ÚTIKRITIKA.HU / Antarktisz









Antarktisz

Antarktiszról röviden Tetszett&Nem tetszett Vélemények  Időjárás Az utazás megszervezése Odajutás Mit kell vinni? Közlekedés Programok South Georgia  Földrajz Történelem Manapság Olvasmányos linkek Fotóegyveleg

.

Szergej Belov fotója

Nem földrajzi butaságból, hanem kényszerűségből, a honlapunk háttérprogramjának korlátja miatt soroltuk Antarktiszt Argentínához. Tán megbocsátja nekünk ezt az olvasó.

Ez az aloldal magyar (a stábtag Elter Karcsi), orosz (Szergej) és spanyol (Javi) barátaink, közreműködőink utazásából állt össze.

Antarktiszról röviden

Az Antarktisz a hatodik kontinens, illetve ha India (vagy ha Észak Amerika és Dél-Amerika is) külön kontinensnek számít, akkor a hetedik.

Nem árt tudni, hogy kétféle értelmezése van. Az első az egész térséget foglalja magában, de a közeli szigeteket is hozzászámítva, a másik, hogy Antarktisz az maga a kontinens. 

Az Antarktisz 14 million km² nagyságú (Európa 10,1 millió km2). Nemzetközi terület, nincs államisága, nincs fővárosa, nincsenek városok, falvak, csak állomások. A kontinens 98 százalékát jég borítja. Télen az Antarktisz földterülete megduplázódik a partokat övező jégtáblák bővülése miatt. 

Dél-Amerika legdélebbi része és az Antarktisz legészakibb része között a távolság kb. ezer kilométer.  Új-Zéland közel 5 ezer kilométerre van az Antarktisz túlsó felétől.

Az Antarktisz meglátogatásának ideális időzítése a november és a március közötti időszak, mert ilyenkor van ott nyár, napsütés, sőt meleg is.

South Georgia - Szergej fotója

A tábla szerint: Budapest 14 021 kilométerre, valamint Simontornya 13 961 kilométerre - Elter fotója

Tetszett&Nem tetszett

Tetszett

1. A hajóútra várakozva eltöltött néhány napban egész jókat programoztunk az argentínai Ushuaia városban és a környékén

2. Pingvinek, fókák, bálnák sokaságát látni szabadon, természetes természeti környezetükben

3. Elképesztő pingvinek százai között mászkálni, már csak azért is mert annyira jópófa és ugyanakkor elegáns is a mozgásuk, aranyosak, és rengeteget tanul az utazó a pingvinekről, például, szigorúan monogám párkapcsilatban élnek, úgy pattognak szinte a víz felületén, mnt a delfinek

4. Antarktisz a fehér szív kvi szinonimája, és ha nyáron ott ez nem teljesen állja meg a helyét, azért elképesztően szép jéghegyeket lehet látni, fotózni, szavakba nem foglalható az élmény, a formák, a színek (intenzív kék, zöld, fekete is), a méretek 

A természet egy szobrász - Javi fotója

5. Meglepő, vicces, kissé abszurd, hogy az Antarktiszon lévő állomásokon van wifi, sőt banki szolgáltatások is'

6. Ugyancsak meglepő látni az orosz kutatóállomáson egy kicsi orosz ortodox templomot és elképzelni, hogy a tudományos kutatók esetleg ott fohászkodnak a jó időjárási viszonyokért

7. Izgalmas hozzászokni, hogy nyáron nem megy le a nap, 24 órán át világos van

Nem tetszett

1. Annak tudatában elindulni, hogy az időjárási körülmények miatt akár az utolsó órákban is kiderülhet, hogy nem lehet a kontinenshez eljutni   

2. A nagy távolságok miatt túl sok időt kell a hajón tölteni és ez mind egészségileg, mind közérzetileg megterhelő

3. Az a kényszerhelyzet, hogy a turistáknak éppen az ottani nyár idejére kell időzíteni az utazást, amikor az antarktiszti tájkép tán nem annyira autentikus, nincs a fehér színnek elvárható monopóliuma, az jéghegyek kinézte nem annyira drámai mint az ottani télen

4. Jól beijesztik az utazókat azzal, hogy a Drake-szoros a világ egyik legveszélyesebb, leghullámosabb vizterülete, ott ahol az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán találkozik  - többnyire aztán nem annyira rázós az átjutás, de a félelem ránehezedik az emberre, amúgy meg azért 6-8 méter magas hullámoktól azért be lehet tojni

5. Sok program túlságosan is az időjárási viszonyok függvénye - emiatt van az utazókban némi extra stressz

6. irigykedve hallani, hogy a spanyol anyanyelvűeknek fennáll a lehetőség, hogy chilei hadihajón elég olcsón jussanak el az Antarktiszra, igaz cserébe dolgzoniuk is kell az út folyamán 

 -

Vélemények

,, Az Antarktisz meglátogatása nem annyira komplikált, mint ahogy sokan gondolják. Sok pénz (10-15 ezer dolcsi) kell hozzá, és 3-5 hét időkeret biztosítása. A chilei Punta Arenasból repülővel mentünk egy félszigetre és onnan már a zodiac-nak nevezett kis kapacitású katonai motorcsónakok egyikén jutottunk el különböző terepekre.

Be voltunk ijedve, hogy mi lesz ha az időjárás miatt lefujják az Antarktiszra eljutásukat, amiért annyit fizettünk és annyi sok órát repültünk. Az megnyugtatott minket, hogy az utazásszervezők maximálisan mindent megtesznek a fő cél biztosításáért. 

Mi a fórumok alapján a Freestyle Adventure nevű utazásszervezőt választottuk. A szezon végéhez közeledtünk, szóval szűkült a választék. A legolcsóbb és 5 napos túra  tartalmazta a kontinensre jutást plusz South Georgia-t (amiről addig semmit sem tudtunk). Mi a 16 napos Albatros expediciót választottuk, fejenként 6600 dollár volt kétszemélyes kabinban való elhelyezéssel.

Az első nap mentünk át a Drake-szoroson, ami a világon az egyik legveszélyesebbnek tekintett vizi út. Szerencsénk volt, mert nyugodt volt a tenger.  Az első kikötés a Great Wall Station volt, már a hajón utazóinak felét kitevő kínai csoport miatt is. A Great Wall Station a kínai tudományos kutatóállomás. Itt még tudtuk hasznáni a mobiltelenfonjainkat. Na de ez hely még nincs magán az Antarcticán. Erre csak a negyedik napon került sor, amikor kikötöttünk a Portal Point nevű helyen.

Antarcticán láthatók bálnák, pingvinek, fókák, kék színű, ragyogó jégfelületek. Már önmagában az is klassz érzés volt, hogy akár a földön is eljuthatunk a Déli-sarkhoz. Az utitársainkhoz hasonlóan minket is lenyűgözött ennek az utazásnak a különleges jellege. Ez egy olyan utazás volt számunkra, ami minden korábbi utazáshoz képest tejesen más volt. A táj lenyűgüző, minden annyira sajátos, hogy el is felejtkezünk olyasmiről, hogy szél, hideg vagy mostoha körülmények.

A harmadik napon jutottunkel South Georgia-hoz. Még az odaérkezésünk elött a hajón sokan mondogatták, hogy ez  a sziget valami teljesen egyedi az Antarctica vonzáskörzetében. Szerencsénk volt, hogy a mi 16 napos túránk taralmazta ezt a csodálatos szigetet, ahol 20-30 ember él és kb. 5 millió (!) királypingvin. A sziget így nyáron zöld növényzetű volt és csodaszép. Ez formálisan brit terület, oly annyira, hogy még pecsétet is nyomtak az útlevelünkbe érkezéskor.

A sziget hat pontján kötött ki a hajónk. Az egyik egy néhai bálnavadász állomás helye volt. Most is tudományos kutatók dolgoznak. Láttuk a legnépesebb pingvinkolóniát, 140 ezreset! 

A 16 napos utazás folymán összesen 8 napot teljesen a hajón töltöttünk és ez sok utast megviselt. Voltak többen, akik tengeri betegségek miatt győtrödtek, de inkább az volt a jellemző, hogy nem tudtunk semmire sem összpontosítani egy órás időtartamnál hosszabban. Próbáltam naplót írni, de nem volt hozzá kellő türelmem. Szerencsére a hajó személyzete nagyon igyekszik mindenféle fedélzeti programokkal foglalkoztatni az utasokat. MIndenféle népszerű tudományos kiselőadásokat szerveztek. Még skóttánc és kínai karaoke is szereplt a programban.  Szoktak vízve ugrásos murit is rendezn, de hát a világnak azon táján a széljárás sok progrmaot tud lenullázni.

A kilencedik-tizedik naptól fogva egyre jobban éreztem magam. A tengeri betegségeket kezelték a pirulák, jó nagyokat aludtunk. 

Ez volt életem legemlékezeteseb utazása. Gondolatokat, érzelmeket ébresztett bennem." (Szergej Belov beszámolójából)

Szieszta hatodik földrész módra - Szergej fotója

Időjárás

December és február között van a legkevébé hideg, akár a kellemesnek mondható nulla fok körüli hőmérséklettel.

A 2835 méter magasan fekvő Déli-sarkon januárban van a legkevésbé hideg, ,,csak" minusz 26-30 fok. Emiatt és az eljutás bonyolultsága miatt nem javasolt az Antarktiszra utazás tervébe beleszőni  a Déli-sark meglátogatását. 

South Georgia -  Szergej fotója

Nem volt nagyon hideg, de olykor metsző szél fújt. - Elter fotója

Az utazás megszervezése

Sok utazó roppant feszes programot szeretne, hogy a lehető legrövidebb időt töltsön ott, azaz gyorsan kipipálhassa ennek a különleges desztinációnak a meglátogatását. E célnak leginkább a chilei Punta Arenas városból való kiindulás felelhet meg. A legtöbben egy ottani utazásszervezővel online lefoglalják a túrát, előre fizetve, legfeljebb valamilyen előleggel. Ez nem jelenti azt, hogy napra pontosan tudhatjuk előre a túra időpontját. Kapunk egy időkeretet, mert az indulás a kedvező időjárási viszonyok függvénye. Az indulás napján órákon belül repülővel érjük el a Felső útat (Upper Path) jelentő félszigetet. A Déli sarkra eljutni kívánoknak más a ,,műsor". 

Lehet olyan replüős útra befizetni, amivel csak fentről lehet nézegetni az Antarktiszi tájat. Úgy tudjuk, hogy ez az utazási változat nem anyira népszerű.

Fontos szempontok lehetnek:

1. hány megállót tartalmaz a hajóút

2. Eleve direkt a kontinensen akarunk e földet érni

3. mennyien utaznak a hajón - a száznál több az utas, akkor két csoportra osztják fel az embereket mindenegyes kikötésnél (ezt nemzetközi jogszabályok írják elő)

Több utazásszervezőtől is érdemes ajánlatot kérni, mert lehet akár ezer dollár/fő spórolást is elérni.

Ha nem ragaszkodunk a Déli-sarkhoz eljutéshoz, akkor nem szükséges speciális felkészülés sem.

Odajutás

Új-Zélandról vagy Ausztráliából időigényesebb és ráadásul drágább eljutni az Antarktiszra. A hajóút legalább egy hónapos (!) és 15 ezer amerikai dollár alatt nincs utazási csomag. Az jó, hogy a hosszú hajóút folyamán van több szigetes megállás és többféle állatot lehet látni. Hátrány viszont az, hogy az Antarktisznak a keleti oldala hidegebb, mint a dél-amerikai kontinenshez közelebb eső. 

Kevesebbe kerül és egyéb tényezők alapján is optimálisabb az argentínai Ushuaia kikötővárosból indulni.  Az Ushuaia-ból kiinudoló túráknál néha akár 3 ezer dollár körüli árat is ki lehet fogni. Ez egy hajós út, ahol az ár nagy mértékben függ a kiválasztott kabin kategóriájától, az utazók számától és az útvonaltól. 

A december és február közötti szezonban aturista hajók 2-3 naponta indulnak.

How to get to Antarctica: The pros and cons of flying vs. cruising

Beszállás a bérelt Beechcraft 1900 típusú gépbe Punta Arenas repülőterén - Elter fotója

Mit kell vinni?

Ez komoly feladatnak tűnt, de leegyszerűsödött amikor az írásos tájlkoztatóból megtudtuk, hogy a résztvevők kapnak vízálló dzsekit, jó meleget biztosító nadrágot, sapkát, sőt kesztyűt is. Lehet kölcsönözni speciális bakancsot is.

1. Kell kényelmes, könnyen le- és felvehető cípő, termál alsónadrág,  két pár gyapjú zokni

2. Vízálló mobiltelefon tok, kéztartó

3. Kényelmes, könnyn mosható és szárítható ruhák ( a hajón van mosoda, de elég drága)

4. szájkenőcs, napvédő krém, napszemüveg

5. Bármi, amivel a hajózási üres órák sokaságában el tudjuk magunka foglalni (pl. videójátékok)

6. A kedvenc instant kávénk vagy teánk, mert a hajón kaphatóak nem finomak 

7. A behajózás előtt érdemes venni rágcsálnivalókat (amúgy a hajón jó ételeket is adnak)

8. Laptop, bár a hajózás idején az ember közérzete (esetleg tengeri betegség) gyakran gyengíti a koncentrációképességet

9. gyógyszer tengeri betegségre (amúgy beszerezhető ilyen a hajón is), valamint vigyünk fájdalomcsillapítót, lázcsillapítót

10. fotóállvány

11. valami alkalmi ruházat, mert a hajón vannak ünnepélyes jellegű események

12. készpénzben legalább 3 ezer dollár

Szergej és neje jól felszerelten

Szállás

Táborhelyünk a konténerekkel - Elter fotója

Minden konténernek volt egy ablaka és mindegyikben volt egy kályha - Elter fotója

Közlekedés

Mi sem természetesebb? - b.k. fotója

Egyéb hasznos információk

1. Az utasbiztosítás megkötése előtt alaposan tájékozódni kell, hogy amit választunk az egyáltalán érvényes-e az Antarktisz területére. A legtöbb biztosítás ugyanis nem érvényes a hatodik kontinensre. Legalább fejenkét 100 ezer dolláros felső határos biztosításra van szükség,

2. A hajón napi háromszori étkezést adnak (benne van az árban), a bárban koktélokat lehet inni, de azért mér plusz fizetni kell.

3. A hajókon lehet venni műholdas internetet. pl.30 perc 20 dollárért, vagy 600 dolláért egy egész hétre. Az itenetezs nem zavartalan. Előfordulhat, hogy egy egész napra megszakad a kapcsolat a külvilággal. 

Potenciális napozóstég - Javi fotója

A chilei bázis postájának a konténere - Elter fotója

Programok

Ezek a szokásos túrafajták:

1. Klasszikus, 11 napos: átmegy a Drake-szoroson, kb. 5 megállása van az Antarctica közelében és egy magán a kontinensen

2. Crossing the Circle: Southern Expedition - áthaladás az Északi-sarkkörön - ezen a tútán több állatot lehet látni, több az érdekes esemény, több nap, magasabb élményérték 

3. Ami tartalmazza pluszban South Georgia vagy a Fakland-szigetek meglátogatását. South Georgia kedvenc desztináció mind az utazók, mind a tudományos emberek körében

4. Van olyan túra is, amiben a résztvevők kempingben vagy kőépületes helyen éjszakáznak a hatodik kontinensen

A pingvinek strandja - Szergej fotója

Motorcsónakos kirándulás a Bellinghausen-tengeren - Elter fotója

Fontos tudni, hogy minden kikötés (landing) az éppen adott időjárási körülményektől függ.

South Georgia

Földrajz


Szergej fotója

Alattunk az Antarktisz - Elter fotója

Borjadzó (sic!) jégfal - Elter fotója

Adélia-pingvin - Elter fotója

Ez meg egy Pápua-pingvin, ugyebár - Elter fotója

Egy Wedell-fóka és egy császárpingvin békés együttélése - Elter fotója

Történelem

Tengerészek 1820 táján észrevételezték először a kontinenst, de csupán távolról, és nem léptek rá. Már azelőtt kutatók körében élt a feltételezés hogy ott lent létezik egy hatalmas déli kontinens.  

A közhit szerint egy Carsten Borchgrevink nevű norvég felfedező volt az első ember, aki az Antarcticára lépett. Ő volt az is, aki szánhuzó kutyákat hozott a hatodik kontinensre a szállításokhoz. Az 1900 és 1916 közötti időszakot az Antarktisz felfedezése hőskorszakának szokták nevezni.

Az Amundsen-Scott Déli-sark Állomás - a földrajzi Déli-sark  - A fejenállás a földgömbön elfoglalt pozíció miatti kényszerűség... -  b.k. fotója

Manapság

2020-ban 29 országnak 70 kutatóállomása ténykedik az Antarktiszon. Nyáron kb. négyezer fő dolgozik a kontinensen, télen csupán kb. ezer. 

Helyi munkaerő

Szergejék a kínai tudományos állomásnál 

Az egyik kutatóállomás - Javi fotója

Helikopterrel hozzák az ellátást, itt a chilei állomáshoz - Javi fotója

Olvasmányos linkek

Fóka smárolás - Szergej fotója

Fotóegyveleg

Helyi munkagép nyári környezetben - Elter Karcsi fotója

A kutatóállomás hivatlan, de elutasíthatatlan látogatói önérzetes, emelt fővel - Karcsi fotója

Az orosz kutatóállomás kis temploma - tán a gyontatófülke be sem fért - Elter Karcsi fotója

A chilei és orosz kutatóállomás a repülőgépről fényképezve - Elter fotója 

A chilei bázishoz tartozó templom - Elter fotója

Elter fókát fényképez

Port Lockroy - egy természetes kikötőt képező öböl a Palmer-szigetcsoportban található Wiencke-sziget északnyugati partján, az Antarktiszi-félszigettől nyugatra - h.k. fotója

Port Lockroy - Pingvinek csak ezen a ponton túl tartózkodhatnak - h.k. fotója


Kommentek

Nagy Attila, 2022. 05. 27. 17:38
Egyébként jó lett a útinapló, lehet saját túrát is szervezni, saját hajóval, nincs szabályozva, mert az Antarktisz senkiföldje.🙂


úti kritikus, 2022. 05. 26. 17:45
Kedves Attila!

Az aloldal bevezetőjében megírtuk, hogy kétféle álláspont van e tekintetben. Az egyik szerint India, az Ázsia része. Manapság már semmi sincs kőbe vésve.


Nagy Attila, 2022. 05. 26. 17:30
7 kontinens van a világon, nem 6! Amerika, Afrika, Európa,Ázsia, India, Ausztrália, Antarktisz!😉 Én így tanultam 1988-ban, de anyukám is így tanulta az egyetemen 1977-ben.....


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon