Antarktiszról röviden Tetszett&Nem tetszett Vélemények Időjárás Az utazás megszervezése Odajutás Mit kell vinni? Közlekedés Programok South Georgia Földrajz Történelem Manapság Olvasmányos linkek Fotóegyveleg
.
Földvári András fotója
Nem földrajzi butaságból, hanem kényszerűségből, a honlapunk háttérprogramjának korlátja miatt soroltuk Antarktiszt Argentínához. Tán megbocsátja nekünk ezt az olvasó.
Ez az aloldal magyar (a stábtag Elter Karcsi), orosz (Szergej) és spanyol (Javi) barátaink, közreműködőink utazásából állt össze.
Az Antarktisz a hatodik kontinens, illetve ha India (vagy ha Észak Amerika és Dél-Amerika is) külön kontinensnek számít, akkor a hetedik.
Nem árt tudni, hogy kétféle értelmezése van. Az első az egész térséget foglalja magában, de a közeli szigeteket is hozzászámítva, a másik, hogy Antarktisz az maga a kontinens.
Az Antarktisz 14 million km² nagyságú (Európa 10,1 millió km2). Nemzetközi terület, nincs államisága, nincs fővárosa, nincsenek városok, falvak, csak állomások. A kontinens 98 százalékát jég borítja. Télen az Antarktisz földterülete megduplázódik a partokat övező jégtáblák bővülése miatt.
Dél-Amerika legdélebbi része és az Antarktisz legészakibb része között a távolság kb. ezer kilométer. Új-Zéland közel 5 ezer kilométerre van az Antarktisz túlsó felétől.
Az Antarktisz meglátogatásának ideális időzítése a november és a március közötti időszak, mert ilyenkor van ott nyár, napsütés, sőt meleg is.
South Georgia - Szergej fotója
A tábla szerint: Budapest 14 021 kilométerre, valamint Simontornya 13 961 kilométerre - Elter fotója
Tetszett
1. A hajóútra várakozva eltöltött néhány napban egész jókat programoztunk az argentínai Ushuaia városban és a környékén
2. Pingvinek, fókák, bálnák sokaságát látni szabadon, természetes természeti környezetükben
3. Elképesztő pingvinek százai között mászkálni, már csak azért is mert annyira jópófa és ugyanakkor elegáns is a mozgásuk, aranyosak, és rengeteget tanul az utazó a pingvinekről, például, szigorúan monogám párkapcsilatban élnek, úgy pattognak szinte a víz felületén, mnt a delfinek
4. Antarktisz a fehér szív kvi szinonimája, és ha nyáron ott ez nem teljesen állja meg a helyét, azért elképesztően szép jéghegyeket lehet látni, fotózni, szavakba nem foglalható az élmény, a formák, a színek (intenzív kék, zöld, fekete is), a méretek
A természet egy szobrász - Javi fotója
5. Meglepő, vicces, kissé abszurd, hogy az Antarktiszon lévő állomásokon van wifi, sőt banki szolgáltatások is'
6. Ugyancsak meglepő látni az orosz kutatóállomáson egy kicsi orosz ortodox templomot és elképzelni, hogy a tudományos kutatók esetleg ott fohászkodnak a jó időjárási viszonyokért
7. Izgalmas hozzászokni, hogy nyáron nem megy le a nap, 24 órán át világos van
Nem tetszett
1. Annak tudatában elindulni, hogy az időjárási körülmények miatt akár az utolsó órákban is kiderülhet, hogy nem lehet a kontinenshez eljutni
2. A nagy távolságok miatt túl sok időt kell a hajón tölteni és ez mind egészségileg, mind közérzetileg megterhelő
3. Az a kényszerhelyzet, hogy a turistáknak éppen az ottani nyár idejére kell időzíteni az utazást, amikor az antarktiszti tájkép tán nem annyira autentikus, nincs a fehér színnek elvárható monopóliuma, az jéghegyek kinézte nem annyira drámai mint az ottani télen
4. Jól beijesztik az utazókat azzal, hogy a Drake-szoros a világ egyik legveszélyesebb, leghullámosabb vizterülete, ott ahol az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán találkozik - többnyire aztán nem annyira rázós az átjutás, de a félelem ránehezedik az emberre, amúgy meg azért 6-8 méter magas hullámoktól azért be lehet tojni
5. Sok program túlságosan is az időjárási viszonyok függvénye - emiatt van az utazókban némi extra stressz
6. irigykedve hallani, hogy a spanyol anyanyelvűeknek fennáll a lehetőség, hogy chilei hadihajón elég olcsón jussanak el az Antarktiszra, igaz cserébe dolgzoniuk is kell az út folyamán
-
Januárban volt szerencsém a csodálatos Antarktiszt meglátogatni, valóban felejthetetlen és leírhatatlan élmény.
