ÚTIKRITIKA.HU / Kijev






Kijev

Kijev

Kijev dióhéjban | Tetszett & Nem tetszett | Vélemények |Odajutás|Szállás| Közlekedés | Étkezés | Vásárlás | Szórakozás | Közbiztonság | Egyéb hasznos információk | Kijev-Pecserszka Lavra (barlangkolostor) | Szent Szófia-székesegyház|Szent Mihály-székesegyház András-lejtő|Podil-negyedEgyéb látnivalók | Olvasmányos linkek | Fotóegyveleg

.

Előtérben a Lavra, messze a háttérben a szokásos lakótelepek - Kriszta fotója

Szeretkezz, ne hadakozz!

Make love, not war!

Занимайтесь любовью, а не войной

Твори кохання, а не війну

Kijev dióhéjban

  • Az ukrajnai főváros (2022-es, januári adat szerint) kb. 2,9 millió lakost számlál. Kijev 894 kilométer távolságban van Budapesttől. Kijev a legnagyobb ukrán város, és a Dnyeper folyó két partján terül el.
  • Kijev meglátogatására időjárás szempontjából az április vége és június eleje közötti időszak, valaminta szeptember a legideálisabb. Június vége és augusztus vége között jellemző a nagy hőség. A tél, a kora tavasz és a késő ősz nagyon hideg. 
  • Kijev a legolcsóbb európai fővárosok egyike, mármint a turistáknak, és főleg közülük a luxust kerülőknek. 

Az UNESCO kulturális világörökségének a része a kijevi Szent Szófia katedrális és a kapcsolódó kolostorépületek, a Kijev-Pecserszk Lavra (barlangkolostor)

Tetszett & Nem tetszett

Tetszett

  1. A Lavra kolostor negyed nagyobb durranás, mint amire számítottunk
  2. Az olcsóság (50 forintnak megfelelő hrivnya a metrójegy!) - kevés pénzért nagyon jókat lehet enni 
  3. A Vozdvizsenka negyed hatalmas pozitív meglepetés + az ottani Любчик (Ljubcsik) nevű étteremben a vacsorázás (szuper élőzene)
  4. A csúcs profi falfestmények - több mint szokványos street art
  5. Kellemes kinézetűek, rokonszenvesek az emberek
  6. Meglepően sok szép régi (forradalom előtti) épület
  7. Az utcák tisztasága
  8. Kijevi csirkét enni Kijevben
  9. Az Euromajdan forradalom helyszínén a letaglozó fotók
  10. A Sevcsenko-park a Sevcsenko egyetemmel szemben idős sakkozókkal és odébb diákokkal 

Kriszta fotója

Nem tetszett

  1. Egy ismerős turistának egy étteremben emelték el a táskáját, szóval tolvajok még az éttermekben is lehetnek
  2. Hogy még este is csúcsforgalom, tolakodás van a metrón
  3. A metróállomások messze nem olyan látványosak, mint a moszkvaiak (izgalmasabbat vártunk e téren) - Kivétel: a Zoloti Vorota
  4. Sok helyen a közterületek gondozatlansága
  5. Boltokban nem beszélnek angolul
  6. Tahó parkolás, pl. a kereszteződés közepén
  7. A szovjet múlt maradványai (igénytelenségek)
  8. Időhiányában nem láttuk a Bulgakov múzeumot és zárva volt a PinchukArtCentre
  9. Riasztók voltak a múzeumi és templomi teremőr bábuskák 
  10. Látni, hogy a pópák a hívők pénzéből luxus autókat tartanak fenn

Vélemények

,, Kijev nekünk nagyon bejött! Sokkal érdekesebb, vonzóbb volt, mint amire számítottunk. Kifejezetten kellemes egy olyan városban turistáskodni, ahol nincsenek tömegesen más turisták, csoportos hordák. Ezt főleg annak a fényében értékeltük, mert amúgy rengeteg értékes látnivaló van. 3 teljes napot bőven ki lehet tölteni csak Kijevben.

Az olcsóság nagyon kellemes. Kevés pénzért jókat ettünk. Nevetségesen keveset költöttünk.  (aji, 2018. május)

 

Európában kevés helyen láttunk ennyire sok profi street art-ot - Kriszta fotói 

,, Mély a társadalmi szakadék. Nagy a kontraszt a sok elegánsan öltözött kijevi és a még több szegény között. "


,, Kijev tényleg nagyon szép hely, egy hétvégére mindenképp. Teljesen más mint az orosz mentalitás. Sokan beszélnek angolul, kedvesebbek, nyitottabbak." (V. F.)


,, Kijevben, ahol nem volt hiány hagymakupolás templomokból, vodkából, seftelésből és ukrán nacionalista légkörből. Szinte bármerre néztem, aranyozott hagymakupolák mutatták az irányt. Középkori és modern pravoszláv (ortodox) katedrálisból is jó néhány van szerte a városban. A leghíresebb a Szent Szófia, a Szent Mihály, a Szent András, illetve a Pecserszka Lavra, azaz barlangkolostor.

Utóbbinál nem a templomok jelentik a főattrakciót, hanem a barlangokba vájt szűk folyosók, melyek mindkét oldalán vitrinek sorakoznak szentként tisztelt szerzetesek mumifikálódott (és letakart) holttesteivel. A barlangkolostorok látogatóinak zöme helyi, ukrán lakos, akik a spiritualitás jegyében végigcsókolják az összes vitrint. Alapvetően igen kevés turistával találkoztam a városban.

