ÚTIKRITIKA.HU / Taskent






hirdetes

útikritikák


Taskent

Taskent dióhéjban| VéleményekKözlekedés|Látnivalók| Fotóegyveleg

t. b. fotója

Tartalom a feltöltés folyamatában

Taskent dióhéjban

Lakosság (2024-ben): 1.9 millió, a vonzáskörzettel együtt 2,6 millió

Az 1966 április 26-án hatalmas földrengés rázta meg a várost. Epicentruma Taskent központjában volt (pillanatnyi magnitúdója 5,2 volt,  3-8 kilométeres mélységben). A földrengés szörnyű károkat okozott, a város épületeinek többsége rommá vált, Viszonlyag kevás volt a halálos áldozat, maximum 200, de 200-300 ezer lakos elvesztette otthonát. Az óváros elpusztult. Sajnos helyére a szovjet épitészeti szörnyűségek kerültek.

Látnivalók: 

Vasúti múzeum (vagy 30 szovjet időkből való szerelvény, mozdony)
Chor-Su, a nagy bazár

Tetszett&Nem tetszett

Tetszett

1. A Besh Qozon étteremben a nyitott konyhában nézni a főzést és sütést (pl. pilaf)

Nem tetszett

1. Szamarkand és Buhara százszor érdekesebb

Vélemények

A szovjet logika szerint felépített Taskent nem különösebben izgalmas város. A nyolcsávos útjai hétköznap tömve vannak, a levegő fullasztó, jóllehet a központi zöld felületek ezt képesek feledtetni. A szovjet brutalizmus rajongóinak kötelező zarándokhely a Hotel Üzbegisztán – megbízható pénzváltóra és SIM-kártyára vágyók számára pedig az intézmény hallja –, a történelem iránt fogékonyaknak pedig a Hazrati Imám-mecsetkomplexum udvarán lévő Muyi Mubarak könyvtár felé érdemes venni az irányt, ahol a világ legrégebbi Koránját őrzik. Ezt ugyan tilos lefényképezni, de a szovjet és a muszlim kultúra keveredését jól jelzi, hogy a látogatót rövidnadrágban is zokszó nélkül beengedik. (2021) forrás


,, Természetesen Taskent is tele van mecsettel, medreszével és hasonló építményeket, amiket nem fogok részletesen ecsetelni, mert már kezd egy kicsit csömöröm lenni tőlük. (2017)" forrás

Közlekedés

Nem túl izgalmas város, kell idő rá, mert nagyok a távolságok és metróval vagy busszal lehet közlekedni. Utóbbi elég kiszámíthatatlan, így sok idő elment az utazásra. Uber náluk nincs, helyette van a Taxiok, ami szinte ugyanolyan. Ezzel is elég jó áron lehet utazni. (l.l., 2023)


Taskenti helyi közlekedés, jegyvásárlási lehetőségek, utazási szokások…
Megérkezés után nem tudtam, hogy hol lehet a helyi tömegközlekedésre vonaljegyet venni… Aztán kiderült, hogy háromféleképpen lehet fizetni…
Minden egyes buszon utazik egy "konduktor", aki járja a buszt és szedi az útiköltséget (1400 SZUM, azaz 48 Ft az utazás díja). Menetjegyet és blokkot nem mindig adnak, de leginkább nem. Némelyik konduktornál van egy kis jegykiadó automata, de a legtöbbnél nincs.
Ha az embernek van ATTO kártyája, akkor azt se szabad lehúzni, mert ha a konduktor nem látja, hogy lehúztad, akkor ő mégegyszer meg fogja tenni, és egy adott buszon egymás után kétszer nem lehet, mert akkor hibát jelez és akkor lehet másodszorra is fizetni
Előre megvásárolt ATTO kártyával, ami egy NFC-s kártya, amire pénzt is lehet tölteni és akkor menetjegyenként szedi le a rendszer a menetdíjat, vagy lehet rá vásárolni 5 napos korlátlan bérletet is, ami 28.000 SUM-ba kerül, ami 950 Ft 5 napra. Itt sajnos a kártyáért is ki kell csengetni 15.000 SUM-ot, ami 510 Ft.
A kártyát a leszállásjelzők fölé telepített NFC-s szerkezeten kell "lehúzni". Ez a kis szerkezet minden buszon megtalálható, minden ajtónál.


Árak: katt ide. (Metróra + buszra 28.000 SUM 5 napra, kb 935 Ft)
Bankkártyával, amit szintén a már előbb jelzett, leszállásjelző gomb feletti kis szerkezeten kell lehúzni. (Hasonló található a helyi autóbuszok összes ajtaja mellett is!)
Ez az eszköz képes ATTO-kártyát (közlekedési kártyát) is kezelni és sima bankkártyát is.

A helyi közlekedés kész káosz, sokszor a busz csurig tömve és nyitott ajtóval indul el, aztán becsukja a "vezér elvtárs", ha eszébe jut. A busz öblök sokszor telítettek buszokkal és mindenféle autóssal, így a buszok sokszor be sem állnak az öbölbe, hanem az úttest közepén állnak meg és úgy szállnak fel/le az utasok.
A helyi tömegközlekedés jó, bár a Google Térképen nem túl friss a buszok közlekedési útvonala, de azért így is el lehet találni mindenhová.

Vannak a reggeli és a délutáni közlekedési csúcsok, amikor szó szerint annyira sok az utas, hogy nyomóemberek kellenének, mint Japánban, de mivel itt ilyenek nincsenek, így magunknak, az utasoknak kell betuszkolni magunkat a szerelvénybe (“finom” erőszakkal). Ha ez nem megy, vagy nem vagy elég erélyes/erőszakos, akkor előfordulhat, hogy csak 5-6 szerelvénnyel később tudsz csak eljutni az úti célodhoz - már persze csak akkor, ha szerencséd van.
Szóval, erőszakosnak és bunkónak kell lenni, különben csúcsidőben nem közlekedsz, hanem csak sopánkodsz. Aztán elmész gyalog.

ATTO kártya megvásárlása, ami (szinte) lehetetlen küldetés…
Az ATTO-kártyás tömegközlekedéshez annyit, hogy a kártyát megvenni művészet, mert elvileg az összes metróban lennie kellene a kasszánál, de egyik-másik helyen azt sem tudják, hogy mi az, vagy ha tudják, akkor nem tudják, hogy hol lehet kapni. Én is az egyik metróállomáson (Oybek) nem kaptam, viszont egy másik megállónál (Ming Orik) találtam egy jó nagy stóc kártyát, amiből 10 nem működött, a 11-diket kaptam meg, ami már jó volt.
A kártyához letölthető az ATTO-alkalmazás, amibe be lehet regisztrálni a már megvásárolt kártyánkat, így a telefon NFC-s rendszerével is lehet elvileg fizetni a feltöltött egyenlegünk terhére, vagy ugyanígy lehet érvényesíteni akkor is felszállás után, ha 5 napos korlátlan jegyünk van. Én ezt a telefonos csippantásos módszert nem próbáltam, mert nálam az NFC más célra van használva, így maradtam annál a felállásnál, hogy a fizikai kártyát használtam, amikor Taskenten belül utaztam.

Az egyenlegek feltöltésére sokféle lehetőség van. Lehet a kasszáknál, illetve rengeteg helyen ki vannak helyezve ATTO terminálok, ahol az egyenleget fel lehet tölteni, lekérdezni, illetve még több helyen kint vannak (utcán, eldugott helyeken is!) úgynevezett Paynet terminálok, amikkel nem csak a tömegközlekedési kártyákat lehet tölteni, hanem telefonkártyát is, meg még kismillió szolgáltatást ki lehet fizetni.

Átkelés az úttesten…
Az átkelés az úttesteken sokszor hajmeresztő utalvány, mert helyenként 8-10 sávosak az autóutak (5-5 sávosak) és elég veszélyesek tudnak lenni, de sokszor sajnos nincs választás, ha a legközelebbi zebra is 2 km-re van, ilyenkor jön a "Fuss, Forest, fuss!" mutatvány. Ez megszokott, a rendőr sem szól érte, a helyiek is ezt csinálják. Persze, csakis saját felelősségre…(sz.z., 2022)

Vásárlás

Kimentem az állomás melletti piacra, ahol a helybeni és a szomszéd falvakból érkezett árusok árulták a portékáikat. Sok volt a helyi áru, nem voltak annyira jellemzőek a plázák és a szupermarketek, mint Európában. Ugyanakkor a termékeik jók és nagyon finomak. Volt ott egy olyan helyi árus is, aki helyben facsarta ki a gránátalma (vagy minek a) levét és 3 decis üvegekben árulta. Nagyon gusztusos volt és nagyon jó illata volt. Sok helyen pedig a sokféle fűszert nyitott zsákokban tartva árulták. Mondanom sem kell, gyönyörű látvány volt a sokféle portéka, a töménytelen mennyiségű színkavalkád és a portékák illata is csodás volt.
Persze, itt is lejött a helyieknek, hogy "ott egy külföldi” (mármint én) és mindenki el akart adni mindent IS. Érdekes egyébként, de a piacon a kofák nem csak ülnek és várják a sült galambot (vásárlót), hanem aktívan ajánlgatják a portékájukat.

Miután a piaccal végeztem, elmentem “plázát keresni”, ahol elüthetem az időmet a vonat indulásáig. Pechemre egyet sem találtam, vagy ami lett volna, az nagyon messze volt. Így aztán találtam egy Café Inn-t, ahol életem legjobb csokitortáját ettem, és életem legjobb forró csokiját ittam. Utólag tudtam meg különböző fórumokon, hogy az üzbégek ezekben a kávézókban kifejezetten jók és a személyzet is nagyon kedves/lelkes. (sz.z., 2022)

Friss lóhús a taskenti piacon - p. gyuri fotója

Közbiztonság

Teljesen jó. Nincs ok aggodalomra. Ha éppen bármilyen tüntetés zajlik a városban, akkor azt széles ívben kerüljük el. Éjszaka ne sétáljanak gyengén megvilágított helyeken.

Látnivalók

Hast Imam tér -  vallási központ

A "Hast Imam tér" Tashkentbenz egyik legfontosabb történelmi és kulturális helyszín. Itt található számos fontos épület és emlékhely, amelyek az iszlám vallás és a történelmi örökség részét képezik. A tér központi eleme a Hast Imam mecsetkomplexum.

A Hast Imam mecsetkomplexum magában foglalja többek között a következő fontos épületeket és látnivalókat:

Barak Khan Madrasah: Egy hagyományos iszlám medrese (iskola) épület, amelynek gyönyörű díszítései és művészi elemekkel teli belső terei vannak.

Tillya Sheikh mecset: Az előzőleg említett Tillya Sheikh mecset, amely az iszlám hagyomány és kultúra szempontjából fontos épület.

Osman Koran: Egy 7. századi korán, amely a legkorábbi ismert iszlám kéziratok közé tartozik. Ez a szent szöveg a Tashkenti Osman Korán Múzeumban található, amely a Hast Imam területén helyezkedik el.

Mausoleum of Abubakr Muhammad Kaffal Shashi: Egy iszlám szent síremlék, amely a Hast Imam tér közelében található.

A Hast Imam tér tehát egy olyan terület, amely gazdag történelmi és kulturális jelentőséggel bír, és a látogatók számára lehetőséget nyújt arra, hogy megismerjék az iszlám vallás és a régió történelmének fontos elemeit.

o. j. fotója

Teleshayakh mecset

Angolul: Tillya Sheikh Mosque

Ez egy híres mecset Taskent óvárosában. A mecset neve arabul "Tilla Sheikh" szóösszetételből származik, ami azt jelenti, hogy "Aranyos Szent". A mecset híres a gyönyörű építészeti részleteiről.

Elter Karcsi fotója

Olvasmányos linkek

,, Az üzbég főváros régi temetőjében az orosz forradalmat követő polgárháborúban elhunyt magyar katonáknak állítottak síremléket – felirata szerint – az ugyanott raboskodó magyar tisztek. A majdnem három méter magas, a szentistváni koronára emlékeztető fejdíszt viselő szfinx előtt összegörnyedt katona jelképezi mindazt a fájdalmat és kínt, amit a hadifoglyoknak el kellett viselniük.

A tömegsír feletti emlékművet a hatvanas évek végén fedezték fel újból a TV Híradó arra járt munkatársai, Pásztor Ferenc és Zih Béla, akiknek még néhány ott maradt idős magyart is sikerült megszólaltatniuk." forrás

Fotóegyveleg

Az 1966. április 26-i földrengés emlékműve - Elter Karcsi fotója

Második világháborús emlékmű - Elter Karcsi fotója

t. b. fotója


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon