ÚTIKRITIKA.HU / Rijád (Riyadh)









Rijád (Riyadh)

Rijádról dióhéjban| Tetszett&Nem tetszett| Vélemények| Odajutás| Időjárás| Szállásválasztás| Helyi közlekedés| Étkezés| Vásárlás| Szórakozás| Közbiztonság| Egyéb hasznos információk|Kingdom Centre| Faisaliyah-torony|Nemzeti múzeum|At-Turaif negyed|Al Rajhi nagy mecset |Al Masmak erődMás látnivalók| Olvasmányos linkek| Fotóegyveleg

.

Ata fotója

A Wizzair 2023. január 9-től október 27-ig hetente kétszer (hétfőn és pénteken) repül Budapest és Rijád, avagy Riyadh (RUH) között. A repülés időtartama: 5 óra 15 perc. 

Május és szeptember között nappal 40 fok fölötti hőség. Szerintünk turistáskodásra alkalmatlan hónapok. Január, február, március, április, október az ajánlott.   

Rijádról dióhéjban

angolul: Riyadh

Lakosság (2022-ben): 4,2 millió, a vonzáskörzettel együtt 7,5 millió.

A főváros az ország központjától kissé keletre, a Tuwaig-lejtők szívében található.

Jóllehet a főváros a sivatag közepén épült, mesterséges eszközökkel látványosan sok zöldterületet (főleg parkokat) varázsoltak oda rengeteg pénzért.
A Rijád-i tevepiac a világon a legnagyobb. Naponta kb. száz teve cserél gazdát.

Tetszett&Nem tetszett

Tetszett

1. Érdekes, sőt izgalmas volt tanulmányozni - akár felületesen is - a szaudi nyilvános életképeket, pl. a férfiak hagyományos öltözékét, a csak a szemeknek keskeny rést engedő, úgynevezett nikábot viselő nőket.

2. A Tahlia street-en sétálni, a főváros tán egyetlen sétány jellegű sugárútján, és a korzózó tömeg hiányában elképzelni, hogy itt milyen élet lehetne, ha a helyiek igényelnék, és remélni, hogy néhány év múlva itt turisták is lesznek.  

3. Mi szeretjük az indiai konyhát, és Rijádban tán az éttermek háromnegyede indiai. Jól jártunk ezzel.

4. A sörnyitó formájú Kingdom Centre Tower 99. emeletén 360 fokos panorámában nézni az esti forgalmat.

5. A csupán 44 emeletes Al Faisaliyah Centre toronyból is élvezetes volt látni a várost, és élveztük, hogy éppen akkor mi voltunk az egyetlen látogatók.

6. Méltányolni a szaudi rezsim igyekezetét, hogy képessé váljon turistákat fogadni, bár ez az igyekezet még csekély eredménnyel dicsekedhet. Igéretes, hogy 2023-ban lesz metróhálózat is, hiszen jól haladnak. A Diriyah tradicionális városrész és főleg azon belül is az Al Bujairi negyed fantasztikusan fog kinézni, amikor már látogatni is lehet.  

7. Díjaztuk azt a korrektséget, hogy a fő hatalommal bíró koronahercegről rengeteg helyen mutatott fotókon nem korrigálják a bandzsaságát.  

8. Sok a fantáziadús felhőkarcoló.

Nem tetszett

1. Speciel 2022-ben Rijád a turista szempontjából egy határozottan vacak célpont. Mikor ott voltunk (2022. november) már két hónapja zárva volt a turisták korábbi véleményeiben nagyon dicsért Nemzeti Múzeum, zárva volt minden a Diriyah városrészben. Szóval a legfontosabbnak tartott turista nevezetességeket nem láthattuk. Csalódás.

2. A listánkon kötelező látnivalónak minősített Al Rajhi nagymecset az arab világ viszonylatában semmi különös élményt nem nyújtott.

3. A bevásálóközpontokban nem találtunk igazán nekünk való food court-ot.

4. A kevés járókelő ott hagyja a szemetet, ahol épp jár.

Vélemények

,, Rijád meglátogatását egyáltalán nem ajánljuk, legalábbis 2024 előtt. Addigra már lehet olyan szinten a turista infrastuktúra, hogy érdemes legyen odautazni. Jelenleg a főváros az egyéni turista számára nagy valószínűséggel csalódást kelthet. Mi több napot ott töltöttünk, és nem tetszett. Dzsidda sokkal jobb, de az sem egy turistabarát város.

Rijád (amúgy jelenleg egész Szaud-Arábia) a költség-élmény arány tekintetében nem jó! (Aji, 2022. november)


Az iszlám - ugyebár - tiltja a sertés fogyasztását, így az arabok főként csirkét vagy marhát esznek a rengeteg zöldség mellett. Az alkoholt is tiltja a vallás, a napi ötszöri, Mekka felé forduló imádságot viszont előírja.

A mecsetbe való belépés előtt meg kell mosni az arcot, a hajat, az alkart és a lábfejet, a lábbeliket pedig kint kell hagyni. Az imádságok időpontja fix, a mecsetekből hallható müezzin jelzi is ezeket.

Az üzletek és vendéglátó egységek egyébként átlagban reggel 10-kor nyitnak, és legkésőbb délután 2-kor bezárnak, majd délután 4-5 óra magasságában újra kinyitnak. Ennek a magyarázata egyszerű: a nyári időszakban elviselhetetlen a meleg, ezért kora délután mindenki pihen, hűvös helyre húzódik. Cserébe viszont sokszor éjszakába nyúlóan fent vannak az emberek, az élet igazán naplemente után kezdődik. Ahogy az egyik helybéli megjegyezte, „itt az a furcsa, ha éjfél előtt lefekszel aludni”.

A nők helyzete különös: az utcán tilos hozzájuk szólni, akár börtönbüntetés is járhat érte. A legtöbb helyen elkülönített helyiségek vannak a hölgyek számára: például külön wellnessrészleg, a bankokban külön bejárat és terem van a nőknek (lásd képünkön), de az egyik belvárosi kávézóban például csak férfimosdó volt, és ez nem egyedi eset a vendéglátó egységekben. (2023) forrás

Odajutás

Időjárás

Rijád meglátogatására a viszonylag legmegfelelőbb időzítés:november és április között. 

Rijád Szaúd-Arábia legrosszabb éghajlati szélsőségeitől szenved. A nyári hőmérséklet rendszeresen meghaladja az 50°C-ot, míg a téli hőmérséklet a nulla alá süllyedhet. Egész évben csontszáraz a klíma, és amikor fúj a szél, a várost gyakran homokköd borítja. Míg  a nyár rettenetesen forró, de legalább nem párás, ami némileg enyhíti a hőség okozta valóságos fájdalmat. A nyári esték általában elviselhetőek, és időnként hűvös szellő is előfordul, főleg a város szélén.

Az éghajlat a világnak ezen a részén is megváltozott. Az 50°C körüli hőmérséklet általában csak július végén és augusztusban uralkodik. 2009-ben Rijádban a hőmérséklet június közepén elérte a 48 °C-ot.

Az időjárás – a sivatagi éghajlatnak köszönhetően – ugyanakkor január végén is kellemes: napközben 17-20 Celsius-fok a hőmérséklet, naplemente után azonban gyorsan lehűl a levegő, nem árt kabátot vagy melegebb pulóvert is magunknál tartani az esti sétához. forrás

Szállásválasztás

Helyi közlekedés

Rijádban a tömegközlekedés fejletlen s ezért a turisták nagy mértékben vannak ráutalva a taxizásra. A taxizás nemzetközi összehasonlításban eléggé kedvező árfekvésű.

Rijádban nincs utcanevek, mivel a leveleket postafiókokba kézbesítik, így a közlekedéshez ismerni kell a célpontukhoz közel eső valamilyen ismertebb helyet, épületet.

A főváros északi, modernebb felében a gyaloglás kellemetlen, még mérsékelt időjárásnál is. A 8-sávos utakon terepjárók száguldoznak, és az autóvezetők a gyalogosokat ne tekintik embernek. Az úton való átkelés kifejezetten veszélyes, főleg, hogy kevés a gyalogoátkelő, felüljáró. Ahol van közlekedési lámpa, ott sem feltétlenül biztonságos az átkelés. 

Ha mégis ragaszkodunk a gyalogláshoz, hogy többet lássunk, mint egy taxiból, akkor legyünk óvatosak a járda nélküli helyeken. Gyakran az építkezések miatt nem lehet használni a járdákat.

A régi városrészben, Al-Bathaában pont fordított a helyzet. Itt a sikátorok egy része olyan szűk, hogy az autók be se tudnak azokba hajtani, tehát éppenséggel csak gyalogosan lehet közlekedni.

Taxizás

A taxik  fehér színűek és a városközpontban sok van belőlük, ellenben a külvárosokban és éjszaka nehéz találni. 

Szerencsére a taxisok felszólítás nélkül használják a taxiórát, de a helyiek szoktak a hivatalos tarifánál olcsóbb viteldíjat kialkudni. 

A városközponton belül a taxizás jellemzően 8 USD-nek megfelelő összegbe kerül.

Uber

Van Uber a városban. Jobb előre tudni, hogy a fuvardíjat még 15% száalék ÁFA terheli. Létezik még egy Careem nevű applikáció is, ami hasonló az Uberhez.

Metró

Épülőben van, de csak valamikor 2023-tól használható.

-----------------------------------------------------------------

Ahogy a város főbb látványosságai és üzleti központjai, úgy ez is a Fahd király útján található, a 65-ös számmal ellátott úton/autópályán. Ez gyakorlatilag keresztülszeli a várost, amit nem talál az ember a Fahd király útja mentén, az nem is létezik. Ugyanezen okból rendkívül forgalmas, gyakoriak a dugók.

A rendkívül alacsony benzinárak miatt mindenki autóval jár – a tömegközlekedés szinte észrevehetetlen, néhány buszjárat mellett a metrót épp építik, az átadást még idén tervezik. A közlekedési morál európai szemmel nézve lehangoló: az irányjelzőt még egy átlagos BMW-sofőrnél is kevesebbszer használják a helyiek, ám a dudát annál sűrűbben. Mindez tükröződik az autók állapotán, a karosszérialakatos hiányszakma errefelé. Gyalogos-átkelőhely csak a forgalmasabb kereszteződésekben van, egyébként ott van zebra az úton. (2023) forrás


Miután megkaptuk a pecsétet, és átestünk a biztonsági ellenőrzésen, a kijárat felé vehettük az irányt. Az úgynevezett repülőtéri cápák Rijádban is vadásznak, ráadásul a feltűnően nem helybélinek kinézők könnyű célpontok a tömegben. Az első ajánlat visszautasítása után jött a következő, aki számla és vízum nélkül (jelentsen ez bármit is) elvitt volna, persze csak készpénzes fizetés lett volna lehetséges... A megfelelő taxi kiválasztása után már robogtunk is a belváros felé.

Rijádban a tömegközlekedés ismeretlen fogalom: mindössze néhány busz lófrál a nyolcmillió lakost számláló nagyvárosban. A metrót építik, a tervezett átadás idén lesz, bár kívülről elnézve akad még teendő vele. Persze az sem utolsó szempont, hogy van olaj dögivel, így a legtöbben még a szomszédos utcában lévő boltba is autóval mennek. A taxik cserébe elfogadható áron viszik az utasokat: a repülőtérről a belvárosba például átszámítva nyolcezer forintnál is kevesebbet kellett fizetnünk. (2023) forrás

Étkezés

Az Al Faisalah felfőkarcoló lábánál, az Olaya Road-on az Al Faisalah menő bevásálóközpont harmadik emeletén van az ország legjobbnak mondott food coart-ja. Van az épületben az alsó szinten is egy, de az nem népszerű, vagy valamiért nem frekventált.

Vásárlás

Szórakozás

Közbiztonság

Fontos dolog Rijáddal kapcsolatban: a biztonság. Velem már többször előfordult, hogy úgy jöttem el otthonról, hogy be sem csuktam az ajtót, és még sosem tűnt el semmi a házamból. Az autómat is nyitva hagyhatom az utcán egész napra. (2023) forrás

Egyéb hasznos információk

Kingdom Centre

Faisaliyah-torony

Faisaliyah Tower

Elter Karcsi fotói

Nemzeti múzeum

Aji fotói

Óváros

Elter fotója

At-Turaif negyed

Al Rajhi nagy mecset

Al Masmak erőd

Elter fotója

Más látnivalók


King Abdullah Park

Olvasmányos linkek

Lépten-nyomon építkezésbe vagy felújításba botlottunk, a munka a hét egyik napján sem áll le – sőt még éjszaka sem, ezt tapasztalatból írjuk. Az építkezéseken rendre külföldi vendégmunkásokat láttunk, akik váltakozó hatékonysággal tették a dolgukat. Egy éppen pihenő csoportot megszólítottunk az épülő metrónál, és elmondták: Bangladesből jöttek ide, és bár messze kerültek otthonuktól és családjuktól, jóval többet tudnak itt keresni, mint otthon, tehát megéri nekik, hogy hónapokig távol vannak szeretteiktől.

Ha már a belvárosban voltunk, benéztünk egy VOX moziba, ahol a legújabb hollywoodi filmeket tűzik műsorra. A jegyárakat látva leesett az állunk: egy mozijegy 150 rijál, azaz 15 ezer forint. Útba ejtettünk egy szupermarketet is, hogy az árakról tájékozódjunk. Mutatjuk, mi mennyibe kerül forintra átszámítva:

egy liter tej: 600 forint
egy kilogramm burgonya: 400 forint
egy kilogramm liszt: 480 forint
30 darab tojás: 2200 forint
egy kilogramm csirkemellfilé: 5000 forint
egy kilogramm lila hagyma: 400 forint
1,5 liter ásványvíz: 300 forint
0,33 literes dobozos üdítő: 250 forint
egy kilogramm piros alma: 1700 forint
0,33 literes alkoholmentes sör: 700 forint.

Mindezt kontextusba helyezve: az átlagkereset a helyiek elmondása szerint nagyjából nettó 5000 rijál, átszámítva 500 ezer forint – a hivatalos kormányzati adatok szerint viszont ennek a duplája. Ahogy a világ szinte minden pontján, a külföldi vendégmunkások – Rijádban akadnak szép számmal – itt is jóval kevesebbet keresnek, a magasabb iskolázottságúak pedig többet. A helyiekkel való beszélgetés vegyes képet festett: vannak, akik kifejezetten szeretnek Rijádban élni, és vannak, akik inkább ingáznak, és vidéken élnek, a fővárosba csak dolgozni járnak, de a tartós ittlét drága nekik. (2023) forrás

Fotóegyveleg

Ata fotói

Réges-régi házajtó - Elter fotója


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon





SZÁLLÁSFOGLALÁS