság a Blaha aluljáróban. (2023) forrás

Vásárlás

Szaúd-Arábia nem az az ország, ahonnan szuper szuveníreket lehet hazahozni. Egyetlen kivétel a datolya, aminél nincs a világon finomabb. Az Egyiptomban, vagy Tunéziában megízlelt datolyákhoz képest is sokkal finomabb.

A szaúdi datolyának nincsen párja....

Szórakozás

Jön!

Közbiztonság és kellemetlenségek

A jemeni háború, a közel-keleti elhelyezkedés és az általános sztereotípiák ellenére talán a legbiztonságosabb ország ahol valaha jártam. Pont a „szemet szemért” típusú szigorú törvénykezés miatt az országban alig létezik bűnözés, éjjel-nappal biztonságos minden város. (2022)

A Külügyminisztérium oldala szerint, a szaúdi hatóságok beutazási tilalmat vezettek be:

  • a teljes északi határterület, valamint Hafr-Al Batin és Khafji 20 km-es körzetébe, kivéve a nyitott határátkelő-pontokat és az azok közvetlen megközelítésére alkalmas útvonalakat;
  • a teljes jemeni határtérség 10 km-es körzetébe;
  • a tiltott területre való belépést 30 hónapig terjedő elzárással és 25.000,- SR pénzbírsággal bűntetik.

Az országban tartózkodók legyenek körültekintőek, kerüljék az esetleges csoportosulásokat, és kísérjék figyelemmel a helyi média tudósításait, valamint a nem hivatalos biztonsági figyelmeztető elektronikus leveleket.

Az ország egész területén, a közintézményekbe, nagy forgalmú nyilvános helyekre, bevásárlóközpontokba történő belépéskor a reptéri ellenőrzéshez hasonló fémdetektor-kapun kell áthaladni, a biztonsági személyzet személyes átvizsgálást is végezhet (a nők és férfiak tekintetében elkülönítve).

Az országban, a vagyoni értékek tekintetében a közbiztonság alapvetően jó. A közúti balesetek meglehetősen gyakoriak, autóvezetésnél erre célszerű felkészülni és fokozottan odafigyelni.

Magyar külképviselet

Van a szaúdi fővárosban magyar nagykövetség és konzulátus is, melyek ugyanazon a címen és telefonszámon érhetőek el:

  • Cím: Al Wahah District, Ahmad At-Tunisi Str. 23 11693, Riyadh P.O.B. 94014
  • Előhívó: (00)-(966) Telefon: (11) 454-6707, (11) 456-8644 - Segélyhívó telefon: 00-966-556-520-390 (mobil)
  • Ügyelet: (0) 556-520-390
  • Rendkívüli és meghatalmazott nagykövet: Selmeci Balázs
  • A nagykövetség e-mail címe: mission.ryd@mfa.gov.hu
  • Konzul: Szegner Orsolya - A konzulátus e-mail címe: consular.ryd@mfa.gov.hu - Honlap: rijad.mfa.gov.hu

Egyéb hasznos információk

  1. Szaúd-Arábiában a hivatalos időszámítás a Hijri, de sok helyen feltüntetik a Gergely naptár szerinti időszámítást is.
  2. A mobiltelefon és internet lefedettség Szaúd-Arábiában megfelelő. A Skype és WhatsApp alkalmazások működnek, viszont a Viber nem engedélyezett. A szállodákban, nagyobb bevásárlóközpontokban a WiFi hálózat elérhető. Az internet tartalmát a közerkölcsöt védeni hivatott cenzúra szűri.
  3. A hálózati feszültség az arab országban, helytől és létesítménytől függően 220V, vagy 110V. A fali csatlakozó aljzatok általában angol (3 lapos tüskés) típusúak, ezért tanácsos konverter csatlakozót vinni.
  4. Lesznek extra nehézségeim nőként / nem házas párként? Egészen biztosan, de ez a világ országainak nagy többségéről elmondható. Én nem vagyok nő, szóval 100%-ra nem jelenthetem ki, de úgy képzelem, hogy másképp, kevésbé nyitottan álltak volna hozzám a helyiek ha nő lettem volna. Csak egy egyszerű példa, engem szinte naponta beinvitáltak az otthonukba enni meg aludni, ha nő lettem volna, lehet, hogy kevesebb meghívást kapok. Vagy például az éttermekben külön helyiség van a nőknek és a pároknak fenntartva, ők nem ülhettek bárhova.

Fotóegyveleg

Kisebb homokvihar után - Elter Karesz fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon






SZÁLLÁSFOGLALÁS

hirdetes