ÚTIKRITIKA.HU / Szöul







útikritikák


Szöul

Szöul dióhéjban | Tetszett & Nem tetszett | Vélemények |Szállásválasztás| Tömegközlekedés | Étkezés | Vásárlás | Szórakozás | Közbiztonság és kellemetlenségek | Látnivalók |További beszámolók| Fotóegyveleg

.

K. Kriszta fotója

Budapest és Szöul között közvetlen járatot üzemeltet a LOT lengyel légitársaság. A repülés időtartama: 10:35 perc

A Korean Air dél-koreai légitársaság heti négy közvetlen járatot üzemeltet Budapest és Szöul között.

Szöul dióhéjban

  • Szöulnak közel 10 millió lakosa van (2025-ö becslés). Szöulban a tágabb vonzáskörzetével együtt 26 millióan laknak, az ország lakosságának lényegében a fele. A világ egyik legsűrűbben lakott városa!
  • Szöul Dél-Korea északnyugati sarkában van. Szöul jelentése logikus: annyit jelent főváros. Szöult a Han folyó választja ketté. Szöult hegyek veszik körül, de maga a város sík területeken terül el.
  • 1950-ben az észak-koreai csapatok elfoglalták a várost és csaknem az egészet lerombolták. Azóta elképesztő fejlődésen ment keresztül a megaváros.
  • Szöul 1988-ban nyári olimpiát rendezett (11 aranyat nyertünk ott! (Darnyi Tamás úszó ebből kettőt).
  • Szöul technikailag nagyon fejlett, rengeteg közterületen (parkok, utcák, stb.) van ingyenes WIFI.
  • Szöul kiejtése: szól (az ó hangba vegyül pici u hang); angolul Seoul-nak írják
  • Szöulnak világhírű nevezetességei nincsenek, de rengeteg az érdekes látnivaló.  
  • Havi nettó átlagfizetés (2025-ben): 2880 USD - (országos átlag: 2170 USD)

K. Kriszta fotója

Fő látnivalók és nevezetességek:

  • Namsan torony
  • Cshangdeokung palotaegyüttes
  • Namdaemun
  • A Déli Nagy Kapu (Namdemun) és a piac környéke
  • Nemzeti Múzeum
  • Dongdaemun piac (Keleti Nagy Kapu és a piac környéke)
  • Az Insadong tradicionális koreai sétáló utca és a Bukchon régi stílusú koreai házak (hanok)
  • Hwaseong erődítmény Suwonban
  • A Joseon dinasztia királyi sírhelyei
  • A Bukhan hegy és nemzeti park (kirándulóhely)

Tetszett & Nem tetszett

Tetszett

  1. A Namdaemun piacon a kajálós sikátorok
  2. Teát szürcsölni egy hagyományos teaház (Insadong negyed) erkélyén
  3. Az alkudozás izgalmassága a piacokon
  4. A Changdeokgung palotában a Titkos kert
  5. Lenyűgözött a szöuli metró pontossága, gyorsasága és a viteldíjak olcsósága, és a T-Money Card praktikussága
  6. A Háborús Emlékmúzeum (The War Memorial of Korea) elképesztően profi kialakítása és látványossága
  7. Hongdae, Dongdaemuin és Gangnam (igen arról szól a híres rap szám) utcái éjszaka (elképesztő mennyiségű bár, kajálda, kávézó, High-tech szaküzlet, éjszakai klub
  8. Samsung-dongban a Coex nyüzsgő világa
  9. A keskeny kajáldás közök hangulatossága, szag- és illatvilága
  10. A közvécék tisztasága

Nem tetszett

  1. A közterületi vécékben (beleértve a bevásárlóközpontokat) nincs a vécéken deszka és fizetős a vécépapír.
  2. Folyton kioktatják a tájékozatlan turistát mindenféle szabályok betartásáról. Ezt nem teszik kellő megértéssel és udvariassággal.
  3. Szöul egyes utcáin, pontjain csúcsidőkben a járdán olyan nagy a tömeg, hogy valósággal elsodorják az embert.
  4. Bár meglepően jó az íze némelyik szárított halnak, de azért nekem orrfacsaróan büdösek
  5. Amerika után Dél-Koreában sem sikerült megérteni és megszeretni a baseballt
  6. Egyetlen koreai édességet sem sikerült megkedvelni, pedig tettem erőfeszítéseket
  7. Az autósok egy része nagyon bunkó és agresszív, nem veszik emberszámba a gyalogost
  8. A Gyeongbokgung palotától kicsit többet vártam (több épületbe nem lehet bemenni)
  9. A harmadik palotánál már elveszik a felfedezés varázsa, mert ezek túlságosan egyformák a mi európai szemüvegünkön keresztül
  10. Meglepő, hogy a diákoknak kinéző helyi fiatalok nagy része sem tud angolul, pedig tanulják a suliban (még nálunk is jobb e tekintetben a helyzet)
  11. A taxis nem vitt el minket, mert túl rövid távon akartunk utazni (valamint sokszor érzékeltetik, hogy idegesíti őket a külföldivel való kommunikálás - némi xenofóbia, valamint utálják, ha nagy címlettel fizetünk, és keresgélnie kell a visszajárót    

