ÚTIKRITIKA.HU / Hajóutak







útikritikák


Hajóutak

Foglalás hajóutazásra | Utazás a kikötőbe | Érkezés a kikötőbe | Parkolás | Bejelentkezés a hajóra | Kijelentkezés a hajóról | Parti kirándulások | Kabinokról

Foglalás hajóutazásra

MSC hajók esetén

  • Általában 24-48 óra időtartamra lehet tartani kabinfoglalást (opció) a fizetés előtt. Ha az adott hajón már kevés szabad kabin van, vagy nagyon közeli az indulás, akkor csak azonnali fizetéssel lehet foglalni. Ez nem az utazási iroda kitalációja, hanem a hajótársaság igénye.
  • Foglaláskor meg kell adni az útlevélben szereplő nevet és a születési dátumot. Az indulás előtt legkésőbb egy hónappal további adatokat is meg kell adni: állampolgárság, útlevélszám, az útlevél kiállításának helye, ideje, érvényessége, vészesetben hívható ismerős, hozzátartozó neve, telefonszáma (esetleg lakcíme).
  • Az utazási irodánál az utazónak alá kell írnia a lemondási feltételekről szóló tájékoztatót. Érdemes útlemondási biztosítást kötni.
  • Előre mindig tisztázni kell, tartalmaz-e az utazási  csomag baleset-betegség- és poggyászbiztosítást.

Díjcsomagok

  • Családi árak: gyermek pótágyon, 18 éves korig ingyenes; Happy Family (2+2 egybe nyíló kabinokban); All in One (1 felnőtt+3 gyermek egy kabinban)
  • Young & Young: 18-29 év közöttieknek)
  • Senior Club (65 év alatt)
  • Egyedülállók (50% egyágyas felár)
  • Nászutasok (10% kedvezmény)
  • 25. házassági évforduló (ezüst lakodalom: minusz 250 EUR/kabin)
  • 50. házassági évforduló (arany lakodalom: minusz 500 EUR/kabin)

Ezek más akciókkal már nem vonhatók össze!

Utazás a kikötőbe

Gépkocsival Genovába, Tarvision keresztül, Ausztrián át:

  • Budapest-Tarvisio: 578 kilométer, kb. 5 óra 50 perc; Tarvisio-Genova: 596 kilométer, kb. 5 óra 50 perc; összesen: 1174 kilométer, kb. 11 óra 40 perc
  • 10 napig érvényes osztrák matrica: 8 euró

Gépkocsival Szlovénián keresztül:

  • Budapest-Genova 1082 kilométer, kb. 10 óra 55 perc
  • Egy hetes szlovén matrica 7,50 euró, 6 hónapi érvényes: 25 euró.

Érkezés a kikötőbe

Akik repülővel érkeznek, általában egy nappal a hajó indulása előtt jönnek, a biztonság kedvéért. Az MSC például transzferszolgáltatást kínál a repülőtér és a kikötő között.

Ha valaki lekési a hajót, akkor törlik az utaslistáról és 100 százalék kötbér, vagy jobb esetben saját költségen kell eljutnia a következő megállást jelentő kikötőhöz.

A kikötőkben beszálláskor elég nagy tumultus szokott kialakulni, ezért az MSC egy új szisztémát vezet be, hogy elkerülje, hogy mindenki egyszerre akarjon feljutni a hajóra.

Pár napon belül lép életbe az a szabály, hogy a zökkenőmentes becsekkolás és a hosszú sorban állás kiküszöbölése érdekében az utasoknak megadott időben kell megjelenniük a terminálban. Ez az időpont a hajójegyen szerepel, előre nem tudjuk megoldani, mert a felszálló utasok létszámától (és azok menetrendjétől, esetleg a foglalt csoportok nagyságától) nagyban függ az időbeosztás.

Ami biztos, hogy azon utasok, akik MSC transzfert foglaltak, prioritást élveznek. Náluk ugyebár a repcsimenetrendet leadjuk, tehát a hajótársaság is látja, kb. mikorra érnek a kikötőbe. Ez is befolyásolja a többi utas kijelölt check-in idejét.

Az utolsó check-in etap indulás előtt 2 és fél órával van. Az intrára felkerült egy nagyon hasznos kis táblázat MSC beszállások névvel. Itt látszik az európai kikötőknél, valamint Havannánál és Miaminál, hogy mi a tervezett indulás, és mikor nyílik a check-in. Ettől függetlenül repülőjegy foglalás esetén mindig erősen javasolt a hajó indulása előtti napra foglalni!

A hajótársaság kéri az utasok együttműködését, mert a megadott idők betartásával minden procedúra sokkal gyorsabb és kényelmesebb lesz, ezért kérlek úgy kommunikáljatok, hogy a feltüntetett időpontot kötelező betartani.

(Ha valaki nem tartja be, akkor sem történik semmi.)

Parkolás

Az autóval érkezők számára az MSC őrzött parkolókat kínál Velencében, Genovában, Livornoban, Kielben és Hamburgban.

Helyszínen kell fizetni - Ár: kb. 80-150 EUR/hét)

Bejelentkezés a hajóra

A becsekkoláshoz már 3-4 órával az indulás előtt érdemes jelen lenni. A legkésőbbi becsekkolás az indulás előtt két órával lehetséges! A becsekkolás (check-in) nem a hajón, hanem a kikötő egyik terminálépületében történik.

Személyenként maximum egy darab, 30 kiló súlyt meg nem haladó poggyászt lehet csak feladni!

A csomagokra fel kell tenni a bőröndcímkéket és leadni a Baggage Delivery Point-nál. A csomagokat a személyzet viszi később a kabinokba. A becsekkoláskor az utasok fényképes vendégkártyát (board card) kapnak (fotót a helyszínen elkészítik). A becsekkoláshoz szükséges az útlevél, amelynek érvényessége a hajóút végétől számított hat hónapon belül érvényesnek kell lenni.

Amikor már mindenki becsekkolt és a hajón van, de még a hajó elindulása előtt biztonsági óvintézkedésként veszély szimulációt (drill) rendeznek. A kabinban mindenki megtalálja a vészhelyzetben követendő dolgokról szóló információt. Ebből meg lehet tudni, hogy merre kell menni a fedélzetre, hol és hogyan kell felvenni a mentőmellényt. A próbariasztás keretében elmagyarázzák, hogy mit kell tenni veszély esetén.

"A hajóút általában egy biztonsági oktatással kezdődik, így ne lepődjünk meg, ha az indulást követően egy hangos riasztással figyelmeztetik az utasokat, hogy mindenki menjen be a kabinba a mentőmellényért és menjen el vele a kabinjához legközelebb eső biztonságos helységbe. Itt minden utasnak meg kell jelennie, amit ha elhalaszt, akkor később kap egy levelet a szobába, hogy meg kell ismételni a biztonsági oktatást." (Gigi, MSC Poesia, 2012)


"A kikötőbe való érkezést valóban érdemes 3-4 órával a hajó indulása elé tervezni, mivel nagyon hosszú időt vesz el a check-in. Nagy a tömeg, nagy a sorban állás, van ugyanúgy biztonsági ellenőrzés, mint a repülőgépeken, még a hajóra érkezés előtt le kell adni a kauciót (150 euró/fő vagy 250 euró/kabin). Itt kell számítani ácsorgásra." (Gabi, MSC Poesia, 2012)

Kijelentkezés a hajóról

Az MSC-nél a hajók az utazás legvégén legtöbbször reggel kötnek ki. Hozzávetőleg 2 órával később megkezdődik a kicsekkolás (check-out). A konkrét időpontról a kabinokba eljuttatott hírlevélben tájékoztatást adnak. Általában az utasoknak még van idejük reggelizni. A bőröndöt be kell csomagolni, majd felcímkézve kitenni a kabin ajtaja elé. A csomagcímkét a személyzet osztja ki. A vendég dolga, hogy a címkét jól olvashatóan töltse ki. Tanácsos a törékeny tárgyakat értékeket, gyógyszereket kézitáskába tenni.

Az utasok az előző nap megkapják a végszámlát. Ha a számlával valami problémánk van, akkor másnap reggel a recepción tudnak reklamálni, tájékozódni. Készpénzes fizetés esetén a kicsekkolás reggelén történik a a számla kiegyenlítése, mégpedig általában nem a recepción, hanem egy másik pultnál.

A reggeli és a számlarendezés után az utasokat egy terembe várják és ott a csomagcímkének megfelelő csoport színe alapján szólítják őket külön-külön. Akinek repülőjárathoz kell igazodnia, azt általában előre engedik. Érdemes is jelezni a recepción, ha repülő indulásához kell igazodni. A csomagokat az utazók a kikötő terminálépületében kapják meg.

"A kijelentkezés előtti este már össze kell készíteni a csomagokat, ellátni a csomagcímkével és kitenni a kabin elé, mivel éjszaka elviszik és a kiszállásnak megfelelő sorrendbe teszik őket. Több csoportban szállítják le az utasokat a hajóról, a kicsekkolás akár 2-3 órát is igénybe vehet kikötéstől számítva. Minden csoportot más színnel látnak el, ilyen színű csomagcímkéket tesznek a szobába is. Ami másnap reggel már nem kell, legyen a nagy bőröndben, mert miután elviszik, már nem lehet hozzáférni, csak leszállás után. A bárok nagy része a kicsekkolás reggelén, délelőttjén már zárva van, mi a 4 bárból 1-et találtunk nyitva, ahol lehetett még egy kávét és vizet inni. Az all inclusive kártya még működik egészen addig, amíg le nem szállunk a hajóról és megtarthatjuk emlékbe." (Gabi, MSC Poesia, 2012)

Parti kirándulások

A parti kirándulásokra jellemzően a hajózás kezdetekor kell jelentkezni. A kabinban érkezéskor a vendéget várja egy lista a kirándulások rövid leírásával. (Sajnos a leírásokból hiányoznak olyan praktikus információk, minthogy például a kikötőtől a városközpont gyalogtávolságra van-e vagy taxit kell igénybe venni.) Ezt az űrlapot ki kell tölteni és leadni az Excursions jelölésű pultnál.

Fontos tudni, hogy egy-egy kirándulás csoportjába csak korlátozott számba tudnak befogadni jelentkezőket. Így hát tanácsos a hajóút elején jelentkezni. Az MSC-nél van lehetőség már a hajózás előtt is jelentkezni kirándulásokra a hajótársaság honlapján.

"Fél napos és egész napos kirándulásokra lehet befizetni útvonaltól függően. Mivel ez egy 4 napos hajóút volt, és csak Dubrovnikban kötöttünk ki, egy kirándulásunk volt. A Vista szervezte az utat, így az MSC szervezést nem tudom értékelni. A Vistás program jó volt, csak az idegenvezető túl sok információt szeretett volna megosztani velünk, így a nagyon kevés szabadidő maradt, hogy egyénileg is felfedezhessünk valamit a városból. Ez persze pozitívum is, hiszem nagyon tájékozott, kedves hölgy fogadott minket Dubrovnikban. Az MSC újságból kiderült, hogy az ott befizetett programok 42 EUR-tól kezdődnek. Én azonban nem javaslom a szervezett programot, mert a kikötő mellett van a buszmegálló, ahonnan 10 EUR/ retúr fel tudunk jutni az óvárosba, és aztán egyénileg felfedezhetjük a várost." (Andrea, MSC Poesia, 2012)


"A kirándulások mindig megszakítják a hajós élményeket, úgyhogy változatosságot, színt visznek a körútba. A parton általában pár órát tudunk eltölteni és mivel szinte mindenki egyszerre száll ki, sőt, sokszor egyszerre több hajó is érkezik egy városba, úgy tűnik, hogy a turisták megszállják a várost. Utána szerencsére mindenki külön utakon jár, így valamennyire eloszlik a tömeg. Az időre minden esetre nagyon kell figyelni, ez picit korlátozza a felfedező kedvű utast, ugyanakkor kényelmes, hogy a szállás a kikötőben parkol. Isteni képeket lehet csinálni a hatalmas hajóról, amin aztán be lehet karikázni a kabinunk ablakát. A méreteket jól lehet érzékeltetni a hajó közvetlen közeléből készített képekkel is. Sokan úgy gondolják, hogy elcsúfítja a városok látképét egy-egy ilyen hajó, ennek ellenére mindenki fotózza őket. Ha pedig arra a hajóra szállunk vissza, biztosan büszkeséggel tölt el, hogy egy ilyen óriáshajón fogunk továbbsuhanni." (Zsófi, MSC Poesia, 2012)

Kabinokról

Az MSC hajókon a kabinok alaptípusai:

  • Belső kabin: nincs ablaka és csak mesterséges fény van
  • Külső, ablakos kabin: nem nyitható ablak, előfordulhat, hogy az ablakon keresztül nem lehet kilátni egy mentőcsónak takarása miatt
  • Balkonos kabin: saját erkéllyel (két szék és egy kis asztal), a balkonon tilos dohányozni!
  • Garantált kabinkategória: nincs pontos kabinszám előre fixálva, a kategória garantált, de elfordulhat magasabb kategóriájú kabinba való átköltöztetés (upgrade), egy költözéssel jár

MSC hajókon található lakosztályok

  • Balkonos családi lakosztályok, amelyek tágasak (akár 42 négyzetméteresek), két légtérrel (háló és nappali)
  • Aurea lakosztályok: balkonnal vagy nem nyitható panoráma ablakkal. Ezeknél a lakosztályoknál pluszban adnak egy szépségápolási csomagot (MSC Aurea Spa)

MSC Yacht Club:

  • Ez csak a Fantasia osztályú hajókon működik, 3 kategóriában
  • Privilegizált szolgáltatások járnak hozzá: 24 órás inasszolgálat, exkluzív éttermek, ingyenes mini bár fogyasztás, márvány fürdő, Nintendo Wii, egyiptomi pamut ágynemű, ergonomikus matracok, saját napozó komplexum, személyre szabott kirándulások, külön Consierge recepció.

A kabinok általában kicsik, kisebbek, mint a hotelszobák. Átlagosan 14 és 20 négyzetméter közötti a területük. Három vagy négy személy már csak szűkösen fér be. Úgy érdemes foglalni a pótágyas kabint, hogy a pótágy kihúzható rekamié (sofa bed) legyen, ne úgynevezett upper bed, azaz a falról lehajtható ágy.

A kabinok felszereltsége:

  • Dupla ágy
  • Saját fürdő zuhanyzóval
  • Interaktív TV
  • Kábeles internetkapcsolat (fizetős)
  • Telefon
  • Minibár
  • Széf

Elhelyezkedés szempontjából a minőség logikája ez: minél magasabb szinten és minél előrébb. A hajó motorja hátul van, és a zúgása azért valamennyire hallható a hozzá közelebb fekvő kabinokban.

Ha lehet, érdemes elkerülni az étteremhez, a kaszinóhoz, a diszkóhoz és a gyerekklubhoz közeli (mellette vagy alatta) kabinokat.

Érdemes tanulmányozni az útvonalat, ha balkonos kabint foglalunk, hogy az érdekes látványok a jobb- vagy a baloldalról láthatók-e. Ha nem megy önállóan a tájékozódás, akkor érdemes a Vista utazási tanácsadóihoz fordulni, mert ők jól tájékozottak.

"Mindenképp érdemes balkonos kabint választani! A mi balkonos kabinunk pici volt, de igényesen kialakított, és kényelmes. A hajó fenekében voltunk, a 8. decken, és bár lehetett hallani a motor zúgását, egyáltalán nem volt zavaró. Két fő részére volt elég hely a szekrényben is. A fürdőszoba még kisebb, egy erősebb embernek a zuhany mérete szűkös. A fürdőlepedőket folyamatosan cserélték. A hőmérséklet egyénileg szabályozható a kabinokban, de mi néha fáztunk, mert odafigyelnek arra, hogy ne pazaroljunk. Pótágy esetén érdemes olyan kabint választani, amiben a pótágy egy sofa, mert a lenyitható ágyak még jobban szűkítik a teret, és éjszaka bizony az alul alvó emberek nagy eséllyel vágják be a fejüket a lenyitott ágyakba. Belső kabinok nagyon nyomasztóak, hiába próbálják növelni a teret egy nagy tükörrel, csak annak érdemes ilyen kabint választania , aki alvásra használja csak. Az ablakos kabinok egy fokkal jobbak, mert némi fény beszűrődik, de az ablakok nem nyithatók, és sokszor takarják a mentőcsónakok." (Brigitta, MSC Poesia, 2012)


"A kabin elég kicsi volt, nem fért el a bőröndünk, ha kinyitottuk, mert akkor nem tudtunk közlekedni, de be lehet tenni az ágy alá, így akkor marad hely. Egyébként szép volt, felszerelt és hangulatos, valamint folyamatosan takarították. A 3 kabinkategória közül én mindképpen a balkonos kabint ajánlanám, mert sem a belső, sem a külső kabin nem rendelkezik kinyitható ablakkal, így a legkomfortosabb a balkonos kabin, ahol ki lehet ülni és élvezni a kilátást." (Gigi, MSC Poesia, 2012)


"Balkonos kabinban laktunk. A kabin nagysága maximálisan megfelelt az elvárásaimnak.

  • Nagysága: kicsit kisebb, mint egy standard hotelszoba (olyan, mint a párizsi hotelek többségénél). Ennek ellenére 2 személy kényelmesen elfér benne. A teret tágítja egy hatalmas tükör, mely az ágyakkal szemben található.

  • Ágyak: 2 személyes ágyak, melyek franciaággyá voltak összetolva. Nagyon jó minőségű matrac, párna. Kifogástalan. Szokásos módon a takaró egy lepedő egy vékony pokróccal. Az ágyakat kérésre twinné alakítják.

  • Éjjeliszekrény 2 főre, tükrös kis íróasztal puffal, kis asztal egy fotellal, minibár, TV, telefon, széf a berendezés. A szekrény tágas, viszont csak pár polc van, fiókokba lehet pakolni+ az akasztós rész. Bőröndtartó nincs, az ágy alá toltuk be a bőröndöt.

  • Fürdő: a lehetőségekhez képest normál nagyságú. Zuhanykabin. WC, mosdó- szintén az egyik falat beborító tükör. Tusfürdő, sampon, kézmosó van a fürdőszobában. Felszereltség a hajszárító is. Törölközőt akár napi többször is cserélték.

  • A bútorok minősége kifogástalan. Erkélyen igényes rattan bútor.

Láttunk belső kabint is. Nagyon picike, bezártság érzése van az embernek. Van olyan belső kabin, ami lehajtható ággyal pótágyazható. Az problémás lehet, csak kisebb gyerekkel utazóknak ajánlott!! Nagyobb gyereknél jó, ha olyan pótágyazható kabint választ az utas, amiben kanapé van, még ha drágább is. A külső kabinok méretben a belsővel egyeznek meg. Sokszor előfordul, hogy ezek részben takartak, így kevésbé érdemes ezt a típust választani." (H. Andrea, MSC Poesia, 2012)


"Balkonos kabint kaptunk, és nekem ez nagyon meghatározta az utazásomat. Számomra egyáltalán nem volt szűkös a hely. Éppen elég két ember számára, beleértve a fürdőt is. Előnyös a sok tükör, nem nagy újdonság, de hihetetlenül felnagyítja a teret mindenhol. A kárpit, bútorok, ágy, minden teljesen rendben volt.

Igazából mindennek jutott hely, az ágy alá becsúsztatott bőrönd eltüntette a szállodai érzést! Tv, minibár, minden, ahogy az kell :) A TV-ben csak egy angol adót találtam, de szerintem nem sok ember tölti az idejét ezzel a cselekvéssel, míg hajókázik. Meglátogattunk egy belső és külső kabint is. Eddig mindig vagy a belső vagy a balkonos kabint ajánlottam, most ez a külső és balkonos közti választásra terelődött nálam.
Külső, mert megmarad a mindig máshol kötünk ki érzés, és balkonos a fentiek miatt. A belső nekem nyomasztó volt, és elvesztettem a térérzékelésemet. Át kell élni és érezni azt, hogy hol vagy! A tapasztalataim azt mutatják, hogy árban nincsenek nagy különbségek. A belső és külső nagyon hasonló árfekvésben mozog, de akkor már jó látni a tenger mozgását. Engem például zavar, ha nem látom merre halad az autó a hátsó ülésről nézve. Ezt a külső és balkonos kabin kiküszöböli, hisz legalább tudom milyen idő van, hol járunk." (Jetta, MSC Poesia, 2012)


