ÚTIKRITIKA.HU / Balatonszéplak-felső

Balatonszéplak-felső

Egészségi kockázatok | Mit vigyünk magunkkal? | Étkezés | Vásárlás | Szórakozás | Közlekedés | Közbiztonság | Magyar érdekképviselet | Sportolási lehetőségek | Fotóegyveleg

Balatonszéplak-felső - Hasznos információk és tanácsok

Ezt a fotót rendesen meghekkeltük.

Egészségi kockázatok

Halszálka lenyelése

"A lenyelt halszálka semmiféle maradandó károsodást, évekig fennálló panaszt nem okoz, mivel a szálka 2-4 nap alatt a nyál savtartalmától ellágyul, feloldódik" - állítja dr. Gerencsér Emőke.

"Halszálka lenyelése esetén együnk egy szelet citromot vagy igyunk ecetes vizet, majd nyeljünk krumplipürét vagy kenyeret, hogy kitisztuljon a nyelőcső. Ha halszálkát nyelt, igyon kevés ecetes vizet vagy citromlevet. Ez felpuhítja a szálkát, így az már nem irritálja többé a nyelőcsövet." Forrás

(Képek forrása)

Prűdektől elnézést kérünk az alábbi link felrakásáért, de a szövegben szerepel Széplak, és ezért dokumentálási kötelességünknek éreztük az elgondolkodtató üzenetet hordozó dalszöveg megosztását. Gondoltuk, hogy a refrénben felvetett, közügyet érintő felszólítás miatt ez a műalkotás az egészségi rovatba illeszthető a leginkább: Delta - Ne pisálj bele a Balatonba

Biciklisbaleset - lásd Közlekedés fejezet

Egy lépcső a strandon

Update 2020 - lásd update 2017. Sikerült új, elfogadható, fémből készült lépcsőket csináltatni. Hurrá! Sajnos azonban az a mutatvány, hogy egy gyökérkefével valaki a szeptembertől májusig tartó időszakban ezeket a lépcsőket megpucolja, hát ez a mutatvány nem sikerült. Különösen a korlát alsó fele dzsuvás, pont ovis magasságban. Két megoldása van erre az ovisoknak: Vagy sikoltozva nem hajlandóak hozzányúlni a nyálkás izéhez vagy tejes tudományos alapossággal kezdik levakarni a cuccot a korlátról. Kicsike kagylók is vannak ám benne. Tudományos érdeklődésű ovisok paradicsoma. A szülői megoldás mindkét viszekedésre ugyanaz, fel kell kapni a kölköt és kivinni a partra. A feltorlódott tömeg elégedetten kikapaszkodik.

Mozgássérült lejáró változatlanul sehol sincs, erre nem vagyunk igazán büszkék.

És még mondják, hogy fogyóban a magyar...

Szóval, engedéllyel mégis lehet kutyát bevinni?

Mit vigyünk magunkkal?

Pénzt mindenképpen. Ezenkívül: még több pénzt. Szúnyogirtót és - ha már megtörtént -, Antivakarin-t. Ez nem a reklám helye, de szerintem nagyon jó termék. Az elvárások minimalizálására való képességet. Felesleges álmodozni arról, hogy milyen lenne a Balaton térsége, ha sok pénzt költenének rá. A szolgáltatók többsége a túl rövid szezonban nem tud annyi pénzt keresni, hogy maradjon elég a fejlesztésekre is.

Update 2017 - A strandon a szemeteseket már gyakrabban ürítik, ezúton is köszönjük. Az árak színvonala a KFT óta változatlan, szárnyal. Update 2020 - A tavalyi fejlesztések megtorpantak, fűmag nem került, a csomagmegőrző lezárva egész szezonban. Hirdetik az okos megoldások hatékonyságát. Viszont a wc nyitva nap közben, tiszta, karban tartott, takarított, príma.Strandbüfé sehol, mozgóárusok serénykednek.

Étkezés

A legendás lángos

Szomorú update 2023: Vége a dicső történetnek. Bezárt. Végleg. Már nem bírják erővel - mondta Heni.

Erzsi néni és Heni az aranykorszakban

Éttermek

Party büfé

2023-ban már májusban is nyitva tart minden nap. A személyzet nagyon kedves.

Hintaló

2022. július: A korábbi évekhez képest javult az étkek színvonala. Kellemes meglepetés.

Kovács helyett KisKert

2019-ben nyílt meg a Kovács étterem helyén, szépen átalakítva és főleg korszerűbb kínálattal, sőt figyelmes kiszolgálással. Érdemes kipróbálni! Mi megtettük, és elégedettek voltunk. Jövünk vissza.

Visszajöttünk, de ez az evés már felemásra sikerült. A kacsacomb nekem ízlett, viszont Marci csirkéje nem volt finom, és - mivel megkóstoltam - mindketten így éreztük. Másrészt: miért nincs még honlapjuk? Manapság ez már alap.

Update 2020 - esténként foglalni kell, az étterem jól megy. Az ennivaló változatlanul finom, a túrógombóc ízletes és nem brutálisan nagy.

,, A KisKert helyén korábban a Kovács vendéglő volt, a helyiek a nagy adagok és a kellemes árak miatt kedvelték is, de a tulajdonosok úgy döntöttek, nem csinálják tovább. Tőlük vette át Szilárd és Ági a helyiséget, majd az utolsó kis zugig mindent megterveztek maguk. A dizájnt és az étlapot is együtt találták ki, és május elején meg is nyitottak. Azt mondják, rendületlenül hiszek benne, hogy a minőségi vendéglátás Siófokon is kifizetődik.
Mondanám, hogy a KisKert fókuszában a magyaros, kisvendéglős ételek állnak, de Ági annyira jellegzetes stílust ad hozzá minden fogáshoz, hogy itt ennél jóval többről van szó. Minden ételbe kerül némi csavar és újítás, de csak annyi, hogy az frissítőleg hasson. És természetesen minden frissen és minőségi alapanyagból készül. Ági egész nap a konyhában áll – a különböző színben pompázó séfkabátjait is ő tervezte -, Szilárd pedig fogadja a vendégeket, és gondoskodik mindenki jólétéről. Szerencsére a csapat is hamar összeállt, a konyhában Nagy Attila, Batta Tibor és Bogdány Lajos segíti Ágit. (2019)" forrás

Petrus

2023: Végleg bezárt

Zöldfa

2022: Most üres. Úgy hírlik, hogy 2023-ban nyit kávézóként vagy cukrászdaként, az épületben pedig, panzió lesz.

Terülj-Terülj - Új Muskátli (Vécsey utca 1.)

Bezárt. Helyére jön 2023-ban az Erdélyi ízek.

Margaréta étterem (Vécsy utca, az Új Muskátlival éppen szemben)

Végleg bezárt.

Bala Bisztró

(Liszt Ferenc sétány 25.)

2023. június 1. Egyelőre úgy néz ki, hogy bezárt. Talán később kinyit?

Rozmaring

Egyik kedvencünk. Slow food, itt kényelmesen ki kell várni amíg elkészül. Cserébe finom. Nem ettünk itt még rossz vagy közepes ételt. Valójában Széplak alsón található.

Calypso (Vécsey Károly utca vége, vitorláskikötő)

Update 2022: a 12% szervízdíjat automatikusan felszámolják, de az ennivaló még mindig finom.

Monopol helyzetben van, a legjobb kilátással rendelkező széplaki étterem. Találtak végre jó szakácsot, jó pizzát is sütnek. A személyzet néha kiakasztó, konkrétan kioktató, beszólogatós és szemtelen. Persze ez a borravaló megtagadásával könnyen kezelhető.

Kriszta fotója

"Kezdjük azzal, hogy az étterem parádés helyen van, roppant kellemes volt az ételre várakozás közben naplementét nézni, és kellemes a vitorlások látványa is. A kikötőt és környékének egy részét igazán megszépítették az utóbbi években. Az étlap és az itallap választéka lenyűgöző, valamennyire gyanakodtunk is, hogy nem vállal-e túl sokat a konyha a minőség rovására. Tapasztalatunk szerint a válasz: igen is meg nem is. A meggyleves szerintem menza színvonal. A fiam rántott csirkemell filéje jázminrizzsel hármas felé. A láva csirke steak krumplival jó volt, az én parajos pisztrángom wok-zöldséggel ugyancsak kaphat négyes osztályzatot. A palacsinták átlagosak, a császármorzsa szintén. A friss gyümölcsös vitaminkoktél ital kifejezetten jó, viszont a mojitoba túl takarékosan raktak alkoholt.

A felszolgálás fiatalos, volt egy bénázó kisegítő lány és egy magabiztos (az ízlésem szerint kissé műmájer) pincér srác. Az nem volt túl profi, hogy a személyzet a háttérben hangosan vitatkozott/veszekedett egymással. Hárman voltunk, 12 ezret fizettünk, azaz nem olcsó a hely. Visszajövünk még más családtagokkal, hogy kipróbáljuk a saláta kompozíciókat, és még mást. A Calypso a helyi éttermek mezőnyében mindenképpen megérdemli a figyelmet, magyarul a kipróbálást. Nem szerettünk bele, otthon néha jobbakat rakunk össze, nem szólva a palacsinta kategóriában Zöldi Jutka Balatonszéplak-felsőn varázsolt, mennyei málnakrémes palacsintájáról." (Spinat)

"Enni nem szoktam odamenni, csak kávézgatni, ezt-azt kortyolgatni. Viszem a iPademet és ott dolgozgatok a vitorláskikötő kellemes látványát is élvezve. Főszezonon kívül a legkellemesebb a hely, mert akkor nagyobb a nyugi. Rokonszenvesek a fiatal felszolgálók." (K.K.)

"A kedvenc helyünk a Calypso. Ez egy családias étterem a vitorláskikötőnél, ahol ismerősként üdvözlik egymást a pincérek és betérő hajósok. Van mellette egy kis játszótér és még arra is gondoltak, hogy lábbal hajtható autókat tegyenek ki a gyerekek számára. Igazi gyerekbarát hely, az étlapon is külön fejezetet szentelnek a gyerekeknek (külön elismerés a méhecske alakban tálalt fagylaltért).
Idén szakácsot cseréltek, ez az étlapon és az ételek színvonalán is nyomott hagyott. A férjem évről-évre harcsapaprikást eszik túrós csuszával,most is ennél maradt és állítólag ez volt az eddigi legjobb próbálkozása. Én mindig a kakashere pörköltet választottam,de az sajnos,nem szerepel az étlapon. így most sok magvas bundájú, camemberttel, aszalt szilvával töltött csirkemellet rendeltem eper-szeder szósszal." (Csicseriborsó)

"A rövid vakáció utolsó estéjén hazaindulás előtt halászlét szerettem volna enni egy kis útszéli helyen, ahol már évek óta szoktam. Előtte egy kis sétát tettünk a széplaki strandon. Mielőtt elindultunk volna a partról, hogy elköltsük vacsoránkat, még kíváncsiságból megnéztem a strand végében található étterem étlapját. Az első oldalon ott virított "Balatoni halászlé bográcsban". Gondoltam, ha nem lesz szimpatikus mégsem a megszokott hely, akkor itt biztos hozzá fogok jutni a vágyott leveshez. Mikor elértük a tervezett helyet, a kiszolgáló hölgy gúnyosan közölte, hogy most adta ki az utolsó adag halászlét és jöjjünk vissza holnap. Ez kissé feldühített, de még mindig ott volt a "B" terv. Tehát vissza a kocsiba és irány az imént említett vízparti étterem, vagyis a Calypso. Sajnos a szeles idő nem tette lehetővé, hogy a teraszon üljünk le. Igazán hangulatos lett volna. Néhányan egy ideig dacoltak az időjárással és kint élvezték az élő gitárzenét, de rövidesen ők is behúzódtak a zárt részbe. Az étlapot meg se néztük. Rögtön rendeltünk két halászlét. Amíg várakoztunk, a szomszédos asztalokhoz érkező ételeket nézegettük. Igazán bizalomgerjesztők voltak. Végül megérkezett a kis piros bogrács egy kosár kenyér és egy kis erős pista is. Valamivel nagyobb adagra számította, de reméltem, hogy a tartalom kárpótol majd ezért. Az íze kifogástalan volt, de az ígért ponty patkó helyett csak egy kis darab hal úszkált darabokra esve az alján. Elfogyasztása után azonnal kértük a számlát. Kissé meglepődtünk, amikor külön felszámolták az elfogyasztott kenyeret. Ilyennel már nagyon régen nem találkoztam." (Étterem blog)

,, A tigrisrákos tészta erős 3-as osztályzatú, a palacsinta kettes. Ezek abból élnek, hogy csodálatos a parti elhelyezkedés. Arról beszéltünk, hogy amennyiben igazán jó konyhát vinnének, akkor mekkora sikere lenne. Feltehetően nekik ez így is megfelel. Nekünk nem. A társaság legalább jó volt" (Aji)

,, Az elöző (2016-os) véleményemet nagymértékben felülbírálom: Kezdenek jó konyhát vinni, megújulás történt, a tálalás profibb. Többet fogjuk kultiválni. Ha olvassa soraimat a séf, akkor üzenem, hogy hajrá és köszönjük az igényesség jelentős javulását. (aji, 2019)

Az étterem honlapja: www.calypsocafe.hu

Ezüstpart étterem (Silver Beach, aminek a fedet része a Saloon) - Liszt Ferenc sétány

Nem ajánljuk!

"Némileg ízlésficamos a koncepció, amúgy tűrhető a kaja. A házi limonádéjuk viszont botrányosan vacak."

Piroska Csárda (Zamárdi út utca, csaknem a vasútállomással szemben a túloldalon)

Gyerekeknek játszószoba is van, remek ötlet.

"2016 nyarán első látogatás: MInden rendben. Jó színvonal megmaradt. Lekváros palacsinta kellemesen vékony és a baracklekvár benne szuper." (Spinat)

"Szuper a Piroska! Heti ajánlatok közül választottunk. A zöldborsó leves pont olyan volt, amilyennek szerettem volna. A nyári hőségben a rántott fogasfilé köretének a hideg bécsi krumplisaláta ideális volt. Még az egyszerű palacsinta baracklekváros töltete is minőségi volt. Ide idén többszőr visszajövünk." (K. J.)

"2015. júniusában elmentünk megnézni, hogy még mindig jó-e a Piroska. Az étlapon a választék kevesebbnek tűnt, de a lényeg, hogy minden nagyon finom volt. A húslevesben szívesebben láttam (ettem) volna cérnametéltet a csigatészta helyett, de sebaj. A kiszolgálás korrekt. Megyünk még ebben a szezonban." (Sipnat)

"Ez ám a meglepetés! Egy-két évvel ezelőtt többször is voltunk itt, és nem nyűgözött le minket, igaz elégedetlenek sem voltunk. Egy augusztus végi szombat este látogattunk el hozzájuk. Népes lakodalmi etetés zajlott, de egyéni vendégeket is kiszolgáltak. Mégpedig meglepően gyorsan.

Hárman ettünk, és mind a hárman nagyon elégedetten távoztunk. Karesz hagymás rostélyost rendelt. Furcsállta, hogy a pincér megkérdezte, hogy medium kéri-e. Karesz szerint egy hagymás rostélyos esetén - ellentétben a bélszínnel - nincs értelme megkérdezni, hogy milyenre süssék a húst. A lényeg azonban, hogy Karesz totál szerette az ételét, minden részletében. Marci rántott csirkéje is siker volt. Én kacsacombot rendeltem. Szuper volt, ahogy a hagymás krumpli és a lila káposzta is. Marcinak nagyon ízlett a bownie, az én ízes palacsintám is ötös volt. Ja, és Karesz fehér házi bora is prímának bizonyult.

A felszolgálás gyors, hatékony. Az ár-érték arány rendben van. Nem olcsó, de a minőség indokolja az árfekvést. Tetszett, hogy a hagyományos vendéglátást, konyhát profin "gondolták újra", azaz korszerűsítették. Le a kalappal! Visszajövünk." (Spinat)

"2014. júniusában visszatértünk és örömmel állapítottuk meg, hogy a színvonal olyan jó, mint az előző évben. A falusi húsleves gazdagon tartalmas, finom. A tenger gyümölcsei vegyes tál elég jó, a lekváros palacsinta ás a brownie átlagos. A felszolgálás profi." (Spinat)

,, Hú, ez 2017-ben is jó étterem! Szuper volt a kacsamell. A fehércsokoládés édesség viszont nem csúcs. Más: nem lenne időszerű, hogy a pincérek valamicskét már angolul is tudjanak? Tudjuk, baromi nehéz felszolgálót találni. Jövünk vissza." (Spinat, 2017. június)

Kremán halsütöde - Liszt Ferenc sétány 31. Tel.: +36 (20) 314-0427, +36 (20) 434-0911

"Kremán János 1959-ben elsőként váltotta ki a halsütésre szóló iparengedélyt. A nádtetős kis kerthelyiséget (az Ezüst­part szálló mögött) ma már a harmadik nemzedék viszi. Csak halat árulnak, paprikás lisztben sült kárászt és keszeget, roston sült süllőt, pisztrángot meg hekket. Igazi balatoni harcsa szerintük már nincs, azt sajnos már a telepítéskor ellopják. " (magyarkonyhaonline.hu)

"A nádtetős kerthelyiség a szebb napokat is látott Ezüstpart szálloda mögött, a Liszt Ferenc sétány 31. szám alatt található. Ha vonattal érkezünk, a Balatonszéplak-felső állomásnál kell leszállni. A halsütödét 1959-ben alapította Kremán János, most a harmadik generáció, veje és unokái viszik a halászhálókkal dekorált helyet. A kínálatban csak hal - a hekk mellett keszeg, kárász, pisztráng és süllő - szerepel, a kötelező kenyérrel, kovászos uborkával és almapaprikával. Természetesen fröccsöt is adnak hozzá. 2013-tól halászlé is van!"

"Finom volt a pisztráng és a palacsintájuk is jó, bár a lekvár lehetne kevésbé átlagos. Ami a dekorációt illeti, a halászhálók, szárított halkreációk és a Nagy-Magyarország térkép eddig is megvoltak. 2013-ban dekoráció vonatkozásában egy újdonság vált láthatóvá: a Székely himnusz szövege van kitéve, nemzeti színű szalagokkal díszítve." (Pepe, forrás)

"Augusztus végén látogattunk el oda abban a reményben, hogy meg tudok enni egy szép nagy sült fogast. Fogas nem volt, hekkhez és fonnyadt pontypatkóhoz nem volt kedvem. Ettünk palacsintát. Teljesen átlagos volt, nem igazán finom. Nagyon takarékoskodnak, mert a három palacsintát egy félbevágott papíralátétre erőszakolták rá, nem volt kényelmes így megenni. Silány, kicsinyes megoldás. Még valami. A személyzet kedvtelenül végzi a dolgát, a vendégekre még véletlenül sem mosolyognak rá. Enervált egy társulat. Vagy fejétől bűzlik a hal? A főnök ember - a szezon folyamán többször tapasztaltuk - elég megkeseredett figura (válás?) és gyakran hangosan, a vendégek füle hallatára nyilatkozik frusztráltságáról. Hát akkor milyenek legyenek az alkalmazottai? Nem szívderítő, hanem szívlohasztó a hangulat. Ráadásul fogas sem volt. A palacsinta miatt külön meg nem fogok a jövőben idejárni. A lángososoknál ugyan az ízlésemnek túl vastag a palacsinta, de legalább ott pezsgő, élettel teli, karakteres a hangulat, barátkoznak a vendégekkel, na meg a lángos világbajnok." (Spinat)

"A főnöknek új, fiatal barátnője van. Reméljük a szerelem pozitívan hat a létesítményre. A palacsinta még mindig jó." (Spinat)

A ledózerolt vasútállomáshoz közeli kocsma&büfé

Ha árérzékeny vagy nagyon jó a széplak-felsői pléhcsárda utódja a bordó ház. Nincs nagy választék de az finom, a környékbeli melósok is odajárnak ebédelni ,hurka kolbász kenyér mustár 1600ft retro hambi dupla hús sajt nagybuci 1300ft de van hotdog virsli páros főtt sült is.
Egyszerü kaják és a pia is megfizethető.
Az asztalok szutykosak de vigyél kézfertőtlenitőt elvégre kocsma a szentem. Egyszer átmész visszajársz. (2023)

Parti kukorica- és kürtöskalácsárus (Mais bitte, Pfannkuchen bitte!)

Előszezonban a német szöveggel spórolnak. Ma már hatékonyabb lenne az ukrán vagy a lengyel felszólítás, legalábbis az Ezüstpart hotel előtti részen. Itt a magyarokon kívül már nem annyira németek vannak, hanem ukrán gyerekek és lengyel felnőttcsoportok. (A korábbi években az árusok kisebbségiek voltak, újabban a többség uralja a terepet e téren.)

Márta cukrászda

2023. júnous 1. Nem nyitott ki. A melltte lévő Lángosos-pizzás-palacsintás se.

Vásárlás

Marci ABC

A honlapunk éveken keresztül visszhangozta azokat a véleményeket, hogy milyen kellemetlen a kiszolgálás a Marci ABC-ben. 2015. június közepén azt tapasztaltuk, hogy a bolt belső, nagyobb kényelmességet teremtő átalakításával a kiszolgálás is alapvetően megváltozott. Egy-két mogorva hölgy eltűnt, egy-két korábbi mogorva normálisabbá vált. Ez annyira pozitív fejlemény, hogy úgy döntöttünk: eltüntetjük a múltbéli kritikákat. Új fejezet nyílt a Marci ABC történetében. A múltat eltöröltük, de azért figyeljük, hogy a pozitív változás tartós jelenséggé válik-e. A házi rétesük elég jó, de csak kilenc után jön az áru. Finom a bagett. Favágő kenyér, ciabata van most is, hála égnek.

A belső átalakítás révén az egész bolt tágasabb, szellősebb, kellemesebb. kultúráltabb lett. Régebben nehezen lehetet megközelíteni a pékárúk pultjait. Most ez nem probléma. Kérdéses, hogy a főszezonban a hosszabb sor miként tud állni a pénztárhoz anélkül, hogy zavarná a tejtermékes, húsos, édességes és pékárús pultok megközelítését.

Spar

Lehet grill csirkét is venni. Van újság, húsáru, a pékárú választék nem szuper. Vasárnap is nyitva tartanak. Jeleneleg a legjobb abc a környéken.

Szórakozás

Siófokon a Szabadtéri Színpadon sokszor remek előadásokat lehet elcsípni véletlenül.

Földváron a Kultkikötő valóban színvonalas programmal és több helyszínen vár egész nyáron. Sajnos sz új weblapjuk fejlesztésénél sokat tanultak a siófoki kollégák módszeréből. Nehézkesen azért, de használható, én mindenkit biztatok, megéri böngészni !!

Update 2020 - kérdés eldőlt, mindkettő megszűnt. A Flörtből állítólag konditerem lesz, a Palace helyén szállodát építenek.

Közlekedés

• Gyalog - igen egészséges opció 1-99 éves korig
  • Kerékpárral - szintén egészséges opció, a gyaloglásnál lényegesen gyorsabb. Áruszállításra is alkalmas. A kerékpárokra vigyázni kell, ez nem ajánlás, több eltűnt bringáról hallani minden évben. A sisak viselésse ne legyen csak lehetőség, hordja mindenki a saját jól felfogott érdekében, lécci-lécci. A Balaton magyar viszonylatban bicikliúttal jól ellátott környék. Még akkor is az, ha pl. Siófokon és Széplakon (Zamárdiban és kb a déli part legalább felénél) a bicikliút csak egy felfestés és pár tábla az úton. De nagyon hálásnak kell lennünk azért, mert van. Szépen kérek mindenkit, hogy használja is. Tévedések elkerülése végett: a hetes út forgalmas, baromira forgalmas, ott csak a városon belül van bicikliút. A bicikliút általában a sínen túl egy-egy kicsiny utca egy része. Nem a kétsávosé, mindig a kicsi mellékutcákban van.

Széplak és Siófok közötti út változatos burkolata - Kriszta fotója (2019 augusztus)

• Tömegközlekedéssel- igen ilyen is van. Buszok járnak a buszpályaudvarról, naponta többször is.
  • Autóval- szezonban Siófokon parkolni nehezebb, mint a Belvárosban Pesten. De be kell látnunk, családosoknak pl. ennél nincs praktikusabb közlekedési eszköz.
  • Fesztiválbusszal- esetleges, hogy van-e és az is, milyen menetrend szerint közlekedik
  • Vonattal - tíz perc  Siófok
  • Gépkocsival

"Vajon mi viszi rá a közlekedés irányítóit arra, hogy itt Balatonszéplak-felsőn a kereszteződésekben a közlekedési lámpákat minden nyári hétvégén következetesen kikapcsolják? Megkeserítik ezzel az összes szabálykövető autós életét. Aki tudja a kérdésemre a választ, az üzenjen ezen a honlapon." (K. K., 2014. augusztus)

Update: semmi sem változott 2019ben

Update 2022: ugyanaz, csak kb harmadával nagyobb forgalom. Kéretik a parkolásra figyelni, kellemetlen meglepik várhatóak, sok lett a fizetős zóna.

Ez a fenti tábla a Gyöngyvirág utca elején áll (talán Széplak-alsó ez és nem felső). Próbáljuk értelmezni a táblát több variációban és vonatkozásban:

1. Az utcába csak az ott lakók mehetnek be, akár a kutyájukkal.
  2. Az utcába csak az ott lakók mehetnek be, de az ő kutyájuk sem.
  3. A lakóknak és csak nekik, ez nem egy zsákutca.
  4. A német fordítással nyilván azt akarták mondani, hogy az utcába lakók kivételével mindenkire vonatkoznak a jelzett tilalmak. Csak hát az Ausserdem Einwohner magyarra fordításban azt jelenti, hogy amellett lakók. Talán az Ausnahme szót kellett volna használni?
  5. Amúgy, milyen alapon sajátítják ki maguknak az utcát az ott lakók? Vagy a hatóság döntött így? Ki tudja a megfejtést?

A sétány legaranyosabb közlekedői

Közbiztonság

A nyaralók feltörése nem ritka. Az ellopott szajré állítólag az északi parti, Veszprém megyei piacokon kínálkozik újrahasznosításra, akár "visszavásárlásra".

"A napokban az Október 23. úton egy nyaralóban tucatnyi fiatal házibulizott, és míg szórakoztak a szobákból ismeretlenek ellopták az értékeiket (okostelefonok, laptopok stb.). A rendőrség megállapította, hogy a buli résztvevőin kívüli személyek lehettek a tolvajok, mert idegen lábnyomokat találtak. Június végén Széplak-felsőn volt még minimum 3 betörés. Egy idős házaspár annyira meg van ijedve, hogy mindketten együtt soha nem hagyják magára a házukat. Valamelyikük mindig őrzi."

"Egy régi ismerősömnek a Deák Ferenc sétányon van nyaralója. Most nyáron egy éjszaka a hálószobájában aludt, miközben egy tolvaj a nyitva hagyott teraszajtón keresztül besurrant és a nappaliból ellopta ismerősöm pénztárcáját, telefonját, bankkártyáit, igazolványait, slusszkulcsát. A tolvaj benyitott a hálószobába is, és amikor látta, hogy ott a háziak tartózkodnak, menekülni kezdett. Így elmaradt az autó ellopása. A tolvaj menekülés közben hátrahagyta az egyik lábáról a cipőjét. A kihívott rendőrség sem a cipővel, sem az egyéb nyomokkal nem kezdett semmit, mondván, hogy éppen nem áll rendelkezésükre a nyomozó kutya. Semmi nem került elő az eltűnt értékek közül. Ismerősöm megfogadta, hogy ezentúl nem hagyja nyitva a teraszajtót éjszaka és nem rakja egy helyre az összes értékét." (J. K.)

Csekély közbiztonsági kockázat érzékelhető a Széplak-felsői vasútállomáson működő büfé előterében. Az alkoholmámorban leledző helyiek, melósok, deklasszált elemek jellemzően nem jelentenek veszélyt az arra járókra. A vonatra várakozók számára esetenként szórakozást kínál egy-egy részeg figura indokolatlan zenei önbizalomról árulkodó danolászása.

"A közbiztonság témaköréhez tartozhat olyan eset is, amelyben valaki a saját biztonságát veszélyezteti. A Babits Mihály utcában állandó lakosként él egy családi házban egy német ember. Tavaly az utcában az árokban feküdt, azt hittem egészségi baja támadt. Gyorsan kiderült, hogy tökrészegen fetreng. Korpulens testét két embernek kellett kiemelni. Ennyire olcsó a a pia egy német munkanélküli segélyből élő egyénnek?" (Ko)

"Egy barátommal sétáltunk idén, az előszezonban  a Liszt Ferenc úton. Egy autó lassított a közelünkben. Az autóban két kigyúrt, tetkós cigány strici ült, két cigány lánnyal. Világosan ki lehetett következtetni, hogy a lányokat akarják nekünk felkínálni, akkor még bátortalanul. Alig valamivel később ugyanez a társulat már kint a strand sétányán kezdeményezően lépett fel. Az egyik lány magát erőteljesen illegetve-billegetve kereste önzetlenül a barátságunkat. Kellő távolságból a stricik figyeltek. bennünk nem találták meg az ügyfelet. Furcsa volt ez a jelenség. Ilyet még nem tapasztaltunk Balatonszéplak-felsőn. Hiába a kulturális programok kínálatának egyszer végre errefelé is illik bővülni." (S. K.)

Az úti kritikus a közbiztonság alfejezethez sorolta az alábbi, Hitchcock Madarak című filmjébe illő horrortörténetet. 2013 júniusában barátunk az idei nyaralás gyönyörűségének víziójával érkezett meg nyaralójába. Szörnyű látvány fogadta. A nyaraló teraszának asztalát, székeit becslése szerint közel egy kilogrammra becsülhető madárürülék rondította.

Barátunk a helyi ornitológiai viszonyokat jól ismerő emberhez fordult, aki tájékoztatta arról, hogy a jelentős ürülék koncentráció nagy valószínűséggel egy népes varjúsereg szőnyegbombázásának maradványa. A szakértő tájékoztatása szerint a varjak csapatban nem csupán rendeltetésszerűen repdesnek, hanem az ürüléküktől is egy időben, szinte vezényszóra szabadulnak meg. A szőnyegbombázás célpontja mindig más, így barátunk joggal reménykedhet abban, hogy a varjak csoportos teherkönnyítése a nyaralóját újra már nem fogja sújtani. Pedig, már esküdözött magának, hogy amennyiben a varjak bűnismétlést követnek el, ráadásul állandósuló jelleggel, akkor inkább eladja a nyaralóját.

Szívesen venné a honlap, ha olvasói beszámolnának esetleges hasonló légitámadásokról, mert így az úti kritikus felelős megállapítást tehetne arról, hogy a varjaknak van-e Balatonszéplak-felső vonatkozásában kollektív széklettámadási koncepciója.

Magyar érdekképviselet

Balatonszéplak-felsőn nincs a Magyar Köztársaságnak nagykövetsége, sőt rendőrőrs és önkormányzati hatóság sincs. A hatósági jelenlét néha észlelhető a parti sétányon:

• Rendőrautó roncsolja a burkolatot
  • Néha lovas rendőrök parádéztak a paripák székletével megajándékozva a korzózó nyaralókat

Sportolási lehetőségek

Szörfölés, wind-surf, sup, kite

"Balatonszéplak felső - Csücsök beach

Csak egy órára Budapesttől, Siófok mellett található, egy a szörfösök és kiteosok által is kedvelt partszakasz. A szabad strandnak köszönhetően, bármikor is indulj útnak, lesz helyed a parton, és sekély vízben, élvezheted az általad szeretett sportot. A sekély vízzel és a fürdőzőkkel azonban vigyázz, mert a szeszélyes déli partvonalnak köszönhetően előfordulhat, hogy a szkeg a homokot fogja szántani! A keleti medencében általában az északnyugati szél működik jól, és a part felé visz ha valami gondba kerülnél! Ha viharosabbra fordul az idő, akkor itt hullámzásra is kell számítani, csak amúgy balatoni módra!

Tavaszi és őszi időben a köveken kell átvergődni a vízbejutáshoz, nyáron a strandlépcsők ezt kicsit komfortosabbá teszik! (Ezen a ponton 46.898877,18.003646 találhatsz homokzsákokat, ahol nincsenek kövek, így egyszerűbb bejutni!) A Széplak-felső részen nincs nádas csak egy mólókkal körbezárt vitorláskikötő, Széplak-alsó felé egy keskeny sávban találhatsz nádast! Ami nagyobb figyelmet igényel, az a napozó stégek amik a vízben több helyen is fel fel bukkannak. A parthoz közel tudsz parkolni is, vagy a csücsök melletti területen, amit a kiteosok is előszeretettel elfoglalnak ernyőkkel színesítve a területet, vagy a közeli utcákban! Koordináták: 46.89852,18.003292

A jó adottságok miatt, évek óta használják a partszakaszt kite és szörf oktatásra is, sőt a Balaton királyai szörfverseny is többször itt került megrendezésre. Olcsó szállást könnyen találhatsz a környéken, akár magánháznál, akár a retro-szoc hotelekben! Büfé nincs a közelben (a pataknál), hotelek előtt már találsz, így ennivalót jobb ha hozol magaddal! A legközelebbi büfé az Ezüstpart hotel felé található ( kb 300-400m). (szörftábor.hu - bázisával szemben) A családdal vagy egyedül, de megtalálod itt a számításod! És nem utolsó sorban, ha marad erőd, akkor vár a siófoki éjszaka!" Ákos (www.windsurfing.hu)

Horgászás

"A széplaki strandon ki van írva, hogy (a fürdőzőkre való tekintettel) tilos horgászni napközben hattól este kilencig. Van egy öböl rész a strand egyik végén, ahol ez a tilalom nem érvényes, mert ott nincs tiltó tábla. Viszont ott is fürdőznek, és zavarják a horgászókat. A fürdőzök igazán lehetnének tekintettel a pecázókra, nekik odébb lenne bőven helyük lubickolni. A fürdőzök kifejezetten genyó módon mászkálnak a vízben, hatékonyan bosszantva az összes horgászót. Beleakadnak a damilba, és ilyenkor még nekik áll feljebb." (Sanya)

A helyi erők sokszor kérdeznek rá az érvényes engedélyre.

Fotóegyveleg

Vissza az elejére

Balaton Lidó, 2023. 05. 11. 10:53
Javaslom a 2020 előttre vonatkozó tények és vélemények sűrű rostán való átengedését, legtöbbjük már nem aktuális.

Jánni Tibor, 2017. 04. 23. 20:05
A Hotel Ezüstpart udvarán található büféről nagyon szép kép került fel az öldalra, kár, hogy meg sem említik, hogy itt is lehet enni, inni!

P. Laci, 2016. 07. 20. 19:29
Ervin! Az utca legjobb kocsmája nem KEKE, az a tulaj beceneve volt. Egyébként Oázis söröző. Nem véletlenül zárt be: Kekét holtan találták háza kocsibejárójánál. Jópárszor voltam vendégük, reggelente ott indítottam a napomat egy jó kávéval, lévén, hogy a szomszéd étteremben ( Margaréta) voltam pincér 5 szezonon keresztül. Margaréta vendéglő... Csak ajánlani tudom mindenkinek. Szerettem ott melózni. Anno (2005-2009) között nem pont olyan volt a berendezés, mint a fentebbi jellemzésben. Akkoriban hófehér asztalterítők voltak bordó, illetve pezsgőszínű napronokkal. Árban elfogadhatóak, a kiszolgálásra mindig ügyeltek a tulajék, szerintem az nem változott. Vendégként 2014-ben voltam ott utoljára, akkor még szakmai szemmel is jó volt. Ismételvén önmagamat: csak ajánlani tudom.

B Zoltán, 2016. 07. 12. 14:48
Az El Capo nevezetű helyet melegen ajánlom mindenkinek messze ELKERÜLNI!!Akinek van szeme látja kik üzemeltetik ezt a borzadályt,többet nem is kellene elmondanom róla,magáért beszél.kapásból lehúznak,a kaja (lángos,hotdog) 25 perc után is csak többszöri kérésre készült el...ami ehetetlen volt..otthagytuk..sajnos nem fotóztam le...az is magáért beszélt volna.úgyhogy nagyivben kerülendő...én szóltam!!(Zoli)

Zalánfi Ervin, 2014. 07. 02. 15:19
Méltatlanul kimaradt ebből a klassz blogból a Hintaló mellett található "Utca legolcsóbb kocsmája" a KEKE. Sajnos bezárt, de mivel jó haver a tulaj, mindenképpen megérdemli a megemlékezést... A másik kimaradt hely az állomáson lévő "UTAS". Természetesen a tulaj itt is jó barát, de nem csak emiatt érdemel meg néhány szót. A "fíling" kiváló. Nyáron meccs nézés és itt van az egyik legjobb véres hurka (persze a májas és a kolbi is jó). Ferike a tulaj kitűnő vendéglátós...

syphax, 2014. 01. 05. 12:48
A Petrus vendéglő mindent vitt az idei szezonban !Max.grtatu Lacinak érte, mert megérdemli! Nagyon nagyot teljesítettek, minőség-gyorsaság-tisztaság-megbízhatóság és korrekt ár területén! 2014-ben újra csakis Petrus! Pécsiek

Botond, 2013. 12. 10. 08:49
4 éve szinte minden nyári hétvégénket Széplakon töltjük, de már évtizedek óta előfordulunk, viszont ezt a halsütőt nem ismerjük. A siófoki toplistás halsütőben nagyot csalódtunk. Lemaradt a listáról az El Capo, ami a 2013-as favoritja volt nálunk. A Kovács vendéglő évek óta változatlan és nem túl fantáziadús étlapja és a napi menü hiánya távol tart minket. Idén kikerült az Eladó tábla a kerítésre.

Barbi, 2013. 08. 23. 06:57
Az én kedvencem a Petrus étterem, nem csak a gyorsaság, de az ételek minősége és mennyisége is kifogásolhatatlan. Személyes kedvencem a halászlé, nagyon sok helyen kóstoltam már, de ehhez foghatót még sehol sem ettem, mindenkinek csak ajánlani tudom aki Balatonszéplak-felsőn jár!