Vélemények

K. Kriszta fotója

Budapest sokat tanulhatna Szöultól abban, hogyan lehet a várost átszelő folyópartokból városképileg és hangulatilag is többet kihozni. Pedig Szöulban sem volt mindig így: hosszú évekig a folyópartokat főként az autóforgalom uralta, és a területek jellegtelenek voltak. Mára viszont teljes átalakuláson mentek keresztül: a nyüzsgő metropolisz szívében nyugodt, barátságos folyóparti övezetek jöttek létre, ahol az embereké lett a tér. Szöul előnye, hogy gazdaságilag erős, és megvan az anyagi lehetősége az élhetőség folyamatos javítására, amit jól látható módon ki is használnak. A folyóparti sétányok, parkok és közösségi terek vibrálóan élettel teliek, mégis pihentető szigetei a városi mindennapoknak.


Szöulban találkoztam eddig a világ legkifinomultabban kiépített metróhálózatával: 16 vonal szeli át a várost, és megszámlálhatatlanul sok állomás közül lehet választani. Bár a rendszer jól szervezett, az óriási mérete miatt könnyű eltévedni. A város mérete és szerkezete miatt viszont szinte soha nem tapasztalható az Ázsiára jellemző zsúfoltság, és felhőkarcolókat is csak elszórtan látni. Szöul nagy részét kertvárosi jellegű kerületek és néhány emeletes, barátságos lakóépületek jellemzik.

A város hatalmas területének köszönhetően a több mint tízmilliós lakosság kényelmesen elfér, és a közlekedés is gördülékeny: soha nem volt gondunk azzal, hogy felszálljunk az első metróra vagy buszra. Sőt, időnként – különösen Hongkong zsúfoltságához szokva – szinte üresnek tűntek a járművek. Szöul rendkívül tiszta, az utcákon alig látni eldobott szemetet, és mindenhol ápolt zöldterületek fogadják a látogatót. A levegő minősége is meglepően jó, ami tovább növeli a város élhetőségét.


"Eddig azt hittem, hogy Szöul valamiképpen egy unalmasabb, érdektelenebb város, mint Tokió, Hongkong vagy Peking. Nem is helyeztem magas rangsorba a bakancslistámon. 10 napot töltöttem Szöulban, és mondhatom: nagyon kellemes volt a meglepetés. Szöul rendkívül izgalmas, mozgalmas nagyváros. Egyetlen percet sem unatkoztam!" (Poci) 


Szöul szupermodern, biztonságos város, ahol a kiválóan kiépített infrastruktúra mindenhol érezhető. Bár az emberek angoltudása általában nem túl erős, mindenki rendkívül kedves, segítőkész, és intelligensen viselkedik. A hatalmas népesség ellenére nincs tömegnyomor érzés, nincsenek lökdösődések vagy átgázolások – a közlekedés és a mindennapi élet is rendezett, nyugodt.

Dél-Korea továbbra is az egyik legjobb úti cél azok számára, akik Európán kívül szeretnék kipróbálni magukat egyedül utazóként is. A barátságos légkör, a biztonság és a modern környezet ideális hátteret biztosít a felfedezéshez. Szöulban a hagyomány és az innováció harmonikusan találkozik, így minden utazó megtalálhatja a neki való élményeket.


Szöul összességében remek hely: több mint tízmillió ember él itt az agglomerációval együtt, mégis bőségesen akad park és nyitott tér, így sehol sincs szardíniás doboz érzés. Különösen szimpatikus, hogy az utcákon tilos dohányozni, kivéve a kijelölt dohányzózónákat – így sokkal tisztább és frissebb a közterületek levegője.

A belvárosban több UNESCO világörökségi helyszínen szereplő palota is található, de ezek számomra nem voltak lenyűgözőek. A palotakertek szépsége valószínűleg inkább tavasszal bontakozik ki, mert amíg a fák kopárak és virágok sincsenek, az épületek kissé üresnek hatnak. Nagyon szimpatikus viszont az a kezdeményezés, hogy a hagyományos népviseletbe öltözött helyiek ingyenesen léphetnek be a látnivalókba – jó lenne, ha máshol is lennének hasonló ösztönző programok.

A belépőjegyek ára rendkívül barátságos, sok helyre kevesebb mint ezer forintnyi összegért lehet bejutni, legyen szó templomról, múzeumról vagy palotáról. További pozitívum, hogy a városban mindenhol – beleértve a metróállomásokat is – tiszta, ingyenes mosdók állnak rendelkezésre. Ilyen színvonalú infrastruktúrából sok más nagyváros is tanulhatna.


,, Ez a város nekem zavarbaejtő.Itt mindenki kedves, ha kérdezek mosolyognak és segítenek. A múltjuk és a hipermodern, nekem még jövő, szépen körbeöleli egymást. Nem rombolnak, hanem épitenek. Harmóniában élnek a természettel és az idővel. A kultúrájukat és hagyományaikat nem erőszakosan tolják az arcodba, hanem bájosan és szerethetően.

Alig található szemetes, még sincs szemét az utcákon. A város tele van parkokkal, az utcák fákkal. A metrón a kiemelt ülések...elképesztő a tisztelet. Ha a boltban olyan terméket veszel, amihez jár plusz egy, vagy valami ajándék, rögtön figyelmeztetnek, hogy vidd azt is.

Az egyik árus, amikor rákérdezett, honnan jöttem és én szkeptikusan tekintve a tudására félmosollyal válaszoltam, hogy "Hángöri", azt válaszolta, Budapest a fővárosunk és olvasta, a mellettünk lévő Szlovákiában most választottak női miniszterelnököt, ami hatalmas tiszteletet érdemel és milyen menő dolog.

Nyilván mindenről adnak számlát és nem fogadnak el borravalót... Pedig a történelmük nem egyszerű nekik sem. Hol a kínaiak, hol a japánok gyarmata volt, most meg néhány kilométerre ül az a köcsög, fent északon, aki az egész Világot rettegésben tartja.. S mindezek ellenére olyan "abnormálisan normális" életet élnek. (s.a.)


Tetszett:

A Gyeongbokgung palotakomplexum lenyűgöző mérete és szépsége, különösen az őrségváltás ceremóniája és a hagyományőrző programok színvonala.
A Bukchon Hanok falu tradicionális koreai házai között sétálni, ahol még ma is élnek emberek, és több házban lehet tradicionális koreai tevékenységeket kipróbálni.
A Myeongdong negyed esti nyüzsgése, a street food kultúra hihetetlen választéka és a koreai kozmetikumok boltjainak sokasága.
A Namsan Szöul Tower kilátója és a környező park, ahonnan lélegzetelállító panoráma nyílik a városra, különösen naplementekor.
A Hongdae negyed fiatalos energiája, az utcai előadók, a kreatív kávézók és az egyedi designer boltok sokasága.
A Dongdaemun Design Plaza futurisztikus épülete és a környező 24 órás piacok és bevásárlóközpontok vibráló hangulata.
A modern és tradicionális gasztronómia tökéletes keveredése, a michelin-csillagos éttermektől az utcai büfékig.

Nem tetszett:

A metró zsúfoltsága a csúcsforgalmi időszakokban, különösen a központi állomásokon.
A legnépszerűbb turistahelyek (pl. Gyeongbokgung, Myeongdong) extrém zsúfoltsága a főszezonban.
A lakhatás és szállodai árak magas szintje, különösen a központi kerületekben.
Az angol nyelvű feliratok és információk hiányossága bizonyos helyeken, ami megnehezíti a tájékozódást.
A taxi sofőrök gyakran nem beszélnek angolul és néha vonakodnak külföldieknek szolgáltatást nyújtani.
A város mérete miatt a nagy távolságok és az ebből adódó hosszú utazási idők.
A levegő minősége, különösen a "sárga por" időszakában tavasszal, amikor a szél Kína felől homokot hoz.

Szállásválasztás

Szöulban szállást választani fontos stratégiai döntés, mivel a város hatalmas kiterjedésű, és a különböző negyedek merőben eltérő élményt nyújtanak. A legtöbb első alkalommal Szöulba látogató turistának ajánlott a belvárosban, elsősorban Myeongdong, Jongno vagy Insadong környékén megszállni, mivel ezek a történelmi-kulturális negyed központi részei, ahonnan gyalogosan is elérhető számos fontos látnivaló, mint a Gyeongbokgung és Changdeokgung paloták vagy a hangulatos Bukchon Hanok falu.

Ha a bevásárlás és az éjszakai élet vonzóbb, akkor Gangnam vagy Hongdae környéke lehet ideális, ahol lüktető a hangulat éjjel-nappal, azonban ezek a negyedek általában drágábbak és zajosabbak is. A fiatalabb, budget-tudatos utazóknak Hongdae és Sinchon egyetemi negyedek kínálnak megfizethető árú hosteleket és kisebb hoteleket, élénk kávézó kultúrával és nemzetközi étteremkínálattal.

Különösen fontos szempont Szöulban a tömegközlekedési csomópontokhoz való közelség, hiszen a város metrohálózata kiváló, de nagy távolságokat fed le – érdemes olyan szállást választani, amely maximum 5-10 perc sétára található egy főbb metróállomástól. A szálláskeresés során figyelembe kell venni, hogy a tradicionális koreai "ondol" fűtéses, földön alvós stílusú szobák még mindig elterjedtek bizonyos hotelekben és vendégházakban, ami egyeseknek autentikus élmény, másoknak azonban kényelmetlen lehet.

Az online foglalórendszerek értékeléseinél érdemes külön figyelni a szobák méretére vonatkozó megjegyzésekre, mivel a szöuli szállások általában jóval kisebbek a nyugati sztenderdnél. A hosszabb tartózkodás esetén fontolóra vehető az ún. "goshiwon" (egyszerű, kis lakrészek) vagy apartmanhotel bérlése, amelyek konyhával is rendelkeznek, azonban ezekben gyakran korlátozott az angol nyelvű kommunikáció lehetősége.

Ha valaki nyugodtabb környezetre vágyik, a Han folyó déli részén található Yeouido üzleti negyed hétvégente csendesebb, miközben hétköznapokon is remek közlekedési kapcsolatokkal rendelkezik. Végül, figyelembe kell venni, hogy Szöul rendkívül biztonságos város, így a szállásválasztásnál a biztonság kevésbé hangsúlyos szempont, mint inkább a kényelem, a közlekedési lehetőségek és az adott környék karaktere.

Tömegközlekedés

"A T-money kártya egy univerzális mágneskártya, ami  rendkívül népszerű egész Dél-Koreában, mivel az összes tömegközlekedési eszközön (busz, metró, vonat, KTX, taxi), temérdek élelmiszerboltban és csomó egyéb üzletben is lehet vele fizetni. A kártya maga mindössze 2500 KRW-ba kerül (kb. 600 Ft), melyre aztán külön automatákból vagy pénztárnál lehet feltölteni plusz levásárolandó/ leutazandó összeget. Bár a pénztáros fiúk a boltban két eltérő kinézetű kártyát tudtak csak adni, megesküdtek rá, hogy mindkettővel lehet a metrón utazni. (Ennek az információnak később jelentősége lesz!) (2016)" forrás

Metró

A világ harmadik leghosszabb hálózata a szöuli. 526 km, de folyamatosan építik. Tiszta, pontos és nem drága, nagyon erősen javasolt a napi közlekedéshez.

"Bérlet (fonetikusan "kjatankádü"), amivel a főváros tömegközlekedését igénybe vehettük: A kártyát 10000 wonnal (mán wan) érdemes feltölteni. Ezt megteheted bizonyos boltokban, mint a 7 Eleven, de a metróaluljárók automatáinál English nyelvre váltva szintén könnyedén bárki saját maga is elintézheti eme procedúrát. Az automatánál a kártyán lévő összeget is le lehet ellenőrizni, illetve azt onnan le is lehet venni. Bizonyos boltokban pedig a kártyán lévő pénzzel vásárolni is lehet. Ha busszal utazol, felszálláskor és leszálláskor is a jegykezelőhöz kell érinteni a kártyát. Ugyanez vonatkozik a metróra is. Ez alapján számolja ki a jegykezelő, hogy hány km-t utaztál, és ennek függvényében vonja le az összeget. Ha 30 percen belül utazol, nem von le semmit. Ha nagy csomagokkal mész, akkor a Help jelzésű beléptető kaput válaszd. A metró kijáratai számokkal vannak jelölve, ami megkönnyíti az adott cél elérését. (2011)" forrás

"Szöult és agglomerációs körzetét - beleértve az olyan "apró" elővároskákat, mint a 2,7 milliós Incheon és 1,1 milliós Suwon - szám szerint 18 (!!!) metró- illetve könnyűvasútvonal hálózza be, amely összesen 645 (!!!) megállót jelent. Naponta nagyjából egy magyarországnyi ember használja ezeket a vonalakat, melyek nagy részén már biztonságos, üvegfallal zárt peron védi az utasokat, LCD kényernyőkkel felszerelt állomások és szerelvények tájékoztatják négy nyelven (koreai, angol, kínai, japán) az utazóközönséget a vonatok érkezéséről, következő megállóiról.
Amikor először láttam a zsúfolt szöuli metrótérképet, leginkább egy sűrű szövésű pókhálóra hasonlított, amit finoman szólva is kilátástalannak tűnt, hogy valaha is át fogok látni.

Sőt, a hálózat méretein túl maguk az állomások és hozzájuk tartozó aluljárórendszerek is olyan terebélyesek, hogyha nem nézi meg előzetesen az ember, az átlagosan megállónkénti 15-20 kijáratból melyiken kell feljönnie, akár két-három háztömbnyire is felbukkanhat az eredetileg tervezett helyhez képest. A helyzet még komplikáltabb, ha metróvonalak között kell átszállni (s ilyenkor ne a Deák téri léptékekben gondolkozzunk), mely akár önmagában 20-30 perces művelet is lehet perontól peronig.

Szerencsére az utastájékoztatás minden szinten első osztályú - ha az ember tudja melyik számú/ színű vonalra akar átszállni és azon melyik végállomás felé kell haladnia, akkor a tájékozódás pofonegyszerű.
A 18 említett metróvonalból az első kilenc számozott (1-9), míg a maradék kilenc valamilyen fantázianévvel bír. Az egyes vonalakat más-más cég üzemelteti - az #1, #3, #4 a Korail (Koreai Vasúttársaság) és a Seoul Metro közösen kezeli, #2 kizárólag a Seoul Metróhoz tartozik, a #5-8 vonalakat a Seoul Metropolitan Rapid Transit (SMRT) cég felügyeli, míg a #9 számút a külön neki létrehozott vállalat (Seoul Metro Line9 Corporation) irányítja. A többi vonalat vagy a Korail vagy a helyi agglomerációs érdekeltségekhez tartozó vállalat kezeli. Az összes közül a leghosszabb (200 km) és egyben legtöbb megállót (97) számláló #1 számú (sötétkék) vonal viszi a prímet, amely Soyosantól egészen Incheon városközpontig nyúlik. Ami szintén nagyon menő, hogy a városközpontot szintén közvetlen gyorsvasúti vonal (AREX) köti össze mindkét szöuli nemzetközi repülőtérrel (Gimpo Airport és Incheon International Airport), amely rendkívül olcsóvá és egyszerűvé teszi a reptérre kijutást.

A metróhálózatot a már említett T-money kártyával lehet igénybe venni, melyet előzetesen fel kell tölteni elegendő mennyiségű pénzzel (kredittel). T-money feltöltő automaták minden metrókapunál találhatóak, s használatuk rendkívül egyszerű és gyors. Az első 10 km-ért alapdíjként 1250 KRW-t (kb. 300 Ft) kell fizetni, 10-50 km-es távon öt kilométerenként plusz 100 KRW, míg 50 km fölött tíz kilométerenként plusz 100 KRW-t számolnak fel. Ugyanakkor a T-money-val történő fizetés (tömegközlekedési eszközökön) során a készpénzes fizetéshez képest helyből 100 wonnal olcsóbb a jegy, és a vonalváltások (az adott kilométer tartományokon belül) ingyenesek. A metrón viszonylag egyértelmű a kártyák használata, mivel addig nem tudsz ki- és bejönni a kapukon, amíg az érzékelőhöz nem érintetted a kártyát. Viszont buszozás esetén, különösen leszálláskor meglehetősen könnyű elfelejteni a lecsippantást, amely esetén egy maximális zónaértéknyi terhelést kapunk, amely nem két fillér lesz, úgyhogy érdemes odafigyelni! (2016)" forrás

Kriszta fotója

Taxi

A normál taxik ezüst színűek, bőrülésesek és a sofőrök normálisak. Könnyű találni taxit az utcákon. Csak le kell őket inteni. 

A normál taxik alapdíja 3000 won (kb. 760 forint), éjszaka 3600 won. Lehetnek extra költségek idő és távolság alapján. 

Ha többen vagyunk, akkor bizony rövid távolságoknál (1-2 metrómegálló) olcsóbb taxizni, mint tömegközlekedni!

A taxisok nagy többsége egyáltalán nem tud angolul, azaz legyen nálunk beszálláskor kéznél koreai nyelvű információ arról, hogy hová is akarjuk vitetni magunkat.  

A szálláshelyünk koreai betűs nyelvű címét mindenképpen, mindig hordjuk magunkkal. A taxisok általában nem kedvelik, ha térképen próbáljuk mutogatni azt, hogy hova akarunk eljutni.

A szöuli taxisok nagy többsége teljesen korrekt, tisztességes. Kevesen vannak olyanok, akik kihasználva tájékozatlanságunkat anyagi érdekből kerülő utakon visznek minket. Azért arra figyeljünk, hogy a sofőr bekapcsolja-e a taxiórát, és azért nem árt hozzávetőleg tudnunk, hogy a város melyik irányába kell eljutnunk. Amúgy a kerülő utakon való közlekedésnek lehet magyarázata útelterelés, vagy utcai megmozdulás is. 

A deluxe taxik fekete színűek, drágábbak, de több kényelmet, és kifinomultabb szolgáltatás (angol nyelvtudás, akár tanácsadás) nyújtanak, mint a normál (regular) taxik.

Kerékpár

Hobbi bicajozáshoz vannak jó helyek - Kriszta fotója

Étkezés

Ha a turista kedveli a koreai étkeket, akkor takarékosan is tud étkezni. Az olcsóbb étkezőhelyeken 4-5 ezer won egy étel, a középkategóriájú helyeken 8 ezer, a nagyon menő helyeken 12-14 ezer won. Aki nem bírja a koreai kaját, az Szöulban bőségesen választhat a globális gyorséttermek közül. A szöuli fiatalok imádják a pizzás, hamburgeres olasz tésztás kajákat. Szinte minden sarkon találni ilyen amerikai-európai étkezdét.

"A BBQ az egész világon híres, aminek szintén Korea a szülőhazája. Itt az étteremben minden asztal közepén található egy nagy, kör alakú grill, ahol az ember magának grillezi meg azokat az ételeket, amiket rendelt. A marha húslevest is úgy tálalják, hogy kihoznak egy óriási lábast mini gáztűzhelyen, majd 10 kistányérban hozzávalókat, amit az ember még bele főzhet. Ezen szokások mellett az utcai kaja is nagyon menő, mindenhol ételárusok parkolnak a kis kocsijukkal, főként csak egy fajta ételt kínálva. Lehet enni sült krumpliba rejtett hot-dogot, tenger gyümölcsei nyársat, óriás palacsintát, hússal töltött sushit, gesztenyét (megpucolva), illetve sok más dolgot, amit sajnos nem tudtam beazonosítani." forrás


"A sörkedvelő ChoongHyuk végig bizonygatta, hogy "a koreai sörnél nincs rosszabb a világon", nem tudott meggyőzni minket Andival, hogy első koreai napunkat ne koreai sörrel kezdjük.

Amúgy ChoongHyuknak igaza volt: a koreai sör tényleg szörnyű! Leginkább egy sörízesítésű ásványvízre hasonlít. Az ital mellé ChoongHyuk rendelt még egy tál édesburgonyás, sajtos, csípős sült palacsintát, amit külön erre a célra készített, ételvágó ollóval kellett felszabdalni. Mulatságos jelenet volt, ahogy Andi ollóval vágja a palacsintát, meg is örökítettem ezt a nem mindennapi eseményt." forrás

Street food drágán - Kriszta fotója

Vásárlás

Lotte

(a toronynál)

Kriszta fotója

Shinsegae áruház

Garosu-gil

Apgujeong

  • D Cube City
  • Dongdaemun piac

Szórakozás

"Ha szórakozásról van szó, az itteni trend teljesen eltér az Európaitól. Természetesen itt is vannak éjszakai klubok, de az emberek sokkal jobban kedvelik, ha kibérelnek egy kisebb helyiséget a barátaikkal. Ezek a szobák általában 0-24-ig bérelhetőek, különböző célokra. Számítógépes játékok, karaoke, szülinapi buli, privát mozi, privát szoba az étteremben, és még sorolhatnám. Minden szoba máshogy van berendezve, más célra. Gyakorlatilag a DVD-kölcsönzőnél körülbelül 2 ezer forintért meg lehet nézni egy filmet egy szobában, ahol van egy óriási tv, kanapé, és azt viszel be, amit szeretnél." forrás

Közbiztonság és kellemetlenségek

Szöul a világ egyik legjobb közbiztonságú nagyvárosa. Mindössze a bárokban kell résen lenni, hogy a részeg helyiek közegében ne kerüljünk valami kellemetlen félreértésre okot adó helyzetbe. Vannak ott is rossz fiúk, de nem szeretnek kekeckedni kiszámíthatatlan viselkedésű, nekik furcsa külföldiekkel. Korábban a taxisok egy része sokat simliskedett a külföldi turistákkal, de a helyzet e tekintetben javult, a hatóságok ugyanis rászálltak erre a problémára. Vannak Szöulban kockázatos környékek, de ezek egyike sem olyan, ahol a turistának bármi keresnivalója lenne. Kellemetlen, hogy a szöuli autósok egy része fittyet hány a közlekedési szabályokra. Még a kijelölt átkelőhelyeken is vigyáznunk kell gyalogosként. A buszok is veszélyesek a gyalogos szempontjából. A turistának Szöulban némileg ijesztő lehet a nyers közlekedés, a nagy, sodródó tömeg.

Szöul központi részein és az ország egyéb nagyvárosaiban gyakran kerül sor kisebb-nagyobb politikai megmozdulásra, diák-, ill. szakszervezeti tüntetésekre. A tömegdemonstrációk javarészt békésen, megfelelő rendőri biztosítás mellett zajlanak, de a tömegrendezvények közelében érdemes kellő körültekintéssel lenni; az elmúlt években több alkalommal is sor került a tűntetők és a rendőrség közötti – olykor halálos kimenetelű – összecsapásokra.

A külföldiek részvételét a politikai demonstrációkon a dél-koreai törvények korlátozzák, ezért érdemes kerülni a nagyobb tömegrendezvények környékét. Kísérjék figyelemmel a sajtó híradásait és kövessék a helyi hatóságok tanácsait!

Egyéb hasznos információk

"A koreai tartózkodásunk után levonhattuk a messzemenő következtetéseket - a szemünkben az eddigi listavezető Örményország elvesztette vezető pozícióját, Dél-Korea az új Vécénagyhatalom! Mit is értünk ezalatt? Dél-Koreában mindenhol, értsd mindenhol ingyenes (!) a nyilvános vécé! Minden metrómegálló, aluljáró, vonat- és buszállomás WC-je mindig, minden körülmények között szép tiszta, rendezett és egy árva petákot sem kérnek érte. Van, hogy olyan táblákba botlunk az utcán sétálva, hogy WC 50 m arra, másik WC 35 m erre.

Mintha ez az ország presztízskérdést csinálna az ingyenes és kultúrált vécézéshez való hozzájutás lehetőségéből, ami itt úgy tűnik, alanyi jogon mindenkinek jár. Ezúttal viszont itt Gyeonghuigung Palotában olyan nyilvános WC-t próbálhattunk ki, amely mérföldkőnek számít az eddigi budihasználati történelmünkben. Kicsi, fából eszkábált 2-3 négyzetméteres kis helyiségbe lépve kellemes, andalító klasszikus zene szólal meg, elősegítendő a békés trónolás folyamatát. Ha kilépsz az ajtón, a zene elhallgat. Az ilyen idill mellé - mint ahogy az ajtó melletti két tábla is jelzi - szokatlan társaságot is kap az ember, egy CCTV-s térfigyelő kamerát, amely bent a vécében, a mennyezetről alátekintve őrzi a rendet. Nem vagyok egy paranoiás alkat, de a WC-fülke fölé kamerát tenni azért lehet, hogy kissé túlzott óvatosságra enged következtetni, (2016)" forrás

Látnivalók

Külön aloldalon olvasható ennek tartalma. Ide kell kattintani. 

További beszámolók

Az Incheon reptérre érkeztem, innen 15 percenként mennek buszok a belvárosba, kb 1 órás az út, 4000 forint a jegy, és sajnos nincs wifi a buszon. A reptéren kártyával megvehető a jegy, fontos azonban, hogy vigyetek készpénzt, mert a tömegközlekedési kártyát csak azzal lehet feltölteni (kb. 300 forint egy vonaljegy ára), illetve a piacon, streetfood árusoknál is a készpénzt fogadják el. Van alipay, meg sok egyéb telefonos fizetési lehetőség, de magyar bankkártyát nem mögéjük tenni, illetve az applikációk nagy része nem működik kint.
Többek között a google maps sem, helyette a naver vagy a kakao maps a helyi alternatíva.
Angolul szinte mindenhol beszélnek, nagyon segítőkészek az utcán, és elképesztően biztonságos.
Szöulban láthattok táskákat látszólag gazdátlanul a parkokban, de az csak foglalja a helyet, de ott így jelöli a tulaj, hogy hamarosan visszatér. Laptopot, telefont, pénztárcát hagynak az asztalokon vagy a padokon jelezvén, hogy foglalt. Itthon ne próbáljátok ki! 😅😅
Szöul kb 4-5 nap alatt lehet felfedezni, a szokásos látnivalók mellett a Bukhansan Nemzeti Parkot ajánlom még, a város szélén van, a belvárosból 40-50 perc alatt elérhető, hangulatos táj. Illetve a Lotte World vidámpark szintén jó, eléf zsúfolt, úgyhogy mindenképp érdemes a skip the line (magic pass) kiegészítőt megvenni, anélkül 1-1 óra a sorban állás mindenhol. A szokásos DMZ és egyén túrák jók, ebből elég a félnapos opció (kb. 15 ezer ft), mert az egész naposnak a délutánja nem túl érdekes. A Korean Garden gyönyörű még (garden of morningcalm), ide is fél vagy 1 napos túrák mennek. (2025)


Szöul városhatárain belül több mint 10 millió ember él, az agglomerációval együtt pedig a lakosság száma megközelíti a 25 milliót. Összehasonlításképpen: Szöul területe 605 négyzetkilométer, míg Budapesté 525. A helyi várostervezők a növekedés útját inkább felfelé keresték, így a város peremén hatalmas lakótelepek, beljebb pedig sűrű felhőkarcoló-erdők határozzák meg a látképet. Talán az európai reflexek – mint a főtér, a templom vagy a klasszikus sétálóutcák iránti elvárás – miatt, de gyakran éreztem azt, hogy Szöulban „klasszikus értelemben vett” belváros nincs.

A város több, egymástól különálló negyedből áll, melyek mindegyike saját központtal és karakterrel rendelkezik. Az egyik ok a Han folyó, amely szinte tökéletes vonalban szeli ketté Szöult, megosztva így a városi szerkezetet is. A másik ok történelmi: a 20. század elején történt japán megszállás következtében a régi Szöul épített öröksége szinte teljesen eltűnt. Ennek eredményeként ma a városkép meglehetősen eklektikus, a modern toronyházak között csak ritkán bukkan fel egy-egy régi épület, amely emlékeztet a múlt megmaradt darabjaira. Mindezek ellenére Szöul lenyűgözően modern, élénk és dinamikusan fejlődő nagyváros.


Szöul belvárosában négy különböző helyszínen is lehetőségünk van a többnyire a 15. században épült történelmi paloták között sétálni. A paloták körül egykoron fallal körbevett település alakult ki, ahol a lakók cserekereskedelemmel foglalkoztak, mindenkinek megvolt a saját mestersége. Ebben a központi negyedben működött a városháza, a piac és több templom is. A mindennapi élet szigorú menetrend szerint zajlott, az évszakok váltakozásával mindig más munkák kaptak hangsúlyt.

A korabeli közösségek erősen hittek a babonákban: az esőért, a bőséges termésért vagy fiúgyermek születéséért különleges rituálékkal, táncokkal és szertartásos étkezésekkel fohászkodtak. A földön való alvás szokása is ezekből az időkből származik, és a mai napig sok koreai család őrzi ezt a hagyományt. Számos vendégházban a turisták is kipróbálhatják a földön alvást, és még a hagyományos ágyak is gyakran alacsonyak és kemények. Ez a fajta életmód egyszerre idézi meg a múltat, és kínál autentikus élményt a modern utazóknak.

Fotóegyveleg

Hongdae - K. Kriszta fotója

Nem koreai turisták Olaszországban, hanem koreai vásárlók szöuli bevásárlóközpontban - K. Kriszta fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Köles llona, 2017. 08. 07. 11:34
Az Eszperanto Vílágtalálkozó akalmából Szöulból a látnivalók közül a
DDP Plaza kísfílmjét választottam. Ez jellemzí a metropolísz dínamíkus
fejlödésének írányát, melyet a jelenlegí kabínet 5 fontos stratégíaí pontban foglalt össze. Lényegét tekíntve a hangsúlyt a magas színtű oktatásra, kíváló tudósaik nemzetközí projektekbe való integrálására, a globálís méretü felzárkóztatásra fekteti. A filmben megszólal az alkotó, a tavaly elhunyt iraki származású Zaha Hadíd, akínek gígantíkus méretü épületeí a vílág számos országában a jövö építészetének varázslatos vílágát tárják elénk.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon