Tartalomfeltöltés folyamatban
Neum egy üdülőváros Bosznia-Hercegovina mindössze 9 kilométer hosszú adriai partszakaszán. Más összefüggésekben az országot gyakran egyszerűen „Boszniának” nevezik, de Neum földrajzilag Hercegovinához tartozik. A régió meghatározása és történelmi státusza vitatott, ezért a legtöbben röviden csak BiH-ként emlegetik az országot. Neum lakossága 2025-ben valamivel több mint 4500 fő, túlnyomó részük a városban él.
A település különlegessége, hogy a horvát tengerpartot kettévágja: elválasztja Dubrovnikot Horvátország többi részétől. Ez sokáig azt jelentette, hogy aki autóval Dubrovnikba tartott, kétszer is el kellett hagynia az EU területét, majd ismét belépni. Emiatt rendszeresek voltak a hosszú torlódások és kellemetlen határátlépések. 2022-ben azonban átadták a Pelješac-hidat, amely közvetlen összeköttetést biztosít a horvát szárazföld és Dubrovnik között, így a forgalom jelentősen csökkent Neumnál.
Mindez azonban nem csökkenti Neum jelentőségét: ma is Bosznia-Hercegovina egyetlen tengerparti városa, kedvező áraival és nyugodtabb hangulatával sok turistát vonz, különösen azok közül, akik Horvátország zsúfoltságát és drágaságát szeretnék elkerülni
Ma már csak azok térnek be Neumba, akik tudatosan ezt választják, vagy nem vehetik igénybe a hidat, például a kerékpárosok. Bár Neum továbbra is a legrövidebb útvonal kilométerben, a határtorlódások megszűntek, és az aktuális helyzetet egyszerűen le lehet ellenőrizni közlekedési alkalmazásokon.
Neumnak ezért újra kell pozicionálnia magát. Továbbra is megállóhely az autósoknak és olcsó üdülőváros, ahol a dohány, az alkohol és az üzemanyag kedvező áron kapható – akár 10 eurót is spórolhat, aki itt tankol. Ugyanakkor Neum strandvárosként is kezd nevet szerezni, jóval olcsóbb alternatívát kínálva a közeli horvát településekhez képest. Miközben Montenegró magát a „Mediterráneum, ahogy régen volt” szlogennel reklámozza, Neumnak is hasonló vonzerőt kell találnia, és hozzá fejleszteni az infrastruktúrát.
Neum előnyei 2025-ben
– Árak: A szállások, éttermek és strandszolgáltatások még mindig érezhetően olcsóbbak, mint a közeli horvát partszakaszokon – gyakran 30–40%-kal kevesebbért lehet étkezni vagy napágyat bérelni.
– Kisebb tömeg: Bár a város népszerű, nincs akkora zsúfoltság, mint Dubrovnikban vagy a dalmát üdülőhelyeken.
– Strandolási lehetőségek: Kavicsos, rendezett strandok várják a látogatókat, tiszta vízzel és egyre több szolgáltatással.
– Barátságosabb hangulat: A helyiek gyakran közvetlenebbek, kevésbé „túlpörgetett” turizmusra rendezkedtek be, így az élmény sokaknak autentikusabbnak tűnik.
– Különlegesség: Egyedülálló élmény, hogy ez Bosznia-Hercegovina egyetlen tengerparti városa.
Neum hátrányai 2025-ben
– Rövid partszakasz: A város 9 km-es tengerpartja szép, de korlátozott, így változatosságban nem veszi fel a versenyt a horvát tengerparttal.
– Kevesebb kulturális és történelmi látnivaló: Aki a strandoláson túl programokat is keres, az hamarabb kifogy a lehetőségekből, és valószínűleg Dubrovnikba vagy Mostarba kirándul.
– Infrastruktúra: Bár sokat fejlődött, a szolgáltatások színvonala és a közlekedés szervezettsége elmarad a horvát turisztikai központokétól.
– Nem EU: Mivel Bosznia-Hercegovina nem EU-tag, apróbb nehézségek előfordulhatnak a fizetésnél, a mobilnetnél vagy a biztosítások érvényesítésénél.
Összességében Neum 2025-ben ideális választás lehet azoknak a magyar turistáknak, akik szeretnének az Adrián nyaralni, de olcsóbban, kevesebb tömegben és valamivel nyugodtabb környezetben, mint a horvát tengerparton.
„Neum egy város, mindössze kb. 10 km tengerparttal, de jó, és rohadt olcsó – 30-40%-kal olcsóbb, mint Horvátország. Ráadásul egyáltalán nem lepusztult. Tegnap jöttünk haza: sehol nincs tömeg, normális hely, a napozóágy 5 euró, tiszta minden, normálisak az emberek, kedvesen szólnak, finom a kaja. Szerintem Horvátország már csak a turisták lehúzásáról szól… Ja, és a legjobb: alig van magyar.” (2025)
„Most jöttünk haza Neumból, és őszintén szólva pozitívan csalódtam. Nem olyan csillogó-villogó, mint a horvát tengerpart, de pont ez benne a jó: nyugodtabb, emberibb léptékű. A strandok kavicsosak, tiszták, és sehol sem volt az a zsúfoltság, amit Horvátországban megszoktunk. Az árak tényleg sokkal barátibbak, a napozóágy 5 euró körül van, az éttermekben pedig finom, bőséges adagokat adnak, jóval olcsóbban, mint a szomszédban. A helyiek kedvesek, nem tolakodóak, a város pedig rendezettebb, mint vártam. Persze itt nincs annyi program vagy történelmi látnivaló, de aki csak pihenni, fürödni és enni-inni szeretne, annak Neum nagyon is jó választás lehet. És a legjobb: alig volt magyar szó a parton – tényleg egy kicsit olyan érzés volt, mintha felfedeztünk volna egy elfelejtett szegletet az Adrián.” (2025)
Áthaladás Neumon keresztül (Transit) – 2025
Ez a rész azoknak szól, akik csak átutaznak Neumon, nem pedig ott szállnak meg.
Határátkelők:
– Az északnyugati átkelő Klek (Horvátország) / Neum 1 (Bosznia-Hercegovina).
– Kilenc kilométerrel délebbre a másik fő átkelő: Zaton Doli (Horvátország) / Neum 2 (Bosznia-Hercegovina).
– Külföldiek számára csak ez a két átkelő használható. A köztes Imotica átkelő (Neum 2-től 3 km-re északra) kizárólag helyieknek van fenntartva – a turistákat általában visszafordítják.
Sorban állás:
– A Pelješac-híd 2022-es megnyitása óta a neumi határforgalom drasztikusan visszaesett, így 2025-ben a torlódások szinte teljesen megszűntek.
– A nyári szezonban korábban előfordult, hogy egy órát is várni kellett belépéskor, ma már inkább csak percek kérdése az átlépés.
Úti okmányok:
– Magyar állampolgárok számára vízum nem szükséges Bosznia-Hercegovinába, elegendő az érvényes útlevél vagy személyi igazolvány.
– Az útlevél/személyi ellenőrzés gyors, vámvizsgálat ritka. A fennakadások főleg abból adódnak, hogy buszos utakon néhány utas nehezen találja meg az okmányát.
– Az útlevélnek magyarok esetében elég a tartózkodás végéig érvényesnek lennie (nem szükséges +3 hónap).
Autóval:
– Magyar és horvát jogosítvány is érvényes BiH-ban, nem kell nemzetközi vezetői engedély.
– A gond inkább a járműbiztosítással van: a gépjármű kötelező biztosítását ki kell terjeszteni Boszniára is.
– A neumi átkelőkön nincs lehetőség kiegészítő biztosítást vásárolni, ezért ezt előre kell intézni.
– Horvátországi autóbérlésnél figyelni kell: ha a bérautóval átlépnek Neumba (EU-n kívülre), sok cég felárat számol fel, amit a teljes bérleti időre érvényesítenek, még akkor is, ha csak egyszer halad át rajta az autó. Emiatt Dubrovnik gyakran nem ideális kiindulópont egy hosszabb horvátországi körúthoz.
Háziállatok:
– Magyarországról és az EU-ból érkező állatok számára kötelező a mikrochip, oltási könyv („pet passport”) és a veszettség elleni oltás.
– Mivel Bosznia-Hercegovinát az EU 2025-ben is magasabb kockázatú területnek tekinti veszettség szempontjából, az oda átlépő háziállatokat hivatalosan szigorúbb szabályozás érinti. A gyakorlatban a rövid tranzit miatt ritkán akad probléma, de az állat papírjainak rendben kell lenniük.
Mobiltelefon és roaming:
– Dubrovnik környékén az EU-s szolgáltatók jeladóit erősítették, így a telefon általában horvát hálózaton marad, tehát az EU roaming-díjszabás érvényes.
– Előfordulhat viszont, hogy a készülék boszniai hálózatra csatlakozik. Ez nem EU-roaming, és a hívások, adatforgalom sokkal drágábbak.
– Tanács: átlépéskor érdemes manuálisan zárolni a hálózatot, vagy rövid időre repülő üzemmódba kapcsolni a telefont.
Ha megállnál Neumban – 2025
Ha nemcsak áthaladsz, hanem szeretnél megállni vagy ott megszállni, ezt érdemes jelezni a határnál, amikor Horvátország felől belépsz. Ilyenkor a boszniai határőrök rögzítik az útleveled/személyid az adatbázisban, és akár pecsétet is kaphatsz. Ez megakadályozhatja a későbbi kellemetlen vitákat vagy felesleges kérdéseket a kilépésnél. Ugyanígy figyelj arra is, hogy kilépéskor „kiszkenneljenek”, tehát hivatalosan ki is lépj az országból.
Közúti közlekedés:
A 17.3-as főút Neumból kapaszkodik fel a hegyek közé, Hutovón keresztül Mostar felé, és közben nem lépi át a határt. Előfordulhat, hogy a város szélén boszniai rendőrautó áll, és ellenőrzi a külföldi rendszámú autókat, nehogy valaki szabálytalanul jusson be. Közösségi közlekedés ezen az úton nincs, csak saját autóval lehet használni. A buszjáratok Bosznia más városaiba is rendre áthaladnak a horvát oldalon.
Távolságok Neumból:
– Dubrovnik városa: kb. 60 km
– Dubrovniki repülőtér (DBV): kb. 80 km
– Mostar: kb. 70 km
– Ploče: kb. 30 km
– Makarska: kb. 90 km
– Split: kb. 230 km
Buszközlekedés:
Neumban nincs buszállomás, csak egy megálló a 8-as főúton (Jadranska Magistrala). A menetrend bizonytalan, mert a késések és torlódások miatt a buszok néha hamarabb, néha sokkal később érkeznek. Gyakran azt tanácsolják a helyiek, hogy inkább a buszok pihenőhelyeinél próbálj felszállni, mert ott nagyobb az esélyed.
– Dubrovnikba naponta legalább négy busz megy (kb. 1 óra). Ezek általában Horvátország más részeiről érkeznek, ezért gyakran zsúfoltak. Ha egynapos kirándulást tervezel Dubrovnikba, érdemes érdeklődni a helyi marshrutkák (telekocsik, közös taxik) felől, amelyek délelőtt viszik be a helyieket bevásárolni, délután pedig visszahozzák őket.
– Ugyanezek a buszok mennek észak felé is, Ploče és a makarskai riviéra üdülőhelyein át Splitig. Az út 4–5 óra, néhány járat bemegy Makarskába, mások autópályára térnek és kikerülik. Splitből többnyire tovább lehet utazni Šibenik, Zadar vagy Zagreb felé.
– Naponta 2–3 busz közlekedik Dubrovnikból Neum érintésével Szarajevóba, általában Mostaron keresztül. Az út kb. 7 órát vesz igénybe.
A hotelek többsége még a Tito-korszakban épült betonmonstrum. Drágábbak ugyan, mint a magánvillák, de még így is jóval olcsóbbak, mint a horvátországi hasonló szállások.
Neum, Bosznia-Hercegovina egyetlen tengerparti városa komoly strukturális problémákkal küzd 2025-ben, amelyek veszélyeztetik a fenntartható turizmus jövőjét. A mindössze 20 kilométeres adriai partszakasz túlzsúfoltságtól szenved a főszezonban, amikor az infrastruktúra kapacitása messze elmarad a turistaáramlásoktól. A strandok szűkössége oda vezet, hogy a látogatók gyakran betonrakpartokról fürdőznek, ami messze áll az elvárható rekreációs standardoktól. A vízminőség problémái egyre gyakoribbá váltak, több látogató is beszámolt arról, hogy a tenger vizét zavarosnak és tisztátalannak találta. A természetes árnyék hiánya a strandokon különösen nyáron teszi elviselhetetlenné a napközbeni tartózkodást, miközben a kavicsos partok kényelme is megkérdőjelezhető.
Az overtourism (túlturizmus) jelensége Neumban különösen súlyos következményekkel jár a település méretéhez képest, ahol alig 4700 fős állandó lakosság mellett 7000 turista férőhely áll rendelkezésre. A helyi infrastruktúra nem tudja kezelni a nyári csúcsidőszak terhelését, ami a közüzemi szolgáltatások túlterhelését eredményezi. A strand ranglistákon Neum csak a 249. helyet foglalja el Európa strandjainak között, ami egyértelműen tükrözi a minőségi problémákat. A szállásárak ugyan alacsonyabbak, mint a szomszédos horvát területeken, de ez gyakran a szolgáltatások színvonalának rovására megy. A Pelješac-híd megépítése óta a tranzitforgalom csökkent, ami egyrészt pozitív a túlzsúfoltság szempontjából, másrészt viszont gazdasági kihívásokat teremt. A környezetvédelmi szabályozás hiányosságai miatt a part mentén egyre nagyobb a természeti károk kockázata, különösen a szezonális túlterhelés időszakában. Az egyetlen pozitívum, hogy a kevésbé ismert strandszakaszok, mint a Tiha Luka, még mindig őrzik eredeti szépségüket és csendjüket, de ezek is veszélyeztetettek lehetnek a jövőbeni fejlesztések miatt.
A nagy szállodák (pl. Hotel Sunce, Hotel Neum) mögött húzódó kavicsos partszakaszok,egyike - B. Zs. fotója
Neum önmagában nem kellene, hogy az egyetlen állomás legyen Bosznia-Hercegovinában, de a legtöbb utazó számára mégis az. Ennek oka, hogy a város területe kettévágja a horvát tengerpartot: Dubrovnikba vezető úton az utazóknak korábban kétszer is el kellett hagyniuk nemcsak Horvátországot, hanem az EU-t is, majd ugyanennyiszer visszalépni. Ez rendszerint hosszú torlódásokkal és egyéb kellemetlenségekkel járt.
A helyzet egy 1699-es békeszerződés következménye, amikor a Zentánál elszenvedett vereséggel végleg megtört az Oszmán Birodalom terjeszkedése, és új határokat húztak Velence, a Német-római Birodalom és a régióban felemelkedő Habsburgok között. A szárazföldi határ akkoriban alig számított, hiszen csak kecskepásztorok ösvényei szelték át a hegyeket, az utazók pedig többnyire hajóval jutottak el Dubrovnikba – ahogy ma is lehetséges. A 20. században ugyan épültek autóutak, de akkor még Jugoszlávia részeként sem Horvátország, sem Bosznia-Hercegovina nem létezett külön országhatárként. A jelentősége csak a függetlenné válással nőtt meg, még inkább, amikor Horvátország belépett az EU-ba és később a schengeni övezetbe: Neum miatt Dubrovnik és a régió északi része között sem volt szabad átjárás.
Mindez azonban gyökeresen megváltozott a 2022. július 26-án átadott Pelješac-híddal. A 2404 méteres híd Komarnát köti össze a Ston-félszigettel, így Splitből Dubrovnikba immár úgy lehet eljutni, hogy az utazó végig Horvátország területén marad. A forgalom Neum felé drasztikusan visszaesett, és a hídhoz kapcsolódó autópálya-szakaszok 2023 szeptemberi átadásával még tovább csökkent.
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.