A sok templom után kiértem Kijev főutcájára, a Krescsatikra, amelynek egyik végét a pár évvel ezelőtti utcai harcokról ismert Majdan tér (Kijev főtere), másik végét a szovjet időkből megmaradt Besszarabszkij piaccsarnok határolja. Útközben az utcai árusok a második világháborús relikviákon át az élő madarakig bezárólag ezernyi kacatot próbáltak meg rám sózni, ám én rendületlenül ellenálltam. Inkább megnéztem a környék romos épületei közül látványosan kiemelkedő Chimerás házat, amely különös állati figuráival ragadja meg az ember tekintetét. (2018)" forrás


,, Kijev az 1500 éves kora ellenére sem rendelkezik túl sok régi vagy ősi látnivalóval. Több alkalommal porig rombolták, legutóbb az első és második világháború folyamán. Az azt követő erős szovjet befolyás jellemzi a városképét. Hatalmas, széles utcák, szörnyű állapotú utak, 10-20 emeletes vagy még annál is magasabb panelházak és sok romos épület jellemző Kijevre. Kifejezetten szép belvárosi vagy óvárosi kerület nincs, ahol turistaként bolyonghatna és nézelődhetne az ember. Kiemelném, hogy a jelenlegi háborús helyzet egy picit sem érződik a fővárosban, és a közbiztonsággal az égvilágon semmi gond sincs.

A főbb látványosságok az újjáépített templomok. Rengeteg kolostor, székesegyház, mecset található Kijevben, így a vallási sokszínűséget kedvelők biztos nem csalódnak. A 80-as, 90-es éveket megélt magyaroknak a városnézés egy valódi időutazás! (2019)" forrás

Odajutás

Ukrán légitársaság

A Ukraine International Airlines naponta közlekedik Kijev és Budapest között. Az ukrán magántulajdonú légitársaság 183 üléses, Boeing 737-800 típusú gépekkel repül. A repülőgép a kijevi Boriszpil Nemzetközi Repülőtérről 13:35-kor indul Budapestre, és 14:30-kor érkezik oda (egy óra időeltolódás van a két város között). A gép ezután 15:20-kor száll majd fel Budapestről és 18.00-kor száll le Kijevben.

Wizzair

Naponta jár Kijevbe

Szállás

A turista számára szálláshely elhelyezkedése tekintetében az lehet a kérdés, hogy a városközpontban lakjon van a folyó balpartján (Livoberezsná). Ha az utóbbit választjuk, akkor érdemes a kora délelőtti csúcsforgalmat kikerülve 10 óra után indulni be a centrumba, még ha metróval közlekedünk, akkor is. A Livoberezsna térség persze valamivel nyugisabb, mint a centrum. A központban inkább a Libidszkaja és a Podol metróállomásokhoz közeli térség a kellemesebb.

,, Mérföldekkel kedvezőbbek a szállások árai, mint bárhol, ahol idáig jártunk. Hatalmas, szuperül felújított apartmanokat találni szinte potom pénzért (akár olyat, amiben jakuzzi és szauna is van). Mi az Artol Gorodetskogo apartmant választottuk, ami a legjobb helyen, a Majdan téren, azaz Kijev főterén található, pazar kilátással a térre. A kétszobás, nappalis lakás négy főre és három éjszakára összesen 64 ezer forintba került. De pár utcával távolabb még ennél is olcsóbban találni szállásokat. (2019)" forrás

Ajánlott hotelek:

2 csillagos: Hotel Raziotel Kyiv

3 csillagos: Ibis Kiev City Center

4 csillagos: Mercure Kyiv Congress

Más kijevi szálláshelyek online foglalása itt - hotelscombined.com magyarul

Közlekedés

Busszal: a Borispol reptér kb. 20 kilométerre van a centrumtól. 20 percenként közlekedik innen az úgynevezett Skybus a főpályaudvarig. Kb. 45 perc bejutni oda. A menetjegy egy útra mindössze 80 hrivnya (UAH), azaz kb. 800 forint. Akik csak a Kharkivska metrómegállóig utaznak: 50 hrivnya (UAH).

Taxival:  450-550 hrivnya (4500-5500 forint), de vannak nagyon simlis taxisok, akik a tájékozatlan turistától ennél jóval többet próbálnak elkérni.

Uberrel: kb. 300 hrivnya, azaz kb. 3000 forint. A reptéren van ingyenes wifi. Az Ubernél legalább nem kell alkudozni a sofőrrel.

A hétköznapokon a reggeli órákban, egész 10-ig és délután négytől rettenetes nagyok a közlekedési dugók. 

.

,, Az ukrán fővárosban egy hibrid rendszer működik. A bérletek ugyanis elektronikus formában, egy érintés mentes kártyán tárolhatók, ám a jegyek mind a mai napig papíron (villamos, troli és autóbusz esetén) illetve zsetonok formájában (a metró és a városi vasút esetén) kaphatóak, és tekintve, hogy ez a helyzet évek óta fenn áll, nem arról van szó, hogy a rendszer bevezetés alatt áll, és ez okozza az elkülönítést. A tarifa rendszer is egyszerre rugalmas, és nem rugalmas. A vonaljegyen kívül ugyanis más jegyek nincsenek, nincs átszálló, napi, vagy hetijegy. A bérletek fél és egy havi verzióban kaphatóak, viszont elég nagy szabadsága van az utasnak, hogy milyen bérletet szeretne, ugyanis gyakorlatilag üzemenként lehet kérni bérletet. Tehát például lehet olyan bérletet venni, ami csak a villamosokra jó, lehet olyat, ami mondjuk buszra és trolira jó, és persze lehet olyat is, ami mindenre jó. Kicsit olcsóbban pedig lehet olyan bérletet venni, ami a metrón csak havi 46 utazásra jó, a felszíni közlekedést pedig korlátlan számban elérhetővé teszi, ez kicsit olcsóbb, mint az a fajta bérlet, ami a metróban is korlátlan számú utazást tesz lehetővé. A metróba beléptető kapukon keresztül lehet bejutni, ahogy az ilyen rendszereknél lenni szokott. A felszíni járműveken viszont nincsenek leolvasók, hiszen a havibérleteket nem kell érvényesíteni, az itt utazók kártyáját csak az időnként felbukkanó jegyellenőrök ellenőrzik, a járműveken szolgálatot teljesítő kalauzok csak a bérlettel nem rendelkező utasoknak végzik a jegyárusítást. " forrás

Metró

Jó volt metrózni, de a csúcsforgalmi időkben vad tolakodásokat kellett elszenvedni. Az amúgy anygalarcú helyiek könyörtelenül nyomulnak. Felkészültünk 3 metrómegálló megcsodálására, de nem voltak csodálatosak. A szovjet időkben nyilván Moszkva metrómegállóira fordítottak több pénzt, figyelmet. A város felfedezésében viszont nagyon praktikus volt a metró hazsnálata. Vannak latin betűs kiírások is. Ja, és röhejesen olcsó.  

,, A kijevi metróról ódákat tudok zengeni. Nagyon tetszett a nagysága, a gyorsasága, a sűrűsége. De lehet ez máshogy egy 3 milliós városban? Nem. Kijevben a tömegközlekedés gerincét a metró adja, összesen több, mint 700 metrókocsijuk van, 3 metróvonalon.

Az első metrót még a 60-as években építették. Alapvetően nem sokban különbözik a budapesti metrótól, ugyanolyan kocsik járnak ott is, mint itt a régiek, de az állomások viszont sokkal kidolgozottabbak, monumentálisabbak, lényegesen távolabb helyezkednek el egymástól.

És a mélységük…Például az Arsenalna metrómegálló a legmélyebb a világon, 107 méter mélyen megy ott a szerelvény, és csak az, hogy leérj a felszínről a peronra 5 percig tart, Cserében viszont két bazihosszú mozgólépcső visz le. Az állomások tükrözik azt a világot, amelyben építették őket, például van olyan, ami semmiféle említésre nem érdemes, de van olyan, ami kvázi egy múzeum, például az Universytet állomás:

A szerelvények igen gyakran járnak a forgalmasabb időszakokban, akár 30 másodpercenként is követhetik egymást, de ha ritkábban jár, akkor is másfél perc a követési idő, hétvégenként pedig kb 5 percenként jár- ahogy azt tapasztaltuk.
Minden mozgólépcső alsó végénél van egy bódé, ahol egy-egy nő szokott ülni, az a dolga, hogy figyelje a forgalmat és ha valamiféle fennakadás van, azt elhárítsa. (2015)" forrás


Ismerős, nem? - kr


,, A jegyárak is meglepően barátságosak 5-6 hrivnyát azaz 55-66 forintot fizetünk egy-egy útért fejenként, a metróban pedig 44 forintnyi összeget, amiért gyakorlatilag átszelhetjük az egész várost és akár is ki is próbálhatjuk az összes vonalat.

Meglepő módon roppant ismerős a metrópénztárosok fanyar és határozott stílusa. Nincs kecmec, magyarázkodás, hiába a roppant udvarias kérés (oroszul), miszerint négy darab zsetont kérek (ez a jegy), mindösszesen kettőt kapok, és a visszajárót. Eltelik még egy nap, mire megértem, hogy itt egy embernek egyszerre csak két zseton jár. Nincs felhalmozás, négy vagy több darab vásárlása, majd legközelebb megtehetem egy új megállóban – újabb sorállás után. (2017)" forrás

Kriszta fotói

,, A kijevi metróállomások – nagy csalódásomra – színpompájukban messze elmaradtak a híres moszkvai vagy szentpétervári metróállomásoktól, bár magukon hordozzák a sztálini barokk markáns nyomait. Az egyetlen kivétel a Teatralna metróállomás, amely turisztikai attrakciónak is beillik. (2018)" forrrás

"Simán nem hittem el, hogy a pénztáros egyszerre csak két tokent ad ki. Majd kipróbáltuk. Beadtam a huszast az ablakon, mutattam, hogy 4 tokenre volna igényem és kaptam kettőt. Közben határozott fejrázás és kijelentő módú, csöppet agresszív válasz. Gondolom, azt  mondhatta, hogy kettő jár és kész.  Vicces volt és meglehetősen abszurd. Végül én nyertem, egyszerűen nem mozdultam az ablak elől és megkaptam a 4 tokent. "(Kriszta 2018 május)

Marsrutka

4-7 hrivnya, 40-70 forint a viteldíj (nem menetjegy, mert jegyet nem is adnak). Mindig tisztázni kell a sofőrrel, merre megy. Aki a kijevi hétköznapi élet megismerését ambicionálja, annak ki kell próbálni a marsrutkázást. A sofőrök ,,szabadidős" öltözete már-már ,,kusturicás".

Kriszta fotója

,, Marsrutkával útra kelni gyakorlatilag annyi, mint elmerülni a tömény izgalomban. Részben azért, mert a kisbusz száma, útvonala nincs feltüntetve a megállóban, itt vagy tudja az ember, hogy milyen járatra kell felszállnia vagy örökre ott marad, ahol van. Másrészt azért, mert gyakorlatilag le kell vadászni őket, ugyanis csak akkor állnak meg, ha leszálló van, vagy ha a buszmegállóból leinti őket valaki. Néhány perces intenzív beilleszkedési gyakorlat, a landoló buszon levő oldaltáblák cirill betűs feliratainak tanulmányozása után persze meg lehet találni a megfelelőt, amihez viszont hajszálpontosan kell tudni legalább egy utca nevét, amit érinteni szeretnénk. Vagy legalább felismerni a “bukva M” betűt, ami egyértelműen a metrót jelzi.
Még egy apró érdekesség a marsrutkák világából: mindegy, hol szállunk fel, hogy mekkora tömeg, a viteldíj, amit készpénzben fizetünk, kézről kézre vándorol a vezetőig és a visszajáró, hiánytalanul, ugyanígy érkezik meg. Ha a vezető nem ér rá a váltásra, hát megteszi helyette egy elől levő utastárs…" forrás

Troli

Többféle színben róják az utakat, mindig érdeklődni kell a sofőrnél, merre is megy pontosan.


Villamos

Kriszta fotója

Taxi

A repüléterek, a pélyudvarok előtt várakozó taxisok egyástól eltérő áron dolgoznak, szóval nem igazán előnyös az első autóba beülni, előzetes tájékozódás nélkül.

A helyiek számára ez a szokásás viteldíj: induló tarifa 40 hrivnya és minden kilométer után 6 hrivnya. Egy 5 kilométeres városn belül, nappali fuvar koorekt ára eszerint mindössze: 76 hrivnya, azaz kb 770 forint. Kicsi a valószínűsge, hogy eg tájékozatlan külföldi turista ennyivel megússza.    

Uber

Van és itt is olcsóbb, mint a taxi.  A városon belül az átlagos viteldíj nem több 50 hrivnyánál (500 forint). A kocsik szépen fel vannak metricázva, jól látható, így könnyű használni.

kr

Van egy helyi Uber is, aminek Uklon a neve.

,, A legjobb megoldás itt is csak az Uber, ami szerencsére Ukrajnában nincs betiltva. A reptérről 130 hrivnya volt a szállásig a díj. Így a másfél órás, két átszállásos tömegközlekedés helyett háztól-házig elvittek alig 15 perc alatt.
Mivel négyen voltunk, így mindenhova Uberrel mentünk, forintosítva 500-800 forint volt egy menetdíj a városon belül. Hiába extrém olcsó a metró, nem éri meg azt a szenvedést és sok időbe is telik a tömegközlekedés. (2019)" forrás

Sikló

(ukrán neve: Київський фунікулер)

Ez a sikló a Podol negyedből közlekedik a történelmi felsővároshoz. Déli megállója a kék metró egyik állomásán lévő Poshtova Ploshcha, az északi pedig, a Szent Mihály székesegyház (Михайлівський механічний підйом) kertjének végénél, található (ott van az ukrán Külügyminisztérium). Nagyon rövid az utazás.

Kriszta fotója

Gyalog

,, Állunk a kétszer négysávos autóút egyik oldalán, velünk szemben a Verhovina Hotel óriási táblája. Szépen csillog a szűrt fényben is. Szerda van, délután három körül jár az idő, kétes kinézetű kisbuszok, hatalmas terepjárók, marsrutkák, trolik zúgnak el mellettünk, megbecsülhetetlen sebességgel.. Valahogy át kellene kelnünk a túloldalra is, azt követően, hogy másfél órás bolyongás után (egy ukrán tömegközlekedést tervező programnak köszönhetően), a város másik végéből, egy másik negyedből idekavarogtunk. Egyelőre azonban úgy tűnik, a másik oldalra, ahogy a klasszikus vicc is mondja, születni kell. Itt aztán hiába veti az ember a tekintetét balra, jobbra, a kilométereken keresztül egyenes úton nyoma sincs zebrának, felüljárónak. Semmi, de semmi. Csak a végtelen kocsisor, a por és a szürkeség. Hát klassz. Nem tart sokáig újra felidéznem és halkan elrebegni magamban, hogy mondtam, mondtam, ugye megmondtam…

Amikor a megállótól nem messze levő útszéli büfében bátortalanul kérdem meg, hogy a túloldal elérhető-e innen viszonylag egyszerűen, az aranyló mosolyú büfésnő a lehető legtermészetesebb hangon kérdez vissza, hogy aluljáróról hallottam-e már. Merthogy az is van, szinte a megállóban" forrás

Kontraktova tér - Kriszta fotója

Étkezés

Két főnek egy középkategóriás étteremben 3 fogásos ebéd vagy vacsora kb. 500 hrivnyába kerül. Olcsó étteremben egy tál étel 120 hrivnya körüli összegbe kerül. (2017-es adat)

Az egyik legolcsóbb étkezés: a Puzata Hata kajáldákban 50 hrivnyáért ehetünk ukrán kajákat. 250 hrivnyáért (per fő) komplett, komolyabb ebéd vagy vacsora kapható.   

Puzata Hata - Sokkal gusztusosabb hely, mint azt elképzeltük és jók a akaják - Kriszta fotója

Ajánlott olasz étterem: Rukkola (Руккола) - ТРЦ Ocean Plaza, Antonovycha St, 176, -    Pizzeria Napule Mechnikova vul. 9,

A legtöbb étteremben van étlap angol fordítással.  

,, Az ukrán konyha a lengyel és az orosz között helyezkedik el. A helyi ételek mellett megtalálhatjuk a nemzetközi konyha remekeit is. Nagyon finomakat lehet enni, magyar pénztárcához mérten elképesztően olcsó árakon. Leves + főétel cca. 350 Ft/fő. A „Puzata Hata” nevű étteremláncot bátran merem ajánlani a helyi különlegességek kedvelőinek. A besszarábiai piacon a döner kebab kevesebbe kerül, mint 200 forint (17-18 hrivnya). (2016)" forrás


,, Magyar pénztárcához képest is olcsó és rengeteg új és menő éttermük van. Olyan, szinte már „luxus” éttermekben ehetünk remek áron, amilyenekben itthon csak ritkán jutunk el. (2019)" forrás


,, A Coffee Laboratory (Mykhailivs'ka St, 17/2) belső dizánja, a képek és a berendezés alapján simán elmegy egy kávémúzeumnak is. A barista ajánlása alapján raf caffét ittunk, ami az ukránok és oroszok kedvelt kávéja. Ez egy eszpresszó, vanília szirup és egy kicsit zsírosabb tej elegye, amit tömény, krémes habbá varázsolnak. Eszméletlenül finom kávédesszert! Szinte mindenhol árulnak raf cafét, és legalább még három helyen ittunk ilyet, de egyik se közelítette meg a labor kávéját. Ha csak egy dolgot emelhetnék ki az egész hétvégéből akkor az a Coffee Laboratory raf kávéja! Ezt egyszerűen muszáj megkóstolni!" forrás

Tele van a város food truck-okkal és kávés helyekkel (Kriszta fotója)

A bal felső osztatban ,,burzsoá szendvicset"  kínálnak 19 hrivnyáért (ami azért ,,proli" 190 forintnak felel meg) - Kriszta fotója

Pénzváltás

Itthon lehet találni pénzváltókat, akik adnak el hrivnyát. Rossz az árfolyam, nem éri meg. Ugyanennyire hátrányos a kijevi reptereken venni hrivnyát. Ha mégis váltunk itthon vagy a kinti reptéren, akkor csak minimális mennyiséget, ami a központba bejutáshoz szükséges.

Kijev központi részein rengeteg pénzváltó működik kora délelőttől késő estig. Forintot nem váltanak, az euró vételi árfolyamában nincsenek lényeges különbségek. 2018. májusában 1 euróért minimum 30,10 maximum 30,90-et adtak. A Borispol reptéren 27,50-et!. Hülyeség volt itthon venni 1000 hrivnyát 11 500 forintért venni a Váci utcai M&M Exclusive-ban.   

Fel nem használt hrivnyát ki lehet vinni Ukrajnából, de itthon, vagy más országban nehézkes lesz visszaváltani (nagyon rossz árfolyamon is).

Ha OTP-bankkártyával utazunk, akkor megnyugtató lehet a sok itteni OTP-fiók az ATM-ből való pénzkivétel szempontjából - Kriszta fotója

Vásárlás

A belvárosban van elég sok pénzváltó hely. Minden kapható, sőt sok olyan márkát találtunk, ami nálunk nincs is. A globalizált márkák cuccai vagy annyiba kerülnek, mint itthon vagy jóval olcsóbbak.  

Szórakozás

Ajánljuk a gigantikus Closer nevezetű bulihelyet. Régi gyárépületben alakították ki a 3 szintes bulihelyet. Szuper a hangulat, jók a koktélok. A zene, a közönség, a dizájn alternatívos.  

Ajánlott helyek: Kosatka bár, 

Technoban a 3 csúcs: Closer, Vszigdá bár és a Háráso. 

,, Az Arena City nevű buli komplexum leginkább a pesti bulinegyedhez hasonló, de annál valamivel kisebb bárok és klubok gyűjtőhelye. Mivel nem vágytunk drága koktélozásra és üvöltő zenére, így az Old Bar-ban ittunk meg néhány sört. Ez egyébként egy kézműves söröző, ahol elég sok import sört is forgalmaznak. Az árak az itthonival megegyezőek. A Dragon's Breath nevű sört felejtsétek el, a csilis sör a leghülyébb ötlet a világon. (2019)" forrás

Közbiztonság

A városközpontban feltűnően sok a közlekedési rendőr. Éjszaka nem ritkán igazoltatják a járókelőket is. Előfordulhat, hogy a rendőr ilyen-olyan címen büntetést akar kiróni, aztán persze korrupt módon kiegyezik az áldozattal. Szóval, a turista ne nagyon mászkáljon éjszaka Kijev utcáin, mert lehet, hogy nem a rablók, hanem a rendőrök miatt lesz félnivalója. Vannak 2018-as ellenvélemények e tekintetben. Ezek szerint Kijevben már nincsenek ilyen rendőri visszaélések, sőt az kockázatos, ha megpróbálunk hatósági embert korrumpálni. E vélemények szerint manapság ilyen rendőri visszaélések inkább a vidéki Ukrajnában fordulnak elő. Késő este, pénteken és szombaton inkább a részegek jelentenek némi veszélyt.

A gyakran túlzsúfolt metrószerelvényekben utazva és ugyancsak zsúfolt környékeken (pl. a piacokon) nagyon kell ügyelni az értéktárgyainkra, mert szorgoskodnak a zsebtolvajok. Persze éjjel ne mászkálunk sötét mellékutcákba és kerüljük a rosszarcú avagy inkább tökrészeg figurákat.

Nyugodtan fotózhatunk a mobiltelefonunkkal, mert nem fogják kikapni a kezünkből.

A Majdan téren előforhat, hogy valamilyen álllati jelmezbe (pl. tigris, zebra vagy medve) bújt, műlelkes ember megpróbál minket fotózkodásra rávenni, és ha ez sikerül, kb. 50 hrivnyát követel. Van majmos-trükk is, sőt még inkább  galambos is. Ha sikerül nekik a vállunkra rakni a majmot, a karunkra galambot, akkor már pénzt követelnek. A határozott NYET hatásos.

A turista pasikat pedig stricik szólíthatják le, hogy kurvát közvetítsenek ki. A határozott NYET itt is működik.  

Akik Kijevben bulihelyekre mennek, azok olvassák el magyar fiatalok esetét.

Krisztia fotója

Egyéb hasznos információk

1. Kijevben iható a csapvíz. Vannak városrészek, ahol a csapvíznek nincs jó íze, de az is iható, nem árt az egészségnek. 

2. Kiejvben a múzeumok egy része hétfőnként zárva tart. Tanácsos ez ügyben tájékozódni, ha hétfő is benne van az ott-tartózkodásunkban. 

3. 7-10 százalék borravaló a szokásos.

4. Kijevben is vannak ingyenes városnéző túrák. Van olyan, ami a történelemre koncentrál, és olyan, ami az utóbbi ével politikai felfordulását magyarázza, helyszíneket is mutatva. 

Az egyik társulat túrái minden nap délben és 16-kor indulnak a Majdan Nyezáleznosztyi téren (Függetlenség tere) a főposta elött a földgömbös emlékműnél (a kék zászlós emberüket kell keresni), előzetes fogalásra nincs szükség. 

5.

,, Beszereztünk a sarkon egy SIM-kártyát, hisz az itthoni mobilinternetet nem tudjuk kint használni. 4 GB adattal, 60 perccel és 1 hónapos felhasználási idővel 125 hrivnyába került. Mivel komplett terv és térkép híján voltunk, így szükségünk volt az internetre a navigáláshoz a cirill betűk világában. (2019)" forrás

A szerencsététlen oroszlánt a már lenyelt víz visszaadására agresszíven kényszerítő, ingét otthon felejtő alak - s.i. fotója

Kijev-Pecserszk Lavra (barlangkolostor)

(Києво-Печерська лавра)

Nőknek kell kendőt hordani a látogatáshoz. Ha nem hoztak, vehetnek a helyszínen vagy kölcsönözhetnek is. Sokszor nagyon komolyan veszik a szoknya viselését, amit szintén lehet kölcsönözni a bejáratnál.

Van egy közeli barlang, ami nem nagy szám ás egy távolabbi, ami az érdekes.

Kriszta fotója

,, Pecserszka Lavra, vagy ahogy a helyiek röviden emlegetik, Lavra, a Barlangkolostor. Ez a szakrális, különleges hangulatú hely az UNESCO kulturális világörökségének a része.

A város fölé emelkedő szent helyet 1051-ben alapította meg két szerzetes, az újonnan létre jött keresztény vallás innen terjedt el a Kijevi Ruszban, így lett a Lavra az ortodox egyház egyik fontos központja.

A szerzetesek a templomok alá épített barlangokban éltek, itt imádkoztak, és végül itt haltak meg. Testüket bebalzsamozták, üvegkoporsókba helyezték – a szűk járatú barlangokban, igaz, hogy letakarva, de mai napig megtekinthetők. Ahogy az ember kezében egy szál gyertyával, annak imbolygó fényében jut el egyik imádságos helytől a másikig, hosszú időre megszűnik az idő és a tér. Csak haladunk előre (visszafelé lehetetlen) az ismeretlen, árnyakkal teli, egyre hűvösebb barlangrendszerben, remélve, hogy idővel elérjük a fényt. A sarkokban, a beszögeléseknél, a mécsesek fényeinél, a koporsók előtt imádkozó nők, fejükön kendő, kivétel nélkül mind szoknyát viselnek.
Nehéz innen a visszatérés a valóságba, ez az időutazás a 11. századba talán egyike kijevi látogatásunk legmeghatározóbb élményének.

Mint ahogy a harangok zúgása is, ha éppen a Lavrán ér minket a dél. Talán itt érti meg igazán az ember igazán miszerint “harangot csak egyféleképpen lehet önteni. Csak úgy, ahogy Borisz, dehogy Borisz – Boriszka teszi az Andrej Rubljovban … Harangot komolyan kell önteni, hiszen nem közönséges használatra szolgál, hanem az lesz a dolga, hogy közös gyakorlatra szólítsa az embereket. Harangot nem lehet önteni apáink tapasztalata nélkül, de az öröklött tudás nem elég hozzá.” " forrás

,, A barlangkolostort is megnéztük. Először azt hittem, valami vallási megfontolásból kell gyertyát vinnünk magunkkal, de aztán kiderült, hogy azért, mert tényleg nincs világítás odalent. Szerintem ez tök érdekes volt, bár akkor és ott nem akartam belegondolni, hogy egy olyan szűk folyosón haladunk éppen, aminek mindkét oldalán múmiák vannak, sőt a múmiáktól 20-20 centi távolságban vagyunk egy vaksötét alagútban 😀
Lényeg az, hogy ha ott vagytok, feltétlen próbáljátok ki! " forrás

Szent Szófia-székesegyház

A nyitva tartása sajátságos, reggel pár órát van nyitva és este öttől megint pár órát. Érdemes a kilátás miatt a harangtornyot megmászni, szép időben gyönyörű a panoráma.

Szent Mihály-székesegyház

,, A Majdan fölé emelkedő Szent Mihály székesegyház vakító kék falaihoz hosszú emelkedő vezet, de a látvány majd mindenért kárpótol. A székesegyház kapuján átlépve azonban minden kint reked. A nyugalom, a megfoghatatlan idő tekintélyt parancsol, elcsendesedik az ember – belülről is.

A 12. században épült aranykupolás, freskókkal gazdagon díszített templom a szláv építészet egyik remeke, lélegzetelállító, mellette a különleges fekete fazsindelyes refektórium épülete húzódik. forrás

Kriszta fotója

A templom kékje lenyügöző, káprázatos - Kriszta fotója

A kertgében a míves gazebo - Kriszta fotója

Kriszta fotója

András-lejtő

Andriyivski Uzviz (Андрiïвський узвiзsok), avagy Andriyivski Szpuszk

Hangulatos, lejtős utca ajándékárusokkal, művészekkel, amolyan kijevi Montmartre. tetején a székesegyház persze.  Itt  található a Bulgakov Múzeum is. A múzeumba félóránként engednek be 15 embert, nagyon kicsi ugyanis. Ha beüt egy iskolai csoport, a bejutás reménytelen.

Szent András-templom

2018-ban belső restaurálások miatt nem lehetett bemenni. Nagoyn szép a kilátás az előteréről.

Podil negyed

Ez Kijev egyik legkellemesebb negyede. Itt található a történelmi multú, elég rövid szakaszon müködő kijevi sikló. Éttermek, bárok, óriáskerék, utcai lezárások a hét végén, sokadalom és bulik.

Egyéb látnivalók

Pripjáty és Csernobil

A katasztrófa 1986-ban történt, a sugárzás már nem annyira erős, a látogatásra teljes iparág épült rá Kijevben. Egy- vagy kétnapos látogatások a leggyakoribbak, nyilván vannak hosszabb túrák is. Az odaút két óra, a visszaút is, így egész napos programokról beszélhetünk. Akit ez a fajta katasztrófa turizmus érdekel, annak is ajánlott előtte legalább egy, a látvánnyal foglalkozó videó megtekintése a csalódás elkerülése érdekében. Az alábbi linken egy nagyon pontos leírását olvashatjuk a túrának, megkönnyítve ezzel a döntést.

Majdan

Hétvégén gyalogos övezetté válik. Érdemes a forradalom történetéről szóló kiállítást megnézni. Élőben kicsit kicsinek tűnik a tv-ben látott képek után, cserébe sokkal szebb. A tér alatt egy bevásárlóközpont van, a legkülönbözőbb boltokkal. 

Kriszta fotói

Krescsatik főutca (Хрещатик)

Szép, széles és igazi nyugatias típusú sugárút. Érdemes végigsétálni rajta nappal és este is.Azért az Andrássy út szebb, de a Rákóczi útnál látványosabb. 

Arzeálnájá metróállomás

A kijevi metró Arzenálnájá metróállomása 105 méter mélységben van, és ez a világ legmélyebben lévő metrómegállója! Lefelé 4 és fél perc a mozgólépcsőn.

Vozdvizsenka negyed

Egészen különleges negyed a házak miatt. Elképesztően szép, izgalmas lakónegyed, ami legfeljebb félig lakott. Viszont van színvonalas étterem, borbár, galéria. Kicsit komplokált eljutni oda. Nagyon ajánljuk. Meglepő lesz! 

Kriszta fotói

Fashion Park

,, Ez Fashion Park nevű játszótér lett a kedvencem. A műemlékeket és a régi épületeket egyszer csak mindenféle vicces, funkcionális szobor váltotta fel. Mintha egy másik városba csöppentem volna. Körülöttem vidám gyereksereg, beszélgető szülők és bulizni induló tinédzserek. (2015)" forrás

Rogyiná Máty, a Haza anyácska (Батьківщина-Мати)

Hétvégén nagyon sok a látogató. Érdemesebb hétköznap odalátogatni. A szobor 127 méter magas kilátóplatformáról érdemes panorámát nézni.

,, Brezsnyev lánya. Ezzel a névvel illették a monumentális Rogyina Maty (Haza anyácska) nevű nő alakot formázó 106 méter magas szobrot. Lentről próbáljuk megsaccolni, vajon a derék résznél vagy nyaknál lehet-e kiszállni a panoráma liftből, végül a szobor melletti jelentéktelenségünk tudatában lemondunk a magasba repítésről. A II. világháborús múzeum, a téren található tankok, ugyancsak gigantikus nagyságú harcosokat formázó szoborcsoportok és feljebb elterülő szabadtéri kiállítás harci relikviái minden bizonnyal megnyerő programot jelentenek a ma már kevésbé harcedzett férfiaknak." forrás

Természettudományi múzeum

,, A Nemzeti Természettudományi Múzeumhoz,a legtöbb posztszovjet tudományos múzeumhoz hasonlóan jóval érdekesebb kiállításokat rejt, mint nyugat-európai társai. Olyannyira, hogy számomra ez lett az utazás egyik legérdekesebb állomása. A legnagyobb élményt a tökéletesen konzerválódott mamutborjú jelentette, amelyet akár meg is érinthettem (őrök miatt nem kellett aggódni, mindegyikük a kávézással volt elfoglalva a bejáratnál elhelyezett kályha mellett). (2018)" forrás

Bulgakov szülőháza

,, Az Andrejevszkij szpuszk (András lejtő) 13. Mihail Bulgakov (1891-1940) szülőháza. Itt, mintha díszletek között sétálgatna az ember, úgy lépdelünk időben és térben is: az egyik szobából egy szekrényen át például Moszkvába vezet az út, Bulgakov életének különböző állomásait ismerhetjük meg idegenvezetéssel. Mint később kiderül, a szocialista minta alapján társbérletekre szabdalt házat a kijevi önkormányzat állíttatta helyre, s rendeztek be múzeumot. Itt minden eredeti, Bulgakov asztali lámpájától kezdve, egykori rendelőjének berendezési tárgyain át édesanyja szobájáig." forrás

Vécé történeti múzeum

,, Kis érdekesség gyanánt a WC fejlődéstörténetét néztük meg a Museum of Toilet History-ban. Ez inkább egy kisebb kiállítás, ezért ne számítson senki nagy durranásra, viszont sok érdekes dolgot megtudhatunk erről az intim témáról. Az 50 hrivnyás belépő mellé angol nyelvű tárlatvezetést is kapunk." forrás


Olvasmányos linkek

,, Kijev, akárcsak bármelyik nagyváros a világon valószínűleg a nap bármely szakában zakatol. Első kirándulásunk a belvárosba vezet, nekifeszülünk a feltámadt, dacos szélnek, a Majdan Nezalezsnosztyira, a Függetlenség terére indulunk. A térre, amit mindenki csak Majdanként (térként) hív, ahova fekete márványba gravírozott fényképek erdején vezet az út. Férfiak, nők, fiatalok, idősek, az áldozatok tekintete kísér a lejtős utcán, egészen a térig, ahol lassan három éve a barikádok és a mesterlövészek árnyékában kormányt buktattak a kijeviek. Az emlékek előtt mindenütt friss virágok, koszorúk fekszenek, mécsesek lobognak.
Az Ukrajna szállodától lenézve ma már nyoma sincs az akkori döbbenetes állapotnak, a kiállított fotók alapján próbáljuk beazonosítani az épületeket, s valahogy rendet tenni a gondolataink és az emlékeink között. Mindössze három év telt el azóta. " forrás


"Kijev nyüzsgő, hárommilliós metropolisz évezredes történelemmel. Ha az ember kelet felől érkezik a városba vonattal, a Dnyeper fölé magasodó dombokon épült barlangkolostorok, a csillogó aranykupolák örökre bevésődnek az emlékezetébe. Már nyolcadik alkalommal jártam Kijevben, de még mindig nem untam meg a régi templomok mellett emelkedő grandiózus kormányzati épületek, a széles sugárutak, a hatalmas parkok és a Dnyeper szigetein elterülő ingyenes, homokos strandok látványát. A városban már csak elvétve láthatóak a 2014 eleji zavargások nyomai. Néhány tabló, egy-egy emlékhely és a kiégett Szakszervezetek Háza emlékeztet csak a zavaros időkre.A keleten dúló háború sem érződik, az élet normálisan zajlik, egyedül az tűnt fel, hogy a határőrök, akik háború idején a hadsereg alá tartoznak, mind fiatal, 18-19 éves suhancok voltak, olyanok, akik nélkülözhetőek a frontról. Kijev felfedezését érdemes a város főutcáján, a Hrescsatikon kezdeni. Ha ezen végigsétálunk, a város központjába jutunk, a Függetlenség térre (Majdan Nezsaleznosztyi, amelyet itthon csak Majdanként ismerünk). Innen már nincs messze a Szent Szófia-székesegyház, amely a 11. században épült. " forrás

,, Az ukrán főváros leginkább különféle rendszerellenes tüntetések helyszíneként szokott a médiába kerülni, pedig nem csak tüntetők, és közéjük lövő rendőrök vannak a városban. Kijev egy közel ezeréves történelemmel rendelkező város, a szlávok első államának, a Kijevi Rusznak a székhelye volt. A város képét aranykupolás katedrálisok, elegáns kormányzati épületek, hatalmas parkok, homokos strandok és gyönyörű metróállomások határozzák meg. Ezek megtekintésével 2-3 napig simán el lehet lenni. Sokat elmond a látnivalók bőségéről, hogy én magam 9 alkalommal voltam Kijev (igaz mindig csak 1-1 napra), de még 9-edjére is jutott olyan látnivaló, amit korábban nem láttam.

A város azonban nem csak hangulatos belvárosa és rengeteg látnivalója miatt lehet vonzó, hanem rendkívüli olcsósága miatt is. A környező országok fővárosai közül egyértelműen Kijev a legolcsóbb, egy vonaljegy 24Ft (metró esetén 50Ft), egy fél literes Coca-Cola alig több mint 100Ft, párszáz forintból pedig már meg is lehet ebédelni. Kijevbe ráadásul eljutni sem nehéz: Választhatunk a repülő, a busz (csak hetente egyszer közlekedik) és a vonat között. " forrás


,, Reggel 9 körül felkerekedtünk, először kaját akartunk szerezni, de kiderült, hogy a szomszéd pláza csak 10-kor nyit, így inkább elindultunk metróval a Szent András templom felé. Mire odaértünk már majdnem nyitva voltak a boltok, és majdnem megvártuk az egyik étterem nyitását, de egy kedves járókelő mondta, hogy inkább menjünk a Puzata Hata-ba, ami onnan nem messze van. Itt össze kellett szedni az összes (nem annyira létező) orosz tudásomat, de megértettem amit magyarázott, sőt még oda is találtunk.
Puzata Hata-s reggeli után elindultunk a templomhoz, közben váltottunk egy cipőboltban (!) pénzt. Betévedtünk egy valamilyen utcába ahol volt egy-két szép villa, és pont megláttunk egy hatalmas csernobilita mókust ugrándozni az ágakon, így legalább öt percig követtük meg bámultuk az állatot. Az fel sem tűnt, hogy mellettünk van egy őrbódé, de egyszer csak kijött onnan egy őr és közölte a fotózó utastársunkkal, hogy azt a fotót amit készített azonnal törölje ki. Kitörölte. Fogggggalmunk sincs kinek a házát, udvarát bámultuk, az nem derült ki, de biztos fontos ember lehetett.
Aztán megtaláltuk a templomot, a sétáló utcát, mindent. " forrás

Fotóegyveleg

Jellemző kijevi kép - lenini forradalom előtti ház, ronda sorház, modern lakóház épül - Kriszta fotója 

Vissza az elejére


Kommentek

úti kritikus, 2018. 05. 21. 11:48
Csaba, jöhetnek praktikus kérdések, mert tegnap jöttünk vissza Kijevből és sok mindent tudunk. A honlapon ma folyamatosan töltünk fel friss tartalmakat, fotókat. Kijev nagyon olcsó város, de nyilván sok mindent megdrágítanak a döntő napjára.


Csaba, 2018. 05. 21. 10:20
Köszi.Közben mi is utánajártunk, és rájöttünk a félreértésre.Marad a busz.


úti kritikus, 2018. 05. 11. 19:37
Csaba! Tévedni emberi dolog, és az úti kritikus is ember. Szóval a troli csak a másik, a központhoz közel eső reptérről közlekedik. A városközponttól kb. 30 kilométerre lévő Borispol reptérről csak taxival vagy busszal lehet bemenni a centrumba. Elnézést a félreértésért. Kijevi magyar forrásom világította meg nekem a valóságot.


Csaba, 2018. 05. 08. 22:13
Nagyon köszönöm a gyors választ, mi majd májis 24-én megyünk, de mivel Te előbb mész, majd kérlek erősítsd itt meg az infót! :-)


úti kritikus, 2018. 05. 08. 19:55
Ja, a troli megálló a főépületnél van. A troli neve ukránul: тролейбус (trolejbusz)


úti kritikus, 2018. 05. 08. 19:42
Most, május 17-én személyesen is ellenőrzöm...


úti kritikus, 2018. 05. 08. 19:41
Csaba, pedig, bizony a 9-es és a 22-es troli közlekedik a reptérről. A 9-es a Tolsztoj tér metrómegállóhoz visz el, a 22-es az Olznicsáig.


Csaba, 2018. 05. 08. 19:12
Említve van, hogy trolival is be lehet menni Kijevbe a Borispolról, de sehol nem találok rá utalást.Estleg valaki a troli számát meg tudná mondani, és hogy honnan indul?


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon