.
Ata fotója
A fővárosban télen akár fagypontra is lesüllyedhet a hőmérséklet!
Mikor érdemes ide látogatni? Aranyszabályként október és március között, de ha a hegyvidékekbe mennél akkor a tél túl hideg, jobb a késő tavasz, kora ősz vagy akár nyár is. A kellemetlenségek elkerülése miatt jobb ha nem a Hajj (a zarándoklat) vagy a Ramadan (a koplalás szent hónapja) alatt utazol.
Utunkat a fővárostól északra folytattuk. A sivatagot átszelő autópályán csapattam a maximális 140 km/h sebességgel, amikor néhány esőcsepp jelent meg a szélvédőn. Még ilyet – csodálkoztam –, amikor eszeveszett zápor csapott le ránk. Fel voltam készülve homokviharra, gutaütéssel fenyegető hőségre, de hogy ezen a napon esik le a térség éves csapadékmennyisége, az meglepett. A záporból aztán csendes eső lett, és órákig tartott. Sőt, az itt töltött hét napból öt volt felhős, és háromban még csapadékot is el kellett viselnünk. Nyilvánvalóan azért, mert (szándékosan) otthon hagytuk az esernyőt.
Az útépítők sem kalkuláltak ekkora csapadékmennyiséggel, mert a vízelvezetés is hagyott némi kívánnivalót maga után. Amit még meg kell jegyeznem, hogy az arab autós kollégák, lazán értelmezik a szelektív hulladékgyűjtést. Hol egy üres PET-palack repül ki az autójuk ablakán, hol egy egy izzó csikkel kedveskednek a körülöttük autózóknak. Ennek meg is van az eredménye: az utakat eldobált zacskók, kiürült kólásüvegek és különböző csomagolóanyagok szegélyezik. Még a parkolókban emelt imaházak környékét sem kímélik a szemetelők. (2023. november) forrás
Alula ,,város" - Viktor fotója
Szaúd-Arábia az egyetlen ország a világon, amelynek nincsenek állandó folyói vagy tavai. Száraz, sivatagi klímája miatt nincsenek természetes vízforrások, mint folyók vagy tavak. Ehelyett az ország nagymértékben függ a felszín alatti vízkészletektől, a tengervíz sótalanításától és az időszakos vádiktól (száraz folyómedrek, amelyek ritka esőzések után megtelhetnek vízzel). Ez különösen fontossá teszi az országban a vízgazdálkodást és a víztakarékosságot.
Szaúd-Arábia történelme nagyon izgalmas és tele van fordulatokkal, amik szorosan kapcsolódnak a térség gazdag kulturális és vallási örökségéhez. Az Arab-félszigeten már több ezer éve éltek különféle törzsek, akik sokféle hittel, nyelvvel és kultúrával gazdagították a területet. Az iszlám vallás megszületése az 7. században nagy hatással volt az egész térségre, és Mohamed próféta tanításai itt, Mekka és Medina városában kezdtek terjedni, ami máig az ország vallási életének középpontja.
Az iszlám születése után az Arab-félsziget az iszlám világ központjává vált, és az új hit hívei szinte azonnal elkezdték terjeszteni a vallást és a kultúrát a környező területeken. Az iszlám birodalmak, például az Omajjádok és Abbaszidák, uralkodtak a térségben, és bár a központjuk gyakran máshol volt, az Arab-félsziget vallási jelentősége folyamatos maradt.
Szaúd-Arábia mai történetének alapja a 18. századra vezethető vissza, amikor Mohamed Ibn Abdul Wahhab, egy vallási reformátor és Mohamed Ibn Szaúd helyi vezető szövetségre lépett, hogy megerősítsék az iszlám hagyományokat. Ez a szövetség hozta létre a vahhábizmust, egy szigorú iszlám irányzatot, ami azóta is fontos része az ország vallási életének.
A Szaúd-család különféle küzdelmek árán sikeresen megőrizte befolyását a félszigeten, mígnem 1932-ben Abdulaziz Ibn Szaúd kikiáltotta a Szaúd-Arábiai Királyságot. Ez egyesítette a félsziget nagy részét és megszületett az a modern állam, amelyet ma is ismerünk.
Egy másik jelentős fordulópont az 1930-as évek végén következett be, amikor olajat fedeztek fel az ország területén. Ez a felfedezés alapjaiban változtatta meg Szaúd-Arábia gazdaságát, és néhány évtized alatt elképesztő mértékű gazdagságot hozott az országnak. Az olajbevételek lehetővé tették a hatalmas infrastrukturális fejlesztéseket és a lakosság életszínvonalának gyors emelkedését.
A Szaúdi vezetés azóta is aktívan támogatja az ország modernizációját, miközben igyekszik megőrizni hagyományos vallási és társadalmi értékeit. Az ország politikailag abszolút monarchia maradt, ahol a király hatalma gyakorlatilag korlátlan, bár a 2010-es évektől a trónörökös, Mohammed bin Salman befolyása jelentősen nőtt.
Szaúd-Arábiában a havi minimálbér 855,000 forintnak megfelelő helyi pénz (2022). Ez persze a szaudi állampolgárokra vonatkozik csak, a "vendégmunkások" bérezése más szintű.
Szaúd-Arábiában a hatóságok azt fontolgatják, hogy a halálos ítéletek végrehajtásánál a lefejezés helyett áttérnek a golyó általi halálra. A váltásra az az egyszerű gyakorlatias ok hajtja a hatóságokat, hogy az országban hiány van a lefejezéshez szükséges szakszerű kardhasználatra kiképzett profiból. Szaúd-Arábiában illegális a születésszabályozás. A nem muzulmánok nem lehetnek Szaúd-Arábia állampolgárai. Az országban az iszlámon kívüli vallásoknak nem lehet imahelye, temploma. Nem muzulmánt nem lehet Szaúd-Arábia földjébe temetni.
A "Vision 2030" programmal Szaúd-Arábia arra törekszik, hogy csökkentse az olajtól való függőségét, és olyan ágazatokat fejlesszen, mint a turizmus, az innováció és a megújuló energia. Ez magában foglalja az olyan projekteket is, mint NEOM, egy futurisztikus, technológiai város a Vörös-tenger partján.
A társadalmi reformok is elindultak az elmúlt években, például a nők egyre több jogot kaptak, és lehetőséget kaptak a munkavállalásra és az autóvezetésre is. A változások ellenére Szaúd-Arábia továbbra is konzervatív ország, és a vallási szabályok szigorú betartása a mindennapok szerves része.
Szaúd-Arábia ma fontos geopolitikai szereplő a Közel-Keleten és világszerte, mivel hatalmas olajkészletei és szoros kapcsolatai vannak más országokkal, különösen az Egyesült Államokkal.
Lehet, hogy az üzemanyag és néhány dolog olcsóbb volt, de az ország és vele együtt Rijád rengeteget fejlődött Szalmán király (teljes nevén Szalmán bin Abdel-Azíz Ál Szaúd – a szerk.) uralkodása óta. Egyre több nagyvállalat érkezik Rijádba, egyre több a munkahely, jobbak a lehetőségek. A király mindent megtesz a népéért, hűséges hozzánk, mi is azok vagyunk hozzá. A szaúdiakról és általánosságban az arabokról negatív kép alakult ki az emberekben a média miatt. Pedig vendégszeretőek vagyunk, kedvesek, nagylelkűek, de ezt majd maga is megtapasztalja itt Rijádban
– mondta Szalef, akivel egy kávézóban elegyedtünk szóba.
Az alapellátásra mindenki jogosult: helyi lakos, külföldiek, turisták. Akinek megfelelő munkahelye és biztosítása van, az gyakorlatilag bármelyik magánintézménybe mehet, ám a magánklinikák ára igencsak borsos. Szaad elmesélte, hogy testvérének szívműtétje volt, amit egy állami kórházban hajtottak végre, mivel a magánklinikán mindez átszámítva 25 millió forintba került volna. (2023) forrás
Egy igényes kiadású, magyar nyelvű (!) iszlám agitprop könyv: Esténként felolvasásokat tartottunk a 152 oldalas hittérítő kötetből, és azóta tudjuk, hogy a muszlim nőket mekkora tisztelet övezi errefelé. Az, hogy nincs szavazati joguk, úgysem számít, mert az senkinek nincs ebben az abszolút királyságban. De még emberszámba sem veszik őket, hiszen egész életükben gyámság alatt kell állniuk, mint egy gyereknek, vagy egy fogyatékosnak. (Persze csakis az ő érdekükben.) Mint ahogy az egész testet és arcot eltakaró nikáb is csak az ő erkölcsösségüket hangsúlyozza. Az, hogy ez kilencven százalékban fekete, hát örüljenek neki! Nem kell a folyton változó divat miatt lecserélni a ruhatárukat. Cserében a férfiak sem öltözik túl őket. A kandura vagy thobe (földig érő, belebújós fehér ing) praktikus viselet nyári melegben, bár a lépcsőzés kicsit körülményes benne. A sztájlisztok itt piros abroszt ajánlanak hozzá, nem úgy, mint az Emírségekben, ahol a fehér damaszt a módi, vagy a palesztinoknál, ahol fekete tyúklábminta díszíti a fejkendőt. Európai ruhát itt senki nem visel nyilvánosan, csak akkor tudnám, minek az a sok puccos butik a plázákban. (2023) forrás
Szaúd-Arábiában sokak szerint lenne ok az elégedetlenségre. Az országban nincs demokrácia, és a korrupció is jelentős probléma. A vallási rendőrség továbbra is aktívan működik, és komoly korlátozásokat vezet be az emberek életére. A nők jogai különösen korlátozottak: még egy tevének is több szabadsága van, hiszen az állat szabadon mozoghat, míg a nők sok esetben nem tehetik ezt. Érdekes módon azonban a lakosság nagy része nem tiltakozik. Ennek egyik oka, hogy az emberekben mélyen gyökereznek a hagyományok. Az ország lakosságának 60 százaléka 24 év alatti, ami egy fiatal társadalmat jelent. A családok gyakran nagyok, átlagosan tíz gyermekkel. Az új generáció jólétben nőtt fel, sokan világlátottak, internetet használnak, és több nyelvet is beszélnek. Ennek ellenére nem utasítják el a hagyományos társadalmi rendet. A fiatalok többsége élvezi a fogyasztói társadalom előnyeit, hasonlóan a hatvanas évek Amerikájához.
"A muszlimok nézik a legtöbb pornótNyugaton rengeteg pornófilmet forgatnak, a nőknek nem kell csadorban járniuk, a szexualitásról beszélni nem istenkáromlás, és még egy hamburgert is el lehet adni meztelen nővel. Talán ez az oka, hogy nálunk a pornófogyasztást nem övezi olyan, tiltott gyümölcsöt övező lelkesedés és misztikum, mint az iszlám országokban, és nem is kell elfojtani az ezzel kapcsolatos problémákat. A muszlim országokban viszont nem kezelik nyíltan sem a pornográfia, sem a pornófüggőség kérdését; mivel egyszerűbb a dolgokat a szőnyeg alá söpörni, és letagadni, hogy egyáltalán létezhetnek, inkább szemet hunynak a dolog fölött. (Vagy megkorbácsolják az illetőt, de ez a helyi berendezkedés függvénye is.)
Ettől persze még a muszlim országokban is bőven néznek pornót; sőt, ami azt illeti, a szexuális tartalmú online keresésekben az élmezőnyben járnak. A Google rendszeresen közzétesz statisztikákat az ilyen találatokról, és a legtöbb Pakisztánból érkezik. Igen, onnan. Aki azt gondolná, hogy ez csak egyszeri botlás, nézze meg a Top 10-et: tízből hat ország muszlim, és csak egy európai ország – Lengyelország – került a legkíváncsibbak közé:
Pakisztán
Egyiptom
Vietnam
Irán
Marokkó
India
Szaúd-Arábia
Törökország
Fülöp-szigetek
Lengyelország
Az interneten nagy derültséget keltett az az ötlet, hogy az ország nevét talán meg is változtathatnák Pornósztánra. Már csak azért is, mert a keresőkifejezések alapján a pakisztániakat érdekli a legjobban az is, hogy mit lehet kezdeni a disznókkal, szamarakkal, kutyákkal, macskákkal, tehenekkel, kecskékkel, kígyókkal, majmokkal, medvékkel, elefántokkal és más élőlényekkel. Igen, úgy értve.
Ezen a téren csak Szaúd-Arábia múlja fel őket: ha már az állatszex a téma, a Google tanúsága szerint őket az érdekli a legjobban, hogy mihez kezdhet egymással egy férfi és egy róka. Ha önnek is a Vuk volt a kedvenc meséje annak idején, elnézést kérünk az előző mondattal összetört gyerekkora miatt. (2015)" forrás
"Szaúd-Arábában tilos nem szűzen férjhez menni, de itt a férfiakat is ugyanez a kötöttség sújtja. Mivel házasság előtt nem érhetnek nőhöz, ezért sokak szerint kvázi-homoszexuális kapcsolatokba bonyolódnak, hogy amennyire csak lehet, megismerjék a testet és a technikákat. Persze valószínű, hogy az erősebbik nem másik tagján végzett gyakorlatok és tapasztalatok kevésnek bizonyulnak majd a nászéjszakán…" forrás
"Míg a spanyolok átkozódáskor ürülékkel dobálóznak, addig az arabok a hímvesszőt helyezik a középpontba. Már az önmagában igen súlyos sértésnek számít ebben a világban, ha valakit "Fatah" vagyis fityma névvel illetnek, akkor mit von maga után a többi?
"Pöcsöt az anyád bordái közé!"
"Ezer pöcsöt a vallásodba!"
"Hogy egy pöccsel szúrnának meg!"
Ugyanakkor a legnagyobb sértés, amit egy arabnak mondhatunk, így hangzik:
"Hogy állna cipő a fejedbe!"
Az arab kultúrában a lábat, lábfejet tartják a legmocskosabb testrésznek. Ha valakinek a mezítlábas talpunkat mutatjuk pl. ülve, az azt jelenti, megvetésünket nem rejtjük véka alá, sőt! Így tettek Szaddam Husszein bronz szobránál is a jelenlévők, ahol több ezer ember taposta meg anno az egykori diktátor porban guruló fejét." forrás
Egy helybélivel, Szaaddal is hosszabban beszélgettem. Megdöbbentő történeteket mesélt a fiatal mérnök.Az arabok a rólunk kialakult sztereotípiákkal ellentétben valóban kedvesek, humorosak és nagylelkűek. A családtagok például kisegítik egymást, ha valakinek anyagi problémái támadnak. A nagynénémnek például most épp rosszul fizető munkája van, megélhetési nehézségekkel küszködik, ezért a családom 600 ezer rijált (átszámítva 60 millió forintot) adott neki. Ez itt bevett szokás, a családtagok minden körülmények között segítik egymást. (2023) forrás
Vahhábizmus, az iszlám egyik irányzata, ami a XVIII. században alakult ki. Fő gondolata az iszlám eszméinek megtisztítása a vallásra rárakódott idegen elemektől, és ezzel a Korán eredeti tanainak feltétlen és következetes érvényesítése. Amikor egy rosszarcú fickó, Mohamed ibn Abd al-Vahháb küldetéstudattól vezérelve gyújtó hatású prédikációkat tartott a lakosok erkölcsi romlottságát kritizálva, jelentős számú hívőt nyert meg magának. Követőinek fanatikus, erőszaktól sem mentes fellépése és ideológiája napjainkig érezteti hatását az iszlám világban. A dzsihadisták a XIX. században benyomultak Szíriába és Irakba, ahol a síiták legfőbb szent helyeit pusztították el. 1803-ban Mekkát, 1804-ben Medinát foglalták el, ahol a Próféta nyughelyét feldúlták, a város lakosait kegyetlenül lemészárolták, a zarándokokat pedig tanaik elfogadására kényszerítették. De, hogy egy közelebbi eseményt említsek: a szaúdi születésű, Oszáma bin Láden, al-Káida nevű hagyományőrző egyesülete is a vahhábita tanokat hirdette, eléggé elítélhető módszerekkel.
Csak halkan jegyzem meg, hogy Mohamed próféta sem bánt kesztyűs kézzel az ott lakókkal, amikor elfoglalta Mekkát... Beszélgettem egy helyi fickóval, aki felvilágosított, hogy a zsidók és keresztények történetei nagyjából megfelelnek a Koránban leírtakkal, csak hát Ábrahámot Ibrahimnak hívták, az istent pedig nem Jehovának, hanem Allahnak. Jézust ugyanolyan prófétának tartják, mint Mohamedet, aki csak Allah segítségével volt képes a csodatevésre.
Szívesen megkérdeztem volna tőle, hogy mi a véleménye arról, hogy míg Jézus csak szeretetet és megbocsájtást hirdetett, és ha pofonvágták a másik orcáját is odatartotta, addig Mohammed, harcok árán jutott hatalomra, és erőszakkal kényszerítette rá tanait a kételkedőkre. Csakhogy a szaúdi törvények szerint, egy ilyen kérdésért már simán rács mögé dughatnak.
Inkább a többnejűség hagyományairól faggattam. Na, nem mintha tetszene ez a felfogás. Még hogy egy pasinak több nője legyen? Borzasztó lehet. A megoldás roppant egyszerű: amikor a csatákban elesett sok férfi családja egyedül maradt, Mohamed megkérte az életben maradt urakat, hogy legyenek szívesek legalább három-négy árván maradt hölgyet felkarolni és eltartani.Ez az önfeláldozás mind a mai napig él. Utána néztem: egy 2016-os statisztikai adat szerint, a 33 milliós Szaúd-Arábiában félmillió férfinek volt egynél több felesége, de a többi arab országban is csak 1-2% körül van ez az arány, és csökkenő tendenciát mutat. forrás
Ott jártunkkor leginkább nők sétálgattak a parkban, természetesen talpig feketébe burkolózva. Az egyikük meg is szólított, hogy lefotózhatna-e minket. Ilyen egyébként többször is előfordult az út során. Többségében szimpatikus emberek a szaúdiak és nagyon hálásak tudnak lenni, hogyha egy külföldi tiszteletét teszi náluk. Az egyik büfében a pultos srác megkérdezte, honnan jöttünk, majd megköszönte, hogy Szaúd-Arábiát választottuk úti célnak. (2023) forrás
Engedetlen turista - Viktor fotója
Lesznek extra nehézségeim nőként / nem házas párként?
Egészen biztosan, de ez a világ országainak nagy többségéről elmondható. Én nem vagyok nő, szóval 100%-ra nem jelenthetem ki, de úgy képzelem, hogy másképp, kevésbé nyitottan álltak volna hozzám a helyiek ha nő lettem volna. Csak egy egyszerű példa, engem szinte naponta beinvitáltak az otthonukba enni meg aludni, ha nő lettem volna, lehet, hogy kevesebb meghívást kapok. Vagy például az éttermekben külön helyiség van a nőknek és a pároknak fenntartva, ők nem ülhettek bárhova.
Mire kell figyelnem, ha nőként / nem házas párként utazom?
A haj letakarása már nem kötelező, de visszafogott öltözködés elvárt mindkét nemtől. Nyilvánosan ne puszilgassátok meg fogdossátok egymást!
Szaúd-Arábia szigorú ország, és a törvények alól az azokat nem ismerő külföldiek sem kivételek. Drogcsempészet miatt nem ritka a lefejezés sem, de hosszú börtönbüntetéseket is kiszabnak külföldi állampolgárokra. Az egész országban tilos az alkohol és a disznóhús. Figyelj a megfogalmazásodra, hogy még véletlenül se kövess el istenkáromlást és ne kritizáld Mohamed prófétát vagy a királyi családot sem. Az utcán köpködést, hangoskodást, rendbontást is büntetik. Ezeken kívül sok, az iszlámhoz kapcsolódó írott vagy íratlan szabály is létezik, de talán ezek a legfontosabbak. (2022)
Társadalmi etikett
A szaúdiak közvetett kommunikátorok. Fontos számukra, hogy megőrizzék a méltóságukat, ezért kerülik az ítélkező vagy negatív megjegyzéseket. Mondanivalójukat körülményesen fejezik ki.
A tisztelet (méltóság megőrzése) fontos része a szaúdi kultúrának. Törvényileg büntethető, ha valaki más méltóságát sérti, például nyilvánosan vagy a közösségi médiában megszégyeníti, megalázza, kigúnyolja, kínos helyzetbe hozza vagy rágalmazza. Ha problémája van egy szaúdi személlyel, beszéljen vele privátban.
A szaúdiak tisztelik az idősebbeket. Kerülje, hogy bármivel kihívást, sértést vagy kínos helyzetet okozzon egy idősebb személynek vagy tekintélyes figurának. Mindig tisztelettel szólítsa meg az idősebbeket.
A szaúdiak gyakran kérdeznek személyes kérdéseket. Ha úgy érzi, hogy egy kérdés túl személyes, adjon kitérő választ, vagy jelezze, hogy bizonyos témákról nem beszél.
Ne feltételezze, hogy a szaúdiak "zárkózottak" vagy "fundamentalisták"; a konzervativizmus szintje változó az országban. Általában a fiatalabb szaúdiak progresszívebbek és nyitottabbak, mint az idősebbek.
A szaúdiakat gyakran "gazdagnak" sztereotipizálják; ennek a sztereotípiának a fenntartása sértő lehet.
A fényképezés az egyik legkönnyebb módja annak, hogy egy látogató bajba kerüljön. Szaúdi emberekről az engedélyük nélkül készült fotók felzaklatják őket, és 1000 SAR bírsággal sújthatók, valamint felszólíthatják, hogy törölje a képeket.
Figyeljen a megjelenésére. Megfelelő öltözködés hiányában megbírságolhatják vagy eljárást indíthatnak ellene.
A szaúdiak gyakran használják a "testvér" és "nővér" kifejezéseket mások megszólítására, még akkor is, ha személyesen nem ismerik őket.
Ne vicceljen a nőkről, a szexualitásról, a vallásról vagy az országról; az ilyen humor Szaúd-Arábiában sértő és nem elfogadott.
Ne használjon káromkodásokat beszélgetés közben; a káromkodás a műveletlen viselkedéssel azonosított.Viselkedés nyilvánosan
Ne előzze meg a sorban állókat; 50 SAR bírságot kaphat. Ismételt elkövetők esetén a bírság 100 SAR.
Ne játssza a zenéjét az imaidők alatt; 500 SAR bírságot kaphat. Ismételt elkövetők esetén a bírság 1000 SAR.
Ne öltözködjön illetlenül; ezért megbírságolhatják.
Ne szemeteljen nyilvánosan; 500 SAR bírságot kaphat. Ismételt elkövetők esetén a bírság 1000 SAR.
Ne köpködjön nyilvánosan; 500 SAR bírságot kaphat. Ismételt elkövetők esetén a bírság 1000 SAR.
fotó by Elter
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.