.
Piknik - Ata fotója
"A szaúdiak nincsenek motiválva a munkára, hiszen alanyi jogon jár nekik fizetés – így mindent másokkal végeztetnek. Engem is Fülöp-szigeteki nővérek láttak el, és pakisztáni takarítók ügyeltek a tisztaságra. Kezdenek azonban rájönni, hogy külföldiek kezében van a saját egészségügyük, amin szeretnének változtatni, hogy ne legyenek kiszolgáltatva. Éppen ezért született egy törvény, hogy most már nekik is kell dolgozniuk. Naponta háromszor bejött például hozzám egy szaúdi nő, aki megkérdezte, hogy elégedett vagyok-e az ellátással. Ez volt a munkája. (2014)" forrás
(Azóta: Szaúd-Arábia a Vision 2030 reformprogram keretében egyre nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy a helyi munkaerőt képezze, és csökkentse az ország külföldi munkaerőtől való függőségét.)
Városok között van a Saptco busz, mi ezzel utaztunk Rijádból Dammambam illetve Dammamból Bahrainba.
Van még a SAR vonat Rijádból keletre és nyugatra is (Dammam, Jeddah), de előre vedd meg a jegyet sokkal, és ha a weboldal azt mutatja, hogy nincs szabad hely, akkor tényleg nincs. Szaudi telefonszámhoz bármit beírhatsz, a belépési kódot emailben küldik.
Helyi buszok:
- Bahrainban van busz, 700 fils a napi jegy, google maps tervezi az utat több-kevesebb sikerrel.
- Dammamban van helyi busz, de nem használtuk
- Rijádban van helyi busz, 5 riál a jegy, bankkártyával, érintésmentesen mobillal stb. lehet fizetni. Van egy app, amin látszanak a vonalak. A busz 30kmh sebességgel közlekedik.
A helyi buszokat mellőzni érdemes Szaudiban, mert lassúak, csak pár vonal van, a taxi Bolt-al és Careemmal pedig nagyon olcsó és gyors. Rijádban 20km volt 6,5 € taxival.
Bahrainban jó a busz, bár ez is lassú, de taxival kominálva jó. Google Maps tervezi is a menetrendet.
2018 júniusában Szaúd-Arábiában hivatalosan is engedélyezték a nők számára az autóvezetést. Ez egy nagy lépés volt a nők jogainak kiterjesztése felé az országban.
Az első meglepetés itt ért bennünket. Az öbölállamokhoz képest, nincs akkora pompa és ragyogás. Nem láttunk egy Lamborghinit vagy Rolls-Royce-ot sem, az utakat főleg távol-keleti és amerikai autók népesítik be, igaz a szép számban előforduló óriás Toyota terepjárók sem olcsó járgányok. Hanem az utak... Én bejártam keresztbe kasul az Egyesült Államokat, de azt kell, hogy mondjam, az ottani úthálózat szűk sikátorok kuszasága a szaúdi autópálya-rendszerhez képest. Nem ritka a több mint száz kilométeren át húzódó kétszer négysávos sztráda, de még egy koszos faluba is kétszer két sáv bekötőút vezet. Ráadásul legtöbbször még egy jó széles leállósáv is rendelkezésére áll a szabálytalanul előzőknek, merthogy azok vannak... Csak azok vannak. A helybéli ember ugyanis képtelen egy másik kocsi mögött normálisan haladni, örök késztetést érez, hogy folyamatos sávváltásokkal kerüljön jobb pozícióba. De ezt nem úgy adja elő, mint Alonso a Hungaroringen, hanem szép lassan, átsunnyogós technikával, hogy azért még blokkolja a másik sávot is, hátha mégis az lesz a gyorsabb. Csak annyiban hasonlítható a Forma 1-hez, hogy itt sem indexel senki.
