,, Nyugat-mediterrán kalandozások, csoportos hajóút
Msc Preziosa
2016. április 2 – 101. A hajó
Az első benyomás, mikor meglátjuk kívülről: ez elképesztő! Amikor meglátjuk belülről: állak leesnek és csak egy váó vagy egy hűű hangzik el, majd: az ott egy swarovski lépcső?? És már teljesen bekebelezett mindenkit.. Mert innentől kezdve 7 napon keresztül minden nap egy kicsivel többet fedezünk fel és egyre inkább magunkévá tesszük az egész életérzést, amit luxusnak hívnak.
Hasznos infók, amikről leggyakrabban érdeklődnek az utasok:
• a becsekollás valóban olyan, mint a repülőtéren: folyadék, szúró-vágó eszközök bevitele tilos. Beszállókártya helyett egy hajó kártyát kapunk, ezt lecsippantva azonosítanak minket mindenhol. Még egy fotót és készítenek rólunk a check-innél, hogy például egy kirándulás utáni felszálláskor biztosan ne egy vadidegen kerüljön helyettünk a hajóra.
• depozit: egybe fizetve kabinra 250 euró, külön fizetve 150 euró / fő.
• aki az italcsomagjának megfelelő italt rendel a bárban, mindig ellenőrizze, hogy nullás legyen a számla vége.
• az egyenlegünk állását a kabinban lévő tv Account menüpontja alatt bármikor leellenőrizhetjük.
• korlátozott italfogyasztás az árban: reggelinél a büfé szinten elérhető víz-, gyümölcslé, kávé automata, valamint egy forró vizes a tea számára. A nap többi részében azonban kizárólag a víz automata használható, minden másért fizetni kell a bárokban.
• Az automatás kávé túlzás nélkül ihatatlan. Egy feketetea is sötétebb színű.. Kávé ízű víz. Aki nagy kávés, mindenképp fizessen be egy kávé csomagra és igyon rendes olasz kávét a bárban.
• Öltözködés: minden napra van egy dresscode. Minden este kapunk egy fedélzeti újságot a másnapi programokra vonatkozóan, ezen szerepel az is, hogy milyen öltözködést várnak el tőlünk a következő napon (vacsoránál). Nem kötelező betartani, de az ültetett vacsorára illik elegánsan menni. Legalább egy inget vegyünk fel.
• A színházban minden nap van előadás. Rövid, 30 perces és ingyenes.
• A konditerem, jakuzzi, medence ingyenesen használható. Fizetős: játékterem, 4D mozi, spa részleg.
• Készpénzt egyedül a kaszinóban lehet használni.
• Utolsó éjszaka hajnali 1-2 óráig ki kell tenni a bőröndöket a kabin elé, felcímkézve. Csak a legszükségesebbeket hagyjuk magunknál a kézipoggyászban és készítsük ki a másnapi ruhánkat. (Figyelem! Volt aki véletlenül az összes cipőjét elcsomagolta a bőröndbe, így a kicsekkolás napján zokniban sétált le a hajóról..)2. A kikötők
Az utasok többsége úgy gondolja, hogy egy Földközi-tengeri hajóút esetén, ahol olyan megállók vannak mint Róma, Barcelona, Marseille és kisebb-nagyobb szigetek, a hajó kiköt, mi pedig kis séta után azonnal a város forgatagában találjuk magunkat. Ez a tény 90%-ban nem helytálló és erre fel kell hívni az utasok figyelmét.
Róma az egyik legkiemelkedőbb példa. A hajó Civitavecchia-ban köt ki. Már a kikötő kijárata is olyan messze van, hogy az MSC ingyenes shuttle járatot közlekedtet (máshol nem volt rá példa). Amint kijutottunk, el kell mennünk a helyi vasútállomásra, ami gyalog körülbelül 30 perc. Innen bejutni Róma-Termini állomásra 1 óra 20 perc.
Összefoglalva: Egyéni városnézés esetén Rómában 2-2 órát számoljunk az oda- és visszaúti közlekedésre. Kb 8 óránk van Rómára és ebből 4 utazásra fog elmenni..
Még Mallorcán is fel kellett szállni egy helyi járatos buszra, máskülönben jöhet egy rövid 4 km-es séta.
Szóval csak az induljon útnak egyedül, aki rutinos utazó, beszél kicsit valamilyen idegen nyelvet, vagy már járt az adott városban.3. Idegenvezetés
A csoportunknál nem indult egyik magyar nyelvű idegenvezetős program sem, mert nem jött össze rá a minimum létszám. Nagyon tanulságos volt látni, hogy ettől függetlenül az utasok közül elég sokan mentek az idegenvezető után, mint a kiskacsák az anyjuk után. Tényleg, szó szerint..
Ez egyrészt a fentebb leírtaknak tudható be, másrészt annak, hogy sokan nem véletlenül választják a csoportos utazást az egyéni helyett, mert igenis igénylik a többiek társaságát. Egy csoportos kirándulás kényelmes, biztonságot nyújt és szórakoztat is.
Az idegenvezetőnk, Homolya Orsi nagyon jól bánik az emberekkel. Nem szent és sérthetetlen minden utas, visszaszól, ha valaki hülyeségeket beszél, de természetesen a határokon belül. Úgy láttam mindenki odáig volt érte, elég karakán nő és nagyon talpraesett. Ráadásul nem beszélt hosszan csupa történelmi eseményekről és évszámokról, amin a tizedik mondat után mindenki elalszik, hanem próbált egy kis színt, életet és lelkesedést vinni a az idegenvezetésbe, valamint az utasokba egyaránt.
Egyéni utazóknak: az Msc nagyon sokféle parti kirándulást szervez, többségében busszal és garantált, hogy időben érkeznek vissza a kikötőbe. A kirándulásokra mindig az előző nap 23 óráig lehet jelentkezni az Excursion desk-nél. Kapunk egy vouchert, a fedélzeti újságban pedig megtaláljuk a találkozó helyét és idejét.
Szuper szervezett és gördülékeny.4. Busz
A hajónk Genova-ból indult, ami busszal körülbelül 16 órás utazás, ha beleszámoljuk a 3 óránkénti benzinkutas megállókat. Akármennyire is komfortos a busz, ez soha nem lesz kényelmes! Főként a hazafelé úton, amikor már mindenki tűkön ül, hogy végre az ágyában lehessen.Sokan hibáztatták a buszsofőröket, hogy lassan mennek, többen panaszkodtak, hogy rossz a szék stb.
Aki nem akar repülővel utazni, akár anyagi megfontolásból (és legtöbben valóban ezért..), vagy mert fél a repüléstől, az kénytelen számolni ezzel a kis kellemetlenséggel.Összegzés
Az utasok a hajóra érkezés pillanatában belecsöppenek egy másik világba. Annyi impulzus éri őket az új környezet és a nap mint nap változó városok/országok következtében, hogy szinte fel sem fogják mennyi élménnyel gazdagodnak ezalatt az egy hét alatt. Én is akkor dolgoztam fel igazán, amikor már hazajöttünk. A hajón mindenki sodródik az árral, egyik program a másik után, kirándulások, evés-ivás, színházi előadás, show műsor, olasz est, kapitányi vacsora, karaoke verseny, csocsó bajnokság, esti buli és így tovább.. A hajó 0-24 órában leköti a vendégek figyelmét, nincs idő arra, hogy végiggondoljuk, mit csináltunk aznap, mert már azon jár az eszünk, hogy mi is lesz holnap. Hazatérve viszont előtör a kultúrsokk.
Néhány jó tanács, hogy az élményről senki ne maradjon le:
• vegyünk részt fakultatív kirándulásokon(!!!)
• menjünk el néhány programra a hajón
• a gála vacsorát semmiképp se hagyjuk ki
• fedezzük fel a hajó minden szegletét, amikor egy napot a tengeren töltünk (előtte este menjünk el egy buliba is, mert másnap úgysem kell korán kelni)
• aki egyénileg utazik, jelentkezzen MSC kirándulásra
• rendeljünk előre italcsomagot (borsos árak vannak a hajón, ezért nagyon megéri!)(Töviskes Ágnes, Vista Főiroda, 2016)
,, Csoportos hajóút magyar idegenvezetéssel - 2016. áprilisÚtvonal: Budapest- Genova | Civitavecchia (Róma) | Palermo/Cefalú | egy nap tengeren | Málta helyett Mallorca | Barcelona | Marseille | Genova- Budapest
Mivel én még sosem voltam hajóúton, így teljesen szűz szemmel tekintettem a hajózásra.
A több mint 4000 utas koordinálása nagyon flottul működik a check-in-nél és check-out-nál is, valamint a fedélzeten.
Check-innél készítenek rólunk egy fényképet, kapunk egy plasztik kártyát, amelyet mindig magunknál kell tartanuk, ez igazolja a személyazonosságunkat illetve ezzel tudjuk rendezni számláinkat is. A programok során a hajóról való ki- és belépésnél is ezt használja a személyzet, így tudják számon tartani az utasok mozgását.Visszatérve a 4000 utashoz… akik mindenképp szeretnék elkerülni a tömeget azoknak ajánlom a lift illetve a büfé elkerülését (reggelinél is van lehetőség az ültetetésre, de ha a büfét választjuk érdemes még jóval a kikötés előtt elmenni reggelizni). Az ültetett vacsora mellett szól, hogy nyugodtan tudjuk elfogyasztani a vacsoránkat, nem kell vadászni a helyeket, a menüsort is végig lehet kóstolni. Ellene szólhat, hogy általában ki kell öltözni, de korántsem kell annyira szigorúan venni az öltözködést, mint ahogy sokan gondolnák. Ha egy sötét farmerben és egy blúzban ülünk be az étterembe nem fognak minket kiküldeni, de még csak kinézni sem. Emiatt felesleges feszengeni és tönkretenni a nyaralásunkat. A büfés étkezés mellett szólhat, hogy nagyobb a választék, több mindent megkóstolhatunk, de könnyen felállhat a bőségzavarának esélye, és hirtelen mindenfélével megpakoljuk a tányérunkat, amit aztán otthagyunk. Nem kell tartani attól, hogy az ültetett vacsorán nem lakunk jól, ha mindent megkóstolunk pont ugyanúgy érezzük magunkat, mintha a büfében ettünk volna. Ez az információ, illetve tapasztalat jól jön, ha az egész napos városnézés után félholtan csoszogunk vissza a vacsorára.
Apropó italcsomagok, mindenki igényeihez mérten jól gondolja át a választást. Aki szeret kávézni, azoknak ajánlom mindenképpen a kávécsomagot, mert a reggeli automatából származó hígszerű valaminek nincs túl sok köze a kávéhoz. Ha ez létszükséglete valakinek, akkor erre gondoljon, mert ha csak egy eszpresszót szeretne inni annak ára 1.40 euro, a cappuccinoé 2.20 és ehhez a helyszínen felszámítanak 15% szervízdíjat is. Egy félliteres víz ára 1.55 euro, a literesé 2.60, szénsavas üdítőitalok 2.80 euro, a sör 4.70 euro, a koktélok 6.70- 6.80 euro között mozognak, az alkoholmentes koktélok egységesen 4.20 euroba kerülnek. Amennyiben allegrissimo italcsomagot rendelünk, abban az esetben az üdítők mellé kapunk egy nullás számlát, amelyet alá kell írnunk (egyébként az allegrissimo italcsomag nem tartalmazza a minibárban található ételt és italt).
Miről szól a hajóút? Mérhetetlenül sok sétáról, kirándulásról és rengeteg evésről.
Éppen ezért szeretném megcáfolni azt a hiedelmet, hogy a hajóutak inkább az idősebb generációnak kedveznek. Erről szó sincsen. Ez a fajta nyaralás igencsak aktív, amennyiben nem töltjük a kirándulásokkal is tölthető időt a hajón (annak viszont nincs túl sok értelme, hiszen azért utazunk hajóval, hogy minél több várost felfedezzünk, élményt szerezzünk). Mivel a hajó éjszaka megy és reggel köt ki, így minden napra van valami program (kivéve egy napot, amit általában végig tengeren töltünk, ez az egy nap pont alkalmas arra, hogy felfedezzük a hajó által nyújtott szórakoztatócentrumokat (4D-s mozi, Forma-1-es szimulátor, jakuzzi, csúszda, medence), vagy van idő kipihenni az esti discot ☺, casinózást).
A kirándulásokról szóló prospektus (nehézségi fokon keresztül az árig minden információt tartalmaz) a recepciónál megtalálhatóak, ahogy a napi magazinok különböző nyelveken és a hajó térképe is. A kirándulásokat érdemes az utazási irodában előre lefoglalni és kifizetni forintban, sokkal kényelmesebb megoldás annál, mintha a hajón költenénk el az eurónkat, amit egyébként másra is elkölthetnénk.
Van, hogy a kikötő nagyon messze esik a városközponttól. Nem érdemes az MSC transzferjáratát választanunk (nagyon drágák), ha a helyi buszok mellett döntünk és sétálunk „egy kicsit” (nem akarok senkit sem ámítani, 20-40 perces sétákról is szó lehet) az sokkal költséghatékonyabban jöhet ki (amennyiben nem szervezett kirándulást választunk), irányonként 1.50-3.00 euro között mozognak a buszjegyek (amiket nagyon!! érdemes használni, ha nem akarunk sok-sok kilométer gyalogolni és gyakorlatilag már a kirándulás előtt lefáradni). Azt viszont senkinek sem ajánlom, hogy a város alapos ismerete nélkül egyedül vágjon neki a kirándulásoknak. Ennek a legfőbb oka az, hogy egy Róma vagy Barcelona nagyváros esetén nagyon feszes tempót és részletes útitervet kell készíteni ahhoz, hogy a lehető legtöbb nevezetességet meg tudjuk nézni viszonylag rövid időn belül (és ne késsük le a hajót ☺). De egy Hop On Hop Off jó opció lehet.
Összefoglalva a hajóút pontosan úgy működik, mint egy 4-5*-os szárazföldi szálláshely, ami éppenséggel éjszaka mozog. Aki fél a nagy hullámoktól és a mozgástól, ne tegye. Alig észrevehető a kilengés. Ha bármilyen nem várt vihar vagy szél miatt a hajó nem tud kikötni egy adott desztinációnál, akkor a hajótársaság azonnal beveti az alternatív útvonalát és erről részletes tájékoztatást is ad hangosbemondón keresztül, illetve írásban is (a mi utazásunk alatt éppen Máltán nem tudtunk kikötni a nagy szél miatt, ezért inkább Mallorcan álltunk meg). Ami még fontos lehet a hajóútnál az a deposit. Mivel éjszakánként 8,5 euró a kötelező borravaló ezt az összeget a hajóút elején rögtön depozitálják készpénzben. De kártyával, önállóan is elvégezhető a művelet kihelyezett automatáknál. Az egy kabinban utazók költségét is meg lehet osztani, minimum 150 euro/fővel kell számolni, kártyás fizetés esetén ez az összeg 100 euro/fő. Ebből a keretből kerül levonásra a kötelező borravaló, a hajóút végén pedig a fennmaradó összeget készpénzben visszakapjuk.
Egy hajóút igazán szuper, ízelítőt kaphatunk számos kultúrából, hogy aztán amelyik a legjobban tetszett oda újra visszatérhessünk, kicsit hosszabb időre… (Dán Dorottya, Vista Allee, 2016)
"A fenti utazást 2012. március elején élveztük, előtte nem sikerült tájékozódnunk, tapasztalatainkat az alábbiakban osztjuk meg (az MSC hajókra vonatkozókat - szervezés-ellátás-kabin - kevéssé gondolom, ezek ismertek, s minden hajón azonosak, mellesleg: kiválóak. Genova messze van, a fapados repülő Bergamoban száll le, onnan Milánó-Malpensa, s további utazás Genovába. A magyarok inkább választják az ezer kilométeres autózást. Az üzemanyag Szlovéniában ugyanannyiba kerül, mint itthon – az ára egységes az egész országban, az autópálya-matricát az első lendvai MOL kúton megvásárolhatjuk. A trieszti határ előtt érdemes teletankolni, majd visszaúton ugyanitt – az olasz üzemanyagárak harmadával drágábbak!
A kikötőbe jutás egyértelmű, ahol azonnal átveszik az autót, s a bőrönd-csomagok cipelése, a regisztráció is professzionálisan szervezett – a hajóra lépve pedig azonnal megebédelhetünk (vagy uzsonnázhatunk), amíg csomagjainkat a kabinunkhoz viszik. A belső kabin is megfelel a célnak, a szemben lévő óriás tükör még nagyobbnak tünteti, mint a kerek ablakos külső kabin – egy ilyen utazáson az ember nem tölti az idején a kabinban, olvasásra és nézelődésre is sokkal kellemesebb helyeket választhatunk!
A másnapi kikötés Barcelona, amelyre olyan rövid idő jut, hogy nem-igen fér bele múzeumlátogatás vagy a Sagrada Familia – de a sétát Ramblán, vásárcsarnokban élvezhetjük. A kikötőtől a Kolombusz szobor látszólag közel van – gyalog azonban ugyancsak fárasztó és időpocsékolás. A hajóhoz nemcsak a szervezett utak autóbuszai, de a nem drága városi buszok is kijönnek – érdemes tehát ez utóbbit választani oda, s vissza.
A tengeren töltött nap rengeteg élvezetet nyújt a hajón, ha beborul vagy erősen fúj a szél, a jakuzzikban lehet melegedni, vagy a fedett strandrészen fürödni – nem beszélve a szinte folyamatos programokról. Casablanca kikötője igen nagy, s számunkra kaotikus – miközben karnyújtásnyira látszik az óriási Hasszán mecset, a legfontosabb látnivaló. Csalókán, mert odajutni óriási kerülő, kellemetlen gyaloglás lenne. A hajóhoz kijönnek Mercedes taxik, igen drága ajánlataikkal. Tíz percnyi gyaloglás után elérjük a kikötő szabadabb bejáratát, ahol kevéssé elegáns taxik és taxisok tömege teszi ajánlatát: fejenként alkuval 20 euróért körbe visznek a város nevezetességein – kívánság szerint megállva, megvárva utasaikat. A nagymecsetbe sűrűn szervezett belépődíjas vezetésekkel lehet bejutni, de bármelyik csoporthoz csatlakozva enélkül is... A látogatóközpontjában találunk díjmentes illemhelyet is. A Visitor Center-ben beszerezhető térkép viszont használhatatlan.
A délnyugati óceán partján a nyugatias elegáns városrészt, szállodasort, éttermeket és plázst, s nagyobb távolságra a városközpont különböző részeit látogathatjuk meg. Ennek elkerített része a medina,a bazár. Tudvalevő, hogy Casablanca nem olyan turista látványosság, mint a történelmi értékekben gazdagabb és jellegzetesebb többi marokkói illetve afrikai város – egy fárasztó napot azonban mindenképpen megér sokféle látnivalójával.
Másnap a portugál sziget, Madeira fővárosa, Funchal hasonlóan gyalogosan bejárható, minden kis részletében élvezhető, délig számos csodálatos templombelsőjével is. Kis, számunkra különleges parkja a központban, déli pihenőül. Délután felsétáltunk a nyugati hegyi liget mentén a Sissi szoborhoz, besétáltunk a lábakon álló, tengerre néző elegáns szállodába, a másik oldalon egy földalatti kongresszusi központba.
Egy jóleső tengeri pihenőnapot követő kikötés Malagában. Korán reggel még hűvös volt, s délutánra már vissza kellett érkezni a hajóra – de itt minden látnivaló közel van együtt, s minden típusú érdeklődésre külön-külön kis hasznos ingyenes prospektussal szolgálnak. Ha a várost akarjuk élvezni, nem jut időnk a Picasso múzeumra, de fényképezkedhetünk ülő szobra mellé telepedve…
A negyedik tengeri nap után érkezünk Róma tengeri kikötővárosába. Itt szintén busszal juttatnak át a kikötő nagy, zárt területéből, s onnan kis gyaloglással érjük el az állomást. A 9 Euro-ért váltott jegyünk az oda-vissza út mellett Róma minden közlekedési járművére érvényes! A személyvonat egy jó órát megy, s Rómában több nevezetes helyen megáll – mi a San Pietronál szálltunk le. Ez is csalókán közelinek tűnik, de negyedórás gyaloglással azért csak elérjük a Szent Péter teret... s innen gyalog Róma legtöbb nevezetességét. Erre azonban érdemes felkészülni, minimálisan egy térképpel, mert ilyet sehol sem kaptunk! S mert sok mindent látni akartunk, nem éltünk az ingyen buszozással, metrózással. Jól elfáradva érkeztünk a vissza utazáshoz a Termini pályaudvarra – ahol egy igen távoli külső vágányról indult zsúfolt a személyvonatunk. Talán nem érdemes a végállomásnál felszállni, de ha már a Termini közelében vagyunk,semmi esetre se a főpályaudvar bejáratánál keressük vicinális vonatunkat – ez ugyancsak fárasztó kerülő!
Az MSC hajókon általános a szinte 24 órás evés-ivás és szórakoztatás – az önkiszolgáló innivaló a reggelit követően jeges vizet, teaválasztékot és filter kávét jelent, valamint uzsonnaidőben gyümölcsöket, melyet közül a legfinomabb a hideg, frissen szeletelt ananász. A főétkezéseket eltölthetjük elegáns környezetben, felszolgálva az étteremben is – ahol, s főleg az ültetett vacsoraidőben naponta eltérő tájjellegű különlegességekből választhatunk – azonban az ízek esetenként a mi ízlésünknek csalódást kelthetnek. Az előételt saláta követi, majd ezután a leves – ezt érdemes kihagyni, nem fogható a hazai leveseinkhez, az olaszok nem is élnek levessel – s az olasz tészták, végül a főétel. Utána pedig választhatunk desszertfogásokat. Esetenként az önkiszolgáló büfében jobban, s esetenként jobbakat is tudunk választani. Fogvájót ne keressünk, az olasz éttermek ezzel nem szolgálnak. A felszolgált italok természetesen sokba kerülnek. A városlátogatások során útlevélre, vízumra nincs szükségünk.
Összefoglalva: nem szükséges elcsábulni a hajón kínált sok költekezési lehetőségben, kihagyhatjuk a drága, célzott buszos kirándulásokat is, saját lábon élvezhetjük a városlátogatásokat – de az időnkbe múzeumlátogatások alig férnek bele. Felkészülés nélkül is, vagy talán annál inkább élményt nyújtanak kikötések, de Casablancaból és Rómából érdemes előre felkészülni, s térképpel indulni." (Varga Gyula dr., Vista-ügyfél, 2013)
MSC - Nyugat-Mediterrán hajóút
"MSC Lirica: Egyedül a recepción lévő hölgyek nem voltak sem túl kedvesek, sem elég segítőkészek, mert ők "hivatalból" csak a saját kirándulásaikat említhették egyetlen lehetséges megoldásnak. Valójában az összes városban volt más megoldás is, de erről a hajón nem adtak felvilágosítást. A leszállás után a legtöbb helyen volt Tourist Information, ahol már lehetett hasznos tanácsokat kapni. Ha valaki nem beszél angolul, németül, franciául vagy olaszul (például az orosz sem jó) akkor inkább olyan utat válasszon, ahol van magyar idegenvezető.
Marseille: gyaloglás (~800m) az ingyenes kikötői shuttle buszhoz (félóránként megy), a kikötő bejáratától meg városi séta. A 60-as busz visz fel a Notre Dame de la Garde-hoz (2,6 Eur /fő).
Tunisz: itt inkább az MSC-s túrával mentünk (56 Eur/fő), mert elég messze vannak egymástól a látnivalók. Egyébként lehet taxival is városnéző túrát tartani, ha valaki szeret alkudozni.
Valetta és Trapani: egyértelműen séta a hajótól, ha csak az óvárost akarod megnézni.
Róma: Civitavecchiában kikötői shuttle busz, majd séta vagy városi busz a vonatállomásig, vonat Rómába (le lehet szállni a Vatikánnál pl). 12 Eur/fő a vonat retúrjegy, ott felszálltunk egy HopOn-HopOff buszra (ha jól emlékszem nem volt 30 Eur/fő a jegy)" (Vista-ügyfél, 2014)
,, A luxushajó utazást mindenki számára javaslom, aki kész egy hét alatt 5-6 várost, - ha nem is túl nagy mélységekben- megismerni.
A hajóút során az estét, éjszakát utazással töltjük, a reggeli kikötéskor pedig nyakunkba vesszük a várost. Így igen intenzív egy ilyen körút, de élményekkel telve érhetünk haza.Genovában a terminálba érve azonnal összegyűjtötték a felcímkézett bőröndöket, ezeket a kabinokhoz szállították, nem volt rá gondunk. Az útlevél ellenőrzés után megkaptuk vonalkódos kártyánkat, majd némi várakozás után beszállhattunk a hajóba, ahol azonnal elfoglalhattuk a kabinunkat.
A büfé már nyitva volt, így csillapíthattuk éhségünket is. Kipakoltunk és elindultunk Genovába várost nézni.A hajóút Genovából indult. Érintette Rómát, Palermót, Palma de Mallorcat, Barcelonát és Marseille-t. Bár a programban eredetileg Málta szerepelt volna, időjárási okok miatt nem tudott ott kikötni a hajó, így Mallorcára változott az útiterv.
Az út során hajó reggel kiköt az aktuális célállomáson, délután pedig továbbindul. Választhatjuk a hajótársaság által szervezett kirándulásokat, melyeket idegen nyelveken indítanak. Ha egyénileg szánjuk rá magunkat a város felfedezésére érdemes felkészülnünk a látnivalókból, hogy tartalmasan telhessen az utunk. Figyelnünk kell rá, hogy időben visszaérjünk a hajóra.
Ennek terhét veszi le vállunkról a VISTA által szervezett magyar nyelvű csoportos hajóút, melynek során fakultatív kirándulások indulnak magyar nyelven, amennyiben kellő számú jelentkező van rá. Ezeket a többnyire buszos kirándulásokat felkészült idegenvezető kíséri és a transzfer is megoldott a hajó és a látnivalók között.
Sajnos a mi utunk során nem jött össze előre a megfelelő létszám a magyar nyelvű kirándulásokhoz, így maradt az egyéni városnézés. A legtöbb utas úgy gondolta az út előtt, hogy majd egyénileg nézi meg a várost. A helyszínen azonban kiderült, hogy mégiscsak szeretnének magyar nyelvű buszos városnézést, így a csoportkísérő azon az MSC által szervezett úton tolmácsolt ahová a legtöbben mentek Ezek az utak kb. azonos árban voltak, vagy még drágábbak, mint a magyar nyelvű fakultatív lehetőség lett volna. Előfordult, hogy már nem volt az MSC kirándulásra hely, így nem tudtak szervezett kiránduláson részt venni utasok.
Genova központja kb 20 perces séta távolságra van a hajótól. Ha időben bejelentkezünk a hajóra, indulás előtt kimehetünk várost nézni. A hajóról is látszik az Aquarium, kicsit arrébb Genova nyüzsgő belvárosában sétálhatunk.
Róma mellett Civitavecchiában köt ki a hajó másnap reggel. Transzferbusz viszi az utasokat a kikötő bejáratához. Innen gyalog vagy busszal lehet a vasútállomásra jutni, ahonnan a római Termini pályaudvarra indulnak vonatok, ahonnan a városnézést elkezdhetjük. Ne felejtsük el a vonatjegyeket a megváltás után érvényesíteni. Érdemes időben indulni, mert bár Rómában gyalogos távolságra vannak a látnivalók így is ki kell lépnünk, ha a nagyját látni szeretnénk. Lehet esetleg a S.Pietro állomásig menni és a Terminiről visszaindulni vagy fordítva. Ajánlott a Colosseum és környékének látnivalói és az északi rész Spagna (Spanyol lépcső) megállók közt metróra szállni. Ezzel időt takaríthatunk meg.
Palermo: A városnézést kezdhetjük közvetlen a kikötőből, nincs transzferre szükség a városnézéshez, ha a gyaloglást választjuk. Mi buszos kirándulást választottunk Cefaluba, aminek során egy picit Palermót is megmutatták a buszról.
Palma de Mallorca: A kikötőből érdemes buszra szállni, ami bevisz a katedrálishoz. Onnan sétálhatunk a látnivalók irányába. Ha marad időnk bérelhetünk kerékpárt és hosszan biciklizhetünk a parti sétányon
Barcelona: Ha egyénileg akarjuk felfedezni a várost, a kikötő és a Kolumbusz szobor között biztosított a busz transzfer a kikötői termináltól, (2 EUR egyirányba, 3 EUR retúr). Egész napos Montserrat kirándulás is jó áron foglalható.
Marseille: A hajó másfél kilométerre áll meg a kikötő bejáratától, ahonnan buszok indulnak a belváros felé (Joliette). Innen elsétálhatunk a régi kikötőhöz (Vieux port), ami Marseille belvárosa, ahonnan kisvonattal indulhatunk városnézésre, de remek program segway-jel nekivágni. ezt a Joliette téren bérelhetünk.
Ha inkább taxiznánk, kb 20 EUR a városközpont a kikötőtől.Ha valakinek túl fárasztó lenne a városnézés vagy már látta a programban szereplő városokat a hajó -mint úszó 5*-os hotel - nyújtotta kényelmi szolgáltatásokat is élvezheti: teljes panziós ellátás mellett italcsomagok (pl. víz, üdítő, kávé ) vagy all inclusive ellátás vásárolható. A büféétterem alternatívájaként érdemes a kényelmesebb ültetett étkezéseket választani nemcsak a vacsoránál, hanem a reggelinél és ha a hajón vagyunk az ebédnél is. Medencék, napozóágyak, wellness részleg áll még a vendégek rendelkezésére." (Szakály Bernadette, Vista Pécs, 2016)
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.