ÚTIKRITIKA.HU / Prága






hirdetes

útikritikák


Prága

Odautazás | Szállásválasztás | Ajánlott hotelek | Úti okmányok

Odautazás

Repülővel:

Átlagos repülési idő kb. 50 perc. A CSA cseh légitársaságnak heti 31 járata közlekedik a két város között.

Busszal:

Van egy naponta közlekedő járat Budapest és Prága között, időtartam kb. 7 óra. A Student Agency által üzemeltetett járatra (Győr, Pozsony és Brno érintésével) az oda-vissza jegy ára cca.9000 HUF, 14 év alattiaknak csak a fele.

A busz komfortos, az ülések tágasak, jó szögben dönthetők, van a fedélzeten vécé és légkondicionálás, sőt tévé is. Az út folyamán ingyenesen lehet használni wifit! A bőröndökért külön fizetni kell (db: 200 HUF). A busz az utasokat Prága belvárosában, egy metróállomásnál teszi le.

Vonattal:

Az utazás 8 óra, naponta több vonat is közlekedik (reggel, déltájban és este is). Egy irányban a felnőtt jegy ára 5700 és 9000 HUF között mozog életkortól, napszaktól és a jegyváltás időzítésétől (minél korábban, annál olcsóbb) függően. A vonat Prága központi pályaudvarára érkezik. Onnan metróval egy-két megálló az óváros.

Autóval:

Megállás nélkül 5 és félórás az út, 526 kilométer, csaknem teljesen végig autópálya. Oda-vissza az üzemanyag és az autópályadíjak költsége kb. 52 ezer HUF.

"A legegyszerűbb és egyben legdrágább módja, ha repülővel érkezünk. Egy jegy 60-70 000 Ft körül mozog, de 4 óra alatt háztól házig letudjuk az utat és úgy érkezünk, mint akit skatulyából húztak ki. Ennél egy fokkal rosszabb autóval jönni: az útfelbontások miatt 6 órán belül csak notórius gyorshajtók érnek ide Budapestről, és az autópálya, ahol nincsen felújítva, lerázza a fülünket a fejünkről. A vonat nagyon szerencsés megoldás lenne, ha nem legalább 8 órán át jönne, illetve éjszaka több mint 10 órát. Ha éjszaka jövünk, hálókocsival, ezt sem ússzuk meg 50.000 Ft alatt. Persze extraként részt veszünk egy nosztalgiautazáson a Csehszlovák államvasutak szervezésében.

Ha autóval érkezünk, nagyon vigyázzunk a gyorshajtással és a parkolással. Erre külön törvényt hoztak, ami alapján elég súlyos büntetést, parkolás esetén azonnali elszállítást kockáztatunk. Ha az autópályán érkezünk Brno felől, van egy 50-es tábla, ahol minden bennszülött nyom egy satuféket, nem véletlen: azonnal a tábla után van egy 3 kamerás automata sebességmérő. Nem csak doboz, meg integető rendőrbábu, mint otthon, hanem minden sávra egy-egy külön kamera. A parkolással kapcsolatban azt javasolták nekünk, hogy inkább hajtsunk be egy mindkét oldalról behajtani tilos utcába és álljunk le ott, mintsem letegyük az autót ott, ahol nem lehet parkolni, mert sokkal kevesebbe fog fájni, és az autónkat is megtaláljuk dolgunk végeztével. Figyeljünk a színes csíkokra az úttesten: ha kéket látunk, ott nem lehet parkolni, csak annak, aki csehül elszavalja a Nemzeti dalt." forrás


"Prágát Budapestről indulva (Győr-Pozsony-Brno útvonalon) körülbelül öt óra alatt érhetjük el autópályán (pályamatricát Szlovákiában és Csehországban is kell váltani, előbbit forintban vagy euróban, utóbbit koronában fizethetjük – itt jegyezném meg, hogy nekem sehol nem érte meg Csehországban pénzt váltani, nagyon előnytelenül jöttem ki belőle, a bankkártyás fizetés viszont mindenütt elfogadott és megszokott, kivéve a kisebb utak mentén található benzinkutakat – mindig legyen nálunk elegendő készpénz!)." forrás


"Egy prágai úthoz nagyjából két tank benzin/gázolaj szükséges. Négy fő esetén nagyjából tízezer, öt fő esetén pedig hét-nyolcezer forintos benzinköltséggel számolhatunk fejenként. Ehhez hozzájön még a szlovák és cseh autópálya-matricák megvásárlása, ami fejenként nagyjából egy ezresből kijön. A pályamatricákat még itthon, a Magyar Autóklubnál, vagy útközben, - ugyancsak forintért - a mosonmagyaróvári benzinkutaknál is be lehet szerezni. Ha ezt elmulasztottuk, átérve Szlovákiába rögtön megvehetjük a cseh pályamatricát is. A szlovák töltőállomásokon az eurón kívül néha elfogadják a cseh koronát is.

Az út legrövidebb része a Szlovákián át tartó mintegy hetven kilométeres szakasz, itt kell azonban a legjobban figyelni. A külföldi rendszámú autókat ugyanis előszeretettel állítják félre a szlovák rendőrök, akik civil Audikban ülve, a forgalommal együtt haladva folyamatosan portyáznak. Szlovákiában soha ne lépjük át a 130-as sebességhatárt, és égjenek azok a fényszórók, ha nem akarunk húsz-ötvenezer forint közötti bírságot fizetni, ráadásul euróban. Pozsonytól Brno 130 kilométerre van." forrás


"Alapvetés, hogy Prága repülővel túl közel, gyalog viszont túl messze van. Leginkább valamely négykerekű eszköz igénybevételét javasoljuk. Mehetsz autóbusszal is, de a legjobb, ha négyen beültök egy autóba és hat óra alatt lenyomjátok a Budapest–Prága útvonalat. Így az összesen közel nyolcezer forintba fájó szlovák és cseh tíznapos pályamatrica kicsengetésével együtt is megússzátok az utat fejenként maximum tízezerből.

Arról nem is beszélve, hogy nem kell a hazautazás napján macskajajjal küszködő testeteket időre a buszhoz teleportálni. Elég, ha kényelmesen összekaparjátok magatokat, a szuvenír- és sörvásárlást pedig egy kalap alatt letudhatjátok a Prága határában az autópálya mellett lévő Centrum Chodov nevű bevásárlóközpontban." forrás

Hogyan juthatok el Prágába?

Szállodaválasztási tanácsok

Ne lepődjünk meg azon, hogy a prágai szállodák közül sokban a személyzet, s főleg a recepciósok nem mosolyognak és nem barátságosak. A magyar vendég a ,,Balkánról" jött. Iskolai szünetekben fel kell arra készülni, hogy Prága turisztikai népszerűsége töretlen, főszezonban az árak elszállnak időnként. Érdemes keresgélni, összehasonlítani a különböző ajánlatokat.

"A belvárosi szállodák minősége és ára is európai. Honfitársaink között azonban a külvárosi szállodák a legnépszerűbbek. A "szocreál" stílusban épült, volt lakótelepi házkomplexumokban ma két-három csillagos szállodák üzemelnek megfizethető áron, jó minőségű szolgáltatást nyújtva. Ezek általában a metró-, villamos-végállomásoknál vagy azok közelében találhatók, így a belváros gyorsan és egyszerűen megközelíthető. A parkolás amúgy is lehetetlen vállalkozás a város központjában." forrás


Mi a Don Giovanni hotelben szálltunk meg, amennyire meg tudom ítélni a belváros szélén. Bár autóval mentünk ki, de a városban tömegközlekedtünk. A metró megfizethető és könnyen használható. A belvárosban egyébként is szinte lehetetlen kocsival haladni, parkolni; mindenképp a metrót, villamosokat, buszokat javaslom…(2023) forrás


A hatalmas kínálatnak köszönhetően Prágában nagyon könnyű szállást találni. Életemben először egy 5 csillagos szállodát foglaltunk, nem sokkal többért mint egy 4 csillagos lett volna. A Michelangelo Grand Hotelnek szuper az elhelyezkedése, kedves a személyzete, a szobái elegánsak és modernek, az árban benne levő reggeli pedig bőséges és finom.

Ajánlott hotelek

"Leesett az állunk a meglepetéstől, amikor rádöbbentünk, hogy a prágai árak ugyanazon szintű apartmanok esetében a római fölött vannak. Ha pedig olcsóbb és kevésbé kényelmesebb változattal is beérjük, akkor sajnos előfordulhat (ahogy velünk is), hogy valami gond van. Nem működik a sütő, eldugul a lefolyó vagy a wc. Inkább szánjunk rá több pénzt, de ne kockáztassunk. Persze az is csábító lehetőséget jelent, hogy valahol a külvárosban van a szállás, azért olcsóbb. Igen, ez könnyen lehetséges, de tegyük fel magunknak a kérdést:

  • Olyan jól beszélünk csehül, hogy vígan elboldogulunk a tájékozódással?

  • Olyan jól ismerjük a prágai külvárosokat, hogy ez legyen a legkisebb gondunk?

  • Olyan sok időnk és pénzünk van, hogy vígan rászánhatjuk?

Ráadásul, aki autóval érkezik, parkolásról is gondoskodnia kell. Velem ez egyszer esett meg, és tátva maradt a szám a helyi szokásoktól. Nem parkolhatunk például az utcán, a szállásunk előtt. Nem bizony, mert ott csak az parkolhat, aki abban az adott utcában lakik. A többit villámgyorsan megbüntetik. Vagy kerékbilincset tesznek a kocsira. (Utóbbi velünk Znojmóban fél órán belül megtörtént.) A szálláshely természetesen biztosít valami belső udvarban vagy pincegarázsban helyet – meglehetős összegekért. Előre kell kérni, amikor a szállást megrendeljük, mert nem biztos, hogy jut hely. (2013)" forrás


"Prágában a késő őszi (november), valamint az év eleji (januári-február) időszak kivételével folyamatos főszezon van. Különösen sok a turista tavasszal és ősszel. Ez persze korántsem jelenti azt, hogy a nyári hónapokban kiürülne a Károly-híd. Extra szezonnak számít a Húsvét, a Karácsony, és a Szilveszter, ami a szállásárakban is azonnal észrevehető. (A csúcsidőszakokat a legtöbb helyen feltüntetik, de nem árt az óvatosság). Fokozott turistainvázióra – többek között a magyarokéra is - számíthatunk ezenkívül minden olyan nemzetközi állami ünnepen, munkaszüneti napon, amely alkalmas egy péntektől vasárnapig tartó hosszú hétvége kialakítására. A legfontosabb szabály ezért az, hogy időben - két-három héttel korábban - foglaljunk le a szállásunkat, már ha válogatni szeretnénk az ajánlatok között." forrás

Úti okmányok

Az EU-tagállamok állampolgárai, így tehát 2004 óta a magyar állampolgárok részére sem szükséges semmilyen vízum, még a 90 napot meghaladó tartózkodás, illetve a jövedelemszerző tevékenység esetében sem. A Csehországba való beutazáshoz érvényes útlevél vagy személyi igazolvány szükséges.

A cseh idegenrendészeti törvény rendelkezéseiből az uniós állampolgároknak csupán egyetlen kötelezettségük származik, éspedig az ún. bejelentési kötelezettség abban az esetben, ha csehországi tartózkodásuk várhatóan meghaladja a 30 napot.

2004. óta a Csehországba utazó EU-s állampolgárok, illetve az általuk (EU-s tagállamból) behozott áruk a határon nem esnek át vámellenőrzésen. (A fegyverek, kábítószerek és más tiltott áruk behozatalát azonban továbbra is ellenőrzik/ellenőrizhetik a cseh vámszervek.)

Fotóegyveleg

Sárközy Réka fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon