ÚTIKRITIKA.HU / Isztambul - metróvonalak






hirdetes

útikritikák


Isztambul - metróvonalak

Metróval Isztambulban (2024-es frissítés)

Isztambul városi metróhálózata több vonalból áll, bár nem mindegyik hasznos a látogatók számára:

M1A vonal összeköti a fő buszpályaudvart (Otogar) Aksarayjal, ahonnan a T1-es villamossal juthatunk el a városközpontba, majd tovább a Yenikapı vasúti központba, ahol átszállhatunk az M2-es metróra és a Marmarayra.
M1B vonal az M1A egy mellékága, és a nyugati külvárosba, Kirazlıba visz. Minden vonat kiszolgálja a közös szakaszt Yenikapı és a buszpályaudvar között.
M2 vonal Yenikapıból indul, áthalad az Aranyszarv-öbölön, és tovább megy Şişhane és a Taksim tér felé, érintve Mecidiyeköyt és Leventet az üzleti negyedben, majd északra, Hacıosmanig, ahol egy nagy buszcsomópont található a külvárosok számára (pl. Sarıyer).
M3 vonal északnyugatra halad Bakırköyből, és csatlakozási lehetőséget biztosít a Marmaray B1, M1A, M1B, M7 és M9 vonalakhoz.
M4 vonal az ázsiai oldalon Kadıköytől a külvárosokig halad a Márvány-tenger partja mentén, Kartalig és Pendikig (bár 1 km-re van a Pendik YHT vasútállomástól), valamint a Sabiha Gökçen repülőtérig.
M5 vonal szintén az ázsiai oldalon fut, Üsküdartól a Boszporusz partján, Ümraniyén és Çekmeköyn keresztül Samandıráig keletre.
M6 vonal (Mini Metró) egy ingajárat az M2-es vonal Levent állomásáról, amely Etiler elit kerületét és a Boğaziçi Egyetem Hisarüstü campusát szolgálja ki. A F4 funikularis meghosszabbítás Aşiyanhoz kapcsolódik a Boszporusz partján.
M7 vonal főként a sűrűn lakott északi lakónegyedeket, például Bağcılar és Gaziosmanpaşa (G.O.P.) területeit szolgálja ki, összekötve őket Mecidiyeköy üzleti negyedével és Yıldızzal, amely körülbelül egy kilométerre fekszik a Beşiktaş-i kompkikötőtől. Ez a vonal csatlakozik az M3, M2 metróvonalakhoz, valamint a metrobüszhöz és a T4, T5 villamosokhoz.
M8 vonal egy keresztirányú vonal az ázsiai oldalon, amely összeköti az M4, M5 és a Marmaray (B1) vonalakat egymással és a Bostancı kompkikötővel.
M9 vonal az M3 nyugati meghosszabbítása.
M11 vonal a fő repülőtérre visz, Gayrettepe (M2) és Kağıthane (M7) állomásoktól.

A város nagy része még nem rendelkezik metróhálózattal, és a megállók közötti távolság nagyobb, mint a legtöbb európai városban. A metró azonban gyors ott, ahol jár, és kiválóan tiszta, modern, a 21. században épült. A legtöbb vonal mélyen a föld alatt halad, és sok helyen a bejárat forgalmas utcák közepén van, gyalogos alagutakkal vagy hidakkal biztosítva a hozzáférést, így készülj fel a sok gyaloglásra az állomásokhoz vezető úton. Az átszállások szinte mindig megkövetelik, hogy kilépjünk, majd újra belépjünk a rendszerbe, ami egy új jegyet jelent (egyszer használatos jegyek esetében), vagy csökkentett árat, ha az Istanbulkartot használjuk. A metró- és villamosvonalakon nem kell leolvasni a kártyát a kilépéskor, de a metrobüszhöz szükséges, különben a maximális távolság díját számítják fel. 2023-tól csak a „személyre szabott” Istanbulkartok kapnak visszatérítést vagy kedvezményt.

Isztambul első földalatti rendszere a 19. századra nyúlik vissza, amikor megépítették a „Tünel” (F2) nevű funikularis metrót 1875-ben, amely Karaköytől az İstiklal Caddesiig halad, 573 méteren át egy meredek dombon. Még mindig működik, és hasznos az utazáshoz a Galata hídtól az İstiklal Caddesihez, Beyoğlu híres főútjához.

Van egy másik, modern funikularis rendszer (F1), amely Taksimet köti össze Kabataş-sal, ahol átszállhatunk az anatóliai oldalra tartó kompokra vagy a régi város felé tartó villamosokra.

Az új vonalak és meghosszabbítások intenzív építkezése továbbra is folyamatban van, például az M1 és az M2 közötti hiányzó szakaszt most már a Yenikapı állomás köti össze. A M4 és M5 vonalak összeköthetők a Marmaray segítségével Yenikapı állomástól. Sajnos a hálózati térképeken gyakran feltüntetik az építés alatt álló meghosszabbításokat is, ami összezavarhatja a látogatót és frusztráló lehet, ha azt mérlegeljük, hová tudnánk eljutni, ha egy-két évvel később látogatnánk Isztambulba.


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon