Az Air Serbia megszüntette a két főváros közötti légijáratot. Sajnos.
Autóval
Szerbiában elfogadják a magyar jogosítványt, nem szükséges nemzetközi jogosítvány kiváltása. Huzamosabb, 90 napot meghaladó tartózkodás esetén azonban a magyar jogosítványt szerbre kell cserélni a lakóhely szerinti illetékes rendőrkapitányságon. A magyar vezetői engedélyt visszaküldik a kiállító hatóságnak. Külön vizsgát tenni nem szükséges. Fontos, hogy amennyiben nem a saját tulajdonukban levő – céges, illetve magánszemély által kölcsönbe adott - gépjárművel utaznak Szerbiába, rendelkezzenek megfelelő, szerb vagy angol fordítással ellátott meghatalmazással, mely alapján jogosultak az autót vezetni. Magánszemély kölcsönadó esetén csak közjegyző által hitelesített meghatalmazást fogadnak el, cég tulajdonában álló gépkocsi kölcsönadása/használata esetén elegendő a szabályszerű céges meghatalmazás. Szerbiai gépjárművezetésre, valamint a meghatalmazásra vonatkozó további részletes információ ezen a honlapon található.
Vonaton
,, 9 órás Budapest-Belgrád zötyögés, melynek része a megismerkedés a magyar tanyavilág minden állomásával és megállóhelyével.
Már a jegy elmondott mindent arról, hogy mire számíthatunk: szigorúan papír alapú, kézzel kitöltött jegy.
A vonatra dél előtt kicsivel szálltunk fel Kelenföldön és este háromnegyed kilenckor cihelődünk le Belgrádban, ebben benne volt a negyven perces késés is, aminek nagy részét a magyar oldalon szedtünk össze, Cegléden ácsorogva műszaki hiba miatt - utastájékoztatás nulla, de valóban nagyon büdös volt valami.
A vonalon más mókák is vannak. Ez a vonat kerülő úton megy a magyar részen: Kecskemétig gyors, onnan viszont görbefa. Nem vicc, Kecskemét után az Eurocity vonat utasai megismerkedhetnek a magyar tanyavilág rejtelmeivel. Megállunk többek között Tajón és Harkakötönyben, a szerb oldalon meg mivel összeszedtünk félóra késést, mindenhol kitérőbe csaptak, hadd várjuk meg az ellenvonatot. De ez már tök mindegy volt, a Vajdaságban fél órákon át küzdött elképesztő 40-es sebességgel a vonat, s csak Belgrád közelébe érve érhettük el újra a 80-as csúcsot.
A határ külön sztori: fél órát áll Kelebián a vonat, persze kinn a Schengen vége tábla, alaposnak kell lenni, aki jött már át Záhonynál vasúton, az nem csodálkozik semmin. De ugyanez a tökölés megvan Szabadkán is. Szóval én minden elhiszek, de egy gyakorlatilag tök üres vonaton - mert szinte csak gyakorló elmebetegek és vasútbuzik mennek ezzel - mit kell kétszer fél órát ellenőrizni, nem lehet egy füst alatt, közösen megoldani? Nem, mindegy.
Helyfoglalásért külön fizetni lúzerség lett volna, kevesen utaznak erre, így választhattunk a termes és a fülkés kocsi között. Ablak nem mozgatható, állíthatatlan a klíma is, de a villanyt legalább le lehet kapcsolni. Felszálláskor egy tétova külföldi hátizsákos megkérdezte, hogy ez már Budapest-e, mondtuk igen, itt a metró, tovább ne menjen. A kérdés nem volt hülyeség, hiszen Budapesten három helyen áll meg a vonat: Kelenföld, Budapest-Ferencváros és Kőbánya-Kispest, és ez pont így is szerepel a menetrendben. Hol szállna le az átlag turista? Hát nyilván Budapesten, elvégre mi a bánat az a Kelenföld, ki se tudja mondani, Kőbánya meg nyilván már a következő állomás. Szóval leszáll szerencsétlen Ferencvárosban, ahol semmi nincs, csak egy rohadó állomásépület, pár vágány, két unott bakter és egy nem a belvárosba vezető villamosvonal. Welcome in our metropolis.
A kiváló jegyárképzés miatt az intercity pótjegyet is meg kell venni belföldi utazásra, ami ugye nem játszik, ha elhagyjuk az országot, s nemzetközi jegyet veszünk. Ez valahol teljesen logikus, ezzel a kabotázs helyzeti előnyét lehet kibekkelni - különben mindenki a nemzetközi vonatokat használná belföldi utazásra, mert azok olcsóbbak.
Kilenc óra utazást el lehet tölteni munkával is, csak konnektor nincs. Vagyis néhol egy-egy a folyosón, az is takarítógépekre, vagy működik vagy nem, a feszültség ingadozik, ha a vonat lassít, nincs delej. Az első osztályon van normális konnektor, meg a vécében is, persze ott senki nem hagy semmit, csak amit muszáj.
Tavaly év végén a kormány megállapodást írt alá a Budapest-Kelebia-Belgrád vonal felújítására - a pénzt kínai befektetők adnák. Az ígéretek szerint a mostani nyolc órás menetidő így bő két és fél órásra csökkenne. Ha megvalósul - amire azért nem vennénk mérget - bizonyára vége lesz a csak vasútbuznyákoknak mókás tanyasi eurocityzésnek. (2015)" forrás
Busszal
Szerbiában nem nehéz jutányos áron szálláshelyet találni.
Érdemes előre tájékozódni, hogy milyen kényelmi szolgáltatásokat kínál a szállás, például reggeli, Wi-Fi, parkoló, légkondicionáló, stb.
Míg Belgrádban, valamint kisebb mértékben Újvidéken és Szabadkán széles választék áll rendelkezésre hostelekből, középkategóriás és luxusszállodákból, addig a többi városban jellemzően még a Jugoszlávia idején épült szállodákra kell támaszkodni. Ezek általában elhasználódottak és helyenként túlzottan drágák. Turisztikailag frekventáltabb területeken és a fő közlekedési útvonalak mentén számos magánszálláshely és motel található.
Szerbiába mehetünk magyar személyi igazolvánnyal (de csak az újjal!).
A szerb határon belépéskor kérhetik a napi 50 euró meglétét, ami készpénzzel, utazási csekkel, hitelkártyával, vagy meghívás esetén garancialevéllel igazolható. Nem igazán lehet megmondani biztonsággal, hogy a gyakorlatban ennek ellenőrzése milyen gyakran fordul elő.
Bár a szerb jogszabályok nem tartalmaznak külön rendelkezéseket arra az esetre, ha valamely kiskorú felnőtt kíséretében ugyan, de szülei vagy valamely szülője nélkül utazik, javasolt ilyenkor is szülői hozzájáruló nyilatkozat (vagy gyámhatósági hozzájárulás) beszerzését. A nyilatkozat tartalmazza a hozzájáruló(k) és az utazó kiskorú személyes adatait (születési hely és idő, lakcím, igazolvány száma), a nyilatkozat területi és időbeli hatályát valamint a hozzájáruló(k) aláírását. A nyilatkozatot célszerű angol nyelvre lefordítani vagy eleve angolul elkészíteni. A nyilatkozatot két tanú, vagy közjegyző előtt javasolt megtenni.
Szerbiára is érvényes: Az újfajta személyazonosító igazolványunkkal a reptéri határátlépések során a zsilipkapus beléptető rendszereket is használhatjuk úgy, hogy a zsilipkapuhoz érkezés után, a kapu kártyaolvasójához érintjük az okmányunkat, és az új személyiben lévő chip segítségével a kártyaolvasó hitelesíti azt.
Ezután a rendszer kiolvassa az okmány számát, majd átveszi a chipből a személyi adatokat, az arcképet és az ujjnyomatot. Ezzel megtörténik az adatok európai szabályrendszer szerinti ellenőrzése (pl. utazási korlátozás kiszűrése).
Az újfajta okmány a közúti ellenőrzéseket is meggyorsítja, mert a rendészeti szerveknél lévő kártyaolvasóval kiolvashatók az adatok (a négy természetes személyazonosító adat), amik az eszközre telepített alkalmazással vizuálisan is megjeleníthetők a kijelzőn.
A magyar-szerb határon mindenki köteles a szolgálatot teljesítő vámhivatalnoknak mindennemű poggyászt vagy úti holmit bejelenteni, és a vámeljárásban részt venni. Szerbiába vámmentesen bevihető a személyes poggyász, a saját vagy a család szükségleteire szolgáló dolgok (pl. orvosi eszköz, kempingcikkek), pótalkatrészek, könyvek, sporteszközök és díjak stb. E kategóriába tartozik 1 liter tömény szesz, 200 darab cigaretta vagy ennek megfelelő mennyiségű dohány, valamint a személyes szükségletekre szolgáló mennyiségű gyógyszer bevitele is. Az országba tilos bevinni lőfegyvert és lőszert (a vadászfegyverek és a hozzájuk tartozó muníció ideiglenes, engedélyezett behozatalát kivéve), mérgező és egyéb veszélyes anyagokat, vegyszereket, az állam érdekeit veszélyeztető anyagokat (pl. kábítószer) stb. Történelmi, kulturális, művészeti értéket képviselő tárgyak kiviteléhez szükséges az illetékes minisztérium (a szerb külgazdasági minisztérium) engedélyének és az illetékes szerv hozzájárulásának előzetes beszerzése. Az előbbi minisztérium engedélye szükséges a vadtrófeák kiviteléhez is. Utazás előtt mindenképpen érdemes további információt beszerezni a NAV www.vam.hu honlapján vagy a 06 (1) 470-4121, illetve a 06 (1) 470-4122-es telefonszámán.
Szerbiában a nemzetközileg elismert bankkártyákat elfogadják. A szerbiai jogszabályok értelmében külföldi (és szerb) állampolgár korlátlan összegben hozhat be Szerbiába készpénzben valutát, azonban, ha a valuta értéke meghaladja a 10.000 (tízezer) eurót, akkor azt a határon egy erre rendszeresített nyomtatványon be kell jelenteni a vámnak. A vám által hitelesített nyomtatványt meg kell őrizni, mert csak ennek birtokában engedélyezett a 10.000 euró feletti valuta kivitele Szerbiából készpénzben. (A „félreértések” elkerülése végett a határon mielőbb nyomtatványt kell kérni, azt kitölteni, és ezt követően jelentkezni a vámnál.)
10.000 eurónál kisebb értékű valuta bejelentés nélkül vihető be Szerbiába, és vihető ki onnan, ugyanakkor az esetleges későbbi félreértések elkerülése végett belépéskor ajánlatos minden jelentősebb pénzösszegről vámhatósági bizonylatot kérni.
10.000 eurónál nagyobb értékű valutát akkor vihet ki a külföldi Szerbiából, ha bemutatja a Szerbiába történt beutazáskor a szerbiai vámtól kapott igazolást az összeg bejelentéséről. Szintén megteheti, ha Szerbiában bankkártyával vett fel készpénzt, és erről bizonylattal rendelkezik.
Tízezer eurónál nagyobb értékű szerb dinár csak abban az esetben vihető be Szerbiába, ha külföldön, bankban szerezték be, és erről a beutazó fel tudja mutatni a bank igazolását. Szerb dinárt a külföldi (személyenként) 10.000 (tízezer) euró értékben vihet ki Szerbiából. Ha egyidejűleg dinárt, valutát és utazási csekket akar kivinni Szerbiából vám- és egyéb igazolás nélkül, akkor ezek együttes értéke nem haladhatja meg az 10.000 eurót.
k.s. fotója
Újvidék - k.s. fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
DZoli, 2019. 09. 06. 10:56
Üdv,
Mi görögországba megyünk nyaralni, de nem tudjuk mit vihetünk magunkkal Szerbián, Macedónián át.
Pl. gondoltunk vinnénk házi dolgokat (kolbász, szalonna stb) Ez lehet probléma?
Az 1L tömény szesz oké, de azért szólnak ha van még a kocsiban 3-4 tálca sör? :)
Le van ez valahol írva? Én nem találtam semmi konkrétat.
Köszönöm ha valaki segít.
úti kritikus, 2019. 05. 15. 07:51
Balázsnak:
A nem chip-es személyivel is be lehet menni Szerbiába. Az átépített autóval nem lesz gond. Tolerálják, hisz Szerbiában sok ilyen van amúgy is.
Balázs, 2019. 05. 14. 22:40
Olvastam a cikkben, hogy csak az újfajta személyit fogadják el. Ezt a legújabbra kell érteni(csak mert a chipről is.esik szó)vagy jó az eddig használatos kártya alapú is? 3 éve még mehettünk az új tipusú de még nem chipessel is.
Illetve ha egy nem gyári(széria)autóval megy a kis család, hanem egy régebbi (30 éves), de átépített autóval, azt a hatóság mennyire tolerálja határátlépésnél?
Köszönöm!
Balázs
úti kritikus, 2019. 03. 31. 12:05
Kedves Rácz Mihályné,
Ha a vámosok átvizsgálják az autót, akkor rajtuk múlik, hogy az adott mennyiségű süteményt személyes poggyásznak minősítik, vagy kereskedelmi mennyiségűnek. Kb. 95% hogy nem vacakolnak ilyesmivel, pláne, ha meg tudják mondani, hogy lakodalomba megy a a sok süti. Legutóbb be se néztek az autónkba.
Rácz Mihályné, 2019. 03. 26. 17:29
Ha Magyarországról szeretnék süteményt vinni egy szerbiai lakodalomba, mennyit vihetek?