ÚTIKRITIKA.HU / Vörös-tenger







útikritikák


Vörös-tenger

Barangolás a Vörös-tengeren hajós út - MSC Armonia

Vélemények

"2013. február utolsó hetében – a bécsi repülőtérről a sűrű hóesés miatt kétórás késéssel felszállt gépünkkel – érkeztünk meg Sharm al Sheik új, pompás repülőterére, a nyárba. Az MSC Armonia nevü hajója nem a legújabb, s nem a nagyobbak közül való, de standardja, állapota, ragyogása ugyanolyan kifogástalan, mint a legnagyobb tengerjáróké. S ez vonatkozott minden további részletre: a kabinra, a büfé- és éttermi étkezésekre, a szórakoztató programokra és színházi varietékre, belső zenés terekre, információs újságra, a szinte túlméretezett személyzet készségessége és mosolyára és ragyogó tisztaságra, szervezettségre, valamint a két kisebb fedélzeti medencére (mindkettő gyerekpancsoló résszel) s két meleg vizes jacuzzira. A nap minden részében filteres automatából kávé, de forró vízzel koffeinmentes nescafe, valamint hatféle tea, s jeges víz áll rendelkezésre. A friss hideg dinnyeszeletek és ananász, kiwi, pizza és más húsos ételek a fedélzet kültéri részében, s naponta háromszor éttermi felszolgált körülmények között is – gyakorlatilag folyamatos ellátással. Természetesen a számos ponton kapható egyéb étkezés, déli és esti italok, koktélok, fagylalt és presszókávé az Olaszországban megszokott éttermi árakon…

Az önkiszolgáló felső büfében kiváló, s ebéd- illetve vacsoraidőben eltérő gazdag választék mellett terített asztaloknál elegáns pincér-kiszolgálással is elfogyaszthatjuk a nap három főétkezését, az ültetett vacsorát különösen érdemes a két kiemelt, elegáns öltözéket megkívánó estén igénybe venni: a kapitány bemutatkozásának estéjén és a búcsúvacsorán! Egyedül a levesek nem fognak ízleni, s nem számíthatunk fogvájóra!

Még megérkezés előtt egy MSC űrlappal látnak el, amelyet kitöltve 22 EUR költséggel a társaság intézi a vízumügyeket. Ezzel élnünk azonban nem szükséges, reptéri érkezéskor néhány lépéssel odébb magunk is megválthatjuk az út során szükséges egyetlen, egyiptomi vízumot közel fele költségen. Célszerűbb azonban Dollárban fizetni (15 USD), mert Euróból nem-igen tudnak visszaadni,s egyiptomi fontra nem lesz szükségünk.

Már másnap korán reggel a nyugati partra érkezve, Safagaból lehet tenni egy fárasztó utazást a Nílus-parti nevezetességekhez, Luxorba. Ehelyett a Coral beach-et is meglátogathatjuk a parti üdülőtelepen olcsó iránytaxival, de élvezhetjük a hajó-nyújtotta pihenést, szórakozást is.

A következő napon a rövid izraeli partszakaszra érkezve Eilat-ból a hajótársaság által szervezett – szintén ugyancsak fárasztó, négy-négy órás autóbuszozással – meglátogathatjuk Jeruzsálemet 100 EUR-ért, vagy tehetünk egy rövidebb szervezett kirándulást is.

Az éjszaka folyamán a látótávolságban lévő túlpartra, Aqaba-ba érkezünk. Jordániában a legnagyobb attrakció Petra – ahova ugyancsak drága szervezett kirándulást hirdetnek. Jobban járunk, ha mindjárt 7 órakor reggel elhagyva a hajót kisétálunk a kikötő bejáratához (tíz percnyi távolság, s nem tiltott a gyaloglás a kikötőn belül, a félóránkénti shuttle buszért sm érdemes fizetnünk),ahol taxik várakoznak. Egy taxi-utazást itt le lehet alkudni 9O EUR-ra – négyünkre – s még a buszok előtt, alig több, mint két óra múltán megérkezünk a nevezetes helyre. A taxisok a korábbi turista-invázióból ismerik a magyarokat, a mi vezetőnk is figyelmes volt, de egy ponton becsapott: amikor elmondta, hogy a nabateus romvárosi belépő 5O Jordán Dínár, amelyre európai pénzünket a pénztár előtti bódéban előbb át kell váltanunk, de ő tud nekünk takarékosabb megoldást is: telefonálás után visszavitt a kisvárosban egy ismerőséhez, így összeadtunk 26O EUR „helyett” 24O EUR-t, amellyel kis időre eltűnt, s hozta a 200 JD-t. A jegypénztár előtt a pénzváltónál tudtuk meg, hogy így 18 EUR-ral rövidített meg minket (az átváltási arány 1 EUR = 0,9 JD).

Viszonylag korán élvezve a lenyűgöző „kincstár” épületet napsütésben láthattuk meg – a szervezett buszos utasokat már árnyékban várta... Jó három órás séta után a megbeszélt helyen pontosan várt taxink, s jó időben, két óránál is gyorsabban visszaérkeztünk a kikötőbe, s átadtuk a kialkudott fizetséget.

Petra látogatása a helyiek számára 1 JD, a külföldiek egy évtizede ennek hússzorosát, most már ötvenszeresét fizetik – nincs semmiféle csoportos vagy nyugdíjas kedvezmény.Viszont a másfél napos vagy kétnapos belépő már alig kerül ennél is többe…

Hosszabb esti-éjszakai hajózással másnap reggel Kairó nagy Vörös-tengeri kikötőjébe, Sokhna-ba érkezünk. Nem mindennapi élvezet a hajóról nézni a konténerek rendezését, rakodását, szervezett szállítását. Itt is, mint mindegyik hasonló, arab illetve keleti országban, a taxizás olcsóbb, s egész napos kirándulásra is ugyanolyan megbízható, mint a szervezett autóbuszos utazás.

Kairó erős két óra alatt elérhető, s az óváros nevezetes pontjai, de a piramisok is megjárhatók, s a taxisofőr ajánlja a helyszíneket, a megbeszélt időpontban a további látnivalókat, majd este visszahozza utasait. A 9 személyes kisbusz 180-ért, egy taxi akár 100 EUR-on belül kínálja (alkuval) az egész napos kirándulást – de ehhez is ki kell gyalogolni a kikötő sorompóval határolt területéről.

Aki viszolyodik az egyiptomi kaotikus közlekedéstől, az elképesztő kosztól, a lehangoló nyomortól s az utcai árusok és baksist-kérők nyomuló tömegétől (mindegyik turista ezektől lehangoltan tért vissza...), az élvezheti a várost és tengerparti strandjait – de a hajón nyújtott kényelmet és szórakozást is.

Az utolsó teljes nap a kiindulópont, Sharm al Sheik – ez már nem nagy teher- illetve konténer-kikötő, így percek alatt kisétálva már fürödhetünk tengerben, vagy még a kikötő területén kínált (nem a hajón befizetett, MSC szervezésű) programokból választhatunk: üvegfenekű kishajóval a korallokat nézni, s fürdeni egy szállodai tengerparton, vagy egy távolabbi természetvédelmi területre taxizni, vagy akár a nevezetes Szent Katalin kolostort meglátogatására fizethetünk be 15, 25 illetve 40 Eurót.

Február utolsó hetében a térségben a nyarat élvezhettük, nappali hőmérséklet szikrázó napsütés mellett az aqabai öbölben 28 fok volt, de este is rövidnadrágos-ingujjas, egész nap fürdőruhában a fedélzeten. Ebben az időszakban nem jellemző az erősebb szél sem, amely mellett a napsütésben fázni is lehet… A magasabban fekvő Jeruzsálemben és az Északabban lévő Kairóban is kora nyári meleg volt. S mindez alacsony páratartalom mellett –nem izzasztó! A tengervíz pedig fürdésre alkalmas! Árnyékoló sapka, fényvédő naptej használata fontos, a mi utunkon széldzseki illetve pulóver nem volt szükséges, s jó hasznát vettük a nyári szandálnak is. A télikabátot a reptéren parkoló autóban hagyhattuk, az osztrák charter repülő-járaton ízletes ebédet, italokat kaptunk.

Aki nem él a főétkezéseknél és mindenhol másutt kínálkozó italozással (s beéri a kávé-tea-jeges víz, valamint a hűtött, frissen szelt ananásszal) valamint a drága szervezett parti kirándulásokkal, annak a sétás-taxis hajón kívüli programokkal is alig kerül többe az út, mint az előre befizetett költség plusz 50 EUR kötelező borravaló – más összehasonlításban: nem kerül többe, mint hasonló repülős tengerparti helyen egyhetes szállodai nyaralás. A különbség azonban a hajós utazás mellett szól – különösen azok számára, akik ez esetben három ország legfőbb nevezetességeit is megtekinthetik." (Vargáék, 2013)


"Közös helyiségek, fedélzetek: kissé fantáziátlan design, de egyébként kiváló Kabin: kis helyen, minden jó Személyzet: Recepció, kirándulásszervezés, szórakoztatás: kiváló Kabin: jó Bárok: jó; Étterem: gyenge; Medence: kiváló
Internet: csiga lassú, de működik. A hajózás mindenkinek ajánlható, magas szintű szolgáltatás mellett, nagyon alkalmas távoli célpontok felkeresésére." (Vista-ügyfél, 2012)


"Különösen a hajó belső építészeti kialakítása tetszett, harmonikus színvilága volt a szobának, folyosóknak, és a közösségi tereknek. Tetszettek az egyik folyosón, ott, ahol csak egyik oldalon voltak szobák, a falon elhelyezett régi olaszországi képek. A szobai személyzet kedves, de egy kicsit tudatlan volt. A fürdőszoba a kis méret ellenére is nagyon praktikus volt. Sajnos a kikötők nagyon szegényesek és szomorúak voltak, különösen Safaga, de Sokhna is, ezeknél jóval élettel telibb volt Eilat,és Aqaba is. Noha ez utóbbi is nagyon csendes helynek tűnt, Petrába menet az autópályán alig volt forgalom. Ezt a hajóutat mi inkább csak pihenésre szántuk, a sok lehetőség közül ezért csak Petrát látogattuk meg, ami csodálatos volt. Egyébként a korallokat és a halakat nézegettük, ami a legszebb és legkülönlegesebb Sharm el Sheikben Ras Mohamednél volt. Zavaró volt az egyiptomban tapasztalt szemét szerte az utak mentén szinte mindenhol, és a rengeteg félbehagyott építkezés. Nagyon jó volt a sokféle kirándulás lehetősége, amiből ezúttal keveset választottunk, így lehet, hogy érdemes még egyszer elmenni erre az útra, ha ilyen kedvező ára lesz." (Vista-ügyfél, 2013)


"Útvonal:

  • Sharm-el-Sheikh: tiszta, jó szolgáltatások, kiváló búvárlehetőségek, sivatagi túrák

  • Safaga: Luxori kirándulás, Királyok völgye (sírkamrák képei, domborművei), Karnaki templom csodálatos, látni kell.

  • Látogatás a beduinoknál a sivatagban: röhejes - 3 nő, 3 férfi, 2 gyerek a "törzs", ugyanazok játsszák a tevehajcsárt.

  • Eilat (Izrael): tiszta, európai sztenderd.

  • Oceanarium: kiváló.

  • Akaba (Jordánia): Petra fantasztikus, csoda!

  • Jordánia: legkultúráltabb arab ország az öbölországok után.

  • Sokha: Giza és Sakkara, szemtől szembe a világ legrégibb fennmaradt építményével (Dzsószer piramis) nagy élmény.

  • Egyiptom általában: kosz, szemét minden mennyiségben, ami nem a turistáknak szánt létesítmény, terület, vidék, az kritikán aluli.

Önálló csavargást el kell felejteni. A turistalátványosságok körül zavaróan agresszívak, tolakodóak a szuvenírárusok. Turisták biztonságát töménytelen rendőr és biztonsági ember vigyázza. December a 20-23°C levegő hőmérsékletével, napsütésével ideális azoknak, akik főként látni akarnak." (Vista ügyfél, 2012)


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon