ÚTIKRITIKA.HU / Rijád (Riyadh)






hirdetes

útikritikák


Rijád (Riyadh)

Rijádról dióhéjban| Tetszett&Nem tetszett| Vélemények| Odajutás| Időjárás| Szállásválasztás| Helyi közlekedés| Étkezés| Vásárlás| Szórakozás| Közbiztonság| Egyéb hasznos információk|Kingdom Centre| Faisaliyah-torony|Nemzeti múzeum|At-Turaif negyed|Al Rajhi nagy mecset |Al Masmak erődMás látnivalók| Olvasmányos linkek| Fotóegyveleg

.

Ata fotója

A Wizzair hetente kétszer repül Budapest és Rijád, avagy Riyadh (RUH) között. A repülés időtartama: 5 óra 15 perc. 

Május és szeptember között nappal 40 fok fölötti hőség. Szerintünk turistáskodásra alkalmatlan hónapok. Január, február, március, április, október az ajánlott.   

Rijádról dióhéjban

jelentése: kertek

angolul: Riyadh

Lakosság (2023-ban): 4,2 millió, a vonzáskörzettel együtt 7,6 millió.

A főváros az ország központjától kissé keletre, a Tuwaig-lejtők szívében található.

Jóllehet a főváros a sivatag közepén épült, mesterséges eszközökkel látványosan sok zöldterületet (főleg parkokat) varázsoltak oda rengeteg pénzért.
A Rijád-i tevepiac a világon a legnagyobb. Naponta kb. száz teve cserél gazdát.

A női utazók számára (a férfi párral utazókra vonatkozóan is) a Dammam fejezetben írtunk részletesen információkat, tanácsokat:

https://utikritika.hu/szaud-arabia/dammam_vagy_damman#kulon-tanacsok-noi-turistaknak

Tetszett&Nem tetszett

Tetszett

1. Érdekes, sőt izgalmas volt tanulmányozni - akár felületesen is - a szaudi nyilvános életképeket, pl. a férfiak hagyományos öltözékét, a csak a szemeknek keskeny rést engedő, úgynevezett nikábot viselő nőket.

2. A Tahlia street-en sétálni, a főváros tán egyetlen sétány jellegű sugárútján, és a korzózó tömeg hiányában elképzelni, hogy itt milyen élet lehetne, ha a helyiek igényelnék, és remélni, hogy néhány év múlva itt turisták is lesznek.  

3. Mi szeretjük az indiai konyhát, és Rijádban tán az éttermek háromnegyede indiai. Jól jártunk ezzel.

4. A sörnyitó formájú Kingdom Centre Tower 99. emeletén 360 fokos panorámában nézni az esti forgalmat.

5. A csupán 44 emeletes Al Faisaliyah Centre toronyból is élvezetes volt látni a várost, és élveztük, hogy éppen akkor mi voltunk az egyetlen látogatók.

6. Méltányolni a szaudi rezsim igyekezetét, hogy képessé váljon turistákat fogadni, bár ez az igyekezet még csekély eredménnyel dicsekedhet. Igéretes, hogy 2023-ban lesz metróhálózat is, hiszen jól haladnak. A Diriyah tradicionális városrész és főleg azon belül is az Al Bujairi negyed fantasztikusan fog kinézni, amikor már látogatni is lehet.  

7. Díjaztuk azt a korrektséget, hogy a fő hatalommal bíró koronahercegről rengeteg helyen mutatott fotókon nem korrigálják a bandzsaságát.  

8. Sok a fantáziadús felhőkarcoló.

Nem tetszett

1. Speciel 2022-ben Rijád a turista szempontjából egy határozottan vacak célpont. Mikor ott voltunk (2022. november) már két hónapja zárva volt a turisták korábbi véleményeiben nagyon dicsért Nemzeti Múzeum, zárva volt minden a Diriyah városrészben. Szóval a legfontosabbnak tartott turista nevezetességeket nem láthattuk. Csalódás.

2. A listánkon kötelező látnivalónak minősített Al Rajhi nagymecset az arab világ viszonylatában semmi különös élményt nem nyújtott.

3. A bevásálóközpontokban nem találtunk igazán nekünk való food court-ot.

4. A kevés járókelő ott hagyja a szemetet, ahol épp jár.

Vélemények

A fővárosban érdemes felmenni a Kingdom Towerre, illetve a Al Faisaliah Towerre. Előfordulhat, hogy nem jó a nyitva tartás, amit a Google kiír, vagy ha nyitva vannak, akkor mondják, hogy 1 óra múlva menj vissza, akár sorszámot is adnak. Ha visszamész egy óra múlva, megint megpróbálnak elküldeni még egy órára. Ilyenkor mondd, hogy ez a sztori már volt egyszer, és akkor felengednek. A jegyek 69 riálba kerülnek.

Egyébként szinte mindenhol tudtunk kártyával fizetni, csak az 5 riálos boltokban nem, és néhány étteremben nem. Nézni kell, hogy a Masa Card mellett kint van-e a Visa és MasterCard logó a terminálon. A reptéren 1000 riált (kb. 90 ezer HUF) vettünk fel Revoluttal ingyenesen, ebből a taxis lenyúlt 150-et, a maradék pedig, elég volt 11 napra úgy, hogy mindent kártyával fizettünk az elején, a végén pedig készpénzzel.

Rijádban érdemes megnézni a Boulevardot, itt kettő is van. Az egyik országtematikus (World), a másik Time Square-szerű (Riyadh City). Telefont be lehet vinni, de videókamerát nem.

A fővárosban érdemes elmenni a Diriyahhoz, ahol 3-ig ingyenes a belépő, de foglalni kell a neten, csak a fizetésnél 0 riál lesz az összeg, ha 3-ig mész. Ezen kívül van még a főtér Alsafat Square, a Masmak Palace, és a Souq egy helyen, amit érdemes megnézni.

A Palace-ba nem jutottunk be, mert hiába kellett volna nyitva lennie reggeltől, nekünk délben azt mondták, hogy majd 16:00-kor nyit. Egyébként ingyenes lett volna. Este ezen a környéken nagyon jó az élet, és jellemzően minden délután 3-4 után indul be, de 8-9 körül már zárnak.

A főváros óriási, az emberek nagyon kedvesek, nem nagyon láttak még turistát, de az ország lakosságának 40%-a vendégmunkás, tehát nem érzed magad kényelmetlenül. Első kérdésük, hogy mit dolgozol ott, mert nem is feltételezik, hogy turista vagy. (2023)


,, Rijád meglátogatását egyáltalán nem ajánljuk, legalábbis 2024 előtt. Addigra már lehet olyan szinten a turista infrastuktúra, hogy érdemes legyen odautazni. Jelenleg a főváros az egyéni turista számára nagy valószínűséggel csalódást kelthet. Mi több napot ott töltöttünk, és nem tetszett. Dzsidda sokkal jobb, de az sem egy turistabarát város.

Rijád (amúgy jelenleg egész Szaud-Arábia) a költség-élmény arány tekintetében nem jó! (Aji, 2022. november)


Az iszlám - ugyebár - tiltja a sertés fogyasztását, így az arabok főként csirkét vagy marhát esznek a rengeteg zöldség mellett. Az alkoholt is tiltja a vallás, a napi ötszöri, Mekka felé forduló imádságot viszont előírja.

A mecsetbe való belépés előtt meg kell mosni az arcot, a hajat, az alkart és a lábfejet, a lábbeliket pedig kint kell hagyni. Az imádságok időpontja fix, a mecsetekből hallható müezzin jelzi is ezeket.

Az üzletek és vendéglátó egységek egyébként átlagban reggel 10-kor nyitnak, és legkésőbb délután 2-kor bezárnak, majd délután 4-5 óra magasságában újra kinyitnak. Ennek a magyarázata egyszerű: a nyári időszakban elviselhetetlen a meleg, ezért kora délután mindenki pihen, hűvös helyre húzódik. Cserébe viszont sokszor éjszakába nyúlóan fent vannak az emberek, az élet igazán naplemente után kezdődik. Ahogy az egyik helybéli megjegyezte, „itt az a furcsa, ha éjfél előtt lefekszel aludni”.

A nők helyzete különös: az utcán tilos hozzájuk szólni, akár börtönbüntetés is járhat érte. A legtöbb helyen elkülönített helyiségek vannak a hölgyek számára: például külön wellnessrészleg, a bankokban külön bejárat és terem van a nőknek (lásd képünkön), de az egyik belvárosi kávézóban például csak férfimosdó volt, és ez nem egyedi eset a vendéglátó egységekben. (2023) forrás


Rijád nagy város, viszont a többsávos utak, a tágas utcák teljesen élhetővé teszik. Ez amúgy a többi nagyobb városra is jellemző🙂. Szintén két napot töltöttünk ott, többek közt két fő nevezetességet néztünk meg. Diriyah-t, ahol a régi királyi palota található, szintén nagyon szépen felújított, jól bejárható látványosság, hatalmas területen, szép parkokkal, drága éttermekkel. Este a belépésért fizetni kell, de a díszkivilágítás és a hangulat megéri. Fölmentünk még a Kingdom Centre tetejére, 99. emelet. (t.a., 2023)

Odajutás


Időjárás

Rijád meglátogatására a viszonylag legmegfelelőbb időzítés:november és április között. 

Rijád Szaúd-Arábia legrosszabb éghajlati szélsőségeitől szenved. A nyári hőmérséklet rendszeresen meghaladja az 50°C-ot, míg a téli hőmérséklet a nulla alá süllyedhet. Egész évben csontszáraz a klíma, és amikor fúj a szél, a várost gyakran homokköd borítja. Míg  a nyár rettenetesen forró, de legalább nem párás, ami némileg enyhíti a hőség okozta valóságos fájdalmat. A nyári esték általában elviselhetőek, és időnként hűvös szellő is előfordul, főleg a város szélén.

Az éghajlat a világnak ezen a részén is megváltozott. Az 50°C körüli hőmérséklet általában csak július végén és augusztusban uralkodik. 2009-ben Rijádban a hőmérséklet június közepén elérte a 48 °C-ot.

Az időjárás – a sivatagi éghajlatnak köszönhetően – ugyanakkor január végén is kellemes: napközben 17-20 Celsius-fok a hőmérséklet, naplemente után azonban gyorsan lehűl a levegő, nem árt kabátot vagy melegebb pulóvert is magunknál tartani az esti sétához. forrás

Szállásválasztás

Helyi közlekedés

A reptéren próbáltunk taxit hívni Careemmal, de a reptéri hiéna mondta, hogy elvisz annyiért, amit az app kiír. Semmiképpen sem javaslom a reptéri hiénáknak bedőlni. Mindegy, milyen árat mondanak, hiába mutatod az appot neki, hogy 100 riálból kijön a taxiút a reptértől a belvárosba, és hiába mondja, hogy oké, elvisz annyiért, útközben jön majd a kellemetlen meglepetés, hogy mégsem annyi, mint a megbeszélt összeg. Egyébként mindig ellenőrizd az árakat Boltban, Uberben és Careemban is. Sokszor óriási eltérések vannak. (2023)


A reptérről a belvárosi hotelünkig 80 SAR-t fizettünk előre megállapodással.
Egyetlen alkalommal vettünk igénybe taxit, akivel szinten megállapodtunk az árban. Bekapcsolta ennek ellenére az órát, ami a kialkudott árnál jóval magasabb összeget mutatott, de a sofőr azt mondta, megígérte, hogy a megállapodás szerint fizetünk. Így is történt. A forgalom óriási, voltak olyan szakaszok, ahol lépésben haladtunk. Akkor határoztuk el, hogy ezentúl busszal közlekedünk.
10 SAR a kártya, amit fel lehet tölteni. Egy utazás, ami 2 órán keresztül érvényes 4 SAR. Van 3 napos lehetőség, ami 20 SAR. Érdemes ilyet venni. Van heti és havi is. A buszok nagyon tiszták, légkondisak, szükség van pulcsira.
Vissza a reptérre a Careem-et vettük igénybe, 60 SAR-t fizettünk. Az Uber és a taxi is 100-130 SAR-ért akart kivinni.
Itt jegyezném meg, hogy mivel a forgalom szinte katasztrofális, feltétlen időben induljon el mindenki, mert több, mint egy óra alatt értünk a reptérre. (2023)


- Rijádban van helyi busz, 5 riál a jegy, bankkártyával, érintésmentesen mobillal stb. lehet fizetni. Van egy app, amin látszanak a vonalak. A busz 30kmh sebességgel közlekedik.
A helyi buszokat mellőzni érdemes Szaudiban, mert lassúak, csak pár vonal van, a taxi Bolt-al és Careemmal pedig nagyon olcsó és gyors. Rijádban 20km volt 6,5 € taxival. (2023)


Rijádban ugyan könnyű a parkolás, de óriási a forgalom. Szerintem teljesen felesleges 2 embernek autót bérelni, Taxival is ugyanúgy lehet menni, és talán még olcsóbb is. A belvárosból Diriyah-ba elmenni 35 riál egy irányba, tehát nincs 10 €, a teljes Casco-s autóbérlés 40 eurótól indul egy nap, tehát felesleges. (2023)

Rijádban a tömegközlekedés fejletlen s ezért a turisták nagy mértékben vannak ráutalva a taxizásra. A taxizás nemzetközi összehasonlításban eléggé kedvező árfekvésű.

Rijádban nincs utcanevek, mivel a leveleket postafiókokba kézbesítik, így a közlekedéshez ismerni kell a célpontukhoz közel eső valamilyen ismertebb helyet, épületet.

A főváros északi, modernebb felében a gyaloglás kellemetlen, még mérsékelt időjárásnál is. A 8-sávos utakon terepjárók száguldoznak, és az autóvezetők a gyalogosokat ne tekintik embernek. Az úton való átkelés kifejezetten veszélyes, főleg, hogy kevés a gyalogoátkelő, felüljáró. Ahol van közlekedési lámpa, ott sem feltétlenül biztonságos az átkelés. 

Ha mégis ragaszkodunk a gyalogláshoz, hogy többet lássunk, mint egy taxiból, akkor legyünk óvatosak a járda nélküli helyeken. Gyakran az építkezések miatt nem lehet használni a járdákat.

A régi városrészben, Al-Bathaában pont fordított a helyzet. Itt a sikátorok egy része olyan szűk, hogy az autók be se tudnak azokba hajtani, tehát éppenséggel csak gyalogosan lehet közlekedni.

Taxizás

A taxik  fehér színűek és a városközpontban sok van belőlük, ellenben a külvárosokban és éjszaka nehéz találni. 

Szerencsére a taxisok felszólítás nélkül használják a taxiórát, de a helyiek szoktak a hivatalos tarifánál olcsóbb viteldíjat kialkudni. 

A városközponton belül a taxizás jellemzően 8 USD-nek megfelelő összegbe kerül.

Uber

Van Uber a városban. Jobb előre tudni, hogy a fuvardíjat még 15% száalék ÁFA terheli. Létezik még egy Careem nevű applikáció is, ami hasonló az Uberhez.

Metró

Épülőben van, de csak valamikor 2023-tól használható.

-----------------------------------------------------------------

Ahogy a város főbb látványosságai és üzleti központjai, úgy ez is a Fahd király útján található, a 65-ös számmal ellátott úton/autópályán. Ez gyakorlatilag keresztülszeli a várost, amit nem talál az ember a Fahd király útja mentén, az nem is létezik. Ugyanezen okból rendkívül forgalmas, gyakoriak a dugók.

A rendkívül alacsony benzinárak miatt mindenki autóval jár – a tömegközlekedés szinte észrevehetetlen, néhány buszjárat mellett a metrót épp építik, az átadást még idén tervezik. A közlekedési morál európai szemmel nézve lehangoló: az irányjelzőt még egy átlagos BMW-sofőrnél is kevesebbszer használják a helyiek, ám a dudát annál sűrűbben. Mindez tükröződik az autók állapotán, a karosszérialakatos hiányszakma errefelé. Gyalogos-átkelőhely csak a forgalmasabb kereszteződésekben van, egyébként ott van zebra az úton. (2023) forrás


Miután megkaptuk a pecsétet, és átestünk a biztonsági ellenőrzésen, a kijárat felé vehettük az irányt. Az úgynevezett repülőtéri cápák Rijádban is vadásznak, ráadásul a feltűnően nem helybélinek kinézők könnyű célpontok a tömegben. Az első ajánlat visszautasítása után jött a következő, aki számla és vízum nélkül (jelentsen ez bármit is) elvitt volna, persze csak készpénzes fizetés lett volna lehetséges... A megfelelő taxi kiválasztása után már robogtunk is a belváros felé.