Naplómba ezt írtam az utolsó nap:
Kiértünk a Drake-átjáróból, elcsendesedett a felszín.A a felszerelés leadása, az utolsó partraszállás logisztikájának megbeszélése és a fotók megosztása történt, meg persze a búcsúzás. A kapitány koktélpartival búcsúzott, a személyzet pedig, egy díszvacsorával, ahol a homártól a Wellington steak-ig minden volt. Este egy záróbuli táncpartival.
kicsit szomorkás volt a hangulat mivel végéhez ért a kaland.Alapvetően mindenki nagyon hálás volt a csapatnak és időjárásnak hogy lehetővé tették ezt a tényleg leírhatatlan és csodálatos élményekkel teli utat a világ leghatalmasabb érintetlen vadonjába. még ha csak parányi részletét is láttuk a kontinensnyi déli-jégvilágnak, mindenki úgy távozott, hogy egy életre önkéntes nagykövetévé vált az Antarktisznak. részese lett egy családnak amely figyeli a kontinens érintetlenségének és tisztaságának megőrzését, és hirdeti a természet, állatvilág itt megjelenő páratlan szépségét. Tényleg azzal az érzéssel búcsúztunk egymástól, hogy egy nagy család tagjai lettünk a közösen átélt élmények révén.
(B-K. László, 2023)
,, Az Antarktisz meglátogatása nem annyira komplikált, mint ahogy sokan gondolják. Sok pénz (10-15 ezer dolcsi) kell hozzá, és 3-5 hét időkeret biztosítása. A chilei Punta Arenasból repülővel mentünk egy félszigetre és onnan már a zodiac-nak nevezett kis kapacitású katonai motorcsónakok egyikén jutottunk el különböző terepekre.
Be voltunk ijedve, hogy mi lesz ha az időjárás miatt lefujják az Antarktiszra eljutásukat, amiért annyit fizettünk és annyi sok órát repültünk. Az megnyugtatott minket, hogy az utazásszervezők maximálisan mindent megtesznek a fő cél biztosításáért.
Mi a fórumok alapján a Freestyle Adventure nevű utazásszervezőt választottuk. A szezon végéhez közeledtünk, szóval szűkült a választék. A legolcsóbb és 5 napos túra tartalmazta a kontinensre jutást plusz South Georgia-t (amiről addig semmit sem tudtunk). Mi a 16 napos Albatros expediciót választottuk, fejenként 6600 dollár volt kétszemélyes kabinban való elhelyezéssel.
Az első nap mentünk át a Drake-szoroson, ami a világon az egyik legveszélyesebbnek tekintett vizi út. Szerencsénk volt, mert nyugodt volt a tenger. Az első kikötés a Great Wall Station volt, már a hajón utazóinak felét kitevő kínai csoport miatt is. A Great Wall Station a kínai tudományos kutatóállomás. Itt még tudtuk hasznáni a mobiltelenfonjainkat. Na de ez hely még nincs magán az Antarcticán. Erre csak a negyedik napon került sor, amikor kikötöttünk a Portal Point nevű helyen.
Antarcticán láthatók bálnák, pingvinek, fókák, kék színű, ragyogó jégfelületek. Már önmagában az is klassz érzés volt, hogy akár a földön is eljuthatunk a Déli-sarkhoz. Az utitársainkhoz hasonlóan minket is lenyűgözött ennek az utazásnak a különleges jellege. Ez egy olyan utazás volt számunkra, ami minden korábbi utazáshoz képest tejesen más volt. A táj lenyűgüző, minden annyira sajátos, hogy el is felejtkezünk olyasmiről, hogy szél, hideg vagy mostoha körülmények.
A harmadik napon jutottunkel South Georgia-hoz. Még az odaérkezésünk elött a hajón sokan mondogatták, hogy ez a sziget valami teljesen egyedi az Antarctica vonzáskörzetében. Szerencsénk volt, hogy a mi 16 napos túránk taralmazta ezt a csodálatos szigetet, ahol 20-30 ember él és kb. 5 millió (!) királypingvin. A sziget így nyáron zöld növényzetű volt és csodaszép. Ez formálisan brit terület, oly annyira, hogy még pecsétet is nyomtak az útlevelünkbe érkezéskor.