Nagyon száguldozni azért nem mernek, mert bármikor feltűnhet egy brutális méretű fekvőrendőr, amiről már lekopott a sárga festék, de a lépten-nyomon kihelyezett trafipaxok sem kedveznek a gyorshajtóknak. Létezik a miénkhez hasonló „véda” konzol, az omániaknál használatos, elválasztó sávban elhelyezett oszlop, de a leggyakrabban az útpadka mellé, hanyagul elhelyezett, sunyi kis doboz, ami országúton és városban egyaránt megtalálható, és nem kevés van belőlük. Az erre fordított pénzt a KRESZ-táblákon spórolják meg, mert azzal igencsak takarékoskodnak. Leginkább a kötelező haladási irány tábla hiánya lehet problémás, mert a rengeteg többsávos egyirányú utcához érve elbizonytalanodik az idegen, hogy itt akkor most merre mehet.
Általános szabály egyébként, hogy csak jobbra, mert a főutak találkozásánál szinte sehol nem lehet egyenesen vagy balra haladni, ezt betonkordonok teszik nyomatékossá. Lámpás kereszteződés szinte alig, körforgalom valamivel több, de a szaúdi specialitás a visszakanyarodó sáv. Fordulj jobbra, húzódj a belső sávba és majd egyszer csak visszakanyarodhatsz arra, amerre eredetileg menni szerettél volna. Plusz két-három kilométer, de oda se neki! A benzin csak 230,- Ft (!) itt. Az ár egyébként egységes az országban minden kútnál. Ami még jó hír az autóval utazóknak, hogy az útdíj fogalma itt ismeretlen, és fizetős parkolóval is csak elvétve találkozni. (2023) forrás
Jelenleg (2023. január) 2,3 szaúdi rijál egy liter benzin ára, ami körülbelül 230 forintnak felel meg.
A jelentős különbséget az európai üzemanyagárakhoz képest az magyarázza, hogy helyben van az olaj, méghozzá nincs is kevés belőle. A helyiek elmondása szerint régebben még ennél is olcsóbb volt az üzemanyag, néhány évvel ezelőtt 1 rijál (100 forint) körül mozgott az ára. Az volt az aranykorszak, gondolhatnánk, de a helyiek máshogy vélik. (2023) forrás
Autót az Enterprise-tól béreltünk, teljes biztosítással napi 150 riál volt 200km-el, efelett 0,35 riál/km. 2000 riál kauciót kellett még hagyni. A kocsikat ingyen vissza lehet vinni máshová is, így mi a városból kértük a kocsit és a reptérre adtuk vissza, minden flottul ment. Semmi gond nem volt, a kaució még zárolás alatt van, ez 2-3 hét max. Nemzetközi jogosítvány kell. A reptéren az egyik alkalmazott azt mondta, hogy kell, a visszaadáskor a másik azt, hogy nem kell, de mindenhol írják, hogy Szaudiban kötelező a nemzetközi jogosítvány. 1 liter 91-es benya 2,18 riál, tehát az utazás olcsó. (2023)
Autóbérléshez: a kocsi odaadása több, mint fél órás adminisztráció volt. Elvileg kell szaudi mobilszám, mert arra küldik a szerződést, sőt, szaudi mobilszámot a hotelben is kértek, de nem adtuk meg, mert a sim a routerben volt. Így végülis nem volt példányunk a szerződésről. Külföldre utazás szinte biztosan nem lehetséges szaudi munkavállalói vízum nélkül.
A Budgetnél azt mondták, hogy azért nem lehet kivinni a kocsit, mert a külföldi utat engedélyeztetni kell a hatósággal, az meg nem fogadja el a turista vízum számát.
Legalább 10 kölcsönző céget kérdeztünk meg, amiből 1 mondta, hogy rendben lenne a dolog Bahrainba és Katarba is (Hazan Car Rental), de ő nem próbálta meg bírni a vízumunk számát a hatósági rendszerbe, 1 pedig csak Bahrainba engedett volna át, de a vízumunkat ő sem írta be a rendszerbe. A vezetési stílus mediterrán, de nem vészes. (2023)
A nők (beleértbe a külföldieket is persze) az éttermekben csak a family section-ben (családi rész) étkezhetnek.
Van McDonalds, Starbucks, meg iilyesmik.
Közel-Keleti konyha
A Közel-Kelet jellegzetes étele, a shawarma (döner kebab) széles körben elérhető Szaúd-Arábiában, kis, erre specializálódott helyeken, ahol egy szendvics ára általában 8-10 SAR között mozog. Egy másik olcsó és népszerű étel az egyiptomi főtt lóbabpörkölt, a foul. Ezekben az éttermekben általában felalfelt (csicseriborsó golyók) és különféle salátákat, illetve mártogatósokat is kínálnak, mint például humusz (csicseriborsókrém) és tabbouleh (petrezselyemsaláta).
Meglepően nehéz találni olyan éttermeket, amelyek tényleges szaúdi konyhát kínálnak, bár sok nagyobb szállodában találhatók arab éttermek. Helyi szaúdi vagy külföldi ismerősöd esetleg tud ajánlani néhány helyet, vagy ha szerencsés vagy, meghívást kaphatsz egy házi vacsorára.
Néhány jellegzetes szaúdi étel:
Mandi — Csirke vagy bárány, amit rizs társaságában egy tűz felett lógatott edényben főznek. Leginkább a Jemen határához közeli déli területeken népszerű.
Kabsa — Szaúd-Arábia nemzeti étele, amelyet basmati rizzsel, hússal, zöldségekkel és fűszerekkel készítenek.
A szaúdiak, hasonlóan más közel-keleti népekhez, nagyon szeretik a desszerteket, különösen a baklavát, amely elengedhetetlen része a ramadán alatti iftár étkezéseknek. Az Arab-félsziget többi országához hasonlóan, Szaúd-Arábiában is hagyományosan termesztik a datolyát, amelyet gyakran kínálnak a vendégeknek egy majlis (hagyományos arab összejövetel) alkalmával.
Gyorséttermek
A gyorséttermi ételek hatalmas népszerűségnek örvendenek Szaúd-Arábiában, ahol megtalálhatók a jól ismert láncok (McDonald's, Burger King, Pizza Hut, Subway), valamint néhány olyan amerikai lánc is, amelyek ritkán jelennek meg másutt (pl. Hardee's, Little Caesars). Az ételeket általában sült krumplival és kólával kínálják, az árak 10-20 SAR között mozognak. Néhány helyi, kipróbálásra érdemes gyorsétterem:
Al-Baik — Sült csirke, elérhető Dzsiddában, Mekkában, Medinában, Taifban és Rijádban.
Baak — Pizza (vékony tészta és elég jó), sült csirke, lasagne, szendvicsek.
Kudu — Szaúdi szendvicslánc, amelyet 1988-ban alapítottak.
Herfy Burger — A legnagyobb gyorsétteremlánc az országban, 100%-ban szaúdi tulajdonú.
Hamburgini — Népszerű szaúdi tulajdonú hamburgerlánc.
House of Donuts — „A legfinomabb amerikai sütemények”, egy lánc, amelyet Szaúd-Arábiában tanuló szaúdi diákok indítottak.
Taza
Abo Zaed — Hagyományos szaúdi ételek.
Jan Burger
Olcsóbbak még az indiai, pakisztáni és bangladesi közösség által működtetett számtalan curry étterem, ahol nagy thali tálakat szolgálnak fel szubkontinentális ételekkel kevesebb mint 10 SAR-ért. Csak ne számíts olyan extrákra, mint például a légkondicionálás.
Szóval, a kecske fejhúsa az nagy csemege náluk
r. l. fotója
A jelentősebb, komolyabb szolgáltatóknál lehet kártyával fizetni. A kiskereskedők még ragaszkodnak a készpénzhez, inkább a helyi pénzhez. A bazárokon kívül nehéz találni pénzváltót.
Még a repülőtéren szerettem volna pénzt váltani, de a két exchange pultnál akkora sor kígyózott, hogy letettem ebbéli szándékomról. Csakhogy később aztán alig találtam pénzváltó helyet. Még a bankok is elhajtottak. Hamar rájöttem a miértjére: az összes arab pénzváltó nálunk nyomul, itt már alig maradt belőlük néhány. Más kérdés, hogy mindenhol fizethetünk kártyával. Olyan elterjedt a POS terminál, hogy még a piaci árusoknál is lehet látni. A legdurvább, (ha más mondja, nem hiszem el), amikor a mecset bejárata előtt a koldusnál is van egy kártyaleolvasó. Mondjuk, árul valami botot, (amit sokan a sivatag fogkeféjének tartanak), de az nagyjából olyan, mint egy Fedél nélkül újság a Blaha aluljáróban. (2023) forrás
Pénz
Árfolyamok a szaúdi riyalhoz
2024 januárjától:
1 US$ ≈ 3,75 SR (fix)
1 € ≈ 4,1 SR
1 UK£ ≈ 4,7 SR
Az árfolyamok változhatnak. Az aktuális árfolyamok, beleértve más valutákat is, elérhetők a XE.com weboldalon.
A szaúdi valuta a szaúdi riyal, amit a "ريال" vagy "SR" szimbólummal jelölnek (ISO kód: SAR). Az amerikai dollárhoz fixen kötött, 3,75 riyal/dollár árfolyamon. A riyal 100 halalára oszlik, amit bár néhány árnál feltüntetnek, a gyakorlatban minden fizetés a legközelebbi riyalra kerekítve történik, és valószínű, hogy soha nem fogsz halala érméket látni. A bankjegyek 1, 5, 10, 20, 50, 100, 200 és 500 riyal értékben elérhetők, két különböző sorozat is forgalomban van. Az érmék 1, 5, 10, 25 és 50 halala, illetve 1 és 2 riyal címletekben találhatók meg.
A riyal gyakorlatilag a bahreini dinárhoz is kötve van 10:1 arányban. Ha Bahreinbe tervezel utazni, szinte minden üzlet elfogadja a riyalt, de a dinárt Szaúd-Arábiában nehezebb átváltani.
Ha a látogatók több mint 60 000 riyalt vagy ennek megfelelő összeget hoznak be az országba, ki kell tölteniük egy nyilatkozatot.
Szaúd-Arábia még mindig nagyrészt készpénzalapú társadalom. A nagyobb üzletek minden kártyát elfogadnak, de a kisebb üzletekben bár a bankkártyák és hitelkártyák elfogadottak, néhányan elutasítják, ha a fizetendő összeg túl kicsi. Az ATM-ek mindenütt megtalálhatók, de sok kisebb bank automatája nem fogadja el a külföldi kártyákat; a Samba, SABB és ANB valószínűleg a legjobb választás. A pénzváltók a bazárokban megtalálhatók, de máshol ritkák. Külföldi valutákat általában nem fogadnak el az üzletekben.
Szaúd-Arábia nem az az ország, ahonnan szuper szuveníreket lehet hazahozni. Egyetlen kivétel a datolya, aminél nincs a világon finomabb. Az Egyiptomban, vagy Tunéziában megízlelt datolyákhoz képest is sokkal finomabb.
Költségek
Az árak általában elég magasak: egy napi költségvetésű, középkategóriás vagy luxusutazás költségei hozzávetőlegesen 50/100/200 USD-nak felelnek meg.
A borravaló általában nem elvárt, bár a személyzet mindig örömmel fogadja, és a taxik esetében gyakran felfelé (vagy nem ritkán lefelé) kerekítik a díjat. A drága éttermek gyakran 10% szervizdíjat számolnak fel, de a laza szabályozás miatt sok munkáltató ezt egyszerűen eltulajdonítja (kérdezd meg a pincéreket, ha szeretnél nekik külön borravalót adni). Szaúd-Arábiában 15% értékesítési adó van, de nincs jövedelemadó.
Mit érdemes vásárolni?
Kevés helyi termék kelt érdeklődést a turisták körében. A helyben termesztett datolyák kiváló minőségűek, és vallási tárgyak széles választéka is kapható, bár ezek szinte kizárólag importáltak. A Korán példányait széles körben gyártják és nagyon alacsony áron árusítják. Zamzam víz elérhető a Nyugati Régióban és minden repülőtéren.
A szőnyegek népszerű vásárlási cikkek, főként Iránból származnak. Dzsidda különösen sok szőnyeget kínál, amelyeket gyakran a zarándokok hoznak, hogy segítsenek finanszírozni mekkai útjukat.
Nagy arany- és ékszerpiacok találhatók minden nagyobb városban. Az alkudozás a normák közé tartozik a kis és közepes méretű üzletekben. Mekka és Medina sokféle poggyászt, ruházatot, ékszert, ajándéktárgyat, játékot, élelmiszert, parfümöt, tömjént, vallási irodalmat, hanganyagokat és kellékeket kínál.
Nagy, jól karbantartott légkondicionált bevásárlóközpontok és élelmiszerüzletek (például Safeway, Geant, Carrefour) szétszórtan megtalálhatók az egész királyságban.
A szaúdi datolyának nincsen párja....
Alkohol
Az alkoholtartalmú italok szigorúan tiltottak az egész országban, bár a rendőrség általában szemet huny az expat lakóparkokban zajló események felett, ahol a házi készítésű bor gyakori. Azonban, ha valakit nagyobb mennyiségű alkohol csempészésén vagy lepárlásán kapnak, akkor akár expat, akár nem, a szaúdi törvények vonatkoznak rá. Egy külföldi talán nem kapna olyan szigorú büntetést, mint egy helyi, de számíthat néhány nap vagy hét börtönre, nyilvános megvesszőzésre és kiutasításra.
Létezik egy helyi, erős alkohol, amit a külföldiek "siddiqui"-ként (arab szó, jelentése barát) vagy egyszerűen "sid"-ként ismernek. Ez általában borzasztó ízű és nagyon erős. Az egyértelmű jogi kockázaton kívül fennáll annak a veszélye is, hogy a szakszerűtlen lepárlás miatt mérgező lehet. Ezt a szert határozottan el kell kerülni.
Az "Ne igyál és vezess" tanács mindenhol hasznos, de különösen Szaúd-Arábiában. Ha balesetet szenvedsz, vagy egyéb módon felhívod a rendőrség figyelmét, annak komoly következményei lehetnek.
2024-ben a szaúdi kormány bejelentette, hogy tervezi alkoholt elérhetővé tenni nem-muszlim külföldi diplomaták számára, azzal a korlátozással, hogy azt csak a diplomáciai képviseletek területén fogyaszthatják.
A jemeni háború, a közel-keleti elhelyezkedés és az általános sztereotípiák ellenére talán a legbiztonságosabb ország ahol valaha jártam. Pont a „szemet szemért” típusú szigorú törvénykezés miatt az országban alig létezik bűnözés, éjjel-nappal biztonságos minden város. (2022)
A Külügyminisztérium oldala szerint, a szaúdi hatóságok beutazási tilalmat vezettek be:
Az országban tartózkodók legyenek körültekintőek, kerüljék az esetleges csoportosulásokat, és kísérjék figyelemmel a helyi média tudósításait, valamint a nem hivatalos biztonsági figyelmeztető elektronikus leveleket.
Az ország egész területén, a közintézményekbe, nagy forgalmú nyilvános helyekre, bevásárlóközpontokba történő belépéskor a reptéri ellenőrzéshez hasonló fémdetektor-kapun kell áthaladni, a biztonsági személyzet személyes átvizsgálást is végezhet (a nők és férfiak tekintetében elkülönítve).
Az országban, a vagyoni értékek tekintetében a közbiztonság alapvetően jó. A közúti balesetek meglehetősen gyakoriak, autóvezetésnél erre célszerű felkészülni és fokozottan odafigyelni.
Van a szaúdi fővárosban magyar nagykövetség és konzulátus is, melyek ugyanazon a címen és telefonszámon érhetőek el:
Kisebb homokvihar után - Elter Karesz fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.