Rijádban a tömegközlekedés ismeretlen fogalom: mindössze néhány busz lófrál a nyolcmillió lakost számláló nagyvárosban. A metrót építik, a tervezett átadás idén lesz, bár kívülről elnézve akad még teendő vele. Persze az sem utolsó szempont, hogy van olaj dögivel, így a legtöbben még a szomszédos utcában lévő boltba is autóval mennek. A taxik cserébe elfogadható áron viszik az utasokat: a repülőtérről a belvárosba például átszámítva nyolcezer forintnál is kevesebbet kellett fizetnünk. (2023) forrás

Étkezés

Az Al Faisalah felfőkarcoló lábánál, az Olaya Road-on az Al Faisalah menő bevásálóközpont harmadik emeletén van az ország legjobbnak mondott food coart-ja. Van az épületben az alsó szinten is egy, de az nem népszerű, vagy valamiért nem frekventált.

Vásárlás

Szórakozás

Közbiztonság

Fontos dolog Rijáddal kapcsolatban: a biztonság. Velem már többször előfordult, hogy úgy jöttem el otthonról, hogy be sem csuktam az ajtót, és még sosem tűnt el semmi a házamból. Az autómat is nyitva hagyhatom az utcán egész napra. (2023) forrás

Egyéb hasznos információk

1. Rengeteg a szúnyog Rijádban! Vigyetek UV lámpás elektromos irtót! (2023)

2. Érkezés után, ha jól emlékszem, akkor a T4 terminálnál vannak a mobilosok. Mi 15 GB netet vettünk a Zain-tól. Ezzel nem tudtunk telefonálni, csak net volt benne 57 riálért. További csomagok: https://sa.zain.com/en/mobile/visitor/visitor-30 . (Fontos: Whatsapp üzenetek átmennek, de hang nem, Viber pedig úgy, ahogy van nem működik, se üzenet, se hívás. Nem csak mobilnetről, hoteles wifikről sem. VPN-nel a probléma kiküszöbölhető. Microsoft Teams gond nélkül megy.) (2023)

Kingdom Centre

Faisaliyah-torony

Faisaliyah Tower

Elter Karcsi fotói

Nemzeti múzeum

Aji fotói

Óváros

Elter fotója

At-Turaif negyed

Al Rajhi nagy mecset

Al Masmak erőd

Elter fotója

Más látnivalók

King Abdullah Park

Edge of the World

A fővárosnál az Edge of the World megnézését javasolják sokat, ami a Visitsaudi oldal alapján zárva, de már hónapok óta, ha jól tudjuk, akkor autóbaleset miatt. Ennek ellenére lehet foglalni utat Viatoron és más oldalon, de ezek az utak csak a kistestvérhez visznek, és így nézve drágák. Nem is mondják az út közben, hogy bibi van, csak te látod a térképen, hogy hiányzik még 40km. Másnap hajnalban meg küldenek egy üzenetet Whatsappon, hogy zárva az út, vissza lehet mondani a foglalást, vagy elmenni a kistestvérhez. Tehát miután megvolt az út. Cserébe mondjuk adtak vacsorát annak ellenére, hogy az nem volt benne a 80 dolláros árban. (2023)

Olvasmányos linkek

Lépten-nyomon építkezésbe vagy felújításba botlottunk, a munka a hét egyik napján sem áll le – sőt még éjszaka sem, ezt tapasztalatból írjuk. Az építkezéseken rendre külföldi vendégmunkásokat láttunk, akik váltakozó hatékonysággal tették a dolgukat. Egy éppen pihenő csoportot megszólítottunk az épülő metrónál, és elmondták: Bangladesből jöttek ide, és bár messze kerültek otthonuktól és családjuktól, jóval többet tudnak itt keresni, mint otthon, tehát megéri nekik, hogy hónapokig távol vannak szeretteiktől.

Ha már a belvárosban voltunk, benéztünk egy VOX moziba, ahol a legújabb hollywoodi filmeket tűzik műsorra. A jegyárakat látva leesett az állunk: egy mozijegy 150 rijál, azaz 15 ezer forint. Útba ejtettünk egy szupermarketet is, hogy az árakról tájékozódjunk. Mutatjuk, mi mennyibe kerül forintra átszámítva:

egy liter tej: 600 forint
egy kilogramm burgonya: 400 forint
egy kilogramm liszt: 480 forint
30 darab tojás: 2200 forint
egy kilogramm csirkemellfilé: 5000 forint
egy kilogramm lila hagyma: 400 forint
1,5 liter ásványvíz: 300 forint
0,33 literes dobozos üdítő: 250 forint
egy kilogramm piros alma: 1700 forint
0,33 literes alkoholmentes sör: 700 forint.

Mindezt kontextusba helyezve: az átlagkereset a helyiek elmondása szerint nagyjából nettó 5000 rijál, átszámítva 500 ezer forint – a hivatalos kormányzati adatok szerint viszont ennek a duplája. Ahogy a világ szinte minden pontján, a külföldi vendégmunkások – Rijádban akadnak szép számmal – itt is jóval kevesebbet keresnek, a magasabb iskolázottságúak pedig többet. A helyiekkel való beszélgetés vegyes képet festett: vannak, akik kifejezetten szeretnek Rijádban élni, és vannak, akik inkább ingáznak, és vidéken élnek, a fővárosba csak dolgozni járnak, de a tartós ittlét drága nekik. (2023) forrás


Szaúd-Arábia hétmilliós fővárosa hatalmas kiterjedésű, rajzasztalon megtervezett metropolisz. Az utak szabályos négyzethálóban metszik egymást, és a főutak által határolt négyzetek egy-egy kerületet rejtenek magukban. Jól látható, hogy a közepén, észak-dél irányban átfutó és Fahd király nevét viselő főutat szánják a felhőkarcolók utcájának, de egyelőre csak néhány torony magasodik rajta. Az építkezés viszont gőzerővel zajlik. (A szállodai szobánkból jól hallhatóan még éjszaka is.) Nem nehéz megjósolni, hogy a 2030-as világkiállításra itt már Dubaihoz hasonló épületek karcolják majd az eget. És hogy a farok méregetésben ne maradjanak alul, mindjárt megdupláznák a Burdzs Kalifa magasságát.


Jelenleg a 2002-ben átadott Kingdome Tower a legmagasabb, a maga 99 emeletével. A leginkább sörnyitóra emlékeztető toronyépület aljában egy puccos bevásárlóközpont kapott helyett, ahol a legdrágább világmárkák képviseltetik magukat. Azt már megszoktam, hogy ezek csupán egy-egy terméket helyeznek ki az üzlet polcaira, jó messze egymástól, de az még nekem is új, hogy egy Louis Vuitton bezárjon a déli ima idejére. (A lehúzott rácsokon át persze jól látszik, hogy hátul az eladólány a telefonját buzerálja, ahelyett, hogy több vevőért imádkozna.) Eleve nagy divat errefelé a nyújtott szieszta rendszere, egy csomó üzlet zárva tart 12 és 16 óra között, cserében viszont van, hogy éjfélig, vagy még tovább is nyitva tartanak. Felületes nézelődőnek első pillantásra úgy tűnhet, mintha ide csak nindzsák járnának vásárolni (pedig nekik nincs is nindzsa-kormányuk), aztán a szemüveget felvéve kiderül, csak fiatal lánykák shopingólnak talpig feketében. A felhőkarcoló tetején egy 65 m hosszú sóhajok-hídja található. Lifttel lehet feljutni annak, aki hajlandó 69,- riált áldozni egy sárgás-szürke homályba vésző, poros nagyváros panorámájáért.

Néhány sarokkal arrébb megálltunk az Al-Faisaliah Towernél is a maga 267 méter magasságával az első felhőkarcoló volt Szaúd-Arábiában. Előcsarnokában monumentális üvegfalban gyönyörködhet a betérő.

Na, de hagyjuk a modern épületeket, nézzünk meg néhány régit! Ja, bocs, itt nincs olyan. Az agyagtéglából épült egykori városfalnak már nyomát sem látni. A középkori mecsetek az enyészetté váltak, a legrégebbi építmény talán az 1895-re elkészült Masmak erőd. Ha valakinek csak egy napja van Rijádra, ide mindenképp érdemes beugrani. Takaros kis múzeumot rendeztek be az elmúlt években, ami ingyen látogatható. (A mellette lévő parkoló: 5 riál/óra)

A Murabba palotába nem sikerült bejutnunk egészen egyedi nyitvatartási rendje miatt. (17-20-ig) Az 1930-as években emelt királyi palota az első olyan épület, amelyet már a régi város falain kívül emeltek. A 40-es évek végén, itt adták át az ország első liftjét. Közvetlen mellette található a Nemzeti Múzeum, ami egy modern, mégis a környezetbesimuló tágas épület nem túl érdekfeszítő, ámde kétségtelenül igényes kiállítással. Legnagyobb előnye, hogy ide is ingyen bemehetünk.
A múzeum mellett egy bekerített parkba kukucskáltunk be, mert ez is csak estére nyit ki, pedig jobb lett volna átsétálni rajta, ugyanis ez volt az első igazán ízléses park, amit itt láttam.

A becsület kedvéért felkerestük a két legnagyobb mecsetet, bár tudtuk, hogy hitetlen kutyákat oda nem engednek be, de ez is csak egy álhírnek bizonyult. A King Khalid nagymecsetbe végül nem mertünk bepofátlankodni, mert éppen pénteki imára gyűltek össze az arabusok, és rendőrautók kőröztek az épület körül. Mi meg eléggé feltűnőek voltuk a fehér bőrünkkel, európai ruhában, és bár Kata fején többnyire volt kendő, az is egy színes darab, szóval gyakran úgy megbámultak minket, mintha celebek lennénk. Jót szórakoztam azon, amikor kiszúrtam, hogy valaki telefonbabrálást mímelve fordult utánunk, hogy „titokban” egy fényképet készítsen rólunk. (Azért persze nem zárom ki annak a lehetőségét, hogy valaki felismerte a messze földön híres Fikatours blog szerzőjét.)

A 2004-ben felavatott Al-Rajhi mecset a város másik végében található és jelenleg a legnagyobb Rijádban. Itt lerúgtam a cipőmet és egyszerűen besétáltam, mi bajom lehet? A kutya sem foglalkozott velem, csak a kijáratnál kérdezte meg úr, hogy hovávalósi vagyok. Miután elmondtam neki, hogy magyar vagyok és turista, olyan képpel nézett vissza, mintha a tejútrendszer egy eleddig még ismeretlen bolygójának negyedik holdjának nevét mondtam volna neki. Az enteriőr némi csalódást okozott, mert oké, hogy a Mekkai Nagymecsetet méreténél nem építhettek nagyobbat, de azért egy kis pompa igazán elfért volna az imatérben. A foltos, Diego padlószőnyeg és a gipszkarton álmennyezet szerintem nem méltó a főváros legnagyobb szentélyéhez.

Tavaly, Boulevard World néven átadtak egy 12 hektáros vidámparkot a város nyugati szélén, ami egy mesterséges tó partjára épült. Replika házak díszlete fogadja a látogatót a világ különböző híres látványosságairól. A tó a legnagyobb ember alkotta medence a világon. A fejlesztés még folyik, jövőre újabb területekkel bővítik, így összesen egymillió négyzetméter lesz. Itt múlatni az időt nem olcsó: parkolás 20,- riál, belépés 100,- riál, és mindegyik attrakcióért külön kell fizetni 15-25 riált fejenként. Ha elfáradtunk, vagy csak kíváncsiak vagyunk, milyen fentről a látvány, a vízszintesen haladó kötélvasutat is választhatjuk gyaloglás helyett 70,- riálért. Állítólag hőlégballonnal még magasabbra visznek fel 50,- riálért, de sokat kell sorban állni hozzá.

Ennél sokkal fennköltebb látnivaló a közeli At-Turaif történelmi negyed, a szaúdi királyok eredeti otthona, és az ország első fővárosa 1727-től egészen az oszmánok 1818-as betöréséig. A XV. században alapított városrészt 2000-től építették újjá, és 2010-óta az UNESCO világörökség része.
Már akinek sikerül bejutnia oda... Ott jártunkkor ugyanis rendőrök zárták le a területet, mert néhány óriás Mercivel érkező abroszos, zártkörű összejövetelt tartott. Még az is meglehet, hogy a turizmus fejlesztéséről diskuráltak, miközben mi, turisztok reménykedve vártuk a kapuban, hátha beengednek. Másfél óra a tűző napon, igencsak visszavetette a lelkesedésünket, elhatároztuk, hogy néhány nap múlva újra próbálkozunk. Csakhogy a bulit prolongálták, és az akkor szolgálatot teljesítő kapuőr sem tudta megmondani, mikor mehetünk be a barna agyagfalak közt kanyargó sikátorokba. Így aztán a látvány helyett a vahhábizmusról szóló rövid értekezésemmel szeretném fárasztani az olvasót. (2023) forrás

Fotóegyveleg

Ata fotói

Réges-régi házajtó - Elter fotója


Kommentek

Gábor, 2023. 11. 29. 10:33
Friss élmények Rijádból itt: https://fikatours.blogspot.com/2023/11/szaud-arabia.html


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon





SZÁLLÁSFOGLALÁS

hirdetes