A sziget hat pontján kötött ki a hajónk. Az egyik egy néhai bálnavadász állomás helye volt. Most is tudományos kutatók dolgoznak. Láttuk a legnépesebb pingvinkolóniát, 140 ezreset!
A 16 napos utazás folymán összesen 8 napot teljesen a hajón töltöttünk és ez sok utast megviselt. Voltak többen, akik tengeri betegségek miatt győtrödtek, de inkább az volt a jellemző, hogy nem tudtunk semmire sem összpontosítani egy órás időtartamnál hosszabban. Próbáltam naplót írni, de nem volt hozzá kellő türelmem. Szerencsére a hajó személyzete nagyon igyekszik mindenféle fedélzeti programokkal foglalkoztatni az utasokat. MIndenféle népszerű tudományos kiselőadásokat szerveztek. Még skóttánc és kínai karaoke is szereplt a programban. Szoktak vízve ugrásos murit is rendezn, de hát a világnak azon táján a széljárás sok progrmaot tud lenullázni.
A kilencedik-tizedik naptól fogva egyre jobban éreztem magam. A tengeri betegségeket kezelték a pirulák, jó nagyokat aludtunk.
Ez volt életem legemlékezeteseb utazása. Gondolatokat, érzelmeket ébresztett bennem." (Szergej Belov beszámolójából)
Szieszta hatodik földrész módra - Szergej fotója
1/. Lufthansa inditotta a járatát aznap,mikor indultunk.( elötte 2 napig járat-törlés volt a téli időjárás miatt ).
2/. A hotelek szuperek voltak minden tekintetben.
H.Libertador : Belváros közepe,gyalog elérhető volt a kikötő-obeliszk-sétáló utca-üzletek,éttermek.
Ushuaia-ban a hotel a hegyoldalban,pazar kilátás az öbölre. Shuttle-buszok jönnek-mennek a kikötő felé és vissza.
Vacsora /steak/ a hotel éttermében este,miközben gyönyörködtünk a kilátásban,fényben úszó kisváros.
Reggeli bőséges.
3/. Az összes bőröndöt leadtuk a kiirt helyen reggel 11-ig, 5 perc alatt végeztünk.du.a kabinban láttuk őket újra.
A hajóra 16 órakor lehetett beszállni. Napsütés és kristálytiszta levegő, a part mentén erős szél fújt.
4/. A hajón 17 órától eligazitások voltak,biztonsági-mentőmellény/mentőruha-zodiak mentőmellény próba + szabályok
ismertetése.
—- A kabinajtók és a fürdőszobaajtók olyan erővel csapódnak be,nem szabad a kezünket odatenni,mert amputálják
az ujj-perceket.....animációs videó.....ilyen esetben a hajó azonnal visszafordul és vége a kirándulásnak,kártérités nincs.
2x fordult ilyen elő,egyszer 1 ujj bánta,egyszer 3 ujj .....szárazföldön nem szabad
- leülni sehová( kő,szikla,hó),letérdelni,leguggolni,lefeküdni,táskát letenni,szemetelni,inni-enni,dohányozni,hangosan beszélni,
ha wc-re kell menni,akkor vissza a zodiakba és a hajóra.
- pingvineket simogatni,etetni,közel menni hozzájuk (5m),a kitaposott útjaikat keresztezni (highway),elsőbbséget kell nekik
adni a mozgásterületükön mindig. Zavarni nem szabad őket.
- csak a kijelölt/kitaposott utakon közlekedhetünk,piros botokkal van jelezve,hogy hol és meddig.
De azért levegőt vehetünk szabályos időközönként....;))))A ruházatunkat aprólékosan átvizsgálták a 2. napon, amiben kimegyünk a szárazföldre,a tépőzárakban nem lehetnek szöszök,
a nadrág és kabát alján levő részekben sem, ki kell kefélni v tisztitani. A kapott gumicsizmák talpából és recéiből ki kell piszkálni
az 1-2 mm-es kavicsokat, köveket. Kesztyű,sapka,pulóver uez a procedura.
Komolyan veszik a környezetszennyezést a pingvinek egészségének megóvása miatt. Jogos.
Kapnak egy fertőzést az emberektől és a kolónia kihal.Szigorú menetrend van mindennap.
6.45 ébresztés. 7-8 ó között reggeli. 8.15 zodiac túra v landing. 12-13 ebéd. 13.15- től zodiac/ landing. 18-19 vacsora.2 csoportra osztják az embereket, blue/ orange group,e szerint megyünk a kirándulásokra.
Nagyon profi csapat,mindenki teszi a dolgát,biztonság az első.Idő függvényében vannak a programok és előadások.
Változatos ételek,3 fogásos ebéd/vacsora. Svédasztal általában,de 3-4x van ültetett vacsora,reggel kell kiválasztani étlapból,hogy mit kérsz este. 1x van hangulatos barbecue-est a fedélzeten,ingyenes üditővel és sörrel.zene-tánc.
Adtak 30€ vouchert/fő az italokra, 25€ vouchert a borokra.
Mi az előre kiadott kérdőivre ráirtuk,hogy mindennap kérünk ebédre és vacsorára csirkemellet sültkrumplival.Ez a biztos ;)
És hozták is nekünk készen,nem kellett sorbaállni a kajáért,a többiek sokszor irigykedve nézték a tányérunkat.
Látnivalók:
Rengeteg pingvinkolónia, sok kis pingvin,ahogy menetelnek le a tengerhez naponta többször is.Csúsznak hason a hóban,
nincs könnyű életük. Lenyügőző látvány. 3-4 óra szinte elrepül mellettük fáradtságot nem éreztünk soha, tele voltunk
adrenalinnal. A hangjuk kicsit erős,de megszoktuk.Fókák a hóban és a jéghegyek tetején aludtak,lusták voltak. Kivéve, amikor vadásztak a jéghegyen levő pingvinekre,akik
moccani sem mertek,mert látták az ellenséget. Micsoda ösztön!Orca csapat a hajó körül az öbölben úszott félóráig, mindenki fotózott és távcsővel nézte őket.
Bálnákat is láttunk többször a zodiakból és a hajóról szintén.
Madarak állandóan köröztek felettünk, no meg a kolóniák felett vadásztak - sikertelenül,a pingvinek résen voltak mindig.
No, meg a hatalmas jéghegyek....egyszer a zodiak el is akadt az apró jégdarabok között,beszorultunk.
Volt hóesés nagy pelyhekben, rövid ideig apró jégeső, volt szikrázó napsütés,ami fantasztikus volt, ez volt leginkább....
Az idő tényleg nagyon gyorsan változik.A kabinunk szuper volt, 2 nagy ablakkal,a kanapéról bámultuk a gleccsereket,havas csúcsokat,öblöket és fjordokat.
Kiélveztük a lehetőséget,hogy ott lehetünk,miközben ittuk az itthonról hozott Törley Ice pezsgőt........Mi a 7. emeleten voltunk, 10 lépésre a kapitányi hidtól. Bármikor be lehetett menni oda,ha az ajtó nyitva volt.
A Drake-átjárót túléltük,de odafelé 6-7 m-es hullámok voltak, én az első napon fel sem keltem az ágyból,nem voltam túl jól,de a Tonic és sós chips után magamhoz tértem.Kristófnak nem volt semmi baja.
Aztán jött a 2. éjszaka, amikor a hullámzás átrendezte éjjel a szobát: a karosszék az ágyon landolt,az éjjeliszekrényen levő légtisztitó a fejemet súrolva esett közénk az ágyra,a bőrőndők dőltek sorban össze-vissza,a csészék csúsztak és csörömpöltek...
Felugrottunk,de mi is dőltünk ide-oda....óriási ereje van a tengernek,nem is hinné az ember...
Az ágyban is fogódzkodni kellett kézzel-lábbal,hogy maradjunk a helyünkön...Visszafelé is volt hasonló,de az már nem okozott rosszullétet nálam,ittam a tonicot,úgylátszik a kinin a megoldás.
Az étterem a 2 nap alatt félig kiürült,sokan inkább a kabinban maradtak.3 emeletet kellett mászni naponta többször az étterem miatt, 2 emeletet a lounge miatt,ott volt kávé/forró csoki automata.
15 lépcső emeletenként, 1 lépcsőfok 22cm-es. 2 kézzel kell kapaszkodni mindig a korlátba,előirás, mert sokan leesnek rajtuk.
Itt is volt baleset, 2x eltereltek minket a lépcsőkről, amig felmosták a tetthelyet.. (2024)
December és február között van a legkevébé hideg, akár a kellemesnek mondható nulla fok körüli hőmérséklettel.
A 2835 méter magasan fekvő Déli-sarkon januárban van a legkevésbé hideg, ,,csak" minusz 26-30 fok. Emiatt és az eljutás bonyolultsága miatt nem javasolt az Antarktiszra utazás tervébe beleszőni a Déli-sark meglátogatását.
South Georgia - Szergej fotója
Nem volt nagyon hideg, de olykor metsző szél fújt. - Elter fotója
,, Január: Az időjárás hála istennek nagyon kedvező. A Drake átjáróban általában erős a szél, nagyok a hullámok. Ezen a területen nincsen semmilyen földrész ami megfékezné a szelet vagy a vizek áramlását, ezért itt kialakult az óceán legnagyobb és legerősebb áramlása amely az Amazonas vizhozamának 600 szorosát szállítja naponta.
de szerencsére most a szél gyenge általában 15 maximum 20 csomó körüli ez olyan 25- 35 km per órát jelent. (László, 2023)
Sok utazó roppant feszes programot szeretne, hogy a lehető legrövidebb időt töltsön ott, azaz gyorsan kipipálhassa ennek a különleges desztinációnak a meglátogatását. E célnak leginkább a chilei Punta Arenas városból való kiindulás felelhet meg. A legtöbben egy ottani utazásszervezővel online lefoglalják a túrát, előre fizetve, legfeljebb valamilyen előleggel. Ez nem jelenti azt, hogy napra pontosan tudhatjuk előre a túra időpontját. Kapunk egy időkeretet, mert az indulás a kedvező időjárási viszonyok függvénye. Az indulás napján órákon belül repülővel érjük el a Felső útat (Upper Path) jelentő félszigetet. A Déli sarkra eljutni kívánoknak más a ,,műsor".
Lehet olyan replüős útra befizetni, amivel csak fentről lehet nézegetni az Antarktiszi tájat. Úgy tudjuk, hogy ez az utazási változat nem anyira népszerű.
Fontos szempontok lehetnek:
1. hány megállót tartalmaz a hajóút
2. Eleve direkt a kontinensen akarunk e földet érni
3. mennyien utaznak a hajón - a száznál több az utas, akkor két csoportra osztják fel az embereket mindenegyes kikötésnél (ezt nemzetközi jogszabályok írják elő)
Több utazásszervezőtől is érdemes ajánlatot kérni, mert lehet akár ezer dollár/fő spórolást is elérni.
Ha nem ragaszkodunk a Déli-sarkhoz eljutéshoz, akkor nem szükséges speciális felkészülés sem.
Új-Zélandról vagy Ausztráliából időigényesebb és ráadásul drágább eljutni az Antarktiszra. A hajóút legalább egy hónapos (!) és 15 ezer amerikai dollár alatt nincs utazási csomag. Az jó, hogy a hosszú hajóút folyamán van több szigetes megállás és többféle állatot lehet látni. Hátrány viszont az, hogy az Antarktisznak a keleti oldala hidegebb, mint a dél-amerikai kontinenshez közelebb eső.
Kevesebbe kerül és egyéb tényezők alapján is optimálisabb az argentínai Ushuaia kikötővárosból indulni. Az Ushuaia-ból kiinudoló túráknál néha akár 3 ezer dollár körüli árat is ki lehet fogni. Ez egy hajós út, ahol az ár nagy mértékben függ a kiválasztott kabin kategóriájától, az utazók számától és az útvonaltól.
A december és február közötti szezonban aturista hajók 2-3 naponta indulnak.
How to get to Antarctica: The pros and cons of flying vs. cruising
Elértük az Antarktiszt ugyanis ez nem csak a földrészt illetve télen a köré kapcsolódó jégpáncél t jelenti hanem az Antarktiszhoz tartozó vizeket is. Ennek a területnek több meghatározása is van. Van egy egyszerű az antarktiszi egyezményben meghatározott kör és van - ami talán fontosabb - a földrajzi meghatározása amikor Antarktisz határvonalának az tekintik ahol az antarktiszi hideg vizek találkoznak az óceán melegebb ivzével. Ez már persze nem kör hanem egy nagyon tagolt vonal amin a mai napon már áthajóztunk. Ezzel elmondhatom hogy Európa, Ázsia, Afrika, Ausztrália és Óceánia, Észak- és Dél-Amerika után eljutottam a hetedik kontinensre is. (László, 2023)
Beszállás a bérelt Beechcraft 1900 típusú gépbe Punta Arenas repülőterén - Elter fotója
Ez komoly feladatnak tűnt, de leegyszerűsödött amikor az írásos tájlkoztatóból megtudtuk, hogy a résztvevők kapnak vízálló dzsekit, jó meleget biztosító nadrágot, sapkát, sőt kesztyűt is. Lehet kölcsönözni speciális bakancsot is.
1. Kell kényelmes, könnyen le- és felvehető cípő, termál alsónadrág, két pár gyapjú zokni
2. Vízálló mobiltelefon tok, kéztartó
3. Kényelmes, könnyn mosható és szárítható ruhák ( a hajón van mosoda, de elég drága)
4. szájkenőcs, napvédő krém, napszemüveg
5. Bármi, amivel a hajózási üres órák sokaságában el tudjuk magunka foglalni (pl. videójátékok)
6. A kedvenc instant kávénk vagy teánk, mert a hajón kaphatóak nem finomak
7. A behajózás előtt érdemes venni rágcsálnivalókat (amúgy a hajón jó ételeket is adnak)
8. Laptop, bár a hajózás idején az ember közérzete (esetleg tengeri betegség) gyakran gyengíti a koncentrációképességet
9. gyógyszer tengeri betegségre (amúgy beszerezhető ilyen a hajón is), valamint vigyünk fájdalomcsillapítót, lázcsillapítót
10. fotóállvány
11. valami alkalmi ruházat, mert a hajón vannak ünnepélyes jellegű események
12. készpénzben legalább 3 ezer dollár
Szergej és neje jól felszerelten
Táborhelyünk a konténerekkel - Elter fotója
Minden konténernek volt egy ablaka és mindegyikben volt egy kályha - Elter fotója
Mi sem természetesebb? - b.k. fotója
1. Az utasbiztosítás megkötése előtt alaposan tájékozódni kell, hogy amit választunk az egyáltalán érvényes-e az Antarktisz területére. A legtöbb biztosítás ugyanis nem érvényes a hatodik kontinensre. Legalább fejenkét 100 ezer dolláros felső határos biztosításra van szükség,
2. A hajón napi háromszori étkezést adnak (benne van az árban), a bárban koktélokat lehet inni, de azért mér plusz fizetni kell.
3. A hajókon lehet venni műholdas internetet. pl.30 perc 20 dollárért, vagy 600 dolláért egy egész hétre. Az itenetezs nem zavartalan. Előfordulhat, hogy egy egész napra megszakad a kapcsolat a külvilággal.
Potenciális napozóstég - Javi fotója
A chilei bázis postájának a konténere - Elter fotója
Ezek a szokásos túrafajták:
1. Klasszikus, 11 napos: átmegy a Drake-szoroson, kb. 5 megállása van az Antarctica közelében és egy magán a kontinensen
2. Crossing the Circle: Southern Expedition - áthaladás az Északi-sarkkörön - ezen a tútán több állatot lehet látni, több az érdekes esemény, több nap, magasabb élményérték
3. Ami tartalmazza pluszban South Georgia vagy a Fakland-szigetek meglátogatását. South Georgia kedvenc desztináció mind az utazók, mind a tudományos emberek körében
4. Van olyan túra is, amiben a résztvevők kempingben vagy kőépületes helyen éjszakáznak a hatodik kontinensen
A pingvinek strandja - Szergej fotója
Motorcsónakos kirándulás a Bellinghausen-tengeren - Elter fotója
Fontos tudni, hogy minden kikötés (landing) az éppen adott időjárási körülményektől függ.
South Georgia a Déli-Atlanti-óceánban, a Déli-sarkvidéktől északra található. Bár nem része közvetlenül az Antarktisznak, geográfiai és biológiai szempontból szorosan kapcsolódik hozzá. South Georgia egy brit tengerentúli terület, és jelentős állatvilággal rendelkezik.
A sziget hosszan elnyúlik észak-dél irányban, és domborzata rendkívül hegyes és meredek. Magas hegyek, gleccserek és fjordok jellemzik a területet. A magas csúcsok közé tartozik a Mount Paget, amely 2934 méteres magasságával Dél-Atlanti-óceán legmagasabb pontja.
South Georgia híres a nagy pingvinkolónijáiról. Itt található a világ legnagyobb királypingvin kolóniája, valamint jelentős mennyiségű adelie-pingvin és ezüstös pingvin. Emellett más tengeri madarak is gyakoriak a szigeten, mint például a déli száli, a gyalogjáró alkalmazkodott, a déli óriásalbatrosz és a sötétfejű albatrosz.
A szigeten rengeteg fóka található, köztük az Antarktisz elefántfókája, az antarktiszi szürkefóka és a Weddell-fóka. Ezek a fókafajok gyakran találhatóak a part közelében vagy a jéghegyek között.
A területen korábban intenzív bálnavadászat zajlott, amelynek következtében a bálnák száma jelentősen csökkent. Azóta azonban South Georgia bálnavédelmi területté vált, és a bálnák populációja lassan növekszik.
South Georgia különleges hely a déli-sarkvidéki térségben. A lenyűgöző domborzat, az óriási pingvinkolonik és a gazdag állatvilág miatt vonzza a kutatókat, turistákat és természetvédőket egyaránt.
Antarktisz a Déli-sarkvidék legdélibb földrésze, és a Föld legnagyobb kontinensének számít. Területe mintegy 14 millió négyzetkilométer, azaz körülbelül 1,4-szerese Európának. Az Antarktiszi-szirt és a körülötte elterülő örök jég borítja a földfelszínt. A földrész körül elhelyezkedő déli óceánok a legzordabb és legviharosabb vizek közé tartoznak a világon.
Antarktisz a világ legaszályosabb kontinense, és a legmagasabb átlagos földrajzi magassággal rendelkezik. A kontinens központjában található a Központi Hegység, amineky több mint 4000 méteres csúcsai vannak. A legmagasabb pontja az Vinson-masszívum, amely 4892 méter magas.
Az Antarktisz jellegzetessége, hogy jelentős része a déli sarkkörtől délre helyezkedik el, így az északi féltekéhez képest extrém hideg klímával rendelkezik. Az éves átlaghőmérséklet -40 Celsius-fok körül mozog, és a leghidegebb hőmérséklet, amelyet valaha mérték, -89,2 Celsius-fok volt.
Az Antarktisz körülbelül 90 százalékát jég borítja, aminek vastagsága több kilométer is lehet. A kontinensen található az Északi-sarkvidékhez hasonlóan jégpáncélt képező kontinentális jég, valamint jégtakaróval borított szigetek és jégtömegek is.
Annak ellenére, hogy az Antarktisz szélsőséges körülmények között található, mégis megtalálható néhány állatfaj a kontinensen. Az antarktiszi állatvilág azonban különleges és alkalmazkodott a hideghez és a szélsőséges életkörülményekhez.
Az Antarktisz legismertebb állatai közé tartoznak a pingvinek. Számos pingvinfaj található itt, például a császárpingvin, a királypingvin, az adelie-pingvin és a jegesmedve-pingvin. Ezek az állatok jól alkalmazkodtak az Antarktisz hidegéhez és a táplálékkínálat korlátozottságához.
Emellett a kontinensen megtalálhatóak fókák, mint például a Weddell-fóka és az elefántfóka, valamint néhány cetfaj.
Szergej fotója
Alattunk az Antarktisz - Elter fotója
Borjadzó (sic!) jégfal - Elter fotója
Állszíjas pingvin (Chinstrap penguin) - Elter fotója
Ez meg egy Pápua-pingvin, ugyebár - Elter fotója
Egy Wedell-fóka és egy császárpingvin békés együttélése - Elter fotója
Tengerészek 1820 táján észrevételezték először a kontinenst, de csupán távolról, és nem léptek rá. Már azelőtt kutatók körében élt a feltételezés hogy ott lent létezik egy hatalmas déli kontinens.
A közhit szerint egy Carsten Borchgrevink nevű norvég felfedező volt az első ember, aki az Antarcticára lépett. Ő volt az is, aki szánhuzó kutyákat hozott a hatodik kontinensre a szállításokhoz. Az 1900 és 1916 közötti időszakot az Antarktisz felfedezése hőskorszakának szokták nevezni.
Az Amundsen-Scott Déli-sark Állomás - a földrajzi Déli-sark - A fejenállás a földgömbön elfoglalt pozíció miatti kényszerűség... - b.k. fotója
Az Antarktisz nem senki földje. Az Antarctic treaty pontosan meghatározta 1952-ben, hogy mely területekre mely országoknak volt igénye és közösen meg is állapodtak. Hét ország volt az eredeti aláírók között. ma már vagy 40 országnál jár, de nekik nincs területi igényük, csak kutatási célokkal csatlakoztak. (B. Károly)
2020-ban 29 országnak 70 kutatóállomása ténykedik az Antarktiszon. Nyáron kb. négyezer fő dolgozik a kontinensen, télen csupán kb. ezer.
Helyi munkaerő
Szergejék a kínai tudományos állomásnál
Az egyik kutatóállomás - Javi fotója
Helikopterrel hozzák az ellátást, itt a chilei állomáshoz - Javi fotója
A mai napon újabb szerencse ért, ez már a sokadik. a normál programok mellett ugyanis vannak egyébb extra kiegészítő lehetőségek is ilyen a tengeri kajakozás az Antarktiszon való kempingezés ám ezekre korlátozott a résztvevők száma és általában hónapokra előre megtelnek. tegnapi érdeklődésemre elmondták hogy ez most is így van beteltek a helyek régen. de ma bemondták hogy felszabadult egy hely a kajakos csapatban és aki érdeklődik az menjen és jelentkezzen. ezt megtettem és úgy tűnik hogy része lehet részese lehetek a kajakos csapatnak. ami azt jelenti hogyha partraszállás oknál amennyiben az időjárás megengedi és nem nagy a szél a hullámzás mi nem gumicsónak okkal hanem kajakokkal fogunk partra szállni illetve a partraszállás előtt a part mentén lehetőségünk van túrázni felfedezni kicsit a környéket állatokat keresni körbe evezni jéghegyeket. ez persze többletköltséggel jár de azt gondolom hogy csodálatos élmény lehet egyedül egy kajak ból felfedezni az antarktiszi vizeket nem pedig egy gumi csónakban csúfolódva utazni huszadmagunkkal. A többiektől eltávolodunk egész csendes és eldugott helyekre is eljuthatunk. a 180 résztvevőből összesen 16-an tudnak így kajakozni. persze kapunk vízhatlan overállt, cipőt, kesztyűt És fog minket is követni egy biztonsági csónak. már alig várom hogy elinduljunk.
Nagy élmény volt itt kajakozni bár itt a déli shetland szigeteknél még nincs jég És hó is csak foltokban de a táj gyönyörű. kajakozás után követtük mi is a többieket partra szálltunk és egy kis túrát tettünk a pingvin kolóniák között. két pingvin fajta költ a szigeten az egyik a chinstrap (állszíjas) a másik pedig a gentoo (szamár) pingvin. mindkettőből több száz csibét és kifejlett egyedet láttunk. nagyon érdekes hogy volt a szigeten egy darab királypingvin is. Ami könnyen megismerhető mert kétszer olyan magas és narancssárga színű a feje és csőre. viszont ezen a területen egyáltalán nem költ valószínűleg ez a példány eltévedhetett.
sok madarat is láttunk, főleg óriáshojszákat és skua-kat, azaz rablósirályokat. a skua-k a pingvinek ragadozói, tojásokat és csibéket próbálnak ellopni. (László, 2023)
Fóka smárolás - Szergej fotója
Helyi munkagép nyári környezetben - Elter Karcsi fotója
A kutatóállomás hivatlan, de elutasíthatatlan látogatói önérzetes, emelt fővel - Karcsi fotója
Az orosz kutatóállomás kis temploma - tán a gyontatófülke be sem fért - Elter Karcsi fotója
A chilei és orosz kutatóállomás a repülőgépről fényképezve - Elter fotója
A chilei bázishoz tartozó templom - Elter fotója
Elter fókát fényképez
Port Lockroy - egy természetes kikötőt képező öböl a Palmer-szigetcsoportban található Wiencke-sziget északnyugati partján, az Antarktiszi-félszigettől nyugatra - h.k. fotója
Port Lockroy - Pingvinek csak ezen a ponton túl tartózkodhatnak - h.k. fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Bukovszki Károly, 2023. 03. 09. 09:52
tényleg 7 kontinens van, de India valóban Ázsia része. Viszont Észak és Dél-Amerika külön van. (Közép-Amerika Északhoz tartozik)
Januárban volt szerencsém a csodálatos Antarktiszt meglátogatni, valóban felejthetetlen és leírhatatlan élmény.
Még annyi, hogy a képek között van egy amin Adélie pingvin szerepel a feliraton, de az egy Chinstrap a képen.:)
(Az Antarktisz nem senkiföldje. Az Antarctic treaty pontosan meghatározta 1952-ben, hogy mely területekre mely országoknak volt igénye és közösen meg is állapodtak. 7 ország volt az eredeti aláírók között. ma már vagy 40 országnál jár, de nekik nincs területi igényük, csak kutatási célokkal csatlakoztak.)
Nagy Attila, 2022. 05. 27. 17:38
Egyébként jó lett a útinapló, lehet saját túrát is szervezni, saját hajóval, nincs szabályozva, mert az Antarktisz senkiföldje.🙂
úti kritikus, 2022. 05. 26. 17:45
Kedves Attila!
Az aloldal bevezetőjében megírtuk, hogy kétféle álláspont van e tekintetben. Az egyik szerint India, az Ázsia része. Manapság már semmi sincs kőbe vésve.
Nagy Attila, 2022. 05. 26. 17:30
7 kontinens van a világon, nem 6! Amerika, Afrika, Európa,Ázsia, India, Ausztrália, Antarktisz!😉 Én így tanultam 1988-ban, de anyukám is így tanulta az egyetemen 1977-ben.....