"Nem szabad egy 4-5 csillagos hotelhez mérni a kabinokat, hiszen a fő szempont a praktikum és a helytakarékosság. E miatt nem is lehet elvárni, hogy tágas legyen a kabin, de a helyet leszámítva minden igényt kielégít, minden megtalálható benne, amit elvárunk; minibár, tévé, gardróbszekrény, fürdőszoba, éjjeli szekrény, elektromos széf, hajszárító. Az ágy alá ügyesen el lehet rejteni a bőröndöt, így lehet leginkább közlekedni. Mondjuk többségében tényleg csak aludni megy a kabinba mindenki, hiszen annyi helyiség van a hajón. Egy újságot el lehet olvasni a kabinban is, de sokkal nagyobb élmény a 13. emeleti napozóteraszon feküdve, vagy az egyik bárban kávézgatva olvasgatni. Alvásra és tisztálkodásra minden esetre tökéletes." (Zsófi, MSC Poesia, 2012)


"Volt alkalmunk megtekinteni a belső és ablakos kabinokat is, de szerencsére balkonosban voltunk. Mindenkinek csak a balkonos kabint javaslom, egyszerűen fantasztikus arra kelni kora reggel, ahogy beérünk egy újabb kikötőbe, kel fel a nap, egyre közelebb ér a partszakasz, minden egyre tisztábban látszik. Jó oda kicsit kiülni, megsüttetni az arcunkat. Ehhez képest a belső kabin nagyon pici, semmi természetes fény nem éri, szerintem egyértelmű a klausztrofóbia. Valamint ha kicsit érzékenyek vagyunk a hajó mozgására, tengeribetegségre, sokkal megnyugtatóbb balkonos vagy legalább ablakos kabinban lenni, kicsit kinézni, látni, hogy igen, tengeren vagyunk, nem messze ott a part. Belső kabinban minden érzék megszűnik, szinte nem is tudni, hogy most az ember a hajó elejében vagy végében van, merre is megy. Érdemes legalább ablakos kabint foglalni, nincs is nagy különbség az árban. Még a mentőcsónakkal takart ablakos kabinok sem olyan vészesek, mivel jön be természetes fény. A pótágyas belső kabinok nagy részénél pedig a pótágy a falakról lehajtható, szinte emeletes ágyak, így az egymás felett lévő ágyak között rettentő kevés a szabad hely, mozgásra nem sok tér van alvás közben.
A fürdőszoba elég pici, de pont elég egy embernek, ijesztő egyedül az lehet a keveset utazó embereknek, hogy a wc úgy működik, mint a repülőkön: ugyanaz a vákuummal kiszippantós hangos megoldással történik az öblítés. De tisztaságra, rendezettségre nincs panasz, mindennap reggeli közben szépen beágyaznak és vacsora alatt megágyaznak, még a pizsamát is összehajtják. Ha összetolt ágyakat kapunk, akkor egy takarót adnak a két személynek, de ebben ez esetben lehet szólni a recepción, hogy adjanak plusz takarót vagy szedjék is ketté az ágyakat. Ebben az esetben a bőröndök csak az ágy alá fognak beférni. A hajszárító az öltözőszekrény fiókjában található." (Gabi, MSC Poesia, 2012)

Vissza az elejére


Kommentek

Úti kritikus, 2013. 10. 24. 13:29
Az MSC hajótársaság hivatalos oldalát ajánljuk, ahol nagyon sok kép és információ található a hajókról - többek között a Fantáziáról is. A link: http://www.msccruises.com/gl_en/Ships/MSC-Fantasia.aspx


császár Lászlóné, 2013. 10. 24. 12:58
szeretnék képeket a Fantázia nevű hajó berendezéséről


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon